Gå til innhold

skrulleloggen


Gjest skrulle

Anbefalte innlegg

Noen ganger lever magen sitt eget liv. Selv om du er stappmett vil den ha mer, dvs hodet vil ha mer fordi det vet at det ikke bør. Spiste meg god og mett i går kveld på kyllingsalat, men rett etterpå kom søthungeren. Klarte å motstå den, men laget popcorn av den lite fete sorten. Noen ganger går det bra, men andre ganger er det helt umulig å stå imot.

 

Har nettopp satt kringle i ovnen. Søthungeren er fortsatt tilstede så noe måtte gjøres. I steden for å hugge inn på med fete kjeks ble det kringle etter GRoppskrift. Den er ikke kcalorifattig den heller, men allikevel et bedre alternativ. Dessuten blir barna glade, de elsker også alt som er søtt.

 

Bra at du bare har et par kilo å gripe fatt på, men vet av erfaring at det er farlig når man begynner å skli ut stadig oftere. Det var det som skjedde med meg, det gikk bra en stund, men etter et halvt år begynte kiloene å gå på igjen. Så det er viktig at du klarer å snu det så snart som mulig. Vi må nok bare innse at det er umulig for noen av oss å spise usunn mat uten at vi legger på oss. Sunt kosthold må være for resten av livet, ikke bare for noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 373
  • Created
  • Siste svar

Her kommer MIN nedtur: Jeg har gått opp 5 kg siden maratonkjøret i mai. Begynner å bli lei av å være "flink" hele tiden, og vet at det er en farlig følelse. Ønsker ikke å skli lenger utpå, men syns det er tungt å holde et så stramt matregime som jeg gjør for ikke å gå opp. Det er akkurat som det ikke vil stabilisere seg.

Sommeren er ikke den mest stabile perioden av året, det vet jeg, men det er til å bli motløs av. Håper det hjelper med vante rutiner, og mindre variasjon i hverdagen.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble glad da jeg så det fortsatt var "gamle kjente" her inne. Jeg har falt helt av lasset i flere måneder og gått opp en god del, at det går an å være så dum når man vet alt man vet.........:confused:

Jeg som trodde jeg kanskje skulle klare å "flytte inn" her på HV ved juletider...........

 

Men det nytter ikke å plage seg selv med sånne tanker, nå er det hvertfall full innsats igjen og jeg SKAL inn hit før eller siden, men det tar tid, det er helt sikkert!

 

God tur til Tyskland Skrulle.

 

GO GIRLS!!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

KOR E DU???

 

 

Savner deg jo veldig, vettu:D

 

Jeg vet jo ikke hvor lenge du skulle være i Tyskland, men nå vil jeg snart ha deg hjem igjen slik at vi kan fylle litt på hverandres motivasjonsbeholder:-)

 

Er du klar for en sunn, sprek og flott høst?

 

Klem fra JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo alle gromme damer! Nå er jeg hjemme igjen og klar for ny dyst - huhei! :) :) :)

 

Takk for at dere har holdt tråden min varm, det er så koselig å komme tilbake. Har faktisk ikke vært innom her på over 14 dager. Før jeg dro ble det jammen altfor hektisk og etter det har det vært internettmangelvare og travelt. Skal fortelle om livet i Tyskland i et senere innlegg!

 

Takktakk for varme ord og etterlysninger, jess. Nå skal jeg altså ikke stikke av mer på lenge. Jeg er klar for en sunn og sprek høst og klar for å fylle motivasjonstanken til deg og andre flotte damer samt få påfyll i min egen.

 

Dette med hullet i magen er vel noe vi må finne oss i å slite med innimellom og lære oss å leve med. 6 av 7 flinke dager blir bra når vi er skikkelig tilbake på matchvekt, jess. I sommer ble det visst ikke så mange flinke dager og da sniker kiloene seg på (2-3 for mitt vedkommende). Men heldigvis går det kanskje an å ta til vettet før de blir altfor mange. Jeg ser vel at jeg ikke kan unne meg å være flink 6/7 før jeg er tilbake på matchvekta nå. Ikke bestemt om jeg skal telle nøye eller ha stramt regime enda. Får ha noen prøve-og-kjenne-etter-dager. Hehe, jeg er tilbake på skrulle-supper igjen etter å ha meska meg med tyske pølser og ost. Stor gryte med svart-øye-bønnesuppe i dag (hva nå disse bønnene kan hete på norsk???). Himmel - det fyller godt i en sulten og skrinn (??) kropp.

 

Nå når sommeren er over er det kanskje lettere å finne tilbake til fokuset som vi alle har klart å ha så lenge. Jeg kjenner igjen dette med å slippe opp flinkeriet, NinniR. Du har jo vært så superflink i hele vår med mye trening og fokus på inntak. Det er hardt å være så flink hele tida, og kanskje spesielt fordi det er slik en stor endring fra før, i alle fall når det gjelder mat og trim. Jeg har ikke vært inne og lest hos deg enda, men jeg håper at du har funnet tilbake fokuset. Kanskje det går an å være flink med måte ei stund? Kanskje hjelper det også at vi er flere i noenlunde samme båt og at det er mer liv på trådene nå som høsten kommer. Det som i alle fall er sikkert er at vi skal fortsette å være normalvektige!

 

Og du, metchen, holder stadig stand! Det er jeg veldig glad for å se. Det er nok riktig som du sier at vi må ha den sunne livsstilen med oss i lang tid, kanskje for alltid. GR-kringle er sikkert et bra alternativ til alskens tull-og-tøys som kroppen innimellom mener at den skal ha. Noen ganger handler det om å begrense skadeomfanget.

 

kess - klart vi er her fortsatt! Nåja, jeg mer sporadisk i sommer, men altså med ny giv i skrullehodet. Kjedelig at du falt av lasset litt, men nå er du tilbake og det er det aller viktigste. Jeg tipper at du er i en situasjon der mange av kiloene dine fortsatt er borte selv om noen ny-gamle kom på igjen. Godt å ha deg tilbake!

 

klem fra skrulla :)

 

...nå skal jeg inn å se hvordan det er med dere andre om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har vært riktig så bra. Jeg har vært på konferanse i Tyskland og mesket meg med alskens herligheter. De kan virkelig sine pølser, ost og brød der nede, gitt. Og KAKER! De mest himmelsk utseende kaker på hvert eneste bakeri...på nesten hvert eneste gatehjørne :). Dessuten har jeg smakt rikelig på ølet :).

 

Nå kan det se ut som om jeg har bare levd i sus og dus, men har vel hatt en tanke mer måtehold enn jeg kunne kommet til å vist i gamle dager. Dessuten hadde helten min og jeg 6 dager sykkelferie i forkant og det ble totalt over 420 km. Det synes jeg er hederlig trim, men det skal sies at det var ganske flatt mye av tida selv om vi hadde noen dugelig bakker å forholde oss til innimellom. Vi hadde det kjempefint! Sør-Tyskland er vakkert, folk er vennlige og maten er rikelig (...men jeg savna grønnsaker! Det er de ikke fullt så gode på). Vi har fått nye venner - dro sammen med en liten gruppe folk jeg delvis aldri har møtt og delvis bare snakket med etter 4 liter rødvin på en tilsvarende konferanse i fjor. Organisatoren hadde bobil som var på plass med all bagasjen da vi kom til nytt sted hver kveld og helten min og jeg bodde i telt de fleste nettene. Været var supert og selskapet upåklagelig.

 

All trimmen er nok årsaken til at jeg ikke har oppgang i netto vekt disse to ukene. Og nå er jeg klar for ny dyst. Sommerkiloene skal nok få merke hvem som bestemmer her i kroppen!

 

Ha en riktig god dag alle som er innom :) - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si det Skrulle, du er en racer til å skrive! Det ble fart i mange tråder her inne da du kom heim, plutselig lå det ei halv side med nye innlegg- trivelig:-)

 

Den turen din hørtes veldig deilig ut. Jeg ble litt nysgjerring, var dere på en organisert sykkelferie (ferdig pakke) eller dro dere på egenhånd? Du nevner en organisator...

Mannen min drømmer om en sykkelferie i europa og vi skal nok gjøre det når sistemann er ute av redet. Mannen min er en racer på sykkel så jeg må nok trene litt mer først. Alternativt kan jeg kanskje tukle litt med gearene på sykkelen hans?:)

På en organisert tur regner jeg med at det ikke handler om å komme først til målet. Når jeg og mannen går i fjellet klarer jeg godt å holde følge med han, jeg kan som regel "tyne" han litt også:)

På sykkel er det jeg som blir sittende med tunga som slips...

Det fine med aktiv ferie er jo at det blir plass til mye godsaker i regnskapet.

 

Ha en fin dag du også!

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jess, enten så klør det i skrivefingrene eller så gjør det så definitivt ikke det. Har vært tørrskrivd i sommer men nå bærer det visst utfor igjen :).

 

Den syklinga vår var ikke organisert som sådann. Det er en kar som pleier å dra på den årlige konferansen på uvanlig vis hvert år. I fjor kom jeg i snakk med han og kjæresten hans, og i et lett sløret øyeblikk hadde jeg uttrykt voldsom begeistring for konseptet og fant meg sjøl til å være 'inne' for årets begivenhet. Som altså var sykle så langt det lar seg gjøre på 6 dager og campe om natten. Det han gjorde var å finne ut omtrent hvor langt vi kunne sykle hver dag, arbeide seg bakover på kartet til et passelig sted og det var der vi starta.

 

Så det går det faktisk an å gjøre. Litt etter hvor god form man er i så går det fint an å sykle i feks Danmark eller Tyskland (eller kanskje til og med i Norge?) siden det er såpass flatt, og kanskje beregne dagsetapper på 50 km plussminus. Den korteste vi gjorde var 50 km, og den lengste var 100. Det eneste er at det ikke er så lett å se på kartet hvor langt det egentlig er. Jeg Googla gangdistanser på forhånd, men det viste seg at den virkelige distansen fort var 30-50% lengre. Men altså, når man har hele dagen, så er ikke 50 km så veldig langt. De dagene vi gjorde drøyt 60 km kjentes helt passelige ut for meg. Ikke sikkert at du trenger å tukle med girene, jess. Kanskje litt med bremsene slik at det subber litt hele tida hvis det kniper :). Med slike overhenggreier på bagasjebrettet går det an å få med ganske mye uten at det føles tungt. Det er veldig bra tilrettelagte campingplasser i Tyskland. Billig å telte er det også. En del steder leier de ut rom i tillegg.

 

Ser der ja, klarte å skrive en romslig epistel igjen :). Nå skal jeg skrive litt på oppgaven min - vi får se om fingrene er like skriveglade da...

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå sånn ferie hørtes utrolig bra ut! :) Vi har også snakket om å gjøre noe sånt, samboeren min er veldig sykkelentusiast og har syklet birkebeinerrittet nå i helgen. Han kom faktisk hjem med to broskyrer på sånne organsierte sykkelferier tidligere i sommer. Da hadde han fått tips fra en kollega som hadde vært på det. Så det står på ønskelisten her i huset. I fjor var jeg og en venninne på sykkelferie på Bornholm i en uke. Syklet ikke så lange etapper som dere har gjort, men fikk jo en liten smak. Camping er også veldig stas synes jeg, har så mange gode barndomsminner fra campingferier i tyskland og ellers i europa. Og noe av det beste er jo at når man sykler 5-6 mil eller mer kan man jo ikke ha dårlig samvittighet for å kose seg riktig så mye på kveldene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info.

6 mil skal være helt overkommelig, helt sant. Iallefall hvis det ikke er så altfor mange høydemeter.

Tørrskrivd??? Artig uttrykk! :)

 

Jeg måtte smile litt for meg selv da jeg hørte om hvordan turen kom i stand, helt Skrulle:D

 

Nå har jeg vært halvannen time ute i marka, i lag med naboens hund. Det høljeregnet og jeg ble SØKKVÅT. Det skvatta i skoene og tærne var som rosiner i skoene da jeg kom hjem. SÅnn er det når man ikke kler seg etter været:-)

Jeg fryser ikke så lett, så innimellom kan det være deilig å bare slafse rund klissvåt.

 

Etter en varm dusj ble jeg fryktelig snoken på noe godt. Det merkes at formen er bedre;)

Løsningen ble vafler av et par egg, 40 gr sammalt hvete, 10gr kli, suketter, ei SS ekstra lett rømme, vann. Smører jernet med1kcal sprayfett. Det høres sikkert helt krisemat ut men jeg syns de er helt ok. Som tilbehør hadde jeg 200gr ferske jordbær m/litt sukrin og ei ss av den rømmen.

Jeg kom opp i 1650 i dag, trimma bort 600kcal så regnestykket går nok opp.

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, IC, sykkelferie er herlig! Det er mange fine organiserte turer å hive seg med på hvis man ikke har lyst til å lage opplegget sjøl. Camping er herlig når været er greit, men må innrømme at jeg blir litt muggen hvis det regner hver dag. Inne i teltet er det jo somregel ok, men alt blir så vått :). Helten min hadde sin første campingopplevelse og syntes det var helt topp. Tenk, vi klarte å sette opp telt uten å krangle! Mest fordi jeg var supertålmodig med helten min. Han tror at han er den praktiske av oss, mens jeg i hemmelighet mener at det er det jeg som er... hmmm...hvordan blir dette nå, tro?? Med noen mil om dagen er det virkelig god plass til å kose seg med det som dukker opp av herligheter underveis - så sant, så sant.

 

Enig i at det kan være ganske befriende å bli søkkvåt når man kan gå inn og vrenge av seg og bli tørr og god igjen fort, jess. Jeg er litt frysen og må passe meg for å bli for kald på tur for da blir jeg liksom ikke varm igjen. Fantastisk trimuttelling på deg i dag også - rosintær er rare og fine og fungerer helt utmerket. Herlig å kunne låne turkompanjong. Forøvrig synes jeg at vaflene dine så kjempegode ut, jeg! NAMME! Takk for oppskrift, tror jammen jeg skal prøve dette en dag. Har blitt så vant til å bruke fullkornsprodukter at jeg ikke tenker på at det smaker annerledes lenger. Nesten utelukkende pasta og ris på fullkorn og har også funnet gode fullkornsnudler i senere tid. Pizzadeigen min er 100% fullkorn (selv om jeg nå har eksperimentert med litt havregryn i tillegg). Men jeg synes det er deilig med hvitt brød innimellom altså, problemet er bare at jeg ikke blir mett!

 

Hadde deilig middag med stekt ørret. I ovnen lagde jeg en form med et lag av poteter og purreløk og litt hvitløk som jeg bakte ei stund. Deretter heiv jeg oppi squash og kutta tomat med litt krydderblanding og et tynt lag med lettost og bakte videre. Ble kjempegodt, men holdt visst ikke mettheten i magen spesielt lenge for i kveld har jeg vært fysen også. Spist masse jordbær og blåbær med melk og litt kornblanding. Simpelthen elsker bær! Gruer meg til de er borte for denne gangen. Heldigvis er det bjørnebær i fleng så skal plukke og hive i fryseren.

 

Nå ble det visst natta for meg. Er så trøtt om dagen og da er det stas å finne dyna mi :) - skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si du er en aktiv dame. Aktivitetsferie de lux. Høres veldig spennende ut. Jeg er et campingvesen som liker meg ekstra godt når det er opplett :) Dagene er svært travle for tiden, men har rukket å trene to ganger allerede denne uken så jeg er godt i gang. Er fortsatt i gul sone, men har som mål å jobbe meg nedover. Er riktig så flink så - synes jeg selv- he he. Klemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkogtakk, 2neA. Godt å se at du trimmer og spiser sunt. Gul sone på vei nedover er da alldeles fabelaktig det :). Det var deilig med ferie, men det er jammen godt være hjemme igjen. Hodet er fortsatt på riktig plass og i dag har jeg til og med begynt å telle kalorier igjen, noe som nok er bra siden jeg fortsatt befinner meg i rød sone :). Kunne sikkert fortsatt å ta overslag og være sunn og rimelig forsiktig, men kjenner at jeg må til med sterkere skyts, mest fordi det kjennes godt ut å ha kontroll. Litt rundregning blir det til likevel. Endte på drøye 1700 kcal i dag og det er ok, tror jeg. Skal prøve å holde meg omtrent på dette noen dager så får vi se.

 

Ulempen med slike sykkelferier er vel at det går inflasjon i sykkeldistanser. 20 km ser liksom litt snaut ut nå, men jeg må minne meg sjøl på at disse får plass i et travelt liv mens jeg på sykkelferie kunne suse rundt og ikke tenke på andre ting. Føler likevel at det er viktig å utfordre meg sjøl litt slik at jeg velger trimløsninger som er litt mer omfattende enn det minimumet jeg kan få til. Var flink og sykla 'den lange veien' til jobb i dag og det tar rundt 45 minutter. Hjem ble det 'den korte', men i alt drøyt 20 km så er greit fornøyd med egen innsats.

 

Tenker stadig at jeg skal sette meg ned og skrive målliste for denne høsten etter inspirasjon fra IC242, men har mye jobbgreier å forholde meg til om dagen og klarer ikke helt å få det til. Jeg vil at målene mine skal være oppnåelige men likevel en tanke ambisiøse. Kan jo selvfølgelig revidere utover. Uansett: jeg vil gjerne tenke grundig gjennom hva jeg ønsker å oppnå.

 

Akkurat nå føler jeg meg veldig husmoderlig. Jeg koker nemlig kraft av restene av en skinkegreie vi hadde til middag så nå skal skrulla lage mer suppe! Hurra! Hadde røkt skinkekjøtt med salat og spinat-/fennikelrisotto i dag. Lagde denne risottoen tidligere i sommer og har drømt om den siden. NAMME :). Risotto er vel ikke det lureste man kan ha kalorimessig, men jeg modifiserte litt og alt i alt ble det ikke så galt. Mye salat gjorde susen.

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, spinat/fennikelrisotto høres supergodt ut! Får også lyst til å prøve sykkelferie når du skriver om det. Det må jo være en flott måte å oppleve et nytt land på.

Det slår meg når du skriver om mat og "utskeielser" at det nok har skjedd noe i løpet av livsstilsomleggingen - det du nå regner som utskeielse tipper jeg er mye mer moderat enn det kunne vært før i verden.

Dette har jeg merket selv også, og det vil jeg holde fast på! Ikke miste gangsynet igjen, slik at det som skulle være kos fører til mistrivsel :)

Driver du fortsatt med kampsport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risotto er ikke så mye verre enn annen ris dersom man holder igjen litt på osten /velger lettere ost (västan, vellagret 10% fra sverige anbefales) og hvitvinsedikk i stedet for hvitvin. Dessuten er det mektig så man spiser ikke så mye.

 

Oppskrift? Har aldri sett spinat og fenikkel i - vi bruker som regel tørket(og oppbløtt) kantarell eller sukkererter/grønne erter.

 

Ellers tror jeg Milla er inne på noe vestentlig mhp utskeielsesstørrelsen. Ulempen er jo at med våre slanke og smekre kropper så forbrenner vi heller ikke like mye som før... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milia: Joda, terskelen for hva jeg regner som utskeielser er helt klart endra! Og ikke minst har frekvensen gått kraftig ned. Jeg har nok levd litt vel mye i sus og dus i sommer, men nå har jeg funnet tilbake til den gode gamle følelsen av at det er forskjell på hverdag og fest som jeg hadde i perioden jeg gikk ned i vekt. Da hadde jeg utskeielser med ujevne mellomrom, men klarte alltid å finne tilbake til hverdagsmoduset. Jeg var faktisk litt bekymra for at jeg hadde mista denne evnen til å ta tak igjen, men jeg tror at det rett og slett var sommeren som kom og tok meg litt :). Så gangsynet er atter klart for mine uskyldsblå. Jeg driver fortsatt med kampsport, eller dvs vi har sommerferie akkurat nå. Det var så få som kunne komme i august og september, så vi starter igjen i oktober. Må understreke at jeg ikke er særlig godt kampsportemne og ikke har spesielle ambisjoner utover det å lære å utfordre kroppen og psyken min samt å få litt skikkelig fysisk fostring en gang i uka.

 

Risottoen min ble riktig så god den, smg! Det er jo litt mektig, men det er utrolig hva som går i grisen. Jeg klarer i alle fall å spise masse! Deilig med kantarell i risotto også, men her i huset er det noen som ikke vil spise sopp. Jeg bruker 300 g ris (ellers blir det så innmari veldig mye!) og 500 g spinat (som forvelles), 1 liten fennikel, samt 2 sjalottløk og 2 hvitløksfedd. Hadde ikke Creme Fraiche, så brukte lavkalori yoghurt naturell og det fungerte helt fint. I prinsippet freser du hakka fennikel/sjalott/hvitløk i litt olje et par minutter. Har deretter i risen (rørerøre) ett minutt eller to. Deretter hvitvin (1 dl) eller bare litt kraft som koker opp og deretter sper kraft med jevne mellomrom til passe konsistens. Jeg brukte hjemmelaget (husmoderen slår til igjen :) grønnsakskraft og det ble bra. Ellers går det an å bruke buljong, bare pass på litt slik at det ikke blir for salt. På slutten er det oppi med forvella hakka spinat og tilslutt ca 1 dl Creme fraiche/yoghurt og ca 40 g parmesan eller pecorinoost. Smak til med salt og pepper og deretter spise! På 300 g ris ble det omtrent 1100 g risotto (og rundt regna 135 kcal pr 100, med mindre jeg regna feil), så vi har hatt rester. Det er litt skummelt, altså, for det er litt fristende å snoke i kjøleskapet :). Men putta i plastcontainere med omtrent kcal-mengde og da gikk det forbløffende greit. Nå er det tomt!

Den originale oppskriften finner du på http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Pasta-og-risotto/Risotto/Risotto-med-spinat.

 

Det var dette med forbrenning på smekre kropper, ja. Frustrerende at det må jobbes så mye hardere! Jeg har en tanke om at jeg gjerne vil ha anledning til å spise mye og god mat og innimellom kose meg litt ekstra og da må jeg rett og slett trimme mye. Liker godt å være i bevegelse så det er forsåvidt greit. Det eneste er at det er ganske tidkrevende. Men noe skal man jo drive med og jeg er heldig som kan sykle til og fra jobb. I dag kom jeg meg endelig på yogatrening igjen. Det er ukristelig tidlig på morgenen, så har slitt litt med å finne motivasjonen til å komme i gang igjen. Men det er veldig deilig og nå har jeg tenkt at jeg skal få til minst 1 dag med yoga hver uke, helst 2...eller 3....oi, det er da lov å drømme?

 

Leste i Teknisk Ukeblad om Knut Søby som var i verdensklasse i roing på 70-tallet. Han er nå en motivator for næringsliv og sportsfolk og sier at hvis man ikke jobber med å tro på at man skal klare noe og visualisere hvor man skal så er det ikke så lett å komme dit. Å ta et steg om gangen og se hva som skjer fører lite med seg etter hans oppfatning. Å ta et steg av gangen på vei mot et mål er noe helt annet. Jeg er fascinert av tankegangen, men må innrømme at jeg sliter med å benytte den i praksis. Ja, ikke for det, vi her inne har vel på en måte brukt deler av denne tankegangen, selv om vi underveis i prosessen kanskje endret tanken på hva som var det endelige målet. Jeg trenger i alle fall å sette meg mål og finne ut hva som skal til for at jeg kommer dit.

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Har skumlest litt, og ikke minst og sykkelturen! Må bare si at det var en herlig variant det der m en som kjører bagasje. Det synes jeg er det mest pesete på tur, å drasse på den.... nåja, skal vel ikke skryte av den største erfaringen, men jeg har god innlevelse :) kommer langt med det!

Må bare si at den var utolig bra om deg og helten og å sette opp telt. Jeg kommer fra en serdeles fingernem slekt, alt fikses. Her hjemme har vært så mange slike prøvelser for jeg tror også at gutta klarer seg best hvis de tror de kan. Etter alle de åra sammen har jeg sluppet opp litt og rister litt på hodet av og til. Men det skal sies, min kjære blir stadig bedre. Og jeg så jo heller ikke min far før han var i førtiåra :) .

Ellers må jeg si at jeg er mest glad for at du faktisk spiser herlige kaker i tyskland og ditt og datt. Når en går ned så mye kan den herlige rusen av å mestre, få tilbakemeldinger på hvor standhaftig man er blitt og å alltid skape situasjoner som gjør at folk bare må kommentere nedgangen og prestasjonen ta helt over. Jeg har ei bekjent som har gått helt i den grøfta. Sist vi var sammen var det virkelig sykelig, egentlig greit for jeg blir vanligvis provosert. Nå ble jeg bare bekymret på hennes vegne. Men det flotte er jo at du henter deg snart inn igjen og holder gode hverdagsvaner.

Lykke til mot grønt!

Har du stemt foresten? Håper du gjør det selv om du bor i utlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du tar deg en tur innom, steg. Og selvfølgelig ikke minst at du er i siget igjen! Joda, har tenkt å stemme, så skal sende stemmebrevet mitt på mandag. Har slitt litt med å bestemme meg for hva jeg skal stemme siden jeg er i politisk gråsone. Skal man stemme etter hva man tror er best for seg sjøl eller for hele samfunnet? Og hva er i så fall best for samfunnet?? Men jeg synes at det er viktig å stemme, rett og slett fordi jeg ønsker at framtida skal bli best mulig for meg sjøl, landet mitt og hele verden. Oioioi, ser at det kan virke som om jeg har overdrevent tro på min egen lille stemme :). Men i mange land får ikke alle mennesker lov å stemme, noe som er en stor skam, og jeg mener det er viktig at vi verdsetter denne retten til å stemme. Men nok om politikk!

 

Jeg har ikke på noen måte vært fanatisk i matfatet etter at jeg begynte på GR, og altså heller ikke på årets ferie :). Det er deilig å kunne spise kaker, men jeg har altså kommet meg etter ferierusen og kjenner at det nok ikke kan bli kaker riktig hver dag. Og når kakefokuset er borte så frister det atter med bær og frukt. Nåja, ikke for det, sitter i skrivende stund på jobben og her står det kjeks på benken. De ser unektelig gode ut og jeg hadde vel klart å presse ned en kjeks eller tre. Men heldigvis så skriker ikke lillemagen etter kjeks så da går det greit. Jeg tør ikke ta den minste lille bit...for jeg vet at da våkner rampen i skrullemagen.

 

Har klart å holde meg rundt 1700 kcal de siste dagene og når jeg er bevisst på å benytte magre matvarer så er det nok mat. Men det er klart at det krever at jeg holder fokus hele tida. Det er jo plass til både kjeks og annet snadder, men det koster så mye i regnskapet når jeg i tillegg har lyst til å spise godt med skikkelig mat. Takker for inspirasjon fra jess til å starte med telling og skriving igjen. Det virker dette. Siden første veiing etter ferien har jeg gått ned 1.2 kilo, og selv om jeg innser at noe er reisevæske og generelt ferievæske så tipper jeg at total nedgang er større enn om jeg skulle holdt meg på *sånn omtrentlig* inntak. Jeg vet jo at skikkelig kustus på inntaket hjelper, hadde bare glemt hvor effektivt det er!

 

Kom meg på yoga på formiddagen i dag også og er kjempefornøyd med det. Med sykling til og fra jobben og en rusletur til sentrum blir det brukbart med trim i dag. Men nå skal jeg spise supplunsj! Hurra!

 

Riktig god dag til alle som er innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en bra dag. I alle fall etter forholdene bra siden jeg er stressa om dagen og generelt har litt kort lunte. Jeg har gjort litt småtterier i heimen og admin-ting. Ikke det morsomste, men må til innimellom.

 

Har laget fæl bønnesuppe etter en oppskrift i en Nigella-bok. Mulig at jeg gjorde noe feil eller at den rett og slett ikke passet smaksløkene her i huset. Med masse tabasco og lott yoghurt naturell i ble det likevel spiselig. I alle fall ble jeg mett og god og kan se fram til et par mettende suppelunsjer neste uke :). Bonusen er jo at det er skrekkelig lite kalorier. Jeg kaster mat en sjelden gang hvis det er altfor ille, men her veier altså fordelene opp for den noe lurvete smaken.

 

Var også ute på en snau 3 mils sykkeltur med helten min. Hadde overskudd og lyst til å stå på litt ekstra og er kjempefornøyd med egen innsats. Alt i alt synes jeg at det går bra på livstilsprosjektet om dagen. Spiser sunt og magert og trimmer godt. I dag er det pizzadag her i huset og det er jo alltid stas! Har satt av plass i budsjettet mitt og gleder meg allerede veldig :).

 

Riktig god kveld! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er om dagen, det er godt å høre! Har ikke så mye å melde eller kommentere om, så tror jeg nøyer meg med et kort innlegg denne gangen. Jeg leser det du skriver og kjenner noen positive vibber som når helt over havet :) Vi kommer oss sakte men sikkert inn på rett kjøl etter sommeren alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kess - klart vi er her fortsatt! Nåja' date=' jeg mer sporadisk i sommer, men altså med ny giv i skrullehodet. Kjedelig at du falt av lasset litt, men nå er du tilbake og det er det aller viktigste. Jeg tipper at du er i en situasjon der mange av kiloene dine fortsatt er borte selv om noen ny-gamle kom på igjen. Godt å ha deg tilbake!

[/quote']

 

Takk for det Skrulle! :)

Ja nå er jeg endelig her igjen. Har vært syk og ikke fått trent, men vært veldig nøye med maten så det har gått bra. Nei da, jeg gikk heldigvis ikke opp alle kiloene igjen, og nå har jeg allerede gått ned ca halvparten, og har fullt fokus framover, så jeg er ganske fornøyd likevel.

 

Blir mye suppe på meg også og man får jo noen favoritter etter hvert, men den bønnesuppa hørtes fæl ut, tror ikke jeg skal prøve meg på den, nei (he, he)

 

Ha en sunn og fin tirsdag alle sammen!!!!!!:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...her går det oppover på vekta selv om jeg har vært superflink! Nåja, det gikk nedover først, men siden søndag har det dratt på 600 g. Er det mulig??? Ikke lukta på hverken alkohol eller sjokolade i det siste. Får satse på at det er mye vann eller noe i kroppen som skal ut. Føler meg kanskje bittelitt hoven i hender og føtter...ønsketenkning?? Sur ble jeg i alle fall da jeg gikk på vekta i dag :mad:. Uansett, det går ikke an å gi opp, så nå er planen å late som ingenting og fortsette i godsporet. Kroppen må da gi seg til slutt? Godt dere har trua, IC og kess.

 

Flott at du er så godt i siget, kess. Dette kommer du til å klare fint. Vet jo hva som skal til. Jeg lager mange typer bønnesupper og de blir (nesten) alltid gode. Men man kan ikke vinne hver gang, vel?

 

I går lagde jeg wok med tofu for første gang. Jeg har smakt tofu noen få ganger tidligere og aldri vært spesielt imponert. Nå om dagen er jeg i veldig matutprøvingsmodus (derav svart og fæl bønnesuppe). er litt ekstra inspirert til å prøve vegetabilske produkter siden vi har ei ny jente på jobben som er veganer. Hun spiser dermed ingenting som har hatt noen befatning med dyr overhodet. Det er ganske spesielt, må jeg si. Og ikke noe jeg har behov for å begynne med, kjenner jeg. Selv om jeg lar meg fascinere av livsfilosofien. Uansett, i går ble det marinert tofu med wokgrønnsaker og nudler i soya/ananassaus. Var veldig godt, selv om jeg fortsatt er usikker på om jeg liker tofukonsistensen. Det er jo mange forskjellige typer og den jeg hadde er fast men har veldig lite tyggemotstand. Tofu smaker i grunnen ingenting og er kjedelig uten ekstra smaker. Tar smak av det du marinerer i og med marianade av soyasaus, chilli, hvitløk og ingefær så smakte det deilig i følge skrulleganen. Helten min var litt avventende også, men han sa at han gjerne ville ha flere sjanser, så det er et godt tegn! Det fine er at tofu er masse protein og lite kalorier (105 pr 100 g i den jeg brukte i går). Blir god og mett! Forresten, kanskje soyasausen er medskyldig i vektoppgang?? Er jo ganske salt. *krysse fingre*.

 

Ha en riktig god dag alle som er innom! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...enda mer surving fra denne kanten. Er så innmari sulten i dag. Har nå spist alt jeg hadde tenkt å spise fram til middag i dag. Klarer ikke å tenke på noe annet enn mat :mad:. Det betyr at jeg kanskje kommer til å gå på en smell i dag, gitt. Sitter hjemme og jobber for tida og veien er veldig kort til skapene. Prøver å velge lure ting i alle fall. Lurer på om det er psykisk siden jeg har gått opp eller om det kan være kroppen min som mener at det er hungersnød?

 

Har lovet meg sjøl at jeg skal komme meg ut på en skikkelig tur om ikke annet. Dessuten skal alt noteres ned og da er der bedre at det er ekstra mat i stedenfor sjokkis :).

 

- surve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...