Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar

krype meg tilbake. har rå-spist i ei hel uke nå. jeg har est ut, det merkes på klærne. trenger ikke veie meg for å få det bekreftet. fra erfaring vet jeg at det nå i alle fall går halvannen uke på å få ut avfallsstoffer og elendighet av kroppen igjen. hele systemet kommer helt i ulage. men det får så være. det viktigste nå er å stoppe den selvdestruktive adferden.

 

skulle ønske jeg kunne si dette var en ny erfaring, som jeg ikke vil ha igjen. men det er motsatt. jeg har erfart dette før. blir som å gi en drink til en alkoholiker, man "ramler utpå". og det krever krefter og styrke for å stoppe det og komme tilbake igjen. hvorfor lærer jeg ikke av tidligere erfaringer? svar meg den som kan :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Tror det er lurt å gå på vekten på sin faste ukedag, selv om man frykter/vet at det går dårlig.

 

Noen ganger går det bedre enn fryktet.

Andre ganger er det like ille som, eller enda verre enn man hadde trodd.

 

Begge deler kan virke motiverende, hver på sitt vis.

 

Uansett er det bedre å se realitetene i øynene og ta tak før det sklir enda mer ut. Veldig tungt å måtte gå ned de samme kiloene igjen og igjen (har jeg erfart!)

 

Godt å høre at du har bestemt deg for å snu den selvdestruktive adferden. Godt å høre at du unner deg selv å bruke din kunnskap til å nå dine mål og få den kroppen du både ønsker og fortjener.

 

Hvordan den destruktive mekanismen kan oppstå og bestå, er også for meg en gåte. Jeg er proppfull av den selv. Man kan være jublende glad over å ha kvittet seg med unødige kilo. Like fullt er man kjemperask med å putte dem på plass. Komplett ubegripelig.

 

Nå strever jeg for å stabilisere vekta. Og jeg SKAL klare det. Jeg har nettopp begynt å bruke boka "Tankekuren" av Ben Fletcher, i håp om litt indre endring, i tillegg til den åpenbare forandringen som har skjedd utvendig. Kan skrive mer om det etter hvert som kuren skrider fram.

 

Er i uke 1 nå, og ukens utfordring er å gjøre to ting jeg vanligvis ikke gjør. Jeg kunne velge blant 25 oppgaver, og har valgt å male et bilde og oppsøke en venn jeg ikke har hatt kontakt med på lenge. I tillegg skal jeg ha en tv-fri kveld hjemme.

 

Lykke til med snuoperasjonen og godt helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dag har blitt kveld, og jeg er i gang igjen! kan ikke skryte av noe særlig trimpoeng i dag, men har i alle fall spist "vanlig" igjen.

 

takk for innlegg fullfres. all ære til deg som har klart vektreduksjon og nå skal stabilisere vekta di. blir spennende å høre hvordan det går.

 

for øvrig er jeg helt enig med deg i at jo før man klarer vinne tilbake kontroll, jo bedre. jeg har også gått ned og opp noen ganger, og vet hvor tungt det er og hvor sliten man blir av å ha det sånn.

 

men gjort er gjort og spist er spist. nå må jeg ta en dag om gangen, og se fremover! god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helgen er ung og mulighetene mange.

 

har vært ute og luftet vettet en halvtimes tid. det er varmt ute, sol og knall blå himmel. tenkte meg ut på en sykkeltur en times tid, ganske snart.

 

så er det det evindelige husarbeidet da :( tenk om noen kunne finne opp noe som gjør at gulvene holder seg automatisk rene et par uker i slengen. hadde vært noe det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg har hatt en så dårlig uke. i dag klarte jeg 3.7 trimpoeng. jeg er kjempefornøyd. det har gått helt fint med næringsinntak også. har ikke veiet meg men målebåndet viste + 3cm rundt midjen etter den galskaps-uka. jeg hadde regnet med det, det er prisen å betale.

 

men - nå ser jeg bare fremover. om jeg er heldig og standhaftig , så kan jeg være i mål i begynnelsen av februar. det hadde vært noe det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er jo bare Garfield som kan si det, og være ferdig med det problemet.

 

Hei hyfsan!

 

Har lest litt av innleggene, og synes du er flink, og har jo et enormt pågangsmot også.

 

Håper det er plass til flere her. Jeg begynte for en stund siden, og fant siden her for et par uker siden, og har reg. hva jeg spiser, planlegger litt, og hva jeg trimmer. Det blir ikke mer enn vel 2 poeng hver dag, ca 17 pr uke, men håper at det jevne kan være bra. Har ikke tilgang til noe helsestudio, så det blir det jeg finner på selv i heimen. Morgentrim for magen, tur i frisk luft, og en kveldsøkt med aerobic, de som kan aerobic vil sikkert være uenig i at det er det jeg gjør ,og litt gå'ing på baken.

 

Følger ikke noe kurs. Gikk på kurs for mange år siden, faktisk 30 år, og har tatt opp igjen det jeg husker fra den tiden, pluss det jeg har snappet opp i diverse innlegg her, så det vil gå bra, det må gå bra

Det er utrolig hva noen gram nå og da ekstra, har blitt til i årenes løp, pluss moms

 

Vi må stå på, ukrutt forgår ikke så lett pleier jeg å si

 

Hilsen Jamba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen skal du være! koselig med litt selskap her inne :) 2 trimpoeng hver dag er ikke å kimse av, synes du virker innstilt på å få til noe, jeg. jeg er heller ikke på noe helsestudio nå, jeg går turer og sykler litt. har en dårlig skulder etter en skade, og sliter med å bli bra. det begrenser veldig hva jeg kan drive med.

 

jeg har gått gr kurs nå i våres, så si fra om det er noe kunnskap jeg kan dele med deg. vi vet jo hva det handler om; spise mindre og være mer i bevegelse - men likevel må vi spise såpass mye at kroppen ikke går på sparebluss. fri og bevare meg!!!

 

i dag, søndag, må jeg se om jeg kan klare å ta litt husarbeid. det er ikke gjort noe som helst her i helgen, og det ser ut deretter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig positivt å vite at jeg kan få råd fra en som vet hva det går utpå, ikke bare har lest seg til det!

 

Husker ikke hva som er anbefalt max dose av melk. Bruker et par glass ekstra lett melk daglig, det bruker jeg til kos i kaffen, (varm melk og pulverkaffe) sammen med natrena, gir både kos og metthetsfølelse om kvelden.

Og noen ganger blir mellom- eller kveldsmåltidet et par knekkebrød, knust, med et glass skummet surmelk over, iblandet natrena og kanel på toppen, mmmmm.

 

Har lest både her inne og rundt forbi på internett om viktigheten av vann og faren for å havne på sparemodus, og at minimum kalorier skal være 1300. Fant en beregning i et innlegg på kaloriforbruk pr dag, utifra vekt, normaldager og trim. Når jeg reduserer det jeg kommer til med 800 kalorier, havner jeg på i underkant av 1600. Har et snitt på ca 1550 pr dag, og putter noe i munnen med ca 3 timers mellomrom.

 

Det er beundringsverdig hva du har fått til, håper jeg klarer å være like flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hyfsan:)

Så fint at du har kommet deg på rett kjøl igjen. Vi er flinke som klarer å hente oss inn, syntes jeg:)

Disse ekstra kiloene jeg la på meg forrige uke/helg sitter litt hardere enn de kom på gitt, men har gått ned noen av de da. Skal jo ikke veie meg før imorgen, så det blir spennende.

Å om du lurer på om jeg syntes det var verdt det, så nei.

Ha en fin dag:)

Klem fra Rina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her inne. kan til tider bli ensomt når ingen andre enn meg selv skriver.

 

enig med deg, rina - at vi er flinke til å hente oss inn. men jeg skulle jo ønske at jeg kom dithen at jeg slapp nettopp det. jeg glefser innpå, veldig destruktivt. hadde jeg forsynt meg med et par kosemerker, så ville dette ikke vært noe å nevne i tråden engang. det er følelsen av å miste kontroll, av å miste motivasjonen, av å bli skuffet over seg selv, motløs - og dermed enda mer selvdestruktiv. fytte filler'n.

 

ser ut som om du, jamba, har funnet din måte å gjøre ting på. det er det som er viktigst. jeg drikker ikke melk, men jeg spiser tre yoghurter daglig da. så jeg regner med å få i meg det jeg skal ha av kalk.jeg synes det høres flott ut, at du spiser ca 1500-1600 og hyppig. bedre kan det vel ikke gjøres :(

 

jeg er langt fra noen guru på området. jeg har vel som de fleste her inne på denne siden, kanskje. M+ i teori, men i praksis har det vært Lite godt. Huff. Men det er jo det det skal endres på nå da. så blir det M+ i praksis også :)

 

ha en fin kveld dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo takket være det jeg har lest her fra deg og dere andre, at jeg for et par uker siden startet mer systematisk med slankeopplegget.

 

Sist fredag kom kroppsvekt og matvekt i posten fra GR, så dere blir ikke kvitt meg på de første ukene. Har 29 slitsomme kg, grøss og gru, jeg skal kjempe for å bli kvitt. Det skal gå bra! Har sett på noen bilder fra i sommer, huff, burde henge et på kjøleskapdøra så jeg tenker før jeg spiser, og et på bilrattet, slik at jeg bruker hodet når jeg skal handle, he he.

 

Merker på klærne at jeg har minket noe etter at bildene ble tatt, en liten trøst i det minste.

 

Har gått utrolig lett til nå, men vet jo at det er begynneroptimismen som er ekstra sterk, vet jeg har mange kampdager foran meg. Men da har jeg bestemt at når det blir tøft, skal jeg klare å skifte gear ved å repetere det jeg har lest her på disse sidene. Dere viser jo et pågangsmot og en ståpåvilje som er helt utrolig, fortsett med det!!!

 

I dag har matinntaket vært bra, og 2,6 trimpoeng, fortsett med det!!!

til megselv også.

 

Ha en strålende kveld, og så tar vi fatt på neste uke med krum hals!

 

Hilsen en stor beundrer i dobbelt forstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er jammen sant. :)

 

dagboka her inne har vært til stor hjelp og nytte for meg, både dagsrapporten og denne tråden.

 

jeg har stor tro på at vi lykkes, så lenge vi ikke faller ut herfra om det skulle bli vanskelig.

 

i dag har jeg syklet en time (tur/retur jobb), halvannet trimpoeng bare det. jeg skal også ut på tur siden i dag, hadde jeg tenkt. så er det handledag. har skrevet liste, og er (foreløpig) god og mett etter middagen. så ingen fare for uoverveide og skadelige impulser i dag.

 

ny uke med nye muligheter, det er sikkert og visst :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke artig med handleturer, hente lettmelk, ekstra lett, og tenk på en hylle der står det noen esker med napoleonskake, så er det å finne kunstig sukker, det står selvfølgelig ved siden av bakevarene som marsipanpølse og kokesjokolade, og ved siden av knekkebrødet står det et pent stativ med noen ekstra fristende sjokoladekaker......

 

Har en venninne som driver med hest, tror jeg skal høre om hun har noen ekstra lapper, slik som hestene har ved hvert øye, så de ikke skal bli distrahert av det som skjer rundt.

 

Men vi fortsetter med uforminsket styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

butikkene satser alt på impulskjøp. det er ikke vilkårlig hvor du finner de ulike varene i en butikk. det å satse på "minibakeri" etc (gode dufter) gir penger i kassa. for meg er det viktig å gå i butikken uten å være sulten. ellers nytter det nesten ikke.

 

men - det er håp. stadig oftere opplever jeg å handle uten å ense de usunne varene. jeg som alltid pleide å stå og kikke ned i iskremdiskene, opplever endret adferd. det er gøy, det viser at det nytter. det å titte innebærer for meg, bevisst eller ubevisst, at jeg vurderer å kjøpe. derfor - i butikken i dag f.eks - enset jeg ikke annet enn det jeg skulle ha. så skylappene har i alle fall (tidvis) kommet til meg. :(

 

ellers har dagen i dag vært travel. det har gått i ett. jeg har 3.2 trimpoeng og er kjempefornøyd med meg selv. verken mer eller mindre!! snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har god grunn til å være fornøyd, ble bare 2,4 poeng på meg, men er fornøyd med det, er sånn nogenlunde etter planen, maten også. Og aerobic'en på kvelden går lettere for hver dag, artig, og grasiøst som alltid (les: ku på vårslepp)

 

Det er kake (med krem) og is som er min lidenskap. Har vært flink til å følge lappen når jeg har handlet, så det går bra når jeg ikke har noe i huset. Er heldigvis så makelig anlagt, at får jeg et anfall, så gidder jeg ikke å sette meg i bilen og kjøre for å kjøpe, er glad det er et stykke til butikk og bensinstasjon.

Da tar jeg litt vaniljesukker i melk med pulverkaffe og natrena, så får det neeeesten sjokolade/mokka smak, det hjelper.

 

En dag nærmere målet, utrolig, vi møter morgendagen med pågangsmot!!!

 

Jamba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dagene går.... har syklet til jobb i dag også, halvannet trimpoeng og spart 45 kroner til buss :) er det noen sak når man kan slå to fete fluer i ett smekk?

 

nå venter jeg på at middagen skal bli ferdig. i dag er det fiskepudding, ekte bergensk sådan. masse proteiner og lite karbohydrater. det er noe annet enn disse tullete fiskepuddingkloningene man vanligvis får tak i.

 

nå skal jeg surfe litt på forumet og få litt motivasjon. fikk et bittelitte nedsig på vei hjem kjente jeg, men skriver det på konto for lavt blodsukker.

 

i kveld er det greys anatomy. hurra!!! tirsdagskvelden er liksom sånn fast serie-kveld for meg. så spiser jeg i alle fall ikke noe galt den stunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble litt lurt idet jeg skulle ut på tur. synes jeg så streif av sol. det gjorde jeg nok også men da jeg kom ut forsto jeg jo at himmelen i bunn og grunn var mørkeblå, i den mer uværsmessige nyansen. hadde gått 20 m da kom det noen digre regndråper. jeg hutret og småfrøs, var innstilt på en kort tur, men tenkte jeg i alle fall skulle klare en halv time. og der fikk jeg se den. en fantastisk regnbue som spente seg over hele himmelen. fargene var sterke og fine. to muligheter til å finne gullgryte, med andre ord. jeg fikk gått en halvtimes tur, koste meg med synet av den flotte regnbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, jamba.

 

i dag er det midtuke allerede. dagene flyr, ukene likedan. det er rart å tenke på, men vi nærmer oss årsavslutning. vi får gjøre det beste ut av høsten, mer er det ikke å si egentlig.

 

i dag har jeg gått to turer og syklet, har hatt fri fra jobb så det har blitt tid til litt ekstra trim. det er fint, jeg er glad for hver dag jeg i alle fall kan skryte på meg et par trimpoeng.

 

nå har jeg spist middag, og kjenner meg litt sigen etter å ha vært ute på sykkel. jeg får slappe av med avis og et grønt eple til dessert. jeg kommer nok innom siden i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk rina. det er så deilig å føle seg flink. i dag har jeg klart 4 trimpoeng. det var noe det!!

 

du er jo flink sjølv du da, rina. det går så det griner dette her!

 

jeg synes jeg har kommet godt inn i normalt matinntak igjen etter den grøsse-uka. glad det er historie og at denne uka er blank og skinnende som et nypusset messinghorn. :P (nå må jeg logge av før jeg blir for svulstig her :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fri i dag også, og innrømmer at jeg var rimelig seint ute av senga. Huff og uff. men har i alle fall fått tatt husarbeidet som ventet på meg. ellers har det skjedd lite eller intet her, jeg har ikke klart å skaffe meg et eneste trimpoeng foreløpig men dagen er ung :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...