Gå til innhold

Veien for å holde matchvekt !


Gjest ElisabethV
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Slippe

Hei, Elisabeth!

 

Vi er nok i samme båt, vi to. Om det er kroppen eller hodet som motarbeider meg fra å få has på de siste 5 kiloene, det vet jeg ikke, men det virker som en umulig oppgave...

 

Hver gang jeg har klart å karre meg ned til 64-65 kilo, så smeller det på 5 kilo igjen, og jeg blir liggende og vake rundt 70. Jeg føler selv at det er i tyngste laget, selv om jeg ikke er feit.

 

For hver gang jeg fyker opp på 70, så er det vanskeligere og vanskeligere å gå ned igjen, og denne våren føler jeg at jeg har hatt så lange perioder jeg har vært fokusert, motivert,flink... men uten noe resultat!

 

For meg ble løsningen å "gjøre noe helt annet". Jeg har (delvis) akseptert at de 5 kiloene ikke har en lettvint løsning (som om det noen gang har vært slik... ;) ), og at jeg skal ha fokus på trening fremfor vekt nå utover sommeren. Jeg trener temmelig ofte, merker raskt fremgang og trener jevnt og trutt bedre og bedre, og jeg har *gisp* ikke veid meg siden midt i mai.

 

Jeg har innprentet i hodet mitt at jeg kanskje til og med kan risikere å gå OPP i og med at jeg har økt treningsmengden OG er "gal nok" til å spise som "normale folk", dvs. 1800-2000 kalorier pr dag. :o

 

Jeg kjenner på klærne og ser på holdningen at treningen allerede gjør at kroppen endrer seg, til det positive, og jeg forsøker alt jeg kan å ha fokus på det og ikke på vekt. Egentlig tenker jeg ikke så mye kalorier heller, men jeg tenker sunnhet i innhold. Det blir mye rent kjøtt, egg, cottage-cheese, knekkebrød, wokgrønnsaker...

 

Og når jeg tenker over det mens jeg skriver, så innser jeg at jeg er i ferd med å akseptere at jeg blir værende på 70 en stund. Jeg har vel egentlig et håp om at trening og kosthold gir forbrenningen en boost på litt sikt, slik at jeg sakte men sikkert utover høsten kan rusle ned noen kilo i det minste. 67, 66...? Jeg vet ikke, mitt gamle vektmål er erstattet med et nytt mål: Være trent og føle seg bra! Jeg rundet 41 år her om dagen, og i erkjennelsen av at jeg føler meg bedre form nå enn for 10 år siden, så kjente jeg faktisk litt på følelsen av å ha lykkes, tross alt. :)

 

Oj, det ble mye om meg..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest ElisabethV

Takk for gode innspill begge to :)/>

 

Her har jeg gått noen runder med meg selv, og kjenner att kampviljen ikke er helt tilstede for nedgang akkurat nå.

Så jeg skal JOBBE intenst med å være fornøyd akkurat slik jeg er. Jeg har en kropp som er noenlunde frisk, en kropp som fungerer som den skal, og jeg har alle muligheter til å gjøre det jeg vil fysisk.

Dette var ett av målene mine når jeg startet denne livsstilsendringen for noen år siden. Jeg følte meg begrenset, og klarte ikke fysisk det som mine venniner gjorde. Så jeg VELGER å være fornøyd med det, i stedet for å være misfornøyd med att jeg ikke greier 5 kg til ned.

( Må bare minne meg selv på dette ganske så ofte.. ;)/> )

Så målet for denne sommeren er å holde seg noenlunde stabil, men litt oppgang er vel kanskje bare naturlig i en sommerferie.

Men jeg vil jobbe for å holde formen oppe sommeren igjennom, for det er så utrolig tungt å jobbe opp formen gang etter gang.

 

Treningsmessig så går det ganske bra nå. Hadde meg en god økt på 100 minutter travel badminton trening i går. Fikk også trent på søndag, og i morgen er det fjelltur på gang :)/>

 

Så ønsker jeg en strålende sommerdag til de som er innom :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Så jeg skal JOBBE intenst med å være fornøyd akkurat slik jeg er. Jeg har en kropp som er noenlunde frisk, en kropp som fungerer som den skal, og jeg har alle muligheter til å gjøre det jeg vil fysisk.

Dette var ett av målene mine når jeg startet denne livsstilsendringen for noen år siden. Jeg følte meg begrenset, og klarte ikke fysisk det som mine venniner gjorde. Så jeg VELGER å være fornøyd med det, i stedet for å være misfornøyd med att jeg ikke greier 5 kg til ned.

Dette kjenner meg veldig godt igjen i!! Og det er så lett å bli blind på tallene. Men det aller viktigste resultatet her er jo uten tvil bedre helse, bedre selvfølelse, mestringsfølelse... og ikke et tall på vekta. Tenk så mye vi faktisk har oppnådd sammenlignet med før vi startet!

 

Men at det er lett å slå seg til ro med det, når man gjerne skulle vært kvitt noen kilo til - nei, det er vel en annen sak ;) Så vi må vel jobbe med det, ja! Men jeg tenker at det går seg til over tid, bare man fortsetter med det rette fokuset og sørger for å holde kroppen i form :)

 

Hadde du bra fjelltur? Jeg skulle også gjerne hatt et fjell bak huset :D Jeg tar ferie fra juli og har 3 1/2 uke til igjen på jobb. Men jeg har veldig lyst til å få til en tur til fjells en av helgene før ferien, for jeg kjenner at noen lange turer i fjellet hadde gjort meg godt nå. Håper vi får det til, for i ferien skal vi ikke på fjellet før den siste uka. Og det er litt lenge til :)

 

Ha en fortsatt god uke - snart helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg hørtes lurt ut E :)

 

Du fortjener en pause fra nedoverjaget og en mulighet til å hente deg inn igjen og så tenker jeg du får ny motivasjon etter hvert jeg :)

 

Du har jo vært superflink og du trener mer enn noen andre jeg kjenner, nesten i hvert fall. Det er ikke innsatsen der det står på og det er jo supert å tenke på alt det du har gjort som er bra for helsa di! Du kan være veldig fornøyd med akkurat det. Og fortsetter du å være aktiv nå så blir det lettere å fortsette til høsten og.

Det var jo det jeg ikke fikk vært og da var det dønn tungt å komme i gang igjen. Men nå begynner jeg å se noen resultater...ikke sø mye på vekta, men på cm, jeg er under 80 i midjen igjen, og ikke minst på formen - kondis og styrke er helt klart forbedret de siste 6 ukene. Heldigvis!

 

Håper du stikker innom i blant likevel, og si gjerne hei i tråden på under 10 kg og. Der blir vi glade for all pepping vi kan få der og. Min egen tråd døde litt hen for jeg fikk ikke så mye respons der og da ble det letter å bare skrive i den ene :)

 

Klem fra Anne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Ninjastar

Hallo Elisabeth! Etterlysning i sommervarmen :) Har du det bra? Og er det lenge til ferie? Jeg skal jobbe én uke til og gleder meg mer til ferie enn jeg kan huske å ha gjort på en stund. Bare stress på jobben, og ferie er høyst påkrevd nå! Så her er det nedtelling om dagen. Pjuh :)

Men først blir det fjelltur. Reiser oppover i morgen og gleder meg til ren fjelluft og et par roooolige dager. God helg hvis du er innom her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest ElisabethV

En liten oppdatering fra meg :)

Her har jeg hatt en fin sommer.

Turen gikk til Spania i 2 uker, og ellers så har vi vært hjemme og i nyt litt campinglivet der vi har fast plass.

I ferien ble det labert med trening, men har kommet meg godt igang igjen.

Vekten er nok litt opp etter ferien, bikket 77 kg på det værste...

Men jobber med saken, og er sakte men sikkert på vei nedover igjen.

Målet mitt er å komme meg ned på 74 kg til 19 oktober, da vi skal på tur til Gdansk med spa ++. For meg er det ikke noe kjekt med spa om jeg ikke føler meg vel, så jeg har virkelig noe å jobbe frem mot :)

Ellers så er jeg lite her inne på sidene om dagen, jeg gikk nok litt lei frem mot ferien. Tenker litt for mye på vekt når jeg til stadighet er her inne, derfor måtte jeg ta en pause.

 

Håper alt står bra til smom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Så hyggelig at du stakk innom. Ikke rart du ble lei - du har holdt på lenge og kvittet deg med mange kilo. Man må ha litt pause i blant - det måtte jeg og da jeg hadde holdt på så intenst. Det er slitsomt å rapportere og fortelle hele tiden.

 

Men jeg ser jo at det er det som funker - jeg var ikke dedikert nok før sommeren, skjønte vel at bikiniform ble det uansett ikke :P, men nå derimot er jeg flinkesen og det er deilig - har gått ned nesten 3 kg i løpet av den siste måneden og er endelig på 60-tallet igjen. Skal ned 2-4 kilo til, trenger litt å gå på begge veier kjenner jeg, og nå håper jeg det holder denne gangen. Kan jo ikke få en sykdomsrunde til nå. Det har jeg ikke tid til heller, så det er uaktuelt.

 

Hører gjerne fra deg igjen vet du - og skulle du trenge et tupp bak får du nå bare si fra. Holder til på Under 10 kg i en tråd som helter 6-7 kg ned og der er vi ganske aktive så der er det motivasjon og inspisrasjon å hente :)

 

Gooood helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...