Gå til innhold

Ned de siste vanskelige kilo


Anbefalte innlegg

Gjest spliffi

:) Velkommen hjem igjen bestemor. Fint å høre at du har hatt det bra! Det er vanskelig nok å holde seg til sunn mat i ferier, og du har en ekstra utfordring med alt du ikke tåler. Det har nok samlet seg opp en del vann i kroppen ja... B)

 

Ala: Hvor mange kalorier ligger du på, og hvor lenge har du gjort det?

 

Jeg veide meg i dag...66,9...akkurat det samme som jeg hadde for tre uker siden. Husker jeg stod fast på 64 i flere mnd...nå står jeg fast på 66,9. Nå er jeg litt bekymret og lurer på om jeg må melde meg på et nettkurs for å få proffesjonell hjelp. Jeg må jo gjøre noe galt... :blink: ??

 

Må tenke litt på det der...

Ha en flott uke jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 230
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for hilsen. Fysioterapeuten sier det kan ta en uke for kroppen å komme i lage etter en flytur. Så jeg tar det ikke tungt om jeg veier for mye i morgen, selv om jeg da ikke blir innenfor mit mål i slutten av måneden.

Jeg spiser 1250 - 1300kcal på hverdager og ca 1400- 1450 i helgene. Det har jeg gjort siden begynnelsen av september - med unntak av julen da. Jeg tror vektplatåer oppstår av og til uten man kan gi noen god forklaring på det - så plutselig løsner det igjen. Så du artikelen jeg sendte link til for en stund siden om hvorfor en ikke går ned tross kaloriunderskud? Sender den igjen: http://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/

Stå på jenter - vi klarer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikki69

Hei! Hvordan går det med dere? Har du kommet deg til normalen igjen etter ferien, bestemor? Uansett viktig for motivasjonen å ta en "time-out" på ferie, det er jeg overbevist om :rolleyes:

 

Vært mye fint vær siste uker, så jeg har ikke klart å gå inn for å trene styrke/gå på timer. Men det har imidlertid blitt langt flere løpeturer, så det er jo bra.

 

Hadde en litt umotivert uke forrige uke, hvor jeg hadde noen utskeielser på både is, vin og snacks... Det ble litt av et jo-jo liv :( Fra kjempesunt den ene dagen, til utskeielse neste, for så en sunn dag igjen osv. Ikke helt fornøyd med det, men vekta holdt seg på det samme, så i sum har det gått greit nok. Fikk løpt en del og gikk en så lang og bratt fjelltur i helga at jeg fremdeles er så støl i lårene av nedstigningen at jeg nesten ikke klarer å gå i en trapp! :D :D :D

 

Men denne uka SKAL jeg holde oppe MOTIVASJONEN og holde meg på jevnt inntak av mat, dvs ca 1300 kcal pr dag. Må også bli kvitt stølheten så jeg kan løpe igjen! Har meldt meg på et løp (en mil) om få uker, så hvis jeg skal klare å løpe en mil må jeg få i gang beina igjen og prøve meg på litt lengre distanser enn jeg har hatt i det siste.

 

Lykke til med deres uker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikki69

Hei! Hvordan går det med dere? Har du kommet deg til normalen igjen etter ferien, bestemor? Uansett viktig for motivasjonen å ta en "time-out" på ferie, det er jeg overbevist om :rolleyes:

 

Vært mye fint vær siste uker, så jeg har ikke klart å gå inn for å trene styrke/gå på timer. Men det har imidlertid blitt langt flere løpeturer, så det er jo bra.

 

Hadde en litt umotivert uke forrige uke, hvor jeg hadde noen utskeielser på både is, vin og snacks... Det ble litt av et jo-jo liv :( Fra kjempesunt den ene dagen, til utskeielse neste, for så en sunn dag igjen osv. Ikke helt fornøyd med det, men vekta holdt seg på det samme, så i sum har det gått greit nok. Fikk løpt en del og gikk en så lang og bratt fjelltur i helga at jeg fremdeles er så støl i lårene av nedstigningen at jeg nesten ikke klarer å gå i en trapp! :D :D :D

 

Men denne uka SKAL jeg holde oppe MOTIVASJONEN og holde meg på jevnt inntak av mat, dvs ca 1300 kcal pr dag. Må også bli kvitt stølheten så jeg kan løpe igjen! Har meldt meg på et løp (en mil) om få uker, så hvis jeg skal klare å løpe en mil må jeg få i gang beina igjen og prøve meg på litt lengre distanser enn jeg har hatt i det siste.

 

Lykke til med deres uker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjette også meg for en stund siden at mitt innlegg kom 2 ganger - jeg endte med å redigere det andre med nytt innhold.

Løpe 1 mil - imponerende. Flott at du setter deg målsettinger om å delta i slikt. Håper du kommer fort i form igjen, så du får trent til løpet. :)

Ja, jeg er for så vidt i gjenge igjen etter ferien -jobber som en gal, har hatt flere dager med kurs - og alt for mye mat, så det synes på vekten og livvidden. Men det er vel bare å fortsette med fornuftig mat og trimm. Men venstre håndledd er hevet og vondt, så det er vanskelig å gjøre styrketreningen - det kom forrige mandag, når fysioterapeuten på treningssentret viste meg noen nye styrkeøvelser og har bare blitt verre siden. Kanskje jeg burde holde meg til spinning og tredemølle til den er bra igjen. Det er ikke så greit når vi får idretsskader :(

- ser at jeg stadig strever med imaget mitt nå også bestemor med idretsskade - skal ikke bestmødre holde seg i ro i godstolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet lenge på en dansk nettside tilsvarende Grete Roede siden her. Der er det blant annet en oppskriftbank med kaloriberegnede oppskrifter - hele 1830 oppskrifter.

Du finner dem her:

http://slankedoktor.dk/opskrifter/default.aspx

Ulempen er selvfølgelig at noen ingredienser har dansk navn. Jeg skal prøve å hjelpe, om det er noe dere ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sittet lenge på en dansk nettside tilsvarende Grete Roede siden her. Der er det blant annet en oppskriftbank med kaloriberegnede oppskrifter - hele 1830 oppskrifter.

Du finner dem her:

http://slankedoktor....er/default.aspx

Ulempen er selvfølgelig at noen ingredienser har dansk navn. Jeg skal prøve å hjelpe, om det er noe dere ikke vet hva er.

 

Takk for linken! Jeg er ikke fast i denne tråden, men var innom er liten tur.

 

Det er så fint med enda flere bra oppskrifter å velge mellom. Her er det mye jeg må prøve!

 

:D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så er det veiedag igjen. Ned 0,6kg det er jeg veldig godt fornøyd med. :rolleyes:

Jeg er kommet over en artikkelserie om å unngå fristelser - ganske vist på Dansk, men det var mye gjenkjenbart i tankemønstre. Du kan lese det her: http://slankedoktor.dk/artikler/motivation/2390/handtering-af-fristelser-i-forbered-dig.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikki69

Hei - lenge siden sist. Har vært noen sinnsykt travle uker! Har både gått opp og ned disse ukene, men i sum er jeg sakte nedover. Var på langhelg-ferie med mannen i helga, og da skeiet jeg ut med både gode middager, is, vin og utepils! Var godt å ta en time-out selv om jeg gikk opp litt. Men heldigvis ikke mer enn 0,5 kg. Dessuten er jeg nå mer motivert til siste innspurt framover før ferien :D

 

Lørdag skal jeg løpe en mil i et gateløp - som har vært målet mitt for trening i vår. Er spent! Gruer litt også, for har ikke fått trent så bra de siste ukene pga altfor travelt. Men gjennomføre skal jeg uansett!

 

Gratulerer med vektnedgang - 0,6 kg er jo kjempebra! Interessant link du sendte om tanketrening ift å motstå fristelser! Det skal jeg ta med meg videre.

 

Lykke til med uka videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så er det veiedag igjen, ned 0,2kg, det er greit. Jeg har trent lite siste uken, for jeg sliter med lavt stoffskifte og muskelvont på grunn av overtrening. Vurderer og jeg skal ta en periode hvor jeg stabiliserer vekten, så jeg ikke stresser kroppen med vektnedgang mens jeg sliter. Men jeg har ikke bestemt meg ennå.

Håper det går bedre med dere andre - vi skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hjemkommet etter en fantastisk tur til USA. Har vært på utendørs quilteutstilling med 1400 lappetepper. En hel liten by var dekket av tepper. Har vært i Yellowstone nationalpark og sett masse ville dyr i naturen på kort avstand - det var nok det mest overraskende og fasinerende ved turen.

Måltider ble uregelmessige og nesten alle på restaurant. Ikke lett å velge sundt når jeg er allergisk. Det ble en del frityrestekte poteter og potetmos, vin til maten og chips og annet i bilen. - Men likevel har jeg gått ned - ikke lett å forstå. Men jeg er glad og lettet - trodde jeg hadde lagt på meg.

I morgen drar jeg en tur til Danmark for å besøke min mor - der blir det lett mye mat og fet mat. Hun blir med meg hjem etterpå, og hun liker å lage mat, så det blir nok av utfordringer framover.

Ha en flott sommertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg vært borte fra denne siden lenge. Har slitt med overtrening, flere småskader og feber i flere omganger. Så motivasjonen har vært fraværende.

Men nå er jeg gått i gang igjen, prøver å spise sundt og registrere maten. Jeg har også startet med personlig trener, så jeg kan lære meg å trene passe hardt og passe lenge, så kroppen tåler det. Det er dyrt, men akkurat nå velger jeg å gjøre det - det er bedre å bruke penger på trening enn på medisiner. Så får vi håpe at det virker.

Håper det går bra med alle - stå på vi skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slitsomt ut med overtrening, ikke bra! Jeg sliter med å få trent, og med å spise lite nok. Det vanlige, med andre ord.

Jeg synes du er utrolig standhaftig og flink, Bestemor m pulsklokke :). Lykke til med PT og ny giv, - det verste er at vi kan når vi bare vil! Det er denne viljen det skorter på her i gården :lol: .

 

ala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige ord - det varmer. Jeg føler jeg har gjort mitt beste og fikk bare smerter og gik ned i kondisjonstall og ting jeg klarte. Så da har jeg bare syklet i skogen i sommer - jeg har droppet slanking -det skal vist stresse kroppen, så en kan bli overtrent. Så nå har jeg tenkt meg om og gjort mine valg. Jeg kan jo ikke gi opp og jeg må finne en måte så jeg ikke sliter meg ut og blir i dårligere form. Dårligere form oppnås lettere i sofaen enn i treningssentret.

Vist kan vi når vi vil, men av og til trenger vi den rette støtte, så vi faktisk får det til - rå viljestyrke slites nok også med tiden.

Stå på ala, her skal vi klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen. Så nedslående opp 1,1kg og økning på 1cm i livvidde. Og jeg som synes jeg har vært så flink. Men kanskje var det for mye salt i maten i går så jeg binder vann? Spiste røkt svinekam med kålrotstappe og salat. (Hadde tomt for poteter)

Jeg har ellers hatt 3 dager med 10 i kostholdspoeng og resten med 9,2 - så jeg har aldri hatt så høy skåre før og likevel får jeg dårlige resultater. Tja ikke noe å fortvile over. Det er bare å stå på, så må det bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, henger meg på her :-)

 

Jeg har gått ned 18 kg, men sliter med å hente motivasjon til å få bort de siste 4-5 kiloene! Har slurvet med å skrive ned kcal i det siste, men har brukbar peiling på hvor mye som er passe etter lang tid med å registrere alt jeg spiser. Men vekta står bom stille...

 

Ellers er MAGEFETT mitt problem. Jeg er nå 73,0 kg og 100 cm rundt midjen, dette passer liksom ikke helt sammen. Mener at jeg bør ikke gå ned mer enn 5 kg til, da vil jeg bli for tynn, men 5 kg tilsvarer bare ca 5 cm rundt magen, og det skulle gjerne vært 20 cm... Trener både styrke og utholdenhet, i gjennomsnitt 4 ganger i uken (hvorav 1 t styrke på hele kroppen). Har hørt at det går ikke an å "punkslanke" seg, men gode råd om hva som kan være effektivt mot magefett mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at du blir med Krible81. Ser ut som vi sliter med noe av det samme - midjemålet. Jeg ønsker meg også mer ned i forhold til magefett enn i kg. Egentlig er vekten min der jeg hadde tenkt før jeg startet slanking, men ikke magemålet.

Hører av fysioterapeut på treningssentret at med god styrketrening skal være mulig å gå ned i fedtprosent og dermed midjemål uten å enddre vekten ved hard styrketrening. Så jeg trener (siste 4 ukene) hard styrketrening med frivekte 3 ganger i uken. Jeg har droppet kondisjonstrening - bortsett fra oppvarming og sykling til og fra treningssentrer. (Slutter nok å sykle med en gang det blir snø eller glatt.)Jeg tenker at jeg framover skal ta perioder med fokus på styrke og andre perioder med kondisjon og prøve å vedlikeholde det jeg ikke har som fokus for tiden - slik jeg unngår overtrening igjen.

Jeg ser også at midjemålet siste uke har gått ned selv om vekten har gått opp - vektoppgangen skyldes nok at jeg har en del veske i kroppen i dag på grunn av allergisk utbrudd.

Det er veiedag for meg i dag, men jeg velger å ikke bekymre meg for vekten.

Jeg veier heller ikke maten for tiden - tror jeg har bra innarbeidet øyemål, men ser at jeg skeier ut litt for ofte med å spise ekstra.

Stilstand i vekt i perioder er mer vanlig enn uvanlig - du har nådd et platå. Bare fortsett plutselig rikker vekten på seg igjen.

Stå på, vi SKAL greie det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...