Gå til innhold

Vektdagbok Jewel


Anbefalte innlegg

Hei hei til dere som leser dette. De ti siste årene har jeg gått opp og ned i vekt, vært gjennom to svangerskap og nå er minstemann snart tre år, og jeg har fortsatt ikke klart å gå ned i vekt etter svangerskapet! Har gått GR utallige ganger, og er veldig glad i søtsaker. Jeg gikk ned 5 kg for ett år siden, og var flink til å holde meg unna søtsaker. Så gikk jeg på et sjokoladetilbud i kiosken, og etter det har jeg ikke klart å stoppe! Jeg ønsker å prøve på egenhånd å gå ned i vekt, og tar steget med å skrive her på forumet, slik at jeg minner meg på selv at jeg nå må få til varig endring av kostholdet. Og jeg lover meg selv å skrive ukentlig oppdatering på det jeg håper å bli vektnedgang! Selvrapporteringsdagen med vekt er mandager.

 

Vekt 23 juni:

70 kg

 

Midje 86 cm

Ende 105 cm

 

Målet mitt er å gå ned 10 kg i løpet av 4 mnd, dvs innen uke 40 som er 29 september.

Første delmål er å gå ned 3 kg til 2 august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja starten ble ikke helt som planlagt, planen var GR kosthold 5 dager og faste 2 dager. Jeg hadde fastedag i går, og gikk fint helt til kvelden, og sprakk så det suste etter. Jeg har bare fortsatt fra der jeg slapp i går, og da ble det en ekstra joggetur på meg i dag. Jeg orker ikke være overvektig lengre, men klarer ikke å ta tak i det! Neste løsning nå blir vel å melde seg på kurs igjen.. Jeg må snart ta et valg, det er vanskelig å være meg om dagen. Gjør dumme og dårlige valg! I morgen blir det trening igjen, og jeg skal være flink for min skyld i morgen. Ikke mer søtsaker og potetgull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at jeg trenger hjelp, og og at jeg trenger noen som kan gi meg feedback, så selv om det satt langt inne pga økonomi, så har jeg meldt meg på nettkurs, og det starter allerede i morgen. Det koster litt, men jeg blir så maktesløs av tallet på vekta nå at jeg må ta tak i det før det blir enda verre. I går var igrunnen en god dag, men denne ble ikke så bra. Tvi tvi til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt 30 juni

69,8 kg

 

Har vært på butikken og fyllt opp kjøleskapet med frukt og grønnsaker, jeg merker at humøret er bedre i dag fordi jeg har tatt ett valg, og det er å kvitte meg med overvekten. Nå skal det sies at jeg er i god fysisk form, fordi jeg trener flere ganger i uka, men jeg tror treningen blir lettere med mindre belastning/overvekt . På kurset er tirsdag veiedag, og jeg målet mitt er å gå ned 3 kg til første helga i august. Håper dere har hatt en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå er det snart helg, og denne uka har gått så fort! Jeg synes det har gått veldig fint så langt denne uka, og har ikke vært fristet til usunnheter, har også bedt mannen min om å støtte meg og ikke sabotere ved å spise godis foran meg. Jeg skal bort i helga, men da er det matpakke som gjelder, og frukt som mellommåltider. Jeg hadde håpet på å å gå ned en kg denne første uka, det hadde gitt utrolig motivasjon til neste uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre at du liker det jeg skriver, Blå Blomst!

 

Da har det gått en uke av kurset, og den første uken gikk jeg ned 0,8 kg! Hurra for meg, jeg er veldig glad. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer dette på egenhånd, når jeg i prinsippet klarer det på egenhånd. Jeg går nettkurs, men det er jo ikke nettkurset som gjør innsatsen, det er meg! Jeg er i allefall motivert nå, og det er det som er bra med nettkurs- kurslederen sørger for å hjelpe meg å holde motivasjonen oppe. Første uka var ikke perfekt i følge GR boka, jeg drikker ikke melk og er ikke veldig glad i hverken vann, yoghurt eller tran, og jeg er usikker på om jeg får programmert om hode mitt til å like disse tingene. Så får jeg bare vente på tilbakemelding fra kurslederen min.

 

Målet mitt for neste uke er å gå ned mellom 0,8-1 kg. Jeg vet ikke om 3 kg ned til 2 august er urealistisk, for når jeg har gått kurs før så har jeg brukt å gå ned maks 0,6 kg i uka. Men jeg prøver! Neste uke starter ferien og jeg skal være flink til å holde det sporet jeg er inne på nå, hadde vært så herlig følelse om jeg klarte å nå målet om 3 kg ned til 2 august!

 

For å holde søtsuget unna unner jeg meg en liten pastilleske innimellom uten sukker, så har jeg fortsatt litt kos. Jeg har også er annet mål for uka, og det er å drikke mer vann og mindre brus!

 

Vekt 8 juli

69 kg ned 0,8 kg

 

Midje 84 cm

Ende 101 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

Hei Jewel :rolleyes:

 

Så hyggelig at du skrver til meg :)

Ut i fra det du skriver så skjønner jeg at du har vært i dette gamet med slanking før. Og du er ikke alene om det. Selv har jeg holdt på i over et år nå, i tillegg til flere runder tidligere de siste 15 år. Mest egentlig for å holde vekta men ferier ødelegger mye for meg så derfor er jeg back on track- gjerne sammen deg ;)

 

Jeg tror du har skjønt veldig mye om dette med slanking- nemlig at det ikke er nettkurset som har fått deg ned i vekt, så klart det er DEG SELV! Det er det dette handler om, selv selv og å ta de riktige valgene. Klapp på skuldra til deg! Samtdig er det en utfordring å ta de riktige valgene. Det er jo lett å finne unskyldninger for å nettopp ikke gjøre det. Ei uke sydeferie gav over 2 kg pluss. Så, når neste ferie begynner samtidig som deg, vet jeg hva som skjer om jeg ikke holder stand.

 

Jeg klarte heller ikke å drikke noe vann før. Nå derimot klarer jeg to liter hver dag, 1.5 liter før kl 14.00. Øv deg, du klarer det!

 

Jeg har nettopp fylt 40 og min 40 årsgave til meg selv er å ta vare på meg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fem år yngre enn deg, og slankingen startet første gang pga kjærestekilo og inaktivitet. Så jeg har også gått opp og ned i kilo de siste 15 årene. Etter ungene kom har jeg slitt veldig med motivasjon, og meldte meg på kurs i fjor. Jeg meldte meg inn på treningsstudio igjen i fjor, det var en gave til meg selv slik at jeg orker å løpe etter ungene:-) så jeg begynte allerede for et år siden, men høsten var tøff med mye sykdom og fristelser som stod i kø. Jeg er en trøstespiser dessverre, når jeg har det bra klarer jeg å beholde kontrollen bedre. Jeg gikk opp det jeg gikk ned pluss litt til, og jeg skal aldri veie over 70 kg! Jeg er ei lita dame på ca 155 så det er alt for mye!

 

Ferien er rett rundt hjørnet, men siden jeg har mål om å gå ned 3 kg til 2 august må jeg bare holde meg i skinnet. Det hjelper å lage seg god og fristende mat, og føler jeg får dempet søtsuget når jeg spiser frukt. Jeg har kjøpt meg 0,75 liters drikkeflaske, og målet mitt er å drikke to slike flasker i løpet av dagen.

 

Når jeg pakker til ferie denne uka skal joggesko og treningstøy også være med, trening er gøy! Og det blir sikkert mer moro når jeg klarer litt mer og litt lengre når kiloene forsvinner!

 

Det er nesten terapi for meg å skrive ned disse tankene, jeg har bare vært lett overvektig før, men nå er jeg overvektig og det gjør vondt i hjertet mitt at jeg ikke har tatt bedre vare på kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

Hei på deg.

Så fint at det å skrive er terapi! Jeg blir også veldig bevisst både på tanker, følesler og handlinger når jeg får det skrevet ned. :rolleyes: Og det er nettopp det å ta bevisste valg som gir resultater. Vi kan jo motivere hverandre på vår vei B)

 

Jeg har også vært overvektig, ja for ca 15 år siden. Av samme grunn som deg egentlig. Kjæreste, studie og mye kosemat. Er ikke overvektig nå, men selv har klart å holde vekta (pluss minus 3-4) de siste 10 årene er jeg sjokkert over hvor vanskelig det er. Kroppen tåler ikke mye utskeielser før vekta hopper opp 2 kg. Nesten litt greit at det skjer så fort også for da blir jeg lett skremt og tar meg sammen. Jeg har lært at dette er for livet ut. Og overvekt er jeg ferdig med. Men snakk om kamp. Hver dag. Jeg syns ofte synd på meg selv men det oppleves bedre enn at vekta går opp. Da blir jeg umulig og ha med å gjøre rett og slett. Trist og sint.

 

Jeg er sikker på at etter litt øvelse vil du oppleve det å drikke vann som mye enklere. Det vil gi mestringsfølelse skal du se.

 

Lykke til så skrives vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow ned 1,2 kg denne uka! Denne uka har vært fylt med flere utfordringer enn forrige uke, og jeg har klart å holde meg i skinnet! Likevel så synes jeg denne uka har vært tøffere en den første uka, og nå kommer uke 3 og da vet jeg av erfaring at motivasjonen daler litt. Men nå har jeg klart målet mitt for denne uka, og mangler bare 1 kg på å nå målet om 3 kg ned til 2 august. Målet for neste uke er ned 0,5 kg og så deretter ned 0,5 kg uka etter det. Jeg har fått trent endel denne uka, men denne uka har jeg rett og slett ikke anledning til å trene så mye, pga at jeg ikke har noen til å passe på ungene, og og at vi har ferie og skal gjøre litt forskjellige ting.

 

15 juli

Vekt 67,8 kg- ned 1,2 kg

Midje 82 cm

Ende 99 cm

 

Totalt har jeg gått ned 2 kg på to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å ha ferie! Jeg har vært ganske flink denne uka med maten, men har skeiet ut for mye og vekta viste 68,2 kg i dag og det er opp 0,4 kg. Dette skal bort til neste uke, håper å gå ned 0,9 kg til neste uke, så det er fortsatt mulig å nå målet mitt. Jeg er i tillegg syk og tok en lang gåtur isteden for løping i dag, må benytte anledningen når jeg ikke er alene med ungene. Sen frokost i dag, skal ha kyllingsalat med ferske grønnsaker fra en gårdsbutikk. Så det må vel bli en bra start på en ny uke!

 

Vekt 22 juli

68,2 kg opp 0,4 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke riktig veiedag i dag, det er på tirsdag. Denne uka har jeg bare veid meg en gang, og det var ikke oppløftende, og selv synes jeg at jeg har vært flink denne uka. Eneste er at jeg har småspist litt her og der innimellom, men ført det opp på frimerkene, men har nok allikevel oversteget denne uka. Så i kveld panikktrente jeg, og satser på at tallene på vekta skyldtes saltet i maten i går, men nå tør jeg ikke veie meg før tirsdag, og har vært ekstra skjerpet i dag og er klar for innsats i morgen.

 

Jeg prøvde kjolen jeg skal ha på selskapet til helga, og den har blitt litt stor rundt midja, og sitter ikke så fint som den gjorde før jeg gikk ned i vekt. Så i går bestilte jeg samme kjolen, men i en størrelse mindre, så det er målet mitt for uka som kommer. Blir spennende om den kommer i tide:-)

 

Nå skal jeg kose meg med bringebær og moreller. Håper alle har hatt en fin uke, og at det har gått bra i helga. Helger er pytonslange når det gjelder fristelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matchvekt 54

Hei Jewel og Blå blomst!

 

Jeg heier på deg, Jewel! Jeg har også samme høyde som deg, men det tyngste jeg har vært er 60,2 kg. Det var i grunnen helt til og leve med, men jeg følte meg likevel litt "stappet" innimellom. Ser at du har enda noen kilo mer enn det og bære på, så jeg kan forestille meg hvordan det er. Nå er jeg nede i 56,7 og det føles veldig veldig bra! Klærne sitter finere, jeg er ikke så opplåst og jeg kan til og med gå i bikini uten å prøve å gjemme meg/magen bort. Ønsker deg masse lykke til. Beste råd er vel å være tålmodig, fortsette de gode vanene uansett om du får deg noe i fleisen underveis. To steg fram og ett tilbake, så kommer man seg uansett i mål:-).

 

Og Blå blomst - så flink du er som klarer å kontrollere vekta og ta tak med en gang du merker at den spretter opp. Det er dette jeg også har tenkt å praktisiere etterhvert, men jeg har fortsatt et par kilo igjen før jeg når matchvekta mi. Og jeg er også 40 år. Så god ide og gi seg selv en slik gave:-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke så langt unna målet da, Matchvekt 54. Men det er de siste kiloene som er vanskeligst å ta av, lykke til med innspurten. Sist gang jeg veide 55 kg var når jeg var 18 år, men alle har forskjellig trivselsvekt,kroppsform og beinbygning. For meg er det ikke et realistisk mål, jeg håper etterhvert å komme meg under 60 kg, men foreløpig så føles det målet så langt borte.

 

Denne uka har jeg gått ned det jeg gikk opp forrige uke, men er nok litt skuffet allikevel. Ned 0,4 kg. Jeg har rett og slett ikke vært flink nok,og målet mitt om ned 3 kg til 2 august er dessverre tapt. Jeg klarer ikke å gå ned 1 kg til lørdag, men skal allikevel være flink for veiedag er tirsdag. Så realistisk mål for neste uke er ned 0,5 kg, og det pga selskapet vi skal i som også i seg selv vil være en utfordring. Huff jeg merker at når det går litt dårlig så daler motivasjonen veldig, det pågangsmotet jeg hadde i begynnelsen av kurset- hvor har det blitt av? Jeg savner å kose meg med godteri! Men jeg trenger det ikke! Gleder meg til hverdagen kommer igjen og jeg ikke er i feriemodus.

 

Jeg hadde masse trimpoeng forrige uke også, og det har heller ikke hjulpet. Denne uka får jeg ikke mulighet til å trene så mye, men får heller gå turer når mannen min kommer hjem på kvelden.

 

Vekt 29 juli

67,8 kg ned 0,4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

Hei Jewel og Matchvekt.

 

Da ble ferien brått slutt. Og i går ble det slutt på flere ting. Opp over 3-4 kg på denne ferien. Som forventet og ikke særlig glad. Heldigvis er det bare min feil. Desverre tar det hele tiden fram til jul å gå dette ned men tid har jeg nok av. Velger likevel å gå litt hardt ut nå. Registrerte alt av inntak i går:) Flink jente.

 

Håper dere også holder koken ;)

 

PS jeg har også trent i mange uker nå og desverre utgjør det minimalt på vekta. Mat er kilo- trening er gram. Men: trening hjelper på hele denne prosessen syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Blå blomst, det er ikke lett med ferie, men tar du skikkelig skippertak er jeg sikker på at kiloene forsvinner fort igjen, er ofte mye væske i kroppen etter slike ferier. Jeg gikk selv opp i ene ferieuka mi,og når man går GR kurs så føles det som å kaste pengene ut av vinduet! Og uka etter gikk jeg ned det jeg hadde gått opp, så sånn sett følte jeg at jeg gikk i null og at det var to bortkastede uker.

 

I helga som var var jeg i selskap og skeiet ut langt over frimerkene mine, men jeg har vært fokusert resten av uka, og jeg gikk ned 0,6 kg denne uka! Jeg nådde aldri målet mitt om å gå ned 3 kg til 2 august, før jeg begynte på kurset veide jeg 70 kg, så jeg er ikke så langt unna det nå. Realistisk mål for resten av kurset er å gå ned 1 kg, og da vil jeg ha gått ned 3,6 kg tilsammen. Jeg er ikke fornøyd med det, så blir enda et kurs på meg når dette er ferdig. Har noen uker igjen fortsatt, anbefaler egentlig å gå kurs samtidig som man har ferie, da må man være flink! Spesielt hvis man ikke har lyst til å kaste pengene ut vinduet, jeg har ikke hatt best økonomi i sommer, så at jeg går kurs betyr at familien må forsake noen goder...

 

Lykke til i uka som kommer! Jeg ble motivert av ukens nedgang, og skal være flink jente denneuka!

 

Vekt 5 august

67,2 kg ned 0,6 kg

Totalt ned 2,6 kg etter kursstart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

Hei Jewel :rolleyes:

Å så hyggelig å skrive med deg! Jeg syns du skal være fornøyd med nedgangen jeg. Alt ned er ned. Og, dersom du ikke var i gang med å gå ned hadde du kanskje heller gått opp? Det hadde vært ille det. Så derfor syns jeg du heller skal skryte av deg selv :rolleyes:

 

Jeg er egentlig ikke så motivert for slanking og vekttap men føler jeg må og at jeg ikke kan utsette å starte opp. Jeg klarte full fokus i går og er så fornøyd med det. Håper jeg holder fram til fredag- da er det bare å hive innpå. Nei da, skal prøve å holde stand. Det hjelper med vanlige dager ihvertfall.

 

Lykke til så lenge så skrives vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

heisann på dere, jeg har lyst å bli med dere om jeg får lov :) jeg er 1,62 høy, 79,7 og har som mål og være rundt 65-67 innen jul, er forresten 31 år.

 

en ting Jewel , det er ikke 4 mnd hehe fra 24 juni til 29 september:) det er 13 uker hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

Hei Jewwl og Englejenta :rolleyes:

Så klart du skal få bli med :) Bare hyggelig :)

 

Her er dag 3 i gang og jeg har vært såååååååååååå flink. Nå gjelder det å ha vilje av stål. Jeg rett og slett elsker å ha følelsen av kontroll. Måtte det vare lenge.

 

Nyter at ferien med fristelser er over men selvsagt tungt å jobbe. Min taktikk så lang er å planlegge alt jeg skal spise og holde meg til dette. I tillegg går jeg litt hardt ut i håp om et lite resultat i starten. Ellers er målet langsiktig- JUL! Som skrevet tidligere tar det lang tid for noen få kilo for meg. Men, jeg aksepterer det!

 

Dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

tusen takk for at jeg får være med, jeg harpersonlig trener og, men jeg fikk i mai betennelse i slimposen i skuldra pga stress så måtte ta kortisonsprøyte så jeg har ikke fått trent mye styrke, men skal begynne med skikkelig trening nå over helga.

 

tenkte veie meg tirsdager jeg og så dette blir spennende fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig at flere vi være med å motivere og støtte hverandre! Jeg vet ikke åssen jeg har regna, engeljenta28, men riktig er det i hvertfall ikke! He he.... Målet mitt var fra slutten av juni, men jeg ser jo nå at jeg ikke klarer å gå ned 10 kg til sammen til uke 40. Jeg må nok kanskje si til jul jeg også, de er seige å ta av disse kiloene.

 

I går kveld var jeg så forferdelig fysen, og brukte opp alle frimerkene mine på popcorn, så det betyr at jeg må være flink resten av uka. Gubben skal jobbe i helga, så da slipper jeg å bli fristet av alt han sitter og putter i seg. Han er fælt til å snoke i skapene på dagtid i helgene.

 

Jeg ble veldig motivert av ukens nedgang, så jeg har veldig lyst på en slik nedgang neste uke også. Har også gjort unna dagens trening, og det er en deilig følelse:-) Håper uka blir bra for dere!

 

Har dere noe bra barnevennlige middagstips, tar jeg gjerne imot oppskrifter. Jeg er lei av å spise den samme maten hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

:rolleyes: GOD MORGEN JENTER :rolleyes:

Dette skal bli en spennende høst! Vi har ulike mål og utgangspunkt men i praksis er vel jobben lik for oss alle tre. Mye jobbing med mye!Jeg syns jeg har lang erfaring på dette med kropp og slanking osv men sannelig er det vanskelig alikevel. Det er jo derfor vi er her inne og mange tusen flere. Det gjelder å ikke gi opp og være tolmodig. Og ofte (håper ikke da) vil vi få lyst til å gi opp. Men det er akurat da vi må stoppe opp og tenke etter. Vil vi virkelig gi opp? Og å holde vekta er supervanskelig også. Derfor blir en "slanker" aldri ferdig- desverre. Det tror jeg er viktig å akseptere.

 

Som jeg skrev tidligere har jeg valgt lit ny strategi denne 50ende gangen jeg tar meg sammen- å ga litt hardt ut. Sannelig har vekta gått litt ned. Skal innrømme at jeg har nok gått over kcal-grensen mange ganger i tidligere runder med denne kroppen og det stopper resultatene for min kropp ihvertfall. Jeg bare elsker noen skiver hvitost ekstra f. eks. Eller ern neve peanøtter. Å så nydelig. Men, det er kanskje akurat disse fellene som kan ødelegge.

 

Er dere sultne? Det er jeg, men jeg vet ikke hva som er værst, sug etter noe eller sult. Suget kanskje. Det er så intenst- blir jo nærmest gal.... Middagstips er det dårlig med. Utrolig vanskelig syns jeg. Mange hensyn som må tas. Hos oss går det mye i følgende: laks og potet, pasta og karbonadedeig, fiskeboller, grønnsakssuppe med pølse og potet, koteletter, kyllingfillet m wok og ris, stekt fisk. Pannekaker.

 

Vi skrives, håper og ønsker dere at dette ikke er dagen der dårlige valg blir tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnlinn

Hei igjen Jewel og Englejenta :D

Jeg vil gjerne bli med og veie på tirsdager. Ellers gikk dagen ganske greit i går, noe restebrød fra barnas kveldsmat ble oppspist av meg. Men men. Egentlig spiser jeg ikke noe etter middag for da er alle kcal brukt opp. Men vi spiser litt sent da. Men absolutt veldig sulten.

 

Lykke til i hele helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...