Gå til innhold

Nå skal vekten voktes


Nickii

Anbefalte innlegg

Så fint :) Det er vel "normalen" for denne tiden. Har du den oversikten over gjennomsnittlig vektopgang pr.uke i svangerskapet? Har sett den før men finner den ikke igjen.

 

Var det disse?

 

Tabell om gjennomsnittlig vektoppgang i svangerskapet hentet fra bim:

 

uke 5: 2.3 kg

uke 7: 2.6 kg

uke 10: 3 kg

uke 13: 3.5 kg

uke 15: 4 kg

uke 17: 5.6 kg

uke 20: 6.2 kg

uke 23: 7.2 kg

uke 25: 8.2 kg

uke 27: 9.3 kg

uke 30: 10.3 kg

uke 33: 11.3 kg

uke 35: 12.2 kg

uke 37: 13 kg

uke 40: 14kg

 

 

En vektøkning på 10-12 kg regnes som normalt. Av praktiske grunner deler man graviditeten inn i 1., 2., og 3. termin.

* 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Denne uka skal bli sunnere enn den forrige! Jeg skal også forsøke å få tatt meg en sykkeltur i hvert fall en av dagene. I går fikk jeg gått meg en tur, og det var herlig. Men lørdag var jeg på shopping, så ble mye vandring. Hatt litt vondt i bekkenet, men det er faktisk mye bedre enn hva det var for en mnd siden. Da kunne jeg ikke gjøre noe uten å få store smerter.

 

Mai blir en hektisk måned, vi skal i konfirmasjoner, bryllup og bursdager. Men da går tiden fort, så det gjør ikke noe. Ser frem til sommer og ferie nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to :) Nå er det tid for litt ekstra innsats igjen! Veide meg i morges og kom på 90,8kg... Det er godt og vel 10kg opp på 22 uker, må prøve å holde igjen litt nå så totalen ikke blir for ille. Tenkte at jeg greide å holde meg stabil de 8 ukene kurset varte og bør kunne greie det nå også. Så målet nå er å holde meg på 90+/- 1kg fram til 22.06, da begynner ferien vår :)

Er 50% sykemeldt og skal etterhvert på bekkentrening hos fysioterapeut men kan trene styrke 3 ganger i uken og svømme/sykle 2 ganger så får jeg litt trim :) I dag blir det styrketrening før jeg må få skrevet konfirmasjonssang til nevøen min som konfirmeres til lørdag, sent ute men jobber best under press :) Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var lenge å skulle holde seg stabil på når du er i 2. trimester... Men det kan sikkert gå :-) Jeg har egentlig ikke satt meg noen konkrete mål fremover. Jeg er så redd for å sette et mål jeg ikke klarer... Håper på å holde meg under 80 kg totalt, men da må jeg virkelig være forsiktig fremover!

 

Tips til konfirmasjonssang... Velg en kjent melodi, men styr unna gjengangere. Kjedelig når alle bryllup og konfirmasjoner har de samme melodiene på sangene. Konkrete tips er jo vanskelig når man ikke kjenner vedkommende da, men jeg ville bygget opp sangen sånn fra vugge til konfirmasjon liksom. Morsomme hendelser eller noe som var typisk for ham som barn, interesser og opplevelser dere har hatt sammen er jo fint å ha med. Og som en fin avrunding ønske han lykke til videre i livet, med kanskje et visdomsord på slutten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kanskje litt lenge, men jeg tenkte liksom at kanskje noe av det jeg alt har lagt på meg av fettreserver kunne brukes til babyen og at jeg dermed ikke gikk opp. Må jo passe på å få i seg nok grønt og vitaminer men tar tran og biovit daglig + 5 om dagen minst så der er jeg innenfor.

Fikk forresten det ene undertøysettet jeg hadde kjøpt på nettet i går. Det passet fint, både BH og truse så cm-målingen funket når det gjaldt uttak av størrelser for meg. Gode å ha på også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg må nettshoppe litt undertøy jeg også. Har vært å kikket på de få butikkene som har amme-bh'er men det var elendig utvalg.

 

Men de var vel ganske dyre de settene de hadde på den nettbutikken var de ikke? Ser ikke for meg at jeg har råd til så mange sett da. Likevel er det kanskje bedre med to bh'er som passer og sitter bra enn 10 som er ubehagelig og ekle...

 

Var forresten ute og syklet i går :-) Det gjorde godt! Godt med frisk luft og å være i bevegelse. Sykling går faktisk ganske greit i forhold til bekkenet.

 

Håper på å få tatt en til tur i løpet av uka, selv om uka ser ut til å bli en smule hektisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte amme-bh i butikk, og er superfornøyd med dem. Sjekk denne nettsiden: http://www.abecita.se/produkter/underklader.aspx?scid=7

Den jeg har heter Linnea. Husker ikke helt hvor mye de kostet, men tror det var helt vanlig bh-pris. Det er også link til forhandlere her viss det skulle være interessant.

 

En annen ting som har vært uunnværlig for meg har vært ammetopper. Slipper og vise hele magen når en skal amme, kan bare lure puppen ut uten at noen ser det. Jeg har 2 fra Boop som definitivt er best, men en koster jo det samme som 3 på Hennes...den jeg har fra Hennes er helt ok, men skulle jeg sett bort fra pris er Boop sin i en klasse for seg...Boop sine kan også bruker som gravidetopper (for å forsvare prisen litt...hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte også en god del ammetopper sist. Og har jo en del ammebh'er. Men jeg er noe mindre nå enn sist, så de klærne blir litt store til meg denne gangen. Hvis jeg ikke tar skikkelig i og legger på meg 20 kg til i løpet av svangerskapet da...

 

Kjedelig at det er så få butikker her i området som har mammaklær. Bare H&M, mens cubus og kanskje et par til har ammebh'er. For et par år siden var det mange fler butikker som hadde mammaklær, skjønner ikke hvorfor de sluttet med det!

 

Er så vanskelig å kjøpe via nett når man ikke får prøvd klærne først. Kanskje jeg må ta en tur til en større by i sommer og shoppe litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene settet på amme-bh+truse jeg kjøpte var utgående modell og halv pris :) lysegult med små blomster, søtt og delikat. Det andre var ordinær og ganske dyrt, men fikk litt penger til bursdagen som jeg tenkte kunne brukes på det. Ville så gjerne ha litt lekkert undertøy selv om jeg ammer og de med blonder er ikke å mye dyrere enn de uten, amme-tøy er dyrt uansett synes jeg.

Har en flecegenser fra Boob som har vært gull verd, det doble laget foran puppene gir gode varme bryst og hindrer betennelser. Kjøpte en hettegenser nå i vinter også som var på salg og bruker den nå i graviditeten også. Boob er veldig bra ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk jeg opp denne uka også... Men nå er jeg i alle fall i aktivitet og spiser noe sunnere, så da er det ikke så fælt å gå opp i vekt.

 

Er godt å få trimmet litt :-) I går ble det faktisk bra med bevegelse. Både sykkeltur og trilletur. Vasket vinduer og hagemøbler. I dag har jeg gått mye, og trillet tur. Men så har jeg vært i bryllup da og ble jo en del kake da... Men bedre å trimme og spise kake, enn bare spise kake...

 

Alkoholkaloriene slapp jeg jo unna da :-)

 

Men nå er det køya nesste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sikkert nettside men vet ikke hva den heter. Men de har merket på Svangerskapet og Den kule mage i Oslo, samt Polarn o Pyret, kanskje link fra deres nettsider til Boob?

Jeg var i konfirmasjon i går så det ble mye kake og god mat her også :) Og de høyhælte skoene var ingen slager for bekkenet kjenner jeg i dag... Men det var greit å føle seg litt pyntet siden bunaden ikke passet lenger og mange kom i bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte akkurat to t-skjorter fra Boob fra den kule mage sin nettbutikk, ellers har mamasita.no i stavanger også nettbutikk, prisene var de samme som hos den kule mage, men utvalget dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den hjemmesiden, var jo veldig mye pent der :-) Mulig det blir en sverigetur i sommer...

 

Var hos en venninne i går og fikk noen mammaklær. Utrolig kjekt å få noen ekstra klær :-) Var noen sommerklær også, så nå kan sommeren og varmen bare komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLÆ! Nesten 1 kg opp!

 

Jeg kom til å tenke på i går at enn om all denne vektoppgangen gjør at jeg får en kjempestor baby.... Til nå har jeg lagt på meg 11 kg og har ennå 17 uker igjen!! Ser ikke ut til at vekten vil stagnere. Uff! Jeg må ta et strammere grep rundt dette her... Jeg hadde ikke noe lyst å se 80-tallet på vekten igjen, men det er bare 3 kg til, så er jeg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan, men behøver ikke bety stor baby. Jeg la på meg 26kg første gang og 24kg andre gang men begge jentene veide ca.3600g ved fødselen. Den eldste var 52cm lang og den yngste var 49cm hvis jeg ikke husker feil. Så yngstemann var "tjukkere" siden vekta var fordelt på mindre lengde. Men begge to er små og nette av vekst og begge ligger faktisk i nedre vekstkurve godt under snittet. Så det er altså ikke nødvendigvis slik at "tjukk" Mamma betyr tjukke barn. Selv var jeg en spikertynn unge som først fikk runde former i puberteten og ikke la på meg noe særlig før jeg begynte å drikke øl...:D Pluss i svangerskapene da :) Og mannen min sin slekt er små og nette av vekst så tror det har mer å si enn graviditetsvekta. Min svigermor er utdannet barnepleier og når hun var ung var det en tommlfingeregel om at ved ett års alder skulle barnet veie 10kg og med tre barn greide hun det aldri enda hun sikkert prøvde å fore dem alt hun kunne! Vet at det var litt sårt for henne den gang men alle er jo forskjellige og ungene spiser jo det de trenger i den alderen.

Så ikke bekymre deg så mye over det. Det som er mer verdt å tenke på er din form. Blodtrykk, svangerskapsdiabetes og sv.forgiftning øker jo med vektøkningen. Men jeg hadde ingen tegn på det heller selv om jeg gikk mye opp i vekt. Jeg tror likevel at med det kostholde vi fokuserer på her så ligger vi bedre an enn mange som tyller i seg brus og annet usunt, selv om altså vekta øker litt mer enn snittet. Snittet i Norge er forøvrig 16kg og ikke 12 som det står mange steder (kilde : Norsk legetidsskrift) hvis det er en liten trøst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :-)

 

Jeg la jo på meg 16 sist, og snuppa var såvidt 3 kg da hun ble født. 50 cm lang. Så hun var ganske slank da. Mistet over 10% av kroppsvekten, så det ble litt stress med å få henne til å begynne å legge på seg så jeg fikk dra hjem fra sykehuset. Kanskje greit om neste baby ikke blir like liten sånn sett. Greit om de har litt å gå på. Men har ikke lyst på noen 4-5 kilos baby heller da...!

 

Jeg er ikke redd for å gå opp rundt 16 kg. Det skal jeg takle... men har lyst å holde det under 20 kg i alle fall! Føles ikke som jeg får til å kontrollere dette helt, og det er ikke noe morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :D Men første gang gjorde jeg ingenting for å hindre vektoppgang, andre gang trente jeg 4-5 ganger styrke og spinning pr. uke i snitt men spiste nok for mye selv om det var ordentlig mat (men sikkert ikke nok grønnsaker og frukt). Denne gang fører jeg kostdagbok og veier/måler meg ukentlig, prøver å få trent men har ligget litt bakpå til nå, samt spiser mer sunne og magre ting. Hvis jeg ligger på 500g i snitt resten nå så blir det totalt 9kg + de 11 jeg har til nå og det blir jo akkurat 20 :) Får håpe på mindre men ikke krise heller, har jo "overlevd" mer før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå hater jeg meg selv litt... Opp 1,4. Har nok gitt litt f siste uka... Pga mange ting, men mest av alt fordi jeg har vært svak... Jeg har ikke orket å bry meg om hva jeg har spist, og det har nok blitt veldig feil...

 

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å holde på motivasjonen... Jeg burde jo ta meg sammen både for min og for babyens skyld!

 

Det er nesten så jeg skjønner de som ikke klarer å slutte å røyke under graviditeten. Vet det ikke er bra for babyen, har kjempedårlig samvittighet, men klarer ikke å gjøre noe med det!

 

Selv om røyking kanskje er hakket verre... For mye sukker og fett er jo heller ikke bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, sender en klem til deg :) Nå må du ikke være så streng med deg selv... Det er jo ikke verdens undergang om alt ikke går som planlagt med kostholdet, vi er ikke perfekte noen av oss! Jeg er sikker på at barnet ditt får det beste av næring selv om det blir litt ekstra iblant. Jeg har tidligere gått opp veldig mye i svangerskapene men ikke fått hverken høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes, store bab yer, lange og kompliserte fødsler eller tykke barn. Jentene mine er tvert i mot småspiste fliser som er veldig aktive og sunne unger :D

Nyt svangerskapet og kos deg med babyen i magen, snart kommer h*n ut og det er ikke sikkert du får oppleve dette underet flere ganger. For meg blir nok dette sistemann og det kjenners greit men jeg tviholder på den deilige følelsen av små spark inni magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppløftende ord! Det varmet :-)

 

Jeg hadde så store planer om å være så sunn og flink under dette svangerskapet, for syntes ikke jeg var det under det forrige, men de planene var ikke så enkle å holde seg til...

 

Jeg skal forsøke å gjøre som du sier, nyte svangerskapet :-) Kjenner babyen mye bedre denne gangen enn forrige gang da jeg hadde morkaka på fremsiden, og jeg blir ofte helt fascinert av magen, kjenner godt på utsiden også nå, og kan av og til se at magen beveger seg. Veldig herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga var en eneste stor utskeielse... Kaker og is og sånt som hører med bursdag og 17. mai...

 

Men nå er det mandag, og da er det tilbake til vann og brød, hehe!

 

Bekkenet har blitt noe verre de siste dagene. Kjenner meg tyngre. Ser ut til at jeg har en del vann i kroppen også.

 

Det skal vel bli flott... Allerede vann i kroppen, og det går mot varmere tider, så da skal jeg vel bli en fin ballong på slutten tenker jeg!

 

Vurderer å kjøpe meg støttestrømper... Har blitt anbefalt det av fysioterapauten. Verd å prøve i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...