Gå til innhold

Veien for å holde matchvekt !


Gjest ElisabethV
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Jeg er vel sånn noenlunde fornøyd med meg selv etter ett helt liv med 20+ i overvekt, så dermed klarer jeg ikke å ta nok tak til å bli kvitt de siste kg...

Ikke lett dette her, men tror jeg må jobbe litt mer med hode, og det å kunne bli fornøyd.

Jeg tror dette er grunnen til at vi sliter med den aller siste innspurten. Vi er jo relativt godt fornøyd med oss selv, sammenlignet med da vi veide noe på 90- eller 100-tallet!

Jeg er i hvert fall det. Jeg ER ikke fornøyd med å ha vippet over 75 kg igjen, men samtidig så merker jeg at jeg ikke er ekstremt misfornøyd, heller. For min del merker jeg at når jeg bikker over 80, så blir alt annerledes. Jeg føler meg rett og slett tjukk.

Akkurat nå føler jeg meg ikke tjukk, akkurat. Bare litt for mye "polstret". Og med en ganske veltrent kropp (på vei til å bli, i hvert fall :P ), blir det totalt sett vanskelig å finne motivasjon til å si "nei takk" alle gangene man burde. Jeg tror det er mye av grunnen til at det siste året har vært så vinglete. Masse motivasjon i en uke eller to, som så plutselig blir borte. Frustrerende.

Men når trenden over tid viser at vekta langsomt går opp (som den har gjort for meg de siste månedene), så er det vel bare spørsmål om tid før man ikke lenger er "fornøyd nok" med seg selv. Da kommer kanskje motivasjonen sigende til slutt? Ikke vet jeg! Men jeg håper det ;) For å legge på seg 20 kg, det er jo ikke et alternativ. Jeg har gjort det tre ganger før, og har ingen planer om å gjenta bragden :rolleyes:

 

 

Hvordan går det forresten med mormor? Det var trist... Blir det hyttetur på dere?

 

God trening - du har virkelig kommet i siget igjen! Knallbra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 282
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest ElisabethV

Her ble det hyttetur og en vinterferie med full fart.

Mormor er stabilt dårlig, men vi reiste allikevel.

Har hatt ei topp helg :)/>

Torsdagen gikk med til pakking, og komme oss til hytten. Med 2 barn, pulk, ski osv så tok det litt tid. Fikk meg en skitur på 45 minutter, og var god og svett etterpå. Fredagen ble det trekket på oss hele dagen, i tillegg til 20 minutter på langrenn en vei til trekket. Kjørte i barnetrekket med minste trulta på 4 år, så jammen kjente mor det i lårene den kvelden !

Lørdag reiste vi til ett annet alpint senter å kjørte hele dagen der. Fikk noen turer alene, og det gjorde godt.

Søndag ble det en langrenn tur på 1,5 mil, for deretter å renne i trekket i ca 1,5 time. Toppet det hele med badminton trening på søndagskvelden, så en veldig sporty helg må jeg si :D/>

MEN ( JA, der kommer ett men.... ) maten kan jeg ikke si noe positivt om... Nevner kvikklunsj, bixitkjeks, pommes frittes, pølse, kvefjordkake, grandiosa.... og det var bare i går.... I tillegg til de 7 glassene med vin jeg hellte i meg i løpet av langhelgen.. :blink:/> i går var det så mye stress, att det ble bare hurtige løsninger med maten. OG det straffer seg ! så i dag skal jeg planlegge uken, handle inn, og holde meg til planen. Og så skal jeg være flink til å trene, for nå kjenner jeg att formen er på stigende, og det er hæææærlig !! Dessuten nærmer det seg vår :D/> :D/> :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Triste dager.

I går fikk endelig mormoren min kvile, og døde med sine nærme rundt seg.

Det har vært tunge dager med våke.

Prøver å holde fokus, men klarer det ikke.

Jeg er nok en person som trøstespiser når ting går meg imot, jeg er ikke av sorten som slutter å spise... :blink:

Denne uken blir litt unntaks stillstand, men kommer sterkere tilbake ! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Nei så trist.... :( :(

Jeg så ikke innlegget ditt før nå, har vært et par hektiske dager. Kondolerer så mye.

GR får være GR en stund, det skal du ikke tenke på. Håper du får en helg med alle dine nærmeste rundt deg.

Også tastes vi her inne når du er klar for det.

 

God trøsteklem fra Ninjastar så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Etter en helg med alt for mye tullemat er jeg godt i gang med uken igjen.

Hadde langtrening både søndag og mandag. Først fjelltur, deretter badminton trening.

Hærlig å svette ut litt ! :rolleyes:/>

FOrmen er grei nok, men jeg kjenner veldig godt att det nå ble en ukes treningsstopp, merkelig altså hvor fort man daler....

Men motivasjonen er der, og jeg nyter det å slite meg ut, og tankene får vandre.

Det har vært tunge dager den siste uka, og jeg kjenner att jeg begynner å løfte blikket fremover.

selv om det er uendelig trist å miste en som har stått meg nær hele livet mitt, så er det livets gang, og mormoren min var så heldig å bli 83 år. Hun har ikke hatt det bra siste 1,5 året med kreft som har spredd seg, så det er godt att nå er endelig smerten over for hennes del.

 

Ukene går i ett med mamma og barn som skal på treninger/aktiviteter, og i dag er det skiskole som står for turen. Mannen min er borte i ettermiddag, så det blir slalom på meg og lille trulte mor på 4 år også. OG hun er i fyr og flamme, som skal på kveldskjøring for aller første gang. Hun elsker å stå på ski, så da blir det kos.

 

Dagens middag er ikke planlagt, må bruke formiddagen på å komme på noe sunt og kjapt :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Tirsdagens middag ble sunn og god, wok med kylling filet, grønnsaker, østers saus og nuddler ( bare litt... ).

Værre ble det med gårsdagen. Var på shopping i hele 8 timer totalt sammen med en vennine som har pusset opp stue/kjøkken. Vi koste oss, og kiket innom de fleste butikker, og ikke minst koste oss på cafe.

Klippfisk gryte til lunsj, og kake stykke til middag...

Hadde en knall treningsøkt i går, 2,5 timer med hard badmintontrening.

Svettet godt, og er veldig fornøyd med meg selv... :D Denne uken har det blitt mye, og hard trening. Det liker jeg !

Til helgen er det hyttetur, og jeg må legge en slagplan :rolleyes:

Mye ski blir det, både slalom og langrenn. Gleder meg !! Er meldt strålende sol, så dette blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Bra jobba med treningen! :D Er det ikke herlig å kjenne at formen er på vei tilbake? Det synes i hvert fall jeg :)

 

Jeg tenker at det må være lov å velge litt "feil" mat når man er ute på sosiale treff... uten at man skal få altfor dårlig samvittighet av den grunn. Bare man er flink i hverdagene hjemme! Og det var du jo, med kyllingwok og trening :D

 

Du lurte på det med 10 i kostholdsccore. Her er et eksempel på en dag med full score:

Frokost: To skiver grovbrød, én med brunost (lett), én med kjøttpålegg og litt pesto eller tapenade under

Lunsj: To skiver grovbrød med makrell i tomat, eller kokt egg og kjøttpålegg

Mellommåltid: Frukt og noen mandler

Middag: Kyllingwok, med lite nudler og masse grønnsaker

Kvelds: Bringeær, litt cottage cheese og vaniljeyoghurt + speltlompe med brunost og kopp te med melk

Melkekvoten oppfylles med melk i teen min (drikker flere kopper om dagen), og yoghurten til kvelds

 

Jeg sliter som oftest med å få i meg nok fett, eller nok frukt og grønt. Så jeg har sjelden mange dager hver uke med 10 i score. Men jeg er veldig fornøyd de dagene jeg har det, og de dagene motiverer til å få til flere :)

 

Hyttetur til helgen høres heeeerlig ut :) Jeg har også lyst, men har ingen å reise med denne helgen. Så jeg får vel holde meg hjemme og passe på fokuset mitt, jeg som har et mål om å være superflink frem til påskeferien. Og påskeferioen starter jo om bare to uker og én dag, så det er bare å sette i gang innspurten for min del! Så kan jeg heller kose meg litt ekstra i påsken. Gleder meg Så mye til påsken i år, nå som vi har egen hytte.

Men denne helgen er det meldt sol her også, så jeg får gå en tur på bena og sette meg litt på verandaen etterpå. Nest-beste løsning når jeg ikke får dratt til fjells ;) Masse god tur, legg en god plan og ha det herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Fy søren, så flink du er med treningen nå!! Jeg blir imponert, inspirert... :D

 

Er tidlig ferdig med middag i dag, skal se en håndballkamp i kveld og er på vei ut nå, i ettermiddagssol og noen få varmegrader.

 

Måtte bare innom her først. Har tenkt hver dag i det siste at jeg skulle inn og bekjenne mine synder, oppdatere meg litt på dere andre, og sette litt mål for ukene fremover.

 

Nå er det gjort - og jeg er klar for å ta litt mer aktivt grep om noen ekstra kiloer jeg ikke er noe som helst interessert i å ha.

 

VÅR!

 

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Vi som har snakket om matfløte.... nå så jeg at det har kommet en nyhet fra Tine, nemlig lettere matfløte. 120 kcal pr 100 g, i stedet for 207. Den skal jeg definitivt prøve! Link til Tine:

Lett matfløte

 

Ha en toppers helg på fjellet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Tilbake fra en fin helg på fjellet.

Det var kaldt, men strålende vær ! :)/>

Matmessig så er der mye å gå på dessverre, kose faktoren er høy på slike helger. Både vi og ungene koser oss max, og det betyr vin, mat, snacks ++..

Etter en tung dag fredag med begravelse ble det igjen for lite tid til å planlegge mat/sunne alternativer for helgen, men lover å komme sterkere tilbake ! :rolleyes:/>

 

Helgen ble tilbrakt i slalom bakken der minste gullet har lært seg å ta puma trekk, og renner alene i bakken. Lille frøkna på 4 år, hehe !! :D/>

Kjekt ! Og dette hadde jeg definitivt ikke orket for 20 + kg siden. For travelt er det, selv om svetten ikke siler ned som på en langrenns tur.

Kunne egentlig tenkt meg ett par langrenn turer, men det ble ikke til. Veldig kaldt både morgen og ettermiddag etter solen gikk ned, og langrenn tur i - 15 grader fristet ikke..

Men det tar jeg igjen ;)/>

 

Kom meg på trening i går kveld. Skal trene både i kveld, morgen og onsdag, så dette ser ut til å bli en bra uke ! ( Måtte man bare klare å begrense/tenke på kcal på matfronten også... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Lettere matfløte skal definitivt prøves !

( Men skal tro om en ikke like så greit kan bruke kaffefløte ? )

 

På menyen i dag er det Bali kyllinggryte, men den skal lages med lettmelk, og en liten dæsj matfløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ElisabethV, det høres ut som en deilig fjelltur. Så sant man ikke er på slike turer hver helg, så er jeg helt for å kose seg maks. Hva er vitsen med alt dette om man aldri kan unne seg noe, liksom... :P

 

Det jeg sliter med er vel akkurat det å begrense seg. Når jeg skal unne meg noe, så blir det gjerne hele kaka. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å endre hodet mitt - etter mer enn 2 og et halvt år her inne har jeg nådd trivselsvekta flere ganger. Dessverre... og heldigvis. :P

 

Jeg må jo gi meg med denne jo-jo-handteringa av egen vekt, men DEN nøkkelen har jeg ikke funnet ennå.

 

Får konsentrere meg om å gjøre det jeg kan i denne omgang : Gå ned... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Huff, ja det har rett og lett blitt for mange slike kose helger på meg i det siste. Og som du sier, jeg mister totalt hode, og stapper innpå mer enn jeg har lyst på..

Hytteturer og att mormoren min døde, har gjort att kose faktoren er høy.

Alt for mye går inn, for jeg er egentlig veldig flink å holde meg i bevegelse og trimme for tiden.

I dag er det divisjonsspill med badminton, så det blir nok en økt på ca 1,5 time. Trente både i går, søndag, i tillegg til jeg sto på ski hele helgen. Men det var vel og merke mest slalom, totalt bare 8-9 km på langrenn.

Så akkurat nå kan jeg ikke si att jeg mestrer så godt dette med å gå ned...

I morgen er det akkurat en måned til jeg reiser til Gran Canaria. MÅLET er ned 2 kg til den tid. Og det blir tøft nå når påsken nærmer seg.

Planen er mye trening, og mindre fett i kosten. Mengden med mat jeg spiser er egentlig ok, det er nok innholdet som ikke er bra nok.

Så tvi tvi, da har jeg satt ett mål, å da skal jeg jobbe for å nå det !

Heldigvis så har jeg så kjekke damer her inne som er her å backer meg opp, så dette skal gå ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så aktiv som du er nå, så klarer du målet om du justerer på maten. Det er ikke noe å lure på! :D

 

Så deilig med tur...og enda deiligere om du reiser ned og føler deg VEL. Stå på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Enda en helg er over, merkelig hvor de flyyyr avgårde !

Her ble det baking på lørdag, og skidag på søndag.

Fredagen startet med en skitur på 1,2 mil i delvis sol. Helt fantastisk nydelig ! Og ikke minst en god følelse å ta med inn i helgen.

Lørdagen gikk med til baking. 12 brett ble bakt med anis kringler, og horn/innbakte horn. Hadde en gravid venninde på besøk, som var på bake kurs med meg. Veldig koselig :)

Søndag tok vi turen på fjellet sammen med barna, og rann over 4 timer i slalom bakken.

Føler att vi virkelig er i siget nå mtp trening, og det holde seg i aktivitet. Måtte det bare fortsette slik uten noen skader eller liknende.. I kveld blir det lang trening på meg, opp "helvetesbakken", før det er badminton trening. Det blir bra.

Morgendagen skal vi i slalom bakken da junior skal på skiskole.

Onsdag er planen å gå meg en lang skitur, på ca 1,5 mil.

Usikkert enda om det blir badminton trening til kvelden, men prøver på det.

Torsdag er det treningsfri.

Fredag skal jeg enten på ski eller gå "helvetesbakken" ( fint ord forresten ! ), og avslutte med litt jogging...

 

Gleder meg til uken som kommer ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

En god og aktiv uke har det vært.

Men dessverre så spiser jeg alt for mye...

Er drit sliten etter uken, og lengter bare etter påskeferie !

Blir godt å slappe av, nyte tid med familien, å være aktiv.

Formen skal ikke dale selv om det er ferie :)

Matmessig er jeg ikke noe flink, det blir for mye nei mat.

Og jeg kjenner att jeg har nok ikke den store kampviljen heller.

Selv om vekten er noen kg mer enn jeg skulle ønske, så er den heller ikke så værst... Og ikke minst så er jeg aktiv og trener og er i grei form, så det er kanskje litt av grunnen til jeg ikke orker den store innsatsen ?

I alle fall så blir det en bra uke, med mye aktivitet. Ungene elsker å stå på ski, og så lenge været er bra blir det nok en del fjell/ski på oss :)

I helgen er det stor fest på oss, og det gleder jeg meg til. Påskerevy, middag, vorspill og så fest. Det blir bra ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest ElisabethV

Da er en fantastisk påske over.

Vi har hatt knall vær nesten hele påsken, og jeg har blitt påskebrun etter mange dager på fjellet.

Hærlig med litt farge i kinnene, man våkner litt opp av en dvale på en måte... :)/>

Det har ikke blitt så mange langrens turer som jeg skulle ønske, men mange mange turer i trekket på slalom.

Vi har kost oss med kakao, kvikk lunsj, pølse termos osv... MYE kos, og vi har hatt det bra. Prøver å ikke ha dårlig samvittighet, det skal være forskjell på hverdager og ferie.

Så i dag er det sjerpings her. Kroppen skriker etter sukker, og jeg stritter imot :)/>

Lunsjen besår av grovt brød med litt smørebar jalapeno ost, og kokt skinke med agurk, tomat og paprika. Anbefales :)/>

 

I dag skal jeg komme meg på en trimtur, i morgen er det badminton. Helgen går med til badminton turnering, så da er ukas trim i boks.

 

Her starter jeg med ny giv, og er klar til å komme i sommer fresh modus ! :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig påske! Veldig bra at du har kost deg uten dårlig samvittighet, for dårlig samvitighet er bare bortkastet tid! :D

 

Det høres ut som du har en god plan frem til jentetur! Stå bare i mot disse sukkerdemonene nå, så stikker de snart av! ;)

 

God midtuke til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Jeg kjemper imot ! :)

 

Det ble en deilig trim tur i går opp "Murderbakken", og det gjorde godt.

Ellers så klarte jeg å stå imot sukkertrollet i går, dog det ble en kopp lett kakao sammens med knekkebrød til kveldsmat i går.

i dag er det trening, og rett etter det skal jeg på "klubb". En sosial kveld sammen med mine venniner, der vi møtest ca en gang i mnd å spiser god mat og skravler. I kveld blir det servert kaffe og kaker, så jeg må finne meg en plan, å holde meg til den. Problemet er att jeg blir sååå sulten etter trening :blink: Noen gode forslag til hvordan jeg skal løse den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

HJELP !!

Sulten, sulten dag... <_<

Merkelig dette hvordan noen dager nesten er umulig å la være å spise mer enn man skal... Mens andre dager er det ingen problemer...

I dag er jeg i alle fall SULTEN...

 

Har tenkt litt, og har kommet frem til en plan for ettermiddagen.

Kjører dobbel treningsøkt før jeg skal på klubb, tar med en banan til å spise i bilen rett etter trening på vei til klubb, da klarer jeg forhåpentligvis å nøye meg med ett stykke kake. Så det er planen, ett stykke kake er lov, men NULL annen godis.

 

Det er godt med en plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Du har jammen noe bra å jobbe mot, du som skal til syden. Heldig, altså :)

 

Ja, jammen er det godt med en plan :D Høres lurt ut å kompensere med litt ekstra trening og mettende frukt i magen rett før kaken.

Jeg blir også ofte fryktelig sulten etter trening. Noen ganger også mens jeg trener; DET er irriterende det. Men etter trening, særlig når jeg vet at jeg skal trene lenge og hardt og ikke rett hjem til middag, pleier jeg å ta med en boks på senteret med en porsjon cottage cheese, vaniljeyoghurt og bær/frukt i biter oppi. Gjerne med litt kanel og vaniljepulver over. Det holder meg mett en god stund, og kan anbefales :)

 

Selv jobber jeg også med en plan for de neste ukene. Jeg lurer litt på om jeg skal ta to uker med totalforbud mot både snop og kaker, sånn bare for å riste av meg sukkersuget for en stund. I går hadde noen tatt med kake på jobben (allerede første dag etter påskeferien liksom, det er mye vits i?!), og da hadde jeg en av de dagene hvor det var SÅ lett og si nei takk og bare gå forbi. Herlig! Jeg tror det var litt fordi jeg var så bestemt på at påsken definitivt var slutt, og at nå er det hverdag.

Så nå lurer jeg litt på om det blir like enkelt å si nei takk til feredagskaken dersom jeg på forhånd har sagt at det er forbudt. I det siste har jeg vært litt sånn der "ja, tja, kanskje, litt" når det gjelder fredagskake. Men ett stykke blir fort til to, og s¨å er plutselig løpet kjørt for helgen fordi starten var så dårlig.

 

Ellers kom jeg meg på BodyPump i går, første gang på treningssenteret på TRE uker. Det var herlig! Og vondt.... haha. Enda vondere i dag, selvfølgelig :P Men så lenge det gjør vondt på de rette stedene (altså musklene jeg har trent), og ikke i leggen og ryggen, så er jeg såre fornøyd :D

 

Kos deg på klubb og med ditt ENE kakestykke, husk at du ikke dør av ikke å spise noe av det andre, og at belønningen for å stå over blir skryt fra oss og stolthet over egen innsats :D;)

(Var jeg litt plagsom nå?? Må være litt streng nå som jeg har en hel flink dag unnagjort selv, hehehe. Så kan du være streng tilbake når fredag nærmer seg og jeg begynner å luuure på om jeg skal smake på fredagskaken :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra plan, hvordan gikk det??

 

Jeg har hatt to flinke dager, veldig fornøyd med at en hel dag på reise i dag gikk smellfint og helt etter planen. Etterpå gikk jeg ut og prøvde en forsiktig start på den nye joggekarrieren min. Juhuuuuuuu!

 

Dette har jeg tro på, for denne ulvehungeren må (!!) da bety at vi er på rett spor? :-)

 

Fredag er veiedag, og med påskefråtsingen OG mensen så blir det nok bare til å grine av, og forhåpentlig et skikkelig spark bak. Hvis det ikke hjelper, så er dere velkomne med noen velrettede spark. ;-)

 

God natt og god torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Må si att planen i går, og gjennomføringen er godkjent !

Spiste en banan etter trening, og spiste 1,5 stk kake.

Treningen var god, og jeg tok ny rekord opp den "murderbakken".

JEg driver også å vurderer ett godtestopp frem til neste fredag, altså en hel uke... :blink: , men er usikker på om jeg klarer det. Jeg skal spille badminton turnering til helgen, å vet att jeg kommer til å trenge litt kjapp energi... Men foruten lørdag og søndag så er det snope stopp ! :rolleyes:

 

Tips om cottage cheese, youghurt og bær/frukt skal jeg prøve. Høres deilig ut !

 

Godt å komme seg skikkelig igang med treningen igjen, vi er jaggu bra flinke, alle 3 !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Knallbra gjennomført :D Nå er vi jammen godt i gang etter ferien!

 

Så du vurderer også godtestopp en liten periode... Akkurat nå kjenner jeg at jeg har veldig lyst til å prøve. Jeg trenger å "avprogrammere" den automatiske armen. Altså den som fortsetter å gå mellom godteskåla og munnen selv om jeg for lengst har spist kvota mi ;) Så jeg skal tenke hardt på det til i morgen!

Men når det gjelder turnering og kjapp energi, har du vurdert energy bars? Mange som ikke er gode og som smaker alt for mye falsk vitamin, min innimellom er det jo enkelte som smaker neeesten som godis. Og som har en mye bedre sammensetning en ren sjokolade. Jeg liker den med kokos fra Atkins, og Nutrilett sin toffee karamell (eller noe sånt), og nøttebarene fra Eat Natural. Sistnevnte spiser jeg ofte i forbindelse med kjapt påfyll ved mye trening. Ellers er det flere av de svenske barene med blått og gult papir (husker ikke navnet) som er ganske gode på smak.

 

I dag blir det ikke hard trening på meg, jeg er så redd for å overbelaste forten for fort. Men jeg skal få til enten en rolig runde på ellipsemaskin, eller en gåtur. Myk start, før jeg trapper opp til helgen :D Herlig å være i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...