Gå til innhold

Rinas slankedagbok


Gjest rina

Anbefalte innlegg

Hei Jenter:)

Så koselig å komme inn her å se at dere har skrevet og oppmuntret meg. Takk skal dere ha:)

Min startvekt var 115,5 kilo så jeg legger veldig merke til at jeg har gått ned 24 kilo. Alt over 24 kilo nå, blir bonus, for målet var -2 kilo imnd og det har jeg klart:JIPPI:)

Hadde nok ikke klart dette uten dette forumet her, er mye inspirasjon og glede å hente her inne.

Det er klart man får en del kommentarer å det er jo bare hyggelig.

Tenk at jeg har gått fra str 52/54 til 44/46 det er bare helt utrolig.

Nei, pliktene kaller, ha en fin kveld alle sammen. jeg skal som vanlig på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

En fri dag har jeg sannelig idag:)

Sto tidlig opp, ikke sjans til å få sove her i huset med to tenåringer som skal på bad og div om morran.

Har baka brød og krumkaker. Skal bake en sort til så er jeg ferdig med årets julebakst. Har da bare marsipan/fløtekarameller igjen. Å, det skal jeg lage den 19 sammen med ei venninne. Skal få kokt en lammerull iløpet av dagen også, så kan vel snart jula komme for min del.

Gubben har plutselig bestemt seg for å blåse støv av støttemedlemskapet sitt på Spenst så i ettermiddag skal vi å trene i lag. Koselig å gjøre litt sammen:)

Ellers går det veldig bra om dagen. Har smakt på en krumkake for å se om de var gode, resten frister ikke. Angår liksom ikke meg om dagen disse tingene. Er bare glad til jeg, å håper det varer til langt ut på nyåret.

Nei, får komme igang med siste sort, med småkaker.

Ha en fin dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du koser deg veldig med alle juleforberedelsene dine, og jeg gleder meg over å lese alt du driver med. her er det ikke mye juleforberedelser, annet enn at jeg har kjøpt og pakket inn alle gavene - og har pyntet beskjedent mht advent. blir ikke så mye mer julepynt før lille julaften.

 

jeg baker ikke, fordi jeg ikke fikser så godt å ha noe sånt i huset uten å "smake" (les: spise opp). så det beste for meg er å holde litt avstand til søtsaker. men jeg har masse juleappelsiner, røde og grønne epler, plommer og grønne pærer. blir litt jul av det også :D

 

stå på du rina. sant det er deilig å kjenne seg lettere og se i speilen at følelsen stemmer med virkeligheten?? jeg har gått ned 26.4 kg nå og kan nesten ikke tro det. er så fornøyd - og støtter deg veldig i at forumet er viktig for å lykkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brithh:)

Koselig å se deg igjen. Så bra at du har gått ned mange kilo. Hvor mange? Kan jeg spørre om det?

Det er sant at det gir en ekstra god følelse når folk ser og legger merke til til det:)

Håper å se deg masse her inne.

Klem fra Rina:)

takk, takk. jeg har gått ned 25 kg på kurs, og 16 kg nå etterpå. Jeg spiste på meg 47 kg på 1 1/2 år. Prøvde å tette det store hullet i hjertet mitt som kom da datteren min, på 23 år døde(for 2 1/2 år siden) Oppdaget at det ikke hjalp noen ting om jeg spiste meg ihjel i tillegg. Så jeg tok tak og startet på den tunge veien ned igjen. Jeg var på kur da hun døde, hadde tatt av 35 kg. Tror det var derfor de kom på så raskt igjen + da litt flere kilo, så jeg ble tykkere enn noensinne og like ulykkelig. Har en sønn også da, og to barnebarn nå. Det blir bare ikke nok, liksom. Må lære meg å døyve sorgen med annet enn usunn mat. Føles litt rart å fortelle det i "full offentlighet" men litt fint også. Alle som er her inne har nok litt de drar med seg i ryggsekken, både av sykdom og vondter. Jeg har enda en del kilo som skal av, kanskje 15kg til. Får se hvordan det blir. Det er en kamp jeg har tenkt å vinne for mann, sønn og barnebarn vil ikke la meg gi opp. Jeg får det bedre fysisk selv også uten det fleskelasset å dra på. Savnet og sorgen blir mildnet etter som årene går. Jeg skal klare meg. Det ville datteren min ha "forlangt". Fornuft og følelser er ikke alltid like lett å styre, men matinntaket og trening kan jeg ta tak i og bestemme over. Det er min nye strategi.

Jeg kommer innom oftere og leser meg inn i klubben igjen. Det er god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk' date=' takk. jeg har gått ned 25 kg på kurs, og 16 kg nå etterpå. Jeg spiste på meg 47 kg på 1 1/2 år. Prøvde å tette det store hullet i hjertet mitt som kom da datteren min, på 23 år døde(for 2 1/2 år siden) Oppdaget at det ikke hjalp noen ting om jeg spiste meg ihjel i tillegg. Så jeg tok tak og startet på den tunge veien ned igjen. Jeg var på kur da hun døde, hadde tatt av 35 kg. Tror det var derfor de kom på så raskt igjen + da litt flere kilo, så jeg ble tykkere enn noensinne og like ulykkelig. Har en sønn også da, og to barnebarn nå. Det blir bare ikke nok, liksom. Må lære meg å døyve sorgen med annet enn usunn mat. Føles litt rart å fortelle det i "full offentlighet" men litt fint også. Alle som er her inne har nok litt de drar med seg i ryggsekken, både av sykdom og vondter. Jeg har enda en del kilo som skal av, kanskje 15kg til. Får se hvordan det blir. Det er en kamp jeg har tenkt å vinne for mann, sønn og barnebarn vil ikke la meg gi opp. Jeg får det bedre fysisk selv også uten det fleskelasset å dra på. Savnet og sorgen blir mildnet etter som årene går. Jeg skal klare meg. Det ville datteren min ha "forlangt". Fornuft og følelser er ikke alltid like lett å styre, men matinntaket og trening kan jeg ta tak i og bestemme over. Det er min nye strategi.

Jeg kommer innom oftere og leser meg inn i klubben igjen. Det er god hjelp.[/quote']

 

Så trist med datteren din brith, klarer ikke å sette meg inn i din situasjon med å miste ett barn. Så ord blir fattig her... Men en god klem sender jeg deg.

 

Så bra at du klarer å mestre dette med vektnegang og trening, du har virkelig gått ned mange kilo. Å, det må føles kjempe deilig.

Så klart du ikke skal gi opp denne kampen, for vi får det jo så mye bedre med oss selv. For ikke å snakke om at alle andre også får det bedre med oss;) Er jo mye lettere å leke med barn/barnebarn, hive seg med på noe og føle at man ikke dummer seg ut fordi man er stor.

Har du noe tidsperspektiv på dine 15 neste kilo da?

Jeg skal bruke om nødvendig 1 år til for å komme meg dit jeg vil. Sånn ca 65 kilo. Har jo omtrent like mye igjen som jeg har gått ned nå. Men det ordner seg for snille jenter.:D

Gubben mener det er viktigere at jeg får tatt bukplastikk, enn at vi gfter oss til høsten. Han vet hvor mye jeg hater akkurat denne magen min. Så han er nå snill og søt. Han sier han evt betaler for det, hvis det tar for lang tid før jeg får det via det offentlige. Så vi får se hvordan det går med gifteplanene.

Har en prøve å lese på sammen med atteren min til imorgen, så tastes mere siden.

Klem fra Rina:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår kveld gikk jeg å la meg kvart på ti og sov helt til klokka åtte imorges, gjett om det var godt:D

Så nå er jeg uthvilt og føler overskuddet komme strømmende igjen. Å, godt er det da jeg skal på jobb i ettermiddag og imorgen formiddag. Har ikke så mange jobbe dager igjen nå, fredag, lørdag, mandag og neste fredag på formiddagen. Før vi skal på julebord selv på min jobb. Blir sikkert koselig. Så neste uke skal jeg gjøre meg mest mulig ferdig, så jeg bare kan kose meg neste helg med pynting og litt småvasking. Regner med formen er litt dårlig neste lørdag, men skal ikke drikke så mye at hele dagen blir ødelagt.

Idag skal jeg rydde bort masse klær, men har ikke så mye mer å gjøre idag. Fikk sendt de gavene som skal sendes igår, Kokt lammerull og juleskinke igår. Kanskje jeg skal bake litt mere brød, men tror ikke jeg gidder det før neste uke. Må ha litt å gjøre da også:D

Nei, får begynne med klærne. Ha en fin dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig flere som har lest denne inne opå disse sidene, men her følger en oversikt over julemat og kalorier:

Denne er i utgangspunktet for en på 70 kilo.

 

JULEMIDDAG: Gram: Kalorier: Trimtur

 

Svinestek u/fett 150 185 23 min

Svinestek m/fettrand og svor 150 305 38 min

Ribbe m/kam og svor 150 565 70 min

Medisterpølse 150 370 46 min

Medisterkake, stekt 150 380 48 min

Pinnekjøtt 150 675 84 min

Reinsdyr-/elgstek 150 150 19 min

Lammelår, ferskt eller lettsaltet 150 240 30 min

Kalkun stekt, u/skinn 150 210 34 min

Lutefisk 200 100 13 min

Risengryngrøt m/vann og lettmelk 200 200 25 min

 

TILBEHØR, GRØNNSAKER:

 

Potet, kokt/bakt 150 113 17 min

Potetmos, pure 150 135 17 min

Kålrotstappe 150 120 15 min

Ertestuing 150 205 26 min

Surkål 150 85 11 min

Kokte grønnsaker 150 60 8 min

Blandet salat m/lettdressing 175 50 6 min

 

SAUS:

 

Brun svinesteksaus, fet 100 110 14 min

Svinesteksaus, mager 100 40 5 min

Hvit saus, fet 100 90 11 min

Hvit saus mager m/skummet melk 100 50 6 min

Smeltet smør/ribbefett 50 450 56 min

Sjysaus (pose) 100 20 3 min

Sjysaus m/vin 100 40 5 min

Viltsaus, fet 100 85 11 min

Viltsaus, mager m/10% fløte og vann 100 40 5 min

 

JULEBAKST:

 

1 berlinerkrans 15 75 9 min

1 goro 15 65 8 min

1 krumkake 20 90 11 min

1 sandkake 20 95 12 min

1 kransekakering 100 480 60 min

1 smultring 50 230 29 min

1 stk. delfiakake 30 160 21 min

1 kokosmakron 50 230 28 min

1 skive julekake 50 160 20 min

4 pepperkaker 20 90 11 min

 

SMÅGODT:

 

1 bit konfekt 15 70 9 min

3 marsipankuler 50 225 29 min

1 karamell 10 50 6 min

2 sukkertøy 10 40 5 min

1 bit melkesjokolade 10 60 8 min

 

NØTTER:

 

10 hasselnøtter 10 65 8 min

10 mandler 10 60 8 min

2 valnøtter 10 70 8 min

5 paranøtter 10 70 9 min

10 brente mandler 20 110 14 min

 

TØRKET FRUKT:

 

2 fiken 40 110 14 min

2 ss rosiner 20 65 8 min

3 dadler 30 80 10 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror det blir lutefisk med kålrotstappe og grønnsaker i hele jula gitt. Neida man må vel unne seg litt ribbesvor denne jula også...

e065.gif

 

Phu blir en slitsom jul ..... jeg må ihvertfall ut å gå i 3 timer på julaften jeg da, med både julepølse, svineribbe, karbonader og feit ribbesaus innabords,(veldig feit ribbesaus)

 

Jeg kopierer og tar med til min tråd, hvis jeg får lov......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sender først en hilsen til brithh jeg også. det er sterkt å lese det du skriver, bunnløs sorg kan få mange utslag. vi finner alle våre mestringsstrategier, og akkurat da trengte nok du all den maten. fint at du klarte å snu det, det viser styrken din, tenker jeg. og du har nok også helt rett mht hva datteren din ville ha sagt. hun kjenner deg og du kjenner henne. om du vil fortelle mer om henne en annen gang, så er det fint.

 

og rina står på og holder seg aktiv. du virker som et overskuddsmenneske av en annen verden innimellom, rina. synes du holder på med ett eller annet hele tiden jeg. å få ryddet bort klær er lurt. jeg tok jo en runde i klesskapet for noen uker siden, og opplevde det skapte noen vanskelige følelser. angst tenker jeg, for ikke å klare dette. men nå har det roet seg helt. jeg har de minste klærne underst. før var skapet overfylt av klær jeg ikke brukte, nå er disse store klærne ryddet bort. jeg har lite klær nå, men satser på salget etter jul. :D ser frem til det. ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også få sende en hilsen til deg brithh - vet nesten ikke hva jeg skal si - ingenting hjelper når noe så trist skjer. Og du har rett - vi som har levd en stund - har litt av hvert i ryggsekken - vi er her med våre erfaringer og vil gjerne støtte deg!

 

Fint at du er kommet hit igjen - og bra at du klarer å fortelle om det som er vanskelig! Bruk oss som støtte og inspirasjon hvis du har behov for det!

 

Ønsker deg alt godt!

n020.gif

Klem Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen timer på jobb idag også...Kjenner jeg begynner å bli litt sliten. Men har ikke mange vaktene igjen før årets julebord er over:) Skal jobbe imorgen, lørdag , mandag og neste fredag og da skal vi også på eget julebord. Skal bli godt med noen dager fri neste uke.

Fikk mensen idag da... Så har amla litt utpå kalorimessig sett, men er på rett kjøl igjen nå. Spist ett kakestykke på kafe og litt is hjemme, men ellers mat. ja, ja.

Var på LeneV og så på kjole idag, prøvde en som satt fint, men hadde ikke råd nå. Var sammen med ei venninne, som sa jeg skulle få den i julegave....Alt for mye sa jeg, men neida hun kjøpte den. Så ny kjole ble det sannelig på meg idag:)

Hun ville gi meg den, fordi jeg alltid ordna og styra og hjalp til når det var noe, så det var jo koselig.

Får lønning på mandag og skal se meg om etter en kåpe da. Kjole og boblejakke er lite fint... Skulle få låne kåpe hos venninna mi, men da holdt gubben på å frike ut. Jeg fikk da sannelig kjøpe meg en kåpe sjøl, kunne vel hende jeg skulle bruke kåpe flere ganger i vinter... Så får se hva jeg finner.

Er skikkelig sløkkas idag, så skal snart krype til køys.

Ha en fin natt alle sammen.

klem fra Rina:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hilsen til deg med ønske om en fin fredag og en fin helg. Ha ei fin og koselig føjulstid:):D

 

Heldig du som fikk deg en ny kjole med ei venninne, håper du finner de kåpe også. Kjektå få seg noe nye klær innimellom også .

 

Stress ned og kos deg fremover.

 

Klem fra Evelyn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rina

Så fint med ny julekjole! Du har garantert fortjent den, håper du finner deg kåpe også da :D

Ha en fortsatt fin dag, stå på, du er flink som klarer å være fokusert i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ny kjole - så flott venninne du har som setter pris på deg!

 

Hvis du kan vente til januar med å kjøpe kåpe, er det jo som regels salg og mye nedsatt. Halv pris etc. - du kan jo snike deg rundt i bobla i jula og gjøre et kupp i januar!! Bare et tips..

 

Ha en riktig fin helg!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny kjole, moro med noe nytt. Jeg ville også ha ventet til salget med å handle kåpe. Tenk så ergerlig å komme uka etterpå å finne den til halv pris- og du har kanskje bare brukt den ÉN gang. Du tar jo uansett av deg boblekåpa inne, så kjolen kommer til sin rett.

Jeg gikk på julegalla i samme antrekk som jeg brukte på julebord forrige uke. Mannen min ville jeg skulle kjøpe noe nytt, men jeg VIL ikke. Nå vil jeg slite på det jeg har, for neste julebord sesong har jeg tenkt å handle MYE nytt. I flere størrelser mindre. Det blir nok gøy. Jeg får bare "holde fram som jeg stevner", så blir det virkeligheten julen 2008.

Jeg vil ellers takke dere som har sendt gode ord og tanker ifm min datter. Det varmet. Det setter ting i perspektiv når slike alvorlige ting inntreffer. Man er aldri forberedt- heldigvis. For da hadde det jo vært tungt hele tiden. Vi hadde henne i 23 år, og må lære oss til å glede oss over det. Har nytte av den kognitive treningen vi bruker på slankekurset. Man må snu måten å tenke på, tenke positivt og ikke konsentrere på negative tanker. Har snudd tankene mht mat nå, etter halvannet år, men det glipper jo litt innimellom. Da er det velsignet å tenke- ja ja, det var ikke lurt, neste måltid blir bedre. Behøver ikke vente til mandag for å komme på rett kjøl igjen. Tror vi skal klare oss fint gjennom jula alle oss her inne- vi holder hverandre litt i ørene og hjelper til å holde fokusen der den skal være. SUNT er GODT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor er du blitt av?? kom inn og si noe, er du snill - så jeg ser at alt er greit med deg....

 

du brithh, du er inne på noe vesentlig med tanke på det kognitive. idrettsfolk på elitenivå drilles i akkurat det der, du vinner ikke om du ikke tenker på deg selv som en vinner. i de øyeblikkene der kroppen sliter med å nå målstreken, er det tankene som berger deg igjennom. du velger selv hva du vil fokusere på, og på hvilken måte. er ikke det flott? det gir oss i alle fall et håp om en løsning et sted :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen:)

Har jobbet mye og vært forferdelig sliten, men fri nå fram til fredag, håper jeg. Så får nok hentet meg inn igjen.

Litt slurvete med maten idet siste, å det resulterte i 900 gram opp. Men, men. Ikke så lett og styre alt, når man har 10-12 timers dager på jobb innimellom.

Vet ikke hvor mye jeg rekker og komme innom i de neste dagene heller;(. Det meste hjemme har dessverre ikke gått på plass av seg selv. Vaskebøtta og støvsugeren har også sviktet helt, å har nektet og gjort ting helt av seg selv... Er det bare hos meg de streiker? :D

Håper alle har det bra her inne?

Klem fra Rina:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom mellom slagene for å hilse til dere alle sammen:)

Skal nå ut å være litt julenisse, har ei jente på jobben med Down Syndrom. Hun har sendt julekort til meg, å forventer julegave igjen...:D Har så klart ikke hjerte til å skuffe henne.

Skal så dit hvor de to minste barna bor for å få med meg juleavslutning. Skal ligge hos ei venninne til imorgen. Så er det rett fra båten , hjem å skifte før jeg skal på jobb. Så er det julebord...

Er ikke så veldig flink om dagen, men prøver så godt jeg kan. Lagde fløtekarameller igår, å de ble himmelsk gode. Lagde også marsipan. God den også:)

Ha en fin dag alle sammen.

Klem fra Rina:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet av erfaring at det er vanskelig å holde et fornuftig kosthold når man har mye å gjøre så 900 gram opp er nok noe vi alle har opplevd i slike situasjoner. Jula er snart her og jobbmengden roer seg ned snart og da blir det sikkert lettere. Jeg er jo så heldig at jeg går hjemme, nå er jeg på ferie, og det er nok lettere å kontrollere hva man spiser da. Jeg synes i alle fall det. Er sikker på at du ikke mister motet, og snart går de 900 grammene og litt til bort.

 

Kos deg med fløtekaramellene, jeg skal opp å ta meg en pepperkake, og de er ikke lagd etter Grete Roede oppskrift, men vanvittig gode.

 

Ha en riktig god jul.

Metchen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...