Gå til innhold

Den nye gyldne middelveg


Gjest froeken frue
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest froeken frue

Hei damer,

 

Her er jentene som har satt seg mål, og som har forstått at snarveier til målet funker ikke i lengden. Det er litt av alt som gjelder. Den gyldne middelveg fører oss til målet sakte men sikkert, og nå ser vi målet i det fjerne (eller nære) så nå må vi holde løpet ut (dvs resten av livet... kniiis) og gi hverandre de dytt og klemmer som skal til for å leve et normalt liv med et normalt forhold til normal mat og trening.

 

Dette klarer vi!!

 

Klem fra frøken nye frue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med, jeg!!

 

Leit å høre om Trøndelagens skitvær - her i nord har vi hatt noen fantastiske dager! Værvarselet er pessimistisk, men enn så lenge er det flott. I dag har jeg hatt en dag som virkelig gjorde slutt på "innestengt-følelsen" min! Bytur helt alene, sunn lunsj på cafe, kaffe med en god venn, skinnende sol, blide og friske unger - og snart begynner jeg nok i jobb! Hurra hurra hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... nå måtte jeg fiske opp tråden fra side to, det kan vi ikke ha noe av. Håper det går godt med dere alle og at motivasjonen er på plass. Det er min, endelig :)

 

Har nettopp fråtset i frukt med vaniljekesam, kjempegodt var det. Og kjenner jeg har mer energi og føler meg mer opplagt uten alt det hvite sukkeret. Nå regner jeg med at jeg snart sovner på sofaen. Sliten etter en lang dag på jobb og tur i svømmehallen med ungene.

 

Håper alle får en flott helg :) (og ikke la tråden dette ned igjen da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så trøtt, jeg er så trøtt, jeg er så trøtt!!!

 

Hva gjør man med en ettåring som våkner en million ganger på natta? Han sover to-tre timer blund på dagen, og sovner som en stein i seks - halv sjutida på kvelden, helt utslitt. Sover fem-seks timer i strekk - og så er det på'an. Våkner og våkner og våkner, og skriker som en gal når han (i søvne) merker små lyder som kan tenkes å bety at jeg prøver å forlate rommet hans for å gå tilbake i senga mi. I halv fem-tida i natt satt jeg i fullt ullundertøy på rommet hans, og frøys og gråt fordi jeg var så utslitt. Gubben gir meg som oftest noen timer på morran, men ungene vekker meg alltid en gang eller to i løpet av de tre timene jeg får - og det monner så lite.

 

Fire uker har han sovet så dårlig, og nå er det enda verre enn før fordi jeg prøver å lære ham å sove i sin egen seng hele natta før jeg skal begynne i jobb...

 

Jaja, dagene er i hverfall gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, småbarns tiden er fin, men kan være så tøff, så tøff. Kanskje det kan hjelpe om han sover litt kortere på dagtid eller evt legger seg litt senere? Eller kan det være tenner på gang, det plager jo barna mest om natten og kan pågå over lengre tid. Isåfall kan det hjelpe å smøre med Dentinox. Ellers ville jeg ha snakket med helsesøster, hun har ofte gode råd å komme med. ;) Uansett vil alt bli bedre etterhvert, men det er kanskje ikke noen trøst akkurat nå? Håper dere avløser hverandre litt så begge får hvilt seg skikkelig en gang i blant. :)

 

Ellers er jeg veldig spent på veiing i morgen, jeg syns jeg har vært veldig flink denne uken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp visst å klage litt i går - i natt måtte jeg bare opp tre ganger, og ingen runder varte mer enn 20 minutter. Og ettersom vi stilte klokka i natt, sto han ikke opp før halv sju, istedet for halv seks. Jeg benyttet anledningen til å forskyve leggetiden i dag til 7-halv åtte - kanskje det gjør underverker? :rolleyes:

 

Ellers har jeg hatt en deilig dag - ungene er friske begge to, og vi har hatt en fin dag sammen. Mens lillemann sov gikk Størstejenta og jeg ut en tur - hun gikk på ski, og vi akte og grov snøhule. Og delte en appelsin og en Kvikk Lunsj med to andre unger vi møtte ute.

 

Vi har lekt og kosa oss, laget mat sammen og spist sammen, og endelig har jeg kjent på at den utslitte, ampre, utålmodige følelsen ikke er permanent hos meg heller. Det går over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvane

Mitt første innlegg i ny tråd, har vært litt fraværende, men henger med, altså :)

 

Føler med deg, Roskva, det er helt forferdelig å ikke få sove. Vi har hatt noen sånne runder, særlig med vår eldste, hun kjemper hardt mot søvnen. Vet at ikke alle er enige, men vår løsning har vært å la dem hyle en stund (selvfølgelig ikke i det uendelige), så har det som regel bedret seg i løpet av noen netter. Men man må jo sjekke at det ikke er noe galt. Vår eldste var veldig urolig på nettene da hun var baby, og det viste seg at hun hadde atopisk eksem. Vi var jo helt uerfarne, og skjønte ikke hvor alvorlig det var før helsesøster ba oss gå til legen. Stakkars lille jenta hadde vel klødd som en gal, men hun var blid og fornøyd på dagtid, så vi forstod ikke at det var noe galt. Men man lærer etter hvert.

 

Vekta skjer det ikke så mye med for tida, ligger og vipper litt opp og ned på samme stedet. Det er jo fordi jeg ikke tar tak i mat-inntaket, men jeg trener fortsatt bra, så jeg får vel si meg fornøyd. Skal snart på påskeferie, og det kan bli en utfordring, men skal heldigvis til noen som akkurat har tatt tak i sitt eget kosthold, så jeg har gode forhåpninger om at det skal bli mye tur og trim og lite snop og potetgull.

 

Ha en fin uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere. Ny tråd, gitt. Så flott! :) Her nordpå kan vi ikke lenger skryte av finvær. Nå høljer det ned og det er slaps, slaps, slaps overalt. Skikkelig grisevær! Men inne er det godt og varmt. ;)

 

Jeg merker i grunnen ikke så mye til frøet i magen. Det er mulig at magen har begynt å vokse litt nå, men det er ikke mye foreløpig. Buksene passer fremdeles! ...men så har jeg da også gått ned nesten fire kilo de første ukene. Oi, ikke bra. Ikke at jeg på noen måte har slanket meg, altså, det har bare skjedd av seg selv. Å kutte sukker gjorde stort utslag for meg, tydeligvis. Nå venter jeg bare på at magen skal begynne å vokse skikkelig og vekta begynner å krype oppover igjen. Det blir spennende!

 

Det er så deilig å kjenne på all positiviteten og motivasjonen her inne. Og gratulerer til snupsipups med flott resultat. Ønsker dere alle lykke til videre!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig - nå er lillegutten frisk igjen, og dermed er nettene tilbake til normalen :) Gud, det er deilig å bare våkne EN gang i løpet av natta!!

 

Du trenger ikke bekymre deg for vektnedgangen, Kveita! Da jeg var gravid med eldstejenta gikk jeg ned 16kg de første månedene av svangerskapet, før sju av dem krøyp på igjen de siste 17 ukene. Et par uker etter fødselen var jeg 20kg lettere enn før jeg ble gravid!! Det skyldtes at jeg sluttet med medisiner da jeg ble gravid, og at jeg også kuttet ut alt tilsatt sukker i kosten - diabetes-skremselet hang over meg ;)

Det er veldig vanlig å gå ned noen kilo i begynnelsen av svangerskapet, selv om vi stort sett bare hører om de som legger på seg. Så lenge det ikke skyldes ekstrem slanking, og du har litt å gå på fra før av, så er det bare sunt :)

(Bor du forresten i Tromsø? Det gjør jeg... Og værbeskrivelsene dine stemmer alltid med mine...)

 

Gratulerer så mye med vektnedgangen, Snupsipups! Det er morsomt når man lykkes :)

 

Jeg har byttet veiedag til torsdag, ettersom det er veiedag på kurset. Men kontrollveiinga viser at jeg nok har gått ned helt greit denne uka også :) Helga kan imidlertid by på en utfordring: Torsdag skal vi bort på middagsbesøk (det innebærer ofte dessert eller kaffegodt), Fredag skal ungene på overnatting og vi skal ut og spise (første barnefri etter at Lillemann kom til, det innebærer IHVERTFALL dessert! Og et galss vin!), Lørdag skal vi i fireårsbursdag og Søndag i ettårsbursdag. Hvordan skal dette gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, enda et innlegg fra meg i dag :)

 

Jeg fikk jobben!!!!!!!!!!!!!! Wooooooooooooooooo!!!!!!!!

Starter tirsdag etter påske!

 

Feira med en dans rundt på gulvet i barnehagen da jeg henta Størstejenta, og med en konfektbit til kaffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hei alle sammen.

 

Jeg har falt av vogna og strever med å hente meg inn. HAdde bursdagsfeiringer i helga som gikk og det ble fire dager til ende med bare dritt. JEg skammer meg... I tillegg er våren vekke i TRondheim og det blåser og snør og faens oldemor (unnskyld) så jeg kommer meg ikke ut på tur med litjpia. Må virkelig ta meg sammen nå. De flotte kiloene som forsvant er tilbake igjen, de skal ikke få være her lenge...

 

ROSKVA!!!! Grattis!!! JEg visste du kom til å få jobben (helt sant altså ;) GLeder meg til å høre hvordan det går.

 

Kveita, ingen grunn til bekymring. Alle går ned i vekt i starten (nesten ihvertfall) og det er bare sånn det er. JEg gikk jo ned i vekt i alle tre svangerskap, men la på meg etterpå, og er igjen der at jeg skal ta av barselkakevekta.. Nyt det snuppa!

 

Snupsipups, du må skjerpe meg!! HJelp!!! Du er flink, gi meg litt styrke!

 

Klem fra meg til alle dere flotte damene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt av vogna og strever med å hente meg inn. HAdde bursdagsfeiringer i helga som gikk og det ble fire dager til ende med bare dritt. JEg skammer meg... I tillegg er våren vekke i TRondheim og det blåser og snør og faens oldemor (unnskyld) så jeg kommer meg ikke ut på tur med litjpia. Må virkelig ta meg sammen nå. De flotte kiloene som forsvant er tilbake igjen, de skal ikke få være her lenge...

 

Den derre skamminga skal du bare legge av deg med EN gang, froeken frue!!! Det er "counterproductive", som det heter på norsk...

Du kan la det irritere deg, du kan bli sinna og bestemme deg for å legge en bedre plan neste gang, du kan til og med gråte en skvett - men å SKAMME deg, det skal du bare kutte ut med en gang!

 

Å skamme seg er så protestantisk og puritansk, vi liker ikke sånt!

 

Å skamme seg innebærer at du føler skyld og ansvar for hvordan dine handlinger påvirker andre negativt. Du har ikke syndet mot Gud og dine medmennesker - du har spist usunn mat i noen dager! Å skamme seg over hva man spiser, betyr at man henter motivasjonen fra hvordan ens egen spising påvirker andre. Jeg går ut fra at du ikke spiste opp all maten så det ikke var noe igjen til de andre?

 

Du har tidligere sagt at du trenger å øve på å hente motivasjon for hva du velger å gjøre med kroppen og livet ditt hos deg selv istedet for i anerkjennelse fra andre.

 

Så fra nå av skammer du deg ikke! Omdefiner følelsene dine til, for eksempel: "Jeg er irritert over at jeg spiste så mye usunn mat i helga - det er ikke bra for meg, og jeg føler meg dårlig etterpå. Neste gang jeg skal i selskap med familien vil jeg legge en plan for hva jeg skal spise, så jeg føler meg bra både under selskapelighetene, og etterpå!"

 

Er jeg streng med deg? Jeg håper bare det kan virke som en realitetsorientering over betydningen av de valgene du (og vi alle sammen) tar når fristelsene kommer :) Dersom du er uenig i det jeg sier, eller synes jeg er slem, kan vi godt ta en diskusjon ;) Jeg er alltid god til å moderere meg i etterkant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Takk Roskva, jeg er så hjertens enig i det du sier... Jeg har det med å tro at alle har noe m vekta mi og hva jeg spiser, derfor spiset jeg i smug når det røyner og skammer meg etterpå. Det er d slutt på nå. Ikveld er det fredagskos hos oss, men da er jeg ferdig m søtsaker frem til over påske. Jeg må hente hjem pc så keg får skrevey inn mat og her inne. Funker dårlug på mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRØKEN FRUE!!! Nå er det på tide du finner frem kampviljen din! Dette her greier du ja! Husk, du kan mer om det her enn de fleste. Og hva er vel fire dager i den store sammenhengen? Ingenting! Så ikke la det få mer betydning heller. Livet er til for å prøve og feile, og vi lærer av våre feil, ikke sant? ;) I dag starter vi med nye ark, selv om det er fredag. Når det er tid for fredagskos så bestem deg for hvor mye du syns det er akseptabelt å spise, og hold deg til det. Det er du som bestemmer, ikke gotteriskåla. Og ikke la den få tro det et sekund heller (og skulle den til alt overmål gå seirende ut, så kommer en ny sjanse i morgen, det er aldri for sent).

Og angående de kiloene så er det ikke sikkert alt er tilbake. Sukker trekker til seg vann (det er faktisk det prinsippet som brukes i dialysevæske) slik at man veier mer når man har spist mye søtt. Og salt holder jo også igjen væske i kroppen. Så etter et par dager på den sunne sti vil nok alt se mer positivt ut. Easy come, easy go ;)

 

Ellers vil jeg gjerne få ønske alle en god helg, og da mener jeg med god samvittighet også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var det påske, da.

 

Det er meldt tett snøvær det meste av påsken, men akkurat i dag er været helt perfekt! Og da slår snopesyken inn! Jeg har fyllt påskegg til ungene, og var veldig fristet til å smake på sakene. Sto og kikket inn i skapet og lurte på hva jeg skulle spise - endte opp med ei "dumle-klubbe" - den er i det minste ferdig når den er ferdig. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at dersom jeg tar hull på en Kvikk Lunsj eller den store melkesjokoladeplata nå, så slutter jeg ikke å spise før det er tomt! Så, nå har jeg spist den karamellgreia, og det får holde for i dag.

 

Jeg nyter de siste fridagene før jeg begynner i ny jobb - Storjenta var ikke i barnehagen før klokka ti i dag, og Lillemann og jeg har vært på cafe sammen med ei venninne. Nå sover han tungt i vogna si. Jeg hadde planlagt å rydde rommet til jentungen i dag, men fristelsen er stor til å sette meg på verandaen med strikketøy og kaffekopp istedet...

 

Kanskje jeg rydder effektivt i en halvtime først? Så "fortjener" jeg kaffekosen etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kom deg bra ut av situasjonen jeg Roskva. Være snopesyk å ha tilgang på masse godt, og så ende opp med å spise bare en dumle-klubbe. Det er bra jobba ;)

 

Hvor er du frøken frue? Det er lov å komme inn hit både når det går bra, og selv om alt har gått skeis en stund... Her er det mange skuldre å gråte på ;) (Håper jo alt går bra da). Det gikk forresten ikke helt etter planen hos meg heller. En treretters middag med vin på tirsdag gjorde at vekta gikk feil vei, selv om jeg har gjort alt rett de andre dagene (ok da, det ble litt lite trening også <_< )

Og denne uka har jeg bestemt meg for å legge lista lavt. Vil kose meg med god mat og vin, så kan vel ikke forvente noen nedgang denne uka heller. Men uka deretter, ja da er det på tide med et godt resultat ;)

 

Håper alle får en super påske med masse trivsel og kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle herlige damer!

 

Jeg er på havet, jeg, og skal jobbe hele påsken. Men gubben må jobbe i påsken, han også, så det passer i grunnen bra. Blir både ekstra penger og avspasering av det, og det kan jo komme vel med senere. :)

 

Tusen takk for all info om svangerskap og vekt. Det er beroligende for en førstegangs. :) Og dere - i dag er jeg 12 fullgåtte uker!!! Jippi! Klumpen i magen merker jeg ikke så voldsomt mye til, men jeg kjenner at det er "noe" der, hvilket er beroligende. Og i går hadde jeg antagelig mine første (bevisste) kynnere, for da merket jeg livmoren veldig godt, både "inni" og utenpå (steinhard!). Morsomt. Men jeg gleder meg veldig til jeg kjenner liv første gang. Vet det kan bli lenge til, så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Blir spennende å se om dongerien har blitt trangere om en uke, når jeg skal på land igjen (nå går jeg bare i joggebukser, hehe...). ;) Og om ni dager skal vi på ul (duotest). Jeg gleder meg noe innmari, samtidig som det blir veldig skummelt.

 

Roskva, jeg synes det du skrev om å skamme seg var så innmari klokt. Det gikk rett inn hos meg, i alle fall, og det skal jeg ta med meg videre. Og ja, jeg har også lagt merke til at vi har samme vær - og det er tydeligvis ikke så rart siden vi bor samme sted! Fnis...

 

Frøken, jeg håper du finner god-følelsen igjen. Den er der, vet du, bare gjemmer seg litt. ;)

 

Ønsker alle sammen en strålende påske!

Stor klem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosastrompe

Jeg lusker i skyggene og følger med.. :)

 

Frk: Vi har alle våre "Downs", og krisesituasjoner, men vi vet jo at vi klarer å komme oss ovenpå igjen. Er jo en kjempegjeng her inne som heier på deg!

 

Kveita: Så spennende med liv i magen. Kjenner jeg savner litt graviditet (utrolig nok! men ikke kiloene...) ;) Det er så spennende med den første :)

 

Roskva: Meget godt sagt om skamfølelse. Jeg er så enig, så enig. Irritert kan man bli, men man skal ikke skamme seg! Og så gøy med ny jobb! Høres kjempespennende ut! :)

 

Snupsipups: Du er så flink! Blir veldig, veldig imponert. Av med hatt og alt som kan tas av, tror jeg!

 

Selv er jeg kommet ganske godt igang igjen. Spiser sunt og prøver å gå turer. Badevekta har kapitulert, så vet ikke helt hvordan jeg ligger an, men kjøpte meg i alle fall ny jeans og skjorte i str. 44, så jeg er happy ;) Skal prøve å bli litt mer aktiv her i vår. Vet jeg faller fra til tider, men det er godt å komme "hjem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nye klær rosastrompe. Følelsen av nye klær er så deilig, spesielt når de er i en mindre størrelse ;)

Og tusen takk for komplementet, det gjør godt :)

I dag har vært på trening og hadde et hav av energi. Bare elsker sånne dager. Kunne skru opp farten på mølla flere ganger, enn om det kunne ha vært sånn hver gang? (Kanskje det er smågodtet i går som gjør det?) Drømme, drømme....

 

Nå skal jeg straks til svigermor å spise lammestek og drikke rødvin, gleder meg. Håper alle får en super påskeaften, klem fra snupsipups ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hei dere skjønne jenter.

 

Å komme inn hit var akkurat det jeg trengte nå. Jeg har strevd så ille at jeg kasta inn håndkleet for så å plukke det opp igjen i morgen. Vi har kommet hjem fra hytta nå og jeg har valgt minste motstands veg mht snop og kaker. Jeg har hatt nok på andre områder til å samle motivasjon og viljestyrke...

 

Er tyngre enn før jeg begynte på kurs, men nå er det greit. Påska er "over" og i morgen skal jeg på trening. Nå skal trenden snus og jeg skal slutte å skamne meg. Har ikke vært innom siden hytta, så derfor jeg har vært fraværende.

 

Takk for gode ord og støtte. Dere skal få tilbake nå sim jeg er på nett igjen og kan lesr meg opp litt...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...