Gå til innhold

Veien vår til målet


thebomb

Anbefalte innlegg

Camkir - kan tenke meg du gleder deg til nytt bad... må være helt herlig selv om du må bo hjemme en periode... Håper oppgaveskrivingen gikk like greit som husvasken! Virker dom du også har en fin og god plan for uken! Keep up the good work!

 

Fullfra - smart latte-oppskrift... og jepp... Pink Lady var allerede på plass i fruktskålen her på fredag... de er nydelige!

 

Kess - Du er definitivt verdt en premie i form av litt ekstra luxus... håper du blir fornøyd med investeringen! Jeg er helt enig med deg i at det er nok viktig at vi belønner oss underveis og ikke bare skal vente til vi er helt i mål!

 

Camkir - ble det noe lotteri-gevinst på deg i barnehagen da?

 

Smellyflower - Rasende bra å innkassere 4 trimpoeng en dag du trodde ville bli mer inaktiv! Svømming er topp trim da, så håper det blir mulighet for flere turer i svømmehallen på deg! Kos deg med kveldsmaten som du ærlig har fortjent - og trenger! Jeg sendte deg en PM (Privat melding) i går, håper den kom vel fram!

 

Jepp.. nå er det Greys og rockering her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Endelig er det ro rundt ørene og anledning til å sette seg nedpå litt, og lese hyggelig nytt om og fra dere. Virkelig trivelig med en så aktiv tråd.

 

Etter jobb har jeg gjort de vanlige tingene - som å rydde opp etter middagen (gubben lagde mat, og da er det min tur til å rydde, og vice versa) og plukke litt ruskomsnusk og smårot rundt omkring i huset.

 

Deretter var det arv og gener som stod på timeplanen - gjennomkjøring av pensum med eldstejenta som har prøve i morgen.

 

Så klarte jeg å smette inn en times gåtur før jeg skulle kjøre jentene på trening halvannen mil unna. Har gått 12.297 skritt i dag. Fornøyd!

 

Så var det hjem for å hjelpe yngstejenta med å forberede RLE-prøve (det nye religionsfaget) om Jesu første år. Og spise kvelds med henne.

 

Og så måtte jeg kappe, veie, pakke og fryse flere kg herlig torskefilet som vi har kjøpt fra en lokal fisker. Mannen min hadde stått ute og filetert, så da syntes jeg det var rett og rimelig at jeg gjorde litt jeg også. Dette er en hel rikdom å ha i fryseren. For meg/oss er det kjempeviktig at fisk er like lett å ty til som kjøtt, ellers blir det veldig tiltak å ha fisk.

 

Og nå har jeg tatt oppvasken etter fiskestyret og vasket noen småplagg for hånd, og nå akter jeg å sette meg ned og se en episiode "Herskap og tjenere" som jeg har kjøpt på dvd. Har bare sett én episode så langt, og det er litt vel teatralsk, men jeg gir det en sjanse til.

 

Jeg har spist "det jeg skulle" i dag - med unntak av 3 ruter Helnøtt som kostet 100 kcal og egentlig ikke stod på menyen. Nå mangler jeg fortsatt noen kcal på å komme opp i 1.600, og skulle spist mer frukt. Men jeg har et fryktelig vondt sår på tunga, så jeg står over.

 

God natt, jenter! Og så sier jeg som reklamen for Coop Marked: Godt vi har hverandre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig viktig å belønne seg selv litt dere! Eller kanskje enda bedre: å bli belønnet av noen andre. Jeg kjenner en som gjorde avtale med mannen sin om at hun fikk noe av han for hver 5. kg. For henne var det ekstra motiverende. Og da ble det visst en del lekkert undertøy og sånn (hi, hi)..........

 

6 kg igjen Camkir, så herlig. Da ser du jo absolutt lyset i enden av tunnellen. (Men det gjør i grunn jeg også det altså, selv om jeg har 18 kg igjen)

 

Ja svømming er kjempebra Smelly! Var så flink i fjor og svømte en gang i uka, men nå har jeg vært litt slapp med det igjen. Håper det går bra med kloren da!

 

"Rocker" du mens du ser på Grays Afrodithe? Så bra! (lurer på om jeg hadde klart det nå jeg? har ikke prøvd på mange år.)

 

Så deilig med masse torsk i fryseren Fullfres. Spiser mye torsk jeg også, og det kan man jo virkelig fråtse i med god samvittighet.

 

Men altså, seriøst jenter:

husk å belønne dere selv dere også!!!!!!!!:):D

(for det er vel kanskje ikke så ofte at noen andre gjør det..............)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skinner sola, og jeg vil ut. Må få sveivd gjennom huset med støvsuger først, ser ikke ut her, oppdaget jeg plutselig. Jeg har spist sjokolade til frokost i dag ;) Jeg fant en i kjøleskapet, og da forsvant den inni munnen omtrent før jeg rakk og tenke noe som helst. Det er ingen katastrofe, og spist er spist, og alt det der, men...det fortalte meg noen viktige ting om mitt forhold til søt mat. Jeg klarer faktisk ikke å ha det liggende i huset, og jeg klarer faktisk ikke å tenke meg om før jeg spiser det hjemme. I besøk går det fint, for da er jeg jo forberedt på at det blir servert søtt.

Det var viktig for meg å si dette til dere, av en eller annen grunn :) Må pønske mer på det, har egentlig aldri tenkt over mitt forhold til søtmat, før nå...Det kommer en oppfølger til dette innlegget når jeg har fått tenkt litt mer. Ønsker dere alle en flott dag! Stå på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med dere! Det er så godt med en aktiv tråd!

Dagen i går gikk egentlig ganske bra, jeg fikk trent og gjort halvparten av de leksene jeg skulle, men litt lei meg fordi skrittelleren ikke ville være med meg i går! Tror jeg hadde slått rekord...!

Festen i barnehagen i går var skikkelig morsom, klovnen var kjempeartig! Og snuppa kom til meg med ett kakestykke.. da kunne man jo ikke si nei.. det verste var at to stk til forsvant inn i munnen min uten at jeg tenkte meg om.... Farlig farlig farlig! Det hender jeg glemmer meg bort når jeg sitter og prater og hodet er ett annet sted.. da går ting som ikke skulle vært ned imagen inn... :)

 

Så flink du var i går smellyflower som fikk 4 trimpoeng! Jeg savner egentlig det og dra og bade, jeg og snuppa hadde fast rutine på det hver torsdag.

 

I dag blir det en rolig dag, ingen trening, kun leksene og hente snuppa og fetteren hennes tidlig. Kose meg litt sammen med de:)

Ha en flott dag dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner på jobb halv tolv i dag, og har en fredelig morgen for meg selv. Utrolig godt. Jeg syns jeg får altfor lite tid på egen hånd. Nå er huset tomt - bare kattene tusler rundt føttene mine. :-)

 

Jeg har kost meg lenge med avis, kryssord og "kaffelatte-erstatningen" min.

 

Nå har jeg lagt inn dagens planlagte inntak. I dag blir det torsk og lever til middag. Får bruke lever som "krydder" - dette er jo sunne men kaloririke saker.

 

Har også tatt fram formelen og regnet ut hva som kommer til å bli mitt daglige kaloribehov når jeg veier 64 kg, med tanke på stabil vekt. Med sju ukentlige trimpoeng og laveste faktor for hverdagsaktivitet ble det ikke mer enn 1.925 kalorier daglig. Ved å regne ut på denne måten betyr det imidlertid at jeg kan tillate meg å spise litt ekstra de dagene jeg er i mer aktivitet, og jeg har på følelsen at dette blir riktig angrepsvinkel for meg.

 

Har jo god tid til å tenke meg om, men vil ha en MYE mer planmessig overgang til stabilisering enn sist. (og hva verre er: Det viser seg at jeg faktisk hadde regnet feil da jeg skulle beregne mitt daglige kaloribehov ved starten på Hold Vekten i fjor høst. Hadde endt opp med 225 kcal for mye. Godt jeg oppdaget det nå!)

 

Nå skal jeg bruke den siste lille timen før jobb på å montere et fingerheklet/tovet sitteunderlag. Et plundrete arbeid, men resultatet ser ut til å bli veldig bra.

 

Nøyaktig seks uker til julaften i dag, forresten!

 

Ha en finfin dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi - gikk på vekten i dag og den viste nye 600 gr ned, så nå lyste 75,6 mot meg på displayet og jeg har totalt gått ned 11 kg! Om jeg ikke husker feil så har vel min BMI nå beveget seg ned og inn i kategorien "lettere overvektig"...

 

Jeg var fornøyd med dagen i går... elipsemaskinen fikk kjørt seg og det samme fikk rockeringen! Jepp.. det er helt topp å trene til diverse fjernsynsprogrammer kess (det er bare å sette igang!) så da ble det elipse til Jakten på kjærligheten og rockering til Grey's i går og skrittelleren rundet pent 20 000 som planlagt. Jeg var påpasselig med vanndrikkingen.. var fryktet egentlig at kroppen ville holde på litt ekstra vann siden jeg hadde spist bayonneskinke som er relativt salt to dager de siste dagene, men vektnedgangen var jeg veldig fornøyd med!

 

Kess - belønning er superviktig... Jeg har ikke gjort det når jeg passerte 5 og 10 kg ned.. men har på en måte belønnet meg likevel underveis... kjøpt ny turjakke og tursko, ullundertrøyer fra Pierre Robert (kan virkelig anbefales... de er både behagelige og snertne som en topp...) + rockering... og alt er i stadig bruk! Jeg gir meg belønningene selv.. er jo ikke gift, men har en herlig kjæreste som skjemmer meg godt bort i tide og utide! (Fikk feks Hellastur i bursdagspresang!)

 

Så deilig å ha frysen full av torskefileter da fullfres - lettvint og godt å ha på lager! Godt at du fant regnefeilen i kaloriutregningen din da - det kunne jo gitt noen kjedelige konsekvenser etterhvert... Helt sikkert smart å basere utregningen på relativt lavt aktivitetsnivå... da har du litt å gå på når det blir mer trening og blir ikke like følsom for hverdagsvariasjoner mht aktivitet og matinntak! Jeg tror at du på denne måten vil oppleve en fin og god stabilisering når den tid kommer... godt å være litt forberedt da!

 

Ups smellyflower... gamle (sjokolade)vaner kan være vanskelig å vende... Tøft at du forteller det til oss... og godt hvis det kan hjelpe deg i bevisstgjøringen din! Det er jo som du sier ingen krise... men en påminning på at livstilsomleggingen må helt inn i ryggmargen - og det tar tid! Håper du fikk svingt støvsugeren litt ekstra, så ligger det nok noen kalorier forbrent i kroker og kriker!

 

Camkir - Kjedelig at ikke skrittellern din var på din side i går... glemte du den eller drev den å jukset med registreringen (da ville jeg i tilfelle investert i en ny av Omron typen!) Så morsom festen i barnehagen høres ut! Som jeg sa til smellyflower.. gamle (kake) vaner er vonde å vendt... det skjer så fort når bevisstheten vår er litt døv et øyeblikk... Flott at du er ved godt mot livkevel... det var jo et uhell som du velger å lære av! Lykke til med studiedagen din!

 

Nå er det snart lunsj her... har trent en time og rocket litt... skrittellern står allerede på 10 000 og matinntaket har vært som planlagt! I dag blir det litt studier på meg også før jeg fyker avgårde til kjæresten ... og da blir det spennende hva han disker opp med til middag i dag! Deilig å komme til duk og dekket bord da!

 

...hmmm... har forresten lagt inn en hel haug med forhåpentligvis nyttige artikler som jeg har sakset fra http://www.slankenett.no (mye interessant stoff der også!) og lagt dem inn under Nyttige tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og sulten ;) Men jeg har nettopp spist, eller slukt, så det kommer seg vel når maten entrer magesekken, hihi. Har vært på kjøpesenter i dag, og det er det absolutt verste jeg vet...

 

Har kjøpt ny vekt. Og kontrollmålt. Skal foeskjellsveie i morgen tidlig, min er nemlig ca 3 kg snillere enn den nye, men den nye måler hekto også. Så...Kommer ikke til å endre startvekt nå som jeg er i gang med kurs, tar det heller før neste.

 

Pga sjokoladen i dag tidlig har jeg overskridet kcal budsjettet mitt litt i dag. Havnet på ca 1780 kcal inntatt. Har innkassert 2.6 trimpoeng i dag. Litt skuffet over det, men jeg rakk ikke over mer. I kveld skal jeg prøve "planken", og se hvor lenge jeg klarer å ligge i den posisjonen.

 

Gratulerer med så flott vektnedgang afrodithe, dette fortjente du. Jeg er imponert over at du klarer å ha så mye kos i hverdagen og allikevel gå ned i vekt. God tur til duk og dekket bord, afrodithe :)

My McDreamy kommer i morgen kveld!

 

Må prøve å få gjort litt husarbeid nå, det var visst mer enn bare støvsuging som behøvdes.

Håper alle har hatt en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sant at man går mer med skritteller enn uten. I ettermiddag hadde jeg bare 4.000 steg på telleren min, og hadde egentlig ikke "tid" til å komme meg ut og gå. Men så hadde jeg jo satt et mål og gitt mitt løfte her inne... Så ble det en tur ut, likevel, ikke så langt, men nok til at jeg nå noterer 8.705 skritt.

 

Kalorimessig ble det strøkent. 1603 - stort nærmere kan man vel ikke komme sine tilmålte 1.600 :-)

 

I morgen er det veiedag. Det betyr at dette var siste dag i ukesrapporten, og jeg må erkjenne at jeg bare nådde opp i 8,9 trimpoeng.

 

Kommer tilbake med veieresultat i morgen kveld - men det kan jo hende jeg stikker innom før den tid også.

 

Fin nedgang på deg, afrodithe! :-)

 

Nå skal jeg åpne postpakke fra Josefsson - har bestilt meg et grått ullskjørt og en rød topp. Blir spennende å se om det passer. Og eldstedatteren kommer snart hjem fra barnevaktoppdrag - tenker hun stuper rett i postpakken, for mesteparten var til henne. Tunikaer og topper som ser fine ut, ved en bitteliten sniktitt.

 

Ha en hyggelig kveld! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke kommet innom her igjen i går. Etter mye husarbeid (helt utrolig hvor fort det blir støvete og skittent i en liten hybel altså! Åsså fra bare ett menneske..) ble jentekvelden en suksess! Middagen ble knallgod, og alle 8 jentene var strålende fornøyd med chili con carne og en diger salat. Tror vi alle trengte en liten forandring i hva vi spiser tirsdagskveldene, blir som regel mye likt :) Spiste noe sjokolade i går også..når det først står på bordet klarer jeg ikke la være... ;) det var ikke engang jeg som hadde kjøpt det...en av de andre jentene.. *sukk*.. jeg kan forsåvidt ikke ha noe som helst av godis i hus, for da blir det borte, jeg er virkelig ikke sterk nok til å klare å holde meg unna. Så, finnes det ikke her, så går det greit, og her har det ikke vært noe jeg har kjøpt inn på 2 uker!

 

Selv om jeg spiste sjokolade i går, så klarte jeg ikke å ha høyt nok kaloriinntak det var for lavt.. 1218 ble det i går. Dagen i dag har forsåvidt gått greit, ingen utskjeielser av inntaket, bare mengden...jeg har ikke spist frokost eller lunsj... ;) slitt med å få i nok mat i dag også... 976kcal.. kjenner at jeg blir irritert på meg selv, for nå er jeg inne i en dårlig periode..igjen..nesten før jeg har fått starta på, er jeg ute å kjører... huff...hva skal man gjøre med sånt..? :) Jeg sliter med et voldsomt sug etter sukker, og er ikke lenger sulten på mat.. Jeg regner egentlig med at sukkersuget letter så fort jeg bare er flink nok med maten igjen.

Bortsett fra dette har jeg hatt en veldig fin dag. Vært på skolen, og vært sammen med noen venner og laget mat.

 

Gratulerer med så fin vektnedgang Afrodithe! Blir så glad for å høre at det går så bra med alle sammen! Egentlig er det ganske motiverende også, så i morgen skal jeg være flink, både med å spise riktig og nok, og til å samle trimpoeng.

 

Håper dere får en flott torsdag!

Ny dag, nye muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig skryt - ja det er deilig at det går rette veien selv om man koser seg (..hmmm mange måter å kose seg på da! :) ) i hverdagen... kanskje det har noe med alle skrittene jeg samler stort sett daglig... i går ble det forresten bare 13 000, ble ingen måneskinnstur på kjæresten og meg... vi spilte spill med datteren hans... men jeg ble servert herlig ovnsbakt ørretfilet med masse ferske urter på... + div grønnsaker og agurksalat... nydelig! Desserten ble eplebiter m/kanel som stod et øyeblikk i micro'en (såvidt møre) med litt vaniljekesam til... deilig det også....

 

Smellyflower - grattis med ny vekt... spennende å se forskjell, men blir sikkert mye mer morsomt å veie seg nå du får registrert grammene også.. lettere å se variasjonene da kanskje... Hvordan gikk det med planken? Med alle dine trimpoeng på tirsdag har du jo litt "tilgode" om du synes det ble lite i går (hvilket det faktisk ikke er!) og til sjokoladeutskeielsen! Tror det går bra jeg... litt variasjon i inntaket skal vissnok være bra! Du får svinge vaskebøtten til Drømmemannen kommer da... og så er det jo hotelltur for deg... Mht matvalg, ville jeg kose meg, men tenke GR prinsipper... rent kjøtt/fisk... salater, grønnsaker, redusere saus/dressing tilbehøret... frukt/bær... ellers sies det vel at kinesisk mat ikke er så ille om man ikke velger de frityrstekte variantene...

Uansett.. kos deg og nyt helgen... vær heller litt mer måtehålden i forkant/etterkant + litt ekstra trim... (Sendt ny PM)

 

Fullfres - morsomt å høre at skrittelleren faktisk motiverer deg helt konkret til å innkassere noen ekstra skritt... det er jo akkurat det som er meningen!

Spent på veiingen din - krysser fingrene for hyggelig resultat! ... og håper dere ble fornøyde med pakkeinnholdet... spennende og morsomt!

 

Karakoa - Så kjekt at venninnekvelden ble vellykket... morsomt når man prøver ut nye oppskrifter og alle blir fornøyde!

Ser du sliter med matinntaket... sukkerhungeren har ofte sammenheng med dårlig matinntak tidlig på dagen (tving deg selv til å spise frokost og lunsj... youghurt, frokostblanding, frukt, knekkebrød, grovbrød med favorittpålegget, litt juice, ol...) og velge langsomme karbohydrater som ikke gir deg rask blodsukkerstigning og blodsukkerfall... dvs grovt brød, helkornsprodukter, frukt, grønnsaker (gjerne rå) - prøv å kutte ut mest mulig sukker og sukkerholdige produkter, kaker, boller, hvitt / lyst brød (sjekk matvaremerkingen... kan bli veldig overrasket der... et brød som heter grøvbrød og ser mørkt ut... trenger ikke være mer enn halvfint... sjekk grovhetsmerkingen som er en rund sirkel inndelt i 4 deler... jo fler - helst alle delene bør være skraverte...da er det et grovt brød... Pass også på å spise proteiner: egg, kjøtt, fisk fordi proteiner forbrennes langsommere og gir lengre metthetsfølelse (dette forhindrer søtsug)... Spis ofte og lite.. gjerne hver 2 -3 time.. For noen hjelper det også å ta tilskudd av chrom... Håper noe av dette kan hjelpe deg over søtsuget (som ofte kommer om ettermiddagen/kvelden nettopp fordi man har spist for lite tidligere på dagen... da føler man seg utsultet og hiver i seg det første (og kanskje verste) man kommer over i ukontrollerte mengder!

Jepp... søtsuget vil nok bli betraktelig redusert om du får innarbeidet gode matrutiner! Sjekk forresten ut noen av artiklene jeg la inn i går under linken Tips og råd... tror det står noe om sukkersug der / langsomme karbohydrater (lav GI)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om alle på denne tråden er veldig bevisste og ærlige på hva de spiser og trener, og det er jo helt klart en kjempefordel. Det er så utrolig fort gjort å lure seg selv.

 

Når det gjelder sukkerhunger er det viktig å merke seg at store svingninger i blodsukkeret kan for hjernen tolkes som sult eller sug (dette har jeg lest et eller annet sted). D v s at om man spiser noe søtt, som jo gir veldig blodsukkerstigning, vil man kunne få ytterligere sug eller bli mer sulten etterpå. Det er da det gjelder å være bevisst så en ikke putter i seg enda mer, slik at dette blir en "ond sirkel" (og det har vi sikkert opplevd alle sammen). Det bekrefter jo også dette at det er veldig viktig å spise ofte for å holde bludsukkeret stabilt (og forbrenningen i gang). Dette er noe av det aller viktigste har jeg funnet ut!!

 

Ja, det er mye å tenke på dere, men om man bare holder på jevnt og trutt og ikke gir seg, så blir nye vaner sakte men sikkert innarbeidet.

 

Stå på og ha en sunn og fin torsdag,

her skinner sola!!!!!!!:):);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag, og jeg har starta dagen med veiing og måling.

 

Jeg gikk naken inn på badet, og da går jeg rett inn mot et stort speil. Og det gikk opp for meg at jeg faktisk var rett så fornøyd med det jeg så i speilet - en GOD følelse! Og det står helt klart for meg at jeg ikke skal ned mange kilo til.

 

Vekta viser ned et helt kilo - o jubel!

Og målebåndet viser at jeg har mistet SEKS centimeter rundt midjen siden 24. oktober - ikke rart klærne sitter løsere.

 

Min vektutvikling til nå (basert på morgenveiing hjemme):

 

24. oktober: 71,2 kg

31. oktober: 69,3 kg

6. november: 68,3 kg

13. november: 67,3 kg

 

Dermed har jeg 3,3 kg igjen til mitt opprinnelige mål (64 kg).

 

Ha en super dag, alle sammen! :-) Nå MÅ jeg ha frokost (har sovet litt lenge idag ettersom jeg har fri.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt fra en artig artikkel jeg fant i avisa:

 

"Vår største fiende i kampen mot kiloene er vår egen hjerne" står det, og da er det jo ikke rart det er vanskelig, for hva skal vi stille opp med da liksom??

 

Det er nederlandske psykologer som har gjort en studie og funnet ut at hjernen vår ikke spiller på lag når vi har bestemt oss for å endre adferd, men tvert i mot ser ut til å hjelpe oss å glemme våre løfter.

 

Forsøk viste at når vi blir utsatt for fristelser (og det blir vi jo hele tiden) blir oppmerksomheten om å gå ned i vekt rett og slett sløvet og hjernen får oss til å glemme og fortrenge tankene.

 

Og "hvorfor vil hjenen ha oss til å glemme sunne målsetninger?" spør de. Jo, det er fordi moderne kosthold og vår hjerne går i utakt. Hjernen vår ble formet i en tid da det ikke var overflod på mat, og våre forfedre trengte ingen hjerne som skulle minne dem om å spise minder, tvert imot.

 

Etter som vi i vårt samfunn hele tiden bombarderes med fristelser blir det ekstra viktig å lære seg MESTRING, konkluderer de med. Når man står overfor en fristelse må man alltid stoppe opp og tenke. De sekundene kan være kjempeviktige, for de kan få oss til å VELGE ANNERLEDES.

 

Ja, ja, som jeg sier jenter, det er mye å tenke på, ikke bare skal vi fighte mot alle fristelser, men vi skal jammen kjempe mot vår egen hjerne også, så her gjelder det visst å bruke kløkt og kvinnelig styrke, og ikke gi seg, for ikke f.... om reklame og hjernen min skal få meg til å fortsette å være så tjukk og usunn,

HER ER DET JEG SOM BESTEMMER!!!!!!!!!!!!:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempestor gratulasjonsklem til deg fullfres! Fantastisk med hele 1000 gr ned... (der ser du at helnøtten ikke satte noe særlig spor!) kjempemorsomt at du får lønn for strevet etter at du begynte på kurs.. det viser at det nytter... OG kjekt å høre at du faktisk liker ditt eget speilbilde og er rimelig nær målet! 6 cm rundt midjen er masse på så kort tid... får håpe min livvidde snart krymper en smule også!

Uansett - du har all grunn til å være stolt av deg selv!

 

En flott artikkel til ettertanke kess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, kess! :-)

 

Nei, som du sier: Ikke f... om fiffig reklame og hjernens luner skal få ødelegge. For nå vet vi bedre :-) :-) :-)

 

Til slutt må vel hjernen begynne å spille på lag med oss, tror dere ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karora - det er gode innspill du har fått fra de andre, og jeg tror også sukkersuget kan skrive seg fra at du har spist for lite tidlig på dagen. Det er viktig å tilføre mest næring på den tiden av dagen da vi trenger det mest, og det gjelder selv om dagene er fulle av stillesittende konsentrasjonsarbeid.

 

Som afrodithe sier: tving deg til å spise frokost, så får du forbrenningen og appetittreguleringen i gang fra morgenen av.

 

Chili con carne hørtes forresten veldig godt ut. Det er mange år siden jeg har smakt det, så takk for påminnelsen!

 

Smellyflower - ny vekt kan være en liten påkjenning, særlig hvis den er "strengere". Men det er bare i en overgangsfase du tenker på dette. Og det ER motiverende å se hektoene også (særlig de som forsvinner ha-ha)

 

Vi har et nydelig vær, sol og vindstille og seks minus, så i dag skal jeg ut og gå i dagslys. Jeg har en haug andre ting jeg skal rekke i løpet av "fri"dagen min også, men ut og gå - det SKAL jeg.

 

Ha en flott torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel 1) Hjelp mot søthunger

 

Mange på diett sliter med søthunger. Ofte kan det komme av at man rett og slett spiser for lite , så man bør først ta en vurdering på om man får i seg den maten man trenger i løpet av dagen. Men når man trenger å kose seg litt ekstra er det flere varianter av snacks å velge mellom.

 

Et godt tips er selfølgelig alltid ha grønnsaker og frukt tilgjengelig slik at man kan gå og knaske på dette istedenfor å erstatte det med noe usunt.

 

Nøtter kan fungere som hverdagssnacks men som kjent er det også fett og kalorier i nøtter. Om man er på en " telle kalorier" diett må det man spiser av nøtter erstatte noe av det andre man spiser i løpet av en dag. Men glem ikke at nøttene har svært gunstige næringsstoffer som kroppen har godt av. Derfor er nøtter absolutt noe man bør unne seg i hverdagen i mellom måltider i små porsjoner.

 

Potetgull er en slankers fiende. Men isteden kan man velge popcorn som har mindre fett enn andre typer posesnacks. Hvis du popper selv, kan du velge en sunn oljetype som f.eks rapsolje og bruke minst mulig av den, i tillegg til at du begrenser saltmengden. Saltstenger og den gode gamle gullfisken inneholder mindre fett enn andre typer potetgull. Man kan også benytte seg av tørket frukt, men man bør være obs på at noen av disse er mer søtet enn andre. Så sjekk innholdsfortegnelsen før du går til innkjøp.

 

Vanlig sjokolade kan byttes ut med et par biter mørk sjokolade. Sjokolade som har 70 prosent eller mer kakaoinnhold har mye antioksidanter. Den er forholdsvis kaloririk, men har mindre mettet fett og kalorier enn vanlig sjokolade har.

 

Til kveldskos kan man gjerne kose seg med en vitaminrik smoothie

 

Nedenfor er en liten oversikt over forskjellig snacks med kcal innhold for å gi en liten pekepinn.

 

Peanøtter, ristet og saltet, en liten bolle, 100 g = 620 kalorier

Peanøtter med skal (spiselig del), 100 g = 560 kalorier

Valnøtter, en liten bolle, 100 g = 690 kalorier

100 g potet gull, en mellomstor bolle = 530 kalorier

100 g popcorn, en stor bolle = 400 kalorier

Oliven20 stk, 100 g = 120 kalorier(inneholder dessuten sunt fett)

Grønnsaker og dipp, 100 g grønnsaker + 50 g dipp laget med kesam = 80 kalorier

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=51

 

 

Artikkel 2) Ikke hopp over frokosten

Av http://www.melk.no'>http://www.melk.no

 

Hvis du hopper over frokost øker trangen til småspising om kvelden.Det er vist i flere studier at de som ikke spiser frokost, spiser mer om kvelden og da velger man ofte mer usunn mat med flere kalorier og vekten går oppover. 80 % av de som sliter med vekten, spiser ikke frokost. Har du dårlig tid om morgenen finnes det mange bra hurtig varianter. !

 

Et par frukter er bedre enn ingenting. Hvis du har mulighet til å ta deg et par knekkebrød og et glass skummet melk på jobben så er det selvfølgelig ikke nødvendig å spise frokost med en gang du har stått opp

 

De nye Sans GoÂ’morgen variantene har lite sukker og grov kornblanding og er en rask og sunn start på dagen. Kanskje det beste er å smøre frokostmatpakke dagen før eller hva med å sette vekkerklokken på 20 minutter tidligere så får du tid til både å lese avisen, tenne stearinlys, spise frokost og drikke en kaffekopp – det er faktisk veldig koselig å ta seg tid til å spise frokost

 

Skill mellom sult og sug.

Venn deg til å spørre deg selv om du er sulten eller om du rett og slett bare har lyst på ett eller annet. Hvis du bare har lyst på noe – er ”sugen” på et eller annet bør du prøve å finne ut hvor lenge dette suget varer og tenke på alternativer til hvordan du kan avfokusere denne lysten. Du bør prøve å finne ut hva det er som utløser "sug" hos deg og i hvilke sammenhenger du spiser uten egentlig å være sulten. Det neste du bør gjøre er å prøve å finne andre aktiviteter som alternativ for spisingen.

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=67

 

 

Artikkel 3) Mellommåltider

Av Opplysningskontoret for meieriprodukter

 

Mellommåltider er også viktige!

Dersom det går lang tid mellom hvert måltid er det lurt å supplere med mellommåltider. Dette er viktig for å opprettholde et stabilt blodsukker og for å sikre maksimal yteevne.

 

Noen mennesker er vant til å spise hyppige måltider mens andre kan la det gå mange timer mellom hver gang. I ekstreme tilfeller ser vi dem som kun spiser et stort måltid daglig!

 

Som en tommelfingerregel kan man si at dersom det går mer enn 4 timer mellom hvert hovedmåltid så er det lurt å plusse på med et mellommåltid. Da klarer man å dempe den verste sulten samtidig som man holder konsentrasjonen på topp. For å sikre en jevn forbrenning er det også lurt å spise relativt hyppig.

 

En del personer som prøver å gå ned i vekt hopper bevisst over ett eller flere av dagens måltider. Man blir da lett så sulten at man i neste omgang står i fare for å overspise. Hvis man spiser mellommåltider er det derfor lettere å spise normale mengder mat i hovedmåltidene.

 

Hva er det lurt å spise til mellommåltidene?

Det er lurt å spise noe som er sunt og som gir en metthet som varer en stund. Sjokolade, søte kjeks, brus eller en pølse i lompe er ikke det smarteste valget. Ikke er det sunt og du blir rakst sulten igjen. Produkter som inneholder mye sukker gir en rask blodsukkerstigning. Dette fører til at kroppen skiller ut mye insulin for "å rydde sukkeret unna blodbanen", noe som igjen fører til at blodsukkeret faller raskt og du på nytt blir veldig sulten og hungrer etter noe søtt. Dette er ikke bra.

 

Det beste er å spise slik at det blir en balanse mellom raske og langsomme karbohydrater. Da holder blodsukkeret seg stabilt og fordøyelsen har noe å arbeide med. Du klarer deg til neste måltid.

 

Du kan for eksempel spise et knekkebrød eller en brødskive med magert pålegg - enten en mager smørbar ost eller magert kjøttpålegg. Du kan også spise en yoghurt med müsli. Grønnsaker kan også fint inkluderes for eksempel i form av en knasende gulrot. Frukt alene gir en nokså rask og høy blodsukkerstigning med derav påfølgende raskt fall i blodsukker. Da blir du raskt vledig sulten på nytt. Men frukt kan selvsagt være en meget sunn del av et mellommåltid! Drikk gjerne et glass mager melk til mellommåltidet.

Artikkelen er lånt fra : http://www.melk.no

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=50

 

 

Artikkel 4) Hvor ofte bør jeg spise?

 

Det er lurt å spise relativt ofte for å sikre et stabilt blodsukker som gir deg god yteevne.

 

Etter omtrent 4 timer etter et måltid er mesteparten av energien brukt opp, og det er på tide å sørge for påfyll! Kommer ikke dette påfyllet av mat og drikke, vil kroppen kompensere gjennom å tære på egne lagre samt ved å redusere forbrenningen. Dette viser hvor viktig det er å spise regelmessig for å beholde en stabil vekt. For de som ønsker å gå ned i vekt er hyppige måltider ekstra viktig. Hver gang vi spiser noe bruker vi ekstra energi i fordøyelsen, dette er energi som frigjøres som varme (kalt diettindusert termogenese). Dette betyr at noe av den energien som finnes i maten går tapt og ikke vil kunne lagres i kroppens energidepoter. Ved å spise hyppig starter man opp denne "motoren" mange ganger i løpet av en dag og dette kan gjøre dette lettere å gå ned i vekt.

 

Hvor mange måltider bør jeg spise i løpet av en dag?

De fleste vil ha godt av å spise 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider i løpet av en dag. Frokosten er en svært viktig start på dagen. Lunsj og middag vil være de to største måltidene for de fleste, i alle fall for personer i yrkesaktiv alder. Det er ikke like mange mennesker som før som spiser kveldsmat hver dag. Samtidig er det slik at middagene i helger og i ferier ofte forskyves slik at disse i praksis blir et kveldsmåltid. Mange, særlig eldre og barn, har imidlertid nytte av å legge inn et måltid på kvelden før de legger seg. Det er et poeng at dette måltidet ikke kommer altfor sent opp mot leggetid og at det ikke er for kraftig. Kraftige kveldsmåltider kan virke forstyrrende på søvnen.

Artikkelen er lånt fra opplysningskontoret for meieriprodukter

Hentet fra http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkel 5) Karbohydrater og vektnedgang.

 

Unngå de raske karbohydratene, disse finner du ofte i hvitt mel og sukker. De gir lite næring, påvirker blodsukkeret negativt, gir kortvarig energi og lite overskudd utover dagen. Velg heller de langsomme karbohydratene som har mange gunstige fordeler for deg og kroppen din

 

Langsomme karbohydrater kan du finne i følgende matkilder : helkorn, naturris, grønnsaker, frukt, belgfrukter, nøtter, fett og frø.

Gunstige fordeler :

Gir stabilt blodsukker

Gjør deg mett lenge

Gir energi og overskudd i mange timer

rik på antioksidanter

 

Vær forsiktig med inntaket av både fett, sukker og fint mel når du vil ned i vekt. Fortsett å spise langsomme karbohydrater fra frukt, bær, grønnsaker, bønner, linser, erter og hele eller grovmalte korn. Svært mange viktige vitaminer og mineraler finner vi i akkurat disse matvarene. Flere tusen vitenskapelige studier har vist at overvekt, diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer og kreft kan forebygges og/eller behandles med et slikt kosthold. Norske helsemyndigheters anbefalinger og prinsippene rundt glykemisk indeks har mange fellestrekk og innebærer begge sunne kostholdsanbefalinger. I tilegg til en positiv effekt på slankingen, er det også mye bedre for helsen.

 

Man skal også være obs på sauser som er halvfabrikta . Mange er karbohydratbomber.Sjekk innholdsfortegnelsen, og lag suppe eller saus fra bunnen av litt oftere.

 

Grovt brød er en viktig kilde til fiber, vitamin B, vitamin E, jern, selen m.m. Poteter, ris og pasta inneholder også litt vitaminer og mineraler, men behovet for disse kan dekkes om du spiser andre typer grønnsaker og belgvekster (bønner, linser, erter). Erstattes poteter, ris og pasta derimot med fete kjøtt- eller meieriprodukter som enkelte slankekurer anbefaler, vil dette øke inntaket av det usunne, mettede fettet, noe som igjen vil øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Skal du kutte ut poteter, ris og pasta, er det derfor viktig at de erstattes med mest mulig grønnsaker og belgvekster (bønner, linser, erter) og eventuelt rent, magert kjøtt eller fisk

Hentet fra: http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=40

 

 

 

Artikkel 6) Ny forskning taler for GI-dietten

 

Av Ingrid Spilde, Journalist Publisert 2008-11-07 09:00:00

 

Hvordan slanke seg med mest mulig uttelling for minst mulig kostholdsmessig pine? Dagens tips er GI-dietten.

Dietter basert på glykemisk indeks kan se ut til å virke en smule bedre enn slankekurer som ikke tar hensyn til hvordan kjemien i maten påvirker blodsukkeret, mener forskere fra University of Sydney.

 

- Moderat reduksjon i glykemisk verdi ser ut til å øke graden av fettap, særlig hos kvinner, skriver forskerne, som dessuten mener at GI-diettene gir lavere kolesterolnivå.

 

Oppløselige karbohydrater

En av de hete, skjønt omdiskuterte, taktikkene for å få fettet til å fordufte fra flankene går altså under navnet GI-dietten, hvor GI står for glykemisk indeks.

 

Og glykemisk indeks er rett og slett et mål for hvor fort karbohydratene i forskjellig mat løser seg opp og blir til sukker i blodet. Dette har igjen innvirkning på hvor fort blodsukkeret skyter i været – og ramler ned igjen.

 

I følge forkjemperne for GI-dietten skal oppløseligheten av de overnevnte karbohydratene være omvendt proporsjonal med oppløseligheten av disseflesket. Altså: jo flere lavglykemiske, tungoppløselige karbohydrater i kosten, jo lettere forsvinner kiloene.

 

Og nå kan det jammen se ut til at GI-tilhengerne har rett. I hvert fall en smule.

 

Best i test

En ny undersøkelse av 129 overvektige australiere viste nemlig at de som fulgte en diett rik på lavglykemiske karbohydrater gikk mer ned i vekt enn frivillige på andre kurer.

 

- Som konklusjon, i hvert fall på kort sikt, antyder funnene at glykemisk verdi i kosten, og ikke bare totalt inntak av energi, påvirker reduksjon av vekt, skriver forskerne fra University of Sydney i rapporten.

 

I tillegg virket det som om GI-dietter også hadde en fordelaktig innvirkning på kolesterolnivået. Dietter basert på lavglykemiske fullkornprodukter reduserte risikoen for hjerte- og karsykdommer, mener forskerne.

 

Fire grupper

Resultatene bygger altså på en 12 ukers test hvor 129 overvektige mennesker ble delt opp i fire tilfeldige grupper. Hver av disse gruppene gikk på følgende dietter:

Gruppe 1 Mye karbohydrater, høy glykemisk indeks

Gruppe 2 Mye karbohydrater, lav glykemisk indeks

Gruppe 3 Mye proteiner, høy glykemisk indeks

Gruppe 4 Mye proteiner, lav glykemisk indeks

 

Selv om alle deltagerne gikk ned i vekt, så det ut til at flere av deltagerne i gruppe to og tre klarte å gå ned mer enn fem prosent av kroppsvekta, sammenlignet med de andre gruppene. Verst ut var gruppe én, med mye karbohydrater og høy glykemisk indeks.

 

Når det gjaldt nivåer av farlig kolesterol i blodet, så resultatene gode ut for gruppa med mye karbohydrater og lav glykemisk indeks, mens gruppe tre, med mye proteiner og høy glykemisk indeks hadde de verste resultatene.

 

Dermed kan det altså se ut til at folk på slankerÂ’n kan ha hjelp av et kosthold med mye karbohydrater og en stor andel lavglykemiske matvarer som yoghurt naturell, plommer, epler, havregryn og bønner.

 

Så klart i godt selskap med kaloritelling og mye mosjon.

 

Referanse: http://www.forskning.no Ingrid Spilde, Journalist

 

J. McMillan-Price, P. Petocz, F. Atkinson, K. OÂ’Neill, S. Samman, K. Steinbeck, I. Caterson, J. Brand-Miller, Comparison of 4 Diets of Varying Glycemic Load on Weight Loss and Cardiovascular Risk Reduction in Overweight and Obese Young Adults, Archives of Internal Medicine, Vol 166, 24. juli 2006, s. 1466-1475.

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en tråd der som handler om tips og råd... har bla funnet noen med tips om hvordan vi kan øke forbrenningen...

 

God lesning - håper det er fler enn meg som finner det interessant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for mange nyttige tips! Skal prøve ut noe av dette tror jeg, og ta en titt innom den andre tråden du har på tips. Var mange gode og interessante artikler det afrodithe =)

 

I dag har jeg tvunget i meg frokost, og lunsj. Snart på tide med et lite lett mellommåltid før jeg skal trene, på helsestudio(!) for første gang på veldig, veldig..veldig lenge.. Så blir det middag så fort jeg kommer hjem igjen.

 

Kommer innom igjen og tar en liten oppdattering på hvordan dagen har gått =)

 

Og gratulerer med -1kg Fullfres OG -6cm rundt midjen siden 24.10!! :) Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært flink til å spise alle måltider, fått i meg frokost, lunsj, mellommåltid, middag OG kvelds. Drukket (over!) 2 liter vann, føles ut som om at jeg skvulper, og flyr på do hele tiden. (Da kan jeg jo trøste meg med at nyrefunksjonen er i orden i det minste :)) Jeg har gomla litt grønnsaker i pausene på skolen, og spist salat ved siden av middagen =) Alt i alt er jeg veldig fornøyd med dagens innsats når det gjelder maten, men allikevel.. jeg får ikke det kaloriinntaket høyt nok!! Totalt har det blitt 1237 kcal.. Jeg føler meg ikke sulten eller noe, men ser jo selv at det kanskje er litt lavt.. Sukkersuget har jeg ikke hatt i dag.

 

Har også fått vært å trent, syklet i 15 min, og styrketrening. Brukt muskler som ikke er blitt brukt på veldig lang tid.. *puhh*.. Ikke godt mens det står på, men godt i etterkant ;) Fikk totalt 2,7 trimpoeng, veldig fornøyd med det.

 

Hvordan har dagen til dere andre vært i dag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært i dag Karakoa - flott at du kjente at søtsuget ikke var der når du bare spiste riktig! Bra jobbet! Knallbra at du har kommet i fang med trening også! Hvis du sliter med å få opp kalorimengden kan du jo bruke litt masjones til pålegget.. olivenolje som dressing på salaten og spise noen nøtter... alt dette er jo kaloririkt, men inneholder de sunne og gode fettstoffene! Det tar nok noen dager før du finner ut hva som passer deg best og er mest gjennomførbart for deg i et travelt studentliv! Men jeg tror du har funnet et godt spor!

 

Dagen i dag har vært fin for meg... drukket masse vann, spist frukt og grønt... fisk til middag, youghurt, polarbrød extrem og finnchrisp med pålegg... Trent både på elipsemaskinen og med rockeringen... og fått mine 20 000 skritt i dag! Håper i morgen blir like bra... da blir det nok trening til "gullrekka"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...