Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Da var det tid for å starte min egen tråd.

 

Litt om meg: 39 år, 172cm på strømpelesten og 89,9 kg tung i dag. Tidligere jo-jo-slanker (siden ungdomsårene, egentlig) og siden har vekta bare krøpet sakte men sikkert oppover. Har hatt noen få perioder med suksessfull satsing på meg selv og et lettere liv, deriblant et halvt år med mye trening sammen med lavkarbo-kosthold (minus 14 kg). Dessverre vant jeg ikke den kampen mot kiloene, vinnerne var sofaen, tvtitting og søtsaker...og vekta viste mer enn noen gang før (94 på det verste).

 

Så hva er annerledes nå?

 

Jeg VET hva som må til - i teorien.

Jeg MANGLER gjennomføringsevnen - til nå, i hvert fall...

Jeg KAN både trene og spise riktig (er jo utrolig glad i frukt og grønnsaker, grove kornprodukter og masse annet sunt!)

 

Det sitter MELLOM ØRENE mine!

 

Som rittis sier det i sin tråd: jeg står i veien for meg selv (og siden hun er så utrolig viljesterk og hele tiden ute på "fettmarsjer" - utrolig bra uttrykk - så ser jeg hvor lett det er for meg å finne inspirasjon til å gjennomføre min egen livsstilsendring).

 

Jeg skal skrive her inne for meg selv - for jeg gjør dette helt for min egen skyld, er så lei av at klær ikke passer eller at jeg ikke føler meg vel i eget skinn. Jeg vet også at jeg er så glad i mat at jeg ikke kan leve godt på kun salatblader, så jeg må finne en fin balansegang med nok fysisk aktivitet og et variert og næringsrikt kosthold som også kan innebære å nyte noe usunt uten at det får meg til å "sprekke" (derfor kan jeg heller ikke si at jeg ALDRI skal spise feks sjokolade igjen!) og uten at vekta går voldsomt opp på grunn av det.

 

Avtalen jeg mentalt nå har inngått med meg selv er å ta bare gode avgjørelser frem mot førtiårsdagen min i 2012 - 20 kg ned. Om jeg snubler underveis til målet, er det bare å reise seg og fortsette videre fremover. Jeg VET at her inne på forumet er jeg ikke alene, og det hjelper veldig på motivasjonen å vite at jeg kan hente mental støtte her inne når jeg trenger det!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni

 

Så kjekt du var tilbake og takk for koselig innlegg på tråden min. Ja jeg har jo prøvd å holde liv i den og er faktisk veldig glad for det. Nå er vi tilbake alle mann som var med og det er kjekt. For det går jo litt opp og ned for alle sammen. Det er helger, ferier, feiringer osv osv. Alt må vi komme oss gjennom uten å gå på trynet fullstendig. For mitt eget vedkommende er jeg ikke kommet så mye mer ned i vekt enn i vår, men jeg har nå ikke gått OPP ;) Dessuten har jeg trimmet mye så jeg tror jeg er litt mindre uansett. Jeg har faktisk aldri trimmet så lenge over tid med kondisjonstrening og har funnet ut at dette rett og slett er medisin for meg. Jeg blir glad og lett til sinns av joggingen og føler at hverdagen er mye bedre og har fått en herlig mestringsfølelse som gir meg mye.

 

Nå ønsker jeg deg velkommen tilbake og skal følge deg her inne på din egen tråd. Lykke til med 20 kg til 40 års dagen. Husk Førti, flott og fantastisk (eller noe slikt :D

 

Ha en fin dag videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det sitter mellom ørene! Er som du, jo-jo slanker. Med det resultat at jeg bare veier mer og mer for hver misslykkede slankekur....

Har prøvd det meste, egg-kur, suppekur, lavkarbo, div pulverkurer og you name it. Lavkarbo gikk egentlig ganske greit, helt til jeg bare fikk kjøtt og fett og salat helt opp i halsen....ble skikkelig drittlei faktisk. Så da var det et laaangt opphold hvor jeg spiste akkurat det jeg ville, med det resultat at vekta selvfølgelig også gikk opp.

 

Liker å trene, bare jeg kommer meg ut døra. Dørstokkmila kan nemlig være temmelig lang. =)

 

Men det er bare å bestemme seg, visualisere resultatet, og sette igang. Enkelt ikke sant? Mmmmh....right.....

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at det sitter i hodet er det ingen tvil om! Har også en fortid som jojoslanker, og har rett og slett spist meg til overvekt gjennom årene. Etter et par sommere uten bikini, og der jeg bare gleder meg til høst og vinter og flere lag med klær - følte jeg at bunnen var nådd. Jeg elsker jo sol og sommer!

 

Etter et dypdykk inn i eget sjelsliv, var egentlig valget lett. Siden i midten av juli har jeg hatt fokus på gode valg som gir trivsel, overskudd og energi i hverdagen. Tenker livsstil og endringer jeg kan leve med på sikt - og jobber med å bli mer bevisst på egne tanker og handlinger. Hvorfor trenger jeg en sjokolade eller flere i motgangstider? Hva er grunnen til at jeg slapper best av når jeg har noe godt å spise? Trøstespiser og overspiser - hvorfor? Jobber med å finne andre løsninger som funker like bra, og det er ikke gjort over natten! Øver meg også på et liv i gråsonen, der både et eple og en sjokolade er lov - ikke enten/eller og svart/hvitt tenkningen jeg har levd med tidligere. Små, små skritt i riktig retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på du,det er ikke lett og være jojo slanker...Det vet jeg alt om,men fint at du tar kontroll over deg selv og aldri gir opp....Vi skal knekke koden en gang for alltid...sundt kosthold og masse trim er veien og gå...Jeg kan ikke gi meg med fettmarsjene mine,da vil jeg aldri kunne unne meg noen ting uten at vekta fyker opp igjen...jeg var nede i 77 kg i 2008 og var såå fornøyd men sofaen fanget meg sammen med sjokoladen og kos...dermed opp til 97 kg igjen i juni i år...Men nå skal jeg aldri stå i veien for meg selv igjen...du greier det her jenta...vi skal stå sammen med deg og heie deg frem sammen med oss andre...Ha en flott høstdag i morgen...skal se etter deg hver dag her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for en respons, så moro! ;)

Takk, Henna, mumm, fendi og rittis for hyggelige og motiverende kommentarer!

 

Jeg har i dag virkelig fått tatt et stort skritt, synes jeg selv - både trent (zumba 60min+mage15min), spist fornuftig og registrert alt (ca 1600kcal), lest meg opp på tråder her inne og ikke minst sett Puls-programmene med Yngvar Andersen: hvordan gå ned to buksestr på fire uker...jeg føler meg skikkelig inspirert!!

 

Og, Henna, nå kjenner jeg at å gå på vekten ukentlig ikke vil være noe problem denne gangen, så neste tirsdag er dagen jeg får vite om trening a la Yngvar/Spenst/GRforumjentene og kostholdsendring gir ønsket resultat :D frem til da så vet jeg ikke hva jeg bør ha som kortsiktig mål i antall kg...får dra frem målebåndet i kveld også, så kan jeg måle meg igjen om fire uker (tirsdag var jo i går), bukser som er for små har jeg flust av i skapet...

 

Det er flott å bli sett og pushet og ikke minst å vite hvor man kan henvende seg for å få råd, jeg anbefaler å se Pulsprogrammene på nettTV, de skal jeg se om igjen, ingen tvil om det!

 

Stå på videre jenter, jeg er innom trådene deres også, i alle fall nesten daglig :)

 

God trenings- og kostholdsdag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostholdsregistreres, trenes og planlegges i stor stil her, og det føles bra.

 

Er riktignok helt utkjørt etter treningsøkt; halvtime intervall på tredemølle (opp mot 90% makspuls og skikkelig svimmel og skjelven etterpå) etterfulgt av tabata-styrkeøvelser: utfall, squats og armhevinger. Måtte sitte ned en stund før jeg orket å gå til bilen (!) og en energibar var utrolig god å få i seg (orket bare halve, var litt uvel).

 

Utrolig kjedelig å måtte gå ned de samme kiloene en gang til, heldigvis ble det ikke noen tilleggskilo før jeg fikk tatt meg sammen (et lite lyspunkt!). Fordi jeg gikk sakte ned sist, la kiloene på seg saktere enn om jeg hadde sultet meg gjennom en eller annen ren slankekur (aldri mer!).

 

Nå er planen for resten av uka:

fredag styrke 30 min + yoga 75 min

lørdag langkjøring

søndag hverdagsmosjon eller ut på tur

 

Tirsdag neste uke skal det veies og måles! Er litt spent selv om jeg prøver å ikke tenke så mye på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var flink i går og lagde kyllingkjøttboller (matprat.no) og ovnsbakte grønnsaker etter å ha hvilt litt ut etter den harde treningstimen! Veide ikke maten, så porsjonen ble litt liten, og selv med yoghurt var jeg under 1600 kcal. Synes det er vanskelig å beregne kalorier i hjemmelaget mat, blir mye ca... La meg litt sulten, så da var det bare å sprette opp halv åtte for å lage havregrøt m rosiner ;) for å være klar til styrke+yoga om ca en times tid. Tross høstferie er det liv i heimen, så koselig å sitte med varm grøtbolle og høre de andre romstere med sitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig meld. på tråden min. Jeg veide meg i dag og da veide jeg bare 68.5 ;) Jippi. Kanskje jeg kan klare en halv kilo på en uke alikevel. Er ikke sikker for det går veeeeldig seint med meg.

 

Nå har jeg jogget 50 min og er klar for dusjen. Etterpå blir det bytur og jeg tror jammen jeg skal kjøpe meg nye støvler (fordi jeg fortjener det he he :D

 

Ha en fin lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du ;) kjenner meg igjen i det du skriver ja.. Har de siste årene gått opp og ned..Jeg kan ALT om kalorier og trening, men får ikke helt til denne livstil endringen som skal til::

 

Men nå er det slutt !! Jeg skal ned til trivselsvekt å holde meg der :D

Slenger meg med på veien din nedover, min start vekt er på 83,4 kilo og ble 40 for noen år siden. Veiedag er mandag, lettere å holde fokus i helgene da..

 

Vi snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke du er ;)

Ha en fin yogatime og god helg:)

 

Takk, Henna :D synes det selv også - men det var HARDT å trene yoga! Alle posisjonene skulle jo holdes i evigheter og da var det ikke særlig stas med mange kilo på kroppen...er nesten så jeg kvier meg for å gå en gang til, men realistisk sett blir jeg jo ikke lettere av å unngå fysisk aktivitet! Med andre ord, jeg har ikke prøvd yoga for siste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig meld. på tråden min. Jeg veide meg i dag og da veide jeg bare 68.5 ;) Jippi. Kanskje jeg kan klare en halv kilo på en uke alikevel. Er ikke sikker for det går veeeeldig seint med meg.

 

Nå har jeg jogget 50 min og er klar for dusjen. Etterpå blir det bytur og jeg tror jammen jeg skal kjøpe meg nye støvler (fordi jeg fortjener det he he :D

 

Ha en fin lørdag :)

 

Kjempemoro med flott resultat! Stå på videre - jeg heier i kulissene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klarer du ;) kjenner meg igjen i det du skriver ja.. Har de siste årene gått opp og ned..Jeg kan ALT om kalorier og trening' date=' men får ikke helt til denne livstil endringen som skal til::

 

Men nå er det slutt !! Jeg skal ned til trivselsvekt å holde meg der :D

Slenger meg med på veien din nedover, min start vekt er på 83,4 kilo og ble 40 for noen år siden. Veiedag er mandag, lettere å holde fokus i helgene da..

 

Vi snakkes[/quote']

 

Hei, storesøster!

(Litt rart å skrive det :), har bare en lillebror)

 

Ja, velkommen, bare å slenge seg med på veien nedover! Det øker motivasjonen veldig å vite at man har følge på veien!

 

Jeg har lest så mange tråder her - lest og kjent meg igjen, og blitt en del klokere. Ja, vi er mange som vet hva som fungerer i teorien, men det er problemene med å gjennomføre det i praksis som fører til den berømmelige jo-jo-tilværelsen. Selv om jeg er motivert nå, har jeg ingen garanti for at jeg ikke faller tilbake til gamle synder - for hvis jeg har forstått det rett, så er kroppen selv disponert for å velge enkleste vei, ikke rart at sofaen lokker mer enn en treningsøkt eller at søtsaker er å foretrekke fremfor grove kornprodukter eller stangselleri...

 

Så, eneste virkelige muligheten for å gå ned i vekt er da å motarbeide instinktene - og (litt Yngvar Andersen-fan for øyeblikket) se på treningen som en jobb, som er noe jeg MÅ prioritere i hverdagen. Jeg har jo-jo'et lenge nok til å vite at om jeg nekter meg noe over tid, så går jeg til slutt på en real smell (i matveien), derfor kan jeg ikke sette i gang med nok en kur av noe slag (som nevnt tidligere, så fungerte lavkarbo-kosthold et halvt års tid, men alle kiloene er jo tilbake igjen, så det kan ikke kalles livsstilsendring som fungerte for meg).

 

En del av livsstilsendringen (som skal fungere i praksis) blir da å være fysisk aktiv HVER UKE, uten unntak, samt å planlegge ukesmeny i større grad, og være bevisst på hva jeg putter i handlekurven.

 

Nå er en uke gjennomført, jeg har ikke dødd av all treningen (over 11TP!) selv om jeg er skikkelig støl, og jeg har fått i meg mye riktig mat og vært bevisst på hva jeg takker ja til om jeg velger å spise søtsaker (en panna cotta-dessert onsdag (unødvendig)) og litt mørk sjokolade lørdag (men ikke noe dypdykk i smågodtet - juhu!).

 

Stå på, storesøster, gleder meg til å utveksle erfaringer og ikke minst positive resultater (snubler vi, skal vi videre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koslig tilbakemelding :)

Ja, jeg vet vi kommer nok til å snuble underveis, men da skal vi oppmuntere hverandre til å komme oss opp igjen !!

 

Så utrolig flott at du har klart 11 trimpoeng og spist riktig !! Det blir spennende å se dine resultater etter ei uke.

 

Jeg er godt i gang med å notere her inne på vektklubben, både inntakt og trimpoeng. I dag tok jeg faktisk på meg jobbeskoene og gikk på jobb. Det blir noen trimpoeng det også :)

 

Planen er å dra på zumba i kveld, vet ikke helt om jeg har såå veldig lyst til å ha på meg treningsklær og se meg sjøl i speilet.. føler meg ikke helt vel, det tyter ut både her og der.. men SKAL komme over den følelsen

 

Ha en fin mandag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke ble faktisk 12,7TP, med alle punkter på Berre gjer det!-lista til Yngvar Andersens 4 uker 2 buksestr ned-prosjekt huket av, en suksess-uke!

 

I dag tråkket jeg ivei på langøkt, 9km på halvannen time (pulsklokka fungerer ikke lenger, så det er ca-tall ved hjelp av GoogleMaps og en hastighetskalkulator jeg fant på nett (slenger inn link, jeg, den var så enkel å bruke!):

http://runekm.com/speed-calc/#0,0

 

mumm: jeg har meldt meg på slankekrigen, klar til å registrere morgendagens vekt, uansett om den er gått ned eller ei :)

 

storesøster: Flott at du er i gang! Gå på zumba i kveld, tenk bare på hvor gøy det blir, dessuten er trinnene så intrikate at man ikke har tid til stort annet enn å forsøke å holde følge med instruktøren (er ikke som aerobic-timer hvor du kjører "fra toppen" og repeterer tidligere bolker), jeg registrerte i hvert fall sist at jeg ikke rakk å bry meg om hva de andre gjorde, og da regner jeg med de andre var like fokusert :)

Alle her inne er på vei mot samme mål: livsstilsendring/vektnedgang, det koster så lite å støtte andre og er så verdifullt å motta selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at noen her på forumet har tipset om mulig feilvisning på digitale vekter og spesielt hvis de står på flislagt baderomsgulv - derfor nølte jeg ikke da vekta i morges først viste 90,9 (!), de neste tre forsøkene viste alle det samme: 89,2... Så, betyr det at jeg har gått ned 0,7kg på én uke, eller at vekta egentlig ikke var 89,9 forrige tirsdag (veide meg da bare en gang, var jo fornøyd med å havne under 90...)?

 

Uansett, tar det som en liten seier, siden jeg skal stole på vekta når den viser samme tall tre ganger på rad...

 

Vil være flink i dag også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra juni72 :) så deilig at det går riktig vei

Har digital vekt her i gården også, og det hender den viser litt forskjellig..men du får stole på det vekta viste de tre siste gangene

Jeg bruker å sette vekta på samme sted, og da bruker den å være mer stabil

 

Zumba var noe annet enn step ja..hadde store problemer m å følge med..og følte meg ikke særlig smart med stive hofter..he he. Men regner med det går bedre neste gang

 

Var skikkelig sulten i går, men det går bedre i dag :) laget meg mye salat, det fyller magen og er jo nesten ingen kalorier

 

Ha en fin tirsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, storesøster :) sier meg fornøyd så lenge det er nedgang!

 

Har vært sulten og fysete i dag, synes det er vanskelig å få til mellommåltidene, og ikke minst hva jeg skal spise...det er grenser for hvor gøy det er å knaske gulrot og kålrot...kanskje knekkebrød er tingen? Har sett en oppskrift på hjemmelaget knekkebrød, men ikke handlet inn ingredienser ennå... Fornøyd med middagsporsjonen, GR-gryte falt i smak hos stor og liten her i heimen, enkelt og raskt å lage var det også.

 

Noen som vet hvor stor mengde 1/1,5 porsjon (i GR-oppskrifter) skal være i antall gram? Sikkert noe man lærer på kurs, men det har jo ikke jeg gått...

 

Ukas trening:

Mandag - langøkt 3,7TP

Tirsdag - hverdagstrim

Onsdag - zumba 50 min + intervall 30 min + styrke

Torsdag - hverdagstrim

Fredag - styrke 30 min + yoga 75 min (gir ikke opp etter første forsøk)

Lørdag - tur?

Søndag - tur?

 

Ukas middagsmeny:

Mandag - fisk i folie m poteter og broccoli

Tirsdag - GR gryte m sopp og squash

Onsdag - lammeburger + salat

Torsdag - GR grønnsakspai (evt m no chorizo) + salat

Fredag - taco (skal prøve m issalat"tortilla")

Lørdag -

Søndag -

 

Fikk akkurat en flott "oppsats" m godterier i gave, så nå gjelder det å ikke falle for fristelsen - i alle fall ikke før til lørdag...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lader opp med litt ekstra energi nå før dobbeløkt med trening. Sykle til trening, zumba, intervall og styrke pluss sykle hjem fra trening! Har med vilje ikke registrert aktivitetene før jeg har gjort dem, liker ikke å få "lønna" før arbeidet er gjort :)

 

Gleder meg til dansetreningen, gruer meg til intervall og tabata-styrke (sist gang var jeg både svimmel og kvalm og kom til hektene først en drøy time etter jeg kom hjem!).

 

Håper jeg ikke er like fysen på mat/søtt i dag som i går, jeg måtte virkelig kjempe mot lysten til å dytte innpå mye mer, en ekstra middagsporsjon, masse sjokolade, alt jeg tidligere har unnet meg (men med dårlig samvittighet etterpå)...

 

Jeg registrerte inn de to små sjokoladebitene jeg unnet meg sammen med smoothien (rene redningsplanken i går) og kom rett under 1600, utrolig at det holdt...men da klarte jeg jo å la tanke styre handling, så jeg føler jeg er på rett vei...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Juni72

 

Må bare si at jeg er VELDIG imponert over trenings viljen din og ikke minst at du klarer å styre handlingene dine :) :)

Vet jo hvor tøft det er når vi føler at vi bare MÅ ha noe godt...

Dette blir det resultater av !!

 

Jeg jobber litt med å prøve å snu tankene min fra " uff, nå er jeg på slankeren i gjenn og da kan jeg ikke kose meg, ikke drikke vin til helgens middager osv osv"

til " det er mye god mat jeg kan spise som er bra for meg, og jeg kan faktisk kose meg ( men bare litt..) "

Og at jeg må passe på å rose meg selv når dagen er over :D

 

Har også en liten utfordring på hjemmefronten, for samboern ønsker ikke å delta i mitt livstilsendrings prosjekt... Han sier bare at han er fornøyd med meg som jeg er ( og bra er jo det da.. ) og at han ikke føler at han er for tung ( og det er jo også sant..) Har forsøkt meg på at uansett så er det viktig å trene, men nei..

 

Det gjør at jeg må være enda mer viljesterk når sjokkisen, vinen og sausene står på bordet i helgene når vi skal kose oss.. Men det skal jeg klare !!

 

He he.. må le litt av meg selv, har begynt å tenke på helga allerde..

 

Ha en fin onsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens 3,5TP ga en god følelse og litt støle muskler i dag, kjenner jeg...men, vet nå ikke helt med denne treningsviljen du mener jeg viser, storesøster... Jeg har problemer med å overføre tanker til handling, og saboterer treningsplaner med vitende og vilje - og det er vel derfor nøkkelen til en livsstilsendring sitter mellom ørene?

 

Selv om jeg er glad i å gå tur, også ganske raskt, elsker å danse og faktisk får til styrketrening ganske bra når jeg først er i gang - så hjelper det ingen verdens ting om det er fint vær eller om jeg har noen å trene sammen med, hvis ikke jeg får gjort noe med den mentale biten, altså få reist meg fra sofaen og gi slipp på fjernkontrollen (ser mindre på TV nå enn før) eller boka og kommet meg over dørstokkmila (den ER lang!).

 

Det hjelper ikke å skulle ønske at jeg gikk på daglige fettmarsjer som rittis (min helt!)...hvis ikke jeg sørger for å gjøre noe med det selv! Medlemsskap i treningssenter, riktige joggesko og mer enn én treningsbukse...jeg har ingen unnskyldning for ikke å være i fysisk aktivitet daglig, men jeg klarer å finne på noen likevel...

 

AKKURAT NÅ er jeg ganske flink, både med måltider (porsjoner, forholdsvis sunt og variert, mest hjemmelaget, ingen godterisprekk så langt) og med trening (3-5 ganger i uka). Jeg VIL fortsette å være flink (ikke minst blir jeg mer motivert av å delta i slankekrigen - jeg kan ikke ryke ut i første runde! Og jeg er fortsatt "med" på 4 uker 2 buksestr ned), men de fleste (alle?) her inne kjenner til selv-sabotasje... plutselig er munnen full av søtsaker eller alle mulige unnskyldninger stopper en god treningsrutine...og så går det i feil retning...

 

Det gikk feil vei sist jeg slappet av med kosthold og trening, én dag med sprekk ble til uker som ble til måneder...og jeg må gå de samme kiloene ned nok en gang.

 

Men, ikke tenke på hva som HAR VÆRT, tenke FREMOVER! Det er nå jeg skal endre på ting jeg tidligere har gjort feil! Jeg skal ta riktige valg, og de riktige valgene skal gi resultater! (Ut med alt gruff!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...