Gå til innhold

Endelig slank!


Gjest anto

Anbefalte innlegg

Mornings!

Jeg vil også bare si at her inne henger jeg meg IKKE opp i eventuelle skrivefeil. Her er det innholdet som teller! :-) Det går kjapt unna på tastaturet, her skriver vi fra hjertet, med den "stemmen" vi har, og med dialektpreg. Vet ikke om jeg klarte å forklare det godt nok, men håper ingen får prestasjonsangst eller noe av mitt innlegg - det var, som Anto også skriver, rettet mot offentlige instanser.

 

Og så sier jeg som snuppelure - hurra for ulikhetene!!! :-) Og tenker for meg selv at - å skrive feilfritt hjelper meg ikke det dugg i å gå ned i vekt... her inne er det DET som er fokuset, å formidle motiverende tanker, råd og tips, enten med eller uten skriveleifer! :-)

 

 

Stor klem fra Ellie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Siste svar

Ja, det er jeg hjertens enig i!

Jeg mente aviser, ukelader, til og med fagtidsskrifter, formelle tiludsrev på jobben osv osv.

 

Her dundrer jeg i vei med skrivefeil og et og annet ord som er delt selv om det ikke skulle være det. Dette er jo noe helt annet.

 

Håper dere alle sammen får en kjempefin dag :-)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' det er jeg hjertens enig i!

Jeg mente aviser, ukelader, til og med fagtidsskrifter, formelle tiludsrev på jobben osv osv.

 

Her dundrer jeg i vei med skrivefeil og et og annet ord som er delt selv om det ikke skulle være det. Dette er jo noe helt annet.

 

Håper dere alle sammen får en kjempefin dag :-)

 

KLEM[/quote']

 

 

Js, det var i aviser og blad eg og meinte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette ordtaket har jeg hørt/lest 3 ganger denne uken. Først sa jeg det til meg selv. Så skrev jeg det ned. Deretter sa min mor det til meg. Og tilslutt sa kurslederen min det til meg. Jeg mente å fortelle meg selv det som en formaning. Min mor sa det som en kjennsgjerning. Og fra kurslederen kom det som en oppmuntring.

 

Og det er sant.

Denne høsten kunne vært alt annet enn lystig, men har faktisk vært ganske bra, takket være mange mange lyspunkter i livet. Det begynte med at jeg tråkket over og røk det som rykes kan i anklene. Hele foten var 3 ganger så stor, blå og svart og kunne ikke røres. Jeg kunne ikke vifte med tærne engang. Heldigvis var kjæresten min her, og da jeg ble sykemeldt i noen dager, fikk vi mer tid sammen, og det var virkelig koselig.

 

Beinet ble litt bedre og jeg skulle begynne å trene igjen, men da fikk jeg en streptokokkinfeksjon. den ble komplisert og langvarig, jeg hostet ut lungene og måtte på antibiotika. Dette fikk beinet mitt til å svelle, så da infeksjonen var borte, kunne jeg likevel ikke trene.

 

Så ble beinet mitt litt bedre, men da fikk jeg en rosen-infeksjon. Ny antibiotika, ny svelling. Men! Jeg har gått ned litt i denne tiden, og det er jeg utrolig stolt av. Og lyspunktet har jo vært at jeg tross alt har klart å trene magemuskler og armer og rygg, så HELT treningsfri har jeg ikke vært :-) det er deilig å være istand til å prestere.

 

Hehe - det rare er at igår gikk jeg opp og ned trappene på jobben, bare for å få litt trening. Det er et veldig bra rekkverk der, så det er stødig og bra å holde i. Altså gikk jeg trapper. Og gjett om jeg er støl idag! :D Og det er ganske deilig.

 

Ha en fin dag alle sammen.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Du imponerer stort Anto, alle har vi vel noe å slite med innimellom, men du har hatt mye sykdom i det siste. At du klarer å holde koken og inspirere oss andre samtidig, er helt utrolig bra!

 

Stå på videre!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig å snoke litt rundt på disse trådene og kom over denne språkdebatten som dere har ført så iherdig her inne. Er jo enig i det meste; en avis her på stedet skulle skrive om en feil som ble rettet, men skrev at "feilen ble opprettet". Så noen ganger er det greit å vite at ord kan deles også. Preposisjonen på er nok også i ferd med å overta for andre preposisjoner, og vi blir alle veldig påvirket av disse ny måtene.

 

Skoledebatten og lærerne er selvsagt viktig. Men ingen lærer greier noen gang å lære ALLE elever å skrive helt korrekt rettskrivning. Grunnen til at vi ser så mye feilskriving i dag, kan nok heller tilskrives at ALLE skriver alt selv, pga datamaskinene. Før satt sekretærene (og DE kunne virkelig skrive rett) og skrev alt for sine sjefer, og i alle blad- og avisredaksjoner satt det korrekturlesere og gjorde jobben sin. I dag er det slutt på sånt. Og hva får vi? Jo, masse rare feil.

 

Når 1.klassingene kommer til skolen og lærer lesing/skriving, er det noen som skriver helt rett fra første ord. Det er bare der, med én gang! Mens andre må streve virkelig hardt, og de greier det aldri helt! Jeg tenker på den sønnen som ble nevnt her som fikk en 6er, mens mor mente han skulle hatt dårligere pga rettskrivningen. Tenk så flott å kunne få gi 6 til en så god prestasjon, uten noen forkludring. Det aller viktigste er jo å kunne formidle tankene sine, meningene, kunnskapene - så kan en jo trene rettskrivning i andre sammenhenger, - eller bruke retteprogram!

 

Og da er vi kanskje inne på dagens skolediskusjon med PISA og problemstillingen med at norske grunnskoleelever scorer i underkant av gjennomsnitt. Hva ville dere svart om dere fikk et spørsmål om Grand Canyon i USA var vakrere for 100 år siden enn i dag. Finnes det noe rett svar på et sånt spørsmål?

 

Og hvordan skal vi tolke det at norske skoleelever i stor grad trives på skolen, og at de har god selvtillit og er fornøyd med egne prestasjoner.

 

Nå skjønner dere sikkert at jeg har lærerbakgrunn. Jeg er på ingen måte noe imot rettskrivning og kunnskaper, langt ifra! MEN, det er så viktig å få fram selvtilliten hos barn og ungdom, den som gjør at de har tro på seg selv og på det de er god til! Det er jo det som er grunnlaget for å lykkes med LIVET!

 

Samtidig synes jeg godt avisene kunne holde seg med korrekturlesere; og Departementene kunne nok gjerne sørget for å sende rundskriv uten skrivefeil!

 

Hva synes du, anto, om et butikknavn "Nice and Beauty". En butikk her i byen heter det, og jeg får fnatt hver gang jeg ser det!

 

Eillers så e æ no ækt trønder å knote som bæst æ kainn når æ snakke med østlændinga eiller ainna fræmmedfolk.

- - Dårlig selvtillit, spør du meg! Forstå det den som kan:D

 

En sannferdig historie til slutt: En gang på 70-tallet skulle min 5.klasse brevveksle med en klasse 11-åringer i Oregon i USA. Mine 5.klassinger skrev engelsk etter beste evne , fullt klar over at dette ikke ble helt rett, men vi var enige om at det var forståelig.

Så kom de amerikanske brevene, på engelsk! Stor glede, selvsagt, men også stor forbauselse over at de am. ungene hadde fullt av rettskrivningsfeil! God barnelærdom, spør du meg. Og ikke så dårlig for selvtilliten!

 

Hilsen til alle språk-interesserte!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Resolutt du traff spikeren på hodet der når det gjelder min irritasjon over dagens manglende rettskrivning. Jeg startet nemlig i arbeidslivet som sekretær og har gått på det som den gang ble kaldt sekretærlinjen. Det er nok derfor også at jeg har dette filteret inni hodet mitt! Morsomt at det er flere som blir engasjert i dette.

 

En dag så jeg en bil kjøre forbi her hvor navnet på firmaet sto med store bokstaver HÅNDTVERK AS!! Tenk å ha feilbokstavering i firmanavnet sitt! Jeg gremmes!

 

Men jeg må jo si jeg er bekymret for hvordan det skal gå med det norske språket - hvis ingen lærer å skrive det ordentlig og ingen bryr seg. Alle skal klare seg selv som best de kan og det er flott om de gidder å skrive noe? Er det slik det blir? Skal vi kun kommunisere på SMS-språk? Jeg synes ingen har vondt av å lære rettskrivning, slipper ungdommen for lettvint idag?

 

Jeg bare spør jeg.

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Vi har nok forskjellige erfaringer og opplevelser med oss når vi kaster oss inn i slike emner. Jeg har med meg erfaringen som selv litt dyslektiker, og med to barn som er dyslektikere. Rettskriving var et tårn, en livshemmer og en knebler. Jeg har greidd meg godt, og bruker språket mer enn de fleste, men helt rett er det ikke alltid det jeg skriver nei. Og det gir jeg blanke i. Min sønn er umulig å forstå fremdeles uten at et retteprogram har skrelt vekk det mest graverende. Nesten ikke da heller. Og for han ble det et slikt traume at han kunne gått dukken på det. Fordi han hadde lærere som terpa og terpa og terpa og mente ALLE måtte skrive rett for at de skulle være gagnelige mennesker i samfunnet. Alle kan ikke lære det. Heldigvis hadde min sønn ressurser og en mamma som kasta seg inn i kampen og sparka han bak med skarp hæl om ikke å gi seg og gjøre seg til taper men vise dem. I dag viser han dem. Virkelig. Nei, han skriver fremdeles ikke rett, men han har funnet en nisje og har suksess der. Men han kunne lett blitt taper, fordi han ikke kunne rettskriving.

Og jeg har jobba med folk i fengsel og på institusjoner, og fy søren så mange av dem som ikke kan skrive rett og er blitt tapere i skolen, og siden tapere i samfunnet. Kunne lærerne ikke i stedet for å terpa på gramatikk i ørten ekstratimer funnet noe disse elevene kunne lykkes med og pusta til det?

Så jeg holder høye vimpler og løfter fakler for at hver enkelt skal få uvikle sine evner, oppdage sine ressurser og være god nok med eller uten rettskriving.

Joda, jeg vil at avisene skal skrive rett, og at rundskriv fra staten skal være rett skrevet, men jeg og alle andre "vanlige" mennesker skal få lov å utfolde oss med alle våre skrivefeil og boltre oss i å sette ord på det vi tenker og det som er viktig for oss.

Når jeg har kurs for elevene i skolen, så sier jeg: Drit i rettskrivinga, skriv og kos dere, sett ord på det du ønsker å si. Og så knurrer lærerne, og det er fint. Så kan de gjøre sin jobb med å terpe gramatikk mens jeg gjør min jobb, å gi elevene tro på at også de som skriver feil kan lykkes.

Puh, det var mitt innlegg om rettskrivinga.

Jeg innser at noen må være soldater og kjempe for den også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne debatten ble pustet liv i enda en gang her inne. Jeg gjorde det jeg kunne for å legge den død. men en gang for alle:

 

Da jeg startet debatten, var det IKKE med tanke på dyslektikere eller andre som kanskje aldri skal skrive en linje offentlig for å informere eller lære bort noe til andre. Jeg skrev det utelukkende fordi jeg mener at språket forringes når journalister og andre offentlige skribenter ikke kan stave et enkelt ord, deler ord som om de er amerikanere og bruker preposisjonen PÅ til absolutt ALT.

 

Hvordan folk skriver på sms, på trådene her, i stiler på skolen og andre private steder er meg revnende likegyldig. Noe som minner meg om at det er stor forskjell på likegyldig og like gyldig).

 

Jeg ville ingen til livs, ville ikke henge ut hverken dyslektikere, utlendinger som er iferd med å lære norsk eller mennesker som av andre grunner har lese- og skrivevansker.

 

Det er skikkelig flott at du stod på for barna dine og deg selv, snuppelure. Det står det respekt av, og det ville jeg også gjort. Det gjorde jeg f eks for sønnen min når det gjaldt matematikken. Jeg skjønner jo ikke hvorfor han på død og liv må lære integralregning når han skal bli filmfotograf!

 

Og dette er mitt absolutt siste ord i denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... det var nok et interessant tema, vet du, og da får vi så lyst til å skrive:D

Men lover på ære og samvittighet at jeg aldri skal berøre temaet mer her på din tråd!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Hei Anto, du må ikke være redd for at vi er uenige. jeg synes det er gøy å frese til litt jeg, å kjenne at det dunker litt puls og uenighet er jo noe å utvide horisonten av.

Så du må da ikke legge død alt som noen kan reagere på, da blir det dødt da, her inne. Joda, vi er her for å få kontroll på livet og overvekta og alt sånt, men jammen er det gøy med litt attåt!

Så heia Anto, få bare litt fres i oss du!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - resolutt, det var da bare hyggelig. Jeg bare føler at hele debatten sporet av fullstendig, det som var en debatt om det offentlige ble plutselig en veldig privat debatt.

 

Jeg mener virkelig at det er ille at så mange skal få lov til å skrive offentlig som absolutt ikke kan skrive. Det er som å ansette en i statistisk sentralbyrå som ikke kan matte eller statistikk og la ham/henne uttale seg i vilden sky. Dette har ingeting med dyslektikere å gjøre. Det handler om noe helt annet. Dette er folk som burde kunne, som ikke lider av noe slikt, men som rett og slett ikke kan norsk godt nok.

 

Vær så snill å skrive mer på tråden min, resolutt, jeg liker at du og alle andre reagerer og skriver her. Jeg hadde bare et av mine veldig veldig sjeldne anfall av grinethet og irritasjon. Det er veldig sjelden at det skjer med meg at jeg blir sur, grinete eller irritert over ting. vanligvis har jeg en engels tålmodighet og tåler absolutt alt. Jeg mente ikke å la det gå utover deg eller noen andre, og jeg ber om unnskyldning.

 

Tror ikke jeg har sagt siste ord i debatten heller, sorry. Var bare virkelig ikke helt ok da jeg skrev det der... kanskje tilstanden min nå begynner å bite meg litt... jeg ber om unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Jeg tror vi digger deg hele gjengen Anto. Du kloke, ærlige, direkte, utfordrende og så iblant veldig sårbar. Du er topp.

Og at du får en reaksjon etter alt du har fått i trynet siste tida, no wonder!!!!

Så vær her, bli her, vær den du er, utfordr, trøst, dytt og øv deg på å ta imot at vi digger deg, digger deg!!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås ut, skriv betraktninger om annet enn kiloer, og del det med oss.

 

Dette er uten tvil den mest interessante tråden å lese her inne. Koser meg masse etter at jeg fant denne.

 

Store smil fra Østfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Synes det er interessant når vi kan diskutere andre ting også her inne, ikke bare vekt og mat. Jeg er hjertens enig med både resolutt, snuppelure og anto - essensen for meg i denne debatten er at det som blir offentlig publisert bør være riktig skrevet, det bør være et krav - så får alle andre skrive med sitt nebb (!!) Klart vi må ha rom for andre varianter - hvordan skulle ellers verden gå videre - leste igår at mange av de store oppdagerne antagelig kunne gis en psykisk diagnose - det å se verden på en annen måte utvikler andre sider og ferdigheter - (leste om filmen Mozart og Hvalen av Petter Ness).

 

Ja Anto vi vil ha diskusjoner - dette er en fresk tråd - og jeg liker veldig godt dine kloke tilbakemeldinger.

 

Ha en flott helg!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

 

Det var gode tilbakemeldinger, det. Tusen tusen takk. Og en kjempeklem til hver eneste en av dere.

 

Det eneste jeg håper nå er at jeg ikke tråkket deg altfor hardt på tærne, resolutt, og at du kommer tilbake og utbasunerer meninger om mangt og mye. Jeg liker jo det.

 

Jo, jeg har fått meg en god del på trynet i det siste. Ganske mange, både på jobb og privat, men er det ikke ofte sånn da? En ting kommer sjelden alene enten den er god eller dårlig, og jeg har hatt min fair share de siste månedene. Men det betyr ikke at jeg skal ta det ut på dere, og slett ikke på en jeg nesten ikke kjenner. Det var dårlig gjort av meg. Men jeg mente det virkelig ikke.

 

Ellers skal jeg nok ikke slutte med å hverken mene ting, uttale meg om ting eller slutte å skrive dem ned her. Jeg skal bare ikke gjøre det på en dårlig dag. Det har jeg alltid hatt som prinsipp, og bare se hvordan det går når jeg fraviker prinsippene mine... ikke bra.

 

:-) Dere er herlige. Jeg er så innmari glad i dere alle sammen.

Dere er kloke, fornuftige, morsomme, interessante og fantastiske venner som jeg gleder meg til å komme inn og skrive med hver eneste dag.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært her i så mange ukene, men har et godt inntrykk av alle her. Og at vi har andre meninger og forskjellige meninger om alt fra språk til mat, det er vel normalt. Fint at vi kan snakke om andre ting også enn bare trim og mat. Jeg tenker mat og trim hele dagen... godt da å få noe annet innputt selvom vi er på GR sidene!

Anto du er kul, klok og morsom og et frisk pust her inne :D

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg trenger egentlig ingen beklagelser; alle har vi våre dager, og du har full rett til å si hva du mener, ikke minst på din egen tråd:D Tror egentlig vi er svært enige også, om det saken egentlig gjelder, men min agenda var nok at lærerne fikk skylda for den dårlige rettskrivinga. Og da må jeg rykke ut til lærernes (og mitt eget) forsvar! 38 år bak katetret har nok satt sine spor; og jeg blir en ilder når alle samfunnets plager skal lastes på lærerne, enten som noe de må/skal ta seg av eller som noe de ikke har gjort. Men hør på meg, nå er jeg i full gang igjen!!! Sorry! (godt norsk!) ----- Jeg har forresten egen tråd, så jeg kan jo fortsette der!

 

Regnværsdag her i nord, men deilig inne, med varme på peisen og masse lesestoff.

Alt som trengs er innkjøpt til helga, så her kan vi bare slappe av. Må få med hopprenn i ettermiddag, ellers skal jeg "flette" ut kontingentgiroer til mine pensonistvenner; de må jo betale hvis de vil være med i en landsomfattende pensjonistforening.

 

Anto, jeg forstår at du har ditt å streve med når det gjelder kostholdet. Det som er vanskelig for meg å skjønne, er hvordan du greier å bli mett når du ikke skal spise noe med karbohydrater. Blir du det?

 

God helg ønskes deg og alle andre som skriver her inne!

hilsen resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig glad. Det innlegget har jeg ønsket meg :-)

Ja, vi er enige, resolutt. Veldig enige. Vi er enige om mer også, og jeg setter veldig stor pris på at du utbasunerer meningene dine på denne tråden. Det er jo det jeg vil at folk skal gjøre. Tror jeg bare følte at jeg hadde tråkket dyslektikere på tærne... og ble redd for at det skulle skje enda en gang.

 

Jeg er lærerbarn, jeg, resolutt. Med alt det innebærer. Og jeg er så hjertens enig med deg. Lærerne får skylda for alt i samfunnet som er galt, og det er helt utrolig. Lærere skal liksom være alt for barna. De skal være oppdragere, pedagoger, mor, far, psykolog, sosialarbeider osv osv osv, med dårlig lønn og lange arbeidsdager. (JODA! Lærer har LANGE arbeidsdager!) Tenk å stå foran 25 - 30 elever 6 timer om dagen (det er å holde 6 timer kurs hver dag - for barn som veldig ofte ikke engang er interessert i det du driver med der oppe. Når du kommer hjem, er det middag, husarbeide osv, og så, når alt er rolig, DA kan lærern sette seg ned og forberede dagen etter. Og så klager alle over at lærere har "2 måneder ferie hver sommer"? Hallo?! Det er ikke ferie - det er AVSPASERING! Opparbeidet gjennom hele året. Så det så!

 

Jeg spiser noe karbohydrater. Men jeg spiser ikke stivelse. Så det blir ingen boller, kaker, brød, pasta osv osv. Jeg spiser mye fiber og proteiner, så jeg holder meg mett lenge, faktisk. Mye karbohydrater blir man faktisk mer sulten av. Spiser man en karbohydratirik lunsj, fyser man ofte på noe søtt etterpå. Fordi blodsukkeret stiger fort, faller fort, og da vil man ha mer. Dessuten spiser jeg en viss mengde sunt fett, og det holder også lenge. Men jeg spier nok mye større mengder og mye oftere enn det du gjør. Jeg spiser 6 - 7 måltider om dagen. Og jeg spiser så mye jeg gidder å tygge.

 

Ønsker dere alle en superfin lørdag :)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest resolutt

Takk for hyggelig tilbakemelding, og for privat melding, som jeg faktisk ikke så før i dag.

Håper det går bra, anto! Ser at du har en skilpaddetråd også, det er kanskje der du registrer vekt o.l.

 

Jeg har fått av gipsen på foten nå og prøver å komme meg igang med trening igjen. Fikk en skikkelig "klaps" bak av to hjelpsomme damer, jess og hyfsan, og det hjalp faktisk. Kom meg ut på en liten stavgangstur idag, i snøvær som gikk over til solskinn. Fantastisk flott med nysnø og sol og temperatur like under 0. Jeg trengte det, og det kjentes utrolig godt etter 5 ukers innesitting. Nå blir det kurs igjen fra f.k. onsdag, må prøve å få litt større fart - dvs. større enn å stå i ro - på denne vektnedgangen. Er riktignok innstilt på å bruke tid, men det må gå litt nedover - jeg har jo et stykke før jeg når målet, minst 20 kg.

 

Med ønske om ei fin uke, fra resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

ser dere har drøftet både dette og hint her inne, flott med engasjement!

 

jeg må også inn på lavkarbodiett, etter samråd med lege. et lite spørsmål: du skriver du spiser fiber. hvilken type fiber vil du anbefale med lavt karbohydratinnhold? jeg må holde meg under 40 gram om dagen for tiden, og spiser solsikkeklibrød. men om du har andre tips, er jeg lutter øre. :) hvordan går det med deg forøvrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...