Gå til innhold

Det går så fryktlig sakte nedover....


Gjest EliseV

Anbefalte innlegg

Hei Femalia

Så deilig å høre fra deg igjen. Jeg har stadig vært og sett etter deg på tråden din. Har egentlig vært litt engstelig for deg, og vært redd for at du hadde gitt helt opp å prøve vektnedgangen.

 

Jeg er absolutt motivert nå altså. I desember begynte jeg å psyke meg opp til å få motivasjonen ordentlig på plass og det føles som om jeg er på rett sted nå. Nå går jeg internett-kurs som skal vare en stund og ser frem til et år med vekta på rett vei. Nemlig nedover!

 

Første uken gikk bra den. Nedgangen ble 0,5 kg og det er helt greit. Før ville jeg nok vært kjempeskuffa over at det ikke var mer enn en kg men nå vet hjernen at en halvkilo er det som er aller best. Det betyr også at jeg er 3,4 kg unna mitt første delmål som skal rekkes innen 21 februar. Akkurat en mnd unna, med andre ord. 4 1/2 uke.... Litt kjapp hoderegning sier meg at jeg bør ha et vekttap på drøye 7 hekto hver uke fremover for å klare det målet. Det skal jeg klare!

 

Mandagen ligger ren og ubrukt foran meg og frokost er inntatt, lunsj og et mellommåltid er smurt og dusjen venter på meg.

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 287
  • Created
  • Siste svar

Dagen har gått veldig bra.

 

Frokost, lunsj og mellommåltid var klart tidlig i morges, så det var det bare å innta. Tok et eple også, slik at jeg fikk spist litt frukt.

Middag ble i dag resten av gårdsdagens lasagne sammen med en salat av issalat, soltørket tomat og svarte oliven. Det var godt. Vann har jeg også vært flink med i dag. Nærmer meg to liter tror jeg. Mister litt oversikt når jeg kommer mellom 1 og 1 1/2 l.

 

Min kjære kom og leverte bikkja til meg på jobben, slik at jeg kunne gå med henne hjem og det resulterte i 1,6 trimpoeng.

 

Det som gjenstår nå er å spise litt frukt eller kveldsmat.

 

Tenk om alle dager var som denne......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg forundres stadig over hvor fort tiden går, og jeg ser det fort her inne når det blir en stund mellom innleggene mine. Dagene bare flyr unna, og hjemmer er pc'en okkupert av min snart 17 år gamle sønn, som blir helt hetta hvis mor skal ha pc'en noen minutter. Han sitter og chatter med venner og hører/ser på videoer på youtube, og har slettes ikke lyst til å dele pc'en med meg.

 

Jeg tror virkelig at vi må få oss en pc til. Vi hadde to stykker før og det gjorde alt så mye enklere, men den ene pc'en døde da noen sølte vann over den. Ikke veldig morsomt....

 

Forrige uke ble en litt spesiell uke. Jeg fikk fjernet en fettkul på låret og dermed bel det mye mindre bevegelse på meg enn planlagt. I helgen har jeg vært i Danmark på korps-seminar og der er det vankelig å passe på hva en spiser. I år hadde de heldigvis mye mere brød enn de pleier, men å kalle det grovbrød er veldig langt fra sannheten. De hadde disse skikkelige rug-brødene og jeg tok en skive til hvert måltid, men allikevel fikk magen min helt nok. Den har stoppet helt opp og jeg føler meg skikkelig oppblåst og uggen. Vekta går jo heller ikke ned, når man ikke får vært på do. Jeg må gjøre noe drastisk i kveld, slik at jeg får tømt magen.

 

Denne uken håper jeg det blir mye roligere, og at jeg får trimmet endel og sovet nok. Det er jo like viktig med hvile har jeg funnet ut etterhvert. Stress er bare en invitasjon til overvekt. Er jo ikke rart jeg strever med ekstar kilo da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!!

 

skjønner godt hva du mener,tiden bare flyr avsted. denne uken blir roligere for min del,og det er godt å slappe av hjemme.

 

høres ut som om du hadde en fin tur til danmark. nei,det er ikke alltid lett å spise riktig når man er på tur da skal liksom alt skje så fort:-)

det kan nok være lurt å kjøpe en data til ja, eller dere får dele på den ,han har den 2 timer også du to timer...han sitter vel ikke hele dagen?!!:-)

 

klem lykke til denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, han har den ikke hele dagen. Da er han jo på skolen, men når han kommer hjem på ettermiddagen da grabber han tak i den så fort han kan.

Sitter og chatter med en 4-5 stykker, eller finner videoer. Han er veldig flink til å spille gitar, så han finner videoer på nettet hvor han kan se de spiller og så spiller han etter. Han er virkelig kjempeflink. Han har aldri klart å lære seg noter, til min store fortvilelse (korpsmenneske som jeg er) men han trenger dem jo absolutt ikke. Han bare hører og ser og så får han det til.

 

Jeg sniker meg til litt skriving på jobben og jeg da, men det er ikke alltid lett å få tid til det der heller.

 

Nå må jeg løpe. Første trinns elevene venter på meg. Vi skal ha matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta stod fremdeles på det samme som forrige uke, men nå føles kroppen litt mere samarbeidsvillig. Jeg har fått magen i gang igjen og vanndrikkingen er på god vei til 2 liter daglig.

 

Trimmen står det ikke fullt så bra til med. Jeg har ikke prioritert den de siste dagene.

 

Håper at kroppen er på min side fremover nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest EliseV

Nå er jeg tilbake på tråden etter å ha vært syk en stund. Jeg startet med å få vondt i halsen onsdag uke 7, men måtte bare kreke meg på jobb både torsdag og fredag pga kurs for mellomtrinns-lærerne og kareval på fredag. siden mange var avgårde på kurs torsdagen, var vi nesten ingen voksne igjen og da hadde jeg ikke samvittighet til å bli hjemme, selv om det var det jeg absolutt burde gjort. Fredagen var det karneval og jeg hadde fått endel oppgaver som ikke var så lett å overlate til andre. Jeg tenkte som så; at nå er det jo straks ferie så da får jeg tid til å bli bra igjen. Det var dumt tenkt...... jeg ble kjempedårlig. Var syk hele ferien og fikk turen til Vilnius delvis ødelagt. Men det holdt ikke med den ene uken, jeg var hjemme fra jobb til og med torsdag. Fredag var jeg en kort tur innom og hadde en time undervisning og kurs (hvor jeg bare satt rolig og fulgte med) resten av dagen. Hadde det vært en dag med full undervisning, måtte jeg ha meldt pass for formen var ikke veldig god.

Jeg var på jobb igjen i dag, men bare halve dagen. Min lille attpåklatt fikk oppkastsjau og feber i natt, så vi delte dagen mellom oss - mannen min og jeg.

 

Det siste jeg har brydd meg med de siste ukene er slankingen, så nå har jeg en ordentlig unnskyldning for å ikke gå ned noe. Ikke det at det er en god unnskyldning, men sånn er det..... jeg klarte ikke første delmål, så nå må jeg sette meg et nytt.

 

Dette vil jeg så veldig gjerne klare, så da går jeg for å klare under 70 kg innen 1.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten nedgang... hipp hurra. Bedre enn ingenting, det er helt sikkert.

 

Fant endelig igjen skrittelleren min etter at den har vært borte veldig lenge. Fikk den i gang igjen på lørdag og har fått ny giv til å gå tur. På lørdag gikk jeg over 17000 skritt, hvorav drøye 11000 aerobe skritt. Resten av skrittene var Ikea og Sandvika storsenter.

Søndag var det ut igjen, ble ikke fullt så mange skritt som lørdag, men jeg endte på 10700, ca 7500 aerobe og var veldig fornøyd med det.

I dag er det blitt 10500 skritt, nesten 5000 aerobe. Morsomt er det.

 

Tenkte jeg skulle konkurere litt med meg selv og skal denne uken prøve å ha minst 10000 skritt hver dag og jeg skal ha minst 30 min aerobe skritt hver dag. Tenker ikke lenger frem enn en uke og så får jeg oppsummere på lørdag ettermiddag hvordan jeg skal gjøre det videre.

 

Så nå ser det slik ut:

Lørdag: totalt 17006 skritt, 11240 aerobe skritt

Søndag: totalt 10707 skritt, 7467 aerobe skritt

mandag: totalt 10604 skritt, 4944 aerobe skritt

 

Satser på en god dag med mange skritt i morgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en super skritteller? Eller nullstiller du og regner sammen? Altså nullstiller skrittelleren når du går tur for å så regne sammen hvor mye du har gått samlet i løpet av dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ok skritteller som jeg har kjøpt hos Grete Roede. Den heter Omron, Walking style II og jeg regner med at de har den i GR-butikken ennå. Jeg betalte 399,- for den.

 

Før du tar den i bruk, stiller du den i slik at den passer til deg. Du måler lengde på skritt og legger inn vekten din. Så stiller du klokken osv.

 

Den virker sånn at ved midnatt nullstiller den seg og når jeg så tar den på meg om morgenen begynner den å telle. Aerobe skritt får jeg når jeg beveger meg kontinuerlig i mer enn 10 minutter, så det er de skrittene du får trening av liksom. Jeg kaller dem kondisjonsskrittene. Så vanlige skritt og aerobe skritt blir samlet i løpet av døgnet og jeg kan se resultatet fra de 7 foregående dagene på den. Jeg er veldig fornøyd med den, selv om jeg ikke tror den regner antall kcal riktig, men de bryr jeg meg ikke om. Jeg legger heller inn trimturene mine på dagboken og samler epler på treet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ok skritteller som jeg har kjøpt hos Grete Roede. Den heter Omron' date=' Walking style II og jeg regner med at de har den i GR-butikken ennå. Jeg betalte 399,- for den.

 

Før du tar den i bruk, stiller du den i slik at den passer til deg. Du måler lengde på skritt og legger inn vekten din. Så stiller du klokken osv.

 

Den virker sånn at ved midnatt nullstiller den seg og når jeg så tar den på meg om morgenen begynner den å telle. Aerobe skritt får jeg når jeg beveger meg kontinuerlig i mer enn 10 minutter, så det er de skrittene du får trening av liksom. Jeg kaller dem kondisjonsskrittene. Så vanlige skritt og aerobe skritt blir samlet i løpet av døgnet og jeg kan se resultatet fra de 7 foregående dagene på den. Jeg er veldig fornøyd med den, selv om jeg ikke tror den regner antall kcal riktig, men de bryr jeg meg ikke om. Jeg legger heller inn trimturene mine på dagboken og samler epler på treet mitt.[/quote']

 

Du får den på flere av apotekene også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det blitt 12056 skritt, hvorav 4539 aerobe skritt.

 

Jeg er veldig fornøyd. Har klart å komme over 10000 skritt og minst 30 minutter aerobe skritt hver dag siden lørdag. Dette skal jeg greie.

 

Jeg har på meg skrittelleren på jobben og i dag stod den på 6500 da jeg gikk fra jobb. Jeg er musikklærer og hadde dans med 4. trinn i dag, så da ble det ganske bra med bevegelse. Men det er en stor skole og jeg jobber på alle trinn og får dermed flyttet meg endel rundt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg klart et mål jeg har satt meg!

Kan ikke huske sist jeg faktisk klarte målet mitt, så dette er virkelig deilig altså.

 

Målet var å klare minst 10 000 vanlige skritt og minst 30 minutter aerobe skritt hver dag og det har jeg klart helt fint. Skal innrømme at de 30 minuttene i går og i dag satt ganske langt inne, men jeg tok meg selv i nakken og gikk ut.

Så oppsummert ser uken, siden lørdag, slik ut:

Lørdag: 17006 skritt, 11240 aerobe skritt (98 min)

Søndag: 10707 skritt, 7467 aerobe skritt (65 min)

Mandag: 10604 skritt, 4944 aerobe skritt (40 min)

Tirsdag: 12056 skritt, 4539 aerobe skritt (40 min)

Onsdag: 12161 skritt, 4515 aerobe skritt (40 min)

Torsdag: 14148 skritt, 4199 aerobe skritt (32 min)

Fredag: 10921 skritt, 4270 aerobe skritt (33 min)

 

Det synes jo også at både torsdag og fredag var litt vanskeligere å få til enn de andre dagene.

 

Det som ikke er like bra, er at jeg ikke har vært like flink til å drikke vann denne uken og jeg tror heller ikke at vekta kommer til å vise noe spesiell nedgang når jeg veier meg på søndag. Vekt er snåle greier altså. På søndag veide jeg meg og var sånn rimelig fornøyd i forhold til uken før. Hadde gått ned 0,5 kg. Så veide jeg meg på tirsdag og da hadde jeg gått ned enda 0,5 kg. Onsdag kunne jeg ikke dy meg så jeg måtte på vekta igjen og da veide jeg plutselig 1 kg mer enn dagen før??? Høres jo helt vilt ut egentlig. Ikke hadde jeg spist noe uvanlig heller. Min egen lille teori er at magen er ikke helt på min side om dagen og jeg sliter med å få gått på do. Klarer jeg å få systemet ordentlig i gang så tror jeg at jeg får noe mere nedgang enn det jeg har sett i det siste (som jo egentlig er helt tilsvarende 0). Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få en litt mere løs mage. Avføringsmiddel er jeg veldig lite lysten på, så det er helt siste utvei om det ikke blir bedring snart. Mulig det vil bli bedre når jeg blir flinkere med vannet igjen og klarer å drikke mer enn 1 liter daglig, som er ca det jeg har klart i det siste.

 

Jeg starter en ny skritteller uke i morgen. Ferien er startet, så nå må man prøve å være mest mulig aktiv. Setter som mål følgende uke, det samme målet som denne uken; minst 10 000 vanlige og minst 30 min aerobe skritt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse med nådd mål!! Det er deilig det! :)

Den hørtes fryktelig dyr ut den skrittelleren altså, selv om den jo hørtes veldig smart ut siden den teller forskjellen på aerobe og anaerobe skritt og sånt. Lurer på om den teller aerobe skritt om man dasser rundt på et kjøpesenter i 10 min og jeg? For eksempel altså. Det er jo ikke trening i den forstand...

Men skikkelig lurt å kunne få en oversikt over hvor mye du har gått hver dag i 7 dager da! Så slipper man å skrive opp hver eneste dag liksom. Jeg har en skritteller som jeg nesten tror tar det litt på feelingen. Tramper jeg for hardt teller den to mens hvis jeg er for lett på foten, teller den ikke i det hele tatt. Så dermed kan det være både over 20 og under 10 trinn i trappa mi alt etter som jeg går fort og tramper mer eller sakte og tramper mindre... hihihi

 

Jeg har ikke råd til å kjøpe noe utenom det strengt tatt nødvendige jeg da for tiden, så en sånn skritteller får bare bli med tanken enn så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig deilig å endelig nå et mål jeg har satt meg. Jeg er ikke bortskjemt på oppnådde mål, kan du si. Nå håper jeg at jeg klarer å nå vektmålet mitt også, som er under 70 kg innen 1. mai. Pr i dag vil det se 2,5 kg ned og det ser jo ikke helt uoverkommelig ut. Men jeg kan ikke huske sist vekta mi viste 71 eller 70 et eller annet, så jeg tar ingenting for gitt. Jeg skal gå og gå ihvertfall og så får jeg se om det gjør noe utslag.

 

Angående dyre/ikke dyre skrittellere, så tror jeg at de bør koste litt for at de skal være til å stole på. Min kostet 399,- da jeg kjøpte den, vet ikke om den har gått opp noe siden det. En kan sikkert få kjøpt tellere som er dyrere enn det, og helt sikkert flere som er billigere. Min personlige mening er at de som koster under 100 kr er ikke verdt å kjøpe, hvis de ikke tilfeldigvis er satt ned for en spesiell anledning da. Det må være litt kvalitet over dem for at de skal telle riktig. Såvidt jeg har klart å finne ut så teller min riktig enten jeg tramper hardt ned eller ikke. jeg kontroll-teller en gang i blant for å se og det har stemt hver eneste gang hittil. Jeg var spesielt interessert i å kontrollere etter at jeg klarte å vaske telleren min i vaskemaskinen. Den ble vasket på vanlig 40 graders program og overlevde helt fint. Det dugget en stund på glasset, men den virket som den skulle hele tiden. Det er ikke så verst det synes jeg..... telefoner jeg har vasket har ikke overlevd:-)

 

Resultat fra lørdag og søndag ser slik ut:

Lørdag: 11458 skritt, 5240 aerobe skritt

Søndag: 10481 skritt, 9381 aerobe skritt (har vært lite gåing bortsett fra på turer i dag)

 

Så nå gjelder det å klare like mye resten av uken. det er jo derie, så mange av skrittene jeg vanligvis oppnår på jobb må jeg samle på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig. jeg har hatt en liten vektnedgang siden forrige mandag. Vekta viste i dag 72,5, noe som er en nedgang på o,4 kg.

 

Det er jeg fornøyd med.

 

I dag skal jeg opp i skogen sammen med flere av kollegene mine med familier. Tar med meg mann, to av jentene mine og bikkja. Vi tar med oss pølser og pinnebrød og skal kose oss ordentlig. Jeg har kjøpt Gilde magre grillpølser til meg selv. De er forresten veldig gode! Gleder meg veldig og håper det er starten på en ny påsketradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh... jeg må si at det er mye vanskeligere å få til 10 000 skritt og minst 30 min aerobe skritt hver dag når man ikke jobber.

Nå som det er ferie får jeg ingenting gratis. Jeg er til vanlig rimelig aktiv på jobben, har vært oppe i 7500 skritt på jobb og da er det jo ikke noe problem å oppnå 10 000 på en dag.

 

Men jeg går og går og tenker som så at jeg kommer til å få noe igjen for dette etterhvert. Masse god frisk luft får jeg og god trim, så det gjør jo ingenting egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Jeg klarte målet jeg satte meg for 2. uke på rad. Deilig.

 

Resultatet for denne uke ble seende slik ut:

Lørdag: 11458 skritt, 5240 aerobe (41 min)

Søndag: 10705 skritt. 9381 aerobe (79 min)

Mandag: 11987 skritt, 8605 aerobe (79 min)

Tirsdag: 10547 skritt, 6049 aerobe (54 min)

Onsdag: 10363 skritt, 6499 aerobe (49 min)

Torsdag: 10246 skritt, 6929 aerobe (63 min)

Fredag: 10304 skritt, 6390 aerobe (57 min)

 

Klarte altså målet om minst 30 min arobe skritt med god margin. At det er blitt såpass med aerobe skritt er fordi jeg har ferie fra jobben og dermed beveger jeg meg ikke så mye som til vanlig. Dermed måtte jeg gå lengre turer for å klare de 10 000 skrittene hver dag.

 

Har bestemt meg for å ha samme mål enda en uke, før jeg øker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en fin oppmuntring fikk jeg da jeg gikk på vekta i dag. Den viste en nedgang på 2 hg og jeg er fornøyd med det. Det har tross alt vært påskeferie og jeg har vært på Danmarkstur og det har vært både ekstra god mat og godterier. Men det fineste er egentlig at jeg har spist litt godterier og klart å la det være med det. Jeg har f eks spist potetgull, som er noe av det beste jeg vet i hele verden, og jeg spiste bare litt før jeg stoppet. Det har jo aldri vært noe problem å klare hele posen alene før.

 

Jeg tar dette som et lite bevis på at hodet mitt er mye mer innstilt på at jeg skal ned i vekt nå enn det har vært før. I tillegg så går jeg jo veldig mye om dagen da. Nå i ferien har jeg virkelig måtte jobbe for å oppnå mine 10 000 skritt og det synes på trimpoengene. Det ble 10,7 poeng og det er det ikke mange ganger jeg har hatt i løpet av "karrieren" min her inne på vektklubben. Og det er bare trimpoeng for å gå, ingen annen trening.

 

I dag målte jeg meg over hele kroppen og skal legge dette inn på et excel-ark slik at det blir lett å se foregående uker og forhåpentligvis en positiv utvikling. Jeg synes jeg merker det på kroppen etter mine to uker med skritteller og det føles som om den er blitt litt strammere. Men jeg kjenner det veldig godt på kondisen og den er blitt bedre på to uker. Bakkene går mye lettere enn de gjorde for to uker siden. Deilig følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, flottere, flotters!! :)

 

Kjempeglad på dine vegne :)

 

Kjenner at barrieren for å kjøpe GR-skritteller begynner å briste jeg også. Jeg har en skritteller, men den er ikke så god egentlig altså....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte skrittelleren, syntes jeg det var ganske inspirerende og var flinkt til å bruke den en stund. Problemet var at jeg noen ganger glemte å ta den på meg og da hendte det at den ble liggende uvirksom et par dager av gangen. Men i perioder brukte jeg den litt som det jeg gjør nå, men jeg var ikke like flink hver dag. Da ble det litt sånn " uff, da greide jeg visst ikke å gå så mye i dag" enda det ikke var spesielt sent på kvelden en gang. "nei, jeg vil gjerne se dette på tv akkurat nå" var også en unnskyldning som stadig dukket opp, eller "nei, det er så kaldt/det regner/det snør" osv....

 

Nå har jeg kommet meg inn i et godt spor hvor jeg uansett er ute og går for å oppnå målet mitt. I går lurte jeg en stund på om det ville gå, for vi har brukt påskedagene til å pusse opp rommet til min nestyngste datter og vi holdt på til ganske sent i går. Ikke var det kommet mange skritt på telleren i løpet av dagen heller. Men kvart på 10 i går kveld kom jeg meg endelig av gårde og gikk i godt tempo i 50 min. Da var målet nådd og jeg kunne gå til sengs med meget god samvittighet.

I skrivende stund står telleren på kun 2296 skritt, så jeg har nok en god times gange foran meg før jeg oppnår målet mitt i dag. Det snør ganske tett akkurat nå, men temperaturen er kun litt under 0 så det er behagelig å gå allikevel.

 

I morgen starter jeg på jobb igjen og da blir det flere skritt i løpet av dagen enn det har vært i ferien.

 

Jeg skal øke målet mitt fra lørdag av til 12 000 skritt og 40 min aerobe skritt.

 

En bra ting til med å gå, er at jeg tenker så godt når jeg er der ute alene (eller sammen med bikkja). Det er vel det eneste tidspunkt hvor jeg virkelig får tid til å tenke og det er ganske mange små og store problemer jeg har klart å finne løsningen på ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er noe jeg innbiller meg, men jeg føler at jeg krymper. Jeg startet med å måle meg på mandag, og må vente på neste måling til mandag igjen men jeg håper virkelig at følelsen min stemmer.

 

Har vært veldig flink til å ikke veie meg siden mandag, får se hvor lenge jeg klarer å holde meg.

 

I kveld, da jeg var ute på tur sammen med bikkja, tenkte jeg på at nå har jeg straks unnagjort tre uker hvor jeg har gått minst 30 minutters tur hver eneste dag! Det tror jeg ikke jeg har gjort før. Å gå tur er noe jeg har gjort lenge, men ikke hver dag. Noen ganger har unnskyldningene vært både dårlige og gjennomsiktige, men når resultatet er at jeg blir sittende inne spiller det ingen rolle hvor dårlig unnskyldningen er. Nå har jeg gått ut uansett, takket være min lille skritteller. Jeg håper det går greit videre, slik at jeg "plutselig" kan se tilbake på 6 uker med tur hver dag:-)

Og så blir det jo bra med trimpoeng ut av det.

 

Jeg klarte forresten målet i dag også, med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...