Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Haha, helt enig med smg - kake kan jeg nok aldri klare å si at jeg ikke liker!!! Men det er enkelte kaker som er bedre enn andre kaker, så jeg kan velge bort noen pga smak sånn sett. Jeg tenkte at jeg ikke likte smør på brødskiva i ca et år mens jeg slanket meg + 1/2 år etterpå ca. Men så begynte jeg med litt smør igjen og nå er jeg VELDIG glad i smør. Det går i brelett på hverdagsskivene og meierismør innimellom eller hvis det er f.eks smør som "tilbehør" (som smør på rundstykke ved siden av salat/suppe eller en smørklatt over potetene). Var også en periode jeg syntes alt annet enn skummet melk var kvalmende, men nå kan jeg godt spise jordbær med fløte igjen eller drikke en kaffedrikk med h-melk. Og da synes jeg lett-meieriprodukter ikke er så godt likevel... Lett-ost f.eks. Da spiser jeg heller kjøttpålegg!

 

Poenget var vel at man ikke kan sette majones og sjokoladekake i samme bås. Majones klarer jeg meg helt fint uten :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for tips om hva jeg kan belønne meg med. Jeg er bare så veldig glad i kaker og liker så godt å bake. Men det går jo an å ta et lite stykke det er bare å stoppe med det. MEN det er ikke lett og da begynner den berømmelige diskusjonen inni hodet mellom det gode og det onde. Ja jeg kjenner den. Av og til vinner dessverre den onde men jeg jobber med saken.

 

Jeg pleier også å ta meg en dusj å smøre meg med bodylotion og gjøre andre slike minispa ting. Da pleier lysten til å skjeie ut forsvinne litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at du har hatt en kjempeferie. Det er herlig å se at strengejess har hatt en ferie med mye god mat og drikke *uten å få panikk*! Du skriver at du hadde kalkulert med litt oppgang og det tror jeg gjør en stor forskjell. Når jeg skeier ut skikkelig over en tidsbestemt periode så kalkulerer jeg med oppgang men jeg kjenner likevel at jeg har kontroll fordi det er nettopp den bestemt perioden det er snakk om. Når jeg kommer hjem så finner jeg merkelig nok tilbake til tankene om moderasjon. Godt å se at du er i rute med mat og trening igjen...er det ikke rart hvor utrolig deilig det kjennes ut? Kroppen min er mye lykkeligere nå enn den var de siste mette dagene av ferien. Det ble 2 kilo opp på meg også. Enda jeg kom hjem for ei uke siden er ikke det minste av feriekiloene borte (sukk), men vi får bare ta tida til hjelp, for med målbevisst inntak og trening så må de jo gi seg?? For min del er nok noe av skylden at jeg hadde et vanvittig sjokoladesug i går som jeg ga etter for...ååå, det ble altfor mye sjokolade, og jeg vet at kroppen min reagerer lynraskt på det :).

 

Måtte flire av betraktningene over hvorvidt det går an å *ikke* like sjokoladekake :). Heldigvis kan vi nok programmere oss til å ikke ha lyst på enkelte typer mat. Jeg bestemte meg for at jeg ikke likte fløte, smør og majones tidligere. Jeg elsker smaken av disse nå, men klarer å holde et begrenset inntak. Men jeg liker ikke synlig flesk så det spiser jeg ikke (unntak er salami og chorizo en sjelden gang og i små mengder). Salta peanøtter og enkelte typer potetgull smaker heller ikke godt lenger. Jeg tror den fettete følelsen ødelegger. Jeg er heller ikke så glad i veldig søte matvarer som tørka frukt. Spiser av den grunn helst mørk sjokolade, men når sjokoladetrollet kommer så går all sjokolade ned :D. Men min slanke søster liker ikke sjokolade og spiser bare små fliser av alle kaker (inkludert sjokoladekake)...fordi hun synes det er så mektig. Er det mulig, tenker veslesøster. Er det genetisk eller miljøpåvirket...?

 

Ha en fortsatt god søndag, jess! Klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smg- du nevner gjærbakst... Det er ingenting som overgår slikt i mitt hode. Jeg tror nok det ville holdt hardt å klare å opparbeide en motstand mot gjærbakst. Jeg spiste 8 hveteboller i en smokk for en stund siden, i håp om at det skulle bli så ubehagelig at kroppen ville lære....Jeg nevner det bare i en bisetning,- det hjalp desverre ikke...

 

IC, jeg spiste nesten bare lett-produkter i hele 2008. I løpet av sommeren har jeg gått mer og mer over til "vanlige" ting. Og vekta stiger...:-(

Det er helt klart at jeg må tilbake til lett-utgaver hvis jeg skal klare å holde vekta. Det er forsåvidt ikke noe problem for jeg liker slik produkter. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør slike øvelser.

Nå er jeg forsåvidt helt på ville veier med alt, men ett sted må jeg begynne.

 

Henna, jeg har også veldig sans for mini-spa. Hva er vel mer deilig enn en varm dusj og kanskje litt badstu etter trening. Deilig bodylotion, litt tid for meg selv osv.

...det hjalp- nå fikk jeg lyst på ei treningsøkt:D

 

Skrulle, jeg har lurt en del på hva det er med slike som veslesøster? Hvorfor klarer de ikke på siste biten, hva er det som er galt med min apetitt? Hvorfor har noen innebygd apetitt-regulator, og ikke jeg???

Jeg blir helt deppa når jeg suller meg inn i slike hvorfor, hvorfor...så jeg må heller tenke at jeg er frisk, andre er syke, jeg er i grei form, andre sitter i rullestol osv.

Nå må jeg bare få skikk på livet mitt igjen!

 

Jeg blir litt selvmedlindende når jeg kjenner på bilringen som har vokst i sommer. Tullete- for jeg vet veldig godt hva jeg må gjøre. SÅ KOM IGJEN, JESS- GJØR DET!

 

I dag har jeg registrert mat i vektklubben igjen. Må nok ha en liten runde her for å komme i gang igjen.

 

Sukk

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal slutte å gjøre er å se på det å registrere som et nederlag iallfall. (Det høres ut som du gjør det - om jeg tar feil så er det fint.)

Om registrering er det virkemidlet som hjelper deg å ta tak i bilringen og filleriste den så er det ikke noe galt i det.

Jeg er forresten også glad i lettproduktene. (lett, ikke light med kunstig sukker) De har vært med meg flere kilo - både opp og ned. :) Min store sorg er at lettrekesalatene har forsvunnet. De - patchet opp med ekstra reker - var gode.

 

De derre spjælingene som ikke klarer å spise opp maten sin ... høh! :D Man har da matvett. Dessverre. De er litt i den samme kategorien som treningsnarkomane; komplett ubegripelige. Jeg har "posttreningsglede" så det holder (= lettelse???). Dessverre er det ikke ofte nok at den er høy nok til å dra meg igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe greier med den vekta, jess. Men det er bare feriekilo - viktig å holde fokuset på det :D. Vi skal komme tilbake der vi var før sommeren. Og alle de gamle kiloene skal i hvertfall se å holde seg unna!

 

Jeg hadde ytterligere oppgang på vekta i dag morges også. Ble litt sur, må jeg si. Men da er det bare å brette opp armene med trim og notering av matmengder. For min del må strikt registrering bli en del av hverdagen igjen også.

 

Dette skal vi klare du flinke jente! klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avsendt Jess. Det er litt godt å vite at vi er flere i samme båt. Rart det der med felles skjebne felles trøst. Ikke deg at jeg unner deg å gå opp disse feriekiloene langt der i fra, men jeg føler meg litt mindre alene og litt mer normal når også du har gått litt opp. Vi skal klare å ta grep Jess, gamlefettet skal ikke få komme tilbake. Jeg har en liten mini oppstrammer dag i dag, dagen før avreise. Har prøvd å spise mindre og sunnere. Jeg fikk trent litt i dag, men timen jeg skulle på ble avlyst da instruktøren ikke kom !!! Fikk en t-skjorte som trøst og det trøstet godt :D. Fikk brukt tiden på egen styrke og kondisjonstrening, forbrant 400 kcal og er egentlig fornøyd med det. Så nå er den ene av ukens treninger i boks. Jeg har pakket treningstøy, så litt trim utenom shopping og sightseeing skal jeg nok få til. Nå breier jeg meg godt her inne hos deg Jess, men du har jo så stor stueplass. EN siste ting, kanskje det er på tide med noen positive igjen. Hva har vi fått til i sommer?

Spist mer saftis enn vaniljeis ?? nei egentlig ikke, mest softis i grunnen :) Men jeg har i hvertfall fått bevegd meg ganske bra ca. 3 ganger i uken og det er jo bra da. Det er altså en livsstilsomlegging som jeg har klart å holde fast på. Nei nå babler jeg i vei. Ha en strålende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du og flere andre skriver om de "andre" som ikke spiser opp maten sin osv. Kjenner meg så innmari igjen i de tankene!! 8 av 10 ganger avslutter jeg måltidet fordi:

 

1. Hodet og fornuften sier jeg har spist nok

2. De andre sier de er mette

3. Det er tomt for mat/godis/kake

 

Så da gjenstår det 2 av 10 ganger hvor jeg faktisk føler meg skikkelig METT. Misforstå meg rett; Jeg spiser meg mett (stort sett), men har ofte lyst på f.eks dessert etter middagen når jeg er mett når "de andre" sier de ikke orker en bit mer av noen ting.

 

Det er vel pga "vi" er sånn at vi i utgangspunktet har eller har hatt eller lett kan få problemer med at vekta stiger. Hjernen min er programert på at det er supergodt å stappe innpå mye mer enn behovet tilsier, hvorfor aner jeg ikke! Og jeg har også en sånn søster som Skrulles.... og et par sånne venninner. Svigerfamilien min er lik som meg, der kan det gjerne stappes på med det ene og det andre. Men der er alle kvinnene lettere overvektig, så mulig jeg har mer selvkontroll/selvinnsikt. Og du har også selvkontroll og selvinnsikt, du vet hvordan du ikke vil være og du vet hvordan du trives med kroppen din og deg selv. Selv om det kan føles som du forsaker noe annet ( i alle fall innimellom??).

 

Enig med smg, ikke se på matregistering som noe nederlag. Du har et verktøy som du kan bruke, virker det - så bruk det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss for en respons, jenter! :D

Tusen takk for oppmuntring, tanker, trøst og gode ord! Jeg kjenner jeg får lyst til å brette opp armene av slikt.

 

2neA, klart vi er sterke sammen! Vi skal hale dette i land. Felles skjebne er litt sånn felles trøst. Ikke alltid så artig hvis alle de andre klarer det:p

Hva har jeg fått til i sommer? hmmm... jeg har vel fått til å kose meg med søtt, fett og alkohol. Vet ikke helt om det var det du tenkte på, men -helt seriøst- så var det nok bra for meg å bryte denne barrieren! Problemet at bare at jeg ikke har magemål!!! Jeg er jo ikke akkurat kjent for å kose meg med litt og nå har kroppen fått smaken på det gode liv igjen.

Det må kanskje gå litt frem og tilbake før jeg får normalisert spisinga igjen?

 

smg, posttreningsglede...det utrykket likte jeg. Akkurat nå ligger jeg på soffan med bærbarn i fanget og nyter denne prikkende følelsen i lår og kropp. Har vært på spinning og det merkes at det er ei stund siden sist.

Jeg er en racer til å registrere mat, jeg slutta jo aldri helt med det før denne forskrekkelige ferien kom deisende over meg. Jeg gjør det gjerne hvis det kan hjelpe meg..

 

Skrulle, jeg skal innrømme at jeg tenkte litt på deg da jeg slapp litt (helt) opp i sommer. Jeg har vært litt misunnelig på deg som har turt å ta laus, for så å hente deg inn igjen. Jeg har jo også hatt noen utskeielser, men det har stort sett aldri vært værre enn 1 enkeltstående måltid + noen munnfuller alkohol da:p

Jeg vil egentlig ha det sånn at jeg kan fleske til ei helg av og til, og så leve stramt og greit resten!

Nå må jeg bare øve meg litt på å sette på bremsen igjen.

 

IC, 9,9 av 10 måltider avslutter jeg måltidet pga det du nevner. Det er uhyggelig sjelden at jeg avslutter ett måltid fordi jeg er mett eller føler/kjenner det er nok. Jeg har alltid lyst på mer. 2 små skiver til lunch er likssom bare for å erte.

Vanligvis spiser jeg en tomat, en gulrot el+ ett glass vann før jeg spiser disse skivene- for å fylle opp hulrommet.

Og så må jeg passe godt på at jeg ikke blir SULTEN for da hjelper det slett ikke med ett vanlig måltid. Hvis jeg spiser hver 3 time klarer hodet som regel å beholde sjefsrollen.

Nå skal jeg skru av selvmedlidenhetskanalen! Når den er AV trives jeg veldig godt med GR-kosthold. Jeg må fortsette å ha styringen, dette kan rett og slett ikke overlates til magemål og syndige lyster!

 

I dag kjenner jeg at kontrollen er PÅ. Jeg har spist 1300kcal og føler meg helt mett. Og så har jeg vært på spinn3, noe som nesten var i overkant etter en lang ferie. Så rart at det skal være så lett å spise så lite...

Jeg planla ikke å spise så lite, men i dag var kroppen fornøyd med det. Underlig...

 

MÅL for uke 32: JEG SKAL-

1. Legge meg litt tidligere slik at jeg har overskudd til å ta grep.

2. Trene 3-4 økter

3. Spise 1-2 fiskemåltid

4. Øke vanninntaket

5. Se lyst på livet, ta fram positive ting

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal ta ditt tips og lage meg et mål for uken, ikke et vektmål men et innsatsmål. Må spole litt tilbake og prøve å se meg litt fra utsiden. Ikke så lett, akkurat. Har prøvd å gå sakte tilbake til et mer normalt kosthold, ikke et slanke-kosthold, men det har ikke gått bra. Vekten går opp og humøret ned. Kjenner jeg blir lei meg, fordi jeg syns jeg har jobbet så bra så lenge.

Kanskje ukens mål kan hjelpe meg så ikke vekten fortsetter å stige mot gamle høyder?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten hilsen til sjokoladekakeelskerne:D

Jeg fant en oppskrift på sjokoladekake inne på http://www.funksjonellmat.no Jeg har ikke beregnet kcal men den ser forholdsvis snill ut.

Sukrin er naturlig kcal-fritt, Hi-maize er fiber (NinniR satte meg på sporet)

Jeg har ikke testet den selv!

 

HER KOMMER DEN:"Sjokoladekake med god samvittighet"

3 egg

2 dl Sukrin

1 dl hvetemel

½ dl Hi-maize (kan erstattes med hvetemel)

½ ts bakepulver

½ dl kakaopulver

2 ts vaniljesukker

¼ ts salt

3 dl (1 beger) Kesam Mager

revet skall av 1 stk. appelsin eller lime (valgfritt)

50 gr valnøtter hakket (valgfritt)

 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Visp egg og Sukrin til luftig eggedosis. Bland mel med Hi-maize, bakepulver, kakaopulver, vaniljesukker og salt. Bland det forsiktig i eggedosisen. Rør inn Kesam, og evt. revet skall og hakkede nøtter. Hell røren i en smurt rund kakeform på ca. 24 cm i diameter og stek kaken i ca. 40 minutter.

 

Kaken smaker best avkjølt, gjerne dagen etter. Dryss gjerne melis over kaken før servering.

 

Tips: Server sjokoladekaken med halvblandet vispet krem blandet med Kesam til. Herlig kalorilett krem for kremelskere!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smg, du får gi meg et hint om smaken hvis du prøver.

 

Nå har jeg vært på shopping. Jeg ble så nysgjerrig etter dette pratet om Hi-maize og sukrin at jeg dro innom helsekostbutikken nå i ettermiddag. Og jeg kom hjem med 2 poser sukrin og 1 liten bx Hi-maize. Herligheten kostet meg 258 kroner så dette skal spises med andakt.

Jeg leste litt på nettet + snakka litt med han i butikken om sukrin. Det er et 100% naturlig sukker som er godkjent i EU. Det ser helt ut som,- og skulle smake som sukker, så jeg var veldig spent. Og jeg må si at jeg ikke er helt enig. Der ser ut som, men smakte litt annerledes (mindre?) enn sukker. Og så smelta det i munnen før jeg rakk å tygge disse knasende 'perle'r:p

Jeg setter min lit til at det er forsvarlig å spise. Noen som har hørt noe annet?

 

Den mais-greia er jeg også spent på. Det blir nok dyrt i lengden hvis man skal putte slikt oppi alskens bakst. (liten bx kr 128,-)

Og jeg tror egentlig at jeg får nok fiber, så det var mest for artig!

 

Kanskje jeg skal prøve å bake den kaka til helga og servere til mitt besøk? Eller kanskje de får både mageknip og diare?:D

 

Jeg føler at innstillingen holder på å snu. Jeg kjenner meg klar for å fortsette det sunne liv som ble innledet på mandag. Vekta har krøpet ned 300gr siden da og det er jo kjempegledelig. Så små endringer kan selvfølgelig ha andre årsaker, men jeg fører det på konto for NED:D

 

2 venninner av meg fortalte meg nettopp at de har meldt seg på GR-kurs. Dette er kjempefint for meg, da har jeg flere rundt meg som tenker kosthold.

 

Været er toppers, jeg har kost meg med en halv kurv bringebær, jeg har allerede nådd målsettingen om 2 fiskemåltid denne uka. Jeg er i gang med treninga og livet føles godt!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smg' date=' du får gi meg et hint om smaken hvis du prøver.

[/quote']

 

Du liker jo ikke sjokoladekake... :D Jeg fant forresten masse "low fat/low calorie brownies" da jeg søkte. En del ser faktisk bak-bare ut.

 

Flott at du er så positiv nå - det lyser motivasjon mellom linjene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du får noen venninner i det virkelige livet som også bryr seg om sånt vi skravler om her inne :) Er greit å prate med andre som kanskje har samme problemer og intresserer seg for noe av det samme som en selv. Jeg har en venninne som jeg ikke treffer så ofte dessverre, men vi skravler på nettet en del. Hun har slanket seg ca 15 kg over en lengre periode med omlegging av kost og trener masse. Vi backer hverandre litt opp når den ene er slapp og lei og den andre har motivasjon å dele. Håper du får glede av GR-vennene dine :D

 

Forresten er sjokoladekake med kesam veldig godt og får en veldig bra konsistens. Er lenge siden jeg har laget det, fulgte ikke noen oppskrift sist heller. Er bl.a. oppskrift på http://www.detsoteliv. og http://www.tine.no med kesam i sjokoladekake. Hi-maiz hørtes veldig dyrt ut, en sånn boks varer vel ikke særlig lenge? En halv dl ekstra hvetemel (evt kanskje grovt mel) gir jo ikke SÅ mange kcal ekstra per kakestykke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smg, sjokoladekakeoppskriften var en liten sommergave til de som måtte like sånt, og da er det jo greit å vite det hvis den var riktig fæl. Jeg kan jo ikke ha det på meg at jeg sprer tips på avskyelige grusomheter:D

Det stemmer at motivasjonen er bra, endelig har den vært det i mer enn 1 dag! Hvis dette fortsetter skal det nok gå bra å svi av disse kg'ene, jeg skal jo leve en stund:-)

 

IC, jeg har stor glede av dere her inne og er derfor helt sikker på at det blir fint med 'virkelige' slankevenner også. De har allerede fått noen tips fra meg (de spurte, altså!:))

Jeg blir revet med når andre er engasjert, derfor er det så deilig når flere hiver seg rundt. Da skal iallefall ikke jeg legge på meg igjen slik at de tror det er bortkastet!

 

Den der Hi-Maize greia var mest for artig. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å ruinere meg på slikt. Jeg ble litt revet med av tanken på at jeg f.eks kunne bake kake og loff som inneholder mer fiber enn grovbrød. Jeg spiser mye grovt, grønnsaker og frukt- så jeg får nok kvoten med fiber uansett.

Jeg hadde ei ss i havregrøten og den setter ikke smak, det er jo en fordel. Hvis folk spiser veldig lite fiber, eller har veldig god råd- så kan det sikkert være bra. Boksen inneholder 250gram.

 

Hvis kesam funker i sjokoladekake kan det sikkert brukes i andre kaker også. Cottage Cheese gjør rundstykker saftige, kesam vil sikkert ha samme funksjon.

 

Vi har så utrolig flott vær for tiden. Det er helt uvanlig med slikt vær her oppe. Jeg bare takker og bukker og suger til meg solenergi.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe av poenget med å få i seg fiber at grovbakst er GODT?? :) Jeg bruker kli i havregrøten og synes det blir tamt uten. Er det ikke grove hele korn og frø i brødet synes jeg det blir stusselig også.. Men såklart, noen ganger skal det være loff. Men å bake loff for fiberets skyld dropper jeg :D Alltid morsomt å prøve nye ting, det er jeg enig med deg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er jeg hjemme på en mellomlanding før jeg fyker til Paris på jobbtur på torsdag. Jeg har klart meg ok i Praha. Vi spiste sjelden men godt, spiste både lunsj og middag ute på restaurant. Det ble også litt is i det utrolig flotte sommerværet. Bare 2 glass rødvin!! Hadde tenkt å trimme litt ekstra, men det ble det ikke tid til. Vi gikk og gikk og så gikk vi litt til. Har holdt vekten så det er jeg fornøyd med et par hundre gram opp siden forrige tirsdag og det er greit :)

Ble litt inspirert av all oppskriftsnakket her inne, så nå skal jeg se om jeg finner meg en oppskrift på noen gode lunsj muffins. Så flott at du er inne i en god stim...jeg er snart i høstmodus jeg også, sånn ca. 20 august er jeg klar. Minstemann har sin første skoledag den 19 og da skal vi feire med ett lite restaurantbesøk bare han og mamma og pappa. Kan ikke la vær å spise dessert da!! Men dagen etter er jeg klar som ett egg (håper jeg).

Keep up the good work Jess.

Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC, det ble nesten litt morsomt med denne fiberen... Jeg er en impulsiv type og MÅTTE bare kjøpe dette, nesten som andre ikke kan gå forbi DET skjørtet i butikken. (Det kan jeg, altså:))

 

Jeg har et langt over gjennomsnittet godt forhold til fiber, frø og brød-knask- så det er ingen fare for at jeg ikke skal få i meg nok fiber. Men så har jeg hatt ett ganske skrudd forhold til mat de siste årene. Det ble likssom fra veeeldig mye& usunt til veeeldig sunt- ingen ting i mellom. Det har handlet mye om fiber for å sikre at det store hulrommet i magen skulle lukke seg og gi meg fred.

Og det tar tid å få normalisert disse tingene.

Jeg drømmer fremdeles om at det skal finnes en supersunn hvetebolle slik at jeg fremdeles kan fråtse i slikt:D

 

2neA, 2 glass rødvin i Praha...det må jeg si;)

Jeg har vært der et par ganger og vi gikk også utrolig mye. Det er så mye å se i den smellvakre byen.

Og så skal du videre til Paris, du er skikkelig på farta for tiden. Kos deg!

 

Jeg nådde i hovedsak mine mål i forrige uke. Jeg spiste fisk&fiskemat 4 dg, trimma 4 dager, drakk noe mer vann og fikk på plass en positiv innstilling til det sunne liv igjen. Det ble ikke så veldig mye søvn, men overskuddet er tilbake og da er det jo greit.

Nå var det desverre ikke bare vann jeg drakk, i helga havnet jeg på en kjemperunde med gamle venninner- og det måtte jo gå galt. Eller galt...?, jeg storkosa meg- og det var absolutt verd det. Jeg skal jo ikke ned masse kg, så jeg har tid til å utsette kverkinga av feriekiloene noen dager. Jeg har flere utfordringer foran meg. Skal i 2 selskap (runde dager) hos venner, i tillegg skal jeg og mannen snart på en oval weekend.

Det viktige for meg er at jeg får orden på hverdagslivet og at jeg ikke går opp noe mer. Så skal jeg nok klare å ta kål på disse ekstrakiloene i løpet av tidlighøsten:-)

 

JESS er fremdeles klar for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese at du nådde målene! :D Jeg støtter deg i innstillinga om at du har god tid. Du kan ikke sette livet på vent for å skulle gå ned noen få kilo. Hverdagslivet er det viktigste som du sier. Jeg føler jeg har fått på plass en del ting der selv. Spiser mer grønnsaker og frukt enn på lenge og har beveget meg mye mer. Det kjennes veldig godt!

 

Forresten enig med deg at fiber er utrolig smart for å fylle magen :) Spise skikkelig grov mat, og så drikke rikelig ved siden av (f.eks te) gir en god metthetsfølelse. Og det må være skikkelig grovt også. Disse brødene og rundstykkene som bare ser grove ut, men i virkeligheten er loff med noen korn inniblant er jeg ikke fan av. Lureri i grunn, mange som ikke vet bedre og tror de spiser noe sunt og bra. F.eks mange av de brødene som stekes i butikk (jeg har jobbet i sånt bakeri) inneholder mye mer fett og hvetemel enn de fleste andre brød. Men markedsføres kanskje som veldig sunne. Brødskalaen er genial, og velger alltid grovt eller ekstra grovt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IC, jeg jobber med å få dreis på trimminga igjen. De siste 2 ukene har jeg klart målet om minst 12 trimpoeng/uke. Og det føles bra.

Jeg plages fremdeles litt med leggen som fikk seg en muskelbrist her i vinter. Den fungerer til hverdags men tåler veldig lite kraftanstrengelser, BRATTE stigninger & hopp. Jeg får nå omsider behandlig og de mener den skal bli bra igjen. Idiotisk at jeg har ventet så lenge!!!

Jeg er blitt fan av fjellturer og omgivelsene her er høye og bratte og da vil jeg at kroppen skal fungere.

 

Brødskala ja...Vi baker alt selv og hele familien er heldigvis stor tilhenger av skikkelige grove brød med mye knask. Tar som regel utgangspunkt i grovbakstmel, fyller opp med kli, havrekli, helkorn, sesamfrø, solsikkefrø, linfrø, gresskarkjerner og finrevet gulrot. De blir helt mørke, nesten som dansk rugbrød. Og veldig gode!

Hvis vi kjøper et brød tror ungdommene at vi har loff:p

 

Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av melk. Jeg bruker alltid melkerasjonen men den inntas i form av yoghurt (2-3 lettyoghurter pr dag)

Nå har jeg klart å venne meg på syrnet melk. Det føles bra å drikke minst ett glass cultura eller skummet kulturmelk fra glass. Neste skritt får bli å øve meg på vanlig melk?

 

Jeg har fått hverdagslivet på plass. Trening og mat er i rute. "Problemet" er bare at jeg i 4 helger på rad utsettes for store sosiale begivenheter som fjortisen i meg ikke kan motstå. Har vært på fest 2 helger på rad, inkl. festmat & masse drikke. Neste helg skal jeg på kosetur med mannen. Det er ikke akkurat ofte vi gjør slikt og jeg kan&vil ikke sitte der med knaskegulrøttene mine. Jeg har derfor bestemt meg for å sette vektnedgang litt på vent. Helga etter skal vi i en 70årsdag. Det blir mindre problematisk for det blir mer moderat. Mat skal jeg jo ha uansett og kaker har jeg kontroll på- når jeg vil ha det.

Jeg skal leve sunt og sprekt i hverdagene slik at jeg iallefall ikke går mer opp. 1 av 3 feriekilo er borte og det er jo en start.

 

Her STYRTREGNER det for tiden. Lurer på om VårHerre har lekkasje?

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg en episode av slankekrigen, det var kanskje finalen...?(jeg gikk litt til og fra). Iallefall var det slik at folkene der inne hadde tatt av minst 30 kg på 10 uker. Jeg fatter ikke at det er mulig selv om de blir torturert med trening og lite mat. Der er det ikke akkurat sparebluss og vektterskler ute og går. Det er kanskje for kort tid?

Jeg er egentlig i mot slik program, jeg mener man skal være veldig forsiktig med å lage "underholdning" av folks vektproblemer. Men så falt jeg for fristelsen til å se på dette allikevel:p

 

Deltakerne fikk ett tilbakeblikk, de fikk se seg selv på video fra starten. De fleste kjente nesten ikke seg selv igjen. Videre fikk de i oppgave å løpe en runde på løpebane med lodd fordelt på kroppen tilsvarende vekttapet.

I perioder hvor motivasjonen har dabbet har jeg tenkt litt på at jeg kanskje kunne prøve å bære vekttapet mitt på tur, altså en sekk på ca 25kg. Jeg tror kanskje ikke jeg ville klart å bære den- men det hadde vært en grei øvelse å kjenne litt på vekta?

 

Jeg er rimelig fornøyd med forrige uke. Spiste lurt i 6 dager og var på fest igjen m/usunn mat+ vin en kveld i helga. Jeg dansa vel bort et par vinglass på kvelden men overskuddet ble nok rimelig heftig tenker jeg:p

Jeg fikk trimma 14 poeng i løpet av uka, vekta krøp ned 0,2 kg- så nå er det "bare" 1,8kg til utgangspunktet. Rart at slike småkilo skal være så harde å ta kål på. Kiloene er vel sikkert greie å ta av men jeg vil ikke betale prisen:(

 

Nå skal jeg finne fram bøtta og ta meg en tur i blåbærskogen:D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så samme programmet. Det er helt sykt hvor mye de tar av - men som de nevnte: den første vinneren har fått all vekta på igjen.

 

Det er utrolig fristende å ta av fort - men jeg tror vi som tar det sakte og forsiktig har mer igjen for det. De kan jo ikke trene 10 timer pr dag når de kommer hjem til sitt vanlige liv? Og ikke har de kokk til disposisjon eller personlig trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. er at det å ta av mye og fort ikke er så enkelt for kroppen. Man slanker seg rett og slett ut av sitt gode skinn, og det blir hengende og slenge. Jeg måtte operere det bort fordi det gjorde det vanskelig/vondt å trene. Det må da også være en stor påkjenning på kroppens indre organer?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...