Gå til innhold

Endelig slank!


Gjest anto

Anbefalte innlegg

ser dere har drøftet både dette og hint her inne' date=' flott med engasjement!

 

Jeg må også inn på lavkarbodiett, etter samråd med lege. et lite spørsmål: du skriver du spiser fiber. hvilken type fiber vil du anbefale med lavt karbohydratinnhold? jeg må holde meg under 40 gram om dagen for tiden, og spiser solsikkeklibrød. men om du har andre tips, er jeg lutter øre. :) hvordan går det med deg forøvrig?[/quote']

 

Hei hyfsan.

 

Solsikkeklibrød er kjempefint. Det er også rug og andre veldig grove brødsorter. Jeg får i meg min kvote fiber gjennom grønnsaker, frukt og bær. Jeg spiser til gjengjeld mengder av det. Jeg kan ikke bruke fibertilskudd for de er som regel laget av hvetefiber, og det er jeg allergisk mot.

 

Jeg spiser litt villris. Litt brun ris. Litt søtpotet. men ikke mye. Så 85-90% av fiberinntaket mitt er fra grønnsaker og frukt.

 

Jeg fant denne siden

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article49482.ece (sitat)

 

Fiber

Alle grønnsaker inneholder fiber i varierende mengder. Rotgrønnsaker som neper, gulrøtter, kålrot og sellerirot er eksempler på fiberrike grønnsaker. Fiber holder tarmene i sving og er viktig for fordøyelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Siste svar

Dere har kanskje sjekket ut denne siden alt, men hvis ikke så er det mye bra vedr lavkarbo. http://www.Lavkarbo.no

 

Her finnes mange fine oppskrifter og tips på hvordan leve på et minimum av karbohydrater. Jeg ble anbefalt dette kostholdet av en "kropp- og kostholdsekspert" pga eksem og mye vond mage. Jeg prøvde, men klarte ikke å leve sånn. Magen ble bra og eksemet roet seg, man jeg visste ikke hva jeg skulle spise til slutt og ble veldig forvirret mht karbotellingen.

 

Jeg har derfor gått tilbake til GR, men er forsiktig med karbohydratene. Jeg spiser grovt rugbrød og grove knekkebrød, lite poteter, ris og pasta. Magen er veldig bra for tiden, men eksemet er der.

 

Goro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

og takk for gode råd. jeg skal ikke spise noe særlig frukt/bær akkurat nå, det inneholder veldig mye karbohydrater. et eksempel er 100 gram eple som gir 10,6 gram karbo, selv om det er sunnere karbohydrater enn hvitt brød så ødelegger det ketosen for meg. tre epler på en dag gir da kanskje 80-90 gram karbohydrater og det gir meg noe å tenke på. jeg har spist enormt mye karbohydrater og lite protein, tror jeg. sånn er det vel for de fleste av oss, ordinært kosthold inneholder mye karbohydrater. så er det selvsagt forskjell på de raske og de trege. det går fint an å leve sunt med et bevisst forhold til hva man putter i seg.

 

jeg skal gå inn på nettsidene dere foreslår og kikke. ellers er jeg enig med deg goro i at det er tøft å basere seg på et ketogent kosthold over veldig lang tid. det er jo unektelig litt spesielt. men jeg tar en dag om gangen. jeg har så store helsevansker knyttet til inntak av karbohydrater, at dette blir et nødvendig tiltak for meg.

 

ha en fantastisk kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvorfor du skal på lavkarbo-diett forresten?

Det er slett ikke noe særlig bra... du trenger karbohydrater. Og hvis det er for å gå ned i vekt er det ihvertfall ikke bra. Karbohydrater er gode byggesteiner i kroppen og utfyller kostholdet ditt sammen med proteiner og fett. Du trenger karbohydrater. Men du trenger langsomme karbohydrater med lav GI som du får gjennom grove pasta- og ristyper f eks. Samme med frukt og visse grønnsaker.

 

Mange som går på lav-karb-diett går veldig fort opp i vekt når dietten er avsluttet.

 

Jeg vet at mange tror jeg lever på lavkarb-diett, men det gjør jeg ikke. Jeg lever på en relativt stivelsesfri diett. Det blir ikke helt det samme. Jeg teller ikke en eneste karb, jeg. Jeg teller kalorier etter GR-systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

jeg er satt på dette av en lege pga diverse heleproblemer knyttet til karbohydratavhengighet. og da snakker vi om de raske karbohydratene. det er et komplekst sammensatt bilde, er jeg redd. så derfor skal jeg gå på dette en liten periode, blir som en "cold turkey". det er ikke for å gå ned i vekt, men for å klare på sikt å få et mer stabilt liv. jeg følges tett opp av lege, ellers ville jeg aldri satt i gang noe sånt. skal innom og ta blodprøver regelmessig, slik at de følger med på blodspeil etc.

målet mitt er å gå over på et kosthold som ligner ditt etterhvert. ha en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hyfsan.

 

Det er en bra utfordring. Å gå på min diett. Det er en veldig sunn diett, egentlig. MYE fiber i grønnsaker, bær og frukt, godt fett i avocado, nøtter, fisk og oljer, proteiner i kjøtt.

 

Jeg har veldig forsiktig innført bittelitt havre og rug igjen, og det ser ut til å gå bra. Utfordringen blir nå for meg å ikke utfordre skjebnen og fråtse fordi jeg har savnet det så lenge.

 

Ønsker deg lykke til.

Du kommer til å merke endring både på humør og energinivå.

Dessuten kan det hende du går ned noen kg på denne dietten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Tror rett og slett jeg trekker opp denne tråden igjen, jeg. Dersom noen har lyst til å kritisere meg for å ha nedlatende holdninger på tråden min, kan de gjøre det her, på en tråd jeg ikke deler med en haug med andre mennesker. Skilpaddetråden er jo ikke bare MIN, den eies av oss alle sammen, sånn sett.

 

Jeg har jo aldri sagt at folk ikke skal få gjøre tingene på sin måte. Heller ikke har jeg kritisert noen for å gjøre det på en annen måte enn meg, men det er tydeligvis normen, da at man skal sette seg tøffe mål og legge HELE løpet med EN gang.... når det at jeg velger en annen innfallssvinkel er så utrolig provoserende? Siden det oppfattes som kritikk at jeg velger å ta avstand fra en måte jeg ikke liker og lansere en annen måte å gjøre det på isteden. Vel, tråden ble til etter mye snakk med en god del av de andre som skriver der.

 

Oh well.... det er veldig bra at vi ikke er like, ellers kunne det lett bli kjedelig :) Det er kult emd diskusjoner og meningsutvekslinger. Faktisk spriter det opp hverdagen litt.. hehe.

 

Anyways... denne tråden ble laget for å være provoserende. For at jeg skulle kunne skrive alle de tingene jeg ville, for at andre skulle reagere. Så her er det greit å reagere, kall meg hva du vil :) Jeg kommer ikke til å kommentere den typen negative innlegg på skilpaddetråden. Det gjorde det hele nokså ukoselig, og det fortjener ikke de andre som er der, de er der fordi de tror på det opplegget og føler seg vel med det.

 

Dette har vært en skikkelig digg dag. Har vært ut og inn av regnværet i hele dag. Besøkt en venninne, tatt MASSE bilder, kost oss verre, var på café og drakk latte, spiste en diger salat med masse spennende i. Det har vært en veldig hyggelig dag.

 

Nå lener jeg meg godt tilbake med en glovarm kaffe og knekkebrød med geitost. Mmm.. kjempedigg! Har jo ikke kunnet spise sånne ting på veldig lenge, så dette er som julaften. Herlig :)

 

Ha en fin uke alle sammen.

Klem fra anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei queen :-)

 

Tusen takk, koselig at jeg får støtte fra en god venn her inne :-)

Klem tilbake - og hilsen til Findus som forhåpentligvis har kommet seg etter det relativt ublide møtet med dyrlegen.

Min lille hannkatt sender en sympati-hilsen, han vet hvordan det er, sier han, men han sier også at etter en stund glemmer du det og tror du kan gjøre alt det du kunne FØR operasjonen.

 

God uke til dere begge :-)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem og takk.

 

Jeg lagde denne tråden fordi jeg opplevde at jeg ble sett på som provoserende av noen. Så da tenkte jeg som så at jeg skulle lage denne tråden slik at jeg kunne si hva jeg ville, og slik at folk kunne reagere på det. Og så kunne vi ha noen høylydte og voldsomme diskusjoner her. uten at det gikk ut over andre som ikke ville være med på det.

 

Jeg vet at jeg kan være provoserende. Men jeg mener det vel :)

 

Ha en fin uke alle sammen :-) KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var da voldsomt til reaksjon??? Blir du virkelig så provosert?

Jeg har da ALDRI sagt at skilpadde-opplegget ikke er et bra opplegg for mange??

Det jeg påpekte var at man ikke skal kritisere andres tråder og mål man setter seg.

 

Uansett hva jeg sier så " misforstår" du meg og vrir og vrenger på det jeg sier. Så dette gidder jeg rett og slett ikke å bruke tid og energi på. Beklager at jeg prøvde å skape en diskusjon, det skal ikke gjenta seg.

 

Well, so long.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå må jeg le.

Det var da ikke jeg som angrep først, var det det da?

 

Og jeg er igrunnen ikke provosert. Jeg synes egentlig det er mest morsomt. Så lenge det er HER, og ikke der hvor mange andre blir trukket til ansvar for ting JEG sier og gjør.

 

Her inne kan du angripe og ramse opp punktvis så mye du vil :-)

Du behøver ikke bli sint, vi har da bare en meningsutveksling.

Det er ikke noe å ikke gidde. Du startet en diskusjon, og jeg svarte. Verre enn det er det da ikke?

 

Du startet en diskusjon. Og jeg diskuterer med deg. Men nå liker du ikke den retningen den tar. Og da vil du trekke deg. Det er greit. Men det er unødvendig å trekke meg til ansvar for dine følelser. Jeg er ok med dette så lenge dette handler om deg og meg. Jeg ser ingen andre som har gjort noe forsøk på å blande seg i diskusjonen. Og jeg diskuterer gjerne videre med deg.

 

Jeg synes - helt ærlig - at det er utrolig mye syting på enkelte tråder der folk har satt seg altfor tøffe mål, ikke klarer det, gir opp og bruker resten av tida på å slite, syte og spørre hvorfor. Å lage en tråd som motvekt til det må jo være plausibelt.

 

:-)

 

P.S. OG jeg sier IKKE at det ikke er ok å slite med en situasjon man opplever som tøff, bare så DET er avklart. Jeg synes bare det var på tide med et tilbud som lå mer i retning av et langtidsprosjekt enn alle disse korte 3-måneders prosjektene som stort sett slår feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg le og...ha-ha... jeg digger skilpaddene!

Man må da si det man vil og lage litt liv her uten at man blir så sure og trekker seg unna! Men, men...

 

Vel, vel når jeg først er inne å skriver litt, så kan jeg jo underrette skilpaddefamilien (og dere andre) min om at jeg holder rett tempo til å være skilpadde. Samme vekt nå i ett par uker. Har vært litt tiltaksløs og lat i det siste, men nå er sola her og jeg smiler tilbake.

 

God helg. Håper på pent vær. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du kjære Angora, du er god du!

Nå lo jeg igjen, og denne gangen var det fordi jeg ble helt glad av måten din å være på.

 

Jeg håper du får en kjempefin helg :-)

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og tenkte på dette med slanking og mål etter forrige helgs diskusjoner. Jeg tror ikke det handler om slanking egentlig. Ihvertfall ikke for de aller fleste. For de aller fleste tror jeg det handler om enten 1) dårlige vaner som må vendes eller 2) en annen grunn til at man spiser. Det kan f eks være trøstespising eller tvangsspising eller andre former for ufrivillig spising. Og i noen tilfeller kan det være en kombinasjon. Man ant grunn til å trøstespise for lenge lenge siden, og så fortsatte man bare med det som ble en dårlig vane. I så fall er det egentlig det samme som å slutte å røyke. MAn må bare slutte. Det nytter ikke å fortsette å røyke (eller spise) mens man venter på at man skal slutte å røyke (eller spise). man må bare gjøre det, som reklamen sier: Just do it!

 

En dårlig vane kommer fort. Å vende den tar lang tid for de fleste. Det er kanskje derfor jeg ikke tror noe særlig på alle disse kortsiktige målene. Det, og det faktum at jeg ser nettopp her inne at det settes kortsiktige mål over en lav sko, med tilsvarende høye forventninger. Deretter er fallhøyden enorm. Og i "skammen" over å ikke greie det, forsvinner folk bare herfra. Men det er når det butter at man bør bli. Det er da man kan lære noe. Det er når det butter at man virkelig KAN endre noe. Det er da det koster, og det er da det lønner seg.

 

Det er ikke enkelt. Det er kjempevanskelig. Men kommer man over kneika, da går det veldig lett. Da får man belønningen. Og den kjennes rett og slett på kroppen. Det er en vanvittig god følelse. Lettere. Mer energi. Bedre søvn. Morsommere å kjøpe klær. Bedre selvfølelse. Bedre selvkontroll. Belønningene står i kø og er mange. Poenget er jo ikke å bli syltynn og modell-aktig. Poenget er jo å få en kropp man trives med.

 

Mange av de som setter seg de tøffeste målene går kjempehardt ut. Fra fråtsing til askese på 2 timer, og følgende er selvsagt heller dårlige for den det gjelder. Men i de tilfellene mener jeg at de som lider av dette fenomenet kanskje trenger en profesjonell å snakke med langt mer enn en slankekur. Ihvertfall i første omgang. En venninne av meg sa en gang: dersom man går i terapi i 7 år og fremdeles snakker om det samme som man gjorde for 7 år siden, er det kanskje på tide å prøve noe annet. Og det samme kan man kanskje si om slankekurer som skal virke hurtig og feiler gang på gang: dersom man feiler på den N'te slankekuren er det kanskje lurt å finne på noe annet. Ihvertfall først.

 

Regner med at jeg har bannet i kjerka igjen :)

 

God helg :)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen. Jeg liker mandager, jeg. Jeg liker å stå opp og begynne dagen. Rykende varm kaffe, rugbrød med ost og frokost-TV. Fuglene kvitrer ute, måkene skriker og våren er i full anmarsj. Det er skikkelig herlig ;)

 

Om 1 kg skal jeg kjøpe meg noen nye klær. Kose meg i butikken og ikke se på prøverommene som selvtillitsdødare slik jeg har gjort så mange vårer før når de tunge vinterklærne kommer av. Jeg kjenner at kroppen begynner å "sette seg" i den nye vekta. Faktisk, helt uten å gå ned noe særlig det siste halvåret, har jeg likevel gått ned nesten en buksestørrelse. Akkurat som om kroppen trengte den tiden for å forstå den nye vekta og faktisk tilpasse størrelsen sin til den.

 

Kanskje jeg rett og slett skulle tusle meg ut og se om jeg finner noe idag. Det hadde vært hyggelig. Kanskje ringt en venninne og hørt om vi skulle shoppe litt.

Det tror jeg faktisk at jeg gjør....

 

Ha en superfin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe i det der. Selv om jeg ikke går ned i vekt (det har ikke jeg gjort heller siste halve året) så påstår folk at jeg blir slankere. Treningen hjelper nok også på å stramme inn, ikke at man får tilbake den kroppen man hadde som 20-åring, det er vel for mye forlangt....sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sååå koslig å lese her inne. Jeg koser meg. Smiler og ler litt.... Dere er så bra å ha. TAKK til dere alle som gir gode råd og oppmuntring.

 

Anto: du har noen gullkorn og gode tanker! Fornuftig, morsom og veldig god å ha!! :)

 

Ha en god dag!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Det er vår! Sola skinner, det føles så bra ;)

Det er virkelig deilig. Det er kjempekort tid igjen til sommeren, og det blir virkelig deilig å gi slipp på tjukke vinterjakker, skjerf, votter/hansker eller hva... det er DIGG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er digg digg digg! Jeg var ute idag og kjøpte inn masse nye klær. Jeans (str. 38! YEEEHAAA!), et stk svarte slacks med høyt liv, masse knapper og et kult belte, ny skinnjakke. Jeg gikk "wild" det var herlig ;) har ikke kjøpt klær på så innmari lenge. Og det var virkleig DEILIG!

 

Er laaaangt fra trivselsvekt, og kunne snike meg inn i en (riktignok antagelig enn litt romslig) str. 38. Det føltes veldig bra. Altså er jeg nede i str. 38-40, og målet mitt er vel en stødig 38 mot 36. Da burde jeg ha et fettlag som er akesptabelt på denne spinkle beinbygningen.

 

For hallo?! alle snakker om BMI og kalorier og størrelser og akseptabel vekt i forhold til høyden osv. Men beinbygningen har jo også ganske mye å si. Hvis jeg veier 65 har jeg fortsatt et betydelig spekklag. Jeg er IKKE mager når jeg veier 55. Men jeg aksepterer 60 - 62... Altså har jeg ca 5 - 7 kg igjen til målet. Da burde jeg være nede i str 36 - 38 i bukser - og med de breie skuldrene mine, ca 42 i jakker/skjorter.

 

Det er vår, definitivt, og det gjør så utrolig godt langt langt inn i vinterdvalesjel. Vi våkner. Og nå sveller beinet mitt så lite at jeg tror ellipsemaskinen og vektene på SATS vil få kjørt seg veldig snart. Yep!

 

p007.gif

 

Jeg rocket i 20 minutter idag.

 

n010.gif

 

Og GIKK nesten 20 000 skritt igår - men det var fordi jeg lette etter den skinnjakka i alle Oslos butikker. Måtte ta en smertestillende da jeg kom hjem, for beina verket sånn... HAHA!

 

f030.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...