Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Så hyggelig med masse liv her inne :)

 

Tusen takk for bok-tipset, Slippe. Jeg skal ile avgårde og kjøpe den :)

 

Slankejento: Da jeg var ferdig med min slanke-prosess i beg. av 2009 hadde jeg antakelig hadde gått meg litt fast i litt for lavt og fettfattig inntak. Jeg kom til et punkt der kroppen overhode ikke ville mer ned, selv om jeg ikke følte at jeg var helt i mål. Jeg prøvde det som høres logisk ut, nemlig å spise stadig mindre og trene ganske mye. Uten at det hjalp. Det eneste som gikk ned var humøret! :)

Etter en alvorsprat med min kursleder ble vi enige om (jeg kan innrømme at jeg ikke var helt enig...) at jeg skulle avslutte slankinga og prøve å stabilisere vekta og spise meg litt opp i meny. Det var ærlig talt en skikkelig nedtur, men jeg gjorde nå det jeg ble rådet til.

Det tok ganske lang tid på spise meg opp. Hvis jeg la på mer enn 100kcal i uka gikk vekta opp. Så opplegget ble at jeg økte med 100kcal hver 14.dag, helt til jeg kom til ca 2000kcal pr. dag - hvor jeg traff ca balansepunktet.

Jeg tenkte jo stadig på at jeg skulle ta de siste 2-3kiloene, men det endte med at jeg etterhvert aksepterte min vekt og ga opp drømmen om de siste kiloene. Jeg har jobbet mye med mitt forholdt il denne kroppen og mitt forhold til mat. Jeg måtte faktisk systematisk øve meg på å klare å spise noe som var energi-rikt eller ikke særlig sunt. Jeg tror faktisk dette kunne gått galt hvis jeg ikke hadde fått hodet i stilling igjen. Jeg hadde lenge et svært anstrengt forhold til mat som ikke var supersunn og klarte nesten ikke å spise hvis jeg ikke kunne veie først.

Jeg forteller deg dette for at du skal skjønne hvorfor jeg blir litt bekymret når du spiser så lite.

Kanskje du har en kjekk kropp som følger fint etter hvis du går opp i meny. Alternativt kan du bruke litt tid på å spise LITT mer for hver uke. Vi vil jo ha kropper som er rene forbrenningsmaskineriet slik at vi kan kose oss med masse mat, ikke sant?

 

Dette er godt ment, håper du ikke syns jeg blander meg for mye.

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Slankejento

Jess: Bare koselig at du tar deg tid til å hjelpe:)

 

Som jeg har nevnt tidligere, holder jeg meg på 8-900 kcal fem dager i uken, for så å sprikke og spise opp i 3-4000 kcal. Jeg vet at dette er feil og at 8-900 kcal om dagen er altfor lite når jeg trener 4-5 dager i uken og har jobb hvor jeg er mye i begynnelse. Jeg regnet ut at jeg har et kcalforbruk på ca 2400 kcal dagen hvis jeg har 17 TP i uken. Så hvis jeg får i meg 1800 kcal dagen vil jeg få en fin vektnedgang- samtidig som jeg holder forbrenningen oppe og får en sunn kropp!

Men det er desverre letter sagt enn gjort.

 

I sommer begikk jeg den samme feilen som deg - nemlig å kutte enda mer ned på matinntaket. Dette gjorde at jeg raste ned i vekt. Alle mente jeg ikke så bra ut og mente jeg burde gå opp i vekt. Har lagt på meg 4.5 kg siden den gang, men føler ikke meg vell nå. Vil gjerne ned 2 kg til og bli der.

 

Etter mye fram og tilbake, råd fra venner og dere (setter veldig pris på dere) har jeg kommet fram til at jeg skal spise mer jevnt, altså følge GR's system. Ved å følge det mer nøye, vil jeg spise oftere og dermed få et høyere kaloriinntak. Merker at kroppen er i ubalanse, fryser og er mye trøtt, sliten og lei. Humøret er heller ikke på topp.

 

Jeg skal rett og slett få bedre vaner. Vil jo ikke være en evig-slanker, så å finne en ny livstil er min nye oppgave. Vil kunne kose meg med mye god mat uten å få dårlig samvittighet - nemlig fordi jeg har en forbrenning som er på TOPP!

 

Jess, i perioden hvor du økte med 100 kcal hver 14. dag gikk du opp i vekt? Eller holdt vekten seg stabil?

 

Takk igjen. Setter stor pris på omtanken. Vet jo det selv, men ikke alltid like lett å høre på seg selv. At andre sier det samme, gir meg en oppvekker :)

 

Varme klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Slankejento, godt å høre at du jobber med å ta vare på på deg selv :)

Det er jammen ikke lett dette mat-livet. Jeg tror det er kjempesmart at du prøver å få et litt jevnere inntak, et litt større inntak i hverdagene vil sikkert hjelpe deg til å stå i mot når fristelsene kommer.

 

Da jeg skulle trappe opp fikk jeg råd om å legge på 200 pr. uke, og DA la jeg på meg tvert! Jeg trappet derfor ned til +100kcal hver 14. dag og da klarte jeg å trappe opp uten å legge på meg igjen.

Mange klarer fint å øke raskere enn dette, men jeg hadde nok tullet til forbrenningen min litt for mye.

Jeg frøs også mye i denne perioden, noe som kan være et tegn på at forbrenninga er på lavbluss.

 

Lykke til, fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 0,4kg i dag :)

Ja,ja...sånn er det og ikke noe å gjøre med! :)

Det skulle ikke være noen grunn til det. Jeg har holdt meg i underkant av meny 2 hele uka, med unntak av en dag der jeg var oppe i 1800. Jeg har ikke fått trimma så mye denne uka som jeg hadde ønsket, men ligger likevel godt under kroppens energibehov.

Og da er det jo ikke noe å surke for. Jeg fikk sikkert litt for stor nedgang forrige uke, så måtte jeg gjøre opp for meg nå :D

 

Nå roer det seg på jobb fram mot jul, har ikke mer reising i år som jeg vet om iallefall. Og da skal det være mulig å få trent litt mer. Jeg har ingen planer om total desinfisering av hjemmet eller å starte noe bakeri med utsalg av de 7 sorter..., så ikke noe stress i heimen heller!

Jeg har 2 julebord i vente i desember. Det første kommer nå til helga og det gleder jeg meg veldig til. Skikkelig trivelig gjeng og det blir hælan i taket! Jeg kommer ikke til å sette en eneste begrensning før dagen etter. Men da er det på'an igjen.

Det neste julebordet er helt oppunder jul. Det er sammen med mannen min på hans jobb. Det blir veldig stort, nesten 150 stykker- og det blir litt mer upersonlig. Sånne svære selskaper er ikke riktig så morsomme som de små og mer uformelle... Men det pleier å være god mat og levende musikk, så da får jeg kanskje noen trimpoeng?

 

I kveld er det intervallspinn, jeg kjenner det kribler allerede. Jeg er bare SÅ klar :D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er sannelig en utfordring med alt dette førjulsstyret! Har noe nesten hver helg vi altså. Det gjelder å planlegge nøye, litt strengt, men realsitisk i helgene og så være veeldig nøye i uka, har jeg funnet ut for min del.

 

Her skal det ikke bakes en eneste sort i år Jess, og heller ikke stresses noe som helst, det blir like koselig uten mener nå jeg (ingen er tjent med utslitte "husmødre" til jul (he he))

 

JA til dansing! = gøy + trimpoeng!!:D:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Jess: Kjedelig med oppgang, men sånn er det iblant. Neste uke går du nok ned igjen skal du se - du er jo så flink!:D

 

Kess: Julen er en stor utfordring, og slanking i jula er ikke lett! Tidligere år har jeg startet jula i begynnelsen av desember, og ender alltid opp med 2-3 kg ekstra på nyåret. I år derimot skal jeg ikke la jula begynne før det virkelig nærmer seg 24. Desember. Blir jo så mye godt da.

 

Treningen skal jeg heller ikke slurve med. Treningssentrene er nok stengt noen dager, men da skal jeg gå turer. Vil så gjerne starte nyåret uten ekstra kilo.

 

Begynte på "nytt igjen" på lørdag og har dermed forandret veiedag til lørdag.

 

Ha en fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker slagordet ditt, Kess. Jeg er med videre med full fokus også i januar.

Slankejento, jeg er helt enig med deg at vi tar jula I JULA! Da er det ikke så mange dagene det gjelder og vi kan kose oss LITT med god samvittighet!

 

Forrige uke veide jeg meg på onsdag pga. at jeg var bortreist på mandag. Jeg "måtte" derfor veie meg i dag igjen, bare for å se om vekta hadde endret seg de siste dagene. Og det hadde den. Forrige ukes vektøkning + 0,2 til er nå borte. Da er jeg fornøyd :)

Nå er det bare 1 kg. igjen til mål :D))))))))

 

Jeg forventer jo en "vekt-smell" etter helga, men har likevel tro på at jeg skal få bort dette siste kiloet før jul.

 

Jeg skal bake litt til jul, men har ikke tenkt på det så langt. Har ei datter som kommer hjem til jul og ei som bor hjemme enda, så LITT må vi ha. Jeg skal bake det DE og mannen ønsker seg, og kun det!

Grove rundstykker og grove kjeks er min favorittjulemat. Sylte og lammerull er byttet ut med juleskinke med rødbeter og mager leverpostei. Laks og tomatsild gir meg også julefølelse.

Og så er jeg ikke i tvil om at heller spiser 2 klementiner i stedet for 1 konfekt!

Multer m/sukrin og lettis er super dessert, det samme er fruktsalat, stekt ananas og Heistad lettgele laget som "fromasj"

 

Strategien for selve jula er å balansere trening med det jeg måtte få lyst til å spise ekstra. En skikkelig spinningtime gir 500 ekstra i kcal-budsjettet.

Planen er klar, så får jeg håpe den holder :D

 

Ønsker alle en fortsatt fin uke.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 kg igjen til jul jeg Jess, og føler det begynner å haste litt nå ..... :D

 

JA til klementiner, fruktsalat og sukrin!!:D

 

Men; det aller beste med jula er akevitt! (når det gjelder spise/drikke da)

Jeg simpelten elsker det! men er forsiktig med det altså, for det er skumle saker.

Har en limit på 3 små drammeglass.

Gleeeder meg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Kess: Jeg har også 2 kg igjen til jul! Vi SKAL klare det sammen :D

 

Jeg har ingen planer om å starte jula før i JULA. Har holdt meg unna all junk-food og godteri i 6 dager nå, skal holde ut en god stund til. Denne gangen skal jeg klare det. Var jo så godt i gang, men så endte det med at jeg falt ut og gikk opp 1 kg :-/

 

Ha en fin torsdagskveld. Ingen trening på meg i dag pga. skade. Kjipt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Endelig vektnedgang! Vekta viste 56.6 i dag. Har blitt lite trening denne uken, kun 2 dager,men har klart å spise riktig.

 

Spiser fortsatt litt under,men har klart å komme opp i 1100-1200 kalori dagen. Til uken blir det øking igjen + forhåpentligvis mer trening hvis kroppen tillater der.

 

Blir det noe godt på dere i dag?

 

God helg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra vekta peker riktig vei, Slankejento! Godt å se at du har starta opptrappinga :D

Herlig å se at både du og Kess er ved godt mot. Jeg skal henge på dere!

 

Jeg har endelig stått opp fra de døde. Riktignok litt før 3.dag, men dog. Slike kalas tar nesten knekken på ei halvgammel dame. Bare synd jeg ikke husker på det litt før..., nei her gjelder det å være "høy og mørk" så lenge det holder :D

 

Jeg overholdt min plan om å droppe dessert. Jeg rørte heller ikke en eneste bit av snacks, konfekt eller noe av de andre greierne de hadde satt fram. Det var sikkert til de andre?

Det koster meg ikke en kalori å la det være! Derimot storkosa jeg meg med masse lutfisk med herlig tilbehør. Og...masse øl og akevitt. Er det rart man får vondt i hodet ? :)

 

I går spiste jeg nesten ingenting. I dag har jeg vært på ei skikkelig treningsøkt i marka i lag med mannen min. 3 timer rask gange & jogging i småkupert terreng. Må vel kalles intervalltrening. Han er råere enn meg i stigningene, så der har jeg mitt fulle hyre med å henge på. Jeg er kjappere enn han på flatene, så da er det han som får slite litt. Artig å kunne pushe hverandre litt. Jeg kjenner det godt i kroppen, skal bare nyte den gode følelsen resten av dagen.

 

Ønsker alle ei fortsatt fin adventstid

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada! -0,4 ned og 6hg igjen til mål! :D

Jeg er rett og slett bare utrolig fornøyd med at vekta ikke økte til i dag, det hadde jeg forventet. 3 uker igjen til jul og målet er helt klart innen rekkevidde, selv om desember kan være en hard måned.

 

Min strategi er:

1. Klementiner, lys, god kaffe og te er førjulskos!

2. Julematen smaker best i selve julen!

3. Trening minst 3 dager i uka gjør underverker!

4. Jeg trives best når klærne passer og er villig til å ofre det som skal til!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra med nedgang etter en sånn helg Jess!:)

 

Og så var det den akevitten da!................. gudhjelpemeg så godt der er!

(Holder meg til hvitvin foreløpig jeg, men i selve jula:.............!):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Gratulerer Jess med nedgang :D Målet ditt klarer du til jul:) 600 gr på 19 dager, lett!

 

jeg hadde utskeielse i går, men etter å vært flink så lenge går det "greit". I dag er skjerping igjen. Håper på fin nedgang denne uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slankejento

Min strategi er:

1. Klementiner' date=' lys, god kaffe og te er førjulskos!

2. Julematen smaker best i selve julen!

3. Trening minst 3 dager i uka gjør underverker!

4. Jeg trives best når klærne passer og er villig til å ofre det som skal til!

 

JESS[/quote']

 

Liker det! Printe det ut og henge på kjølekskapet. hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flink du er og har vært Jess!!!

Kjempeimponert over deg din flinke flinke dame. Utrolig kjekt å nå mål man har satt seg :)

Kos deg videre i adventstiden, julen kommer som du sier tidsnok :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for hyggelige hilsener. Jeg har faktisk tatt ett kg. til i samme farta, skal ha det som "reservekilo" i jula, antar jeg går litt opp igjen da.

 

Jeg skal bite meg fast i vekta denne gangen for det er så utrolig slitsomt å jage etter "de siste kiloene" på nytt og på nytt.

Jeg har vært på julebord 2 ganger i desember og det var skikkelig stas å føle at julekjolen(e) endelig passet igjen. Spesielt den ene mistet fasongen (var kanskje kroppen som hadde mistet den da :P ) pga disse ekstrakiloene.

 

Ny vektklubb har vi fått, det var såvidt jeg fant fram her inne. Har det litt travelt i førjulestiden selv om jeg stresser minimalt med julebakst og slike ting. Mye skal avsluttes på jobb og det tar mest energi. Og så må det jo handles julegaver, trenes litt, spises noen klementiner og tennes lys :P

 

Stå på alle sammen, jeg blir sikkert bare sporadisk tilstede her resten av desember. Men forlater ikke vektklubben :)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jula er snart over og vekta er stabil! Hadde egentlig ikke trodd jeg skulle klare å komme meg tilbake i match-vekt, har prøvd så lenge uten å lykkes. Jeg ser nå at jeg nok har vært litt for forsiktig i mine forsøk. Meny 2 har vært for stort inntak for å få bra resultat. Jeg hoppa ned på meny 1, og da ble d fart på vekta. I jula har jeg holdt meg til meny1 og trimma hver dag. Det har blitt noen utskeielser i form av alkohol og lange frokoster (ikke i kombinasjon riktignok :P) Utover dette har jeg holdt meg til den smale sti og har lyktes godt med min plan. Jeg er nå 1kg mindre enn da jeg regnet meg som 'ferdig' i 2009, jeg følte jo da at jeg ikke kom helt i mål - bare nesten. Og nå kjenner jeg lukten av målgang - tror jeg satser på å ta med meg 1-2 kg til når jeg nå er i støtet. Og da skal jeg garantert være fornøyd!!! Og skal deretter være nøye med å øke inntaket igjen slik at jeg ikke går meg fast i ned-i-vekt-meny. Fortsatt god jul til alle som er innom :) Vennlig hilsen JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

GODT NYTTÅR :D

 

10.januar og det går fremdeles bra :P:P

Faktisk går det så bra at jeg fremdeles kryper nedover i vekt. Jeg er nå 69,5kg / BMI 23,5. Denne vekta har jeg ikke sett de siste 20-25 årene!!!

 

Hva har jeg gjort? JO:

1. Valgt en litt lavere meny, dvs. konsekvent 800kcal i minus

2. Tålt å være "sulten"

2. Spist passelig lite på kveldene

3. Trent regelmessig

4. Redusert frukt (byttet noe i grønnsaker), lite brød

(kun hj.bakte knekkebrød og fiberrik)

Jeg skal ikke videre ned nå, ser at "alderdommen kommer på besøk" hvis jeg tar flere kg. SÅ- nå begynner moroa med denne evinnelige stabiliseringen igjen. Halleluja! Nå skal det finregnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...