Gå til innhold

Overvektig


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

  • Svar 2,1k
  • Created
  • Siste svar
Gjest froeken frue
hei:)

hvordan går det med deg?

ha den lille kommet til verden enda?

 

du får kose deg masse med den lille<3 (om han har kommet da)

 

Heihei, nei har ha rikke kommet og gjør ikke tegn til det heller :P Har hatt en tung dag etter nok en natt uten søvn. Blir litt motløs av det, men i morgen har jeg bestemt meg for å gå tur, så da skal du se det går rett vei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Og føler meg som et nytt og friskt menneske igjen! Den smellen jeg fikk i går unner jeg ingen. Håper matlysta kommer tilbake i dag. Har gått ned 2 kilo siden mandag og det er ikke superheldig når man er på overtid i svangerskapet... Skal inn til overtidskontroll og igangsetting i morgen, så nå skjer det noe snart uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

...på overtid og i rekordfart.

 

Var torsdag på sykehuset fordi jeg merket stor forskjell i mengde bevegelser i magen. Etter div kontroller kom legen fram til at det var lite fostervann igjen. Hadde time til overtidsvurdering fredag, men det ble i stedet bestemt at jeg skulle settes i gang fredagmorgen slik at jeg slapp å vente til mandag. LEgen sjekket modning, var 1cm og han tøyde til to. Ikke vondt i det hele tatt, men det kjennes :)

Håpet i det lengste at fødselen skulle komme i gang av seg selv i løpet av torsdagen, men det gjorde den ikke. Legen gjorde meg oppmerskom på at det kunne ta tid med fødselen selv om jeg fikk tabbiser i tufsa, men om det ikke skjedde noe innen mandag så skulle de ta han med keisersnitt. Så jeg skulle uansett bli mor på mandag, senest.

 

Vi møtte i godt mot på føden halv ni fredagsmorgen for å få satt inn tabletten. Det var en av fire som skulle settes med 6 timers mellomrom. Måtte ligge i ro den første timen etterpå, men ellers kunne jeg gjrøe som jeg ville. Legen kom ikke før halv elleve og da var jeg litt utålmodig. Det var rolig på føden så jeg fikk fødestua fra morgenen av.

LEgen sjekket først åpning, 2,5 cm og han dro fingrene rund toppen av hodet på babyen. Ikke vondt, men ubehagelig. Så ble en liten tablett ført inn og jeg skulle ligge i ro.

 

Etter timen var omme, altså 1130 gikk jeg meg en tur mens gubben fro hjem for å hente en del ting og for å stikke innom jobb en tur. Legen mente at jeg nok kom til å gå i fødsel i løpet av dagen, og at jeg ikke kom til å trenge fire tabletter.

 

Etter turen ut i finværet bestemte jeg meg for å dra opp og legge meg til en dupp. Hadde antydning til kynnere, men ikke vondt. Har sovet lite i det siste, så tenkte det var lurt å sove ut om jeg skulle klare en fødsel over flere døgn...

 

Kl ett begynte kynnerne å komme regelmessig og ikke var de vonde, men ubehagelige. Tok tida, de varte ca 1 min og kom med tre min mellomrom.

 

Lå på senga og så TV da det kl 1400 sa "knepp" da gutten sparket inne i magen og plutselig fikk jeg vondt. Studenten som fulgte med meg kom innom litt over to og så at jeg stod bøyd over senga og svingte med hoftene mens jeg pustet konsentrert. Jeg fortalte at jeg trodde vannet var gått og at jeg hadde lagt bindet på badet. Hun sjekket det, men trodde det var slimproppen siden det var så lite vann og litt slim. Jeg forklarte at jeg hadde lite fostervann og at det dessuten var rosa, så det liknet fostervannsbindet jeg hadde med førstemann. Hun satte på meg registrering mens jeg stod og danset meg gjennom riene (takker for at jeg har gått på magedans og lært meg å lage 8-tall...) Jeg forklarte at da kneppet kom så startet riene, så jeg mente det måtte være vannet.

 

Kl halv tre begynte riene å bli ganske vonde og jeg tenkte at "Ja her får jeg puste slik jeg vet jeg kan, for dette kan holde på til søndag..." Jordmorstudenten syntes jeg var flink til å jobbe meg gjennom riene, selv om jeg følte at hun syntes jeg prustet fælt med tanke på hvor tidlig det var i prosessen. Gubben var enda ikke kommet og mobilen min var tom for strøm så fikk ikke varsla om at hans nærvær var ønsket... Han kom litt før tre og syntes det var vanskelig å få kontakt med meg der jeg stod bøyd over senga og danset. Han spurte om han skulle massere eller gjøre noe, men da var det såpass vondt at jeg tenkte "faen ikke rør meg," men svarte med å riste på hodet. Han følte seg litt overflødig stakkar. Tanken på at dette kunne holde på i laaaang tid gjorde at jeg ikke ba om smertelindring (hadde planer om badekar og lystgass slik jeg hadde sist) sånn at jeg sparte det til motet begynte å svikte.

 

Riene kom tett og det var vondt også mellom de. Fikk liksom ikke slappet av helt. Jordmorstudenten kom inn og takket for seg, det var vaktskifte og rapport. Gubben takket henne, mens jeg bare var i min egen verden. Det kom ikke noen ny jordmor med det første, så vi fikk være alene. Gubben dristet seg bakpå korsryggen med varm hånd og du dæven det var godt.

 

Spurte gubben etter en stund hva klokka var. 1545. Hmmm, tror jeg må på do. Prøvde det, men fikk ikke til noe for riene var sååå tette. Gikk tilbake til senga etter et minutt og bøyde meg. "HEnt noen, hent noen!!!" Gubben skjønte ingenting, men kastet seg etter den røde snoren på andre siden av senga. Ny jordmor kom inn. "Tror jeg må få trykke snart," sa jeg. Hun kikket på gubben som jeg ser for meg trakk på skuldrene (dette var nytt for han.) Hun ville ha meg på sengen, men det maktet jeg ikke så hun undersøkte meg stående. "Her skal det ikke presses nei, for du har bare 6 cm åpning." Hun satte i gang med å gjøre klart rommet.

 

Trykketrangen var enorm og i stedet for å svinge med hoftene når riene kom begynte jeg å gå på stedet for å gjøre annet enn å presse (steike så flink jeg var!!!) Tryglet og ba jordmor om å få presse, men det var det ikke noe lurt å gjrøe, for jeg hadde revnet såpass sist svangerskap at de måtte passe ekstra på denne gangen. Prøvde meg på do igjen for å få bort ting som kunne hindre veien ut for lillegutt. Nei, ikke snakk om. Stod over badekaret og erklærte at jeg måtte få trykke.

 

Jordmor ba meg til sengen og sjekket åpning. 10cm og bare en liten flik som måtte tøyes. Fikk lystgassen jeg hadde bedt om, men helt glemt :D Ok, her skulle presses ;) 5 rier (fikk kjenne på hodet hans som stod i åpningen, for jeg var overbevist om at jeg skulle være nødt til å presse i 2 timer som med førstemann) og gutten var ute kl 1633., altså 2,5 timer etter første ri og vannavgang. Gubben heiet meg frem slik bare en personlig trener kan gjøre og vi var riktig stolte av meg begge to :)

 

Nå har vi vært hjemme i to dager og er slitne. Dvs jeg er det. I natt var første natta jeg har sovet i det hele tatt siden fødselen. Har endelig fårr dreisen på ammingen og lillegutten sover fornøyd mellom måltidene. Gikk min første tur med han i vogna i går og bare nøt høsten, roen og kroppen min.

 

Veier i dag 82,5 kg og har kroppen fullere av vann enn under svangerskapet (slå den...) så jeg håper jeg klarer å drive det ut. Hendene er litt vonde og det irriterer meg...

 

Nå er det tid for å begynne å skrive ned matinntak og trim igjen, så nå er jeg tilbake til "OVervektig" og "Eplehagen" for alvor, men har lovet meg selv at tida foran PCen skal begrenses, så jeg er forhåpentligvis ikke her så mye som i visse perioder tidligere!

 

GRatulerer også til Ellie76 med nydelig jente!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har bare lest første innlegget ditt og avslutningen på tråden med overtiden og fødselen din.

 

Det første innlegget ditt i denne tråden er veldig rett på kornet, jeg tror du har fanget tankesettet til mange kvinner der, inkludert meg. Så deilig å se at noen faktisk har skrevet det ned, da ser jeg at jeg ikke er alene om å ha det slik.

Takk for at du tok deg tid til å dele det med oss!

 

Gratulerer så mye med lillebror, det hørtes ut som en veldig fin fødsel (selvom den kom noe sent) Nyt tiden med den lille og ha en strålende høst videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue
Hei!

Jeg har bare lest første innlegget ditt og avslutningen på tråden med overtiden og fødselen din.

 

Det første innlegget ditt i denne tråden er veldig rett på kornet' date=' jeg tror du har fanget tankesettet til mange kvinner der, inkludert meg. Så deilig å se at noen faktisk har skrevet det ned, da ser jeg at jeg ikke er alene om å ha det slik.

Takk for at du tok deg tid til å dele det med oss!

 

Gratulerer så mye med lillebror, det hørtes ut som en veldig fin fødsel (selvom den kom noe sent) Nyt tiden med den lille og ha en strålende høst videre :)[/quote']

 

Hei Mizzi!

 

Takk for det. Det er fantastisk å ha baby i huset igjen. Det blir en annen type lyd og stemning ;)

 

Jo, jeg har det nok som mange andre og å skrive her inne er en fin måte å bearbeide og få ting satt i system på. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli klar for å ta del her inne igjen og å komme i gang med sunt kosthold og mosjon.

 

I dag har jeg gått to turer. Ikke langt, men lenge for jeg må gå sakte enda. Jeg er fornøyd med det. Kostholdet har ikke vært noe å skryte av, så i morgen er det litt fokus der. Jeg har lovet meg selv at etter et svangerskap uten lyst på noe som helst, så skulle jeg kose meg de første to ukene av barseltida med hva jeg ville (merk spekeskinke og valnøtter...), gjøre lite husarbeid og bare kose med lillegutt. Det eneste jeg skal forplikte meg til er å prøve å gå en tur hver dag for å klarne hodet og røre meg litt. Ble hekta på turgåing forrige gang jeg ble mor, så det er håp for at det kan skje nå også selv om jeg går motsatt årstid i møte.

 

Da er det snart pupp og så natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Vekta står på 78,5 og appetitten har slått inn for fullt... Søthunger og salthunger og you name it. Det blåser så fælt her i Trøndelagen nå at jeg ikke våger meg ut med lillegutt. Prøvde en tur før i dag, men han hylgrein og da jeg kjente etter trakk det godt oppi bagen hans. Står i papirene også at man skal unngå vind, svært mye fukt og temperaturer under 10 minus, så jeg prøver å bruke litt fornuft.

 

Kjenner det er essensielt at jeg kommer i gang med de trilleturene nå, for blir jeg sittende inne kommer dette sunnhetsperspektivet til å glippe. Prøver å gjøre en del her hjemme, men det er så himla godt å bare ligge på sofaen med gutten på brystet og snuse på han. Har stervd litt med ammingen, så nå er jeg så stolt over at han har lagt på seg og bæsjer i hytt og gevær. Må vel også huske at jeg fødte for 11 dager siden og ikke skal stresse, men nyte og kose meg. Men har så lyst til å komme i form igjen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

...er jammen ingen dans på roser. Men nå er jeg ihvertfall på bedringens vei, og i dag har jeg gått min første ordentlige trilletur. Strever med stiv nakke og hodepine etter ei helg med høy feber og noe vondt i ene brystet. MEn er så mye bedre at jeg bare gleder meg til å komme meg ut i morgen tidlig :) Eller tidlig blir det vel ikke, men i morgen den dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt noen trilleturer de siste dagene? Har jo vært fantastisk vær i Trondheim, selv om det har vært kaldt! Blitt kvitt brystbetennelsen og fått kosa deg med lillegutt? Synes storebror det er noe stas da? Hvordan går det med matlysten nå: fått det på rett kjøl, eller har du fortsatt lyst på søtt og salt?

 

Stå på, du greier det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stinelill1988

hei :D

hvordan går det med deg?

alt vell med minste mann?

 

jeg og typen min skal igang med prøve tid! men først skal jeg prøve ut el test noen dager. dette blir spennende :)

 

ha en fin uke videre<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Brystbetennelsen er på tilbaketur og jeg er i storslag! Har gått til Trondheim sentrum fra oppe på Byåsen i dag. Gikk veldig rolig og brukte 1t 45 min. Det kaller jeg en fin liten treningsøkt!

 

Feberen har gitt seg og brystet er ikke rødt og vondt lengre. Melka kommer lettere og det er bare bittelitt vondt når gullet får tak.

 

Vekta i dag viser 77,8 kg og jeg kjenner tankene dras mot 65. Det er vekta jeg ønsker å havne på, men det skal få ta den tid det trenger. Har ikke vært 65 siden vgs... Rart å tenke på at om kg så er jeg der jeg var etter 3 GRethe Roedekurs for 6 år siden. Klart det er ikke snakk om muskler på denna kroppen nå som den gang, men det er da et himla godt utgangspunkt :D

 

Matlysten har jeg fått tilbake, dvs sulten er jeg, men ikke på middag. Spiser litt søtt og salt hver dag, men ikke slike enorme mengder som jeg har gjort.

 

Så spennende med prøving til graviditet!! Det er en spennende tid, men fort gjort å bli utålmodig... Bare ikke la de rundt deg stresse deg selv om de mener godt...

 

Nå skal jeg brette ut mitt slankere legeme på sofaen etter å ha vært på bena siden 12 i dag. JEg er fornøyd med innsatsen i dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

En helg med bare tullmat og snop. Ikke bedre i dag heller for storebror er syk og da har vi litt sykegodt... Men skal få gått meg en tur til kvelden håper jeg. Skal ta svinevaksine i dag og håper det ikke fører med seg bivirkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Nå er storebror frisk og jeg kan gå tur i morgen!!! Vi gikk til butikken i dag, men det går så sakte når man har med seg en treåring. Spist masse gørr i dag også, men i det minste drukket myyye vann.

 

Får lunsjgjest i morgen som har med seg noe godt å bite i. Håper at jeg kommer meg ut på en god tur etter det.

 

Helga blir en utfordring, for da skal gubben på to julebord og jeg har begge barna etter ei uke med begge barna hjemme. Det sliter litt på overskuddet kjenner jeg, for jeg kommer meg ikke ut, får ikke gjort noe inne og får litt kortere lunte. Når det er sagt så kunne jeg ikke vært heldigere med barna, for den ene elsker den andre, den andre sover hele tiden (men helst i fanget til mor) og de er godgutter som koser med mor så mye som mulig. Men jeg har bare to armer og ett hode, så det tar vel litt lengre tid å bli vant med nytt liv som tobarnsmor. Men lukten av baby dere, den er uimotståelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

I dag har jeg gått i 4,5 timer. Dvs 3t og 15 min på tur til og fra kjøpesenter og så drøye timen med shopping :) Det var deilig. Hadde en utskeielse med en snickers på vei hjem for å få opp blodsukkeret. Det får gå og jeg angrer ikke.

 

Til kvelds nå skal jeg spise et par-tre brødskiver, et eple og en kopp julete. HAdde stekt torsk til middag i dag, og det var godt. Fryser som en snømann akkurat nå...

 

I morgen er det en ny dag med turgåing og sunn og deilig mat. Marinert kyllingfilet i morgen, og potetmos og salat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...