Gå til innhold

Planlegging av graviditet


Gjest stinis

Anbefalte innlegg

Sier du det..? Men testet jo en dag over ikm jeg da. Og ikke antydning til noen strek! Testet med billige-tester. Og de har jeg hørt skal være ekstra sensitive også... Men det kan selvsagt være jeg tar feil der også.

 

Uansett prøver jeg alt jeg kan nå å overbevise meg selv at jeg ikke er gravid, fordi jeg kommer til å bli så superskuffa når TR kommer!! Forventningene bygges opp her for hver time som går... Ikke helt bra...

 

Hvor ble det av henne som sa at hun skulle forsøke å slappe av? Joda, hun ble til et nervevrak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 418
  • Created
  • Siste svar

Hehe.. skjønner deg godt jeg... ble superstressa for hver pp jeg å... en dag over og en er nesten på grensen til hysterisk vettu...

Men uansett så har det fungert å ta en test.. og når den er negativ får jeg TR dagen etterpå.. bestandig.. merkelig sak den kroppen gitt!!!

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nickii

Da hadde du det akkurat sånn som meg i forrige uke. Er du skuffet?

PP5 og friskt mot!

Jeg klarer å la være å fokusere så veldig på babylaging, men har bestilt time gynekolog på tirsdag, bare for å ta en sjekk og en forhåpenligvis oppmuntrende prat.

 

Dere er flinke som klarer å fokusere på slanking! Hvor mye skal du ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg er skuffet, er ikke til å unngå. Men depper ikke lenge! Banner litt inni meg med det samme. Man må bare fokusere på det positive! Nå har jeg en mnd til å slanke meg før jeg blir gravid. Ettersom jeg ikke ble gravid nå vil jeg ikke få baby før etter 1. juli, som betyr at vi vil nyte godt av permisjonsendringen :-) Kommer ikke på mer i farten...

 

Jeg skal ned 12 kg. Så får jeg se når jeg kommer dit om jeg er fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal du ned?

Ja, jeg har også pleid å trøste meg med godteri når jeg har trengt trøst. Kjente i går at jeg hadde veldig lyst på sjokolade. Men spiste en yoghurt, så var det glemt igjen :-)

 

Jeg vet ikke hvordan det er for andre, men jeg synes det er lettere å kutte ut søtsaker enn å begrense det. Så spiser jeg jo mer frukt nå enn før, og det demper veldig på søtsuget. Spise ofte gjør jo også at man ikke rekker å bli "fysen på noe godt".

 

Det er alltid verst til å begynne med. Kjemper mye på butikken for ikke å stikke en sjokolade eller noe i handlevognen. Eller når vi er hos noen og det står noe godt på bordet. Men under en uke etter at jeg har sluttet er søtsuget så og si borte. Synes i grunn ikke det er særlig vanskelig nå å stå imot fristelser.

 

Faren er jo at man etter en stund kan sprekke ganske kraftig, så nå prøver jeg å lære meg tankegangen at jeg ikke trenger å fråtse selv om jeg skeier ut litt. Har gått bra det nå i over 2 mnd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Grete-argumenter og metoder det der. Og fornuftige. Har gått mange kurs oppigjennom årene. På det meste veide jeg 89 kg ( unntatt da jeg var høygravid da, da var jeg oppe i 103), og det minste jeg har veid i voksen alder er 69. Nå veier jeg 74, så jeg skal ned 5 kg. Er 178 cm høy, så jeg er ikke overvektig, men føler meg så mye bedre hvis jeg kommer ned til trivselsvekta.

For meg hjelper det ikke med en yoghurt hvis jeg har skikkelig lyst på sjokolade.

Men jeg tror på det du sier med at det er verst de første dagene man nekter seg godteri. Har prøvd krom og det hjalp litt.

Lurer på om jeg skal si at det er helt forbudt å spise noe foran TV. Det er der jeg sliter. Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Victoria82
Det er faktisk ikke unntaket som tester senere enn ikm.. det er relativt mange som kan ha sein hcg økning.. men da holder det å teste 2-4 dager etter ikm.. dersom den ikke slår ut innen en uke etter er man blant et unntak' date=' eller man har bomma på når EL var.

Det er også forskjell på hvor sensitive testene er. Dersom TR ikke kommer ville jeg ha testa om et par dager.. er den negativ da kommer nok TR snikende også =)

 

Godt å høre Victoria! Utålmodig jeg å så jeg skjønner den.. vi venta litt lenge med å oppsøke legen.. og det angrer jeg litt på..

Jeg er igang med et forsøk no =) Så koslig at du krysser alt for meg (men som du sier; for all del ikke bena;p)[/quote']

 

Det hadde ikke jeg fått med meg heller. det med at det er untaket som tester før ikm og ikke etter. Ikke det at det hadde hatt noen betydning for meg i tidligere pp da:P

 

Vi har ikke vært så aktive denne pp. Har kun fått inn et "skudd" så får håpe at det er nok. Har vært sliten og trøtt og de dagene det har vært viktig så har vi vært hver for oss på sosiale "happening-er". Så da har det bare blitt sånn. Men det er jo en mulighet uansett:)

 

Selvfølgelig krysser jeg fingrer og tær, skulle bare mangle. Ser ikke bort fra at jeg kan ende i din situasjon om ikke så altfor lenge. Vi trenger den hjelp vi kan få;) Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg høre at en kollega er gravid. Var ganske greit å se reaksjonene til de andre som jobber her, spesielt ledelsen. De var bare positive og tok det som en gledes-nyhet! Betryggende å vite :-)

 

I går traff jeg en venninne som er gravid. Vi hadde veldig lyst å gå gravid sammen og være hjemme i permisjon samtidig. Men det ser dårlig ut gitt... Hun er halvveis i svangerskapet nå. Synd man ikke kan planlegge sånt. Det hadde vært så koselig! Men jeg får vel ett år etter henne, som sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også. Jeg har egentlig lenge tenkt på å "bli gravid høsten 08", og i sommer bestemte venninna mi seg for å bli begynne å prøve hun også, selv om hennes barn fra før er et år yngre enn mitt. Hun er overvektig og partneren hennes er over 40, men jammen klarte de det ikke på i 2 pp, så hun er nå på vei inn i 2 trimester, mens jeg begynner å lure på om vi skal klare det i det hele tatt...

Men, jeg er oppriktig glad på hennes veiene, jeg er jo glad i henne og unner henne det.

Sist uke har jeg ikke tenkt så mye på babylaging. Har ikke snakket med noen om det bortsett fra her, jobbet masse og ikke vært inne på "bli gravid" i det hele tatt.

Deilig å få litt avstand til det faktisk.

Men for meg er det gynkolog på tirsdag, og forhåpentligvis EL neste helg. Så da er det på'n igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man unner andre å bli gravide for det om en selv ikke er det. Jeg er også glad for min venninne. Men hun hadde vel prøvd en stund før hun ble gravid da. Jeg begynte faktisk å prøve i det hun ble gravid. Men hun visste ikke at hun var det da, og da pratet vi litt om hvor morsomt det hadde vært om vi ble det samtidig.

 

Jeg har helt sluttet å gå inn på dib/bim. Samboeren min laget nytt passord til meg og jeg aner ikke hva det er. Skal holde meg borte derfra til spiren sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! Men jeg skal gi meg selv dispensasjon hvis det dukker opp noe jeg lurer på ang. sønnen min. Var ganske aktiv på BIM da jeg var gravid, og på DIB mens jeg var i permisjon, men de siste to årene har jeg kun vært inne hvis det har dukket opp noe jeg lurer på, vil ha flere meninger om, f.eks bleieslutt.

Men "bli gravid" er det slutt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om jeg skal bestille time til gynekolog jeg også. Jeg leste nemlig nylig at hvis man hadde brukt spiral burde man søke hjelp etter å ha prøvd å bli gravide i 6 mnd. Fant ikke noe forklaring på hvorfor, men det gjorde meg litt urolig...Er jo lang ventetid her, og går det et par mnd før jeg kommer inn har jeg jo prøvd i 6 mnd, og blir jeg gravid i mellomtida, er det jo bare å avbestille...

 

På en annen side, så var jeg jo på kontroll i vår, og tenker vel at om det er noe i veien med meg så ville han kanskje sett det da...? Eller kanskje han ikke så noe særlig på eggstokker og livmor... Jeg aner egentlig ikke helt hva han gjorde...

 

Uansett, kan vel bare bestille meg time, og heller avbestille om jeg ombestemmer meg. Verre er det vel ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? Jeg bor i Oslo, og jeg bare bestiller time. Det er privat da, så det koster rundt 1000 kr, men jeg synes det er verdt det. Ringte på torsdag, og fikk time tirsdag. Hun har innvendig UL også, så da skal jeg sjekke at alt ser greit ut, ta celleprøve med tanke på celleforandringer, og så skal jeg spørre om hun ser noen egg og forhøre meg hvor mye hun kan se. Kort sagt- få så mye info som mulig. Jeg mistenker at jeg kanskje trenger Pergo ( er det ikke det det heter, hormontabletter for å få igang EL?- har det fra BIM). Har jo prøvd å teste etter EL, men ikke funnet den egentlig.

Jeg har ikke vært der på to år, så jeg må ta en sjekk uansett. For to år siden var alt greit, og jeg husker at hun sa at "det var klart for flere", men hvem vet hvordan det ser ut nå....

Gleder meg nesten til å få klarhet i det.

Har du bestilt time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på en liten plass, så ønsker ikke si det her i fall noen kjenner meg igjen. Er få gynekologer i området. Går også til privat, men koster ikke mer enn 250-300 kr for en time...

 

Har også fått innvendig UL når jeg har vært på undersøkelser, men jeg er usikker på om han kontrollerte meg sånn i forhold til fruktbarhet...

 

Pergo ja, eller pergotime har jeg også hørt? Er litt redd for å be om det jeg da... For det ene kan det vel hende man slipper flere egg -> større sjangse for flerlinger, og for det andre er jeg veldig sensitiv for hormoner i kroppen, så litt redd for hvordan jeg vil reagere.

 

Har ikke bestilt time ennå. Er på jobb, og litt redd for at noen skal overhøre samtalen... Skal sjekke muligheten for å bestille time via e-post. Eller vente til en dag hvor det er litt mindre folk rundt meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man be om Pergo eller Pergotime? Jeg trodde man bare fikk det hvis ikke eggløsningen gikk som normalt? Tror jeg bare spør legen, om jeg trenger det. Er ikke noe spesielt intressert i tvillinger eller enda flere nei. Skrekk og gru! Den tanken har ikke slått meg. Da venter jeg heller, hvis det er fare for det.

 

Hvordan går det ellers? Er du ved godt mot i forhold til prøving og slanking?

I kveld skal jeg ha min første kveld der det er forbudt å spise noe foran TV. Nå SKAL jeg ned de siste kiloene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest på bim at det var noen som hadde bedt om å få det, selv om det ikke var noe galt med henne.. mener å huske at hun ikke hadde prøvd spesielt lenge heller...

 

Du får videreformidle til meg hva du finner ut om det i morgen. Er meget mulig jeg er feilinformert. Skal vel ikke stole helt på det man leser på bim... Godt jeg er sluttet å være der, hehe!

 

Slanking er jeg motivert for, og føler går veldig bra. Så satser jeg på at vektnedgangen øker sjansen min for å bli gravid! Når det kommer til prøving må jeg si at jeg begynner å føle meg litt deppa. Selv om vi egentlig ikke har prøvd særlig lenge. Ser bare for meg at dette kommer til å ta evig lang tid, og det er jo ikke det man ønsker... Vil jo helst være gravid NÅ!

 

Du får ha lykke til i morgen! Håper du får gode tilbakemeldinger fra gynekologen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde akkurat skrevet en lang raport til deg, og så mistet jeg alt..

 

Jaja. Var hos legen og alt var bra. Hun så at egget ville bli sluppet en av dagene nå, så da er det bare å hoppe til køys.

Hun anbefalte sex annenhver dag i EL uka, for siden jeg har hatt litt ureglelmessige sykluser, har EL hvert på forskjellig tidspunkt hver måned. Dette kan ha gjort at vi har bomma.

Hun sa også at det var viktig at mannen tømte seg 2-4 dager FØR El-uka startet, for å "trimme" svømmerne.

Hun sa jeg måtte slappe av og ta det som det kom, det var mer normalt å prøve noen måneder, enn at det gikk på første forsøk.

Vi er unge, ( hun mente at jeg var ung, selv om jeg er 32), har barn fra før, har samme partner og ikke vært syke etter sist fødsel.

Så alt tilsier at det skal funke snart!

 

Jeg avtalte med henne at jeg skulle komme tilbake etter sommerferien hvis det ikke hadde skjedd noe til det, da var det snakk om pergotime kanskje, og så nevnte hun at det var lang kø før prøverør, men at vi kunne tenke på det da. Hun trodde oppriktig at det skulle gå i boks på gamle måten før det, men at det var viktig å treffe på tidspunket.

 

Var lettet og oppløftet da jeg gikk derfra, nå braker det løs i høyet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er kjedelig når sånt skjer... Pleier noen ganger å kopiere innlegget før jeg trykker send svar, sånn at jeg bare kan lime det inn igjen om det skjer noe tull.

 

Så flott at alt stod bra til hos deg :-) Da er det nok ikke lenge før du har spire i magen! Jeg ble litt glad av å lese innlegget ditt. Er jo i samme situasjon, ung, barn fra før, samme partner og ikke vært syk (regner med det er snakk om noe mer enn forkjølelse...).

 

Jeg har som plan at vi skal ha masse sengekos denne pp'en. Og da tenker jeg gjennom hele pp'en. Skal ikke bomme på el denne gangen i hvert fall! Har allerede begynt med annen hver dag. Vi pleier som regel å være ganske aktive, men plutselig kan det gå en uke uten noen ting, og det får ikke skje denne gangen! Har vurdert å ligge med beina i været etterpå. Vet ikke om det har noe for seg, men mine venninner som har blitt gravide på 1. og 2. forsøk sa at de gjorde det...

 

Har du noen kjerringråd du følger? Egentlig bidrar det vel bare til mer stress. Så prøver å ikke bry meg om det. Men er til tider litt fristende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickii og Dudu: Man trenger ikke få flere modne egg selv om man går på pergo...

 

"skrekk og gru" om det skulle være flerlinger..?? hadde dere valgt ingen flere barn dersom dere måtte ha valgt mellom ingen eller tvillinger da eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt at pergo kan gjøre sånn at flere egg slippes, og at det derfor er økt risiko for flerlinger, så om jeg er feilinformert og kommer med tullprat her, så beklager jeg det.

 

Selvfølgelig ville jeg hatt tvillinger enn ingen flere barn. Men jeg vet at det er økt risiko for komplikasjoner i svangerskapet/fødsel med tvillinger. Det er en av årsakene til at jeg håper veldig på å få bare et barn om gangen.

 

En annen ting er at det er mer krevende med to spedbarn enn ett. Man klarer det jo hvis man må, men for min del er jeg glad vår nr 1 bare var en. Hun hadde kolikk, og jeg tør ikke tenke på hvordan det er med 2 små med kolikk.

 

Jeg vil uansett være glad om jeg blir gravid, enten det er med 1, 2 eller flere. Og hvis jeg må ty til hjelpemidler som kan føre til økt risiko for flerlinger, så gjør jeg selvsagt det. Man klarer det meste bare man er innstilt på det, så føler ikke at det er "krise" om det skulle skje. Men håper fortsatt på å få bare en om gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo i akkurat samme båt vi, bortsett fra at du er yngre ( = enda større sjanse for å lykkes fortere!)

 

Jeg ligger alltid med rompa i været en halvtime etterpå jeg. Vet ikke om det hjelper, men det skader jo ikke. Ellers har jeg vurdert å drikke slimløsende hostesaft under EL, grapefruktjuice, E-vitaminer...

Du da, har du noen kjerringråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...