Gå til innhold

Endelig slank!


Gjest anto

Anbefalte innlegg

Nå MÅ jeg bare grine litt, for jeg er så frustrert at det ligner ingenting. Årsaken til frustrasjonen min er at det er så utrolig mange som ikke kan norsk, eller som tror at det er mer moteriktig å "ikke kunne" - eller "snakke som amerikanerne - på norsk".

 

Det er orddeling jeg snakker om. Og bruken av preposisjonen PÅ. "Jeg er god på ditt og datt". Jaha... hva med den utmerkete preposisjonen "til"? For det heter faktisk "jeg er god TIL".

 

Eller orddelinger. Alle ord med flere stavelser deles i hytt og gevær, og det er skikkelig grisete etter min mening. Da skirver man ord deling vekt nedgang - der det vitterlig heter orddeling og vektnedgang - men hallo? Det er stor forskjell på likegyldig og like gyldig. Jeg bare nevner det.

 

Jeg har meldt meg inn i foreningen MOT orddeling (ikke PÅ ord deling - haha).

 

Og mens jeg er igang.. så er det veldig mange som ikke kan forskjellen på subjekt og objekt i setningene også, men det tror jeg handler om at de tror de snakker penere dersom de ikke bruker ordet "dem", men heller bruker "de". F eks "Jeg skal gi det til de". Hallo? Der trenger vi et objekt, og det heter "Jeg skal gi det til DEM". "Jeg sa det til dem." "Jeg gjorde noe sammen med DEM". Det heter faktisk ikke DE. Og det verste er at selv lærere ikke kan forskjellen. Det er litt flaut.

 

Haha - det var dagens hjertesukk.

Sikkert helt feil forum å sukke i over dette, men jeg liker jo å gnåle litt over rare ting her inne, og jeg lovet dere sånne provokative innlegg på tråden min, så her er det, da.

 

Neida, det er selvsagt ikke bedre at jeg blander norsk og engelsk, men nå skriver ikke jeg i avisen eller retter stiler heller. Og dersom jeg skriver i aviser en sjelden gang, så blander jeg altså ikke norsk og engelsk med mindre det er et poeng å gjøre det.

 

:D Ha en super dag alle sammen.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Siste svar
Gjest SofaQueen

Jeg er SÅ enig med det i det der med orddeling. Har irritert meg over dette i årevis. Vi er noen på jobb som har gjort et poeng av dette å finne disse tingene og irritere oss sammen. Ellers skrives det feil orddeling i hytt og pine - et eksempel: Det kom reklame i posten fra MAXI Mat og på første siden sto det: Konge Reker!!! Jeg hadde lyst til å ringe å spørre hvor mye kongene kostet.

 

Kan ellers tipse deg om en blogg om dette for spesielt interesserte:

 

http://www.vgb.no/5484

 

Kos deg!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et herlig innlagg, anto! Ja, jeg er hjertens enig med deg.

En ting som jeg ikke liker er når veletablerte engelske ord plutselig skal gjøres norske. For eksempel pøbb, som skal bety pub, og sørvis, som skal bety service.

Første gangen jeg leste sørvis skjønte jeg ikke hva det skulle bety...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, queen. Jeg skjønner heller ingenting av det. Islendingene lager jo islandske ord av alt, de bruker ikke låneord. Men de har jo en kultur for det. I Norge er det liksom bare for å være "moderne" eller noe?

 

Og når det gjelder Konge Reker? Jeg lurer på HVOR de kongene reker? Kan du tenke deg, en haug med rekende konger rundt omkring. Som om ikke EN konge er nok?!

 

Jeg fikk et brev fra en leverandør for ikke så lenge siden, og det var kanskje det som utløste reaksjonen min for alvor. Han hadde konsekvent delt alle ord som hadde flere enn to stavelser. Det er helt utrolig. Da jeg spurte ham om han syntes lange ord var problematiske, skjønte han overhodet ikke hva jeg mente. Eller over hodet, som vi sier.

 

Han ville gjerne selge sukker tøy med logo. Dessuten hadde de noen flotte kule penner med flere farger og logo på klips og på selve pennen. De kule pennene skulle jeg likt å se, jeg elsker jo alt som er kult... I tillegg hadde han noen fine vekke klokker, dun jakker og jogge sko. Eller hva syntes jeg om en stor pose med melke sjokolade med flerfarget trykk på sølv papiret? Fantastisk!

 

Men slike ord deles ikke på norsk! Det heter for søren sølvpapir, melkesjokolade og kulepenn. Haha, det er jo litt morsomt også, da. Dette er vi gode PÅ. Eller hva?!

 

Idag våknet jeg halv fem og fikk absolutt ikke sove igjen. Var helt lys våken, lå og surra rundt i senga en stund før jeg tenkte at en kaffe ville være godt. Så det ble veldig tidlig morgenkaffe i stillheten. Det er så deilig, den timen før alle andre står opp. Sitte i halvmørket og tenke og drikke rykende varm kaffe. Herlig :)

 

Det er torsdag allerede. Ukene går så utrolig fort, plutselig er det fredag igjen, og før vi vet ordet av det er det mandag. Det er bare fredag ettermiddag og mandag morgen i uka, synes jeg. God morgen på mandag og god helg på fredag.

 

Ønsker dere alle sammen en kjempefin dag.

Eller skulle jeg si en kjempe fin dag?

 

:D KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av det samme som deg - nemlig god norsk! Man skal aldri si aldri, men jeg vil påstå at jeg nesten ikke har skrivefeil, i alle fall ikke bevisst (om språket mitt er GODT, er en annen diskusjon)... og derfor synes folk det er ekstra morsomt å "ta meg" på dette. Men det er også morsomt å bli brukt til å lese korrektur for andre.

 

Men, jeg ser i mitt siste innlegg på tråden min at jeg skrev at kantina her var god PÅ. Og det er selvfølgelig feil. Dette uttrykket "å være god på" er blitt så utbredt, at jeg faktisk ikke har tenkt over at det er feil. Jeg beklager og legger meg flat! Men å være god på bunnen, er jo noe annet :-)

 

Jeg synes det er altfor mye orddeling rundt omkring, og synes helt enkelt det er forferdelig, spesielt når "seriøse" aktører/bedrifter/personer begår feilen. På nettet, f.eks. i slike fora som dette, er det jo noe annet, siden vi her er mer muntlige.

 

Forresten; lykke til med å finne ut av lymfødem-diagnosen, og hvordan du kan leve med den best mulig. Det tror jeg du vil lykkes med, for du er så utrolig bevisst på hvordan kroppen din reagerer på ulike matvarer. Og du har så mange kunnskaper om kosthold, og en iver etter å komme til bunns i ting som i alle fall JEG misunner deg :-)

 

Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D

 

Når jeg reagerer på "på" og orddeling osv, mente jeg ikke nødvendigvis her på forumet. Jeg er klar over at det er mange her, spesielt yngre mennesker som er veldig preget av sin kultur og måten de gjør ting på, og den hadde jeg ikke tenkt å ta noe oppgjør med. Jeg mente i aviser, blader, til og med tekstingen på TV. Folk som jobber i det offentlige Norge og skriver i offentligheten, og som ikke kan norsk. Det var egentlig det jeg mente da jeg skrev det.

 

Her inne bruker vi jo et nettspråk, korte, kjappe kommentarer og et mye mer muntlig språklnår vi snakker. Det blir jo noe helt annet. Det er når folk tar med seg det språket ut i en språklig offentlighet og tror den er gangbar, at jeg reagerer. Her inne må det da være ok med både skrivefeil og sprklige feil, dette er jo et mye kjappere forum.

 

Hmm.. jeg skal bestille time hos en fysioterapeut med lymfødem som spesialfelt idag, så får vi se hva hun eller han har å si. Det skal visst være fullt mulig å leve helt greit med dette. På den annen side... jeg er jo litt opptatt av HVORFOR jeg har det. Mange sier kosthold er kjempeviktig, men HVORFOR er det det? JEg fortsetter derfor utredningen min på Balder-klinikken, i håp om at jeg skal bli helt kvitt årsaken og dermed symptomene. Og hvis jeg ikke blir kvitt det, så får jeg finne en måte å leve med det på. Det er tross alt ikke SÅ ille, og hvis jeg kan få behandling og færre svelledager, så kan jeg jo trene og leve livet innimellom.

 

Vet dere hva jeg ønsker meg?

Jeg ønsker meg en treningsverden der jeg kan betale for det jeg faktisk trener og ikke for hele måneden. Jeg har hørt at det kommer en ny kjede med treningssentere hit, der dette er et faktum. Man betaler et grunnbeløp på 150 i mpneden, det dekker leie av skap i garderoben og trening på egenhånd. Alt annet koster litt, f eks 20 kroner per gang for trening i sal osv. Vet ikke om dette er sant, men det er jo en veldig god idé, synes jeg. Da betaler man for det man gjør og ikke for alt mylig annet. dessuten er man medlem uten å bli tvunget til å betale hver måned. Er man borte en måned betaler man ikke.

 

Vi får se om dette er sant eller om det bare er et rykte.

 

Ha en superfin fredag alle sammen :)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Jeg synes det var en meget god forretningsidé du kom med der - det er jo nettopp problemet med dagens treningssentre - at du betaler hele tiden selvom du ikke er der en stund! Men jeg skjønner jo også bedriftens behov for sikker inntekt - selvom det sikkert hadde vært mer folk der som ellers ikke ville benyttet treningssentre i det hele tatt!

 

Jeg er også forferdet over rettskrivning i offentlige fora! Lokalavisen er offentlig synes jeg - også reklame som distribueres over store områder. Men det er mye feil overalt- næringslivet preges etter min mening nå av folk som ikke har lært norsk ordentlig på skolen. Det har ikke vært vektlagt slik som det var tidligere og man leser mindre litteratur. Andre media med flere språk har overtatt og også kjappe meldinger på mail og mobil. Grøsser av alle som ikke kan si kj.....uuurrrrgh! Sier samme lyden på begge ord når de f.eks. skal kjøpe shampo...sccchhhøpe sccchhampo... grusomt!

 

Jeg ønsker deg lykke til med utredningen din..har også lest litt om lymfesystemet pga deg...mye jeg ikke visste der. Interessant..

 

Ha en fin helg!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - schosken og sånn, ja. schøpe schøkken. Herlighet. Det var en dame som ble intervjuet på TV. Hun hadde brutt en avtale med en kjøkkenleverandør fordi selgeren konsekvent sa schøkken. Hun orket ikke kjøpe av en sånn selger, det drev henne til vanvidd. Og DET skjønner jeg! Det hadde nok ikke jeg fikset heller.

 

Vet du, jeg ble overrasket over hvor lite jeg visste om lymfesystemet. Da begynte å lese etter at bedriftslegen sa lymføden, ble jeg veldig overrasket. Men det hele er helt logisk. Jeg har siden også lest at det er mange som føler at de har veldig store fordeler av å holde seg til et lav-carb, null-sukker, ikke-hvetemel-kosthold. Minst mulig sukker, gjær, mel, stivelse (altså også poteter, ris, pasta, brød, frokostblandinger osv osv). Så da er det en forklaring, da. På hvorfor jeg alltid føler meg dårligere med den typen kosthold. Det er ikke allergier. Jeg er hyperallergisk mot mais, men det er noe annet, og gir en helt annen effekt enn alt det andre. To forskjellige reaksjoner.

 

Så jeg har også lært mye av å endelig få noe som er i nærheten av en diagnose det går an å forstå.

 

Jeg leser forresten med interesse prosjektet ditt om å leve for x antall kroner om dagen. Er det 60? Der måtte jeg meldt pass, dessverre, selv om det hadde vært veldig bra å gjøre det i en periode. Kostholdet mitt ville lide og jeg ville bli veldig dårlig, så jeg tror ikke jeg skal prøve meg på det. Men jeg følger ditt prosjekt med interesse. Du er innmari flink der, altså.

 

Ønsker dere alle en kjempefin helg.

Jeg er så glad for at det er fredag! :D

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av det samme som deg - nemlig god norsk! Man skal aldri si aldri' date=' men jeg vil påstå at jeg nesten ikke har skrivefeil, i alle fall ikke bevisst (om språket mitt er GODT, er en annen diskusjon)... og derfor synes folk det er ekstra morsomt å "ta meg" på dette. Men det er også morsomt å bli brukt til å lese korrektur for andre.

 

Men, jeg ser i mitt siste innlegg på tråden min at jeg skrev at kantina her var god PÅ. Og det er selvfølgelig feil. Dette uttrykket "å være god på" er blitt så utbredt, at jeg faktisk ikke har tenkt over at det er feil. Jeg beklager og legger meg flat! Men å være god på bunnen, er jo noe annet :-)

 

Jeg synes det er altfor mye orddeling rundt omkring, og synes helt enkelt det er forferdelig, spesielt når "seriøse" aktører/bedrifter/personer begår feilen. På nettet, f.eks. i slike fora som dette, er det jo noe annet, siden vi her er mer muntlige.

 

Forresten; lykke til med å finne ut av lymfødem-diagnosen, og hvordan du kan leve med den best mulig. Det tror jeg du vil lykkes med, for du er så utrolig bevisst på hvordan kroppen din reagerer på ulike matvarer. Og du har så mange kunnskaper om kosthold, og en iver etter å komme til bunns i ting som i alle fall JEG misunner deg :-)

 

Hold oss oppdatert![/quote']

 

Jeg er ihvertfall un skylt for jeg hade NG i norsk på skolen for 30 år sia....

p030.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det.

Man får jo ikke karakterer for norsk lenger. Man får for evnen til å produsere - under press - historier lærer'n liker. Det er DET man testes for. Ikke rettskrivning eller kommaregler eller orddeling.

 

Sønnen min er god til å skrive. Han har mange historier og gjør dem til sine. Han kom hjem med en vanvittig stil. VELDIG morsom. Skikkelig underfundig. Godt skrevet, rett og slett. Den hadde et skikkelig driv, timingen var upåklagelig. Han fikk 6 på den. Men herlighet.... den hadde ikke MYE feil, men nok til at jeg ville si at han kanskje fortjente en 4 - 5. Det var feil som lærer'n ikke hadde sett på i det hele tatt. Og det kan jeg skjønne med 4. klassinger. Men han her var den gangen 17 år! Han tåler å få høre at han burde skjerpe seg. Det er så dumt! Kanskje de skulle delt karakterene i to? EN for innhold, komposisjon osv. Og en karakter for det skriftlige, grammatikken og ordforrådet.

 

Vet ikke jeg.... jeg vet at jeg syntes det var ganske teit, ihvertfall.

Men heldigvis og takk og pris så sier han ikke schøkken! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Dere skriver om rettskriving og feil! Jeg skriver feil så det koster etter, helt uten blygsel. Har en snev av dysleksi, men det har søren aldri stoppa meg. Noen har i blodet rettskrivinga. Søstra mi hadde aldri en feil i stilene sine på skolen, ikke en rød flekk, hos meg var det rødt i rødt over alt. Men hvem av oss har klart seg best siden når det gjelder å bruke språket??? Meeeee!!!!! Så jeg skriver fortsatt med stor glede akkurat så mange feil som kommer, og tenker pytt pytt. Jeg får formidla det jeg vil.

Så da så :-)). Men noen må jo være de som retter også, alle kan ikke bare utfolde seg med skrivefryden :-)). Så jeg er veldig veldig glad for at noen har rettskriving i blodet, det drar jeg nytte av.

Bestemor sa alltid at en får synge med det nebbet en har, så jeg sier vi får skrive med den rettkskrivinga vi har. Hurra for ulikhetene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det står http://http... da skal du kopiere fra og med http.

Du skal stoppe rett før .

 

Du skal altså ikke lime http:// og inn i browseren, men alt som står mellom.

 

Og så limer du den ikke inn i søkefeltet i google, men i det hvite adressefeltet i nettleseren din. (der alle adressene starter med http://www........)

 

Håper det hjelper .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det står http://http... da skal du kopiere fra og med http.

Du skal stoppe rett før .

 

Du skal altså ikke lime http:// og inn i browseren' date=' men alt som står mellom.

 

Og så limer du den ikke inn i søkefeltet i google, men i det hvite adressefeltet i nettleseren din. (der alle adressene starter med http://www........)

 

Håper det hjelper .-)[/quote']

 

 

Takk Anto, det gjekk greitt no. Hadde teke vekk url før og ,men hadde ikkje limt den inn i adressefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver om rettskriving og feil! Jeg skriver feil så det koster etter' date=' helt uten blygsel. Har en snev av dysleksi, men det har søren aldri stoppa meg. Noen har i blodet rettskrivinga. Søstra mi hadde aldri en feil i stilene sine på skolen, ikke en rød flekk, hos meg var det rødt i rødt over alt. Men hvem av oss har klart seg best siden når det gjelder å bruke språket??? Meeeee!!!!! Så jeg skriver fortsatt med stor glede akkurat så mange feil som kommer, og tenker pytt pytt. Jeg får formidla det jeg vil.

Så da så :-)). Men noen må jo være de som retter også, alle kan ikke bare utfolde seg med skrivefryden :-)). Så jeg er veldig veldig glad for at noen har rettskriving i blodet, det drar jeg nytte av.

Bestemor sa alltid at en får synge med det nebbet en har, så jeg sier vi får skrive med den rettkskrivinga vi har. Hurra for ulikhetene!!![/quote']

 

Jo.. og jeg tror ikke noen av oss mente å være ekle med de som har dysleksi. Vi snakket faktisk ikke o m dysleksi, men om det å faktisk ikke vite at det ikke heter f eks "selskap skjole", "interiør varer" (hvor lenge varer det liksom...?), "smult ringer" (hvor ringer den smulten hen da?) osv osv.

 

Jeg irriterer meg ikke så mye som jeg morer meg, da. Det er jo unektelig ganske festlig til tider.

 

Dysleksi er IKKE morsomt, det å skrive av hjertens lyst når man har dysleksi er faktisk beundringsverdig. Men vi snakker jo ikke om den typen "feil" i tekster. Ikke ler vi av det heller.

 

:-)

 

Det som KAn bli morsomt, det er f eks "rimelige fly reiser til hele verden" (heldiggrisene), for ikke å snakke om "pent brukt dame sko og klær" (nå anser jo jeg meg også for å være en relativt pent brukt dame, men nekter å settes på salgslista sammen med sko og klær.

 

Æsj! Mente ikke å såre noen. Kanskje jeg bare skulle gå inn og sensurere alle de innleggene. ;)

 

Nei... forresten... jeg mente virkelig ikke å såre noen. Så hvorfor skulle jeg fjerne det jeg har skrevet... dessuten ser jeg ikke helt at jeg har harsellert med noen, nevnt navn eller andre tullete ting. Jeg har bare uttrykt en mening. Og har jeg såret noen, ber jeg om unnskyldning for det. For det mente jeg aldri å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Hei Anto, du tror hele tiden du sårer folk du. Det er ikke å såre å lufte en mening, det er bare gøy det, at vi er ulike. Og så blåser vi fram og tilbake. Jeg sier igjen, hurra for ulikhetene. Jeg vet at mange sliter med at de har dysleksi, for meg er det viktig å ufarliggjøre det. Jeg har det i svak grad, sønnen min er handikappet rent skrive og lesemessig, men det har alltid for meg vært viktig å vise han at det er en utfordring, ikke en hindring for et godt liv. og han har funnet utrolige nisjer, til tross for problemet sitt. Så det gjelder å finne de mulighetene vi har, og tåle de utfordringene som livet gir.

Så ingen redigering takk!!! Da tar du jo bort muligheten for andre til å respondere og komme med sitt.

Det er flott at du mener og kaster ut baller. Jeg digger det.

Sweet dreams, nå kryper jeg i bingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay ;)

 

Idag skal jeg ut på tur - til nabokonnunen for å fylle bensin! De bygger om bensinstasjonen, der er alt revet og gravd opp og det bygges og flikkes over hele området. Jeg er sikker på at det blir kjempefint, men akkurat nå er det altså slik at vi må ut på dagstur for å få ensin. Det er jo litt kult, egentlig, det blir som en tur. Bilvask, bensin, handle mat, gå på café, se på folk. Det blir kos. Jeg gelder meg litt, jeg. Skal spise en kake idag også. Det gleder jeg med VELDIG til, det er flere måneder siden sist. Tror jeg skal få meg et STORT stykke, for det blir sikkert mange måneder igjen til neste gang.

 

Så skal jeg på helsekosten og kjøpe C-vitaminer og grønn te, for det er jeg tom for. Og kanskje skal jeg få meg et stort glass honning til teen også. Det hørtes godt ut.

 

Jeg elsker fredag kveld og lørdag. Det er så koselig med fri og vite at det er fri også dagen etterpå. Bare slenge rundt og gjøre lite. Det er deilig. Skulle ønske jeg kunne danse - det er en danseklasse på treningsstudioet her idag, gratis for de som vil, men med dette beinet går jo ikke det. Jeg har lovet meg selv at dersom det ikke belaster beinet å rocke, så skal jeg begynne å trene opp core-musklene igjen. Og kanskje løfte litt med armene. Det er ihvertfall noe jeg KAN gjøre. Så da blir det noe dance/trance musikk og nightwish og rockeringen. Håper det går bra.

 

Ha en super lørdag, alle sammen :D

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Lørdagen din høres så koslig ut, Anto!!! Ha det nydelig!!!

Her skinner sola, så jeg må bare ut en tur. Kjenner at jeg virkelig trivs med snøen og det at det nesten aldri regner. Det er rett og slett fristende å komme seg ut og gå!

Hei då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fikk alt jeg ville både i helsekost og på café. Har kost oss veldig idag.

Sola skinner, fuglene kvitrer. Det er helt nydelig ;)

 

Håper dere koser dere med dagen idag også.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...