Gå til innhold

Nå skal vekten voktes


Nickii

Anbefalte innlegg

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Si det... Jeg tror han synes det er litt greit å få være med. Er jo ikke så mye annet han er involvert i gjennom svangerskapet. Det var en liten sprellemann jeg hadde i magen. Beveget seg masse, og var veldig moro å se på :-)

 

Forrige svangerskap hadde jeg en rolig baby. Og det ble en rolig unge også, så er spent på hvordan det blir nå :-)

 

Kjøpte meg ny vekt i går... i morges viste den svimlende 72,7 kg... Tror nok den er noe strengere enn den forrige vekten min... Men ikke så veldig mye. Så fra fredagen av begynner jeg å veie meg på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I påsken har jeg gitt høvelig blanke i alt som har med vekt og kosthold. Har ikke turt å gå på vekten, men tenker meg at resultatet blir skrekkelig! Akkurat som jeg fortjener...

 

Men nå er jeg tilbake, for fullt! Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal spise mer godteri og potetgull frem til fødselen. Det eneste som er lov er evt kake hvis jeg er i en bursdag eller noe og skal unne meg en is i ny og ne i sommer da, på varme dager :-)

 

Skal også forsøke å bli litt mer aktiv. Prøve å finne øvelser som kan gjøres på tross av bekkenplager.

 

Motivasjonen er på topp nå, jeg er klar for kamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hørtes du veldig streng ut...:) Jeg har også gitt blaffen i påsken og spist det som falt meg inn og det ble mye sjokolade bl.a. Men nå er det liksom greit å kutte det ut litt igjen, har faktisk gått lei! Men tror ikke jeg holder ut uten helt fram til fødselen :(

Hva med et treningsprogram beregnet på bekkenplager? Jeg fikk et spesiallaget på treningssenteret forrige gang jeg gikk gravid av en av trenerne og det kostet ikke noe ekstra bare satte opp en time og gikk gjennom det med henne. Det brukte jeg 3 ganger i uka helt fram til siste måned før terminen og nå er det tatt fram igjen, men rekker ikke like ofte nå som jeg jobber. Blir jeg gradert sykemeldt kan jeg jo heller bruke tiden på litt mer aktiv trening men merker at det ikke er så mye futt igjen i meg når kvelden kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streng.. kanskje, men jeg vet at har jeg først kuttet ut godterier er det ikke noe problem å fortsette. Kan godt gå 4,5 mnd uten :-) Det er faktisk verre synes jeg å spise en sjokolade nå og da, da går det fort over styr... Og fra høsten etter fødsel blir det grete roede kurs og trening på å lære meg begrensninger!

 

Jeg går ikke på noe treningssenter og kommer ikke til å begynne heller. Men får lete litt rundt på nettet om jeg finner noen fine øvelser for gravide med bekkenplager. Skal til manuellterapaut på torsdag og blir kanskje henvist videre til fysio, så får kanskje noen tips da :-)

 

Kjenner meg igjen i det med lite futt på kvelden... Jeg har forresten lite futt hele dagen jeg nå... Har vært en del syk, så har vel blitt temmelig tappet for energi. Håper det kommer seg nå utover våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiropraktoren presiserte at det var viktig å tøye hofteleddsbøyeren (lår-hofte senen) og rumpemuskelen 1-2 ganger daglig. Fordi disse musklene belastes mer ved graviditet og ofte er man stram her og det gir en skjevhet som forsterker bekkenplagene. Må innrømme at jeg ikke er så flink der men må prøve å skjerpe meg litt :) Ellers går øvelsene på mage (sitter litt tilbakelent på gulvet med beina samlet og løfter dem fram og tilbake over en liten ball el.l) rygg, overarm og skuldre, rumpe og lår indre/ytre. Du finner sikkert øvelser som passer til disse muskelgruppene uten å gå på senter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, okei :-) Hvordan tøyer du hofte og rumpe da? Jeg er så elendig på sånne øvelser jeg... Har aldri vært flink med tøying og bøying og styrke... Men har nok hatt godt av å øvd inn noen øvelser!

 

Åh i dag er det så nyedelig vær, og bekkenet har holdt seg veldig bra, så spekulerer om jeg skal prøve meg på en sykkeltur i ettermiddag. Vet du noe om hvordan sykling er i forhold til bekkenplager? Var gravid på vinteren sist jeg var gravid, så var ikke noe sykling da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere med tegning/ vise men skal prøve å forklare med ord, hvis ikke du forstår hva jeg mener kan du sikkert søke det opp på nettet og finne bilder:

 

Hofteledd: Det beinet som ikke tøyes settes så langt fram at det er mer enn 90graders vinkel i kneet. Det andre beinet som skal tøyes strekkes bakover slik at man står på tåen med hælen opp i luften. Da kan skrittet tøyes nedover mot bakken og man skal kjenne strekken mellom hoftekammen og låret på det beinet som strekkes bakover. NB pass på vinkelen til det beinet som er framover, den må være mer enn 90. Hold par-tre minutter og bytt bein, gjenta 3 ganger på hvert bein 1-2 ganger daglig.

 

Rumpe: Sitt på gulvet med beina i V foran deg. Legg det ene beinet over kneet med "sitt" kne opp i lufta, hold rundt kneet og dra det til deg. Kjenner da strekken i rumpeballen på det beinet som holdes oppe. Gjenta på andre bein og repeter som over.

 

Tror sykling skal være greit, det er jo rett-frem bevegelse mens sideveis-bevegelser gir verst utslag. Kan være greit med noe mykt i baken kanskje hvis en har hardt sete. Jeg syklet på spinning-timer helt til 9.måne i forrige svangerskap og det gikk fint. Det verste med ute-sykkelen er at jeg har herre-sykkel og det er litt vanskelig å komme over stanga med bekkenløsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes du var god å forklare jeg :-) Har jo gjort de øvelsene før da, så kjente dem jo på en måte igjen i forklaringen din. Skal prøve de øvelsene. Er jo godt å få tøyd litt :-)

 

Får vel prøve meg frem med sykling. Kjenner jo fort hvis det ikke er så lurt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med frukt og yoghurt som erstatning har det gått veldig greit å kutte snop :-) Har også begynt å tenke i litt sunnere baner med middagsmat.

 

Jeg lurer på om dette vil ha noen effekt på vekten på fredag... Jeg skal nå prøve å få vært litt mer i aktivitet også. Trillet en tur på søndagen, men var litt vondt i bekkenet etterpå.

 

Har veldig lyst at våren skal komme på ordentlig nå, så jeg kan ta sykkelen mer i bruk! I alle fall prøve, så får jeg se hvilken innvirkning det har på bekken og rygg.

 

Første halvdel av svangerskapet ble nok noe usunt og mye stillsitting. Men skal gå inn for at andre halvdel blir mye bedre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rette innstillingen! For hver dag du spiser sunt er en dag som er bra for babyen og bra for å hemme vektøkningen :D

Jeg sliter også med bekkenet nå og ble 50% sykemeldt i dag, trodde det ville bli 30 men legen økte til 50% og det kjennes litt deilig... Er så fryktelig sliten for tiden med pollentid og alt det andre. Så det blir mer hvile og mer styrketrening på meg framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollen ja, kan ikke si jeg gleder meg til det kommer for fullt her! Jeg har kjøpt inn saltvannsspray og saltvannsøyedråper så jeg er parat!

 

Da jeg var 13-14 uker hadde jeg trodd jeg skulle bli sykemeldt tidlig pga bekkenet. Men jeg tror det har blitt noe bedre, så håper på å klare å jobbe fullt helt frem til ferien. Har fått meg bekkenbelte og føler at det hjelper litt. I tillegg har jeg vært hos manuellterapaut og fått henvisning til fysioterapaut, og med litt oppfølging skal det kanskje gå fint :-)

 

Skal slå sammen ferien og permisjonen, så er ferdig å jobbe fra ca midten av juli. Blir godt å ha litt fri før fødselen :-) Sist fikk jeg bare omlag en uke permisjon før det begynte å skje ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok "bitt" tennene sammen og unngått SM en stund til, men da er jeg redd det ville blitt 100% me en gang og vi har ikke fått inn noen ennå som jeg kan lære opp i min jobb. VIl gjerne ha det på plass hvis mulig. Og selv om det går greit på jobb så er jeg helt skutt når dagen er slutt, orker knapt legge ungene og med en mann som jobber turnus blir det ofte meg alene på kveldene/morgenene om stellet så jeg bare må. Når da tre-åringen trasser somverst og bare vil bæres... Vel, det blir deilig med litt tid for meg selv for å trene og hvile før jeg henter i barnehagen og skolen. Husk å ta vare på deg selv du også :D Ingen på jobben som gjør det når du har det vondt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo ikke noe poeng i å presse seg selv. Det er jo ikke det jeg heller vil. Det jeg mener er jo selvsagt at jeg håper på å være i form til å jobbe :-)

 

Jeg er ikke av de som mener at man for enhver pris skal unngå sm fordi graviditet ikke er en sykdom. Jeg mener man må kjenne på kroppen hvor mye man tåler og jobbe ut fra det. Man tåler gjerne litt mindre når man er gravid, og særlig hvis man sliter med bekkenet. Hvis man presser seg fort hardt vil man lide for det i etterkant.

 

Jeg kommer til å ha lavere terkel for å gå til legen å bli sykemeldt nå enn jeg hadde sist. Ble sm 50% de to siste ukene før permisjon og det hjalp godt på, men ventet nok litt for lenge. Var temmelig gåen og slet en del med bekkenet etter fødsel også. I tillegg var det jo sånn at jeg var helt ferdig etter arbeidstid (da jeg jobbet 100%). Pga smerter klarte jeg ikke gjøre noen ting. Sånn vil jeg ikke ende opp nå, for nå har jeg jo et barn fra før som krever omsorg også!

 

Men for nå går det heldigvis bra og håper jeg klarer å forebygge slik at jeg holder bekkenplagene i sjakk lengst mulig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing i morgen. Er spent! Jeg har ikke vært så flink som jeg burde. Har kuttet potetgull og snop og sånt, men har til gjengjeld spist mer mat, yoghurt og frukt. Så har nok fått i meg litt for mye kalorier likevel. Men tar det som en glidende overgang. Neste uke skal jeg begrense litt mer på den usunne maten. Så blir jo kaloriinntaket lavere også :-)

 

Har ikke trimmet så mye, men har vært i bevegelse. Husarbeid og sånt forbrenner jo mer kalorier enn å sitte i sofaen tenker jeg.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med ukens innsats. Uavhengig av hva resultatet blir i morgen. Jeg har blitt litt sunnere, og neste uke blir jeg mer sunn! Det er jo det som er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Opp et halvt kg!! Men bedre enn det jeg har gått opp de siste ukene. Da har det vel blitt over et kg pr uke tror jeg... Det er jo en forbedring. Og jeg kan vel ikke forvente å gå opp 0 kg fremover heller...

 

Jeg har enorm apetitt for tiden og spiser mye. Men forsøker å spise ofte og sunt. Så forhåpentligvis blir ikke kaloriinntaket det aller verste.

 

Potetgull, snop og brus er nå ute av livet mitt for en god stund. Jeg har det mye bedre uten! Er flink å spise frukt, men må prøve å få inn mer grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...