Gå til innhold

Heng dere på!


Gjest marijenta

Anbefalte innlegg

Altså, den formelen er litt ufullstendig. Du mangler utregning etter aktivitetsnivå. Regnestykket ditt blir slik:

 

(77x10)+(173x6,35)-(23x5)-161=1 592,55

 

Nå vet jeg faktisk ikke hvor gammel du er, bare gjettet på 23, men det spiller ingen stor rolle. Dette vil si at hvis du bare ligger på sofaen hele dagen forbrenner du nesten 1600 kcal. Gang 1 592,55 med 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet. 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet, 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet.

 

1 592,55x1,4=2 229,57

 

Du forbrenner altså 2229 kcal FØR trim.

 

Så må du finne ut hvor mye du forbrenner på trimmen. Her er regnestykket hvis du har 7 trimpoeng i uka:

 

2 229 + (7 x 28,58) = 2 429,06

 

For å gå ned i vekt skal du jo ligge mellom 500-800 kcal under dette tallet, dvs mellom 1600-1900 kcal pr dag. Så da skulle du jo ligge ganske riktig! Kanskje du skulle prøve deg på rundt 1600 kcal for å se om det hjelper.

 

Når det gjelder gåing hver dag så legger jeg ikke inn alt. Jeg legger bare inn ting som ikke går inn i hverdagsaktiviteten. Feks, med en gang bilen min stoppet regnet jeg med den ekstra gåingen fra buss til jobb om morran fordi jeg trodde bilen skulle bli fikset innen en uke... Men nå har jeg gått fra bussen til jobb hver dag i tre mnd og da regner jeg det ikke med, lenger. Noen ganger legger jeg inn tida jeg går inn til byen, hvis jeg passer på å gå i sånn passe kjapt tempo. I dag har jeg kostet av bilen og måkt snø i 20 min. Det er ganske tungt, og jeg har lest om andre som har lagt det inn på moderat styrketrening, så det gjorde jeg. Jeg ser at mange legger inn husvask som trimpoeng, når de i helgene feier over hele huset til de er svette. Det gjør ikke jeg, men så har jeg bitteliten leilighet også... Blir ikke mye svett av å vaske 40 kvm :)

 

Hva man registrerer og ikke blir opp til en selv. Hvis du går mye, kan du jo heller gange hvilestoffskitet med 1.5. Eller du kan prøve å ikke registrere trimpoeng for alt du går, kun når du trener, og spise deretter og se om det hjelper.

 

Jepp, nå skal jeg hive meg på litt Pilates og så erre kino :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 861
  • Created
  • Siste svar

Takk igjen, hadde glømt det med aktivitetsnivå. Jepp, eg skulle ligge bra an på 1800 kal, i alle fall inntil videre. Eg har bestemt meg for å prøva dette vidare, og veie meg slutten av neste veke. Ingen resultater då, må eg gå meg sjøl etter i saumane. Eg har ein mistanke om at forbrenningen min er ein smule lavare enn det vanlig. Uansett skal ikkje det hindre meg i å nå målet!

Då har eg skippa spinning pga mange dårlige grunner, bakfylla hovedsakelig, men har vore og jogga i 25 min og styrke i 25 til, så er godt fornøyd. Det blei til sammen over 18000 steg i dag, det er ny rekord siden eg fikk den telledingsen. Har fått to gullepler, det er digg!

 

I måro prøver eg igjen på spinning. Ein kompis kjem og skal stripa håret mitt så eg blir i alle fall fin på trimmen...(veldig viktig altså!!)

 

God helg jenter! Kjør hardt kjør stil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliiink galskap! Jogga og greier :) Har du også frisørkompis? Bestekompisen min jobber som frisør og sier ALLTID at jeg trenger hårkur, hehe...

 

Nå har jeg vært på kino og skeiet ut med litt smågodt. Skal jo kose seg innimellom også :) tror likevel jeg havner såvidt i minus i forhold til hvor mange kalorier jeg har brukt. Da gjelder det bare å holde seg i skinnet i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Ja, da har jeg fått målt meg.. Heldigvis var målene noe helt annet nå.. Midjen min 77 cm, og hoftemål var 97...

 

Jeg skal en tur på byen idag, jeg regner også inn alkoholen inn i dagsforbruket.. Hvis jeg drikker drinker blander jeg med lightbrus el, så sparer jeg noen kcal. Jeg har ikke lyst til og legge fra meg alkoholen, jeg bare velger og drikke litt sjeldnere enn før.

 

Det her var jeg redd for at skulle bli kaloribombe helg nr 1. Men ser ut at det ikke blir så værst.. Igår var jeg ute å spiste, men havnet ikke på mer enn 1700kcal. Idag blir det rundt det samme tror jeg.

 

Vekta viste 76,7 idag, men jeg har noen veldig støle lår, så regner med at det har litt av skylden.

 

Jepp, det var meg for idag.. Riktig god helg jenter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marijenta

Nå begynner jeg å komme litt inn i det her igjen:) i dag har jeg spist 1656 kalorier, noe som jeg er veldig fornøyd me, har til og med kosa meg med 2 kjærligheter, gele og vaniljesaus og litt sjokolade:) Kan det bli bedre! Har søren meg gått 45 min på ski også og fått 2 trimpoeng:) jeg er kjempe glad. Må bare skryte av meg selv nå som det har gått bra i 2 dager, ikke at det er noe å skryte så mye av men det er bedre enn ingenting. I går spiste jeg like under 1400 kcal for å bøte på litt synd ifra torsdagen... Jeg har trent endel til å være meg den første uka på kurs og fikk over 12 trimpoeng, noe som jeg er fornøyd med!

Har begunt å sitte 15-30 min på spinningsykkelen når jeg har vært på treningstudio nå, for på tirsdag så begynner de med spiningtimer (nyåpna treingssenter) og da har jeg tenkt til å flytteden tunge rumpa mi opp på sete og svette den bort! Gleder meg og gruer meg, har aldri vært på spinningtime før... Ser du er på spinning galskap, hvordan var det første timene for deg?

 

Håper du kosar deg i kveld Ahnimah, det syns jeg virkelig du fortjener, og håper det går bra med røykeslutten din, det er strålende bra at du har tatt det valget, da invisterer du i helsa da!

 

Så fint at du krymper i cm Lillevenn, i morra så er nok også vekta mindre også!

 

Så flink du er til å trene galskap, også 18000 skritt da! Srålende!!

 

Ha en fortsatt fin helg jenter, håper dere har det bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sprekingar!

 

Fint å høre at du har komt inn i det Marijenta. Du fortjener ABSOLUTT ros og skryt, for starten er det hardeste. Eg har prøvd å gå på spinning ja..hehe...men trur du ikkje eg var den som ikkje fikk plass? Ganske populÂœre timar, og eg var litt sein, så det var fullt. Grrr. Men jobba for meg sjøl på sykkel istedetfor, ca. 40 min. Leste et sted at noen kan utvikla stor muskulatur i lår og leggar av spinning, og eg er absolutt disponert for det, så eg lurer på om lenger kjøring på lav intensitet er bedre. Spinningtimar har jo som regel fleire 'toppar' der ein trør skikkelig til. Men eg skal prøva igjen neste veke, mange seier det er veldig kjekt! Og du må melde frå kossen det gjekk med deg!

 

Kult å minske i størrelse Lillevenn. Kva var det du spiste ute, siden du likevel klarte å holde nivået såpass lavt?

 

 

Jepp har frisørkompis...! Det må alle ha!!!

 

Dei eg bur med har ALLTID digg på stuebordet. I går hadde eg akkurat oppfylt kvoten min med kalorier, og klokka var 9 og lørdag, og bordet fullt av smågodt...yeah...no spiste eg veldig lite snop til meg å vera, men det var unødvendig. Noken gode tips for situasjonar som detta? Noken motarbeidande tankemønstre eg kan prøva?

Så hittil har det å holde kaloriene nede vert ganske så vanskelig. Mange ting eg et har eit sjokkerande høgt kalorinivå ifølge tabellen her inne. Eg har fått ein del mat heimefrå, hovudsakeleg kjøtt, og 100g av noe av det er ca 500 kalorier. Ikkje noe sÂœrlig. Har gått sulten ein del kveldar og liker det ikkje. Trur det blir lettare når eg har 'min egen' mat, i dag blir det kylling!

 

20 trimpoeng denne veka!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Jepp, skjønte jo at cm ikke var så ille, men har nok minsket en del siden jeg begynte å trene.. idag var vekta 75,9.. Ikke akkurat store nedgangen, men ihvertfall ned :)

 

Galskap: Vanvittig bra med 20 trimpoeng da!!! Jeg føler at jeg har vært helt rå hvis jeg har 12.. Jeg spiste kyllinfajitas ute på fredag, så det eneste som dro kcal litt opp der hva tortillaene.. Også drakk jeg bare vann til. Forresten noen som vet hvor man kan få kjøpt grove tortillas?

 

Marijenta; så bra at du er motivert igjen. Jeg er litt opp og ned jeg også.. Men klarer meg merkelig nok ganske greit. Tross at jeg ikke går ned så mye men...

 

Denne helga har jeg faktisk ikke spist sjokolade i det hele tatt!! For en sjokoholiker som meg er det helt utrolig, tenkte faktisk ikke på det før nå heller.. Flott!! har ikke spist noe uteom annet enn et halv pizzastykke og tre flak med potetgull. Nå begynner kostholdet mitt og bli så innprentet at jeg til og med husker på det når jeg er full;)

 

Jaja, forbrant sikkert noen kcal ute igår også, dansa rompa av meg på utestedet, og så gikk jeg fra akerbrygge ned til oslo s.. Brukte vel 20 min, rask gange. I høyhæla glatte sko.. hehe. Igår var det totalt snøkaos her .. Akkurat som verden stopper opp litt når det blir drastisk værendring på kort tid. Husker ikke helt om det er flere av oss som er fra oslo området jeg?

 

Ja, denne blei lang den.. Hadde en del på hjertet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

I går tror jeg at jeg fikk brukt alle de kaloriene jeg har spart de siste dagene :) Gaflet i meg både potetgull, sjokolade, øl og pommes frites, men hadde det fryktelig gøy da! Noen trimpoeng ble det også, så det var ikke så ille... I dag veide den uttørkede kroppen min 68.7 kg. Morro å se det tallet, men blir nok litt høyere i morgen når jeg får fylt opp med mat og vann. Måtte røyke et par sigaretter i går, men to er bedre enn ti, sant?

 

Marijenta, godt å høre at du er inne i rytmen igjen! Deilig det da, nå går det nok bra framover :)

 

Galskap: fyttigrisen, 20 trimpoeng! Dritbra! Jeg har 14 denne uka... Fryktelig vanskelig å stå imot godteri på stuebordet... Jeg prøver å ta kun noen små, få biter og smake på dem leeeeenge. Men fryktelig vanskelig å motstå, vet ikke om jeg har noen gode råd, egentlig. Når fristelsen er rett foran ansiktet på deg er det UTROLIG hardt å ikke gafle innpå.

 

Lillevenn, så bra at det sunne kostholdet er en naturlig ting for deg! Genialt å slippe å føle seg som en stappet potetsekk hver lørdag, hehe. Grove tortillas får vi kjøpt på Bunnpris gourmet her oppe. Regner med at de fleste litt større butikkene har det, som Ica Maxi, Ultra, Spar osv.

 

Trondheim her, forresten, men flytter sørover til sommeren :) Her er vi kanskje litt mer vant med snø. Iallfall oppe på Byåsen, der jeg befinner meg... Det er 15 cm med hvit snø her nå, fiiint! Men nede i byen er det is og slaps, ikke så gøy med høyhælte sko, nei...

 

Søndag, og jeg kjenner at trangen til fet mat og søte ting bare stiger... Æsjæsj. Men nå skal vi snart opp av sofaen og rydde og vaske hele leiligheten. Blir deilig å få det rent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ros, men husk at eg har lagt inn fra skrittellaren min, så noe av det er vel litt juks, fordi det er vanlig gange. I realiteten er det vel kanskje 12-14 'ordentlige' trimpoeng. Har ikkje bestemt meg om ein skal legga inn gange eller ei. Går jo mye meir no enn før eg fikk skrittellar!! Trur eg oppretthalder dette ei stund til, trenger motivasjonen. Så kan eg heller slutte med det etter kvert som eg trener litt oftare.

 

Som du ser er eg i Bergen! Første gang på 80 dager at det ikkje regner (fakta f**n), og eg har vert ute på tur!!

 

Har begynt å tenke på langsiktige mål.

 

Har mitt fyrste mål på 75 kg ved utgangen av januar, og 72 kg til påske. I heile april og halve mai skal eg vere i utlandet, og tviler på at eg får registrert osv men håper å ha etablert litt gode rutiner til då, og aktivitetsnivået vil antageligvis auke. Mitt mål for dei 6 vekene er å ikkje gå opp, og til sommaren (medio juni) vil eg helst vere på 70.

6-talet ser eg vel ikkje før til hausten.

Det er mulig eg ikkje skal så langt under 70, trur trivselsvekta mi ligger rundt der ein plass. Det blir å se etter kvert.

 

Satser på ekstrem sakte nedgang med andre ord, men veit av erfaring at det er best!! Sånn som det har gått hittil har det jo vert så sakte at eg nesten har mista motet, hadde det ikkje vert for slakke bukser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Ja, er nok litt mer snø lenger nord.. Selvom jeg de pleier og være en del her også, men i år kom bare alt på en gang. Får se hvor lenge det varer. Pent er det ihvertfall!!

 

Jeg har også innsett at målet på 63 kg ligger laaaaangt unna, hadde jo et håp i november om at jeg skulle klare det til sommeren, men tror ikke det går. Bare fortsetter sånn jeg gjør nå jeg, uansett er trim og sunt kosthold veldig bra for kroppen.

 

Skal til svigers etterpå på hjemmelaget pizza. Har spist kalorifattig mat nå før idag, så da går det greit. :)

 

galskap; sakte vektreduksjon sies jo og være det beste og mest varige. Sånn sett er det jo bra at det går sakte nedover med oss:)

 

Ha en fortsatt fin søndag jenter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marijenta

Hei!

Dere er flinke! Jeg har også store problemer med godterier som står framme, var på besøk i formiddag og spiste selvfølgelig endel smågodt, så lenge varte den gode rytmen og har vært hos svigers i kveld og spist hjemmelaga pizza(godt og å noen å spise mat hos en gang i plant, ikke sant lillevenn), spiste for mange stykker men var så sulten, hadde tross alt bare spsit frokost og godterier før det... Altså bare 3 måltider og 1 av dem betod av søtsaker...

Men jeg har trena litt i dag ogsa 2,8 trimpoeng, 30 min på ski og gikk en en tims tid med svigermr, prøver å trimme av oss fettet begge to, men ho er mye flinkere med kostholdet enn det jeg er... Jeg får bare sett igang å spise magert i morra, blir nok lapskaus igjen et par dager.... Også skal jeg trene endel denne uka. Håper å få reist på treningssenteret både mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, også får vi se om det blir noe ski i tilegg... Gubben skal på skirenn om 2 uker så når han trener kan jo jeg også benytte meg av sjangsen. Nevnte før jul at jeg også skulle bli med, men grunnet fars damebekjentskaper orker jeg ikke å reise denne gangen, Og det var vel enn litt for god ynskylding for å la være.... Hmmm.

 

Her har det snødd nå i helga og endelig ligger det en 20-30 cm, det er nydelig:)

 

Jeg trur det er fint å ha langsiktig mål galskap, jeg hadde i utganspunktet det før jul, men nå har jeg jo gått opp igjen så det første målet som skulle være under 70 kg til 10. januar har jo ikke gått så bra, men får ta det sakte men sikkert og prøve å bli flinker til å takke nei til godterier, trene mer og legge meg til en sunnere spisevane...

 

Dette var masse skravling fra meg.... Så nå får jeg slippe andre til...

 

Lykke til denne uka, håper dere får spsit sunt og trent masse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Veiedag i dag og jeg veier 69.9! SÅVIDT under 70, hurra! Så lite har jeg ikke veid siden jeg gikk på ungdomsskolen...

 

Klarte å spise bra i hele går, men så hadde typen og jeg sex, og da får jeg så utrolig lyst på godteri etterpå :) Så det ble både krydderkake og potetgull, fysjameg... Ikke i små mengder, heller! Men, men, ganske glad for at vekta var som den var i dag likevel.

 

Kommer sterkere tilbake senere, nå har jeg en hel haug jobb som venter på meg.

 

Ha en flott dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

 

Ny veke og nye moglegheiter. Her har snøen dalt i dag, og endelig blir det kosleig i Bergen og! Skal ut og gå ein tur etterpå. I dag var eg på treningssenteret og trente ganske hard styrke på skuldre og armer, au au au. Mitt tredje gulleple er eit faktum! Fikk dårlig tid og må ta litt mage og rumpeøvingar på rommet i kveld.

 

Har begynt å lage ein treningsplan, der eg trener med vekt på enten kardio eller styrke når eg er på treningssenteret. Trur det er lurt, då blir det litt system på treninga.

 

Yay for under 70! (eg vil og!) ;)

 

Du får det nok på stell marijenta, ikkje la noen små måltider øydelegga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Ja, dette har vært en lang dag.. Skal straks legge meg, er helt kake. Jenta jeg jobber mest med på jobben fikk et kraftig epilepsianfall idag, slo hodet ganske hardt, så ble sendt avgårde med ambulanse.. Ikke veldig hyggelig.. Men, jeg gjorde det jeg kunne. Hun fikk ingen alvorlige hodeskader. Takk og lov.

 

Har karra meg ned på treningsenteret idag også.. Deilig etterpå ihvertfall. Også har jeg vært flink å lage meg to tunfisksalater som blir lunsj to dager denne uken. ;)

 

Grattis Ahnimah!! Under 70, knallbra!! Håper jeg klarer det til sommeren:) Jeg trøster meg med at hvis jeg fortsetter slik jeg gjør nå (noe jeg selvfølgelig skal;)) kommer jeg til og være mer trent til sommeren enn jeg noen gang har vært.

 

Jaja, jenter.. God slankeuke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens :)

 

Her daler snøen ned, og jeg har måkt snø to ganger i dag. Likevel ser det ut til at det skal komme MYE mer i natt. Tror det er spådd MASSE snø i Trondheim, huffhuff. Greit med snø hvis det bare holder seg kaldt, men det gjør det jo sjeldent i barteland... jaja :)

 

Flink galskap, gullepler er gøy! Tror det er veldig lurt å få litt system på treninga så man ikke bare trener i hytt og pine. Smart å veksle mellom forskjellige typer trening også!

 

Lillevenn: ikke noe koselig når sånt skjer... Men bra at det gikk bra med henne, da. Ikke så greit å vite hva man skal gjøre i en sånn situasjon.

 

Den derre 1600-kcal-planen min gikk rett til h**** i dag. Jeg var kjempeflink hele dagen, har spist fet fisk, grønnsaker og frukt, men mens jeg lagde middag fikk jeg føling. Så var jeg ute og jogget etterpå og da fikk jeg føling IGJEN. Og da måtte jeg jo ha mer mat, da. Jaja. Endte på 2050 kcal og 3 trimpoeng, så krisen er ikke så stor. Men på sånne dager irriterer det meg så sinnssykt at jeg har en så dum sykdom å ta hensyn til. Skulle egentlig ønske jeg bare kunne ta noen piller og så ikke tenke mer på det... Samtidig så har jo jeg en unik mulighet til å styre sykdommen min selv. Jo flinkere jeg er, jo friskere er jeg. Noen følinger innimellom må jeg bare regne med. Men jeg liker det ikke!

 

Kjenner på meg at jeg skal ha mensen snart også... Får så UTROLIG lyst på noe søtt... Går og krafser i skapene etter noe jeg kan gomle på. Kjenner meg oppblåst også, så vurderer å droppe neste veiedag, for vet ikke om jeg har noe lyst til å se 7-tallet igjen. Og det er sikkert god trening for meg å holde meg unna vekta i to uker... Hehe.

 

Jepp, koselig å følge med dere jenter, fortsett å fortell om trening og mat og alt, jeg er innpå her og leser nesten hele tiden ;)

 

Yay for langsiktige mål! (Som vi skal nå så fort vi kan!)

 

God natt, sov godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevenn: Har og tenkt på at eg kan bli skikkelig god form, bedre enn noensinne tidlegare...det er ein veldig fin tanke!

 

Må vÂœre skikkelig stress med diabetes (det er det sant?), Ahnimah. Har du merka noen forskjellar mht det sidan du la om livsstilen?

 

I dag har eg vert skikkelig lur med middagsmaten. Wokka 180g kyllingkjøtt og masse grønnsaker med chilli og kvitlauk, med ei ss. soyaolje og ei ss. soyasaus, og det kom på ca. 350 kalorier til saman. Er knallmett!

Har holdt meg rundt 1800 kal per dag siden onsdag, med eit par dagar over og ein dag under så er egentlig fornøyd. Skal få veid meg til helga, kanskje det er eit lite utslag der? Buksene har blitt endå slakkare i alle fall! ;)

 

Ingen trening enno, men håper å få kjørt opp pilatesvideoen min i kveld...har vert veldig slapp med den siden jul...synst faktisk det er litt kjedelig, for rommet mitt er alt for lite til å gjere øvingane heilt uproblematisk.

Gler meg faktisk til knallhard trening i måro!

 

Heilt enig, er veldig kjekt å følge dåkke andre her inne. Hadde ikkje vore så flink uten, finner masse motivasjon her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Ja, føler meg ihvertfall strammere, og holdningen min har blitt mye bedre..

 

Når jeg sto opp idag (06.30) var det -18!! det var kaldt.. brrr.. Men det er utrolig pent ute nå, så syntes det er greit. Får ihvertfall følelsen av at det er skikkelig vinter! :)

 

Nå skal jeg straks bake boller.. Med mørk sjokolade inni.. Samboer har bursdag imorgen. Har beregnet at jeg kan spise to stk. Da har jeg spist 1800 kcal, syntes det er greit. Har 3,6 trimpoeng idag.. Trodde jeg egentlig skulle dø på steptimen idag, men klarte da å fullføre.. Hehe.. Utrolig bra trening, men UTROLIG slitsomt også;)

 

Jepp, får begynne å rulle boller jeg da.. Skal nyte de bollene til det fulle, spise saaaakte:)

Har ikke spist boller på kanskje et halvt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Fra å være den som ALLTID er andpusten opp alle mulige trapper, er jeg nå den som klarer å jogge i tre kvarter uten å dø av hjertefeil ;) Utrolig bra å være i god form!

 

Galskap, det var en smart middag! Deilig å bare fylle på med masse grønnsaker. Jeg hadde IKKE en smart middag. Sambo hadde med seg varme vårruller hjem, og det ble mye av det... Og mye ris og en del søt chilisaus... Er fortsatt bare på 1600 kcal. Tror jeg holder meg til 1800 kcal denne uken. Ikke så bra å prøve å minske på kaloriene uka før mensen :)

 

Jepp, er diabetes jeg irriterer meg over... Må bare få det ut innimellom, har jo noen leie perioder. Går som regel greit, lever sånn ca normalt, iallfall nå som jeg slanker meg. Har merket veldig stor forbedring, ja. Har kuttet drastisk ned på insulindosene, noe som er veldig bra. Mer insulin gjør at man legger lettere på seg. Det er dessuten lettere å regulere hvor mye insulin jeg trenger nå som jeg trener og spiser regelmessige måltider. Det er også fysisk ubehagelig å ha høyt blodsukker, noe som jeg hadde mye av før. Da blir jeg andpusten, småsvimmel og får hjertebank. Det slipper jeg nå! Men det beste er at jeg slipper unna en del senskader. Når man har diabetes har man mye større risiko for å utvikle hjerte og karsykdommer, fotsykdommer, leversykdommer, øyesykdommer osv. Dette fordi for høyt blodsukker lar sukkeret gli overalt i kroppen og ødelegger alt som er. Men når jeg nå er så flink og passer på meg selv, kan jeg unngå alt dette og leve minst ti år til. Genialt :D At jeg ikke har gjort dette før! :)

 

Okei, langt diabetes-foredrag nå, men synes det er litt morsomt å informere om dette også. Kanskje mye fordi folk tror jo at har man diabetes, så er det fordi man har spist mye sukker og ikke trent. Dette gjelder oftest bare type2-diabetes, den som kan kontrolleres med piller og kosthold. Jeg har type1, og må bruke sprøyter. Jeg fikk sykdommen da jeg var 17, jeg spiste normalt sunt, trente og var ellers frisk og rask. Og ingen vet hvorfor det skjedde... De er rett rundt hjørnet for å finne en kur mot dette, det gleder jeg meg til. Ville gjort hverdagen sååå mye enklere.

 

Okei, NÅ er det nok babbel. Jeg skal snart kle på meg og ut i snøværet og jogge litt. Dørstokkmilaaaaaaaaa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilates over, med litt styrketrening attåt. Begynner virkelig å kjenne resultater etter styrketreninga, spesielt den på armer og skuldre. Yeah! Høres kanskje litt slapt ut, men mitt mål er å klare ein einaste strak armheving. Er svak oppe og tung nede, så det har vert heilt utenkelig for meg...men det skal skje! Snart!

 

Gjorde noe dumt...var på IKEA med ei venninne (fikk masse steg på tellaren!), og der selger dei selvfølgelig ei f-ings vekt. Trur du ikkje eg må trø oppå den...dumme meg. Fullt påkledd og middag innabords, selvfølgelig måtte eg bli skuffa. Teit! Vil ha egen vekt, men prøver å la ver, då blir det lett den som styrer humøret.

 

 

Ang den middagen: god var den fy for ei fiberbombe...dvs. usedvanlige mengder luft i magen som etterkvert meldte sin ankomst ut i den store verda...uffda <) Bare ein advarsel: Don't try this outside home!!!

Ellers flink med kaloriene i dag, ca 1700.

 

I morgon formiddag blir det bånn gass på treningssenteret- gler meg!!

 

Er det forresten noken av dåkke som har ei pulsklokke...alle snakker om det, men no har eg hørt at dei er upålitelige...hmmm???

 

Kos deg med sjokoladeboller! NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marijenta

hei hei! Så flinke dere er til å trene å spise sunt, det er bra! kan faktisk medele at jeg også har vært flink nå... Har trent i går og i dag, og i dag var det spinning:)

Det var utrolig slitsomt men utrolig morro! timen varte 45 min og det gikk veldig fort, når vi nådde "toppen!" føltes det som om jeg stivana fullstendig i beina, men det løsna seg slik at jeg fikk tråkka på de siste sangene:)

 

Gartulerer med under 70 Ahnimah!! du har vært kjempe flink:) Om du trur du veier mer neste uke pga mensen så hørtes det lurt ut å hoppe over en veiing. Bra at du merker den sunne livstilen din hjelper på diabetes. Jeg for min egen del trur nok det er bra for meg at jeg begrenser sukkerinntaket mitt, mange i familien har det og vil jo helst ike ha det, for det er vel arvelig, er det ikke? Men vet ikk hvilke type de har... Men uansett så har kroppen godt av å få i seg riktig mat.

 

Bollene dine hørtes gode ut lillevenn, jeg skal ha besøk i morra kveld og har tatt opp en pose fra fryseren med skoleboller som jeg lagde forgie uke, trur jeg skal unne meg en...

 

Så flink du er som trener hjemme galskap, det har ikke jeg vilje til så beundrer deg! Jeg er flinkest når jeg er på treningssenteret, da føler jeg at jeg må først gjøre noe når jeg er der.. Jeg har faktisk 2 pulsklokker, men det er noen billige typer, så de registrerer ikke kalorier, så har bare brukt de litt når jeg har jogga, men det er ikke så veldig nyttig syns jeg... Om jeg skulle at en nå ville jeg kjøpt en polarklokke som teller kalorier...

 

I går og i dag har jeg liggi på 1300-1400 kalorier får å bøte på skaden fra søndagen.. Jeg er veldig spent på veiinga på kurs i morra, håper jeg ikke blir skuffa, men er jo redd for at jeg sparer på litt vann siden jeg trent hardere en normalt i dag... Men trur ialfall jeg har gått ned noen cm... Gleder meg litt til å måle og veie.. Kommer med rapport i morgen kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... de bollene hørtes kjempegode ut... :) Bra å kose seg litt innimellom!

 

Galskap: jeg har en IKEA-vekt som jeg aldri har brukt, nesten. Sånn analog, den må du gjerne få overta om du vil! Jeg lånte pappa sin digitale frem til jul, og da fikk jeg min egen, så jeg trenger den ikke mer. Bare å si fra, så kan jeg sende den i posten.

 

Godt å høre at du er på rett vei, marijenta! Da blir det spennende å se hva som skjer på kurskvelden :)

 

Jeg har så utrolig lyst til å prøve spinning... Har aldri gjort det før, faktisk! Lurer på om jeg skal ta meg en prøvetime et sted bare for å teste det ut. Kommer ikke til å melde meg inn i treningsstudio den siste tiden jeg bor her, men skal gjøre det når jeg kommer hjem.

 

Jepp, diabetes er arvelig, til en viss grad. Det er iallfall større sjans for å få det om flere i slekta har det. Jeg var den første i familien min som fikk det, men for et par år siden fulgte bestefaren min etter. Han fikk type2, han spiser usunt, drikker mye, har røyket hele livet, lite mosjon... Et typisk eksempel på en type2-diabetiker!

Det er jo også MANGE andre livsstilsykdommer vi slipper unna når vi er så flinke som vi er. Bare positive ting med denne slankinga! Bortsett fra at jeg fryser MYE mer enn før... Fryser fra jeg står opp til jeg går på jobb, og når jeg kommer hjem fra jobb fryser jeg helt til drar ut på joggetur eller trener... Kjedelig! Men det er vel den prisen man må betale for mindre kroppsfett ;)

 

Har lite lyst til å jobbe i dag... som vanlig. Men jeg har vel ikke noe valg? Hehe...

 

Ha en fin onsdag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Jepp, sjokoladebollene var gode de. Men jeg orket faktisk bare en! ;)

 

Idag var bilen min helt død, så måtte få svogeren min til å komme med startkabler.. Ikke akkurat kjempeartig tidlig om morgenen, men kom meg jo på jobb til slutt. Typisk at sånt skjer de dagene man trenger bilen mest.

 

Idag blir det ikke trening på meg, siden samboer har bursdag.. Han får bestemme middag, så får se hva det blir. Får heller bare spise litt mindre.

 

Jeg jobber med en liten jente med diabetes type 1, jeg som måler henne, setter insulin osv. Skjønner hvordan det styrer livet. Stort av deg anhimah og klare kombinere diabetesen din med slanking, den sykdommen innebærer jo mye mat ved føling osv. Kjempeflink er du!!!

 

Idag er lillejenta "mi" tilbake på skolen var godt å se henne igjen.

 

Jeg har ikke pulsklokke, tror ikke jeg kommer til å skaffe meg det med det første heller. Men er sikkert greit hvis man vet hvordan man kan ha nytte av den.

 

Ha en fin onsdag!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ganske kjipt å trene heime av og til, men kjem du i gang er det ikkje så verst. Tenk på fordelande:

1. du har ingen som er mye flinkare enn deg som kan se deg

2. du kan gå på do når du vil

3. du kan velge din egen musikk (VIKTIG!)

4. du kan dusje med ein gang etterpå

5. det tar mye mindre tid

6. det er gratis! (spørst litt då...)

 

Eg har lasta ned Windsor Pilates fra nettet, den er 20 min lang. Noen som har tips til andre ting eg kan laste ned? Har søkt på excersise videos etc, men det meste som kommer opp er jo heeeilt andre former for trening ;). Noen spesielle anbefalingar?

 

Men ja, trening heime er dvasking i forhold til på gymmen. Skal dit om ei lita stund, må bare gjera noen lekser først. Henger meg med på 'vil ikkje jobba'-koret!

 

Tusen takk for tilbudet Ahnimah. Men trur du ikkje det blir dyrt å sende i posten??Spørst ka den kosta i utgangspunktet...Men er selvfølgelig veldig takknemlig og glad om eg får ei vekt. :)

 

Kjem tilbake med rapport, tenkte og å måle meg i dag. Gler meg til å høyre kossen det gjekk med deg marijenta. Du har jo vore kjempeflink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevenn: ikke bare bilen min som er død, skjønner jeg ;) Holdt ikke bare med startkabler for meg, NAF kom og hentet den på mandag. Men da får jeg forhåpentligvis fikset det! Jobber du som lærer, forresten? Vet ikke om jeg har spurt om det før...

Joda, det er en del ekstra mat ved føling, men jeg PRØVER så godt jeg kan å holde meg til druesukker, absolutt det sunneste! Forferdelig trist med små barn som har diabetes, jeg var "heldig" som ikke fikk det før jeg ble 17...

 

Jeg har fryktelig lyst på pulsklokke, tror jeg må ønske meg det til bursdagen min... om leeeenge :) Men mest fordi det må jo være artig å se hvor mange kalorier man forbrenner når man trener? Det tror jeg er kjempeinspirerende.

 

Jeg eeeeeelsker å trene hjemme! Mest fordi man kan trene akkurat når man vil OG det er gratis. Og jeg kan bestemme hvilke dager jeg vil jogge og hvilke jeg vil ta Pilates. Men tror nok det funker best når man har en del selvdisiplin...

 

Galskap: har hatt det samme problemet, fryktelig mye annet ræl på nettet når man bare vil ha tak i Pilates-videoer :) Jeg har Mari Windsor sine 20 min Pilates for mage og 20 min Pilates for rompe/lår. I tillegg har jeg Pilates for dummies, som er veldig fin for nybegynnere som meg... Den tar for seg stort sett hele kroppen, og viser hvordan du kan gjøre lettere eller tyngre øvelser. Den er kanskje litt for lett hvis du driver mye med Pilates eller er sterk fra før. Men de Mari Windsor-videoene... DET er trening, det! Trodde jeg skulle dø i begynnelsen, men nå begynner jeg å få litt taket på det.

 

Skal sjekke hvor mye det koster å sende den vekta med smartpost jeg, men kan godt hende det blir dyrere enn å kjøpe en ny, hehe. Isåfall er det ingen vits. Prøvde å finne prisen på den på nettet, men fant ikke. Skal sjekke mer når jeg kommer hjem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Nei, bil er veldig bra, så lenge de virker og ingenting blir ødelagt:) Fram til september tok jeg tog og gikk til jobb.. Tenkte kanskje jeg skulle begynne med det igjen til våren.. da bruker jeg 1 1/2 time til jobb istedet for 20 min.. Ikke så lett for en som elsker å sove.. ;)

 

Ahnimah; Er ikke lærer, hjelpepleier.. Så jobber med alle de barne med ekstra behov.. Rullestol, cp, diabetes osv.. Men jobber veldg mye med de andre barna også, er en vanlig barneskole. Verdens herligste jobb!!!

 

Jeg har til dags dato ikke prøvd å trene hjemme.. Har ikke prøvd pilates enda heller.. Er timer med det på spenst så kanskje jeg burde teste det ut:) Jeg er nok ikke disiplinert nok til egentrening. Detter fort av lasset da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...