Gå til innhold

Ned de siste vanskelige kilo


Anbefalte innlegg

Gjest Solskinnsbolla

Enig, Ala du er flink til å styre unna. Noen ganger "må" man pga høflighet, spise noe man helst ikke vil (høres ille ut å si må, når det er snakk om god mat, nytelse, men jeg regner med at dere her inne forstår hva jeg mener).

 

Kort innlegg, ville bare si god helg! "Snakkes" til uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 230
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, så er det ny uke, med nye utfordringer.

I dag tidlig spiste jeg hollandsk rugbrød (veldig mørkt bestående av nesten utelukkende kjerner) med rørt bringebær. Brødet knekket, og jeg fikk bringebær over både genser og bukser. Så jeg måtte i all hast finne noe annet å ha på på jobb. Jeg endte med en tettsittende genser - med det resultat at jeg fikk ufattelig masse kommentarer på hvor fin jeg har blitt, spørsmål om hvordan jeg har gått fram, om jeg er villig å veilede en kollega og også kommentarer på at nå må jeg slutte å gå ned (fra noen som selv er for tykke). Veldig koselig med så positive tilbakemeldinger. Nå ser det ut som vi kanskje kommer til å danne en lunsjgruppe, hvor de som vil støtte hverandre til trim og sunnere kosthold skal møtes 1-2 ganger i uken. Det håper jeg at vi får til. Det kan være god støtte til ikke å gå opp i vekt igjen.

Jeg håper på en flott uke med god helse, passe med trimm og god og fornuftig mat for dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du fortjener alle komplimentene du får Bestemor! Nyt alle sammen, ta de til deg og gjem de din motivasjonsskuff!! Jeg husker ikke lenger hvor høy du er, men det kan sikkert stemme at noen synes du begynner å bli slank "nok". Gratulerer med flotte gram borte denne uken også, - nok en margarinpakke borte :) !!

 

Jeg har spist meg opp en kilo til fra forrige uke, til 68,6 kg, så jeg har ingen ting å skryte av :( ! Tvert imot. Jeg leter og leter etter viljen og motivasjonen, men den er til stede så få dager i uken at regnskapet går i pluss til slutt :o. Og da kjenner vi jo resultatet..... :huh:

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D/> Så bra Bestemor! Det var jammen bra at du sølte utover det syltetøyet! He he! :D/>

Det er jo kjempemotiverende at folk rundt deg nå vil ha hjelp, tips og råd! B)/> Nå håper jeg du er STOLT!!!

Jeg følger spent med på ei venninne av meg som jeg viste denne nettsiden til, og hun har nå gått ned 7 kilo på to mnd!!Jeg kjenner jeg blir sååå glad hver mandag, når hun melder inn vekta si til meg! hehehe.... ;)/> Fantastisk!! Hun har litt å ta av og ligger på meny 2. Husker at kiloene gikk ganske fort da jeg selv var så stor... Deilig følelse! :)/>

 

Jeg har fortsatt ikke stått på vekta, men ligger på mine 1300 kalorier. Sliter litt når det er ting som skal skje, for da må jeg sulte meg om dagen for å få inn vin-glassene i regnskapet på kvelden (har vært på konsert, ut og spist- og skal på ny konsert med mat og drikke igjen til helga) Lurer på om det ødelegger litt det der, selv om jeg klarer å holde det på 1300 kalorier. Man skal jo spise ofte...og ikke spare til kvelden. Men hva skal man gjøre? Jeg er en sosial person med masse venner,- og man blir invitert på ting stadig vekk. Og man skal jo LEVE også :-) B)/> :D/>

 

Ha en fin- fin uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg er stolt, det var flere som kommenterte i dag - jeg koser meg med alle fine kommentarer. En fra andre avdelingen trodde ikke jeg ville dele mine erfaringer. Men som jeg sa, er jeg så stolt av det jeg har fått til, at jeg gjerne deler. Nå har jeg sendt ut en e-post til alle 48 på jobben med inbydelse til et møte i lunsjen neste mandag. Så får vi se hva som vi kan få til - om vi får til å samle oss om felles trim (vi har lov å ta en time i uken til trim i arbeidstiden) - eller motivasjonsmøter i lunsjen til faste tider eller hva vi blir enige om. Det er veldig mange som kunne trenge å gå ned noen kg og det hadde vært moro om jeg kan inspirere andre, selv om jeg ikke føler meg som noen ekspert.

Klart du skal leve og være sosial spliffi, det dreier seg om å begrense seg - ikke la det skli helt ut. Klarer du å holde deg noenlunde innenfor kaloriregnskapet ditt - de fleste dagene og ikke være sulten, tror jeg ikke det er noe problem. Noen ganger når jeg har vært på arrangementer og spist "for mye" har jeg gått ned, mens jeg har stått stille eller gått opp når jeg har vært flink. Det er ikke altid vekten følger noen logikk. Kos deg, Ja jeg håper alle koser seg og vi likevel når våre mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det veiedag igjen, ned 0,1kg - ikke mye å skryte av, men det er da riktig veien. Snikveiingen om lørdagen ga bedre resultat. Men det er bare å stå på. Jeg gleder meg over alle de fine kommentarer jeg får både på jobben og trimmen - det er en inspirasjon til å fortsette - jeg er jo SÅ nære målet.

Stå på jenter - vi klarer det. (HM tenk om det er noen menn som leser med? Jeg mener ikke å ekskludere dem - de får gi respons om de vil inkluderes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Så gøy med kommentarene og interessen for trim med kollegene, det skulle jeg gjerne likt å sett her (vi er kun meg og sjefen, mannlig ;-) ) ;-) Må si jeg savner litt å ha et større arbeidsmiljø og flere "emner" å snakke om. Jammen bra du sølte syltetøy den dagen, det er rart hvordan ting skjer pga små tilfeldigheter i livet :lol:

 

Nå har vekta stått helt stille hos meg en stund, og jeg har vært litt sløv igjen. 59,1 viste den i dag, og det er jo forsåvidt ikke dårlig, men jeg hadde trodd jeg skulle være i mål nå, første fase i Hold Vekten er over i dag. Men da har jeg iallefall et ganske oppnåelig mål til neste faste 15.mai. Da skal jeg ha passert målstreken og strøket bunadskjorta, og nå blir det ikke kake før på 17.mai - jeg må kunne klare meg i 4 uker uten kake nå :mellow:

 

Så nå er det matplaner og kustus som gjelder fremover. Nesten så jeg er litt fristet til å ikke veie meg før 15.mai - men jeg tror heller ikke jeg klarer det, nysgjerrig som jeg er...

 

Sol i dag, nesten så en skulle tru det faktisk skal bli vår i år også! Hadde vært greit det nå altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjempeflink Bestemor :)! Det er nå det gjelder å ikke slippe fokus og slappe av, men å jobbe videre for å nå målet ditt, slik du gjør :)! Dette greier du ;)!! Godt jobba!!

(Ikke sånn som meg, som ikke kommer meg så langt ned i kaloriinntak at jeg kommer meg ned de 4 kiloene jeg ønsker..).

 

Og det samme til deg, Solskinnsbolla, du er jammen standhaftig!! Du er straks i mål, du også!! :)

 

ala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige ord Ala og ja, Solskinnsbolla det er kjekt å ha flere å prate med - og dermed flere temaer som er aktuelle i lunsjen. Det ser ut som det er 3 kanskje 4 som er interessert i gruppe ang mat og trim. Den ene jobber ikke på mandager, hvor alle vi andre ellers hår møtedag, så den dagen peker seg ut for å ha et lunsjmøte. Men vi får se, hva vi får til. En av de interesserte trodde jeg ville holde et kurs i kosthold og trim, men hun kommer fra et arabisk land, og det er antakelig en språklig misforståelse. Men det gjør at jeg nesten føler jeg har tatt meg vann over hodet. Men jeg får la det stå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Hvordan er det med dere og vann-drikking?

I alle år har vi blitt fortalt at vi skal drikke minst to liter vann hver dag. Men nå i det siste er det flere "eksperter" som sier at det er bare tull. For en stund tilbake var det en eller annen ekspert som mente at kroppen ikke trengte all den vanndrikkingen, og at kroppen selv sier ifra om vi behøver å drikke. Hun mente også at det er derfor mange damer har problemer når de kommer oppi årene....

Jeg satt en dag og tenkte litt over dette og googlet det, og det viser seg at det nå er enda flere som mener det samme. Hva skal man tro? Jeg sitter og tvinger i meg to liter vann om dagen. Jeg sier tvinger, fordi jeg er ikke glad i vann. Men har jo fått beskjed på GR kurs at det er viktig når man slanker seg! :huh: Har dere erfaringer med at kroppen ikke går ned i vekt, om man dropper all den vanndrikkingen?? <_<

 

Ha en fin- fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanndrikking finnes det mye meninger om. Jeg har også hørt om de 2 liter, og ser at GR anbefaler 1,5-2l. Tror det må være at kroppen har behov for 2 liter veske om dagen (her sier GR 3 liter)- inkludert vannet i maten, det gir i mest mening for meg. Jeg hørte nylig at en lege uttalte at 2 liter vann daglig gir for stor belastning for hjertet (jeg vet jo også at mange med hjerteproblemer blir satt på vanndrivende). Den legen regnet med veske i kaffe og te også - fordi den vanndrivende virkningen av disse drikke er mer beskeden enn ryktet sier.

Noen sier også at vannet fyller i magen og en derfor spiser mindre.

Jeg har også lest om en undersøkelse gjort i militæret, hvor halvdelen fikk all mat og drikke blendet sammen til suppelignende konsistens resten fikk maten på vanlig måte. De fikk samme mat og samme mengde. Så ble det med forskjellige intervaller undersøkt hvor mette de følte seg. De som fikk vesken blandet inn i maten var mette lengre enn de som drak den ved siden av maten.

Selv drikker jeg ca 8 glass (inkludert all drikke - melk, biola, kaffe og te) på dager uten trening og 11 -12 glass på dager jeg trener. Jeg drikker vann til middagsmaten, når jeg tar tabletter og på trening - da med sitronsaft i, så smaken blir bedre når vannet ikke er helt koldt på slutten av trimmen.

Det er ikke lett å vite hva som er riktig <_< .

Ha en fortsatt flott dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Er ikke godt med for mye vann heller, og føle at en "skvulper" når man går.. Jeg får vondt i hodet hvis jeg ikke drikker nok vann, på jobben har jeg vannflaska og drikker vann til middag. På trening blir det fort over en flaske..

 

Jeg er litt på hunting for tiden, etter ny inspirasjon, nye oppskrifter. GR oppskriftene kan jeg godt, gjerne noe annet, men magert og sunt og godt. Litt vårlige lunsjer, lette middager, men mettende og gjerne varmt. Nye frokostideer, litt lei kornblandingen med 5 mandler. Samboern hender erter meg ved å putte den 6.mandelen oppi :P

 

Ute av den gode treningsrytmen, mye annet som skjer. Vår, vil heller være ute, hjemme og ordne, rydde... Men dårlig unnskyldning, jeg har manualer, kettlebell, strikk, tredemølle og joggesko hjemme. Må få ræva i gir, bare!

 

Fler som er litt "vårslappe" eller er det bare meg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittfrokost for tiden er en grovbrødskive med kiwi - brødet er av typen "svart" rugbrød bestående stort sett av rugkjerner - det er hollandsk og heter Volkoren Roggebrood laget av Bolletje. Det er i en plastboks med gult lokk og står ofte i nærheten av knekkebrød og kjeks i butikkene - mange har det. Det holder seg saftig i flere dage etter pakken er åpnet. Til det tar jeg et glass biola og en kopp kaffe med ekstra lett melk.

Ellers så jeg en oppskrift her:

http://www.fitliving.dk/opskrifter/juicer-smoothies/en-flydende-start-pa-dagen/

som jeg har lyst å prøve.

Her: http://oppskrift.klikk.no/ er det også noen spennende oppskrifter.

Ellers er jeg inne i en periode hvor jeg lager purede supper med ekstra fyll i ca 2 ganger i uken, veksler mellom mange forskjellige grøntsaker, så ingen suppe er lik. Panneretter står også ofte på menyen med kyllingfilet, squasj, løk, selleri, tomat, paprika og diverse andre grøntsaker som varieres i mengde og sammensetning - likeledes krydder varieres. Men noen nye ideer hadde gjort seg.

Kanskje det er vårslapp jeg er, sliter med energien, pågangsmotet og ser ikke helt framgangen. Men jeg skylder også på pollen - hassel er begynt å være plagsomt. Jeg venter på biopsi av skjoldbrukskirtelen, så jeg føler jeg er litt på vent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Takk for gode tips!

Jeg er jo en type som elsker våren, beste tiden på året! Allikevel er det ofte i denne tiden jeg blir litt trøtt og slapp, det har jeg merket flere år. Litt merkelig, når en skulle tro at årstiden skulle gitt meg økt energi. Kanskje jeg anstrenger meg litt på vinteren, fokuserer på å holde meg mest mulig aktiv og får "tiden til å gå" frem til våren, og når den kommer så detter jeg sammen litt.. vet ikke.

Håper du slipper å vente lenge på den biopsien, det er så tærende å vente på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våren er en virkelig flott tid, men slitsom på grunn av pollen.

Biopsien blir den 14. mai.

Det er veiedag i dag, og hurra jeg har gått ned 0,9kg siden siste uke. Helt ufattelig. Da er det sjans for at jeg rekker mitt mål, selv om jeg skal både til Danmark (fra i morgen) og Malta før det.

Ønsker alle en fortstatt flott uke og flott vektnedgang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Gratulerer med den flotte nedgangen, bestemor! Nå er du virkelig nærme målet!

God tur til Danmark, hold deg i skinnet ;-)

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk solskinnsbolla, - det ble nok ikke noe av å holde meg i skinnet. Nå er jeg tilbake igjen og i gang med trening og fornuftig kosthold. Det ble det ikke mye av i Danmark. Tvert imot - både fet mat, hvitt brød, gosj, potetgull og vin. Her ligger det nok an til en vektoppgang i morgen. Men jeg vet jo hvordan man går ned i vekt, så det er bare å stå på. Men det var godt å treffe slektninger og å være borte en stund. Vi hadde med det minste barnebarnet på 3 uten foreldredet det var veldig koselig, men slitsomt.

Ha en flott uke og stå på - vi klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som herlige dager på tur.

Ja, på tur med barnebarn er slitsomt, - det er en grunn til at vi i vår aldre ikke skal ha (bør kunne få) barn, vi orker ikke det lenger, dvs hodet mitt orker det ikke lenger, jeg ønsker å ha tid til meg selv og ikke måtte passe på noen andre enn meg selv hele tiden. Vi har jo hatt våre perioder med barn.

 

Lykke til på vekten, bestemor!

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonen Ala - jeg føler meg lettet og stolt.

Ja, det er fridag, helligdag og helgemat - vi må jo unne oss litt godt på helligdager - selvfølgelig innen for rimelighetens grenser.

Gubben foreslo å feire dagen med rødvin, fordi vi hadde så god mat. Indrefilet av gris med en saus på kososmelk - aldeles nydelig og brokkoli, blomkål, reddiker og agurksalat. Jeg kom på bare 1445kcal for hele dagen og 10 i kostholdsskåre. Uten rødvinen ville jeg kommet på 1200kcal og 9,2 i kostholdsskåre. Dette er ikke lett å skjønne.

Ellers tror jeg at min tankegang har endret seg. Når jeg fikk servert usunne ting da jeg var i Danmark - tenkte jeg at det var dårlig gjort at min familie skulle ødelegge mit gode resultat med å servere meg usunne ting, så jeg tok nok så lite jeg kunne være bekendt. Det har nok reddet mitt resultat. Likevel følte jeg at jeg hadde fråtset - fordi jeg hadde spist ting jeg normalt ikke ville spist. Det er vanskelig å bli nødet til å spise usundt.

Ha en fortsatt god uke til alle - vi skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spliffi

Hei jenter!

 

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe her inne. Det har vært så mye begivenheter, mye mat og mye vin. Var i bryllupp forrige helg- og der gjorde jeg et dypdykk i kakefatet. Noe som resulterte at jeg våknet opp på natta og var fryktelig, fryktelig kvalm. Håper det sitter i minnet mitt- at kroppen slett ikke er fornøyd med så masse sukker! ;) Også var det hotellopphold denne uke på Rica Nidelven som er kåret til det beste hotellet i Norge, med den beste frokosten. Ja,ja... Dere er så flinke dere, leser jeg.... :)

Men nå må det veies. Jeg har ikke stått på vekta siden påske, men i morgen må jeg bare.... Gruer meg så det holder!! Mennå har jeg skrevet det ned her- dermed må jeg ...ikke sant? :rolleyes:

 

Ha en strålende uke! Jeg er tilbake i morgen med rapport!!! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greitt å hoppe i det, og å gå på vekten selv om den ikke er så snill. Å utsette det kan bare gjøre det ennå verre, - forhåpentligvis har det en disiplinerende effekt både å gå jevnlig på vekten OG å fortelle om det her!! Lykke til!

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spliffi

:unsure:

Ok...sannhetens time: 66,9 kilo. Så at jeg ikke har veid meg siden mars (før påske) og da var jeg på 64,7. Så altså har alle utskeielsene siden da (og det har jo vært mange, mange. Påske, bryllup, fire hotellovernattinger...og ja...mye mer) gitt meg 2,2 kilo. MEN jeg vet at det har vært høyere, for jeg har jo hentet meg inn igjen med mine 1300 kalorier i hverdagen. Ellers hadde det nok gått riktig, riktig ille. B)

 

Nå er jeg plutselig 6,9 kilo unna målet. Og selv om det er (bare) 2,2 mer enn forrige gang, så føles det så veldig mye lengre unna... Nå skal gubben reise bort i to uker også, og jeg får faktisk ikke trent heller. Jeg får se om jeg får tatt noen egen-øvelser på stuegulvet når datteren er kommet seg i seng. :)

 

Ha en fin dag jenter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...