Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

jeg må bruke litt tid istedet for å kaste meg hodestups følelsene i vold. jeg må tenke igjennom status og hva jeg vil, og dere hjelper meg veldig med det. jeg vet jo fra tidligere også at om man bevilger seg selv en halvtime til å tenke igjennom konsekvenser av de valgene man tar, så er det en hjelp til å ta det rette valget.

 

jeg tenker du er på riktig spor, jamba. hent den sykkelen du. noe tråkking får du alltids unna, og alt er bedre enn ingenting :)

 

takk for hilsen biggirl. det var koselig. nå må jeg snoke litt på forumet for å se hvor du vanligvis holder til.

 

mandag er snart over, jeg skal se på den danske politiserien jeg ikke husker navnet på. stå på videre alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar

Noe trim er absolutt mye bedre enn ingenting, da er det avgjort, henter den i midten av oktober ;)

 

Da har jeg fulgt programmet idag også, sånn nogenlunde, ganske fornøyd.

 

Dette vil gå bra, men hva skulle jeg ha gjort uten dere :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det virkelig vært mye aktivitet siden jeg var inne og leste sist (14.9.)- Og dere er så flinke alle sammen!

Det som slår meg når jeg leser igjennom dette, er hvor viktig dette forumet egentlig er - vi får satt ord på følelser etc. Tidligere har jeg liksom ikke forstått dette at slankingen ligger "i hodet", men det går mer og mer opp for meg ihvertfall hvor mine problemer ligger.

En ting er å "være glad i mat" eller ha "kraftig benbygning" som jeg har hatt som unnskyldning hele livet. Jeg har også vokst opp med en mor som var konstant på slankekur, og hadde en stor kropp. Jeg ser jo at jeg ligner på henne, men det er egentlig ingen unnskyldning. Alt er opp til meg selv! Det er mitt liv og mitt ansvar, jeg kan ikke skylde på noen! Jeg ser at jeg har lett for å kjedespise, det vil si f.eks. når jeg slenger meg sliten på sofaen etter kveldsjobbing og sykling.. da kan det bli for mye mat. Må planlegge og ha i hus mat som kan spises da... ikke bare spise ørten knekkebrød med ost. Har ikke godteri etc. i huset, det er igrunnen mengden mat som er problemet.

Nei, nå må jeg jobbe litt - ha en fin dag!

 

Klem fra genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som forstår og som man kan "snakke med" er nok gjensidig, i alle fall fra min side - jamba. fint du dukket opp her! det er jeg glad for.

 

og du genialt, er inne på viktige faktorer. å bli bevisst egne vaner er noe helt annet enn kun å gå ned i vekt. for å klare å gå ned og deretter å holde vekta tror jeg at jeg må knekke koden, hva er det som bidrar til å skape og opprettholde feilslåtte vaner?

 

som du sier, nytter ikke å skylde på noe eller noen om man ønsker endring. mange av oss kan finne årsaker i barne/ungdomsårene som har forårsaket de dårlige spisevanene, men som voksen person må man kunne revurdere. ønsker vi å ha det sånn? sånn kan vi ta ansvar for og styring av våre egne liv. så får vi heller planlegge utfra de sårbarhetene vi erfarer å ha.

 

dagen i dag har vært god. jeg har spist måltidene mine og vært fornøyd med det. har fått trimmet litt også, tror jeg fikk 3.5 trimpoeng i dag. og det er jeg selvsagt fornøyd med :)

 

i dag er det ukeblad-tv på meg, greys anatomy. grei hjernedop. og det uten hangover i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sannhet i det gamle ordtaket "sammen er vi sterke" !

 

Jeg tror alle sammen trenger noen som skryter av oss når vi er flinke, og ikke minst støtter oss når det ikke går som vi håper.

Jeg ser jo at jeg ikke får den backupen hjemme som det jeg får her. Ikke fordi han ikke støtter meg, men fordi han ser meg hver dag og ikke ser de små nedgangene fra uke til uke ;) Jo da, jeg forteller ham det *flirer* men det er jo grenser for hvor mye jeg kan mase om denne vekten hele tiden også...

 

Nei, det er godt og ha dette forumet!

 

klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å ha deg også her hyfsan, og alle dere andre også ;)

 

Idag har det vært litt rar dag, men har fulgt opplegget både med mat og trim, det føles bra

 

Ikveld mens jeg knasket kveldmaten, knekkebrød med kaviar og fiskepudding, ganske godt faktisk, så har jeg også tenkt framover, faktisk på julen. Den blir jo min første jul som slank, eller slankere :), og det skal jeg være x antall jul'er framover også. At jeg ikke har nådd målet til jul, sannsynligvis ikke før ved påsketider, er igrunnen uvesentlig. Det jeg har tenkt på er hvordan skal jeg gripe det an? Ikke med baking og pynting og vasking og alt som hører til, men hvordan komme igjennom jula, helskinnet, med en følelse av masse hygge og glede, uten å gå opp X kg som jeg da må slite for å få av hver eneste januar i åra framover. Det gjelder jo også påske, ferier, ja ganske mye.

 

For meg så er kampen nå for å komme til trivselsvekt den enkleste tror jeg. Nå følger jeg et opplegg med mat og trim, og jeg går nedover, sakte men sikkert.

Men hva da når famlingen skal begynne, finne ut hva jeg må eller kan spise hver dag for å beholde trivselsvekta, og slippe et evig liv med 5 kg opp, slit med 5 kg ned, 5 kg opp og slit med......

 

Jeg forbinder høytider, ferier, hyggelige sammenkomster med noe ekstra, og veldig ofte inneholder "noe ekstra" masse kalorier. Jeg skal ikke slutte å kose meg, men jeg må lære meg å forbinde kos og noe ekstra også med alternativer som ikke er kaloribomber. Det blir litt av en utfordring. :)

 

For all del, jeg holder ikke på å miste motet. En slankere linje medfører så utrolig mye positivt både fysisk og psykisk, at det er virkelig verdt utfordringene. Men oppskriften på å få en slankere linje er så mye tydeligere, enn å bevare den.

 

Da tar jeg kvelden, i morgen er det ny dag og nye utfordringer, de klarer vi aldeles utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere er her alle sammen, jeg hadde også en grei dag igår, trimmet, spiste som jeg skulle og så litt på tv før jeg la meg - Greys er helt knall.

 

Jamba du snakker om julen, jeg har også tenkt litt på den.. jeg meldte meg inn i vektklubben 23.12. ifjor og det virket som en brems på meg. Hadde en veldig måteholden jul, greide faktisk å gå ned litt!

 

Julen iår har vi snakket om å gjøre noe helt annet, f.eks. dra til England og oppleve julen der! Da blir det behov for verken julepynt eller kaker. Vi skal flytte på våren neste år og har allerede begynt forberedelsene, og da kan jo også juletingene pakkes ned.

 

Vi har ikke så mye familie å ta hensyn til iår, og kan stort sett gjøre som vi vil - heldige sånn - men det er jo greit å ikke bare sitte foran tv med ribba i fanget!

 

Mitt råd til deg Jamba - finn på en ny vri iår!

 

Ha en fin dag - klem genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny vri, vet bare ikke helt hva den går utpå enda.

 

Sånn sett er jeg nyseparert, og kan gjøre akkurat det jeg vil. Men trives nå med jul hjemme, forberedelsene, juletre og pynt, og skal være sammen med barnebarn for første gang, siden vi vil bo så nærme hverandre, det vil bli topp. "Ut og inn kaker" sluttet jeg å bake for en del år siden, gikk bare til småfuglene på nyåret allikevel. Så får bake litt i form, og finne noen gode varianter til eget bruk også. Det er kremkaker som er min store lidenskap, så det vil det bli lite av. Mat ellers skal bli litt ekstra ekstra, men skal samtidig velge magre varianter. Gjør regning med at med planlegging så vil jula bli akkurat slik jeg vil ha den, mat i moderate mengder og ubegrenset med kos ;)

 

Turjakka har utvidet seg, eller kanskje det er jeg som har krympet :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt å se dere. jeg må få ut litt steam!!! ;) i selvangivelsen i år har jeg satt opp fradrag for store sykdomsutgifter fordi jeg i fjor hadde et komplekst sykdomsbilde. jeg var langtidssykemeldt, store utgifter til alternativ behandling fordi det ordinære helseapparatet ikke kunne tilby noe. i dag fikk jeg brev: fradrag på ca kr 23.000 er foreslått satt til kr 0. jeg kunne spy! har i alle fall tenkt å kontakte legen min for å få en uttalelse derfra, og deretter anke. men likevel. hvorfor skal det være så vanskelig for "vanlige folk" å få gjennomslag for noe som helst i et sånt system??

 

det var dagens sure oppstøt.

 

jeg ser dere tenker på jul og strategi ift dette. det heter seg at det ikke er det du putter i deg mellom jul og nyttår som gir varig vektøkning, men det du spiser fra nyttår til jul. det tror jeg på! julaften spiser jeg som de andre, jeg orker uansett ikke så mye feit julemat. det jeg kan være litt bevisst på er småknaskingen utenom. de andre juledagene forsøker jeg å moderere meg. jeg er helt sikker på at dette skal gå bra. kos er ikke utelukkende mat. det gjelder å finne sin måte å kose seg på utenom at det skal skje via tygging. i år er vi jo så godt i gang, eller hva?

 

å gjøre noe helt annet høres fint ut. det kunne jeg tenke meg også., jeg er ikke så glad i jula av ulike årsaker. men sitter fanget i "garnet" i år, så jeg gjør det beste ut av det.

 

så starter vi det nye året med en god følelse for oss selv. vi er godt i gang, og slipper å starte 2008 på skrætsj. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når man får sånne avslag hyfsan. prøv å gjør som du sier å ank på dette. Oppsøk evt en sosionom, de kan hjelpe deg.

Jeg for min del elsker jula. Forbredelsene, maten, kaker og snop. Kose seg sammen med familien og venner. Det er helt toppers for min del. Men skal prøve en litt magrere jul i år, enn de andre åra. Unga drar til faren 2,juledag så da kan man stramme inn en del. Men samværet med familei og venner er vel det som betyr mest, så da får vi prøve litt magert i år da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kan ikke gi meg så lett. men de krever at sykdommen skal være kronisk, og jeg har jo (forhåpentligvis) potensiale til å bli frisk. har lest i avisene at til og med folk med diabetes nektes fradrag, den sykdommen er vel i alle fall kronisk.... og så må man spare på alt av kvitteringer. før holdt det med en legeattest. ja, de strammer inn på "småkårsfolket" mens de store fete fiskene slipper unna.. det er i alle fall det inntrykket man kan sitte igjen med.

 

skulle ønske jeg kunne få noen gode dager nå, med ikke så mye mentalt strev. jeg har vært snopesjuk i dag også, kanskje pga dette brevet og restskatten som jeg må betale? som om det hjelper å spise!!???!

 

da er tanken på dere god å ha. jeg tok meg en kopp med 72% kakao sukkerfri. deretter var det å hive seg på sykkelen. jeg har klart 3.6 trimpoeng i dag, og er fornøyd selvsagt. tanken på at jeg ønsker å bidra positivt for dere her inne, at jeg skal rapportere vekt på mandag fikk meg til å tenke meg om. ikke f... om jeg skal gi etter for noen !#X)#%& impulser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert Hyfsan, det er rette moralen!!!

 

Det er noe dritt med slike ting... Vi har hatt samme styret med moren min hvert år, og i år døde hun av sykdom uten og fått noe som helst fradrag noen gang... De kan øse penger utover de som har, mens de som trenger - nei de får ingen ting... Lett og bli bitter i møte med ett slikt system...

 

Men det som ikke hjelper er jo om vi lar kroppen vår straffes av det ;)

Derfor synes jeg du var kjempeflink i dag!!!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott du løste denne nedturen hyfsan, er du ikke stolt over deg selv? Du har jo virkelig grunn til å bli forbannet - ikke gi deg, prøv å anke! Jeg har ikke så god erfaring med det du skriver om, men det virker helt umulig å få noe som helst. Jeg har en samboer med "diabetes2 light" (1tablett om dagen) og det har aldri falt oss inn å søke om noe. Vi må jo ha et litt dyrere kosthold enn normalt, men har sett en annen venn som sparer på alle regninger for sukketter etc. for refusjon, og da blir jeg helt slapp! Hvordan skal du bevise at du kjøper mer ren og dyr mat og grønnsaker, enn poteter og hvetemel? Nei, det blir for mye stress.

Til orientering er samboern helt normalvektig, det er ikke noe å slanke bort der!

 

Så over til jula, jamba det ser ut som du har planene klare. Ifjor satset jeg mye på nøtter og frukt som kos til jul, og hvis vi hadde gjester, bakte jeg kake og sendte restene med folk hjem - eller tok med på jobb. Lagde mye mindre av alt, pleier å lage grandios porsjon med hjemmelaget karamellpudding, men ifjor laget jeg kun en normal som var borte på en dag, ingen rester jeg kunne fristes med.

 

Sånn var det også med ribbe - laget en liten - restene ble sendt med sambo i matpakka. Laget stor skinkestek som jeg spiste mye av med skysaus.

 

Vi hadde også folk på lutefisk, prøvde da å spise mye fisk og ertestuing, og vips er man mett. Ga meg selv valget mellom f.eks. akevitt og saus, og da valgte jeg akevitten. Det ble ikke så mye "ja takk, begge deler". Ja, jula ifjor gikk fint - det gjelder bare å stoppe opp og tenke og nyte en liten bit av litt av hvert!

 

Ellers har jeg hatt suksess med store fat med litt eksotiske frukter oppdelt, folk er som regel glad for litt lettere mat i jula, de får nok snop andre steder. Tenker at jeg godt kan investere litt i dyr frukt og spesielle grønnsaker når jeg ikke bruker penger på kaker og snop. Man må jo unne seg noe, og kvalitet smaker!

 

F.eks. er det nydelig med en liten bit skarp ost med noen mandler og en tørket aprikos til, sammen med et glass tørr sherry! Lag små porsjoner på skåler til hver gjest! Luxus spør du meg!

 

Nei nå kom jeg nesten i julestemning - skal lage tacos imorgen med mye godt i - gleder meg til helg!

 

Klem genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og få så mange gode tilbakemeldinger. nå er jeg enda mere kry enn jeg var i går :) kanskje blir jeg helt uspiselig etterhvert ;)

 

kommer nesten i julestemning selv jeg, når jeg leser genialt sine tips for en god jul. fikk mange tanker selv om hvordan jeg kan gjøre ting annerledes og kanskje bedre for alle i jula i år. jeg skal i alle fall være her på forumet, det er nå helt sikkert. for meg er nok det den beste "medisinen" av dem alle.

 

håper dere har/får en fin dag i dag. her er sola så vidt fremme. jeg har fri i dag, skal ut og gå en tur hadde jeg tenkt. kommer innom siden i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i morgen er det fredag og helg. jeg har hatt en litt bedre dag i dag, ikke hatt den intense trangen til å spise snop. det er godt å få en pause. glad for hver dag som glir forbi uten de store utfordringer i så måte. jeg har bare klart 1.3 trimpoeng i dag, ikke noe å rope hurra for - men mye bedre enn ingenting!! ha en fin kveld alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles godt når dagen er gjennomført med nogenlunde stil. Og jeg har klart mine 3 poeng idag også, blir litt hver uke av bare 3 poeng om dagen også ;)

 

Og genialt, alle juletipsene var flotte, takker. Skal virkelig lage mye godt i jula, som jeg kan kose meg med, med god samvittighet. Har kopiert det over på et eget ark, og laget en mappe med navn "mat", så slipper jeg å lete febrilsk her, når jeg trenger gode tips :)

 

Ny dag banker på snart, den vil gå fint for oss alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ønsker dere en riktig god helg - jeg skal riktignok jobbe imorgen, men helga starter allikevel på fredag synes jeg. Idag skal vi spise Tacos - jeg har kjøpt inn masse sunne grønnsaker og har karbonadedeig fra frysern som skal til pers.

 

Har også tenkt å ta et glass rødvin til (eller max 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i går mistet jeg fokus fullstendig. var på seminar og klarte ikke styre meg rett og slett. i går kveld hadde vi gjester, og jeg var ikke så måteholden at det gjorde noe da heller. i dag er også en dag uten særlig fokus, av ulike årsaker.

 

jeg tror jeg bare må godta at jeg er skrudd sammen på denne måten, og ikke la det ødelegge det langsiktige målet mitt. men det er klart - det blir ikke rare vektreduksjonen på denne måten. alt har sin pris dessverre ;)

 

til uka drar jeg på fjellet. der har jeg ikke nettilgang, så det blir ei ukes tid uten meg her. målet mitt er å få til ei god uke, med sunn mat uten de store utskeielsene. kanskje kommer jeg innom i morgen. ha det bra så lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger blir det sånn... Men kanskje du burde tenke på hvorfor du faktisk begynte med livsstilendringen din. Finne igjen litt av gøtsen du hadde da du begynte. Håper du får en fin uke på fjellet.;)

Klem fra Rina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en kjempefin uke på fjellet hyfsan! Og tenk på oss hvis du mister fokus! Vi venter på rapport når du kommer hjem - og da må du være flink!!! Vi får prøve å klare oss uten deg..*snufs* .. du er en av de som inspirerer meg veldig!

 

Klem og god tur fra Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble sjuk i går, feber og hele greia. så har for det meste sovet. like greit, så blir det i alle fall ikke noe spising. klarte å komme meg i dusjen idag, kjenner jeg har væske i kroppen, er øm og stiv på en måte. veide meg, selvsagt. det har jeg jo blitt enig med meg selv om å gjøre uansett. har gått opp 1.5 kg og 4 cm rundt midjen. det er sikkert prisen for helgen. herremin, sier jeg bare. jeg tror jeg legger på meg bare jeg runder hjørnet av et bakeri...men i stedet for å deppe, kjente jeg at jeg ble mega-motivert. ikke f*** om jeg gidder å bruke mer tid på ikke å komme videre.

 

og det å komme inn på tråden her, var til enorm motivasjon. for her var dere jo!! som jeg har sagt før: samholdet med dere her inne er noe av det viktigste for meg i å holde ut. det viktigste er jo hvordan jeg selv takler livet mitt, men det nest viktigste er jammen dere!

 

jeg håper jeg kommer meg på fjellet i morgen. føler meg bedre i dag, men har fremdeles feber. stå på dere, håper dagen og uken blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...