Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

ikke mye positivt å komme med' date=' jeg, i dag. er bare i så dårlig humør. fikk noen nyheter som gjorde masse med meg, og jeg har bare lyst til å proppe i meg. er lei alt akkurat nå. meg selv, mine problemer i livet, slanking, you name it. og da føles løsningen: å spise. merkelig, er det ikke? hvorfor vil jeg spise når jeg føler livet butter? særlig når jeg vet det butter enda mer etter spising. svaret må jo være at det er den beste trøsten jeg vet om.

 

*sukk*[/quote']

 

 

Uffda Hyfsan, det hørstes ikke bra ut... ville bare gi deg en trøsteklem.

Det er nok ikke noen løsning og spise masse nei, selv om det føles bra akkurat da så blir det så mye værre siden...

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar

på innlegget fra deg, genialt. jeg leste det akkurat rett før jeg skulle i butikken og handle. hadde planlagt å kjøpe snop, i bøtter og spann. men ble motivert av det du skrev :), gikk en liten time på skauen før jeg dro i butikken. det var deilig å "komme til seg selv" igjen. det var så flott på skauen nå, vakre høstfarger og god lukt fra naturen. nå har jeg handlet 4 bæreposer med bare sunn mat. eneste usunne i de posene er noen flasker lett-brus, og det må da være lov.

 

og ekstra fint var det å komme hjem til trøsteklem fra deg, vilde. når man har dårlige dager, er det spesielt viktig å være inne på forumet, er min erfaring.

 

tusen takk til dere begge!

 

moralen må være: dårlige følelser forgår, men fettet består (dvs om man gir etter og trøstespiser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å høre at det gikk over hyfsan. Det å stoppe opp og ta den lille pausen og tenke "hvorfor gjør jeg dette?" virker for meg noen ganger. Og jeg kan ikke ha usunne ting i huset, da sklir det ned i et svakt øyeblikk. Terskelen er ganske høy for at jeg skal gå ut og kjøpe noe og stappe i meg.

Virkelig gøy at du klarte å besinne deg, er du ikke glad idag?

Ønsker deg en hyggelig helg, du har rett, det er nydelig ute nå - vi var på fjellet i helgen og jeg gikk mye. Prøv å finne på noe hyggelig - gå på kino f.eks. - det hender jeg gjør det alene også! Verden ser annerledes ut på vei ut fra kinoen!

Vi skal faktisk på storbyweekend til Berlin i helgen, gleder meg masse! (Har med skrittellern!)

 

Klem fra genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare helt strålende lesning, og så inspirerende.

Akkurat sånn er det Hyfsan, slik du beskrev det. Sånn er det. Det å identifisere disse mekanismene, tror jeg er et superclue fordet vi holder på med. Og da var Genialt sin inngripen også så utrolig bra!

 

Igår så jeg på noen kjempeflotte sommerbilder som vi fikk av en fotogal venn vi var på tur med i sommer, han tar bilder av oss i ett eneste kjør og bildene blir superfine; men akk alle disse bildene fra alt vi har gjort en helg viser jo meg veldig tydelig og hva skal jeg si....jo det var VELDIG tydelig at jeg ikke bare veier ti kilo for mye for å si det sånn. Så her er det bare å ta timeout når potegull og annet som motarbeider mitt bilde av hvordan jeg egentlig ser, roper til meg; Kom og kjøp/spis! Hvis det skjer i helgen skal jeg tenke på dere, og stå imot!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for feedback. jeg var strålende fornøyd allerede da jeg la meg i går kveld, og deilig å våkne i morges og ikke føle seg uvel i magen etter overspising. for min del er dette bare en kjempe-bekreftelse på hvor viktig forumet er for meg. og også på hvor lite det egentlig skal til for å stå imot fristelsen.

 

i dag kjenner jeg at jeg har en mye bedre dag. det er jo det som er så bra med dårlige dager, de går over.

 

god tur til berlin, genialt. håper du får kost deg masse.

 

vi andre "sees" kanskje her inne i løpet av helgen. god helg til dere alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dagen har vært bedre!

Og så deilig det er å ha kommet seg gjennom slike dager med hodet over vannet!

 

Dette er en personlig seier for deg Hyfsan, selv om forumet er viktig (det merker jeg også) så er det kun du som klarte deg gjennom!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var god lesing at du tok tak i de negative tankene og snudde dem til positive, slik skal det gjøres :-)

 

Har vært på farta noen dager, kjørt ca 100 mil for å få min mor i bursdagsselskap til min onkel, bra alder, 90 årsdag. Ble ikke mye trim de dagene, heller ikke så mye vann, men spisingen gikk utrolig bra, imponerte meg selv faktisk, kun 1534 kalorier på bursdagen, og det var inkl. fløtegratinerte poteter og napoleonskake, og dagen før kom min kusine på besøk hos min mor, og det ble servert sjokoladekake og is, og jeg spiste frukt istedenfor, og det var ikke spesielt vanskelig heller :)

 

Har tenkt på det endel, det med trøstespising, når livet butter imot. Er det virkelig trøstespising? Jeg føler at det heller er en slags straff, straff fordi diverse skjer som jeg burde ha forutsett eller taklet på en annen måte. Og at det som jeg kaller for trøstespising, er jo et "positivt ord" i en vanskelig situasjon, er mer egen straff fordi jeg ikke taklet det og det, og kan jeg ha det så godt?

 

Men ukrutt forgår ikke så lett, her jobbes det hele tiden :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hilsener! enig med sistnevnte taler, her må det jobbes hele tiden. jeg merket det i går også. skulle en tur ut i går kveld, og prøvde på to bukser. meeeeget misfornøyd med det jeg så i speilen. lysten til å spise fosset opp igjen, med desto mindre lyst til å gå ut. selvdestruktiv måte å håndtere frustrasjon på - hvorfor er det sånn? det hjelper da overhodet ikke å spise når jeg misliker mitt eget speilbilde. måtte sette inn noen ekstra krefter på å ignorere og overvinne. tenkte på at jeg skal veie meg mandag, tenkte på kvaliteten på resten av helgen - og tenkte på dere. :)

 

så jeg gikk ut. og guess what: jeg mistet det selvynkende fokuset og hadde det moro. lo masse.

 

i dag er det nok en dag med strålende høstvær, om enn en del vind. jeg skal snart ut og nyte dagen. ha en fin dag alle sammen. jeg kommer nok innom i løpet av dagen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor det blir sånn at vi føler at vi kan kompensere for vanskelige følelser med og spise... Det er vel kanskje en grunn til at vi har de vektproblemene vi har?

 

Jeg vet i hvert fall at jeg var mye alene når jeg var yngre, og mamma og pappa døyvet sin samvittighet i forhold til det ved og kjøpe inn mye snacks når jeg var alene... Om det var starten, eller om jeg ville slitt med vekten uansett (det ligger i familien også) er vanskelig og si.. men jeg tror at vi har en innebygd trang til at mat betyr kos. Jeg prøver og gjøre det annerledes med mine gutter, og bytter i hvert fall ut kosematen med skikkelig mat. Så får vi se om det hjelper...

 

Det tar ikke så lang tid før du kan ta på deg de samme buksene og være fornøyd med speilbildet ditt Hyfsan :) Jeg har funnet ut at 5 kg er ca en buksestørrelse på meg i hvert fall...

 

Ha en flott helg!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er på rett vei :-)

 

Vi jobber alle med endring i matveien, endring i tenkemåte ang. mat, livsstilssendring som vi kaller det.

 

Men tror vi alle har et felles mål, å få en bedre livskvalitet, som innebærer så mye mer enn sunn mat i passe porsjoner. Alle vi som sliter med kilo, sliter også med så mye annet, både fysisk og psykisk. Mye av dette vil forsvinne, bli enklere når vi blir kvitt noen kilo.

 

Mitt totale mål er ikke bare en livsstilsendring, men en totalt bedre livskvalitet :)

 

yesssss, må bare gå bra, annet er utenkelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes egentlig ikke noe alternativ enn å ha det så godt som mulig i livet. og så må man velge da. om man vil ha godene på kort eller lang sikt. for meg er det "umiddelbar belønning" å spise snop. belønning på sikt er å få bedre helse, om jeg avstår fra snopet. mange ganger har jeg opplevd det enklest i nuet å velge det som gir umiddelbar gevinst, det andre virker så uoppnålig.

 

akkurat disse dagene har vært helt pyton. i dag er heller ingen enkel dag, selv om jeg ikke har kjøpt og spist noe jeg ikke bør. men jeg savner faktisk snopet. tror jeg har brukt det litt som tidsfordriv også. huff-a-meg. det er stusselig å seg seg selv på den måten.

 

synes du er flink, vilde, som er bevisst i forhold til ungene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink hyfsan :-)

 

Du setter fingeren på problemer/fristelser/vaner. Har du tenkt over at du samtidig setter deg selv mer i fokus? Det er positivt. Jobber du videre med det, kan du forsøke å erstatte snopet med annet tidsfordriv som du kan få vel så stor glede av :-)

 

Er nyseparert, og flytter om et par uker, det gleder jeg meg vanvittig til. Nytt fylke, ny kommune, masse trimtilbud. Slankeopplegget går bra, men ang. det så både gleder og gruer jeg meg til det nye. Trimtilbudene, svømming, aerobic, treningsstudio blir topp, men samtidig kommer jeg nærmere fristelsene også. Det skal gå bra, det bare må gå bra, for det er jo det jeg vil, nå trivselsvekta og få en bra livskvalitet totalt sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du står midt i et av livets veiskiller. har du noe nettverk dit du skal flytte? høres ut som du skal flytte fra "land" til by, utfra det du skriver. da kommer du nærmere alt, både det konstruktive og det destruktive :)

 

du er så fast bestemt på dette, jamba, at du kommer til å klare deg bra. du har vel nettforbindelse dit du skal flytte? :) ikke bli borte for oss i forbindelse med flyttingen nå da... :)

 

ha en fin søndag. jeg sitter og venter på beskjed fra turvenninne om/når vi skal gå. om hun ikke kan, så går jeg aleine. ut må jeg uansett. det regner i dag, skikkelig høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her blir jeg leenge, både for å gå ned og for å holde vekta.

 

Du har rett, jeg flytter fra land til mer byområdet. Og valg av nytt sted var enkelt, ønsker å være mer bestemor, ikke bare noen timer en skjelden gang, og der vil jeg komme ganske nært tvillingbarnebarn som nå er blitt 2 år, håper de vil ha like stor glede av meg som jeg vil ha av dem :)

 

Nettilgangen vil være der også, har jobben med meg. Jobber for et firma, har hatt hjemmekontor lenge, og der jeg er til enhver tid, har også firmaet avdelingskontor. Du vet med internett, og alt på en felles server, hvor vi alle kobler oss på via internett, så blir verden liten og jobben veldig fleksibel

 

Kan bli uten nettilgang en kort periode, er opp til telenor hvor raske de er til å koble ned og så opp. Har ordnet med et alternativ, så jobben vil gå som normalt, så helt tyst blir jeg ikke

 

Det blir spennende, og del av planen og en stor motivasjonsfaktor, er at jeg skal på danskekurs på nyåret, lære litt mer enn ett, to, tre - ett, to, tre, blir opplegg ala "kom skal vi danse" , det blir gøy det. Jeg er bare 52 år, så tenk hvor mye artig som ligger der framme :)

 

Har veiedag søndag, idag minus 0,7 kg og minus 1 cm, dvs under 85 kg nå og da er 80 innen rekkevidde, endelig mål er 59 kg, bør nå målet i april neste år :-)

 

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både over fremtidsplaner og vektreduksjon. få flott jamba!! og så heldig du er som er bestemor til to sånne små. og du skal på dansekurs i tillegg!! det burde jeg gjort også, er som en trestokk dessverre.

 

i dag har jeg vært på laaaang skautur, kvitterte ut nesten 6 trimpoeng for det. kjenner det i beina, for å si det sånn. sitter her i full fleece-mundur, synes det er huskaldt. kan dere skjønne og begripe det? høsten er i alle fall kommet, det er sikkert :)

 

i morgen er det veiedag, og jeg håper jeg kan si jeg har kvittet meg med noen av de 5.5 kg jeg har lagt på meg, sånn at jeg snart kan fortsette der jeg slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er koselig med barnebarn. Det tredje kom i mai, og jeg vil komme nærmere han også etter flytting, men ikke så nærme som med tvillingene, tvillingene er gutt og jente.

 

Synes du skal ta dansekurs du også, jeg er heller ikke noe flink, men regner med at med flinke instruktører er det håp. Håper ikke det blir helt umulig å finne en type jeg kan slepe med på kurs. Kanskje lapp på nærmeste butikk kan hjelpe "opptrimmet bestemor søker mannebein for dansekurs" :)

 

Det går sikkert bra i morgen med veiing, og ikke vær så opphengt i kiloene som er kommet på. Du har hanket deg inn, og det er så bra at det må være det samme som å starte fra der du slapp, når du ser helheten i slankeopplegget, mat, trim, vann osv :)

 

Du er jo også helt utrolig med trimmen, synes jeg er flink med mine rundt 3 poeng om dagen, med det er jo peanuts i forhold til deg, fantastisk :)

 

Vi går på med krum hals :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som er forskjellen på spinning og en "gammeldags" innendørs trimsykkel?

 

Min mor har en trimsykkel stående som jeg tenkte å hente i oktober, den står iveien for henne, så da kan jeg slå to fluer i en smekk. Kan jo være kjekk å ha i stua, trø meg gjennom en god film f.eks., med laken på slep hvis det er en sentimental en. Sykkelen kan bli god motvekt for fristelsene som vil komme nærmere fra oktober av ;)

 

Vi er i farta, ny uke har startet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jammen meg tidlig.

 

spinning og "gammeldags" trimsykkel er ett fett, bokstavelig talt. så lenge du har nok selvdisiplin til å kjøre deg selv max uten gruppe og instruktør, sparer du masse penger. helt perfekt!

 

i dag er det veiedag, 91,1 kg viste vekta. det er en nedgang på 4,3 kg siden forrige mandag. midjemål 97 cm, nedgang på 4 cm (mener jeg å huske). det er avfallstoffene og slagget i kroppen som er ute igjen. de 1,2 kg som gjenstår nå før jeg er "tilbake" er nok det jeg faktisk la på meg i løpet av utskeielsene, skremmende å tenke på. det er definitivt ikke verdt det.

 

 

ellers har du jo rett i det, jamba, at det ikke er noen vits i å henge seg så mye opp i tallene - men heller fokusere på at jeg har hanket meg inn igjen. kloke ord!!

 

ha en fin dag alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra! Forresten, har bestemt meg for ikke å bruke utrolig, for hadde vi ikke hatt tro på opplegget hadde vi jo ikke vært her. Så flott, du holder koken ;)

 

Måtte tidlig opp ja, hadde lovet noe arbeid ferdig til mandag morgen, det bare er slik noen ganger. Opplegget vårt er kjekt, jeg gjør jobben, og sjefen kjører det ut og leverer det til den som skal ha det, ca 170 mil unna. Og det er mye å gjøre resten av måneden også, skal også pakke og vakse overalt, så det er bare å stå på :)

 

Er dessverre skippertaksmenneske, så ser ikke bort ifra at vasking og pakking blir i siste liten, men minimalt med søvn de siste dagene. :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Hyfsan. Da er du på rett spor igjen!!!

 

Det er utrolig hvor fort vekten går opp igjen når man begynner og skli ut ja... Det er faktisk min største "angst"... hvordan klare og beholde vekten når jeg en gang er "ferdig" ???? jeg har jo aldri klart det tidligere...

 

Ha en strålende dag!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har klart rett! man må ikke "henge igjen" i hypoteser, det er svært ødeleggende. jeg vet.. jeg vet....

 

ikke bekymre seg for det som kommer heller, vilde. klart du skal klare å holde vekta di, når du en gang kommer dit du skal være. vi må hjelpe og støtte hverandre videre, en dag om gangen.

 

i dag er sol og "sommer" igjen. en strålende dag for litt husarbeid. er man hjemme en solrik dag, synes støv og hybelkaniner. men får tenke at da er det lettere å gjøre rent også. tar et par timer nå for å "shine opp" her, deretter en sykkeltur ut.

 

bikkja har vondt i rygg og/eller bein i dag etter skogtur i går. har kanskje fått en strekk. halter ikke, men jeg ser hun er forsiktig i bevegelsene sine. så det blir ro på henne i dag. huff... så da får jeg heller ta en ekstra sykkeltur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det med selvdisiplin og max ytelse, ang. trimsykkelen. Selvdisiplinen er ganske bra når det gjelder å følge et opplegg, ang. pressing for max ytelse.... det vil tiden vise. Vil bli en kamp mot meg selv, men sier jeg A må jeg jo også si B. ;)

 

Leste bloggen til eve, hun har jo så rett, jeg vil jo alt sammen jeg også. Det må jeg ikke glemme. Å bli kvitt kiloene vil påvirke meg positivt på så utrolig mange områder. :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...