Gå til innhold

Sulten som en ulv


Gjest Magan

Anbefalte innlegg

  • Svar 1,8k
  • Created
  • Siste svar

Ingers grove rundstykker 25 stk (evt. brytebrød)

 

200 g hvetemel

200 g sammalt hvete grov eller fin

200 g havregryn

50 g hvetekli

5 dl lunkent vann

2 ss olivenolje

1 ts salt

50 g gjær

 

Du kan gjerne tilsette f.eks hvitløk, soltørkede tomater, oregano. Her er det berre fantasien som stopper

 

 

Også frå boka Ingers kokebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg tatt en bedre frokost med hjemmebakt Ingers, kokt egg og magerost, ble mett ihverfall. Gubben kjente det lukta nybakt brød og kom luskende fra soverommet i morges. Gjeipen hang nedpå bryset da han så brødene: Er det ikke nok at du kjøper disse "betongklompene", må du bake dem også??? var kommentaren hans. Så tok han seg ei skive med kneipbrød. Jeg må vel ete dem sjøl ser det ut som.

s015.gif

 

Ellers er været grufullt her, ikkenoe turvær i dag. Det HØLJER ned. Tror ikke den beste regndressen har greid å holde fuktigheten ute i dette været. Dessuten er det så mye sport på tv at jeg blir nok klistret fast der mesteparten av dagen.

s060.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huske du å spise en skive for meg også?

Det hender en veldig sjelden gang at jeg skeier ut med en brødskive. Og da er jeg veldig nøye på hva slags brød jeg skeier ut med. Jeg får jo bare den ENE sjansen. Så da velger jeg som regel olivenbrød med nøtter og linser. Det er vanvittig godt. Et tynt lag oliven-margarin. Og dette spiser jeg til salaten. Yummmmm!

 

Det blir nok en veldig god stund til neste gang, men jeg gleder meg allerede :D

 

Ha en super dag, jeg håper også at brødet smakte og ble som forventet, Magan.

 

KLEM

 

P.S. Disse mannfolka deres som klager over de sunne vanene deres har ingeting å klage over. De kan spise sine egne greier, og de kan ihvertfall spise hva de vil. Så hva klager de for? D.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å omvende gubben til sunnere kost, men hvis det ikke er stekt så er det vistnok ikke fristende. Men det er vel ikke mandig nok å ete salat, likens som det ikke er mandig å bruke solkrem med solfaktor. Får nå bare sitte der med sitt høye blodtrykk og kolestrolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, jeg... tror kanskje det er litt miljøbetinget.

 

Jeg husker den kampanjen som gikk for mange år siden, tror det var slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. "Det er ikke tøfft å være død." Det handlet om noe helt annet enn sunn kost og solkrem, men den kan kanskje gjenbrukes. Det er et faktum at flere farlige stråler slippes gjennom atmosfæren nå enn for bare ett tiår siden. Og høyt kolesterol og diabetes 2 er folkesykdommer vi alle har et ansvar for å være med og bekjempe. Så hva er tøfft? :D

 

Jeg vet ikke hva slags miljø mannen din tilhører, men det høres litt macho ut. De mannfolka jeg jobber sammen med er stort sett av en helt annen oppfatning. 80% av dem spiser salat til lunsj hver dag og mange av dem kommer med forslag til kantina om sunn mat de ønsker seg i disken. Jeg leste en hjerneforskningsrapport for noen år siden. Der var det snakk om hvordan hjernen fungerte i forhold til kosthold. Hjernen går fortere på lettere mat. Dvs at grønnsaker, frukt, nøtter og bær får hjernen til å svinge på en lettere frekvens enn brød, kaker, sukker, fett osv. Man tenker altså på en annen måte og utnytter hjernen bedre. Interessant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue
Du etterlyste Ingers her kjem ho.

 

Ingers Rugbrød

 

 

1' date='3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann, helst 37 grader

(evt. 1 l søt eller sur skummet

melk + 8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

 

 

 

Tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

 

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

 

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt![/quote']

 

Akkurat den oppskriften jeg bruker så der slapp jeg å sende deg PM :D

 

JEg troppet opp på jobb på fredag med lunsj til hele kollegiet (vi har sånn kaffekasse som betaler for lunsjtilstelninger på lærerrommet) og mannfolka måpte da de kom inn i rommet. Det duftet nybakt brød, det bugnet i sunt pålegg og masse grønt, men de hadde nok ikke venta så mørkt brød. Jeg hadde med tre Ingers rett fra ovnen og en kurv med frokostbrød som jeg bakte selv (grove de også). Litt dumt at brødene var varme fordi de rydde veldig. Til alt overmål kom en av mennene bort etterpå og ba om oppskrifta på brødet, det var det beste han hadde smakt. Jeg voktet meg vel for å annonsere at dette var et "slankebørd" før etter at rubbel og bit var oppspist...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke et slankebrød? Er det ikke et helt alminnelig sunt og godt brød, da? Ikke rart mannfolk og mange andre folk skyr det brødet hvis det lanseres som et slankebrød... Så grovt som det er, burde det fått betegnelsem "Mannfolkbrød" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Inger laget jo dette brødet med tanke på slankerne på kursene sine, synes jeg å huske å ha lest. Men det spises jo av "alle". Det er konstant utsolgt på butikken her ihvertfall, og jeg kan ikke forstå at det bare er folk på slanker`n som spiser det. Men det er jo verken sukker, sirup eller smør/olje i det, så sånn sett kan det vel betegnes som slankebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke' date=' jeg... tror kanskje det er litt miljøbetinget.

 

Jeg husker den kampanjen som gikk for mange år siden, tror det var slutten av 70-tallet eller begynnelsen av 80-tallet. "Det er ikke tøfft å være død." Det handlet om noe helt annet enn sunn kost og solkrem, men den kan kanskje gjenbrukes. Det er et faktum at flere farlige stråler slippes gjennom atmosfæren nå enn for bare ett tiår siden. Og høyt kolesterol og diabetes 2 er folkesykdommer vi alle har et ansvar for å være med og bekjempe. Så hva er tøfft? :D

 

Jeg vet ikke hva slags miljø mannen din tilhører, men det høres litt macho ut. De mannfolka jeg jobber sammen med er stort sett av en helt annen oppfatning. 80% av dem spiser salat til lunsj hver dag og mange av dem kommer med forslag til kantina om sunn mat de ønsker seg i disken. Jeg leste en hjerneforskningsrapport for noen år siden. Der var det snakk om hvordan hjernen fungerte i forhold til kosthold. Hjernen går fortere på lettere mat. Dvs at grønnsaker, frukt, nøtter og bær får hjernen til å svinge på en lettere frekvens enn brød, kaker, sukker, fett osv. Man tenker altså på en annen måte og utnytter hjernen bedre. Interessant lesning.[/quote']

 

 

Gubben er fra ei øy oppi nord der det nærmeste de kommer salat er et kålhode i ny og ne. Og solkrem er ei eske nivea...fremdeles. (Det var jo det vi brukte på 60-tallet)

 

Jeg kan godt forstå at hjernen arbeider tyngre når den får sukker og fett. ALT blir tyngre synes jeg når jeg har spist sånn mat. Hele kroppen faktisk. (Og jeg som trodde jeg var tjukk i hue, så var det bare potetgull hehe) Nei fra spøk til alvor, det er nok mye sannhet i "Grønnsakspise-sangen" i Hakkebakkeskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Ville nå bare inn og si hei jeg :-)). Til salat og kålhoder og nivea og bodyskrub... I kveld vil jeg stelle litt godt med meg selv. Gi meg selv et bad, litt skrubb, litt god lotion.

Drømmen er å komme meg på trening i morgen.

hei då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snuppeluris.... det skal jammen meg jeg gjøre også. Pleie meg selv altså....Da blir det ekstra godt å legge seg under dyna også da, å høre på vinden som blåser rundt hushjørnet og regnet som trommer på taket. Da sover jeg som en stein. Eneste aber er at dyna veier 500kg i morgen når jeg skal opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh,gubben kom hjem med kebab (der har jeg straffen for å ikke gidde lage middag) og den svake sjelen som jeg er, siden jeg snart skal ha mensen, og har lyst på alt mulig slags grapsmat, trappet jeg i meg hele sulamitten som ble satt foran meg. Når jeg regnet ut kaloriene jeg har spist i dag, landet jeg på 1900 ( medregnet skiva med ingers jeg spiste for Anto) og det er jo ikke så gærnt. Nå har jeg egentlig sluttet å legge inn alt jeg spiser for jeg har brukbar kontroll etter ett år med veiing av maten, men i ekstreme tilfeller slik som i dag tar jeg et lite nakkegrep på meg selv slik at jeg ikke kommer helt ute av kontroll.

 

Men i morgen er det jobb og trening, da er det vanlige kostholdet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhhh' date='gubben kom hjem med kebab (der har jeg straffen for å ikke gidde lage middag) og den svake sjelen som jeg er, siden jeg snart skal ha mensen, og har lyst på alt mulig slags grapsmat, trappet jeg i meg hele sulamitten som ble satt foran meg. Når jeg regnet ut kaloriene jeg har spist i dag, landet jeg på 1900 ( medregnet skiva med ingers jeg spiste for Anto) og det er jo ikke så gærnt. Nå har jeg egentlig sluttet å legge inn alt jeg spiser for jeg har brukbar kontroll etter ett år med veiing av maten, men i ekstreme tilfeller slik som i dag tar jeg et lite nakkegrep på meg selv slik at jeg ikke kommer helt ute av kontroll.

 

Men i morgen er det jobb og trening, da er det vanlige kostholdet på plass.[/quote']

 

 

Bra det er fleire som ikkje gidd å lage middag. Var heilt tom for idear idag, så eg sa han fekk enten ete skiver eller så fekk han tegne middagen.

 

 

No skal eg rocke snart, må berre ha i meg ein kopp med kaffi først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Med i køen. jeg var ute og spiste biff med gubben.

Mitt kaloriinntak ligger også litt over det det skulle i dag, men ikke så mye at det er skremsel. jeg er mest opptatt av å spise det rette nå, å unngå ting jeg blir dårlig av. Det er førsteprioritet for tida. Så får jeg heller telle mer kalorier etter hvert.

Nå er det under dyna. I håp om gode drømmer.

Hei då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da enda bra at det er flere som meg rundt om i heimene..... Bare man holder seg på et kaloriinntak som ikke er over det man forbruker står man i det minste stille. Da har man oppnådd ganske mye synes nå jeg da. Neste dag ligger man kanskje under og går ned noen gram. Tenker det er denne oppskriften jeg skal prøve nå for å se om jeg kan "rusle" ned en kilo til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida har ikke dårlig samvittighet, bare litt slapp vilje..... Det blir vel ingers hjemmebakte i morgen ja. Ellers kjøper jeg meg ingers hver dag på jobben. Vi har faktisk begynt å fått litt utvalg i sunn mat. Av og til får vi tilogmed grønnsaker med dip, før var det mye kake når vi skulle få noe ekstra. Frukt får vi også, men salaten må vi kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den kebaben hadde jeg også unnet meg uten å blunke. Du skeier jo nesten aldri ut, Magan. Når det er EN kveld på hundre kvelder omtrent, da er det jo ikke noe problem. Verre om du er tett på 1900 kcal hver dag, men EN dag. Det gjø'kke noe.

 

Takk for at du spiste brødskiva for meg, forresten. Den smakte innmari godt! :D

 

Ha en super dag.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...