Gå til innhold

Planlegging av graviditet


Gjest stinis

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde vel det meste da vi prøvde på nr 1. Men ble bare mer deppa av det, for selv om jeg hadde gjort "alt" riktig, så ble jeg ikke gravid...

 

Jeg er yngre, men har noen kg ekstra som kan svekke fruktbarheten litt... Så er slett ikke sikkert at jeg har større sjanse. I tillegg brukte jeg lang tid på nr 1, og har en mann som røyker... Vil tro vi har sånn ca lik sjanse :-)

 

Eneste kjerringrådet jeg har "tro" på er og ikke stresse med det. Selv om det kanskje ikke funker, så får man en bedre prøveperiode!

 

Hvordan gjør du det når du legger deg med rompa opp? Legger du pute under og føttene opp etter veggen? Tror jeg kommer til å få noen rare blikk fra mannen om jeg gjør det, hehe! Så rister han nok bare på hodet når jeg forteller hvorfor... Han er av typen som tar det hele med ro, og ikke orker å stresse med det eller tenke så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 418
  • Created
  • Siste svar

Slimløsende hostesaft gjør susen! Hadde prøvd i et år første gang når jeg begynte med det og så skjedde det. Andre gang prøvde vi i 3mnd før jeg begynte med hostesaften og der satt spiren. Jeg tror at mitt EL slim er litt seigt og at hostesaften løser opp slik at sædcellene lettere kan svømme inn :) Brukte den gule man får reseptfritt på apoteket i tablettform (har hørt at flytende smaker pyton) Husk å begynne allerede like etter mensen da det tar 5-6 dager for full effekt, hold på i 8-10 dager og hold opp, prøv evt. på nytt neste syklus. Tvi tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde hosesaft sist, men funket ikke på meg. Men kan jo være verd et forsøk da. Skader nok neppe :-)

 

Merkelig nok var det da jeg hadde "gitt opp" prøvingen at jeg ble gravid. Den mnd jeg ble gravid hadde jeg vært syk med høy feber, gått på penicilin, lite aktiv i senga, sex 4-5 dager før forventet el, vært på et par fester, drukket alkohol og røkt, ingen vitaminer, ikke spesielt sunn mat, og var i tillegg en god del overvektig, ca 16 kg mer enn nå... Ikke akkurat optimal prøving da, så overraskelsen var stor da mensen uteble og jeg fikk positiv test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

At du har 12 kg( var det ikke det du ville ned) for mye har ingenting å si for fruktbarheten. Det er hvis man er virkelig tung og stor at det kan innvirke. Tror nok røykingen til leverandøren av svømmerene har mer negativ effekt, hvordan går det med lesingen av røykeboka?

Hvor gammel er du igjen Nicki? Det at jeg er godt over 30, er noe av det som bekymrer meg mest.

Hvor lenge prøvde dere sist?

Jeg var jo 28 da jeg slutta med p-piller sist, og ble jeg gravid selv om vi hadde tenkt å satse på "sikre perioder" og IKKE blir gravide med en gang... Husker at jeg hadde litt blandede følelser da jeg fikk positiv test. Nå er jo det mitt høyeste ønske :-)

Men vi får det til til slutt! Som legen sa, det er ingen grunn til at vi ikke skal få det til- men det er HELT VANLIG at det tar mange måneder.

Men da gjør vi det vi kan for å få det til, og så får resten være opp til skjebnen/ tilfeldihetene / Gud ( fritt valg)

 

Tror jeg skal kjøpe litt slimløsende hostesaft i dag.

Jeg ligger i senga med to svære puter under korsrygg/rumpa i 20-30 minutter etter sex. Samboern min vet jo at jeg er ivrig på å få det til, så han skjønner hva jeg gjør, og kommenterer det ikke engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående den vekta leste jeg en eller annen plass (jeg leser visst mye...) at til og med lite overvekt kunne ha innvirkning på hormonproduksjonen. Husker ikke helt tallene, men har nok godt av å gå ned litt før et svangerskap uansett :-)

 

Samboeren hadde søvnvansker i natt, så han kom å la seg i 6 tiden i dag og kunne meddele at nå hadde han lest ut røykesluttboka. Virker som han er innstilt på å slutte, men jeg orker ikke mase. Han må få kjøre sitt løp. Så får jeg krysse fingrene for at han klarer det for godt denne gangen!

 

Jeg er 26. Godt over 30? Hehe, 32 er da såvidt over 30 :-D Jeg har hørt at det er etter 35 at alder har noe å si for kvinner. Men jeg hører nå så mye, så ta det med en klype salt... Synes du skal høre på gynekologen din jeg. Hun vet nok hva hun snakker om.

 

Vi prøvde i ca ett år sist. Eller først ble jeg gravid etter et halvt års tid uten prevensjon(egentlig ikke planlagt), men så mistet vi, og begynte å prøve aktivt. Ca ett år etter det ble jeg gravid igjen. Da hadde vi egentlig bestemt oss for å vente litt, men var vel litt slurvete med prevensjon. (tenkte at jeg ble nok ikke gravid uansett så....) Men det gjorde ingenting. Ble kjempeglad :-D

 

Ja, det er jo helt vanlig at det tar noen måneder. Men så typisk at 3 av mine venninner er sånne som blir gravide med en gang... Kjenner i grunn få som har prøvd lenger enn 6 mnd. Så da føles det liksom ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han har sluttet å røyke da! Enig i at han må få kjøre sitt eget løp, men du kan jo støtte han ved å påpeke hvor mange mange fordeler det er ved å ikke å røyke. Ting han merker etter bare noen dager, er jo at smaks og luktesansen bedres betraktelig, og etter noen uker merker man at man kan trekke pusten dypere, kondisen osv.

Jeg slutta jo i august og savner det ikke et sekund. Det er så deilig å slippe det tullet der!

 

Jeg stoler på gynekologen min og er egentlig veldig avslappet etter i går. Vi hadde sex i går, og i morgen, så lørdag og så mandag, og kanskje også onsdag ;-)

Du har jo faktisk blitt gravid TO ganger, så dere kan ihvertfall.

Jeg tenker ( når jeg er veldig pessimist) at kanskje det bare var griseflaks forrige gang...

Når er din neste IKM?

Min er kan være hele uke 47.. Så jeg skal ikke teste før søndag 23/11, hvis ikke mensen kommer før det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg ble visst litt misforstått. Han er ikke sluttet ennå. Men han sier selv at han slutter når som helst nå. Jeg spurte om boken hadde påvirket ham, og han trodde nok at den hadde en innvirkning. Den hadde i hvert fall gjort ham mer bevisst. Så blir spennende å se nå om han klarer det. Tidligere har han vært veldig grinete, så håper han ikke blir det denne gangen...

 

Har jo vært gravid 2 ganger ja, og jeg tviler vel egentlig ikke på at jeg kan bli gravid. Men det jeg tror er at det kommer til å ta lang tid... Kanskje like greit å ha den innstillingen om det skulle vise seg å stemme, så er man forberedt på det.

 

Jeg har jo hatt litt tull med syklus-lengde, så har satt ikm til 30/11. (30 dagers syklus). Må i alle fall teste før 5. desember, for da skal jeg på julebord. Men TR er sikkert kommet til da uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi må være optimistiske! Psyken påvirker også vet du ;-)

 

Hmm, han har lest ferdig boken, men røyker fortsatt? Det var jo litt spesielt, da har han ikke "fulgt boken". Men han får gjøre det han føler er best, håper han klarer det!

 

Ja, greit at vi vet om vi er gravide før julebordsesongen. Jeg skal på flere julebord også, men de fleste er jo mellom EL og IKM i neste syklus, så da BØR vi vel egentlig ikke drikke. Men jeg tror nok jeg gjør det likevel. Forrige gang drakk jeg masse ( det var påskeferie) før jeg visste at jeg var gravid, så SÅ tidlig tror jeg ikke det gjør noe. Men jeg tenker på å drikke noen glass vin, ikke bli død-drukken på sprit.

Har jo EL uka nå, og skal ut med noen veninner på fredag. KOmmer til å ta litt vin da, tenker at jeg vil leve som før.

 

Det gjør jo ikke noe at det tar litt tid! Du har garantert ( så godt som) to barn før du er 30!

Jeg bor riktignok i Oslo, men jeg har mange venner og bekjente som ikke tenker på barn enda, selv om de er på min aldre, og eldre. De vil ha, men det passer ikke enda.. Kjedelig å merke at man sliter når man er over 35, liksom. Da har man dårlig tid. Du har jo ca 15 år til å gjøre det på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke lest boken, så aner ikke hvordan den fungerer. Han sa bare at han hadde lest den ferdig... Hva er det man skal følge da?

 

Ja, litt vin må man ha :-) Skal jo ikke begrense livet sitt altfor mye når man prøver. Kan jo ta sin tid.

 

Jeg ville så veldig ha to tette, sånn et par år mellom barna. Så det er en av grunnene til at jeg skulle ønske det gikk litt fortere. En annen ting er jobbsituasjonen, hadde passet ypperlig å gå ut i permisjon til sommeren/høsten... Og en tredje ting er dette med venninnen min som er gravid, og hvor morsomt det hadde vært om vi fikk i samme år om ikke annet...

 

Men begynner å ta det litt med ro nå. Forsøker å forsone meg med at jeg kanskje ikke blir gravid før neste høst. Det tar nå den tiden det tar :-)

 

Er litt redd for å være optimist... Forsøker heller å være litt realist, også håper jeg det beste, tror det verste, så får jeg bli positivt overrasket når det endelig skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant, kanskje best å være realist. Men jeg tror det er viktig å ha tro på at det skal gå også. Nå har jeg vent meg til min egen reaksjonsmønster etter 4 måneder. Håpet bygger seg opp fra EL til IKM, og når mensen kommer blir jeg forferdelig skuffet, motløs og nesten fortvilet, men så går det over på noen timer, og dagen etter er jeg glad og optimistisk igjen.

 

Boka til Allen Carr tar for seg alle mytene som er knyttet til røyking, og plukker dem fra hverandre. Vil kalle det "positiv hjernevasking", man skjønner at røyking er en latterlig, ekkel, dyr uforståelig uvane. Men grunnen til at jeg reagerer, er at han har lest boka ferdig og røyker enda. Det står i begynnelsen av boka at hvis man bare leser ferdig, og følger instruksjonene, vil man slutte når boka er ferdig. Men man må jo VILLE det. Så da virker det som han har tatt et bevisst valg på å fortsette å røyke. Men for all det, det er ikke så høy suksess-prosent som han først reklamerer for. Tror det er rundt 70% som klarer det.

Ta en titt på http://www.easyway-norge.no/ eller kikk litt i boken selv.

Vanligvis hadde du jo ikke brydd deg så mye, men dere vil jo bli gravide, og røyking er jo veldig hemmende for svømmerne hans..

 

Nok om det. Jeg synes det er så hyggelig at vi skriver her. Tenk så koselig det hadde vært om vi ble gravide på likt!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo mulig han har valgt å fortsette røykingen. Spurte ham litt om det i dag, men føler at jeg må trå litt varsomt. Han snakket om å sette seg en dato for røykeslutt og sånn, men må si at jeg ble ikke noe klokere. Han får nå bare holde på. Var nå verd et forsøk uansett. Tror nok han vil prøve å slutte. Han sier ting jeg aldri har hørt før, som at røyking er noe svineri... Så virker som han er litt mer bevisst i alle fall :-) Usjameg, nå gikk han for å ta seg en røyk... igjen... *sukk*

 

Ja, det der reaksjonsmønsteret kjenner jeg meg igjen i. Blir jo skuffet uansett, og det er kanskje ikke så farlig om man blir skuffet, for det går jo fort over igjen. Har i grunn ikke tenkt på det sånn før :-)

 

Har tenkt tanken jeg også, morsomt om vi ble gravide samtidig! Satser på at det skjer for oss begge denne pp'en :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Ser at her er mye aktivitet gitt. Selv har jeg vært bortreist en liten periode, noe som har gått ut over matintaket i alle fall.

Ble bare to skudd på oss denne pp. Men har siden torsdag forrige uke hatt stikking, nærmest som sting i eggstokk regionen. Har gitt seg litt nå, men økte veldig på på sist treningsøkt. Vet ikke hva det kan være med greit å håpe på en spire:)

 

Nå er det mindre enn 1 uke til ikm. Venter her i spenning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake Victoria!

Ja, her har det vært aktivitet i det siste! Du har vel skummet gjennom og fått med deg hva som har skjedd, eller ikke skjedd..

Spennende med stikking, det kan jo absolutt være et graviditetstegn!

Personlig har jeg tenkt å prøve å ikke kjenne så veldig etter alle mulige tegn fram mot IKM, for jeg har erfart at de fleste tegnene kan forveksles med PMS-tegn.. eller omgangssyke, som jeg også merket. ;-)

Vi krysser fingerene for deg neste uke. Hvilken dato er IKM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria: Ja, har dere truffet på el, så er det jo bare et "skudd" som trengs :-)

 

Ja det der med symptomer har jeg bestemt meg for å ikke bry meg om. For 2 pp'er siden hadde jeg mange tegn og god magefølelse. Men det var visst bare pms, sist pp hadde jeg ingen tegn, og tenkte at det kanskje var bra... Men neida, ingen spire da heller. Det eneste tegnet jeg kommer til å reagere litt på er ømme bryster, for det har jeg aldri til vanlig... Men sist kom ikke det før etter ikm, så må vel bare godta at jeg ikke finner det ut før etter ikm uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag!

nå er vi virkelig inne i el-uka med sex annenhver dag, som gynekologen min anbefalte. Jobbet 10 timer i går og var helt ferdig, men vi hoppet i halmen likevel.

Lørdag skal jeg skaffe barnevakt så vi får gjort det i ro og fred, nå SKAL jeg gjennomføre planen. Min kjære skal nemlig på julebord på kvelden, så da får vi ikke gjort det. Jeg orker ikke å gjøre det når han kommer hjem på natten, full og stinkende. ;-)

Hvordan går det ellers jenter, er dere optimistiske? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen min om sengeaktivitet annenhver dag hele pp'en fungerer så langt. Men ennå omlag en uke til forventet el, så må stå på. Skal ikke stoppe før jeg får mensen eller positiv test. Kan jo hende det er blitt en sånn vane da at vi ikke stopper uansett, hehe. Gjør jo ingenting det da :-)

 

Er litt bekymret da, for hvis egget kan leve i 12-24 timer, og en sædcelle i 1-3 døgn, så tenker jeg jo at hvis jeg har el på en av de dagene vi ikke har sex, kan man risikere at det ikke er noen levende sædceller der for å befrukte egget... Særlig om man har ett egg som kun lever i 12 timer og sædcellen i 24...

 

Men skal nå prøve annenhver dag uansett. Så får vi se hvordan det går.

 

Er nok lurt å få jobben gjort før julebordet ja, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo hende det er derfor vi ikke har blitt gravide til nå, siden vi har hatt sex på feil dag, selv om vi har annehver dag. Hvis egget lever bare i 12 timer.

Men ifølge gynekologen min trenger man ikke å ha sex annenhver dag hele måneden, bare i EL uka med god margin. Og at man ikke måtte finne på å ha sex hver dag, for mye sex ødela kvaliteten på varene.

Men det er jo sikkert ikke noe galt i å sex annenhver dag hele måneden hvis dere trives med det. Er det sånn at du nyter det hver gang? Har mannen din aldri noen problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man kun trenger annenhver dag i el uka. Men når syklusen har vært så ustabil, så er det like greit å helgardere...

 

Må innrømme at det er ikke bestandig lysten er på topp, men når vi først har kommet i gang, så er det klart jeg nyter det :-) Vi trives godt med annen hver dag. Men er egentlig sånn i perioder at vi vil gjøre det hver dag, så kan det gå en uke uten noen ting. Så nå skal jeg forsøke å se om ikke vi klarer å holde oss til annen hver dag.

 

Mannen min har ikke noen problemer nei. Kun en gang opplevd at han slet litt, da vi prøvde på nr 1 og jeg hadde sagt at han skulle få dra på helgetur bare jeg fikk en kjapp en før han dro. Ble litt mye press på ham da... Etter det har jeg aldri sagt at vi skal ha sex for å lage baby. Nå forfører jeg ham med min kvinnelist, hehe. Enn hos dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

Hei igjen

 

IKM er 11 november så ikke lenge igjen. Har hatt mine perioder med inbilte symptomer, men denne gangen har jeg ikke søkt etter å finne tegn, de har bare dukket opp. Og har vært anderledes enn normalt så jeg har måttet finne grunnen for de på en måte. Som når jeg fikk sting på trening, ikke under ribbena, men nede mellom hoftebeina. Det har jeg aldri fått før, og dette har vedvart i ca 1 hel uke men med varienende grad av styrke.

 

Når det gjelder sædceller så lever de fra 3-5(6) dager i optimale forhold. Og grunnen til at man anbefaler annenhver dag er at spermen ikke skal være "utvannet". Dvs at det er mindre sædceller i spermen.

 

Også viktig å ikke ha pliktsex. Det kan ødelegge forholdet mellom deg og din kjære og også dersom du ikke får orgasme så får ikke sædcellene den hjelpen de trenger på vei opp. Har hørt at det er best at kvinnen får orgasme sist, for da er spermen levert og orgasmen skyver den lengre opp i skjeden og inn i livmoren. Og sædcellene trenger den hjelpen de kan få:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er optimale forhold? Har nettopp lest at de kan leve opp mot 5-6 dager, men det vanlige er 1-3. Og det kan jo hende det vanlige er at det ikke er optimale forhold, og at den normale levetiden dermed reduseres...? Bare spekulasjoner fra min side da.

 

Enig i at pliktsex kan ødelegge et forhold. Samboeren min har sagt at han ikke vil ha noe press. Så jeg forsøker aldri å få ham til sengs ved å si at vi må fordi jeg er fruktbar eller lignende. Jeg forsøker bare å forføre ham, og jeg synes i grunn det bare er spennende og moro å forsøke å forføre ham litt ofte, og jeg tror han også liker det :-) Føles sjeldent som pliktsex, og godtar det jo hvis han ikke vil en dag.

 

Ikke alltid så lett å planlegge det der med hvem som får orgasme først. Pleier stort sett alltid å være meg... Ikke så lett å tenke på sånt når man har sex, blir jo litt pliktbetont, hvis jeg må holde igjen å vente...

 

Krysser fingrene for at symptomene dine skyldes spire!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg og samboer krangla skikkelig, og jeg ble ordentlig lei meg. Her er saken: Jeg var ute på byen i går sammen med noen venninner, og det var veldig hyggelig. To glass vin ble til tre og fire, og så dro vi ut og da ble det en øl og en drink. Var hjemme i 3 tiden etter å ha hatt det skikkelig gøy. Jeg vet det er EL uka, men likevel... I dag da jeg minnet samboer på at vi hadde fått barnevakt ( vi har det nå) og at vi da kanskje skulle kose oss, begynte han å kjefte fordi jeg hadde vært ute, og at jeg tydeligvis ikke var så opptatt av å få barn, siden jeg drakk nå. Og da gadd ikke han heller, han vill e heller se fotball med kompiser.

Jeg ble så såret, for jeg har jo dårlig samvittighet også. Jeg vet jeg ikke burde drukket i går, ihvertfall ikke mer enn et eller to glass vin, men det er så skjelden vi er ute sammen, og jeg orker ikke oppføre meg som jeg er gravid før jeg er det. Og HVIS vi skulle ha truffet blink da vi hadde sex tirsdag eller torsdag, er det store sjanser for at den alkoholen jeg fikk i meg i går var skadelig?

I såfall er det negativt for at egget ikke fester seg, men da blir jeg jo ikke gravid, så da gjør det jo ikke noe at jeg drakk..

Uff, kjipe greier dette. Vi fikk snakket ut da, og er ikke uvenner.

Men som du skjønner Nicki, vi har ikke så flott sexliv som det høres ut som dere har. Vanligvis har vi kanskje sex en gang i uka eller enda skjeldnere, og da er det litt av en overgang å gå til annenhver dag, selv om det bare er for en uke. Og selv om jeg forfører han, skjønner han jo at det er for å lage barn jeg gjør det.

Æsj, er litt deppa nå..

Og i neste pp er julebordsesongen mellon EL og IKM tror jeg. Hva hadde dere gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, ikke noe morsomt når det blir krangling.

 

Jeg personlig tror ikke alkoholen er skadelig før etter embryoet har festet seg og "deler" blodomløp med mor. Men det er jo ikke bevist da. Tenker bare på alle de babyene som blir unnfanget på fylla... Er jo friske og fine når de kommer ut. Vet ikke helt om alkohol kan påvirke sånn at egget ikke fester seg, men har i hvert fall aldri hørt at det kan være en konsekvens. Synes ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. I tillegg skulle vel han på julebord i kveld? Så hvorfor skal ikke du kunne kose deg med alkohol når han kan det? Er jo veldig urettferdig hvis han skal leve som normalt og ikke du. Du er jo ikke gravid ennå... Var jo kanskje siste festen din på noen måneder også...

 

Klart i deres situasjon er dere jo nesten nødt til å ha "pliktsex". Er jo litt lite med en gang i uka eller mindre når man skal lage barn. Men så lenge dere er enige om det så er jo det bedre enn at den ene maser og presser den andre.

 

Tror faktisk jeg også skal på et julebord som havner midt mellom el og ikm neste pp. Jeg har hatt som prinsipp ikke å drikke mellom el og ikm, men denne gangen gjør jeg nok et unntak. Kommer til å drikke litt til maten i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82

De første ukene deler ikke mor og foster samme blodomløp og blir ikke påvirket av mors inntak. Dette fikk en venninne av meg beskjed om første gang hun var gravid.

 

Jeg derrimot har en liten godnyhet å komme med.

Testet positivt i morges. Så nå er det ikke lengre vektreduksjon det går i, men vekt stagnasjon:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye med de goe nyhetene Victoria82

Kjempe glae på dine vegner

Nå har eg såde å følgt med deg og sisi i fra side 1,og xx fingrene for deg.

Eg sjøl e 32år,1,67cm og veie for øyeblikket 111,1kg,å eg e på kurs 1,siste uken min.

(Sorry,la merke til at jeg skrev på stavangersk)

Vi har en nydelig gutt som er 11/2 år på neste lørdag,vi ventet på han i 6 år...

Da var jeg fast bestemt på atte det som skjedde ville skje,men nå vil vi gjerne ha barn nr.2,vi har ikke brukt prevansjon siden desember i fjord.

Å nå mer enn før har jeg problemmer med å vente,og så på toppen av alt har jeg nettopp fått vite at mine 3 venninnder er alle gravide...

 

Det er flaut å si d,men d jeg veier nå er d jeg var på d meste under graviditeten,da jeg ble gravid veide jeg 103...

Ut i fra min beregning skulle jeg hat mensen min for 2 uker siden,men enda ingenting,har testet meg 2 ganger,begge negative

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...