Gå til innhold

Soleias retur og nye nedtur!


Gjest Marlena
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Ja, jenter, da er jeg tilbake. Jeg tilhører herved den store gruppen som desverre legger på seg igjen etter endt vektnedgang. :unsure: Her er min historie i korte trekk:

 

Jeg gikk ned fra 96 kilo til 74 kilo fra høsten 2008 til sommeren 2010. Jeg var strålende fornøyd og livet var herlig...jeg skulle aldri bli tjukkas igjen!

Hele det første året gikk det OK å holde vekten, jeg pendlet mellom 73 og 75 kilo. Det vanskelige andreåret startet, og vekta økte sakte men sikkert. Jeg har ingen bortforklaringer på hvorfor det skjedde; kun sannheten gjelder her, og den er grell. Men den er som følger- jeg begynte å slurve med kostholdet, og jeg sluttet å trene. Fra å trene hardt 5 ganger i uka, begynte jeg å trene ganske slapt 1-2 ganger i uka.Nesten alle mine gode nye vaner rant ut i sanden. Med fortvilelse så jeg at vekten økte, og at klærne ikke passet lenger. Hver eneste dag skulle jeg ta tak. Hver eneste dag skar det seg. Jeg var lei av å være påpasselig med alt, jeg ville KOSE meg uten å tenke på konsekvenser..... :blink:

 

Man kan jo spørre seg hvor uintelligent det går an å bli. Men det er ingen løsning å rakke ned på seg selv. Nå må jeg bare ta tak på nytt, før jeg er tilbake der jeg var.

Jeg er veldig motivert for dette nå. Kilo for kilo skal taes, med godt humør og pågangsmot. Med systematisk matkontroll og trening. Jeg vet jeg kan, og håper jeg kan finne litt støtte her. I to lange år var jeg inne på "ned 10-20 kg"- forumet, og i ett og et halvt år inne på "hold vekten"....nå flytter jeg inn hit for en periode!

 

Jeg veier i dag 85,9 kilo, og målet er 75,9. Der er jeg passe fin med mine 174 centimetre over havet :)

 

Ellers er jeg 36 år, er gift og har to fine gutter på 7 og 9 år. Jeg elsker jobben min som jordmor, og trives ( sånn egentlig ) med å holde meg i aktivitet. Håper noen vil slenge seg med!!

 

Klem klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 404
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er jeg i gang, og det føles deilig. Min store inspirasjon på dette forumet- Fru Fleksnes- har gått ned over 60 kilo. Selv om jeg bare skal ned 1/6 av det, klinger hennes ord i øret. Det er bare å gjøre det. Ikke noe snikk-snakk, ingen unnskyldninger, ingen unnasluntring. Det er ren vilje dette går på. Så det så !! :P

 

 

Ha en fin dag alle sammen. Her venter to stk Wasa Havre med hardkokte egg, plommetomater og litt maldonsalt. Det er ikke synd på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dagens inntak sirlig nedført; 1581 kcal.... :rolleyes:

Jeg er sikker på at det er dette med notering som skal til, samt trening. I laaang tid har jeg puttet ting i munnen uten å tenke over kaloriinhold, og da baller det fort på seg. Bevisstgjøring må til !!!

 

Ha en fin kveld alle sammen.

Hadde vært hyggelig om noen ville slå følge eller ganske enkelt sveivet innom og sagt hei ;)

 

Soleia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hehe, jeg synes først det var et litt trist navn på tråden, inntil jeg skjønte at det naturligvis er en veldig positiv nedtur det er snakk om er, i form av vektnedgang :)

 

Kjedelig at du har lagt på deg igjen, men likevel så må jeg jo si at du er veldig flink som tar tak igjen, og selv om du helt sikkert skulle ønske du hadde gjort det før, så har du i alle fall ikke lagt på deg alle kiloene igjen.

 

Det høres ut til at du vet hva som skal til, så jeg ville bare innom og ønske deg lykke til på ferden! Heia heia :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Heihei soleia, klart jeg husker deg :) takk for gratulasjon med den lille løven min, han blir straks en mnd. Aldri har en mnd gått så raskt!!! Og jeg har aldri hatt det bedre :)

 

Når det gjelder vekta gikk jeg opp ca 20 kg under graviditeten, var veldig kvalm størsteparten av tiden og mat var det eneste som lindret litt. Masse kynnere fra tidlig (uke 14) satte en stopper for aktivitet ved at de økte kvalmen... Uff, det var virkelig slitsomt, men det er nå verdt hvert eneste minutt :) vet at jeg ikke hadde greid å jobbe noe særlig om jeg ikke hadde spist såpass, så det er egentlig greit...

 

Så, jeg veier nå 75,6 kg (85,2 den morgenen jeg fødte) og vil veie mellom 62 og 64 kg. Mulig jeg må endre målet nå som jeg har født, men under 65 tipper jeg at jeg bør. Så nært nok 10 kg til at jeg slenger meg med deg soleia :) jeg har gitt meg selv lov til å spise ALT ut april (6 uker etter fødsel), deretter blir det kun usunnheter i helgene og da i gjennomtenkte mengder ;) trim vil foreløpig bestå av trilleturer :)

 

Skal skrive litt mer om meg selv senere, men nå kaller lille sønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra- nå ble jeg glad !!! :lol: Tenk at du vil slå følge med meg ned 10 kilo Camillok- dette blir bra!

 

Nå må du- når du får tid- fortelle meg om fødselen og tiden etterpå ( det du vil fortelle, da....) Jeg er jo "yrkesskadet" vet du ;)

 

 

Gleder meg veldig til å jobbe meg nedover vektskalaen sammen med deg frem mot sommeren.

 

Stor klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Så bra! Vi kan dette vi, så dette skal vi få til :) skal få kjøpt meg nytt batteri til kjøkkenvekta en av de nærmeste dagene! Vet ikke hvor mye jeg kommer til å veie, men litt kontrollveiing trenger jeg i starten!

 

Fødselen gikk over all forventning :) allerede i uke 32 fikk vi vite at han lå i seteleie, ble gjort vendingsforsøk i uke 35 som ikke lyktes. Var mye styr noen uker der hvor jeg vurderte frem og tilbake vaginal fødsel eller ks. Til slutt fulgte jeg magefølelsen og det ble bestemt vanlig fødsel. Kvelden før riene startet var vi inne på føden fordi jeg trodde at noe kanskje var i gjære, JM som undersøkte meg sa at jo, her var det modent, 1 cm og hun kunne kjenne rumpa og en fot. Fot???? Helt frem til to dager før hadde ligger med beina rett opp. Vi kom til gynekolog som sjekket leiet og det ble da bekreftet at i hvertfall en fot lå nede...

 

Senere den natta startet riene og vi dro inn på føden igjen. Skulle komme tidlig i forløpet pga seteleie, men det ble lange timer på føden, latensfasen tok 20 timer. Var en tur hjemme, men det likte jeg dårlig, riene var da blitt mye kraftigere selv om intervallet gikk ned til så mye som 20 min mellom. Ønsket ikke å være hjemme den natta, så vi dro tilbake til sykehuset. Det var nå 3 cm og JM mente at det endelig var aktiv fødsel. Jippi :) vi tenkte at dette kom til å trekke ut i langdrag så mannen dro hjem for å spise litt og hente litt underholdning i form av iPad ;) jeg fikk ligge i badekar og det var helt fantastisk :) da mannen kom tilbake var riene intense og JM mente det var på tide å komme meg inn på fødestua. Jeg ble undersøkt og jeg måtte spør hvordan det lå an - jo, her er det klart for fødsel sa hun og forsvant for å ringe gynekologen.

 

Jeg rakk såvidt å komme meg over i fødesengen, JM fikk frem utstyret i en fei og gynekologen rakk å spør om han kunne undersøke meg før pressriene startet. Gynekologen rakk aldri noen undersøkelse for å si det sånn ;) vannblæra kom, og da vannet gikk kom fot nr 1. Fot 2 kom like etter og jeg ble klippet i lokalbedøvelse. Deretter kom resten og jeg så at lillegutt hadde det bra, så jeg syntes det igrunn var helt ok at pappaen holdt nusket mens jeg fikk ut placenta og ble sydd. Det føltes rimelig heftig da gynekologen forløste skuldre og hode, tror jeg brølte "ikke dra i ungen!" ;) fra 3 cm til gullet var ute gikk det 2 timer og tre kvarter... Jeg sa to min etter fødselen at dette kunne jeg gjerne gjøre igjen :)

 

Jeg er så utrolig fornøyd med at jeg valgte vaginal fødsel og at jeg slapp epidural. På forhånd hadde vi avtalt at jeg ikke ville ha epidural. Selvsagt med mulighet for å ombestemme seg! Så det ble som jeg ville, selv med føttene først. Og at det gikk så bra da???! Føttene først er jo ikke regnet som særlig bra...

 

Fortsettelse følger, nå kaller lillegull - jeg har forresten målt meg i dag, vekta viste 74,8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk !!!!!!!!!!! Også med føttene først? Imponerende :D

Jammen gikk det fort også ( etter en lang slitsom latensfase...) så med nr 2 må du raske på hvis ikke pappaen skal bli " jordfar" B)

Veldig hyggelig å høre at du fikk en fin fødselsopplevelse!

 

Går det greit med ammingen? Du kommer til å få bra "drahjelp " av ammingen når du nå skal ned disse ekstrakiloene. De fleste får i alle fall det, meg selv inkludert ( for 7 år siden, ehm....)

 

Ha en fin dag videre sammen med lille Leon ( nydelig navn forresten )

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kjedelig å legge på seg igjen det vet jeg alt om. Gikk på GR kurs i 2009 og gikk ned 13kg. Tror du ikke jeg klarte å legge på meg 10 kg av de før jeg ifjor begynte sakte å gå ned igjen. Klarte ca 7 kg på egenhånd før jeg nå har igjen (!!!) fått på 3. Nå begynner jeg på GR kurs i morgen (atter en gang). Ja hvor uinteligent går det an å bli som du sier, men vi lærer jo aldri :D

 

Men vi vet også at vi kan. Jeg også leste litt på tråden til fru Fleksnes som ikke har gått ned 60 kg men 85 ! Synd at hun sluttet å skrive for det var inspirerende med et menneske med slik vilje. Motiverende.

 

Så nå er det ikke noe mer snikksnakk på meg heller. Fra i morgen er det telling og måling som må til. Grugleder meg for jeg har jo så lyst å komme ned der jeg var i 2009 og følte meg så superfin.

Kommer nok ikke helt i mål med bare et kurs men jeg kommer kanskje godt i gang.

 

Skal følge deg på tråden hvis jeg får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henna!!

 

Kjempekoselig at du vil være med her- nå ble jeg glad! :rolleyes:

Vi vet begge to hvordan vi skal gjøre dette for å gå ned. Den vanskelige biten er å holde vekta. Men vi gir oss aldri, gjør vi vel??

Skal bli hyggelig å slå følge nedover vektskalaen...

 

Dagen i dag har gått fint! 1 time Power Step og stålkontroll på matinntaket. Her noteres hver smule :P

I morgen venter en times Zumba, før jeg går på tre nattevakter i helga. Jeg skal armere meg med sunn kalorifattig mat til vaktene så skal det gå greit.

 

Ha en fin kveld Henna!

 

Klem

 

ps- var det minus 85 kilo hun endte på, Fru Fleksnes? Jøje meg for en BRAGD! La oss kopiere hennes innstilling til det hele, la oss "ta en Fleksnes" denne våren! Sol og sommer og lette klær- her kommer vi !!ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soleie

 

Kjekt at jeg fikk være med her. Litt om meg selv. 47 år, gift, to store gutter og en krevende hund. Jeg jobber deltid og har mye tid til å lage sunn mat og trimme. Jeg har nå i ett år jogget ganske mye og klarer nå ca 8 km noen ganger i uken. Det er medisin for meg og selv om jeg ikke alltid har lyst å ta turen, må jeg bare gjøre det :rolleyes:

 

I dag var D dagen da jeg skulle begynne på kurset. Vekten stoppet på 71 kilo blank. Det er 2 kg opp siden mars. Grunnen var at jeg var på en all inclusive ferie og en uke til Tyskland. Det er så ergerlig men nå må jeg slutte å dille og dalle og bare få de av igjen.

 

I dag har jeg gått til jobb. Det er ca 1 time så dagens trim er faktisk unnagjort og det er herlig. I helgen skal jeg være alene og det er godt for jeg synes helgene er så vanskelige med andre spisetider og kanskje litt kosemat også.

 

Ha en riktig fin helg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg!

 

Selv skal jeg jobbe som sagt, men det er bare en fryd :) Elsker jobben min!

Planlegger nøye alt inntak for helga, og den må følges. Vekta gir pent og pyntelig etter og det skal den fortsette med. Neste helg er det nemlig fest med fotballaget til eldstemann ( altså foreldrene- så det blir ikke boller & brus, må vite... B) ) og da skal jeg være på 83-tallet.....Så kan jeg alltids sukke og tenke at det helst skulle vært 8 kg mindre enn det- for det har det jo vært- men det kommer, det kommer. I mellomtiden får jeg stråle som den soleia jeg er, og finne meg noen freshe klær som sitter pent.

 

Ha en strålende helg både Henna og Camillok- og andre hvis dere popper innom. Her er det duskregn og fem grader ( hvor er våren??!! ) men inni meg er det sol ! Jeg blir nemlig så glad av å ha full kontroll på matinntaket!

 

Klem, klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

 

Vekta viste 84,9 i dag. Det er etter nattevakt, og da er kroppen tom etter lite mat, men dog: :D

Nå er det bare å jobbe på videre resten av helga så veien mot 83-tallet om en uke er innen rekkevidde.

 

Har nettopp kost meg med spaghetti carbonara- 400 kcal- og så blir det fettmarsj til jobben etterpå.

 

Fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Heisann! Besøk i helga, så veldig travel. Maten er som forventet - ikke knallsunn, men kunne vært verre også, og vi har gått lange turer :)

 

Kommer sterkere tilbake i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen har gått både bra og ikke så bra. For å begynne med det dumme først endte vi på en liten fest lørdag kveld og da ble det både litt vin og litt snop. Veldig irriterende når jeg hadde vært flink helt til kl åtte om kvelden. Men jeg skal heller ta lærdom av episoden og gjøre det bedre neste gang noe lignende skjer. I går og fredag var gode dager. Mye trim i helgen og i dag har jeg også hatt en lang joggetur på morgenkvisten.

 

Satser likevel på litt nedgang til fredag. Har begynt å lese GR bøkene skikkelig grundig. Skal ha valuta for pengene her.

Ha en flott mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter- hyggelig å høre fra dere!

 

Selv er jeg litt deppa her akkurat nå. Vekta viste opp (!!) 600 gram fra i går, rett etter nattevakt. Huff :( Jeg har vært nøye med alt inntak, og likevel får jeg den i fleisen. Kjenner at jeg blir lei meg, men jeg gir meg aldri. Her er det bare å skuffe på, og målet om 83-tallet innen lørdag står vel lag.

 

Den som gir seg er en dritt!! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummering uke 1

 

Vektnedgang: 400 gram. Dagens vekt 85,5.

Trening: 60 min Power Step + 60 min styrke + 1 fettmarsj

Kosthold: meny 2 uten slinger i valsen. Litt sjokolade på lørdagen.

 

Hva skal man si? Ikke fornøyd med resultatet. Min plan var å være sånn ca midt på 84-tallet i dag, altså en kilo bak skjemaet.

Når jeg ser på ukesoppsummeringen så kan jeg faktisk skjønner hvorfor.

Svaret er for lite trening. Her må det guffes opp! Snakket også med min ex-kursleder og hun tipset meg om å legge meg litt nærmere meny 1 for en uke eller to, bare for å "riste litt løs" i kroppen.

 

Altså er har jeg følgende plan for uke 2:

Trening: ons ellipse 30 min, tors Power step 60 min, fredag 60 min Zumba, søndag 60 min power step og mandag 60 min Shape Puls.

Kosthold: ned mot meny 1 - rundt 1400 kcal. Men 1600 et par-tre dager.Alt føres inn i dagboka her på nett.

Utfordring: foreldrefest med fotballen. Må detaljplanlegges :P

 

Målet er å komme til 84 om en dag eller to. Og så er det hard jobbing mot 83!

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei soleia så flink du er. Jeg har hatt en heller trått dag i dag og er kommet opp i 1800 kalorier. Men jeg skal ikke spise mer i kveld. Jeg prøver også å føre inn i dagboken. Jeg er så mye sulten føler jeg. Jeg prøver jo å holde meg til 1600 kalorier men det bare MÅ jeg ha.

 

Ingen trim i dag. Håper på under 70 kg til fredag og veiedag.

 

Har ikke vært flink å spise måltider i dag. Bare småspist av sunne ting, men det blir lett for mye av både frukt og knekkebrød. I morgen skal jeg være flinke å spise til måltidene. Vi holder på å legge parkett i en hel etasje og da går lett alt litt på halv åtte. Men i morgen er vi ferdige og da blir det sikkert bedre her i heimen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Heia, her halvveis nytes siste uke av spise alt jeg vil... Måtte kjøpe meg en bukse og det står virkelig dårlig til - jeg er rett og slett ganske så tykk. Med svær hengemage som deier seg over buksekanten. Greit at jeg nettopp har født - men så ille trenger det tross alt ikke være..

 

Er forberedt på kutt av alt usunt i mai - unntatt 17. Tror tiden er inne for totalkutt en stund, akkurat nå er jeg faktisk avhengig av sukker. Etter en mnd kan jeg begynne å innføre en dag i uka hvor jeg kan spise usunne ting. Begynner altså på totalkutt av usunt på mandag. Gruer meg, men gleder meg litt også :) Str 42 i bukser skal ikke passe stort lenger :) mystisk likevel med den vekta - etter at jeg begynte å gå hver dag har jeg gått opp i vekt :( men det ordner seg nok uten godis/usunnheter. Kommer til å spise så mye jeg vil av sunne ting - ammer jo og trenger en god del næring, skal ikke bli negativt for melka dette ;)

 

Veldig ego innlegg her, men jeg rekker ikke skrive mer... Heier på dere :) leser alt selv om jeg ikke rekker å svare så mye alltid. Det bedrer seg vel snart litt det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Camillok- så kos å høre fra deg! Ego-innlegg er helt greit det også, selv om jeg ikke synes det var det ;)

 

Når du ammer må du nok være forberedt på at vekta svinger en del, det er både hormoner og melkemengde som tøyser det til. Så det at du veide litt mer idag, betyr ingenting. Nyt de siste "spise- hva- man- vil"- dagene....Du skal se at det skal bli deilig å komme i gang med gode matvaner igjen. Og gåturer er du jo allerede i gang med.

 

Ha en flott kveld. Matinntaket har vært på G her i dag, og i morgen er det power step. Håper det løsner litt på vekta snart....

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Bevegelse på vekta i dag- endelig!

 

Det eneste som fungerer er strengt regime på matinntaket. Her nytter det ikke å gjøre det "halvveis". Skal jeg komme i mål igjen, så er det faktisk ingen kjære mor.

 

Ha en flott dag- her bøtter regnet ned

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camillok

Så bra! Strengt regime er det eneste som fungerer, og hvis vekta av en eller annen grunn er veldig rar en dag og viser alt for mye, så er den rar - godt å vite akkurat hva en har fått i seg :) dette kan du soleia, går kjempebra dette :)

 

Jeg har annonsert godtefri mai for mannen, han lurte på om han skulle påpeke det hvis han så meg spise noe usunt.... Tenkte litt på den, det blir ikke noe problem fordi jeg SKAL ned igjen så jeg kommer til å gjennomføre dette med glans, men jeg tror nok at jeg ikke ønsker han til å bemerke nederlaget om jeg ikke greier det. Hva mener dere om dette? Vanskelig... Endte opp med at han kunne spør meg om hva som hadde skjedd med godtefri mai om han så meg spise usunt tre ganger.

 

Nå skal vi straks ut på tur, skal innom butikken og kjøpe laks til i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Legger nok litt press på deg hvis han kan kommentere at du spiser søtt. Lurer litt på om jeg skal bli med deg på den avtalen. Mai uten søtt, dvs jeg skal i konfirmasjon 5 mai og da må det være lov med 1 stk kake ellers ser det litt rart ut. Men ellers har jeg også lyst å klare det.

 

Ned 1.3 kg denne uken. Godkjent, men jeg har ikke vært så flink som jeg burde. Har vært for mye sulten. Men går på ny uke med friskt mot. Denne uken skal jeg få til trim 4 ganger, det er et løfte jeg har gitt meg selv.

 

Nå står hytta for tur. Skal bli deilig å komme inn der etter to travle uker med parkettlegging av en hel etasje.

 

God helg Cammilok og Soleia. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...