Gå til innhold

Ned de siste vanskelige kilo


Anbefalte innlegg

Motstandsmuskel - tusen takk liker den. I dag har jeg spist sjokolade, 2 ruter før trening og 2 mellom øktene. Følte meg sliten og tenkte det var fin belønning for å trene selv om jeg ikke orket. Og det gikk veldig bra - hadde masse energi, når jeg først kom i gang - kanskje på grunn av sjokoladen?

Er nysgjerrig på hold vekten kurs, leser at du og flere satser på å gå ned noe i starten av slik kurs. Hvor mye anbefaler de at man har igjen, når man starter på slik kurs? Ja, jeg vet jeg ikke er i mål, men greit å være forberedt. Spise 1900kcal - da tror jeg at jeg ville gå opp i vekt.

Ha en riktig god helg - fra i morgen får jeg barnebarn på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 230
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Solskinnsbolla

Jeg vet ikke om det er noen regel på når man kan begynne på Hold Vekten, det hørtes ikke ut som det var noe problem å starte med å gå ned et par kilo. Menyene justeres for hver fase, så målet mitt er å gå ned de siste kiloene i løpet av fase 1 (ca 5 uker tror jeg).

 

- Med den helgen jeg har hatt nå så trenger jeg definitivt en hel fase til den jobben! No further comments....... :blink:

 

Men, det er sånn at dersom du har holdt deg innenfor trivselsbeltet i løpet av hele kurset (10 mnd), det vil si trivselsvekt/målvekt pluss/minus 2 kg, så får du 5 mnd ekstra kurs gratis. Det vil si at hvis du veier mer enn 2 kilo mer enn målet i utgangspunktet så vil du allerede ha mistet den muligheten.

 

Jeg er fit for fight på onsdag, i dag er jeg litt halvveis, har en halv rødvinsflaske igjen fra helga, og den har jeg planer om å konsumere mens jeg vasker i hjemmet i kveld. Planlagt er det iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo fornuftig ut ikke å ha for mye igjen å gå ned på et hold vekten kurs. En bonus på 5 mdr ekstra er jo en fin motivasjon.

Fint du har hygget deg i helgen. Vi trenger det også uansett om vi prøver å gå ned i vekt. Jeg har også hygget meg med rødvin i helgen. Og det har blitt dårlig med veiing av maten og registrering av hva jeg faktisk har spist. Men jeg tror ikke det avviker veldig fra andre helger i det siste.

Nå tror jeg ellers at stoffskiftet har normalisert seg, jeg fryser ikke så mye lengre og klarer meg med 1 dyne om natten (har brukt 3 og likevel frøset i lengre tid nå). Det er godt - da er det også lettere å gå ned.

Ha en flott uke med god mat og flott trim til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også på "hold vekten" etter ett av mine mange GR-kurs, men det ble ingen bonusmåneder for meg, nei!

 

Og vekten vil heller ikke nå nedover. Pluss 400 gram igjen fra forrige uke, - fordi jeg ikke holder meg i skinnet og spiser bare det jeg skal. Det verste er at i helgen presterer jeg å ha i meg SÅ mye sjokolade og kliss at jeg blir kvalm og uvel, det er helt utrolig hvor dum det går an å bli. Det finnes tydeligvis ingen grenser for min egen dumskap! Og det bare fordi jeg har bestemt meg for at jeg kan spise hva jeg vil i helgen. Men det er faktisk ikke noe ok å bli kvalm og uvel. Får jeg gjort noe med det da kommende helg? Tja, si det.....

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dyner? Bra at du slipper det "bestemor...", det hørtes noe slitsomt ut. Godt stoffskiftet ditt har normalisert seg/stabilisert seg. Ellers sies det jo at vi forbrenner mer når vi fryser, men det gjelder nok ved normalt stoffskifte, ja!

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Jeg åt også så mye at jeg ble kvalm i helgen, ja også mandag var det visst og ja :blink: Det er jo helt tåpelig, men akkurat der og da så gaper man over som om man aldri mer skulle få noe mer å spise. Både potetgull, sjokolade, mat og vin gikk ned på høykant. Det vanskeligste er jo dagene rett etterpå, man går jo og har nesten abstinenser. Kroppen vil jo ha dette "crap'et".

Det er virkelig dette jeg må lære meg fremover. Det er greit å unne seg både sjokolade og vin, men det er mengden jeg må skjerpe meg på! Problemet med vin og annen alkohol er jo ganske enkelt det at når jeg blir "småpussa" så blir jeg så overbevist om at jeg virkelig ser helt smashing ut og at jeg virkelig ikke trenger å slanke meg og at jeg VIRKELIG fortjener å drikke minst en halv flaske til og samtidig spise rett ut av isboksen eller forsyne meg av godteriet til dattera mi, baaaare i dag :lol:

 

I morgen er det kursstart for hold vekten, jeg føler vel at dette kanskje blir litt mindre intensivt siden det er 10 mnd, men skal ikke slække fordet! Jeg må ned de siste to kiloene, og nå er spørsmålet om jeg klarer deg med påske og diverse festligheter foran meg, skal jeg kjøre beinhardt eller skal jeg bruke lengre tid? På en måte vil jeg både bli ferdig, samtidig som jeg vil "leve et normalt liv". Det er to kilo, ikke tjue, det er snakk om. Når jeg hører meg selv si dette så hører jeg samtidig en skummel undertone - "det er ikke så farlig med de siste par kiloene, bare slapp av og tenk på de som har masse mer de skal gå ned, bare unn deg litt mer du jenta mi" - også VIPS, så plutselig har jeg 8 kilo som skal av - igjen. Nei, det vil jeg IKKE! Ikke denne gangen! Så de siste to kiloene skal AV! Nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra plan å ta kiloene med det samme, ellers har de en lei tendens til å bli værende, - det er jo ikke så viktig i dag...... Det er tøft nok å holde vekten (etterpå) om en ikke skal drive å langslanke seg sakte. Lykke til, ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag, - bortsett fra at vi bare skal apise våre tildelte mengder (vi skal ikke spise i dag det som er tiltenkt i morgen......) Lykke til, stå på og ta de to siste. Jeg sliter med mine tre..... :huh:

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det vært trafikk, så trivelig. Ser at dere sliter med noe av det samme som meg, jeg spiser mer enn jeg bør. Nå har jeg vært ute og spist både i går og i dag, både forrett og med vin til maten, det er jeg redd slår feil ut på vekten i morgen, men spist er spist. (Jeg må ha glemt å bruke motstandsmuskelen min). Vi får stå på og kvitte oss med de siste vanskelige kilo, det er jo derfor vi er på denne tråden. Stå på jenter - vi skal klare det.

Jeg tror nok man bruker mer kalorier, hvis det er koldt og kroppen må jobbe for å holde varmen. Men når man har det som meg hvor jeg kan fryse selv om det er 24-25grader og jeg har flere lag ullkler på, er jeg redd at kroppen bruker så lite energi at jeg ikke klarer å holde temperaturen oppe. Men nå er det bra, så får jeg bare håpe at det varer leeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Som forventet litt oppgang på meg...

Men nå har jeg opparbeidet litt ny motivasjon, og laget meg slagplan for påsken. Det blir veldig mye fremover nå, av sosiale lag osv, jeg er bare nødt til å ta en dag av gangen, og jeg MÅ lære meg å begrense meg! Jeg er nødt til å bli flinkere til å ikke gå helt amok de dagene jeg ikke registrerer alt jeg spiser, jeg kjenner at jeg er litt for "avhengig" av kontroll og registrering.

Jeg som var i en skikkelig god flyt for noen uker siden, det er litt rart at sånne perioder alltid kommer til en ende på meg, før jeg er i mål.. Men nå må jeg tenke fremover og ikke dvele over de ukene jeg har vært litt i tåka. Det er fortsatt en stund til sommerklærne skal frem, det kjennes iallefall slik ut på været, jeg fryser for tiden!!!

Ikveld skal jeg bli varm på corebar og zumba :)

 

Også må jeg bare si at jeg er glad for å ha dere her på forumet, det hadde blitt veldig vanskelig å holde spiriten oppe uten dere! Her går det litt opp og ned med flere av oss, men humøret er topp uansett, nesten hele tiden ;) Så takk til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd med oppgang Solskinnsbolla - teller det med på hold vektenkurs regnskapet? Hvor ofte registreres veiing der? Håper ikke du har mistet bonusen.

Jeg har også lett for å spise for mye om jeg ikke registrer - og helst i løpet av dagen, for ellers har jeg spist for mye allerede før jeg spiser kvelds. Slik var det i går, og da hadde jeg spandert en liten avokado på meg til lunsj - avokado er sundt, men inneholder mye kalorier.

Når jeg var på Feiringklinikken, sa de at det hadde lett for at en stopper opp før en er helt i mål. Vi ble rådet til å planlegge som vi skal lengre enn målet - som en som skal løpe 100m må se for seg å løpe 110m for ikke å løpe saktere de siste meterne.

Ja, slagplan for påsken høres lurt ut. Jeg har planlagt sellerirot-potetterte i stedet for fløtestuede poteter til lammelåret - ellers det vanlige tilbehøret med grøntsaker og sopp, men trenger nok mer planer, for det blir en del besøk i påsken. Har noen tips, tar jeg gjerne mot.

Trenger også lage meg en trimplan. Treningssentret har jo stengt, og det er for mye snø og glatt til at det er forlokkende å ta fram sykelen - og jeg går ikke på ski, og har ikke knæ hofter og ankler som tåler jogging. Hm, gåturer høres tamt ut. Litt treningsfri kan jeg nok ta meg, men ikke helt treningsfri.

Jeg setter også veldig pris på oppmuntring, tips og råd vi får her på forumet. Det er bedre enn å gå kurs, for støtte og råd kan komme fort - en trenger ikke vente til neste uke.

Tusen takk og stå på jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Jeg er akkurat på grensa til å beholde bonusen, to kilo blank over trivselsvekt. Men det er bare nedover som er alternativet nå! Var egentlig litt kjipt å fortsette med 1300 kalorier menyen når jeg nå egentlig skulle ha begynt med 1300+200 hvis jeg hadde vært i mål. Men det gir meg jo litt ekstra giv til å "bli ferdig" sånn jeg kan kan begynne å øke gradvis. Det blir spennende!!!!

 

Påsken er rett og slett ubeskrivelig vanskelig når det gjelder vekt. Svigermor er verdens snilleste og varmeste, og vi reiser over fjellet til vestlandet 3-4 ganger i året, og bor hos svigerforeldrene mine en ukes tid av gangen. Det første som skjer når vi kommer inn døra er jo å bli møtt av en konstant os av mat og kaker. Det er nystekte boller til alle måltider, hjemmelaget syltetøy, tradisjon med mævling av gulost med syltetøy. Middagene består av 90 prosent kaloririke godsaker, ball med bacon, fisk stekt i mmmmmmaaaaassssse smør, som også brukes som saus, grønnsakene består av en raspet gulrot på deling (etter at jeg fortalte at jeg er glad i grønnsaker en gang i tiden), og det er ALLTID dessert! Kveldene består av kaker i lassevis, og familien der "venter" på oss og samler alle bursdager o.l slik at vi kan feire sammen. Skal vi ut på tur så stappes det kjeks, sjokolade og matpakker ned i sekkene, og i tillegg til alle dagens måltider så er det jo alltid et berg av sjokolade og godteri på bordet. Og en liten druekvast i ny og ne.

En gang hadde jeg handlet litt selv, frukt og knekkebrød, men jeg fikk en lei følelse av at jeg var sær og utakknemmlig, det vil jeg jo ikke... De sa ikke det selvsagt, jeg fikk bare høre sånt som at "du er da så fin, du kan ikke slanke deg NÅ i ferien", osv... Dessuten kjenner ikke min kjære svigermor noe særlig til innholdet av kalorier i ting, hun forstår ikke at et lite (STORT) kakestykke kan inneholde så mye, og særlig ikke gulrotkaker eller sveler eller vafler, det er det jo INGENTING i!! :unsure:/> Hun er i midten av 70 årene og jeg synes på en måte det er godt å komme dit og oppleve en annen verden enn min daglige, men det er rett og slett vanskelig å slappe av og samtidig holde vekten når vi er der! Jeg kommer i "vestlandsmodus" så fort vi er over Strynefjellet.

 

Uff, ikke meningen å klage altså, de er verdens snilleste, det har bare blitt en "vane" å dytte i trynet hver gang vi er der. Jeg har klart EN gang på 10 år å ikke legge på meg under besøket, og denne gangen håper jeg blir nr.2! Jeg har planen klar, og det blir ikke dessert på meg, og det blir kake kun ved to anledninger. Jeg skal stå på ski en del, og jogge/gå lange turer. Ingen sjokolade. Jeg skal handle knekkebrød, også skal jeg servere svigermoren min frukt med vaniljekesam og kanel på, kanskje hun forstår at jeg heller vil ha dette enn kaker :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solskinnsbolla, det høres nesten ut som du beskriver situasjonen som når vi er hos min mor. Der går det i fete og søte saker hele tiden og frukt og grønt er fremmedord - nei det kan være rødkål og agurksalat. Det er ikke lett når man ikke vil såre, og de ikke forstår, samtidig som de mener det godt. Du får ha lykke til - jeg er heldig på en måte at jeg får besøkene og dermed bestemmer hva som skal spises. Sist jeg var på besøk hos min mor hadde jeg tatt med masse elgkjøtt, men det ble lagt i fryseren og så spiste vi ribbe og andre fete saker i stedet.

Da får du bruk for motstandsmuskelen du også. Beste måten å klare påsken på er nok å være bevist problemet (som du er - det er derfor du skrev det) og lage strategi for å motstå fristelsene - du er flink. Jeg oppfattet det ikke som klaging, men en god måte å forberede deg mentalt på - flott.

Det at vi kan drøfte de utfordringer vi står overfor synes jeg gjør forumet veldig nyttig, for det er mye å kjenne seg igjen i.

Vi får satse på å kose oss i påsken, men ikke legge på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Jeg har planen klar, i morgen etter jobb reiser vi, og jeg er ganske målbevisst denne gangen! "problemet" med meg er at jeg er ganske flink til å lage planer, men når jeg havner i selve situasjonen med f.eks. kaker og godsaker, så er jeg ikke flink nok til å kontrollere de indre stemmene mine. De som sier "kjære vene, spis nå kaker, og smak gjerne på alle, se på de andre hva de spiser, nei slipp ned skuldra nå, glem kalorier og telling og vekt, slapp av og kos deg, det har du fortjent, slanke deg kan du gjøre om en uke"..

Jeg må bli flinkere til å styre disse indre stemmene, og si til meg selv at jeg fortsatt har et mål jeg virkelig vil nå. Også må jeg bli flinkere til å ikke være så ENTEN/ELLER men heller bestemme meg for at to kvelder i påsken skal jeg smake på litt kake, men ikke så mye.

Også skal jeg trene. Hver dag. Enten gå en lang tur, jogge, stå på ski eller leke med barn og tantebarn.

Men det viktigste med påsken er uansett at det er fri, jeg skal slappe av, hekle, lese krim og kose meg :-) Og drikke kaffe B)

 

Ønsker dere en riktig god påske, alle sammen!! Jeg tror det blir noen dager PC fri, men vi får se B) Jeg kommer iallefall tilbake tirsdag 2.april med påskeoppdatering, også blir det vektoppdatering onsdag 3.april.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer er mye lettere å lage enn å gjennomføre. Når vi synes vi har vært så flinke lenge, at vi fortjener litt (les mye) godt, blir det vanskelig å stå imot når godsakene står rett fremme en. Blir man så nødet til å smake fordi vedkommende har laget det fordi hun vet at jeg liker det, blir det umulig å stå imot. Men vi får prøve å begrense oss.

Nå har jeg trenet på forskud i går, står over trening i dag, men tar i morgen i stedet. Håper også jeg får trimmet litt onsdag. Fredag skal vi på vår tradisjonell strandtur - oppholde oss hele dagen på stranden med medbrakt grillmat og drikke. Her blir det vanskelig for det er mange som har med mye godt, som de villig deler, mat, kaker, sjokolade, vin og dram. Ellers i påsken er det jeg som skal ha gjester, så da bestemmer jeg (hvis ikke mannen kjøper for mye snop og vin mm) hvor mye kalorier det skal fristes med.

Ha en riktig fin påske til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen et flott resultat. Gratulerer :). Jeg lot være å veie meg da jeg kom fra fjellet, men vekten hadde sikkert vært helt ok etter etter et døgn med ganske så lite mat. Tvi tvi videre.

 

Straks en skitur, er planen, må nyte solstrålene så lenge de er her, det skal jo skye til, sies det.

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden dere har hørt fra meg. Først Afrika én uke: Bare 0.2 kg opp.:0 Så travel uke på jobb og syk tenåring hjemme: 0.5kg opp.:/ Men resultatet var likevel 1.4 kg ned på 3 uker. Så er rimelig fornøyd likevel. Veiedag på lørdag. Nå har jeg værtt veldig flink 2 dager og ikkr i det hele tatt flink 2 dager, så vi får se... Eræpå vei hjem fra noen dagers ferie og tenker at dette opplegget er mye lettere å gjennomføre når jeg er hjemme hos meg selv, kan trene osv. Så nå VIL jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ala jeg veier meg uansett om jeg tror jeg har gått opp, for meg gir det dytt til å ta meg sammen og vektnedgangen blir så mye des mer positiv nå jeg går ned igjen - fram for det ser ut som jeg har stått stille. Men det er forskjellig hvordan vi tenker - heldigvis.

Snart slank Afrika må være en opplevelse, så litt opp da må man ta med. Ned 1,4 på 3 uker er flott - jeg satser på 300g per uke, noen uker går det andre ikke.

Påsken så langt ser ut som den har gitt meg flere fristelser enn jeg har klart ble invitert bort til sønnen i går kveld - gosj, vin, brennevin, mer gosj og fløtegratinerte poteter, ost i kjøttet og fløte i sausen og dessert med fløte i og jeg er redd det blir mer av samme slag senere i påsken - noen av gjestene vil ta med diverse, fordi jeg ikke er i form - så det er både bra og ikke bra på samme tid. I dag har vi imidlertid vært på stranden og grillet var der i 5 timer og jeg hadde med lettpølser og de nydeligste grillspidd med mørt elgkjøtt, løk, sjampingnonger og paprika. Grillspiddene var virkelig lekre, kjøttet var så mørt og saftig. Jeg stekte noen på pannen også her til kvelds med salat til - så bortsett fra vinen har denne dagen bare budt på gosj som gikk rundt, både Twist og sjokolade. Jeg tålte ikke kakene, så de kalorier sparte jeg. Det har uansett gått langt over mitt kaloribudgett, men det er påske bare en gang i året.

Slanking er lettest å gjennomføre hjemme hos seg selv uten innblanding fra andre.

Ha en fortsatt god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok også veie meg uansett, Bestemor. Tror det er det jeg har brent meg på før; at jeg gir opp veiinga fordi jeg gruer meg. Men det er da mye lettere å ta det om det har blitt 2 kg pluss enn 6 kg slik jeg startet med nå. Leste en artikkel om det for en stund siden. Et av knepene for å holde vekta er å veie seg hver uke; også etter at man har nådd ønsket resultat.

Denne påsken merker jeg at jeg egentlig er heldig som ikke tåler sukker, mel og melk. Dermed er det lettere å ikke overspise. Har bare litt for lett for å småspise nøtter i stedet... Ikke mye bedre enn sjokolade når det kommer til kalorier!

Synes du har hatt nok å slite med , Bestemor! Tøft å klare å gå ned i vekt da!

Ala, du kommer til å klare det! Vi er omtrent like store og skal omtrent like langt.:)/> Det blir bra!

Lykke til resten av påsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg tråkket på vekten da jeg kom hjem onsdag, og som sagt, etter et døgn med lite mat var den snill, men kanskje ikke helt relevant? Ellers synes jeg kroppen tar til seg alt av kalorier for tiden, de blir lagret godt, både på baken og sideflesket. Veiedag igjen i morgen :rolleyes: .

 

ala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du mener vekten er feil når du har gått ned og riktig når du har gått opp, Ala? Er du som kwg, blir fu mwst motivert av at det går bra. Og da synes jeg du skal tto på og glede deg over hvert 100 g nedover! :rolleyes:/>

Jeg hadde 0, 6 ned fra forrige uke etter to uker der vekten har gått opp. Yes! Da nytter det! Ser at det går dedidert best de ukene jeg får trent mye. Ikke så veldig rart akkurat. .. :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser såpass mye at her går nok vekten oppover, og da vet jeg jo at etter en dag med dårlig mage er det ikke den som viser sannheten. Veier nok i overkant av 68 kg, rapport etter veiing i morgen kveld.

 

Har ikke trent styrke på tre uker, så jeg gruer meg til å begynne igjen, alltid et slit etter opphold. Resten av aktiviteten er vindrikking, spising og koseturer på ski B) !! Med andre ord skikkelig påske!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på vekten i går, og den viste det samme som for to uker siden, 68 kg blank. Så da kan det se ut til at jeg har greidd meg gjennom påsken uten ekstra vekt, og det er jo ikke så aller verst!! :)

 

Nyt den aller siste resten av påsken!! B)

 

ala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...