Gå til innhold

JESS skal holde vekten


Joda
 Share

Anbefalte innlegg

Å- du og jeg er muligens tvillinger, Jess! Ihvertfall i sjel....for makan til gjennkjennelse i tankene dine omkring det å holde vekten....det var akkurat som å lese om meg!

Enkelte sier at etter en stund på stabilisering så går alt " av seg selv". Guess what?! Ikke for meg. Jeg har stadig lyst på mer mat enn det tilmålte, og mer snop enn det tilmålte. Fornuft-soleia og gale-soleia er i stadig konflikt. Som regel vinner fru fornuft, men av og til slipper gale-soleia til. Og da føler jeg meg som en hval, en ganske så mislykket en sådan. Så er det fullt kjør med trening og fornuft- soleia igjen, og sånn holder jeg vekta. Jeg tror ikke at jeg noengang kan kjenne på at dette går av seg selv. Deprimerende på ett vis, men veldig greit å være klar over.

 

På tunge dager gjør jeg som deg; ser for meg tjukke-soleia foran TV med 200 g sjokolade på vei inn i gapet, i svart bukse str 50 som strammer i livet. Og da våkner krigerinnen i meg- aldri mer!!!!! Dette skal jeg kjempe for!

 

Noen vil kanskje synes at dette er trist lesning, men sånn er det nå altså for meg ( og deg, kjære Jess,...) men for en del andre går det sikkert lettere.

 

Forøvrig bøyer jeg meg i støvet over din fabelaktige vektnedgang i januar! Supert!!!! :)

 

Klem fra tvillingsjelen din :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 616
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kess, godt å høre at du tar dette i beste mening. Det er jo fint at vi deler suksess-historiene altså...ikke misforstå. Men dette er også 100% hardt arbeid, i allefall for meg.

Soleia, jeg stiller gjerne opp som tvilling :)

Det er vel en grunn til at vi bruker mye tid og ressurser på dette prosjektet. Hadde det vært lett ville det jo neppe vært overvektige mennesker i landet :(

 

Ting ble faktisk litt lettere da jeg lærte meg å akseptere at "gale-JESS" kommer på besøk. Tidligere plaget jeg meg selv noe fryktelig med skam, dårlig samvittighet og jeg vet ikke hva. Nå sier jeg til meg selv at dette måltidet er greit, spis nå bare det du vil ha. Og ferdig med det. Det er jo viktig at hun ikke får komme på besøk så altfor ofte da. Nå for tiden er hun vanligvis innom 1-2ganger i måneden og det er jo greit. Kanskje hun har funnet noen andre å ta bolig i? :)

 

Jeg er nesten aldri syk. Det går årevis mellom hver gang jeg er forkjølet, omgangssyke har jeg ikke hatt de siste 25 årene. Men tors/fre fikk jeg meg altså en forkjølelse & halsondt. Nå tar jeg livet med ro noen dager og ligger på sofaen med god samvittighet. Satser på å være tilbake i fysisk aktivitet om et par dager ?!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvkilo til nedover :)

 

Jeg har vært syk siden fredag og det har ikke blitt noen slags form for trim de siste 4 dagene! Annet enn sofa'n da, vet ikke om det teller ? :o:(

Jeg er jo skrudd slik sammen at matlysten neppe forsvinner så lenge mitt hjerte banker, og med det i bakhodet må jeg si meg fornøyd med en halvkilo ned.

Egentlig en deilig måte å gjøre det på, ligge på sofaen og spise og se på TV, he,he.

 

På en annen side er det rimelig ubehagelig å være i dårlig form, hoste, harke og nyse,...med hodepinen på lur. Så jeg tror nok jeg går tilbake til hardt arbeid med det første :)

 

Ønsker alle en riktig fin uke.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sååå herlig å kjenne at formen vender tilbake. Og atpåtill på en fredag- med hele helgen foran meg :o

Er enda litt tett i hodet, men ikke værre enn at jeg klarte å henge med på 30 minutters Zumba i går. I dag har jeg syklet 2 mil i minus 12gr. Fingre og føtter ble veldig kalde, ellers holdt jeg varmen. Jeg syklet i rolig fart, for kroppen er fremdeles litt redusert. Det var uansett herlig å få litt luft og dagslys igjen.

Jeg håper på en liten skitur i helga, det er veldig fine forhold her nå.

 

Matmessig går det så det suser. Når jeg tenker meg om er det faktisk mulig at matlysten har vært bittelitt redusert? Jeg har iallefall ikke kjent hverken sult eller sug siste uka.

 

God helg

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg- så fin bølge du flyter på! Er det ikke rart, hvor godt man føler seg når mat og trening er på stell...?! Og at vi med ujevne mellomrom glemmer dette? :o

 

Du er en kjempeinspirasjon for meg kjæreste Jess- bare så du vet det.

 

Ha en strålende, aktiv helg!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åiii, Soleia-nå ble jeg nesten litt rørt- snufs :)

Det er jo helt fantastisk å få lov til å være noens inspirasjon. Og det til tross for at jeg innimellom burde vært gjemt bort på et hemmelig sted! For innimellom glipper det så det suser!!!

 

Helga ble ikke så aktiv som jeg hadde håpet. Jeg var på aerobic i går, det er jo vanligvis en veldig grei time. Formen er tydeligvis ikke helt på plass enda, for jeg var HELT utladet da jeg kom hjem og måtte sove en skvett. Jeg er enda tett i hodet og føler meg slapp, så det var nok bare litt for tidlig.

 

I dag har jeg tatt det rolig i heimen. Har rydda i fryseboksen, fant masse fisk som nå er blitt til 2 langpanner med fiskegrateng.

Jeg har også bakt en ny ladning med knekkebrød. Jeg merker veldig godt at kroppen blir mindre masete / sugen av slike grove 'frøprodukter' enn vanlig brød- selv om jeg baker ultragrove brød med frø og hele korn.

Det går fort unna med slike knekkebrød, for mann og datter elsker de også.

 

Jeg skal prøve meg på en time pilates i kveld. Burde sikkert ta det helt piano, men kroppen er litt lei av å være i ro. Så da velger jeg noe som ikke gir høy puls.

 

Vi skriver snart medio februar og jeg koser meg med at solen er tilbake. Utrolig deilig og livgivende dette sollyset!!! :D

Skal få meg noen herlige skiturer etterhvert. Det er nydelige forhold her nå.

Jeg liker vel sommeren best, men jobber med å få et bra forhold til vinteren også. Det er jo deilig når man først kommer seg ut og har nok/gode klær :)

 

Søndagklem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, og veiedag. Ned ufattelige 1,6kg denne gang :) :)

Og det til tross for at jeg har vært småsyk og har trimma lite de siste 10 dagene.

Jeg har spist 1500kcal inkl. grønnsaker siste uke, 5,5 TP.

Jeg går ekstremt systematisk til verks denne gangen. Det er ikke vanlig at jeg veier og teller alt, men nå er det så lenge siden jeg har vært på 'strek' at jeg vil ha det litt inn med teskje igjen!

 

Matematikken tilsier en vektnedgang på 0,7, så jeg har fått -0,9 i bonus :D

Andre uker har dette slått andre veien, og dette bekrefter bare min teori om at jeg må være tålmodig!!!

Nå er det under 1kg igjen tilbake til 'start', og nå vises det endelig at vintertillegget begynner å slippe. Den jeansen som var blitt for trang passer nå fint igjen- og jeg skal nyte den følelsen. Har hørt at 5kg tilsvarer ca 1 størrelse, og det stemmer godt på meg.

 

Været er nydelig, jeg er høy på vektnedgang og livet er herlig!!!

Ha en fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rå !!!

Du viser at det er mulig å hanke seg inn igjen etter noen mnd med et par ekstra kilo over trivselsvekt!

Jeg blir så glad...på dine vegne, først og fremst, men også på mine og andres vegne- det er håp, og "alt er ikke over" om man mister litt fokus en liten periode.

Hipp hurra for deg kjære Jess. Imponerende viljestyrke å føre inn hvert gram man putter i seg.

Dette er nok oppskriften jeg skal følge de nærmeste ukene selv. Men er jeg så sterk som deg da tro...? Joda- det er jeg! Du har motivert meg atter en gang!

 

Varm februarklem!

 

ps- nå kan du svinse rundt i olabuksene som passer så perfekt til deg igjen. Hvilken berusende følelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Soleia.

Akkurat nå føler jeg meg ganske råååå, og plutselig kan jeg være helt kokt igjen :D

Akkurat nå er jeg inne i et godt driv og det må jeg bare utnytte til sitt fulle. Så har jeg kanskje litt å stå i mot med når det kommer andre dager :)

 

Det er jo egentlig utrolig sært å registrere inn hvert eneste lille frø man putter i munnen. Jeg føler bare at jeg må det en periode for å få litt grep igjen. Jeg spiser vanligvis sunt, men det blir bittelitt for mye stort sett hele veien. Og da kommer kiloene snikende.

Har aldri tenkt så mye på det, men mitt daglige inntak av grønnsaker og tran utgjør minst 150 kcal pr. dag. Jeg vet jo at det ikke er grønnsakenes skyld at jeg ble så svær, men nå Hold Vekten-perioden er det fort gjort å ikke ta høyde for dette. Hvis jeg beregner meg høvelige "menyer" ut fra min energiberegning og glemmer å legge inn "JA"- kan det fort bli 4-5000 kcal for mye pr. mnd. Og da kommer halvkiloene rullende på.

For veldig mange er dette sikkert flises****erier, men min kropp har altså fremdeleles ikke klart å tilpasse seg 100% slik at dette går av selv selv. Jeg lovte meg selv at jeg skulle gi JESS 4 år på å tilpasse seg. Nå er jeg akkurat begynt på det 3.året og jeg er i ferd med å revurdere målet. Tenker jeg sier resten av livet, jeg :)

Det betyr IKKE at jeg skal slanke meg restena av livet, men at jeg nok har innsett at jeg alltid må telle og beregne litt i forhold inntak og uttak.

Og det er til å leve med !!! :)

 

Jeg er inne i en periode hvor jeg bare spiser hjemmebakte knekkebrød istedet for brød. Dette skal jeg fortsette med en god stund til, for jeg merker at dette holder utrolig mye lengre enn vanlig grovbrød / kjøpte knekkebrød. De inneholder nesten bare frø og kroppen min trives for tiden med et litt lavere inntak av raske karbohydrater. Jeg vil aldri styre unna alle karbohydrater, men er rimelig forsiktig med de raske. Litt potet, fullkornsris, frukt og grønnsaker som vokser både under og over jorden er viktig for MEG.

 

Ha en fortsatt fin onsdag!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, 2neA. Godt å se at du er innom :)

 

Jeg har vært bortreist i 3 dager, og bestemte meg på forhånd for at jeg skulle spise & drikke alt hva hjertet måtte begjære. Like greit å bare avtale det med en gang, så slipper jeg dårlig samvittighet osv.

Og gjett at jeg hadde i meg mye rart. Har tilogmed spist sjokolade og sjokolademuffins. Jeg som egentlig ikke er så veldig glad i det engang...

Egentlig var det like greit, for når jeg tenker på det nå er det med en fornemmelse av kvalme. Og nå lengter jeg tilbake til hjembakte knekkebrød, sprø grønnsaker, vann, frukt, yoghurt, kylling, byggris, cottage cheese :D

Vekta var opp 2,5kg på ei helg- noe jeg egentlig tar med knusende ro. 0,5-1kg kan sikkert være vektoppgang, resten er nok bare fyllstoff som resultat av ei usunn helg.

Buksa passer heldigvis fremdeles, det må jo bety at ikke alt er fett :)

 

Nå har jeg bestilt opp timer på treningssenteret, så nå er det på'an igjen.

 

Jeg ønsker alle en fin uke

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, Tove34.

Jeg fortjente nok å få "på pungen", for det ble stort inntak av både mat og godis. Ja, ja- da er nå det unnagjort, og kroppen har fått slukket sin "tørst" etter sånt for en liten periode.

I dag droppa jeg treningssenteret til fordel for en rask tur ute i nydelig vær. Jeg blir stadig betatt av mine fantastiske omgivelser, med hav, bratte fjell og mye urørt natur. Heldig- rett og slett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ivrig med veiinga, er litt spent på hvor mye jeg har "tapt" på den helga. Ned 0,3 til i dag, så dagens status er +1,3 i forhold til sist mandag. Det betyr at jeg kanskje må forskyve mitt mål 2 uker.

Jeg skal uansettl henge på mens go'følelsen er tilstede. Ute skinner sola og jeg er ved godt mot.

 

Dette skal jeg fokusere på denne uken:

1.Drikk rikelig med vann

2.Spis hjembakte knekkebrød og fiberrik i stedet for brød

3.Daglig fysisk aktivitet, prøve å variere.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapportering hjelper meg til å holde fokus, det blir derfor litt mye skriving her inne for tiden.

Dagens vekt viste ytterligere ned 0,7, nå er det bare 0,6 igjen til statusQ fra sist mandag :)

Når jeg tenker tilbake på den fråtsinga sist helg er det med blandete følelser. Jeg spiste mye godt, men tenker også på det med en litt kvalm fornemmelse. Jeg skal fokusere litt på den følelsen, kanskje det kan hjelpe meg til å stå i mot når jeg får slike lyster igjen. Da tenker jeg ikke på mat og LITT småkos, men at jeg gomlet dessert, sjokolade og muffins hele helga. DET er faktisk svært unødvendig. Jeg er ikke engang sikker på at det var så veldig godt!

Hmmm. jeg har visst enda mye å lære.

 

I går fikk jeg meg ei skikkelig treningsøkt. 1t Zumba + 1t. BodyPump og 30 minutters gange. Ble veldig trøtt etterpå og jeg kom meg derfor i seng i fin tid. Noe som igjen medførte at jeg kom meg opp høvelig tidlig i dag, og føler meg uthvilt :)

I kveld har jeg 2 møter etterhverandre, så nå funderer jeg litt på hvordan jeg skal få til dagens fysiske utskeielse. Vurderer å gå eller sykle til møtene, men det er 12 minus og kuling ute-brrr!!!

Kanskje jeg rekker ei bittelita joggeøkt på tredemølla før møtet???

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stålkontrollen du har nå gjør at du er tilbake til status quo om få dager!

Det viser at en helg med utskeielser ikke er så farlig, bare man tar seg inn igjen etterpå.

 

Ha en flott helg!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Soleia :)

Denne uke har stort sett gått veldig bra. Jeg har holdt meg til 15-1600kcal alle dager, unntatt lørdag. Jeg var godt i rute, helt til datter i huset kom inn til oss med en halv, stor pizza som ble igjen etter en jentefest på loftstua. Før jeg visste ordet av det hadde jeg spist 3 biter :)

Ja,ja...jeg har levd helt på streken resten av uka og fått 14 trimpoeng,- så sum av summarium har det vært en god uke.

Vekta har ikke rørt mer på seg de siste dagene, så jeg når nok ikke målet om å komme tilbake til statusQ fra sist mandag. Jeg får gi det ei uke til- så skulle det være i orden igjen.

Jeg håper jeg klarer å huske dette en stund. Jeg må vurdere om 2 dagers utskeielse er verdt 2 uker på 15-1600kcal netto- FØR jeg gjør det :)

 

Formen er bra igjen og det føles utrolig godt. Forskjølelsen hang i kroppen i 2 uker og nå er det utrolig godt å kjenne at kroppen trives med trening igjen.

Straks mandag- og ny, ubrukt uke :)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si at jeg synes du er utrolig flink Jess. Ja du sklir utpå men du tar faktisk grep etterpå og ordner opp :)

 

Det står det respekt av.

 

Jeg stamper i motbakke, alt jeg gikk ned i januar kom på igjen i februar så jeg har rykket tilbake til kamp mot julekilo. Sliter veldig med motivasjonen, den varer bare i bokstavligtalt timer om gangen. Ja ja får vel innse det da at det er en kamp som må kjempes hele tiden, nå har jeg vinterferie og det er ekstra tungt. Blir fort for mye tull og tøys som puttes inn i munnen, ser at jeg forbinder alt for mye kos med mat.

 

Solen skinner så ut på tur skal jeg i hvertfall komme meg og i går var jeg på spinning så jeg klarer nå noe :) Men det er flere faktorer som må gå min vei for at jeg skal få gjort noe med vekten.

 

Er helt enig med deg Jess at vi ikke snart skal kunne se at de vi putter i munnen i nuet tar oss "evigheter" å bli kvitt - det er da ikke verdt det! Som vi har sagt så ofte før vi trenger da ikke punktere alle dekkene for det om det er litt lite luft i det ene. Bra du har fylt på igjen med luft, jeg får kjøre på felgen en stund.

 

Ha en strålend uke du flinke flotte dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen, 2neA :)

I høst strevde jeg veldig med å finne igjen motivasjonen. Og lot dessverre kiloene få lov til snike seg på. Det kunne faktisk gått helt galt avsted. Jeg var litt lei av hele dette matfokuset, evig planlegging og stadige behovsutsettelser :)

Jeg prøvde og prøvde, men HAN SJØL som satt på skuldra mi sa stadig til meg at det ikke var så farlig, at jeg kunne gjøre det senere, at det ikke var verdt det.

 

På ett eller annet tidspunkt fikk jeg heldigvis slått HAN ihjel. Jeg vet ikke helt hva det var som snudde, men jeg merka iallefall at jeg begynte å bruke mer tid her inne. Jeg leste meg litt opp, begynte å registrere igjen, har også laget meg en egen vektkurve i et regneark som jeg fyller inn. Jeg har tegna opp en kurve som viser at jeg vil kunne trives i shorts og lett tøy igjen til sommeren hvis jeg ikke roter det til. Rart at jeg skal være så primitiv etter så lang tid :)

 

Jeg vil gjerne ha deg med på laget, jeg står klar med pumpa hvis vil du slippe å kjøre på felgene. Det er enda god tid til sommeren!

Er du med? :)

 

klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for at du står klar med pumpen!

 

I skrivende stund er motivasjonen her og jeg skal gjøre mitt beste for å beholde den, og skulle den glippe så må jeg prøve å bruke jernviljen min. Den har fungert før så håper den bare må pusses litt støv av. Ser at jeg ikke klarer å tenkte langt fremover skal starte med en dag og ta det der i fra.

 

TUSEN TAKK for den utstrakte hånden Jess :) Kjenner at det er mye lettere å ta tak når man ikke kjenner seg alene.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, 2neA. Da har vi en plan!

 

Min plan i dag var å drikke masse vann, spise hjembakte knekkebrød i stedet for brød/kjøpte knekkebrød og å få med meg 2 treningstimer på senteret.

Vann og knekkebrød har gått bra, værre ble det med treninga. Da jeg kom ned hadde de fremskynda timen med 15 minutter :)

Her kan dere se hva jeg gikk glipp av :) :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=IFNLqz8TLqM&feature=player_embedded

 

Det stod visstnok på timeplanen på nettet, men jeg sjekker jo ikke det før jeg stikker ned når jeg går på denne timen fast- og allerede var påmeldt. Kjenner jeg ble litt irritert. Og ikke gidda jeg å vente en hel time på neste økt heller,- så da gikk hele trimplanen i vasken. Ute er det regn og ufattelig glatt. Mine piggsko ble stående igjen på jobb, så ikke gidder jeg å gå tur heller.

 

Nok furting!

I dag ble jeg lykkelig da jeg plasserte JESS på badevekten. For nå så jeg endelig presis samme tall som mandagen før jeg flippa ut. Så kanskje, kanskje jeg kan gå ned ett hekto eller to til det blir ny mandag igjen :)

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...