Gå til innhold

motivert til å gå ned i vekt?


Gjest OneLastTry.Kursstart12.03.12
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest OneLastTry.12.03.12

Så bra OLT å få den muligheten, hvis du ønsker det :)

 

Har du bestemt deg, eller er du i tenkeboksen?

Har hørt at det har vært til god hjelp for andre, men er det mer rett fram, eller er det noen minus ved dette også. Er jo som regel både pluss og minus med det meste, og da blir det jo å veie for og imot, og se hvor stor pluss er, og om minus er greit nok å leve med :)

 

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, på den ene eller annen måte :P

 

jeg har vell bestemt meg.. har tenkt på det et par år allerede. jeg ser sånn på det: jeg er mislykket slanker-gang på gang, ned og opp, ned og opp.... hele livet mitt har handlet om vekt og slanking.. og jeg kan enten fortsette slik resten av livet eller jeg kan gjøre noe som forandrer livet mitt for alltid. det er dyrt, men en investering for livet. egentlig kan man tenke på risikoen ved å operere seg, og samenligne risikoen ved å være kraftig overvektig hele livet. da ser det ikke så skummelt ut, for det er like ille å være tjukk-om ikke værre..

 

det er tre typer man kan velge.

banding: man fester et bånd rundt øverste del av magesekken og hindrer da folk i å spise mye. men denne bor jeg for langt unna oslo til å ta-så den er uaktuell. dessuten er folk plaget med at båndet flytter på seg.

 

bypass: den mest vanlige for overvektige. man kobler om tarmer og gjør litt for mye forandringer til at jeg vil ta den. er dessuten høyere riskio med denne, større operasjon.

 

så er det sleeve: som jeg går for.. da fjerner man over halve av magesekken. så denne er mest skånsom, føler jeg. er ikke noe tukling og omgjøring av tarmer osv.. minuset med denne er at man kan overspise og over tid vide ut magesekken litt-så man har mulighet for å bli overvektig igjen.

 

er aleris som skal utføre det, og de er så utrolig greie folk.. blir helt sjokkert over hvor vennlige alle er. har ringt til de, og møtt til den fedmeutredingen-og de er bare helt supre! så hvordan de er gjør at jeg føler at dette er det rette for meg, hadde de være sure og grinete hadde jeg ikke vært interessert. betyr mye hvordan de er når man skal gjøre noe så stort, man skal jo ha kontakt med de over flere år etterpå. føler at de bryr seg og skjønner at det er viktig for en.

 

den første tiden blir sikkert et mareritt med totalt omgjøring av kost og spisevaner.. man kan jo nesten ikke spise noe den første tiden, og kun flytende. men jeg tenker lenger, feks et år etter.. da er jeg sikkert snerten :) bekymrer meg litt for løshud, men det får jeg ta om det skjer. håper at jeg er så ung enda at kroppen fikser det selv. (trekker seg sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper operasjon vil hjelpe deg, eller den vil jo det, såpass har jeg hørt om denne typen for hjelp :)

Og som du sier, så er det flere minus med å slite med overvekt også, så det er viktig å få den hjelpen en trenger.

Du er vel veldig bevisst på kosthold nå, og det vil sikkert hjelpe deg i tiden etterpå. Men du får vel bra oppfølging, slik at du vil komme i mål slik du skal.

Er det nært forestående, eller ?

 

Lykke til, håper du holder oss informert om hvordan det vil gå framover :)

 

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, på den ene eller annen måte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneLastTry.12.03.12

Håper operasjon vil hjelpe deg, eller den vil jo det, såpass har jeg hørt om denne typen for hjelp :)

Og som du sier, så er det flere minus med å slite med overvekt også, så det er viktig å få den hjelpen en trenger.

Du er vel veldig bevisst på kosthold nå, og det vil sikkert hjelpe deg i tiden etterpå. Men du får vel bra oppfølging, slik at du vil komme i mål slik du skal.

Er det nært forestående, eller ?

 

Lykke til, håper du holder oss informert om hvordan det vil gå framover :)

 

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, på den ene eller annen måte :P

 

de har ventetid på 2-8 uker. men jeg vil ikke gjøre det før i august, slutten av august. er så mye som skjer i sommer som jeg vil være med på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende OLT og litt skummelt. Lykke til! Bruk tiden fremover paa aa fortsette med de gode vanene saa blir det lettere i etterkant av operasjonen :)

 

Jeg fikk ikke tatt meg inn etter langhelga gitt.. rart hvor mye det oedelegger. I gaar hadde jeg foerste tur ut paa over en uke. Men ble 40 min gange, naa maa jeg bare fortsette. Men det er maten det maa skjerpes paa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med normal BMI, DGB! Ja, jeg maa holde fokus.. isteden for aa tenke at jeg har lyst paa det og det OG deretter spise det i tillegg, saa maa jeg tenke at jeg ikke skal vaere overvektig resten av livet. Aa da kan man ikke spise det man vil, naar man vil. Bare en gang i blandt. Jeg spist mer av alt og vaert loessluppen med frimerkene.

 

Ble 25 minutter gange i gaar. Ligger paa 1800 kcal naa og synes det er vanskelig aa ikke gaa over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med normal BMI, DGB! Ja, jeg maa holde fokus.. isteden for aa tenke at jeg har lyst paa det og det OG deretter spise det i tillegg, saa maa jeg tenke at jeg ikke skal vaere overvektig resten av livet. Aa da kan man ikke spise det man vil, naar man vil. Bare en gang i blandt. Jeg spist mer av alt og vaert loessluppen med frimerkene.

 

Ble 25 minutter gange i gaar. Ligger paa 1800 kcal naa og synes det er vanskelig aa ikke gaa over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det NEN, men jeg må ned noe mer, men det nærmer seg.

 

Viktig å holde fokus, så du er på rett vei med tankene. Og det er jo dem er viktig å prøve å ha kontroll på, tror jeg :)

 

Skal finne senga, lang dag, men fikk tatt runden idag heldigvis

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det gaar litt bedre. Men enda mer skjerping maa til. Jeg jobber fra dag til dag akkurat naa og tenker i dag skal jeg spise bra, isteden for 'resten av uka, aaret,livet' haha. Selv om jeg har tenkt det altsaa, men noen ganger maa jeg bare gjoere det litt lettere for meg selv hvis man kan si det saann :)

 

Gratulerer med 1.1 kg, det er utrolig bra, og ikke minst med tanke paa at du snart er i maal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

Hei.. Så flinke dere er som holder tråden i gang.. Jeg har vært innom for lese en gang i blant, men det er også det hele.. Merker det godt på kroppen allerede.. Ikke stram på samme måte som jeg begynte å bli..

Vekten er på 67- tallet et sted, så har ikke gått opp så mye.. Men veier meg heller ikke så ofte som før..

 

Etter bryllupet for en uke siden (som var første kjolen jeg skulle inn i) har innsatsen stupt til ingenting.. Men yenker nå å lete den frem igjen i og med jeg fortsatt holder nesten samme vekt.. Dumt å vente til jeg går opp flere kilo kjenner jeg.. :) trenger litt dra-hjelp, inspirerende ord og overbevisning om at jeg orker begynne på igjen.. He he.. Om dere vil hjelpe meg..

 

Tror ikke jeg kan være like ivrig her som jeg var den første tiden.. Da det tar altfor stor plass i hverdagen, og jeg blir bare lei alt som har med slanking å gjøre..

Har fått brudekjolen.. Det er snøring i ryggen, og ikke fått hjelp med den enda.. Men ser at den er mye romsligere enn den andre kjolen.. (la på noen cm) så tror den skal bli bra.. Egentlig litt deilig å ikke føle slankepresset pga kjolen.. Men at jeg kan ta det mer i mitt tempo.. Likevel er målet 65 til bryllup i august.. Og det vet jeg jeg kan klare om jeg faktisk prøver..

 

Så da får jeg bare kaste meg i det igjen.. Men som sagt.. Gjør litt mindre endringer om gangen nå.. For at det skal vare litt lengere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott kriahel at du fortsatt er motivert til å komme i mål.

Bare det å gå videre før det kommer på noe mer, er jo meget bra

Er ikke mye igjen til 65 heller. Og siden du har holdt deg på omtrent stedet hvil, har du vel fått litt peiling på hva du kan spise for å holde vekten også :)

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saa fint at du stakk innom kriahel! Du har ca 2 kg igjen til august og det skal du klare ja! Du har jo verdens beste motivasjon ogsaa :)

 

DGB du er flink som alltid :)

 

Jeg har ikke vaert fink de siste to ukene og i gaar gikk det saers daarlig kan man si. Jeg spiser alt for mye av alt. Saa naa blir det aa veie noeye igjen fra i dag slik at jeg kan holde meg i fletta. Men kan ikke veie og kalkulere middag, det blir for mye arbeid, saa maa ta liten porsjon og kalle det 500 kcal. Magen min som hadde gaatt sammen er naa paa vei ut igjen, det baade kjennes og synes.

 

Har ikke trent siden tirsdag. Naa er mannen min borte saa da faar jeg ikke til foer i morgen kveld. Og saa er han borte med jobb to netter neste uke.. men jeg kan jo trene med dvd. Naar det gjelder trening saa blir jeg ofte lei foer jeg ser resultater og saa slutter jeg bare og tenker at det virker jo ikke uansett bla bla. Daarlig holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha som delmål NEN, å klare ned 0,7. Det er så veldig motiverende å se nytt tall på vekta, 87,9. Slik har det vært for meg i hvertfall :D

 

Skjønner at det ikke blir så lett med trim når du er alene, men klarer du å få tatt litt innetrim, så ville det være veldig bra. Og det hjelper, det vet jeg, selv om det ikke er så synlig bestanding. Men det vil det etterhvert :)

 

Vi står på, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt DGB. Jeg tror jeg maa vaere fornoeyd med aa holde vekten denne uka, har jo spist som en gris. Men skal under 88kg neste uke. Tenk at for tre uker siden paa snikveiing var jeg 87.2kg.

 

Har gaatt bra i dag (saa langt!!). Spist smaa porsjoner og staatt imot fristelsen til aa spise opp det barna har lagt igjen paa tallerkenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra NEN, da er du på rett vei. Og hver gang du står overfor en fristelse, så bruk noen sekunder til å tenke på hva du vil aller mest, ned i vekt eller litt ekstra ekstra. Husk også at noen ganger har vi lov til litt ekstra ekstra. Men det bør være noe som vi virkelig vil kose oss med, ikke noe ekstra ekstra som igrunnen ikke er det allikevel :)

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt DGB, det skal jeg huske aa si til meg selv neste gang lysten kommer over meg. I dag har jeg klart det bra, med unntak av to spiseskjeer risengrynsgroet som jeg spiste fra min datters tallerken! Men det skal jeg ikke ta altfor tungt. Sulten er jeg naa da naa saann paa tampen av kvelden ja. Har lange dager aa fordele maten paa. Er som regel vaaken fra 0600 til etter kl 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del diskusjoner med meg selv, skal...skal ikke, og regner med det vil komme framover også, og da prøver jeg å tenke slik :)

 

Er jeg sulten på kvelden så drikker jeg noen kopper te, ganske tett på hverandre, og det har reddet en del kvelder for meg, for da blir jeg litt fylt opp med noe mer enn vann. Må på toalettet om natta, men det må jeg som regel uansett, og sovner igjen nesten før jeg er tilbake på puta.

Har du noen gang laget en litt stor vending med grønnsaker og buljong, og varmet litt av det om kvelden, eller bare grønnsakbuljong i en kopp?

 

Vi står på, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok det er noe som sitter dette, naar man har vaert overvektig lenge.. mattrollet har lyst paa mat og tenker ikke lengre enn det. Da maa man stoppe opp aa ha en liten fornuftssamtale med seg selv.

 

Jeg drikker masse te gjennom hele dagen. Har proevd groennsakssuppe ogsaa, men klarer liksom ikke aa lage det uten surring av groennsaker i olje etc og da blir det straks mer kcal.

 

Hadde saa gode vaner med varm lunsj, men det er ikke like ofte lengre. Maa gjoere det igjen, blir mye mettere da.

 

Sulten i dag kjenner jeg. Men saann er det bare. Hadde deet vaert lett aa slanke seg saa hadde vel ingen vaert overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kriahel

Jeg synes dere er flinke.. Holder koken selv med motstand :) har startet dagen som da jeg var flink.. Desverre blitt noen kjeks, men blir salat til middag pga jobb.. Også har jeg bestemt meg nå for å prøve å endre litt om gangen, i håp om at det skal vare litt lengere..men savner den usunne maten.. (som jeg har spist uken som gikk) pizza,potetgull etc.. Nå er faktisk det meste av min motivasjon knyttet til et kosthold som er gir sunn hud, hår etc.. Stelle meg litt på den måten før eget bryllup.. Samtidig som jeg vil ned noen kilo også.. Ikke fornøyd med bildene av meg fra bryllup sist helg.. Satser derfor på en strammere figur til august.. Og, i november drar vi ril mexico.. 14 dager i bikini, er grunn nok til å ta seg sammen..

 

Jeg veide meg i dag.. Litt opp 68,0.. Men skal klare ta av det igjen..

 

Målet nå er da 3 kg på ca to mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye med slanking styres fra topplokket. Og at hjernen prøver å overstyre og lure, så vi skal komme tilbake til den vekta som kroppen er mest vant til, "trivselsvekta" hvor vi har for mange kg.

 

De 3 kg vil du klare kriahel, det vil bli ca 0,5 pr uke, og litt å gå på. Hent fram de gode tankene og følg dem, så vil det gå så det suser :)

 

 

Nettopp kommet hjem, så da har jeg tatt kveldsmaten før middagen, for at turen med hunden ikke skal bli for sent. Kjekt med det som er gjort. Ser ut som vi er heldige også, for nå har det begynt å regne, men vær ingen hindring. Skal få noen dager med knallvær fra i morgen :)

 

 

Vi står på, for i mål skal vi. Synes vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...