Gå til innhold

Heng dere på!


Gjest marijenta

Anbefalte innlegg

Gjest Lillevenn

Vekten viste 76, 7 idag, så er er en liten jojo jeg... Men nå skal jeg konsentrere meg om at jeg gjør som jeg skal og ferdig med det. ;) Ble endel kalorier på meg igår også, moren til en venninne hadde nybakte goro, mmm, den beste julekaka, så det ble et par sånn og et par glass cola.. Huff huff!

 

takk takk skal kose meg på julebord idag, tror det blir artig! Kose dere masse i helgen dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 861
  • Created
  • Siste svar

jeg syns dere er flinke alle sammen..

Jeg har hatt mange dag er nå hvor jeg ikke orker å telle kalorier og ikke spsit riktig i det hele tatt. jeg har heller ikke trena siden onsdagen.. Har rett og slett bare vært slite og lei..

Håper jeg klarer å begynne på ny til uka, lurer på om jeg kanskje skal spise 1800 kalorier isteden for 1600.. ialfall om jeg klarer å begynne å trene igjen. Lurer på om jeg har liggi litt mye på underskudd og derfor for en sprekk.. vet ikke helt.. har vært så grusomt sugen på godteri om dagen, og har ialfall ikke spist regelessig og mange nok ganger... har heller ikke tatt situpps hver dag.. huff, nå er jeg vist bare klagete.. beklager jenter.. men håper jeg kommer sterkere tilbake til uka... nå er jeg kjmpe redd for at jeg skal legge på meg de 5 kiloa som jeg har gått ned nå i jula... da blir jeg sinna og lei da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei marijenta. Ikke tenk på det som klaging, tenk at vi er her for å støtte deg! Alle har sånne perioder som du beskriver... Jeg også, spesielt nå som alt er mørkt og kaldt og jeg føler at jeg vil tenke på alt annet enn slanking. Motivasjonen kan rett og slett ikke være på topp hele tiden, så da gjelder det bare å ta seg inn igjen når man kan.

 

Feks i forrige uke så skeiet jeg jo ut fra torsdag til lørdag, men da var det bare å begynne på ny frisk på søndag. Fredag og i går skeiet jeg også ut, men da er det på´n igjen å trimme i dag så skaden ikke blir altfor ille.

 

Jeg synes du skal legge deg på 1800 kcal hvis du føler det er vanskelig å bare spise 1600. Jeg gjør det, og det gir meg rom for litt ekstra en dag hvis jeg føler for det. Jeg kan enten velge en litt større middag eller et ekstra måltid. Eventuelt en liten sjokolade om jeg føler for det. Så mange kcal betyr jo at jeg må ha minst 2 trimpoeng hver dag, men det synes jeg går helt fint. Jo mer du spiser og jo mer du trener, jo høyere forbrenning får man. Det merker jeg fordi hvis det er en dag jeg skeier ut, så legger jeg ikke nødvendigvis på meg for det. Andre som spiser 1300 kcal og bare har 7 trimpoeng i uka legger fortere på seg om de skeier ut.

 

Uansett så gjelder det å finne den balansen som passer deg best. Jeg er veldig glad i mat og liker ikke å nekte meg selv ting. Jeg har en sterk viljestyrke, men trenger noe søtt innimellom for ikke å gå på veggen ;) Derfor fungerer mengden kcal og trim perfekt for meg.

 

Åååkei, mye babbel, men iallfall: du kommer IKKE til å legge på deg de 5 kg igjen så lenge jeg er her, iallfall! Dette klarer du, bare sett grensen til 1800, tren i vei, og plutselig så går det din vei igjen. Og husk at vi ikke skal være så strenge med oss selv nå som det snart er jul. Vi skal jo kose oss også! Om jeg ikke går ned noe mer før jul, så gjør det ingenting, da skal jeg bare stabilisere til nyttår og så ta de siste kg-ene da.

 

I går var jeg på julebord og fikk i meg flere kcal enn på en vanlig lørdagskveld, men det gjør ingenting. Jeg danset litt, fikk til og med samboeren med på en liten dans! Han var så fin, i dress og med rødt slips. Laaaaangt, lyst hår... :) Vi hadde det kjempefint, og jeg følte meg kjempebra i ny julekjole (størrelse 40, jippi!). Hehe. Så i dag blir det vasking av leilighet, og trening, gleder meg til det. En liten snikveiing i dag viser bra resultater, tross julebord og mensen, så jeg er suuuperoptimist. Sender masse positive tanker til dere, jenter, jeg har så mye til overs! Hihi.

 

Ok, nå har jeg skravlet masse, skal la noen andre slippe til. Ha en fin søndag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må være lov å ikke være like flink hver dag.. Jeg har nok kosa meg litt for mye i helgen jeg også;) Julebordet igår var kjempegøy! Jeg er spent på hvordan julen kommer til å gå, men så lenge jeg får trent nogenlunde tror jeg det skal gå greit. :)

 

Jeg føler heller ikke at jeg har vært så alt for streng med meg selv når det gjelder det med mat, hovedsaklig har jeg bare kuttet ut sukker. Skjønner veldig godt hvordan du har det marijenta, er ikke lett å holde motivasjonen oppe. Jeg syntes det er kjempevanskelig når jeg ikke ser noen resultater!

 

Jeg også tok en liten snikveiing idag, bra resultater:) Men sånn som jeg svinger opp og ned er det ikke godt å si.

 

Sier som jeg har sagt før, bra at vi har hverandre her inne, ris og ros hjelper ihvertfall meg mye i en sånn situasjon! Jeg syntes vi jobber bra, det vi gjør er jo tross alt en livsstilsendring ikke hurtig slanking. Det er mitt mål.

 

Fortsatt fin søndag, får vel snart begynne på middagen her jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp! Nei her hører vi ingen klaging... Foruma er jo til for at vi skal bruke dei, og det er to ting som er viktigst: få ros når det går bra, og få oppmuntring og hjelp når det går litt tyngre! Så det er rett og slett plikta vår å meddele eventuelle dårlige dagar her- kor skal du ellers gjere det? Eg har heldigvis ikkje krÂœsja på motivasjonen enno, men har bare holdt på i to veker (Hurra for meg! EG RULE!..;)), og eg veit at det snart kjem. Og DÅ skal dåkke høra på sutring klaging og masing då! Fordi vi alle treng hjelp og støtte må vi si fra når vi treng det!

Synst det høres ut som ein god ide å gå opp til 1800. Den einaste grunnen til at eg holder ut er at eg eter nok, så det burde du gjere og! Og får du ikkje nok mat får du muskelsvinn!

 

I dag har eg måkt til på treningssenteret, eg gikk til og med inn i styrkerommet, altså der dei berre har manuale vekter og ikkje apparater...og som berre inneheld boleguttar og ingen dvaske puddar som meg i sikte. Eg sto der og peste med tokilos vekter, han ved siden av tok 36-kilos vektene, hehe.

 

Har gått OK med meg i helga, blei litt mye øl på fredag, 3 svÂœre glass bayer på 0,6dl. Dagen etter var eg litt daff så ingen trening, men whatever. Går uansett alltid inn til byen og tilbake kvar dag, så 50 min gange blei det jo...

 

SPØRSMÅL: Har hørt ein del rare ting om popcorn, er det riktig at det er fullt av sodium og at det ikkje er bra for vekttap? Du skal i alle fall bli oppblåst og sånn av det.

 

Må sei dåkke ser realistisk på jula jenter. Det beste ein kan håpe på er å holde seg stabil trur eg. Uansett, det er bare halvanna veke...ikkje få panikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

det r så godt å få masse trøst:) føler meg bedre allerede, uansett om jeg har kjørt i meg masse usunt i kveld! Det er godt du skal sørge for at ejg ikke går påå 5 kg i jula Ahminah:) TAKK!! Er så glad på dine vegne som er flott i en kjole i str 40:) Målet er jo fortsatt 70 til 10 januar.. så om jeg går ned til71 til neste onsdag, klarer jeg kanskje å holde meg stabil i jula, også har eg 10 dager etter nyttår til å gå ned 1 kg...

Jeg er iallfall kjempe glad for at jeg har dere her inne:) Også er jeg glad jeg har meldt meg på kurs til neste år, trur jeg trenger det lille ekstra sparket bak da...

 

I morra skal jeg på handletur igjen, så det blir nok ikke noe trim på meg,men jeg får iallfall gått litt...

 

Dere er super flinke alle 3:) Dere er god inspirasjon!! All Ære!

 

Vi snakkes!

 

p.s. skal begynne å registrer kalorier igjen, har ike gjort det de siste 3-4 dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, veiedag igjen! Har fått mensen, så da ble det 1.2 kg opp. Ser heller frem til neste veiing...

 

Ny uke, nye muligheter, jeg skal fortsette å være flink! Til helga skal jeg hjem og jobbe litt. De jeg jobbet med der har ikke sett meg siden den uka jeg begynte å slanke meg, så det hadde vært gøy om de så forskjell. Uniformen min kommer til å dette av! Hehe. Gleder meg ikke til å dra fra samboeren da, blir så trist uten ham. Men jeg skal tilbake hit igjen før jul tenker jeg. Må bare få orden på bilen min først. Noen som har peiling på tennplugger her? Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har nettopp fått ny bil, har virkelig ikke peiling! :) Samboeren som tar seg av den biten..

 

Ja, jenter dere er superflinke!! Kollegaene dine kommer helt sikkert til å se forskjell Ahnimah!! Helt klart! Det er gøy når noen ser resultater! ;)

 

Idag har jeg vært supersliten, men skal ned på trening nå:) Reiser nå rett etter jobb, setter jeg meg ned i sofaen slokner jeg.

 

En annen ting; er kanskje lite med mellom 7-10 trimpoeng i uka? Dere er så flinke og har mye mer. Noen tips til øvelser jeg kan gjøre hjemme som er effektive? Hvordan er det feks med situps? Takker for råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevenn, eg har ikkje så mange trimpoeng i veka. Eg trur eg ligg på 8-10. Men så veit eg enno ikkje om eg har gått ned så masse...

 

Du må finne ut ka som passer for deg, dersom du blir veldig sliten må du ikkje trene for mye heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag traff eg ei venninne og gjekk på kino, og ho sa ho kunne se at eg hadde begynt å trena!! Etter to veker!! WOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!!;)

 

I måro dreg eg heim, så blir litt mindre netting på meg framøve, men skal rapportera om eventuelt vekttap ganske snart (heima finst det vekt!).

 

Keep it up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, galskap, det er ALLTID gøy at folk kommenterer det når man har gått ned ;)

 

Advarer om at det kommer litt klaging nå:

 

I går, klokka halv tolv fikk vi (jeg og samboeren) det for oss at vi skulle skifte tennplugger. Men det hjalp jo ingenting, bilen er fortsatt død! Så da må jeg ta buss hjem til jul, med julegaver og alt. DYRT, slitsomt og forferdelig irriterende. Det var en grunn til at jeg kjøpte meg bil, jeg skulle liksom bli fraktet rundt omkring. Jaja. Blir jo sprek av dette.

 

Bortsett fra at jeg har blitt syk... Blah. Jeg hater å være forkjølet. Ingenting smaker noenting, halsen er sår og mandlene er på størrelse med tennisballer. Nesa renner og er tett samtidig og hele kroppen verker. Hater å være syk! Syk og bil-løs... Slitsomt. Menmen, om tre dager har jeg juleferie og skal hjem til mamma, hjemmekos, peis og hele resten av familien. Gleder meg!

De fleste julegavene er kjøpt og pakket inn (skal en liten tur på IKEA i morra), så slipper å stresse med det.

 

Okei, da har jeg fått ut klaginga. Må nok ta det rolig med trening denne uka, så det er mulig jeg ikke når målet mitt til jul. Jeg tar ikke det så tungt, jeg har goood tid til å bli slank :)

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei...

her kommer jeg.. jeg tør nesten ikke rapportere hvordan det går me meg.. er ikke flink i dag heller.. har spist 2000 kcal og trena en halvtime i en lett gymtime.. er rett og slett sliten og lei av å slanke meg.. eier ikke motivasjon nå... orker ikke å trene heller... men vet jeg burde... håper jeg klarer å ta meg inn igjen litte grann før jul.. har veidag i morra, og er redd det ikke går bra... men håper i det lengste... er ei sutrekjerring for tida.. beklager jenter...

 

så trist at du har blitt syk da Ahnimah... Håper du blir bra igjen til jul iallfall!!!

 

morro at andre ser at du har begynt å trent galskap:) gratulerer!

 

dette var nok en sørgelig melding fra meg.... håper i det lengste at den blir positiv i morra på veiinga, og at ialfall jeg snart kommer meg ut å trener å begynner å spise riktig igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange innlegg på meg nå etter hverandre..... Jeg har hatt veiedag i dag... opp 500 gram... Og med tanke på denne uka som har vært nå, må jeg vell si at det er ok! men nå er det ok, kan ikke tillate meg å gå ned mer nå! Nå skal det slankes!!!

Håper virkelig jeg klarer det nå...

 

Har blitt mange innleggg på meg nå men håper det er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det går bra det, marijenta, det er bra du er aktiv :)

 

Ikke bekymre deg for at du klager litt, det er jo derfor vi er her... jeg klaget også masse i mitt siste innlegg, nå føles ting litt bedre.

 

Jeg tror det gjelder å ikke være for streng med seg selv. Hvis man føler at man "sprekker" hver gang man tar en sjokolade så er det ikke riktig... Det er jo bare å regne sjokoladen inn i dagsbehovet og heller kanskje trene litt ekstra. Man må ikke straffe seg selv for hardt, men heller se fremover og tenke at over tid så går man ned i vekt. Noen uker er man superflink, andre uker er man ikke SÅ flink, men til slutt går det opp i opp.

 

Jeg tilbringer dagene med å karre meg på jobb og gå hjem så tiiidlig som mulig. Spiser lite, det er jo ingenting som smaker godt når man er forkjølet. Trener litt, men bare litt forsiktig pilates, for jeg får jo nesten ikke puste ;)

 

Har mest lyst til å legge meg ned og sooove, men jeg må vel jobbe litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har vel hatt en grei uke, trent mandag og tirsdag, svømming idag, også ned på treningssenteret imorg. Blir en bra uke når det gjelder trening ihvertfall. ;) Var på juleshopping med en venninne idag, ble kyllingsalat til mat:) Føler vel bedre nå enn noen gang at jeg klarer å beherske hva jeg putter i munnen, og søtsuget er heller ikke der på samme måte.

 

Helt lov å klage jenter, jeg skjønner dere kjempegodt! Syntes ihvertfall kjempesynd på meg selv hvis jeg er forkjøla!

 

Bruker heller litt penger på meg selv når jeg føler jeg har vært flink, kjøpte meg en kjempesøt topp idag, skal bruke den på julefest på lørdag. :)

 

Virker som det kommer til og ta en del tid for meg å gå ned i vekt, men det for bare gå. Nå trener jeg ihvertfall jevnt, så noe må vel skje etterhvert.

 

Jaja, vi snakkes snart igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Lillevenn, det er bra noen av oss er flinke, hehe ;) Neida, jeg tar meg selv i nakkeskinnet og fortsetter jeg. Skal ikke gi meg enda!

 

Så bra du føler at det går fint å inkludere "slankingen" i livet ditt. Jeg skriver "slanking" fordi jeg føler at det ikke er det vi driver med, men livsstilsomlegging. Og da er det kjempeviktig at det går an å inkludere alt i hverdagslivet. Det er jo tross alt sånn vi skal leve resten av livet :) Jeg liker ikke å innrømme for andre at jeg slanker meg. I begynnelsen var det fordi jeg var redd for å mislykkes... Men nå som jeg faktisk lykkes så liker jeg fortsatt ikke å fortelle om det. Det er så altfor mange som kommer med: "Jammen du trenger da ikke slanke deg!" og "Nå må du ikke gå ned mer". Det er jo koselig ment, men det er jeg som bestemmer når nok er nok...

 

Okei, masse babbel. Jeg sitter vel egentlig her og taster i stedet for å spise sjokolade. Jeg har så lyst på sjokolade! Grrr... I går klarte jeg å tømme nesten en hel eske med pepperkaker... Er det mulig. Men, men, det var i går og i dag er en ny dag og jeg skal IKKE spise usunt i dag.

 

På den positive siden er jeg ferdig med alle julegaver, inkludert kalenderen til samboeren min... Må ha alt klart i kveld siden jeg drar hjem til familien i morgen. Har vist kalenderen til noen venninner og de synes den var dritkul og at samboeren min var veldig heldig... Så jeg gleder meg til å høre hva han synes! Bare synd jeg ikke får se ansiktet hans når han åpner gaven...

 

Ååååkei, nå er det nok babbel på meg, jeg tror jeg skal pakke inn julegaver og høre på julemusikk og drikke noe varmt.

 

Ha en fin slankedag, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo på en måte ikke annerledes nå enn jeg har vært.. Jeg så ikke så veldig annerledes ut den lille stunden jeg veide 10 kg mindre, kg legger seg heldigvis jevnt:) Men vil ned for min egen del.. Liker ikke det tallet som står på vekta.

 

Jeg er fornøyd med innsatsen min tross ingen nedgang. Vet liksom ikke helt hva som gjør at jeg ikke går ned. Ble ikke trening idag alikevel, måtte jobbe ekstra idag så da rakk jeg det ikke. Men skal være med på nissesprett imorgen, tror det kan bli artig! ;)

 

Kjempekos med kalender da, jeg har en stusselig sjokoladekalender.. Men jeg og samboeren har kjøpt julesokker som jeg tenkte jeg skulle fylle med en del spennende:) Julegaven i år er bilen, så blir ikke noe under juletreet.

 

Gleder meg til jul nå, julematen tror jeg ikke blir noe problem er egentlig ikke så kjempebegeistra for ribbe. Det eneste det kanskje blir litt ekstra av er godteri;) Men det syntes jeg er greit, jul er jul.

 

God tur hjem Ahnimah!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er litt stille her igjen nå.. Jeg veide meg idag, 77,3.. Jeg har lest at dagen etter en hard treningsøkt veier man gjerne mer. Pga vann osv. Stort sett de gangene jeg har veid meg har jo vært dagen etter trening. Men, men.

 

og i forhold til gullepler, hvordan får man de egentlig? Den uka her har jeg 11,1 poeng, men det har ikke kommet noe gulleple? Litt stolt av meg selv siden jeg har fått til så mange poeng.;)

 

God helg da jenter! Snart jul nå:)

 

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Fint å høyre at dåkke framleis heng med! Eg har vore ganske flink men er litt bakfull i dag så heilt på topp er det altså ikkje. Har enno ikkje fått veid meg men i går traff eg ei venninne og ho bare vrælte ut at eg var blitt kjempetynn- noe som ikkje er tilfelle men det var jo litt moro. Eg blir nemlig fort tynn i ansiktet og hals/skuldre, så det er lettare å se det kanskje.

 

Håper dåkke har det fint i julestria og ikkje gløm at eit velfylt fruktfat er den beste kuren mot det femte stykket delfiakake!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter..

Dere er flinke...

jeg er ikke så mye her inne nå jeg.. sliter fortsatt veldig, og går da selvfølgelig opp i vekt.. er redd jeg har gitt opp nå.. og begynner igjen på kurs etter nyttår....

mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ha dårlige perioder.. Ihvertfall nå som det er jul. Jeg ser ikke resultater i det hele tatt, men har det ihvertfall bedre med meg selv når jeg vet at jeg trener osv. Er ikke like lett for alle å gå ned i vekt.. Viser seg ihvertfall det for meg. Selvom det går dårlig er det jo helt greit å stikke innom å skrive noen ord, hyggelig uansett:)

 

Nå kan man vel skrive god jul, så GOD JUL!!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen... Jeg har vært fraværende noen dager. Dro hjem til Rena på fredag, på lørdag jobbet jeg, og da fikk jeg vite at jeg skulle jobbe hver dag frem til jul. Så jeg måtte låne bilen til pappa og dra oppover på lørdag for å hente resten av julegavene. Hadde håpet på et par dager fri denne uka, men måtte reise siden jeg skulle jobbe så mye. I dag på jobb fikk jeg arbeidslisten min og det viser seg at jeg har fri i morgen og onsdag... Argh! Jeg kunne dratt i dag, sluppet å stresse og i tillegg være litt lenger sammen med samboeren min før jeg dro ned igjen. Irriterende. Jeg har ikke råd til å dra en tur til... Og ikke har jeg så veldig lyst til å kjøre mer bil, heller... Men det kan hende jeg tar meg en tur og besøker venner i Oslo, det er tross alt ikke mer enn et par timer med bil.

 

Så! Marijenta... Det høres ut som du mangler en del motivasjon nå. Hva med bare å prøve å stabilisere? Ikke slanke seg, men ikke skeie ut helt, heller, bare holde vekta stabil til du begynner på kurs? Ingen vits i å pine seg gjennom dette hvis du bare synes det er tungt... Da er det bedre å begynne på ny giv i januar...

 

Galskap: kjempemorsomt å bli stemplet som "kjempetynn", ikke sant? Eller, iallfall når man vet man ikke er FOR tynn, liksom. Ei på skolen min sa at jeg hadde blitt "bare skinn og bein". Stoor overdrivelse, men morsomt at folk legger merke til det. De på jobben her hjemme så det også i dag og var mektig imponert over kg-tapet mitt. Morro!

 

Nå er det jul her i huset også, og jeg gleder meg som en unge til julaften og alt som skjer etter det. Koselig!

 

Å, ja, og så veide jeg meg i dag (glemte nesten det, skjer så mye annet:p), og jeg veide 70 kg! Det vil si at jeg har nådd julemålet mitt og jeg er strålende fornøyd. Derfor er det bare stabilisering på meg fram til nyttår... Veldig rart siden jeg ikke ANER hvordan jeg skal få i meg nok kalorier uten å spise en kilo ribbe hver dag. (Jeg vil jo helst ha sunne kalorier). Men jeg kommer nok til å satse på en del nøtter. Jaja. Jeg skal fortsatt ned til 65-68 kg etter jul, så jeg henger med dere en stund til. Dessuten må jeg jo rapportere at jeg klarer å holde vekta!

 

Nå skal jeg ut med mamma sin nydelige lille dvergschnauzer. Han er sju år, men fortsatt like søt som da han var valp. Etterpå blir det litt pilates, som jeg håper skal hjelpe nakken min. (Lå litt rart en natt og fikk kjempevondt).

 

Jess, da skal jeg prøve å holde munnen litt igjen... Andre må jo komme til også.

 

GOD JUL jenter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at tråden vår havnet altfor langt ned... ;)

 

Hvordan går det med dere? Har det blitt jul i stuen hos dere?

 

Jeg for min del jobber ræva av meg de siste dagene før jul. Ikke SÅÅÅ morsomt å jobbe i ferskvaredisk når man skal gå ned i vekt. Kaker, varm mat, masse god brødmat... Off. Men har klart å holde meg sånn noenlunde, dessuten har jeg jo sagt at jeg ikke skal slanke meg i jula, så jeg bare prøver å holde meg sånn passe på matta.

 

Ellers gleder jeg meg til stor fest 1.juledag, der alle gamle kjente samles og ser på hvem som har gått opp i vekt (forhåpentligvis også hvem som har gått NED), hvem som har bleket håret sitt for mye, hvem som går i den samme buksa og hvem som ikke har forandret seg i det heeeele tatt siden sist. Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...