Gå til innhold

Planlegging av graviditet


Gjest stinis

Anbefalte innlegg

I dag er det nekte-dag igjen... Så på an igjen i morgen. Men tror egentlig el er over nå, så ingen krise om det blir litt kluss. Hadde tenkt annen hver dag hele pp'en, men etter to uker med holde igjen/forføre annen hver dag er jeg møkklei. Neste pp orker jeg ikke det der altså! Da tar vi det som det kommer! Men er jo verd et forsøk da... Så hadde jo vært moro om det klaffet denne mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 418
  • Created
  • Siste svar

Søndag!

Så du er nordlending ja! Koselig. Jeg er født og oppvokst i Oslo.

Har det blitt vinter i Nordland nå? Her har vi hatt en varm helg, nesten 10 grader og sol i går. Det har vært deilig, men jeg gleder meg til vinter også.

 

Denne uka som kommer er det IKM for meg. Vet ikke når da, alt fra i morgen til torsdag. Så jeg tester ikke før lørdag.

 

Jeg angrer på at jeg har vært såpass åpen om prøvingen. Jeg har alltid vært en utadvendt person, men jeg skulle ønske jeg ikke hadde fortalt så mange om at vi prøver. Det er bare venner som vet det, og mamma- og de vet ikke når jeg har IKM, men i tillegg til å takle skuffelsen hver måned selv, må jeg liksom fortelle alle som vet det at vi ikke klarte det denne måneden heller... kjipt.

 

Håper på en positiv uke :-) Når har du IKm igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82
Gratulerer så mye til viktoria!

 

Jeg kom hjem fra mexico i går' date=' 2 herlige uker som kan anbefales på det sterkeste! Veide i dag 1,5-2kg mer enn det jeg gjorde da jeg fro, men håper at det er en del som forsvinner i do og så fikk jeg TR uventet i dag 3 dager før. Tenkte på toget hjem i går at jeg løftet kofferten på 20 kg noen ganger og at det kanskje ikke var noe sjakktrekk...men det er nok tr som kom. Men jeg har på en måte distansert tanken litt på at jeg blir gravid nå. Tror jeg tar det som det kommer og ikke stresser med det. Det er vel da det skjer. [/quote']

 

Takker så mye:)

Gleder meg så mye til å reise. Men i dag kom kvalmen for første gang. Skikkelig pang, og så gikk det over så snart jeg hadde funnet et hårstrikk for å få vekk håret fra ansiktet... Håper at Mexico ikke blir preget av kvalme i alle fall:( det blir i så fall ikke noe kjekt...

 

Hvordan går det med dere andre da? Når er IKM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg regner etter en 30 dagers syklus som jeg hadde nå sist har jeg IKM den 28. Tenkt å vente til den 30. med å teste om TR ikke er kommet da.

 

I grunn har høsten vært fin her. Litt regn og sånn, men synes det tok lang tid før det ble kaldt. Var på min siste sykkeltur for i år på tirsdag, og onsdag kom snøen, så nå er det vinterhvitt overalt. Veldig koselig og kjenner julestemningen kommer krypende :-)

 

Jeg har fortalt et par venninner om prøvingen, men de spør heldigvis ikke noe særlig. Jeg oppdaterte hun ene nå for kort tid siden da hun er gravid selv, og er litt spent. Men jeg sa bare at nå hadde jeg det ikke travelt lenger, og hun vet at jeg slet med nr 1, så hun forventer nok ikke at det skal skje så fort med meg heller. Tingen er at jeg har så lite lyst å fortelle det tidlig om jeg blir gravid. Vil vente lengst mulig, og det er så dumt når flere vet vi prøver. Så da blir det vel til at jeg må lyve litt da, og det liker jeg egentlig heller ikke... Nei, om det blir noen neste gang kommer jeg ikke til å fortelle til noen at vi prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, fikk tr nå jeg. På dag 24 i syklusen! Skjønner ingenting av syklusen min. Det kan ihvertfall ikke stemme at jeg har EL 14 dager før tr. Jeg var jo hos gynekolog for 12 dager siden, og da sa hun at egget ville bli sluppet dagen etter eller mest sansynlig dagen etter det igjen... Skjønner ikke helt når jeg har EL neste gang nå... hva tror du?

Reaksjonen min var helt som ventet. Eller, jeg ble jo litt overrsasket, hadde jo ikke ventet den før tidligst i morgen. Men jeg begynte å grine, og nå er det greit. Litt irriterende da, men er ved godt mot.

Samboer så at jeg gråt, og trøstet meg, men sa også at han synes det var tullete å reagere sånn. Han har vel rett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud' date=' så imponert jeg er over sex-driften deres! Helt utrolig!

Her har vi ikke hatt sex siden forrige søndag.

Neste pp må jeg finne ut når vi skal ha sex, altså annehver dag rundt EL uka. Tar vi det som det kommer er det nok null sjans til å bli gravid ;-)[/quote']

 

Høres kanskje mer ut enn det er. Denne uka har det vært sånn at de dagene jeg har hatt mest lyst har jeg måtte holde igjen og omvendt. Teite greier! I grunn varierer det veldig hvor mye vi har lyst og overskudd, men utover høsten har lysten vært høy. For min del har det mye med å gjøre at jeg har fått ett litt annet forhold til kroppen min, ettersom den har blitt slankere og fastere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj' date=' fikk tr nå jeg. På dag 24 i syklusen! Skjønner ingenting av syklusen min. Det kan ihvertfall ikke stemme at jeg har EL 14 dager før tr. Jeg var jo hos gynekolog for 12 dager siden, og da sa hun at egget ville bli sluppet dagen etter eller mest sansynlig dagen etter det igjen... Skjønner ikke helt når jeg har EL neste gang nå... hva tror du?

Reaksjonen min var helt som ventet. Eller, jeg ble jo litt overrsasket, hadde jo ikke ventet den før tidligst i morgen. Men jeg begynte å grine, og nå er det greit. Litt irriterende da, men er ved godt mot.

Samboer så at jeg gråt, og trøstet meg, men sa også at han synes det var tullete å reagere sånn. Han har vel rett....[/quote']

 

I alle dager! Det var jo ikke det som skulle skje! Æsj, disse menna skjønner ikke dette her! Skjønner veldig godt reaksjonen din.

 

Ikke godt å si når du kan forvente el egentlig... Har du prøvd temping?Kan jo være greit å prøve en mnd for å se hvordan syklusen er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må inn og kommentere litt her, det er faktisk ikke så uvanlig å ha FLERE eggløsninger i løpet av en syklus, dattera mi er resultatet av det. Jeg kjenner eggløsninger veldig godt for jeg har stort sett EL fra den ene eggstokken, men den andre glimter til og der kjenner jeg ingenting. Så enkelte sykluser har jeg etter all sannsynlighet 2 EL! Dette er jeg sikkert ikke alene om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt motløs i går, innerst inne hadde jeg jo begynt å håpe litt. Har blitt syk igjen, våknet i natt med 39.4 i feber, og verk i hele kroppen. Så i dag drar jeg til legen. I tillegg har sønnen mitt hatt noen trass-anfall av en annen verden. Jeg som trodde han ikke var så angrepet av trass.

 

Skjønner ikke stort av eggløsningen min nei. Det er ihvertfall vanskelig å finne den, det er helt sikkert. Men siden jeg begynte å prøve har jeg hatt sykluser på 26-25-25-29-24 dager. Trodde man kunne regne 14 dager tilbake fra da tr kom, men det ble jo bevist at ikke stemte nå.

Har ikke prøvd temping nei, synes det virker så pes.

Lurer på om jeg skal forsøke litt EL testing igjen, eller rett og slett ha sex annehver dag hele måneden. Eller kanskje fra dag 8 for eksempel, og to uker fram. Det bør vel holde?

Merker at optimismen begynner å vende tilbake, selv om jeg hadde noen rimelig pesimistiske tanker i natt. Men det var nok bare feberfantasier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med 2 el på en syklus har jeg hørt at ikke er tilfelle. Man kan slippe flere egg, men da samtidig. Smerter i eggstokk betyr ikke nødvendigvis at det er el. El skjer ikke flere ganger pr syklus fordi et døgn etter slipp har man et hormonnivå i kroppen som ikke "tillater" flere el.

 

Jeg tempet noen mnd da jeg prøvde på nr 1, synes det gav meg et bedre bilde enn el-tester. Fant ut at jeg hadde el på dag 15 i syklusen, og syklusene mine var på 28-29 dager. I tillegg visste jeg alltid når jeg fikk mensen, for temperaturen sank litt samme dag den kom.

 

Andre metoder er jo å følge med på livmortappen og/eller livmorsekret. Jeg gjorde nå alt dette under kartlegging av syklusene mine. Men for å unngå stress orker jeg ikke styre så mye nå.

 

Vil ikke anbefale sex annen hver dag hele pp'en (slitsomt!), men fra dag 8, og til og med dag 16 burde i grunn holde. Du har nok el et eller annet sted mellom der.

 

Ble nå kluss i går kveld... Samboeren var så pågående, og det nyttet ikke å nekte... Da skulle han ta saken i egne hender, og da fant jeg ut at det var da ingen vits å la det gå til spille... Jeg trenger en pause snart... Trodde ikke jeg skulle bli lei av sex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lei av sex da? Jeg trodde du synes det var helt topp og slet med å la være å ha sex hver dag? Synes uansett du er heldig som har en samboer med så stor kapasitet ;-)

Hvordan temper man, da? Må man ha et spesielt termometer? Vi har et sånt øre-termometer, men det er jo ikke helt nøyaktig. Og, hva hvis man blir syk, sånn som jeg er nå. Jeg hadde 39.4 i morges, og nå, etter to paracet hadde jeg 37.7..

 

Tror jeg tar sikte på å ha sex annenhver dag i ca 10 dager... det skulle vel holde. Orker ikke følge med på livmortapp, men kan jo kanskje tenke litt over sekret og sånt. Man skal se etter EL slim da eller?

 

Hvor lenge prøvde du med nr. 1 igjen? Hvordan var følelsen da du endelig bra gravid da? Jeg tror jeg kommer til å være så glad som jeg aldri har vært før...

Hadde vært så kos om det klaffet neste gang, har IKM 12 desember eller noe, en julegave, blir det da!

Blir spennende for deg denne måneden , dere har ihvertfall hatt nok sex til å dekke EL! Jeg tror på dere nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da har jeg nok ordlagt meg litt feil. Som jeg skrev litt i går at det som var slitsomt var å holde igjen fordi det var da vi hadde mest lyst, og at jeg måtte ha sex på dager hvor lysten ikke var på topp. Og det er vel derfor jeg er lei. Fordi vanligvis har vi sex når vi har lyst, og som gjerne kan være annen hver dag eller to-tre dager på rad. Men når jeg skulle ha en fast struktur på det ble det bare slitsomt. Ikke så morsomt å presse seg selv til å ha sex når man aller helst vil sove.

 

Skal bli godt å ha sex nå kun når vi har lyst, uansett hvor ofte eller sjeldent det blir. Men må legge til at vi har perioder hvor lysten er lav også, og det kan gå en uke uten sex, uten at det er unormalt for oss. Så er nok ikke noen sex-dyr selv om det kanskje kan virke sånn, hehe...

 

Hvis du leser på http://www.pernille.info står det veldig mye bra der om temping og hvordan finne EL. Når man har feber vil jo selvfølgelig ikke tempingen bli riktig.

 

Det er el-slim man skal se etter ja. Men må ikke fortvile om man ikke "finner" det. Kan jo godt ha el for det.

 

Tenker nå at om du har sex annen hver dag i ti dager skal du være høvelig godt sikret på å treffe el, så da er det kanskje like greit å ikke lete etter el, blir kanskje bare mer stress da.

 

Jeg prøvde ca ett år før jeg ble gravid med nr 1. Hadde egentlig planlagt å slutte å prøve da, fordi jeg begynte i ny jobb. Men var litt slurvete med prevensjon fordi jeg trodde ikke jeg kom til å bli gravid uansett. Jeg fikk en litt blandet reaksjon... Først ble jeg litt oppgitt, fordi det var jo typisk at når det passet så dårlig, så skulle det skje... Men når det gikk ordentlig opp for meg var jeg jo strålende glad! Denne gangen blir det nok glede fra første sekund :-)

 

Ja, har vi ikke truffet el nå, da skjønner jeg ingenting. Men så spørs det bare da om egget blir befruktet og fester seg! 12 desember er jo bare 14 dager etter min IKM, så hadde vært morsomt om vi ble gravide med to ukers mellomrom da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært koselig! Og blir du ikke gravid nå, så kan dere jo bare ha sex når dere vil. Det er jo ikke skjelden det akkurat! Vi må ha struktur fordi det ellers kan gå to uker mellom hver gang, men om dere har sex to dager på rad noen ganger, eller om det går to dager så tror jeg ikke deg gjør noe. Det eneste du kan passe på er jo at det ikke går en uke uten sex når du tror du har EL.

 

Jeg tror jeg skal satse på å ha sex annenhver dag i 10 dager.

Selv om det er kjipt å ha så uregelmessige sykluser og uregelmessig EL, er det jo bra at de ofte er korte med IKM hver 3 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn sett greit med korte sykluser. Kjedelig å vente så lenge på hver ikm. Særlig når det drøyer til 30 dager og mer.

 

Jeg har nå begynt å finne grunner til hvorfor det er bra dersom jeg ikke blir gravid denne pp'en. Alt for å dempe skuffelsen...

 

Grunn nr 1 er at jeg kan dra på julebord å drikke alkohol, det i seg selv er egentlig ikke så hipp hurra, men det å måtte finne på unnskyldninger for ikke å drikke, det er kjempevanskelig...! Greit å slippe det.

 

Grunn nr 2: kjipt å få baby midt i fellesferien. Alt av venner og familie er bortreist på bursdagene til barnet. Kanskje er vi også på en fremmed plass...

 

Skal lete etter flere grunner etter hvert... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sånn at man forbereder seg for å dempe skuffelsen. Jeg hadde egentlig ingen symptomer denne pp'en, men jeg håpet jo. Æsj, jeg tror vi bare må ta skuffelsen, vi vet jo at den går over. Jeg har vært litt opp og ned i humøret i dag, men merker at jeg blir mer og mer positiv. Forsøker å tenke på det at vi har et barn fra før, så vi kan, jeg har ikke vært syk, det er normalt at det kan ta litt tid..

Hvilken dato er din IKM igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, beklager. Er helt tett om dagen. Bokstavelig talt også. Feber og hodepine som bare tar små pauser hvis jeg inntar store doser paracet. I går fikk jeg ikke time verken hos fastlegen eller noen av de andre 5 legene på det legekontoret. Dra på legevakta hvis det er akutt, eller prøv igjen i morgen, fikk jeg beskjed om. Det var vel ikke sånn fastlegeordningen skulle fungere? Så jeg lurer på om jeg skal bytte fastlege. Har flyttet til en annen bydel uansett, så det hadde vært greit å ha en nærmere.

Hvordan går det ellers? Når har du IKM ( hehe, neida- SÅ tett er jeg ikke) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Jeg er ikke det spøtt bedre... Distré ja... Oppdaget plutselig at jeg har dratt på jobb uten bh på meg... Herregud! Og mine pupper sitter ikke akkurat der de skal av seg selv... Og vi skal ha møte resten av dagen. Gjett hvem som kommer til å sitte med jakka på seg. "eh... kaldt her, jeg fryser..."

 

Typisk leger det der... Har selv fått beskjed på dagtid å ringe legevakta på kvelden, og når jeg har gjort det har de sagt at siden jeg ikke er akutt syk må jeg ringe på dagtid... Jeg har faktisk bare vært hos min fastlege en gang... Forresten har jeg hatt forskjellige leger omtrent hver gang jeg skulle til lege...

 

Ellers går det nå bare fint. Gleder meg til kurs i kveld (GR), snikveiing hjemme viser nedgang, så spennende å se om kursvekta er enig :-) Sier til meg selv hver uke at jeg skal slutte og snikveie, klarer det noen dager, men så må jeg bare... Skjønner ikke hvorfor det er så galt egentlig... Blir bare mer motivert av det jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja du får ha jakka på i møtet, hvis det føles bedre :-) Jeg glemmer rett som det er å ta på mascara for eksempel, selv om jeg har husket resten av sminken.

 

Jeg har klart å få 5 minutter hos legen kl 15 i dag, hipp hurra!

Håper jeg får antibiotika og sykmelding et par dager. Gleder meg til å komme tilbake på jobb og ikke være hjemme og tenke så mye. I går sov jeg mesteparten av dagen, men i dag ( etter 3 paracet) føler jeg meg litt bedre.

 

Så bra at det går bra med GR! Jeg har ikke veid meg på et par uker, og har ikke vært så opptatt av det, og heller ikke spist så himla mye på kveldstid faktisk. Så jeg tipper vekta er den samme som for to uker siden. Men når jeg blir frisk nå skal jeg fokusere litt på det igjen. Trene mye og ikke stappe meg med drittmat og søtsaker på kveldstid. Har så lyst til å nå idealvekta på 69 kg. Men jeg har BMI på 24, så kanskje det er derfor jeg ikke har så fokus på det.

 

Ha en fin dag på jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, og lykke til hos legen :-)

 

Kjekt å slappe litt av i forhold til det med vekt :-) Og i hvert fall når man er syk. Jeg er glad jeg begynte på GR. Har jo fått tatt av en del, så kanskje jeg får en flott gravidmage denne gangen. Sist gang var jeg veldig stor, og følte meg mer som en ball hele meg. Tok en stund før man så gravidmagen også, ettersom magen var nokså stor i utgangspunktet.

 

Hadde egentlig lyst å være flatere før jeg ble gravid, for hadde vært så greit med ett 1 mnd på vei bilde av magen hvor jeg ikke så ut som jeg var 5 mnd på vei :-)

 

Nei, nå er pausen over. Tilbake til møtet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser du har nevnt at "da har jeg en måned til å gå ned i vekt på", når tr har kommet. Det er jo en super positiv tanke! Prøver det nå jeg også. Jeg ble veldig stor sist jeg var gravid, men jeg er høy ( 178 cm) og flesket mitt legger seg på rompe/lår, så det med magen var faktisk en fin opplevelse. Hadde flat mage til jeg var rundt uke 18 såvidt jeg husker, og den ble en fin og stram gravidmage som aldri ble så enormt stor ( også fordi jeg er høy, tror jeg). Har hørt at man får mage mye tidligere i andre svangerskap, fordi livmoren har vært tøyd før, og den "husker" at den var gravid.

Oj, merker at jeg gleder meg veldig til å bli gravid nå. Og så kjenner jeg litt på skuffelsen igjen. Men gleder meg til å prøve igjen. Satser på en julegave-spire!

 

GR er supert, helt enig. Jeg har gått mange kurs ( ikke sammenhengende da), og "kan" opplegget, men vet at det er fare for at man sklir ut når man ikke går på kurs. Det er jo ihvertfall min erfaring. At jeg tar litt ekstra i mange sammenhenger, når jeg vet at jeg ikke skal på møte og veie meg. Derfor er egentlig mitt råd å gå på kurs til man er i mål.

Jeg var i underkant av 3 kg unna målet da jeg sluttet på kurs i våres, men tenkte at siden jeg skulle bli gravid i august, var det dumt å bruke penger på et kurs når det var så lite kg igjen. Herregud så eplekjekk jeg var iforhold til den graviditeten. Og at jeg skulle klare de siste kiloene på egen hånd, egentlig.

Jaja, man lærer så lenge man lever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegave-spire ja, hørtes veldig koselig ut :-) Hvis jeg får TR den 28. så har jeg neste ikm 28. desember. Det hadde vært koselig å få en positiv test da ja :-) Og er jo spådd å bli gravid i 6 pp, så blir jo spennende å se om det stemmer, hehe!

 

Jeg har i grunn bestemt meg for å gå på kurs til jeg har nådd trivselsvekt, men blir jeg gravid, så tar jeg pause. Men blir jo å fullføre det kurset jeg er i når jeg blir gravid. Tror ikke det er så farlig om jeg går på grete roede i første del av svangerskapet. Bare øker på littegrann med kcal. Det dumme er jo at jeg ikke kan fortelle det til kursleder. Og kanskje litt ekkelt om jeg er i begynnelsen av et kurs, og vekta er stabil gjennom hele kurset eller til og med øker noen få kg... Men men, den tid den sorg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Det går helt sikkert bra med vekta under svangerskapet. Nå kan du opplegget til GR, og vet at måtehold er et stikkord. Og at man ikke skal spise for to, men også passe på å få i seg nok.

 

Denne pp'n her, pp6, skal jeg også bli gravid. Jeg vil! Hehe. Men, seriøst, nå skal jeg gjøre alt for å få det til. Tror jeg skal ha sex lenger enn 10 dager rundt EL, mistenker at jeg har EL sent, av en eller annen grunn.

Jeg skal kjøpe Sink og Selen til samboer, og drikke slimløsende hostesaft rundt EL. Hvilke flere kjerringråd er det? Grapefrukt-juice? E-vitamin?

 

Ellers ble jeg sykmeldt resten av uka. Influensa bare, men fikk beskjed om at jeg måtte ta det rolig. Jobben min er egentlig alt annet enn rolig.

Jeg føler meg bedre allerede, så mulig jeg drar på jobb på fredag hvis jeg føler meg helt frisk.

Hvordan går det med deg? Er det deilig å kunne ha sex hver dag igjen? ;-)

Det er forskjellen på oss, vet du. Når det ikke er sjans for baby har dere sex oftere, vi aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...