Gå til innhold

skrulleloggen


Gjest skrulle

Anbefalte innlegg

Gjest skrulle

Takk for besøket, svusj! Håper at du storkoste deg på Eagleskonsert. Nei du, den vekta drar med seg mange tanker. Jeg merker at jeg må kjempe ganske mye for å godta gule soner. Sunn fornuft tilsier at gule soner kommer jeg inn i av og til, med mindre jeg lever et veldig regelmessig og strikt liv og det vil jeg jo ikke! Jeg vil ha muligheten til å kose meg med noe ekstra godt innimellom. Men det fornuften sier og det jeg kjenner er ok er ikke alltid helt sammenfallende. Jeg går ut fra at dette er en av de store utfordringene ved å holde vekta.

 

Ser at du er i gul sone om dagen også. Jeg ser jo for meg at ved å leve som normalt ei stund at kroppen stabiliserer seg, men jeg innbiller meg at det kan ta litt tid. Og jeg lurer på hvor strikt man må leve da? Hvordan gjør du det når du har en kilo du vil bli kvitt? Reduserer du kalorimengde ei stund eller er du bare veldig nøye med hva du spiser? Men det er jo en utfordring når man ikke vil være flink :). Men som du sier er det greit også. Så lenge vi holder oss innenfor det området som er ok og ikke lar kiloene sakte men sikkert gå på igjen. Og klarer å kose oss i 'ikke-flinkheten'...for hvis det bare kjennes som et nederlag å være i gul sone, så får vi enten flinke oss slik at vi kommer i grønn igjen eller jobbe med tanken om at gul er greit, om det så varer hele sommeren!

 

Jeg synes den topprunden bak huset ditt høres helt super ut, jeg! Kjekt å se at du løper runden din med godt overskudd :). Jeg hadde det slik at jeg var redd for å ta meg ut for mye ved løping. Det hjelper når kroppen har blitt sprekere og når jeg har blitt mer vant til å løpe, synes jeg. Ellers synes jeg pulsklokka mi gjør en kjempejobb der, for så lenge jeg er innenfor et bestemt pulsområde så vet jeg at jeg har kontroll. Da ligger jeg på toppen i pulsområdet mitt og tør jeg å dra på litt innimellom når jeg har litt ekstra overskudd og er jeg litt sliten eller lat så legger jeg meg lavere i puls. Tror ikke du skal være redd for å hvile på den løpefølelsen...bare hold trimmen ved like. Jeg tipper at du er i litt bedre form, bare ;).

 

Ønker deg en riktig god dag! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 373
  • Created
  • Siste svar
Gjest skrulle

Søndag kom jeg som forventet inn i gul sone, mandag tilbake i grønn med et skrik, tirsdag i gul igjen. I dag er jeg godt tilbake i grønn sone og puster letta ut. Veide rett under 70 i dag (ned 1.4 kilo siden i går!), så enten er jeg dehydrert i dag eller så var jeg overhydrert i går. Nåja, med så god margin har jeg tro på at jeg er tilbake i grønn og nå skal jeg ikke tøyse det til med tull og fanterier! I dag skal jeg øke til 1900 kcal.

 

Jeg må innrømme at denne gulsone-berg-og-dalbane-tida som i prinsippet har vart siden påske har vært frustrerende. Skrev i det forrige innlegget mitt at er jeg i gul sone så får jeg enten godta det eller gjøre noe med det. Å være grinete fordi jeg er i gul sone er bare tull! All sunn fornuft tilsier at det er greit å være i gul sone innimellom. Men jeg finner det veldig vanskelig å følge mine egne ord, altså ;).

 

De siste ukene (unntatt fredag) har jeg tenkt altfor mye på inntak og trening. Jeg hadde telle- og skrivefri fre-søn og det var veldig deilig. Likevel har jeg gjort overslag i hodet og tenkt mye på hva jeg har putta inn og synes det har tatt altfor mye plass. Ikke helt klart å nyte litt ufornuftige valg. I tillegg har jeg tenkt altfor mye på telling av forbrente kcal og slik vil jeg ikke ha det! Jeg vil at trening primært skal kjennes godt ut for hodet og kroppen. Jeg har de siste dagene forsøkt i større grad enn før å dytte ufruktbare tanker vekk. Jeg vil ikke telle is i antall km sykling!

 

Jeg har tenkt mye på at jeg skal gjøre ting som jeg blir glad av. Jeg har altfor mange seinsommere hvor jeg har lurt på hva som skjedde med våren og sommeren. Hvordan kunne det bare plutselig være over uten at jeg merka noe? Selv om jeg vet at det nærmeste halve året kommer til å bli stressende og kreve mye arbeid (Vil klare å levere oppgaven før jul!!) så skal jeg finne tid til å ha det godt. Faktisk har jeg klart å gjøre noen av disse lykketingene allerede, så nå er det bare å fortsette!

 

Jeg skal altså

* Nyte sommeren når det er fine dager. Dvs piknik, grilling og ofte spise ute i hagen

* Sykle den nye lange ruta som i stor grad går langs stier og kjerreveger til jobben når jeg har tid og det ikke regner

* Gå ut i hagen på fine dager og kikke og sniffe på det som gror

* Gå ut i hagen på regnværsdager og kikke og sniffe på det som gror

* Kikke på og lytte til alle de fine fuglene og dyrene som bor i området

* Trene jevnt og godt (og innimellom hardt slik at jeg kan kjenne) at kroppen virker og har overskudd

* Trimming uten at det primært handler om kaloriforbruk

* Plukke jordbær og spise masse av dem!

* Lage sunn og deilig mat

 

I tillegg er det viktig for meg å kunne spise is uten dårlig samvittighet (men ikke hver dag!) og gjerne ta meg et lite glass eller tre (slett ikke hver dag!). Disse tingene gjør jeg jo innimellom allerede, men nesten alltid med en grundig overveielse om jeg har plass i regnskapet mitt. Kanskje er det slik det må være i framtida? Jeg håper jo ikke det.

 

I går hadde helten min og jeg en fantastisk kveldstur på sykkelen. Her ble det mange lykkeingredienser. 25 km nesten uten å bekymre meg om kaloriforbruk (trolig fordi jeg hadde 600 kcal forbrente kcal allerede). Vi sykla langs stier og kjerreveger til byen der vi spiste is (kjempa hardt og bestemte at det var ingen grunn til å ha dårlig samvittighet!). På veien så vi masse små og store lam, kaniner og en and med 17 (!) andunger svømmende rundt. Enten har hun to kull eller så er hun barnevakt, for de var i to forskjellige størrelse. De minste var veldig nye for de var bittesmå og nesten helt runde. Alldeles nydelige!

 

Jaja, dette ble langt og navlebeskuende. Hvis noen har giddi å lest alt dette er jeg imponert! Nåja, det gjør godt å skrive av seg noen tanker.

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg leste det hele ;) Synes du skriver fornuftlig om hva du skal gjøre fremover og fokusere på lykke. Det var noe i den dur vi pratet i vei om på den muntlige høringen. Om kronisk syke mennesker som lar sykdommen påvirke livet i så stor grad at det går ut over livskvalitet. Kanskje kan man kalle tendens til overvekt for en kronisk sykdom (vi vet at vi har det i oss å klare å bli overvektige i alle fall). Man må kunne ta valg som ikke går (i for stor grad) på bekostning av livskvalitet. Leve med sin kropp, som den er - som du klarer å holde den med de valg du gjør, ikke på tross av den eller at alt man gjør dreier seg om å bevare kroppen i en modus som føles ubehagelig. Jeg har prøvd å stabilisere meg på en for lav vekt tidligere og slet med mye følelser rundt det. Måtte innse at det overhode ikke var noe poeng i å veie så lite og at jeg trives bedre når jeg kan spise normale mengder og ikke kontrollere alt! Trening skal som du sier være gøy, ikke primært kaloriforbrennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

O, brave jente! Tenk at du gadd å lese alt :). Og takk for kloke betraktninger.

 

Joda, kroniske er vi nok på et vis, selv om vi ikke trenger å forholde oss til symptomer, medisiner og frykt for invalidisering eller til og med tidlig død. Livskvalitet er helt klart viktig for alle mennesker uansett ståsted, og å finne fram til balansen mellom det vi ønsker og det vi faktisk kan oppnå...og hvilke parametere som befinner seg i området i mellom. Mat og drikke er viktig for meg, men jeg må likevel kjenne på at det også er viktig å ha en sunn og frisk og bevegelig kropp som jeg synes er helt grei å se på i speilet.

 

Jeg så slutten på et program om overvektige amerikanske tenåringer her om dagen. Hun ene var 13 år og hadde tatt gastrisk bypass. Hun hadde forandret adferd fullstendig etter operasjonen - 6 måneder senere hadde hun gått ned en god del og hadde et mye bedre liv med høyere selvtillit og mange venner. Men det er klart, det koster mye også. Hun blir mett etter bare bittelitt mat og må leve med mange typer kosterstatning resten av livet. Hun snakket om sorgen hun føler når hun tenker på at det er mat hun ikke lenger kan spise og at hun ikke lenger klarer å spise for eksempel en hel burger. Hun var jo veldig ung og moren fortalte at hun var redd for at datteren en dag ville si at hun angra på operasjonen. Dette var tross alt en forandring for livet!

 

Nei, det å finne en passelig vekt slik at det går an å kose seg innimellom er veldig viktig. Jeg tror fortsatt jeg er fornøyd med 70 pluss minus litt og jeg tror det er oppnåelig over tid. Men må lære meg å takle gule soner bedre ;).

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

De siste tre dagene har jeg heldigvis holdt meg i grønn sone. Veide halvkiloen mer i går og tilbake på onsdagens vekt i dag. Det er herlig og betryggende for da vet jeg at det stemmer at jeg er i grønn akkurat nå. Har vært veldig bevisst på å drikke mye vann så dehydrert er jeg nok ikke.

 

Det blir mye trening om dagen og det er alldeles herlig! Så langt denne uka har jeg like mange tp som jeg normalt har på ei uke. Godt å ha litt å gå på, for det er ikke sikkert at det blir så mye trening denne helga. Tror at jeg har kommet meg på et nytt treningsplan for kjenner at jeg gjerne vil trene mye nå og at kroppen har godt treningsoverskudd. Jeg har høyere gjennomsnittsfart i bakkene mine og velger generelt lengre ruter til jobb. De siste gangene jeg har vært på kampsporttrening har jeg hatt større overskudd og bedre kroppskontroll enn før. Vi får se om det varer når det blir dårligere vær ;).

 

Blir helt overveldet over at det er *jeg* som skriver om trimming på denne måten. Har vel alltid vært flink til å delta på organiserte gå- og sykkelturer med jobben, og har nok hatt en relativt sterk kropp for jeg har nå klart å henge godt med. Og vært ganske flink til å gå turer på egen hånd også, både lange og korte. Men det har aldri vært med det helt store overskuddet. Jeg var aldri med på organisert trening da jeg var yngre og jeg var ikke begeistra for gym. Det hadde nok noe med mangel på oppmuntring og mestring, tror jeg. På skolen ble vi alltid målt etter hvor fort, langt, høyt, antall mål...etc. Og mine foreldre, som jeg var helt utrolig glad i og som sikkert gjorde det beste de kunne for meg, var ikke flinke til hverken å dra meg med på fysisk forstring eller til å oppmuntre til det.

 

Det er herlig å finne en ny selvfølelse inni skrulla - en som jeg (nesten) helt har funnet fram til sjøl og som er på et område jeg aldri trodde jeg skulle finne. Nå tør jeg å prøve - jeg tør i større grad å feile - og jeg innser at det er helt greit å sette standarden i forhold til meg sjøl. Det vil si at jeg nå i større grad tør å utvikle min egen fysiske kompetanse uten å bry meg så mye om hva andre klarer. Noe klarer jeg helt supert...og noe blir jeg gradvis flinkere til. Kampsporten min er helt super når det gjelder dette. Der er utvikling av hvert enkelt individ i fokus. Vi jobber med å utvide både de fysiske og mentale grensene våre.

 

Nei, nå må jeg slutte med denne skravlinga. Planen er at jeg skal lese og skrive hjemme i dag.

 

Ønsker alle en riktig god dag! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt en helomvending når det kommer til trim og trening. Frem til jeg var 20, nesten 21 år, trente jeg ikke i det hele tatt. Hadde dårlig karakter i gym både på ungdomsskolen og videregående. For min del ble litt av gleden ødelagt med en håpløs gymlærer på ungdomsskolen som favoriserte de som drev aktivt med idrett på fritiden. Det var kanskje halve klassen, resten ble i hennes øyne sett på som håpløse tilfeller uten mulighet til å få til noe....! Jeg var som deg heller ikke med på noe organisert idrett som barn/yngre. Jeg spilte piano, gikk på malekurs og teater. En kreativ sjel ;) Fortsatt driver jeg med piano og skriver mye musikk. Noe er også "utgitt" på internettet, men jeg tør ikke helt å skrive hvor her på disse sidene! :) Kanskje det blir popstjerne av meg en gang i tida.

 

Nå er det sportsbutikken jeg helst vil bruke penger i og ute med joggeskoene eller sykkelen evt på treningssenter eller friskis og svettis jeg vil bruke tiden, tidligere satt jeg bare inne som en liten bleikfeit fjortis :) Nå har det gått over en uke uten skikkelig trening og i dag (NÅ!) skal jeg bare ut en tur! Ha en super helg med treningsglede Skrulle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

takktakk, IC! Blir jo litt nysgjerrig på disse låtskribleriene dine, men du gjør jo selvfølgelig lurt i å ikke si hva og hvor. Jeg har vel også pleid å være mer på den kreative enn sportslige sia oppigjennom. Det er imidlertid en glede å oppdage nye sider ved meg sjøl!

 

Så langt en super helg, men dårlig med treningsglede :). Vi har hatt foreldrene til helten på besøk og siden det var meldt dårlig vær brukte jeg det som unnskyldning for å lage mye mat i går! Hjemmelagt suppe og brød til lunsj. Til middag var det tapas med masse deilig mat og det tar jo evigheter å lage når mye av det lages fra bunnen av. Men kjempedeilig ble det og jeg hadde en fin dag med mye løping til og fra kjøkkenet.

 

Og ...det betyr altså at jeg ikke har trent denne helga i det hele tatt. Planlegger å ta meg en luftetur i ettermiddag. Blir godt det, spesielt også fordi jeg hadde fridag i spisinga mi i dag og det ble mye god og tildels ikke spesielt sunn mat ;). Inn i gul sone igjen i morges så nå gjelder sunn fornuft noen dager framover. Jeg skal fortsette å holde meg til 1900 kcal og dermed for første gang ikke redusere inntaket etter en utskeielse. Håper at noen lure dager rydder opp i gårsdagen!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Ble ei mil med jogging/løping på en drøy time i dag. Veldig fornøyd med meg sjøl :). Da har vel noe av gårsdagens synderier fått bein å gå på håper jeg. Føler meg priviligert som har klart å komme på trivselsvekt, kan spise god og sunn mat og skeie ut innimellom samt ha overskudd og helse til å trimme skikkelig. HURRRA!

 

Lang dusj etterfulgt av smootie med jordbær, blåbær, banan, skumma melk og yoghurt. I kveld er det pizza og det er ukas kulinariske høydepunkt her i huset :o! Ikke telt kalorier i dag, men mener at inntaket blir så noenlunde greit. Sinnsykt lei av å telle og notere kalorier så nå har helgene blitt kaloritellingsfri. Kjennes godt ut og ser ut til å fungere greit.

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får meg heller ikke til å telle noe som helst om dagen. Foreløpig har jo i grunn vekta gått ned, i alle fall ikke opp, for min del. Kan jo heller spare tellinga til jeg trenger det :o Gratulerer med trivselsvekt og mulighet for mer kos og moro! :) smoothien din hørtes veldig god ut. Jeg burde handle litt frukt i mårra kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Tja, her er det fortsatt gul sone så om det virkelig *er* rom for mer kos og moro er jeg neimen ikke helt sikker på :). Håper ikke det skal bli slik framover at jeg skeier ut i helga og er i gul sone tidlig i uka. Det blir for mye stress! Prøver å tenke at det nok er mye vann og at det helst går av i løpet av noen dager. Ikke helt lett alltid. Holder på tanken om å fortsette å spise 1900 som jeg gjorde i forrige uke og ikke gå ned igjen til 1800 selv om det er fristende. Tanken er jo tross alt at jeg skal opp i kcal på generell basis! Så nå er det telling igjen noen dager :)!

 

Vel, det er nå bare jeg som putter mat inn i munnen min, så må vel forsøke å styre dette sjøl vel :o. Kommende helg blir en matmessig utfordring også. Jeg skal reise bort og det kommer i stor grad til å bli andre som bestemmer hva jeg skal få og spise. Får ta med knekkebrød.

 

Ha en riktig god dag alle som er innom! - skrulle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg blir litt glad for å lese at det er flere enn meg som er lei denne tellingen.

...det værste er at jeg ikke tror jeg noensinne blir ferdig med den. Det er visst den eneste måten å holde kontroll på:o

 

Jeg ser du nærmer deg balansepunktet. Jeg har funnet ut at mitt balansepkt er på ca 1900+ ja-mat. Jeg har ca 10 trimpoeng i gj.snitt pr. uke.

Miffins formel tilsier 2150, har da lagt inn "lav hverdagsaktivitet" fordi jeg jobber på kontor. Jeg er jo i litt aktivitet på ettermiddagene, men ville ikke ta for mye i, bedre å ha litt å gå på.

Du trimmer mer enn meg så du skal nok litt høyere:D

 

Godt å få påminnelse om at det bare er vi selv som putter mat i munnen vår. Det er kun vi selv som har ansvar for vår kropp og vår helse. Jeg vet det så inderlig godt selv om det har vært langt mellom liv og lære i det siste for min del.

 

JESS

....som aldri har smakt en smoothie- kanskje det kunne vært noe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Smoothies er godt det, jess! Kan fort bli en del kalorier og siden de er flytende hender det at jeg synes det blir mye kalorier for lite 'mat'. Har det helst når det er varmt i været eller jeg fyser på *noe* etter middag, evt etter ei treningsøkt. For tida er jeg hekta på lavkaloriyoghurt og bær :). Banan gir litt ekstra fylde.

 

Nei, telling er ikke moro om dagen. Teller sånn halvveis i ukene siden jeg ikke helt stoler på at det blir riktig uten. Når jeg kommer opp i kaloriforbruket som jeg regner at jeg skal ha til slutt (2200-2300) så skal jeg gradvis venne meg av tellinga til hverdags også. Kan hende jeg skal lure en en tellefridag i løpet av uka snart. Nå har jeg som sagt helge- og reise-bort-fri og det er deilig! Det må da skulle kunne gå an å ikke telle hele resten av livet, vel? Blir litt deprimert med tanken på å telle for alltid :o. Kanskje vi etter hvert kan telle litt sånn innimellom hvis det lurer seg på rødkilo heller?

 

I dag var jeg tilbake i grønn sone og det var godt. Også denne uka var det to dager med gulsoneveiinger etter å ha tusla i veikanten utenfor den smale sti. Hvis det blir slik framover så skal jeg takle det! Men sus og dus og hurlumhei i helga forutsetter nok at det holdes en relativt stram linje i uka for mitt vedkommende. Håper at det holder seg på grønt de neste par dagene.

 

Riktig god kveld, folkens! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del, å sitte å telle kalorier resten av livet har vi vel ikke tid til :o Men jeg er enig med deg, det er greit å kunne gjøre det i perioder hvor vi har skeia ut litt i overkant og havna på rødt (nå bruker jeg også denne terminologien!). Jeg skrev i et tidligere innlegg på min tråd at jeg i perioder de siste åra har registrert mat og kalorier, og i andre perioder klart meg veldig fint uten å telle noe som helst. Men når jeg tenker over det er det nok en sammenheng mellom lav vekt og kaloritelling. Etterhvert har jeg en tendens til å bikke litt over mot vafler midt i uka og is til dessert hele tiden fordi "jeg skal jo ikke føre det opp noe sted". Utrolig teit altså, men men. Kanskje jeg skulle henge opp en lapp på kjøkkenet hvor det står "storebror ser deg" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er lei av å notere, Skrulle. Og det er jo ikke meningen at vi skal gjøre det alltid heller - hva med å prøve deg fram med andre systemer nå - spise etter klokka, ha faste måltider du ca. vet innholdet i?

Jeg har ikke skrevet noe særlig siden desember (unntatt trimpoeng) - har både vært på ned i vekt og nå begynt å stabilisere, og alt i alt går det greit.

Jeg følger imidlertid med, og tenker måltider i "enheter" eller "blokker". Til frokost vet jeg at mine valg (kornblanding eller brødskiver/knekkebrød) inneholder ca 220 kcal, lunsj likeså. Middag bygger jeg opp på vanlig måte med 150 g fisk/kjøtt, rett mengde pasta/potet/ris og evt litt saus. Mellommåltider vet jeg ca hva inneholder: en brødskive, 2 knekkebrød, 2 lefseruller f.eks er 110 kcal. Sørger også for 3 frukter og ca 3 melkeenheter som før. Når jeg har økt, har jeg bygget på dette med enhet for enhet, f.eks et mellommåltid til (eller et dobbelt), en ekstra banan (ca 100 kcal) osv.

Nå som vi har veid og målt så lenge, har vi nok et godt øyemål på hva som er rett mengde ris/pasta, kjøtt, brødskiver osv. Hva med å "blindteste" deg på mengder? Sett et fat på kjøkkenvekta og forsyn deg med det du tror er f.eks 100 g pasta, ikke se på tallet før etterpå. Slik har iallfall jeg blitt tryggere på øyemål.

 

Og så er det kosemerkene, eller "frikalorier" som kurslederen min nå kaller dem. Hun anbefaler å holde igjen 100 kcal hver dag, som brukes til det man vil. Dette blir jo 700 kcal i uka. Man kan jo både velge vanlig mat og nei-mat, men det blir jo en del både vin eller is, eller hva man liker, av dette. Jeg har lært meg innholdet på det jeg liker best, og vet da ca hvor mange iskuler eller vinglass som er ok. (Så er utfordringen å ikke overboard likevel, selvfølgelig :o )

 

Dette ble veldig langt, men jeg vet hvor frustrert og nervøs man kan bli når man ikke lenger føler at man har like god oversikt. Men vi kommer til å klare dette!

Tenk hvor langt du allerede har kommet, du har lagt om livsstilen totalt, spiser mest sunn mat og er sprek og aktiv med mye trening. Så lenge vi opprettholder en sunn livsstil, kommer vi til å klare oss flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på glid mot Milias måte å tenke på. Da jeg styra som værst med ned-i-vekt valgte jeg ultramager kost. Og kom da for lavt på dagsrasjonene. Jeg fylte derfor etter med ett eller annet på kvelden til jeg traff streken. Tullete, men det funka godt for en kveldsspiser som meg.

Jeg har brukt 2009 til å lære å spise vanlige ting igjen. Jeg har fremdeles sperre på en del ting. F.eks har jeg kun spist brunost 1 gang på 1,5 år, det var da jeg var i dalen i forrige uke. Jeg spiser aldri kjøpt syltetøy med "vanlig" sukkermengde, salami, vanlige pølser, ost H35, lys/ord. pasta & ris.

Jeg spiser nå endelig litt saus, dressing og en og annen dessert igjen. Jeg sender ikke lenger ut mat jeg får servert på hotell. Nå spiser jeg heller litt hvis jeg føler det er for fett.

 

Tilbake til Milias metode (sikkert GR-metoden som jeg aldri tok helt i bruk:D)

Jeg spiser nå måltid for måltid. Og passer alltid på å ha noe igjen til kvelds.

Jeg kommer helt sikkert til å ha med meg denne tellinga og veiinga resten av livet, men forhåpentligvis bare innimellom for å sjekke.

Jeg har som regel en trådløs bærbar for hånden og det har ikke vært spesielt krevende å registrere inn. Og så kjenner jeg godt at livet mitt her inne fungerer som "storebror"- så vektklubben må jeg nok også ha i overskuelig fremtid.

 

Milia, jeg har også tro på at det er fint å ha slike frikcal. 700 blir jo litt heldigvis:D

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og bruker denne "metoden" med måltider. Frokost, når jeg spiser en vanlig mengde brød og ikke velger alt for fett pålegg er akkurat passelig med kalorier. Jeg drikker stort sett bare te til brødmåltider, men har melk i teen. Likevel kan mesteparten av kaloriene da brukes til fast føde ;) Til lunch og kvelds spiser jeg omtrent samme mengden. Til middag spiser jeg alt fra 400-800 kcal alt ettersom hva som står på menyen. Spiser veldig variert til middag. Dette ser jeg på som naturlig variasjon, og fyller sjelden på med noe ekstra fordi jeg vet jeg har spist magert til middag. Det fyller seg jo ut etterhvert! Dager hvor jeg ikke følger måltidsrytmen helt hender det jeg bytter ut mellommåltider eller et av de andre måltidene med kalorier i en annen form... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er noen dager siden du var innom. Håper du ikke sliter deg ut m oppgave osv. Jeg tar delvis sommerferie nå, kommer kanskje innom noe, men jeg blir nok lite her. DU får ha en riktig god sommer. Tenk å feiere den første sommern m matcvekt! Nyt det og kos deg. Klem Steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Takk for betraktninger rundt inntak, Milia, jess og IC. Jeg har ikke vært så flink til å 'blindteste' øyemålet mitt, men det høres jo lurt ut. Ellers har jeg tatt i bruk 'Milia-Metoden' i helgene der jeg forsøker å tenke etter hva jeg pleier å spise til ulike måltider og få til sånn noenlunde. Tror disse matblokkene som du nevner er veien å gå framover, Milia. Det gir rimelig god kontroll uten at det blir altfor mye stress rundt det.

 

Koselig med hilsner, jess og steg! Her har livet vært hektisk. Har vært i Norge og det har ikke blitt tid til å skrive her inne...selv om jeg var innom og så til dere innimellom :P. Hatt det bra - spist og drukket meg opp i gul sone igjen. Så nå er det vanliglivet som får gjelde framover. Fortsatt klar på at jeg skal holde meg omtrent rundt 1900 kcal og ikke la meg friste av å gå ned i inntak, med mindre jeg blir helt nødt. Satser på at normal kost og mer trim skal rydde opp slik det gjorde forrige gang.

 

Ha en riktig god dag alle - jeg skal nok ta meg en tur inn og kikke om dere når det blir et passe pusterom!

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Takkogtakk, IC! Her har det vært merkelige dager for skrulla. Vi har hatt overnattingsgjester to helger med 14 dagers mellomrom og i mellom var jeg i Norge nesten ei uke. Når folk sover over må kontoret mitt vike for gjesterom og denne gangen bestemte vi at det ikke var vits i å la det være kontor i mellom alt besøket. Jeg synes det har vært så fullt med folk rundt meg i ukesvis og uten kontor og egentid har jeg ikke fått ro på meg til å sitte ned å skrive noe særlig. Er nok mer einstøing enn jeg trodde :P. Men jeg liker folk, altså! Nå er balansen gjenopprettet. Skrulla har fått kontoret tilbake og vi skal ikke ha besøk på lenge!

 

Selv om vi hadde besøk i helga fikk jeg til bra med turer. Jeg hadde bestemt på forhånd at jeg skulle være med turgruppa mi både fredag kveld og lørdag. På fredag ble det en 9 km ruslerunde og på lørdag gikk jeg tilsammen 26 km. Vi hadde en herlig og lang tur i skog og langs elva med turgruppa. Med jevne mellomrom stoppa vi på puber - det ble visst 5 til sammen, men heldigvis ikke så mye øl. Jeg har gått med denne gruppa bare veldig sporadisk og kjenner ingen, men det var en trivelig gjeng og jeg fikk blod på tann med tanke på å være med mer. Har meldt meg på en helgetur til Shropshire i juli og nå gleder jeg meg til det!

 

Jeg vaker inn og ut av gul sone. Det blir visst for mye god mat og godt drikke hver helg nå og grønnsona ser jeg visst bare fra onsdag til lørdag. Av en eller annen grunn har jeg roa meg litt med det. Nå er planen å leve sånn passelig i sus og dus i sommer. Det vil si at jeg stort sett lever som vanlig men tillater meg å ta litt ekstra innimellom. Hvis jeg holder meg innenfor gul sone så skal jeg kunne leve godt med det, tenker jeg.

 

Ønsker alle en riktig god kveld! - skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Herlig start på dagen med en times sykkeltur på stier, kjerreveier og noe asfalt! Føler meg så ufattelig privilegert på slike dager :P. Det er sol og god temperatur. Sitter og skriver i dag og det kjennes helt fint ut det også.

 

Ha en riktig herlig dag dere som er innom! - skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heter det Skrulle. Jeg kan også leve med å svinge innom gult i løpet av uken så lenge jeg også har innslag av grønt. Det holder angsten sånn noenlunde i ro. Nyter de hektiske juni dagene, nå skal jeg snart ta sommerferie og det kjenner jeg at jeg trenger. Er helt utkjørt om dagene, sitter og halvsover foran tv'en eller med boken i fanget rett som det er. I dag kom det varm sol til Vestlandet også måtte det bare vare ved. Kjekt å se at du har det bra om dagene både med besøk og uten :P Ha en strålende kveld Skrullemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Joda, du har rett. Vi tåler litt gult. Jeg vet jo hva det kommer av og svinser tross alt innom grønt innimellom. Det er vel bare det at dette minner litt vel mye om jojo-slanking...og det har jeg ikke lyst til. Så nå er jeg på galeien i helgene og kjemper knallhardt for ikke å slanke meg i uka :). Neste tirsdag, om ikke før, skal jeg øke en hundrings til - til 2000 kcal.

 

Er du så trøtt om dagen da? Ja, forsommeren kan noen ganger være utrolig slitsom. Var helt kake sjøl i forrige uke, men nå er det litt bedre. Du får sove TV noen kvelder - og så får vi tro det er ferietid snart?

 

Reiser til Cardiff i morra for å se byen og treffe ei venninne som er der akkurat nå. Da blir det vel litt vin igjen :P. Men jeg gidder ikke å tenke så mye på det - får heller forsøke å spise litt vettugt for å begrense skadeomfanget.

 

Her er det alldeles fantastiske føreforhold i dag. Jeg har lyst på kveldstur, men får vel prioritere PCen. Har sykla av meg rundt 800 kcal totalt i dag, så trenger i alle fall ikke å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke er ute og trimmer. Men det ser så alldeles deilig ut der ute :).

 

Riktig god kveld du også! - klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Hei skrulle ser at du også vaker mellom gul og grønn sone. Men hører ikke dette til livets vanlige mønster da? Litt ekstra i helga, vanlig mat i uka, og så er det helg igjen:) Jeg har kommet fram til den erkjennelsen at det hadde ikke hjulpet meg noe om jeg gikk ned to kilo til, jeg ville uansett vært inn og ut av gul sone fordi jeg da ville ha flyttet grensen ned, ikke sant?

Nei det beste er å bestemme seg for et klesplagg som sitter stramt og pent og ha det som rettesnor. Når jeg seiler til Skottland i juli blir det IKKE plass til vekt men buksa skal med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...