Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Hei smg. Jeg vil bare si at i dag har jeg jobbet i min lille hage i nesten 5 timer. Det må ha vært god trim for jeg ble kjempesliten. Vi har saget noen trær, kuttet en hekk og måkket opp min lille grønnsakshage. Og ryddet og raket ++

Herlig med vår;)

Vi plukker alltid masse bær på høsten, i hagen og i skogen. Og alt blir spist! Jentene i huset er storforbrukere av hjemmerørt bær. Jeg elsker også det, men det har blitt mindre av slikt det siste året. Jeg har en del singelfrosset bær i fryseren som jeg spiser som dessert eller pålegg. Da kan jeg spise de som de er eller søte de med splenda eller evt. bare litt sukker.

 

Jenny, jeg tror ikke folk er i stand til å gjette hvor mye jeg har gått ned. Jeg har jo fått en del kommentarer på at jeg har gått ned masse, og svarer bare JA og smiler hvis de ikke spør noe mer. Noen spør og jeg har av og til bedt de om å gjette. Og da sier de kanskje 10, 12, 15? Aldri mer enn 15. Jeg velger å tolke det som om jeg har båret min overvekt bra!:D

Vi to er jo relativt høye og da er det kanskje enda værre å gjette hvordan noen kilo ser ut?

 

Det er helt klart mulig å holde vekten, men det er jammen ikke bare lett. Dette er imidlertid ny rekord for JESS. Jeg har slanket meg mange ganger og når jeg eeeendelig var i mål var jeg jo ferdig med den saken. Og da skulle jeg omsider kose meg igjen. Og VIPS, så var jeg rykket tilbake til start.

Jeg går opp i vekt når jeg passerer 18-1900kcal. Iflg miffins formel/GR skal jeg spise 2150, og dit har jeg ikke klart å komme meg. Jeg teller jo ikke JA-mat, men har litt vanskelig for å tro at de utgjør 250-350kcal pr. dag. Jeg lurer på om jeg skal gjøre en test en dag eller to, nemlig å veie ALT jeg spiser bare for å se?

Jeg synes det er litt rart hvis det skal ta SÅ lang tid å spise seg opp igjen. Nå er det snart 4 måneder siden jeg startet på HV.

Jeg la på meg i påska og måtte da knipe inn litt igjen et par uker for å komme meg i hakket igjen. Det kan tenkes at jeg ikke tåler slike endringer i inntaket?

Jeg tror kroppen ligger på lur etter alle disponible kcal som farer forbi og snapper de opp!:)

 

Natta fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:D

Jeg pleier å si at jeg har en effektiv forbrenning - den bruker kaloriene på begge sider før den saufarer dem én gang til for å se om det er igjen noe som kan legges på sidebeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Kommer kanskje litt an på hva vi spiser også?! Jeg har iallefall merket det at selv om jeg holder meg innenfor dagsinntaket av kalorier så merkes det godt hvis en del av de er alkohol, kaker, salt snacks ol. Kroppen venner seg til det vi spiser/drikker og forholder seg deretter, med en gang den merker avvik så går vi enten opp eller ned i vekt. Etter GR formelen og andre skal jeg ha et dagsinntak etter trim på ca 1900 og før trim ca 1700. Jeg synes igrunnen at jeg spiser nok nå. Kanskje man burde legge seg 200 kcal under i tilfelle man regner litt feil eller unner seg noe man ikke burde en dag. Eller JA grønnsakene egentlig blir til 150 kcal ? Ikke vet jeg, men hvis vi har ei trang dongeribukse som mål så vet vi jo fort om vi har spist noe vi ikke tålte når det er vanskelig å få knappen igjen :D

Men søren heller vi skal jo leve. En kveld i uka må det vel være lov å unne seg litt NEI mat/drikke så lenge det blir med den ene dagen :)

Synes du har vært utrolig flink jeg Jess.

 

Og angående hage :) Jeg har både drivhus og kjøkkenhage, litt mindre enn før da jeg hadde økologisk småbruk med masse dyr, grønnsaker og urter, men iallefall nok til sommersalatene. Hage, det er terapi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har helt klart mye å si hva vi? (jeg) spiser. Alkohol og salt gir alltid umiddelbar vektoppgang, men det er heldigvis i hovedsak vann som forsvinner etter noen dager - ei uke.

Snacks og kaker holder jeg meg helt unna. Det hender at jeg kjøper snack a jack's små poser, de inneholder 125kcal og smaker godt.

Min mann elsker peanøtter og kan spise store mengder. Nå tåler han det rimelig godt, men jeg tror han ble litt overrasket når jeg fortalte han at 1 melkeglass inneholder ca 700kcal. Han spiser lett 2 slike glass.

Det er forsåvidt veldig sympatisk av han å spise peanøtter istedet for potetgull, for det hadde jeg taklet dårlig. Peanøtter liker jeg bare såvidt, potetgull ELSKER jeg. Og jeg elsker å spise MYE. Og står derfor over for jeg blir nesten gal av å spise noen små flak:p

Jeg har spist mer vanlig brød og ett og annet rundstykke nå i hold-vekten-fasen, og her må jeg være veldig nøye med mengdene. Litt mye brød noen dager og vekta øker umiddelbart. Jeg lurer på om kroppen jakter på hurtige karbohydrater? Jeg blir veldig sulten av for mye frukt og yoghurt selv om det er lettyoghurt.

Ja, ja - jeg er nå klar over det:D

 

I dag har jeg kjøpt sommerplanter. Disse er nå plantet i krukker og jeg er klar for å nyte sol og varme i hagen. Håper vi snart kan få litt av det!

Akkurat nå er det 6gr og piskende regn:(

 

Jeg har fått meg ei god treningsøkt på treningssenteret. Jeg fikk servert middag da jeg kom tilbake, kyllingwok m/ sweet chilisaus- og hveteris. Den "risen" er kjempegod og veldig fiberrik. Utrolig godt med middag etter ei svett økt.

Til dessert fikk jeg sjokoladepudding (heistad) med vaniljesaus.

Nå skal jeg slappe av foran TV'n resten av kvelden.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg spist kake.

Ei dame på jobb hadde rund-dag og serverte marsipankake. Og var veldig oppsatt på at ALLE måtte spise. Alright, litt kake kan vel ikke skade...så jeg tok et halvt stykke og den smakte himmelsk:p Og prisen for dette er at jeg ikke får søthungeren ut av hodet igjen. Jeg har ekstremt lyst på NOE, helst noe søtt- men mat i store mengden duger også. Jeg har gått en liten tur og vært innom ei venninne uten noe av dette hjelper. Det er ikke ofte JESS har lyst til å gå på kiosken men nå tripper jeg altså...!:mad:

Jeg prøver nå å skrive det av meg her inne. Har også registrert inn kaka slik at jeg VET at det definitivt ikke er plass til noe mer utskeielse i dag. Og kvelden er ikke omme. Tror det må bli tidlig kveld i dag hvis jeg skal berge noenlunde.

Det kan tenkes at psyken spiller meg et puss, og slik humor liker jeg ikke.

Nå vet jeg iallefall at det ikke er verdt det, 3 minutters kos er ikke verd mange timers hysterisk GNAG. :eek:

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at det skulle bli sånn etter litt kake da.. Får tro det er sånn akkurat nå i starten og at det blir bedre etterhvert som du blir vant til å spise litt sånt innimellom? Eller planlegger du å aldri spise snop/kake utenom de helt spesielle anledningene?

 

Er en stund siden jeg har skrevet noe til deg, men jeg har lest altså! :) Har bare ikke funnet noe fornuftig å skrive i det siste. Interessant å lese hos deg likevel, kjenner meg stort sett igjen i mange av tankene dine!

 

Tips til søthunger: bær! Kan spise mange jordbær eller bringebær og det blir ikke mange kaloriene :) Evt lettbrus, funker det for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var da snodig, jess, og jeg som har hatt deg i tankene flere ganger i dag...er det min skyld? :) det jeg har tenkt på flere ganger er ... husker du vi snakket om du ikke følte deg helt helt mett, at inn i mellom hadde du lyst på masse mat? sådan har jeg hatt det i dag, og det er en sjelden følelse for meg, så vi har begge hatt noe å stri med. jeg tenkte faktisk litt sådan som du (i forhold til marcipankaken) om det var karamelpuddingen i gårdsdagens konfirmasjon som har resultert i hungerfølelsen idag?? jeg spiser jo så og si aldri søtt - har ingen lyst på søtt, men såpass asketisk og 'rent' som vi lever nå er det jo ikke godt å vite hvordan en "søt sak" virker inn på kroppene våre...

 

jeg har løst mitt hunger-problem !! og i natt kommer jeg til å sveve oppe under soveromstaket som en helium-17.mai-ballong :) la først opp to skjørt for hånden for å bruke hendene til noe fornuftig, etterpå skar jeg opp masse masse kålrot i tynne lange stenger og knasket og knasket, så nå er jeg ganske så vindfull ... mannen sier han er glad han ikke er hjemme ... haha

 

håper du holder ut, jeg er sikker på vi føler oss mere normale i morgen. har sittet og sett på PULS og ekstra PULS (på nrk2) om overvekt..fnys og fres..myndighetene har bare ikke skjønnt noe som helst!!

 

kire-klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kire, jeg har visst overnattet hos deg i natt! Hadde planer om å skrive litt hos deg i går, så måtte jeg plutselig avgårde og jeg logget aldri ut. Hvor mye tar du for natta?:)

Du har all grunn til å sveve, det krever jerndisiplin å sloss mot disse demonene som river i kroppen innimellom. Husk å binde en snor i deg selv slik at du ikke flyr ut gjennom vinduet;) Tenk så lett du har blitt!

Og Kire, vi er normale! Jeg har bestemt meg for det. Vi tuller kanskje litt med maten av og til, men vi er faktisk stort sett kjempeflinke!!! (ikke i går kanskje, he,he)

 

Gjett at det gikk over styr i går!!! Min datter bakte pizza-horn i går kveld,... som hun serverte gladelig til familien. Jeg fikk en skikkelig gi f. holdning...og spiste mange. Jeg spiste til magen var ubehagelig overfylt, helt sprøtt å gjøre noe sånt mot seg selv. Ikke akkurat bekvemt å ikke få skuldrene i riktig stilling pga overspising. Jeg gidder ikke tenke mer på dette. Nå er anfallet over og da går det sikkert en stund til neste gang. Jeg får skylde på kaka..:)

 

Jeg tror også jeg er blitt noenlunde avvent fra sukker. Jeg spiser av og til lettis og bruker litt suketter. Jeg har hørt at disse kan virke inn/lure blodsukkeret, men i kombinasjon med mat merker jeg ingen ting av det.

Jeg kan få fryktelig lyst på frukt eller yoghurt, men sjokolade og kaker tenker jeg ikke lenger på.

 

IC, jeg leser også alle innlegg hos deg, ja faktisk hos alle sammen her inne. Jeg koser meg med det dere skriver selv om jeg ikke alltid har så mye å tilføye.

 

Jeg har ikke noe i mot kake, men strever med å kontrollere mitt inntak av ting jeg liker veldig godt (chips, sjokolade, kake). Nå er jeg såpass avvent at jeg omtrent aldri savner dette, det er derfor mye lettere for meg å være avholden enn å smake litt. Jeg tenker nesten på det som en slags "sjokoholisme", får fryktelig mer-smak og det er ikke verd det. Men jeg spiser veldig mye god MAT!

 

Jeg elsker bær og frukt og gleder meg veldig til sesongen starter. En kurv kjølige jordbær er nydelig i varmen.

Kosemat for meg v/(søt)hunger er frukt, lettis, vaniljekesam, yoghurt, lett-gele, mine egenkomponerte grove boller m/rosiner & gulrot.

 

Nå blir det noen dager med smal-Hans for å komme ajour igjen etter gårdagens inntak av pizza-horn. Helt sykt, for jeg har omtrent ikke smakt en pizza-flis på snart halvannet år...

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle vært der, jess! og det føles ikke godt - men du vet at en dag ikke gjør for stor skade så lenge vi holder fram det sunne kostholdet videre. Jeg hadde selv en lignende opplevelse for tre uker siden, alene med en boks ben&jerrys-is - og kort tid etter var boksen borte og det var bare meg igjen - følte meg skikkelig dum!

Men nå vet jeg iallfall hvordan den smaker (mektig, men godt der og da) og når det skal være is igjen, skal det være planlagte mengder.

Hva med en smoothie når du har søtsug? Det pleier å hjelpe meg. For eksempel bringebær, banan, vaniljeyoghurt og en skvett appelsinjuice - nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for trøstende ord, Milia:-)

 

Jeg er visst skikkelig ute og kjøre for tiden. Hele denne uka har vært helt tragisk. Jeg har spist altfor mye og ikke fått trimma i det hele tatt. Vekta øker og jeg har stukket hodet ned i sanden fordi jeg ikke orker å forholde meg til dette.

Ikke bare har jeg spist for mye, jeg har også spist usunne ting!

Jeg har altså spist sjokoladerosiner, is og kjeks! Is er jeg veldig glad i, men sjokoladerosiner og kjeks????

Så utrolig unødvendig, særlig med tanke på at dette kom på toppen av for høyt matinntak. I dag har jeg heldigvis klart å komme meg noenlunde greit fra det, får bare håper dette er i ferd med å snu.

 

Jeg har hatt det ekstremt travelt på jobb og har ikke hatt overskudd til å trene i det hele tatt. Mannen er borte og hus & hjem er kaos. Når seinkvelden har kommet har jeg ikke orket noe annet enn å ligge litt på sofaen med et matfat før jeg har stupt i seng. Nesten som i gamle dager.

Jeg blir veldig skremt over denne gi f.-holdningen, tror ikke jeg har følt det sånn tidligere i dette "nye liv". Jeg har hatt enkeltstående dager men ikke nesten ei uke:(

Det er akkurat som om jeg driver og tester meg selv. Likegyldigheten er ganske påtagende. Jeg er 3 år i hodet igjen og tester grenser, når skal JESS sette foten ned??? Jeg må visst koste denne demonen ned fra min skulder for dette går ikke stort lenger.

 

Det blir litt stress i 17.mai-helga også men fra mandag av roer det seg. Og da skal jeg prioritere meg selv veldig høyt. Jeg skal spise bra, trene og roe ned litt på jobb.

 

NESTE UKE SKAL BLI BRA!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Det går over Jess. Du har holdt på så lenge og oppnådd så mye så det skal mer enn ei uke med litt nei-mat til å vippe deg av pinnen.

Det sies at det tar like lang tid for kroppen å venne seg til å være slank og sunn som den brukte på å bli "feit" og usunn. Så det tar nok sin tid desverre.

 

Stå på videre, og spist er spist ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må starte med å ta tid til deg selv. Nok søvn er A&O for å takle en stresset og travel hverdag. Dette er jeg sikker på at du vet. Men det hender man trenger en påminning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, trollmor66- klart det tar mer enn ei uke før jeg er 100kg igjen! TAKK OG LOV. Og jeg kjenner allerede at det mentale holder på å snu. I dag har jeg holdt meg i skinnet og nå kommer heldigvis mannen hjem i kveld og det virker sjerpende på meg. Han passer overhode ikke på hva jeg spiser, men det er litt kontroll i at han er her. Jeg skal lage middag til han kommer, wok m/scampi og sweet chili-saus står på menyen.:)

Hvis dette hadde skjedd for et halvt år side hadde jeg blitt UTROLIG nedbrutt og trist. Det ville vært et kjempesvært nederlag. Nå er jeg heldigvis kommet så langt at jeg takler det mentalt sett. Jeg håper bare at jeg ikke kommer så langt at jeg takler ALT igjen, for da kan jeg fort havne på mat-kjøret igjen.

Jeg får noen syke bilder i hodet når jeg skriver slike ord....JESS spiser seg ut av hus og hjem og sitter, alvorlig tjukk, uvasket og syk... på karlJohan under et pledd og tigger om penger til MAT:p

 

smg, du har så utrolig rett!!! Jeg vet at JESS skal stå øverst på min prioriteringsliste hvis dette skal gå bra. Det betyr ikke at jeg skal ha luksus og "fordi jeg fortjener ditt og datt" eller ikke bry meg om andre, men rett og slett at jeg tar meg tid til meg selv og lytter på mine behov. Det er nesten som når vi reiser med fly, vi får beskjed om å ta på egen oksygenmaske før vi hjelper andre. Denne uka har jobben tatt nesten hele meg og mine døtre har fått det som var igjen. Heldigvis er det nå fredag og denne uka er over. Nå er det helg og neste uke ser mye mer lovende ut.

17.mai er neppe noen stor utfordring for meg. Jeg skal jobbe dugnad på en skolekafe' og siden jeg normalt sett helt fint klarer å titte på kaker uten å få vann i munnen så tror jeg det går greit.

Vi skal prøve å samle familien til en felles middag en gang på ettemiddag/kveld. Alle husets medlemmer skal til hver sin kant så den helt store familiedagen blir det ikke. Jeg trøster meg med at jeg var kjempeglad for at de som hadde store barn eller ingen barn tok et tak for fellesskapet da jeg hadde små barn slik at jeg kunne være sammen med den.

 

Nå skal jeg på butikken for å handle noen sunne matvarer;)

 

En forsiktig optimistisk hilsen fra

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg skal sparke deg i ræva eller gi deg en kjempe stor bjørneklem eller knuseklem som vi kaller det. Jeg forstår VELDIG godt hvordan du har det. Av og til så blir det bare sånn. Du VET allerede om fallgrubene du har gått i og hvorfor, og det er derfor du kommer til å klare å snu denne trenden. Av og til trenger vi rett og slett å punktere på alle hjulene og reservehjulet for så og komme sterkere tilbake. Jeg har ikke orket å trene denne uken heller, har vært helt død i kroppen og sofanen og limt seg fast til ryggen min. Men nå kjenner jeg at limet begynner å tørke ut, så det er håp for denne skrotten også. Mange klemmer og gode tanker er sendt din vei Jess. Dette skal vi klare, hva er vel 5 -7 dager utav 485 dager er det vel sånn cirka siden du la om livsstilen. Nå skal jeg omsider ut og hjelpe min mann og få blomster i krukkene til 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krille

Jeg er ikke innom så mye for tiden, det er nok fordi det ikke går så bra med mitt prosjekt. Men, jeg leser altså, og følger med. Det er sikkert ikke noe trøst, men for meg var det stort oppmuntring at du også kan oppleve en hel uke som er pyton, og likevel klarer å ta deg inn igjen. Jeg har ikke gått ned på et par måneder, men jeg klarer ikke å ta meg sammen. Jeg har det fint nå, og stresser ikke med hverken vekt eller utseende lenger. Jeg kunne selvfølgelig tenkt meg å bli 10 kg lettere, men jeg tror jeg satser på å få barn nr 3 først. Det kommer nemlig til å ta laaang tid å få av de siste kiloene. Det jeg ikke liker er at jeg har lagt på meg 1,5 kg i det siste. De kom fra klar, blå himmel og bank så satt de fast. Ikke kul om jeg får de av. jeg trener som en gal, men er ikke like flink med maten. Men, jeg skal klare å finne viljen igjen. Må bare lete litt til først.....

 

Flott at du er tilbake på den smale sti igjen. Jeg lagde en god juice i dag, et bra tips til en dag du har lyst på noe; vannmelon, appelsin, en dæsj strawberry dacery mix, og litt lime. Freste alt i håndmikseren er kort stund og la oppi isbiter. Naaaam!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Hei på deg grensetester jess! Dette kjenner jeg meg godt igjen i du. Jeg har hatt noen runder hvor jeg har gitt fullstendig blanke og vært 3 år i hodet - vilikkevilikkevilikke være flink og fornuftig!

 

Det er godt å se at du kjenner at det snur. 100 kilo blir du ikke igjen - for det første så tror jeg du har funnet en motstand i deg sjøl som gjør at det er lettere å ta tak før det glir helt ut. For det andre så kommer vi til å tuppe deg hardt bak hvis du prøver deg!

 

Jeg har ikke vært flink heller denne uka. Her har det vært både skikkelig feriefølelse og litt vilikkevilikkevilikke (...altså vilikke være flink i ferien...). Men nå flinker vi oss opp igjen, for det er da så deilig å spise sunt (og masse!) og trene. Jeg gleder meg til å kjenne meg lett i kroppen igjen. Har kjøpt olashorts og to olabukser. Buksene sitter nok litt stramt rundt lillemagen nå, men når ferietillegget er av så kommer de til å sitte helt perfekt har jeg bestemt :)!

 

Ser at helgeværet vårt er rimelig matchende. Det er nok bittelitt varmere her altså, men surt og regn er det. Tviler på at det blir noen 17.-maifeiring i London på meg på søndag, men den nyinnsydde bunaden skal jeg hente i morgen og jeg skal uansett ta den på meg og beundre meg sjøl. Er nok ikke helt tilbake i konfirmasjonsstørrelse, tror jeg, men det er greit. Vanskelig å vite helt sikkert for jeg aner ikke hva jeg veide i 14-årsalderen.

 

Ønsker deg en riktig fin kveld! - skrulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der du er nå er vi alle innimellom....sånn er det visst bare? Og heldigvis har vi hverandre her inne akkurat da:-) Men godt at du kjenner at du har tatt tak i det- for det er jo det som skal til....! Er det ikke akkurat der forskjellen er fra "tidligere liv"? For meg er det ihvertfall det.....tidligere tok jeg ikke tak- jeg kjente på hvor misfornøyd jeg var og fortsatte og spise!

 

Min lille formel for å holde kontrollen litt bedre er de daglige turene mine. Jeg er ikke noe flink med trening sånn i ordets rette forstand, dvs treningssenter, jogging osv. Men jeg går altså mest mulig i løpet av en dag- jeg parkerer et kvarter fra jobben hvis jeg har tid.....jeg er ute og går i lunsjen hvis det passer sånn- jeg tar trappene istedenfor heisen....selv om det er kjedelig menge dager. Og jeg går min daglige tur i terreng- minst en halv time. Jeg føler ofte at jeg egentlig ikke har tid til den turen.....men jeg bestemmer meg for at jeg SKAL ha tid.....og det er faktisk veldig få dager det blir umulig å putte den inn i programmet! Jeg kjenner at jeg får mindre lyst til å spise usunt når jeg har vært ute og gått....! Merkelig fenomen! :-)men kjærkomment da! Jeg er ikke hele tiden like flink med maten.....skulle ønske jeg kunne si at jeg var det- men altså; daglige turer holder vekten bedre i sjakk!!

 

Lykke til! Dette klarer du.....det hører jeg!!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2neA, takk for rævspark og knuseklem. Begge deler gjorde virkelig godt. Jeg lurer virkelig på hva det er slags sofaklister vi gikk oss fast i? Vi har hatt go'vær i noen dager og det ser ut til at solen har tørket litt opp for nå løsner det visst her i gården. Håper du også har kommet deg opp:-)

Du har helt rett i at ei lita uke i syndenes dal ikke har så stor betydning. Tenk så mange andre dager vi har vært superflinke! Jeg skal bli flinkere til å tenke sånn, takk for den!

 

Krille, det var egentlig på tide at jeg fikk testet litt i forhold til å havne i pyton-land i flere dager. Jeg har vel hatt noen helger før men ellers kjørt superstramt. Og blitt helt knust hvis 1-2 dager har gått dårlig. Så dette var kanskje en grei erfaring for meg også.

Veldig ergelig for de kiloene som har bitt seg fast hos deg!!! Kanskje jeg skal komme bort til deg en kveldsstund og hjelpe deg å lete etter MR. Viljen;)

Du har virkelig fått til masse så jeg vet at du kan.

Lykke til med videre planer mht evt ny-småttis'n.

 

Skrulle, velkommen hjem!

Prinsesse Villikke har heldigvis reist hjem igjen for denne gang, nå står Prins VILL her og sier han vil på besøk noen dager. Jeg bare takker og bukker og ruller ut den røde løper.

Jeg skjønner godt at du ville kose deg i ferien. Du er tross alt ferdig slanka og da skal det gå fint å sleive litt med maten i noen dager før du får lillemagen i fasong igjen. Dette har du grep på, det har du vist oss mange ganger.

Gjett at vi hadde nydelig 17mai-vær. Det har vi fremdeles, det var 22gr her da vi spiste middag ute i ettermiddag- og knallblå himmel

Det er bare helt herlig, og SVÆRT uvanlig. Folk kvitrer i takt med småfuglene.

Gratulerer med ny shorts!!!! og bukser da, men mest med shortsen;)

 

Svusj, takk for at du sier at det er sånn innimellom. Godt å høre at det ikke er bare jeg som en viljesvak pudding.

Jeg leser jo om mange av dere som koser dere med både ditt og datt og det høres jo helt flott og normalt ut i mine ører. Og så føles det galt når det er jeg selv som tramper uti. Jeg skal øve meg mer på å tåle disse tingene og etterhvert gi meg selv litt slingringsmonn mht vekta. Jeg har jo egentlig 2kg å gå på, men mitt gule og røde lys slår seg veldig raskt på. Kanskje det er noe galt med pæra?:)

Jeg har det på akkurat samme måte som deg når det gjelder trim. Trening regulerer mat-inntaket her i gården også. Om det er et psykisk eller fysisk fenomen vites ikke, men det har helt klart betydning. Så her er det bare å holde fast på treninga. Jeg skal prøve dine triks for å få trim i hverdagen. Jeg er blitt flink til å sykle til aktiviteter og til å gå trapper. Men jeg har aldri hoppet av bussen noen stopp før eller parkert langt unna med vilje. Det er sikkert masse jeg kan gjøre for å lure inn litt bevegelse og det skal jeg tenke på, spesielt i perioder der jeg ikke kommer meg på min vanlige trim.

 

Jeg klarte meg fint gjennom 17.mai. Jeg spiste 1500kcal i form av god og sunn mat og jobba hardt (trim, he,he)

Jeg spiste litt lettis m/kaffe og ei ss rosiner oppå- kjempegodt. (100kcal)

For en stund siden planla jeg at jeg skulle spise en softis på 17.mai, denne ble droppa da jeg omsider følte at jeg var kommet i siget igjen etter pyton-uka.

 

I dag har jeg sykla inn 600 t/r et møte, nå skal jeg rusle et trimpoeng før jeg tar kveld. Jeg må nyte de siste solstrålene i fall det snart er over for denne gang. Vi har snart midnattssol og det er utrolig herlig med dette lyset.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Hils Prins VILL! Jeg har den engelske slektningen hans, Prince Will (Ikke den offisielle royalisten, det kunne blitt vel meget for skrulla), på besøk og jammen er det stas. Vi koser oss sammen med kornblanding, knaskerøtter, jordbær og fullkornspasta (Ja, ikke alt sammen på en gang da :D). Nyshortsen har fått vaska seg og det blir spennende å se om den kommer på resten av sesongen. Foreløpig ser det litt tvilsomt ut, men man vet jo aldri. Hadde en nydelig kveldstur på nyvaska føre og solstreif. Jammen er det deilig også. Misunner dere midnattssola som er i anmarsj. Når passer det at jeg tar en tur?

 

Ellers må jeg si at du har hatt 17. mai i god gammal jessestil. Har du lagt deg litt ned på kcal igjen? Jeg driver jo og lusker på lavt inntak igjen ettersom jeg stadig ser ut til å spise meg opp i ferier :), men satser at jeg skal begynne med målrettet økning igjen i løpet av en uke eller to. Skal si du er god på sykkelen blitt :)!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skrulle.

Dette er altså helt merksnodig, han prinsen som kom innom ble visst veldig snar. Jeg var nok for snar i mine uttalelser...:D

For gjett hva jeg gjorde i går kveld??? Jo, no aldeles idiotisk.

 

Det ble mye trening på meg i går og jeg ble veldig sulten og sugen utpå kvelden. Jeg spise rikelig med mat og var egentlig mett, men bare egentlig. Jo, jeg var helt klart mett men ikke fornøyd- heter det kanskje;)

Da prinsen hadde forlatt huset fikk jeg en ide om å smake litt på en potetgullpose vi hadde i skapet. Og tenk det gjorde jeg! Jeg har ikke spist slikt på over 1 år.

Fra før av var hele dagskvoten ca oppbrukt og dette kom på toppen av alt. Og vekta viste opp 1,2kg fra i går. Kombinasjonen salt & mye karbo gav umiddelbal virkning.

Og hva har jeg lært? Jo, at jeg fremdeles liker potetgull, at jeg fikk sure oppstøt, at jeg ble 1,2kg tyngre over natta av det.

Og at jeg nå må slite med dette i noen dager. Shit! :)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Så han var bare en lureprins? Du skal se han kommer innom igjen snart og blir ei stund.

 

Den oppgangen på vekta er nok i stor grad vann (jadda jadda...har vanntro fortsatt jeg :)), men det er jo virkelig fascinerende hvor lite skal til før vekta går i været. Sjøl hadde jeg en nedgang søndag (hurra!) og trodde mye av ferieflesket var på vei vekk, men akk nei, mandag og i dag hadde vekta økt igjen. Jobber med å være tålmodig, for jeg er jo på målvekt, bare at jeg er litt i overkant av hva jeg har lyst til. Men jeg skal altså ned minst 1 kilo før jeg fortsetter å øke! Basta! Og ja, potetgull er fortsatt godt og jeg har enda ikke det i huset. Har noen slike småposer med rissnacks, men prøver å ikke tenke så mye på dem, for er jeg i rette lunet går det ikke bare en slik :D. Da får flere poser fort bein å gå på. Jeg har forresten spist kjeks i dag, riktignok i halvveis samråd med Prince Will. Jeg overtalte ham til å være enig i at siden lunsjen min var fysisk stor og med litt for få kalorier kunne jeg spise litt kjeks mellom frokost og lunsj. Var på kurs og det gikk altfor lang tid! Putter det i regnskapet og satser på at det er greit.

 

Vi sliter videre, jess! Innen ei uke ser det nok bedre ut for oss begge. Nå gjelder det å holde fokus :).

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig lureprins, Skrulle!:)

 

Jeg er stadig forundret over mine påfunn. Hva er det egentlig som rører seg inni mitt hode, hvorfor gjør jeg slikt, hvorfor gå "i døden" for en pose snop? Pussige greier!!!

I og med at jeg har ungdommer (og en mann) i huset så måtte jeg tidlig lære meg til å leve med at det fantes diverse i skapet som ikke var ment for meg. Det ble veldig feil for meg å nekte de å kose seg med ting selv om de helt klart har fått med seg at mora setter større pris på at også de spiser sunne ting

Min 14 åring var på bytur for noen dager siden og kjøpte da bygave til sin mor. Ei kokebok med hurtiggående og fristende matretter- MED kcal-beregning for hver rett. Trodde jeg at hun ikke visste?:D

 

Denne uka har jeg fått fart på trimminga igjen og det er iallefall en god ting. Kroppen er blir påvent mer mat og er fryktelig lite samarbeidsvillig når det gjelder å holde litt igjen for å rydde opp etter utidig omgang med mat & godis. Hvis jeg prøver på noen triks begynner den simpelthen å skrike etter mat. Og så blir den veldig selvmedlidende. Jeg skjønner nesten ikke hvordan det var å leve på 1400 og 1600 kcal.

Jeg lurer på hvor lenge jeg hadde holdt ut hvis jeg skulle startet på GR /ned i vekt i dag!

 

Trollmor, vann er rene vidundermiddelet- spesielt etter salte opplevelser. Jeg samler masse vann etter selv moderat saltinntak. Kanskje jeg er en tom svamp der alt fettet har vært?

Jeg prøver å tylle i meg vann og lykkes best når jeg drikker det lunkent. Mange griner på nesa av det men hos meg glir det lettere ned. Når jeg trener kan jeg lett drikke 2 flasker vann på ei økt, det er værre ellers. Jeg klarer ikke å få ned mer enn et glass i slengen.

 

Nå skal jeg ut og trene litt.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, du er i modus igjen og det ser ut som om prinsen er tilbake!

Du skriver at du lurer på hvor lenge du hadde holdt ut på ned i vekt hvis du begynte nå, underforstått at du ikke tror det ville vært særlig lenge. Men husk at du har jo allerede gjort den jobben, og i dag er du jo ikke der at du har behov for å sette i gang et stort ned i vekt-prosjekt. Vær STOLT av deg selv for det! For dette er det du, og bare du, som har fått til.

Jeg har også tenkt en del på dette med "prinsesse vilikke" som dukker opp. Hun som vil ha både chips og is og andre ting hentet fra GRs nei-liste.

 

Jeg tror at det handler mye om at vi har gjort en stor jobb over lengre tid, og kanske av og til også blitt drittleie av å være "flink, flink, flink", som DeLillos og Ida Maria synger. Vi vil slappe litt av, kanskje er vi triste og leie og vil belønne eller trøste oss selv. Mange av oss, iallfall jeg, har brukt mat som trøst og belønning.

Nå kjenner vi igjen dette fra vårt tyngre liv, vi vet at vi ikke bør gjøre det for ofte, og hvordan skal vi gjøre det da? Jeg tror du rett og slett må finne det som gjør Jess glad, enten det er tid alene, besøk hos venner, musikk, nye klær, tur, spa eller hva det måtte være. Jeg jobber med saken, og har blant annet å gå tur ved sjøen, drikke overpriset, men god kaffe på kafé, og ikke minst å gå tur eller se film med kjæresten, på lista. Men noen ganger, særlig når pms-prinsessen (prinsesse Snøhvits onde stesøster) dukker opp, kjennes det som om det bare er sjokkis som duger... og av og til vinner hun, og av og til vinner jeg.

Oj, beklager om jeg kuppet tråden din, er visst i det filosofiske hjørnet. Håper du har hatt en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er i gjenge igjen og trener osv :) Enig med deg at det er rart å tenke på at vi klarte å trene når vi spiste mindre også! Jeg trente i perioder mer da enn jeg gjør nå, og spiste mye mindre. Merkelig hva kroppen kan prestere.

 

Kjenner meg også igjen i det Milia sier om å være lei... Det er nok årsaken til at jeg har svingt i vekta, var så veldig flink flink en periode før jeg ble dritlei og heiv meg over smågodtet. Spesielt smågodt var/er min verste fiende!! Men nå spiser jeg det sånn innimellom og har et OK forhold til det. Gjelder å kose seg med hver bit og ikke spise 400 gram på en gang.... har tilogmed spist over et halvt kilo på en kveld før altså. Det er hele dagsbehovet +++ i en pose det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...