Gå til innhold

Den gyldne middelveg


Gjest froeken frue

Anbefalte innlegg

Gjest Ellie76

WOW! Den likte jeg Soleia; "Tenk på hva vi takker ja til hver gang vi takker nei". Den skal jeg jammen ta med meg!

 

Jeg må hente meg inn igjen, hittil har jeg bare surret denne uka til tross for hva jeg skrev på forrige innlegget. Oppdaget en sjokoladekake langt nede i fryseren. Tok to stykker i går; en kortside og en langside... Tenkte; "Dette er ikke bra" og så tok jeg noen biter til. Ja, jeg ser hvor idiotisk det høres ut. Logikk, hvor ble du av?!?

I dag har jeg vært på bytur og fikk et forferdelig sukkersug, så det ble både sjokolade og kaffe latte. Ikke bra, ikke bra. Jeg aktivt lette etter en kiosk eller et bakeri, og hadde ikke øyne for annet! Skremmende hvordan sukker styrer en...

 

Men det som er så godt, er at det hjelper å logge seg på her og få fokus igjen! Nå VET jeg at jeg klarer å holde meg resten av kvelden. Fader også, nå som jeg er så godt igang med vektnedgangen VIL jeg IKKE gå opp igjen! Vil ikke, vil ikke! Skal se om jeg ikke får lagt inn en gåtur i kveld. Med joggesko på, uten barnevogn og med musikk på øret. Må jo vise avdelingen min at de kan regne med meg i trimkonkurransen på jobben, for pokker :-)

 

Frøken; så herlig med gamle klær som passer igjen! Jeg har også et lite lager av olabukser som venter. De skal ikke leveres til Fretex, ikke tale om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Siste svar

Har vært på en fin liten fjelltur i dag i strålende sol :cool: -det var deilig det! Har også gjort klar trøsykkelen og kjenner vårstemningen suse... Tror ikke det blir noen sykkeltur i dag da, for vi skal hjelpe et vennepar å flytte i ettermiddag, så da blir det kassebæring.

Trimpoengene suser på denne uka, og jeg har god kontroll med maten. Det minker med sjokolade i skapene - men det er ikke på grunn av meg ;)

 

Debuterete som knekkebrød-baker her om dagen, men de der rug-tyggegummiene ble det ikke noe avsetning på. Tror ovnen min er litt for kald i fht termostaten, og så la jeg nok litt tjukt på - skal prøve igjen i helga.

 

God helg til dere alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhører en annen tråd (mandagsveiing) men er jevnlig innom bla. denne tråden. Ser du har hatt en litt dårlig erfaring med knekkebrødbaking;-) Hvis jeg kan få komme med et tips jeg har hatt god erfaring med: ovner er forskjellige og ikke alle tørker skikkelig ut knekkebrødene. Når de ikke har blitt harde etter at de er ferdig stekt kan du skrue ovnen ned på 50 - 100 grader og sette ovnsdøra på gløtt. Det funker veldig bra, da blir de tørre og sprø.

 

Vennlig hilsen Tomo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilhører en annen tråd (mandagsveiing) men er jevnlig innom bla. denne tråden. Ser du har hatt en litt dårlig erfaring med knekkebrødbaking;-) Hvis jeg kan få komme med et tips jeg har hatt god erfaring med: ovner er forskjellige og ikke alle tørker skikkelig ut knekkebrødene. Når de ikke har blitt harde etter at de er ferdig stekt kan du skrue ovnen ned på 50 - 100 grader og sette ovnsdøra på gløtt. Det funker veldig bra' date=' da blir de tørre og sprø.

 

Vennlig hilsen Tomo[/quote']

 

 

Takk for tipset!

Prøvde for andre gang i går og korrigerte flere ting. Jeg startet med 5 grader varmere på min ovn enn det som sto, og så lot jeg det nederste brettet stå litt lengre enn det øverste. Den største forskjellen var nok at jeg bruke smurte plater i steder for bakepapir, og at deigen fikk "trutne" litt mer slik at jeg fikk presset den utover platene i litt tynnere lag. ;)

Nå ble de vellykket, men du verden så energitette de er (i den oppskriften jeg har ser de ut til å bli ca 800 kcal/ 100 gram)!

Mye fiber og sunt fett, men allikevel... Jeg gikk på en liten inntaksbombe i går ser jeg - bla pga knekkebrødene.....

 

 

Rettelse: Jeg hadde delt alle kaloriene bare på ett brett - det blir altså ca 400 kcal/100 gram. Puhhh.... Kanskje det ikke ble fullt så mye i går allikevel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Hei alle sammen. Jeg har hatt en deilig, avslappende helg. Derimot merker jeg at jeg "slakker" på kravene allerede, så en liten realitetsorientering er på sin plass. Heldigvis er det ikke de største tingene som skjærer seg, men det er likevel nok til at jeg trenger å tenke en gang til igjennom hva som skjedde, og hvorfor.

 

Fredag var vi ute og spiste. Jeg bestilte blåskjell. De var gode, og jeg må innrømme at det nok var mye fløte i sausen. Men greit nok. Det som derimot ikke er så greit er at jeg smurte veldig (!) tjukt med meierismør på foccaciaen. Der burde jeg klart å holde igjen. Ett minuspoeng! Dessuten heiv jeg meg over de gratinerte nachosene til samboeren da han var mett. Fulle av ost, og veldig gode. Men fullstendig unødvendig! Nok et minuspoeng! ;)

 

Lørdag spiste vi rømmegrøt. Ikke det sunneste akkurat, men hei, det var lørdag og jeg er lei av risengrynsgrøt. Til kvelds lagde vi bakt løk med sjampinjongfyll. GR-oppskrift. Veldig godt. Men etterpå dro jeg på ost-og-vin-kveld til ei venninne. Jeg tok bilen, men koste meg med to flasker alkofri øl. Forsynte meg i overkant mye av osten, og bikka litt over på twisten. Det ble fem eller seks biter, og jeg hadde fint kunnet stoppe på tre eller fire. Et nytt minuspoeng. :)

 

Søndag fikk jeg plutselig sukker-abstinenser og lagde havrekjeks. Minuspoeng for at jeg faktisk gikk hen og lagde de, men plusspoeng for at jeg ikke spiste så mange (og at det ikke var noe "verre" jeg lagde). Søndag kveld var det sushi, det beste jeg vet. Jeg spiste nok et par biter mer enn jeg burde, men klarte likevel å stoppe før jeg ble over-overmett. Ganske fornøyd.

 

Hm, det er tydelig at det er det mentale det står på. En ting er de gangene hvor jeg tillater meg litt ekstra, og det er kontrollert og forholdsvis gjennomtenkt. Det er her jeg kan styre om jeg går ned i vekt, eller holder vekten. Derimot har jeg en tendens til å "bikke over" og tenke at "det gjør da ikke så mye". Da mister jeg også kontrollen, og stapper i meg, nesten panisk. Akkurat som om et eller annet "overlevelsesinstinkt" slår inn. Jeg merker det veldig godt når det skjer, og det er virkelig farlig! Jeg vet også fra tidligere at hvis jeg ikke klarer å holde det i sjakk, men lar det skje oftere og oftere, så gir jeg til slutt faen. Da rakner alt, og jeg raser opp i vekt! Så enkelt og så vanskelig er det. Hm, alt dette visste jeg i grunnen fra før, men det var nyttig å se det på nytt likevel. Tusen takk, dere er jammen gode psykologer! Hehe... :D

 

Forresten kan jeg fortelle at været er nyyydelig. Jeg har funnet fram sykkel og lagt om til sommerdekk på bilen. Søndagsfrokosten ble inntatt på verandaen, og nå smelter snøen i hagen fort. Jeg gleder meg til jeg kan ut å grave i blomsterbedene mine!!

 

Ha en strålende uke, alle sammen!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

kveita, du har kontroll. Du er veldg bevisst på det du gjør og du tenker i etterkant over hva som skjedde. Skriver du dagbok nå? Jeg tenker at dersom du har en følelse av at kontrollen flyter litt selv om du tror du har kontroll, så skriv og regn og ta kontoll tvert. Det er når det glir ut litt av gangen at det sniker seg på samtidig som vi føler at vi nar vært flinke. Vips så har vi lagt på oss litt, mister motivasjonen og skeier ut i trøst for at livet er urettferdig osv. ;)

 

så d så :) synex du er veldig flink, ikke minst til å rapportere her inne. Jeg har fortsatt ikke i ternett eller tv så får ikke vært her så mye, men jeg holder på og jeg holder koken.

 

På kurset i dag var jeg bare gått ned 2 hg og det er lite så flink som jeg har vært. Men det fikk jeg forklaring på i ettermiddag da tante rød kom på esøk.

 

Jeg har vært flink og aktiv, d viser skrittelleren også. Men helgene m dugnadsarbeid er en utfordring for da har jeg ikke samme kontroll som hjemme pga svigermor som lager maten og setter frem. basisen er sunn, men i stedet for å sette frem oppskåret frukt og grønt går d i sjokkis, kaker og kjeks. Blir frustrert fordi jeg er sulten fordi jeg ikke tør spise ok av maten som settes fram fordi jeg ikke ser mengdene m smø og ost. I tillegg er vann en utfordring for det frister ikke alltid i byggestøvet når det stlår duggfrisk brus fremme. Men jeg holder meg stort sett i skinnet og spiser mye mindffe enn jeg ville gjort om jeg ikke gikk kurs. Så d har en sterk preventiv effekt på meg i denne tpiske utskeielsessituasjonen.

 

Nå er d natta,så natta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

Hei!

 

Aller først; 27000 skritt frøken frue? Dææææven steike! Respect! Har begynt med teller jeg også, men den summen der virker laaangt unna! Men du og du, så motiverende :-) I tillegg har vi konkurranse på jobben, og der ligger jeg laaangt nede på lista. Det skal vi ikke ha noe av! Så nå har jeg mål om minimum 10.000 skritt om dagen, burde kanskje høyna til 15.000.

 

Kveita; det du skriver er akkurat som å lese om meg selv! Bare en liten bit her, og en liten bit der, og så er det på`n igjen... Jeg har gått opp 800 gram siste uka pga. dårlige valg. Jeg trodde jeg hadde kontroll og motivasjon. Men hva skjer, jo, jeg klarer ikke holde meg unna godbitene. Og det rammer konkret. Vekta går ikke NED, men OPP. Og jeg fikk meg en skikkelig nesestyver (mitt nye favorittord, hehe).

 

Dette skjedde:

 

I går gikk jeg fornøyd og blid ut på tur. Jeg følte jeg hadde funnet den gyldne middelveg. Var nemlig på fest kvelden før, sammen med herlige mennesker. Hadde på meg en ny bukse (ja, jeg jukset og kjøpte meg ny bukse selv om jeg egentlig skulle vente med det), fin sminke og følte meg fjong, fresh og glad. Hadde en super kveld og koste meg masse. I går stod jeg altså opp, spiste opp resten av en nonstop-pose og tenkte "dette er den gyldne middelvei. Noen nonstop etter frokost en søndagsmorgen MÅ DA VÆRE GREIT i ny og ne". Jeg tok på meg den nye buksa, joggesko og jakke og gikk ut på tur. Smilte når jeg tenkte på kvelden i forveien, hørte fuglene sang og været var flott, møtte noen hyggelige naboer på vei hjem, slo av en prat, tenkte; Livet er herlig!

Så kom jeg hjem. Og kjente plutselig at jeg var skrubbsulten. Ikke så rart når jeg legger i vei uten niste. Og vi hadde en 200 grams med Walters i skapet, som var til barnevakten. Men barnevakten hadde ikke rørt den. Dette skjer; jeg river opp papiret, bryter av tre remser som jeg kastet i meg. Når de var ferdigtygd, tok jeg to remser til. Altså; over en halv Walters fortært på null komma niks - uten å tenke meg om. Etterpå kjenner jeg meg i dårlig form. Synker ned på sofaen, kjenner meg supersliten, blir trist og lei meg, begynner å gråte. Jeg som var SÅ glad bare kort tid i forveien! Jeg er overbevist om at det var sjokoladen som snudde dette oppned. Sukkerets farlige virkning. Jeg kan ikke tro at det samme hadde skjedd, hadde jeg tatt en brødskive eller en frukt. Hvilket vi også hadde i hus, men som jeg ikke så.

 

Dette ble en a-ha-opplevelse for meg! Jeg gikk på vekta i dag og selvfølgelig var den økt. Til tross for en laaang tur i går - det hjelper jo fint lite når jeg fyller på med en bolle her, en sjokolade der, osv.

 

Tar med meg dette videre denne uka. Må jobbe med det mentale hele tiden her. Det er så enkelt, og likevel så vanskelig, som Kveita sier. Hjelper å få det skrevet ned og lest det selv, ja. Vurderer også å ta et kurs snart.

 

Gratulerer med to hekto ned, frøken frue! Det går nedover! :-) :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

I dag har alt gått så meget bedre :-)

 

Har gått masse, passert alle bakerier og denslags styggedom (!) uten å stikke nesen inn, spist på kafè med en god venninne og valgte salat og svart kaffe. Ikke biff, burgere eller kaffe latte som jeg fort kunne gjort. Juhu!

 

Nå er det natta med visshet om at jeg ikke har døtta i meg noe usunt i dag! Det føles så bra.

 

Håper det går bra med dere andre også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Ellie, jeg følte så med deg i det du skrev her om dagen. Skjønte reaksjonen så inderlig godt. Så enkelt, så vanskelig.

 

Så fint å høre at du smiler nå!

 

Selv planlegger jeg til 17. mai. Jeg inviterte noen kjenninger på frokost. Tok litt i, for jeg regna med at ikke alle kunne komme. Så feil kan man ta! Nå blir vi 14 voksne og 5 barn. I vår lille 51 m2 leilighet. Hehe... Uansett, det blir nok av "feller", både rømme-salater og kaker, men også sunne muligheter. Tror det skal gå greit selve dagen (litt nam er lov). Den største utfordringen kommer senere, når vi "må" spise opp restene. :) Greit å være forberedt mentalt allerede.

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

hei på dere:) er på hytta og har stiv nakke etter å ha lakkert panel siden i i morges. Har kun sittet og spist 4 måltider. Har vært i konstant bevegelse, men har kun 2400 skritt. Urettferdig... Har klart meg bodt i matveien så langt. Skar opp agurk og paprika før jeg dro hjemmefra for å sikre meg, så det ligger i en boks og jeg spiser noe grønt til alle måltider. Har ikke fått til å lese gjennom hva dere andre har foretatt dere, men jeg håper dere har d bra :)

 

har spist et par håndfuller m superchips i kveld samt en nutrilettbar. Og det knnenfor kalorirammen min. Litt fornøyd egentlig.

 

Skal hive meg rundt og male et par vegger til før jeg tar kvelden.

 

Ha en deilig natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

male male male. Blir snart tullerusk... Men koser meg også. Det går veldig fint m kosten så langt. Sitter nå og slapper av med litt superchips og pepsi max. Skal male tre veggr tl og så finne senga.

Knappe 4000 skritt i dag, selv om jeg kknapt har sittet. Men veg iallefall m meg selv at jeg er i bevegelse. I morgen skal jeg gå meg en tur for å få frisk luft. D blir godt :)

 

sove@godt snppene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offshore-lørdag i vanlig tradisjon i går. Praktiserer den gyldne middelvei - og kanskje litt flinkere enn det også - helt fram til kvelden slår inn.

Da ble det litt dessert etter middagen, sjokolade og potetgull til bingoen (turens sosiale høydepunkt?), og så: En stor dyptallerken med potetgull på toppen, når jeg egentlig er dørge mett.

Den gyldne middelvei sprekker på siste indre hver lørdag, fordi jeg nok tror at det er siste gang jeg ser en skål potetgull resten av livet ;-)

 

 

Siden det er to dager igjen av helgen enda, skal jeg notere hva jeg putter i meg i dag og imorgen, tross 17.mai. Det blir ingen askese, men sannsynligheten for at den gylde middelvei blir praktisert er desto større.

 

God 17.mai alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

heia. Du er smertelig klar over problematikken di lenapena. Hva kan du gjøre for å unngå at c samme skjer hve lørdag? Kjenner meg veldig godt igjen...

 

17. Mai ja. Som jeg sa til ellie her nettopp så har jeg forberedt meg godt denne gangen. Medbragt rundstykke til byen, to flasker vann i barnevogna og oppskåren gulrot. Middagsselskap her og skal forsyne meg m to fliker kake og en liten klatt dessert. Har skal d bøttes innpå m vann :)

 

lykke til kjære slanke venninner. Kklem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

GRatulerer med dagen alle sammen.

 

Status? Joda, jeg hadde en normal frokost, tok med meg vann og matpakke til byen, spiste matpakka i bilen på veien hjem (skulle hatt på skritteller, for jeg har gått ganske langt i dag...) laget riskrem som jeg smakte til, spiste en halv grov baguett før vi dro på fest på skolen, rørte ingenting der oppe, laget sodd til middag og spiste en solid porsjon, en liten porsjon riskrem, tre små kakestykker (og da mener jeg små) og seks cheeze doodles. Jeg tør påstå at prøven er bestått... Må ha i meg noe mat til kvelden, men skal velge noe kalorifattig. I morgen er det kurs og veiedag og jeg har sååååå lyst til å se 77-tallet, helst langt der nede også :)

 

Alle gjestene kommenterte i dag at jeg så slankere ut, og jeg kunne bekrefte at jo jeg var blitt slankere, men gikk ikke mer innpå saken. Det føltes godt.

 

Må forresten le litt av meg selv. I går da jeg lagde rødsaus til riskremen tenkte jeg at gjestene (deriblant min bestefar som har diabetes 2) slett ikke hadde vondt av en sukkerfri saus, så jeg tok like gjerne splenda i. Det skulle jeg ikke gjort, for sausen ble lyserosa og slett ikke gjennomsiktig, samt litt geleaktig. Da jeg serverte i dag syntes jeg at godordene manglet rundt bordet og da min mor ba om sukker skjønte jeg at dette slett ikke var noen suksess. Jeg sa da at jeg hadde glemt sukker i sausen og vi fikk oss en god latter på min bekostning (det er egentlig et nederlag, for når det gjelder slike selskap er jeg litt nazi og perfeksjonist, så jeg ble litt lei meg da det ikke ble bra, men har vel godt av å svelge en kamel eller to, så jeg gjorde det :) For å se det positivt, så ble den sausen så fæl at jeg slett ikke fikk lyst på en ekstra runde dessert :)

 

Kakene var det gjestene som hadde med, for jeg har rett og slett ikke hatt kapasitet til å lage. Og det var mine yndlingskaker; Pavlovakake og sjokoladekake. De smakte meg heller ikke selv om de var veldig gode. Sjokoladeskålen jeg satte frem forsynte jeg meg ikke av i det hele tatt.

 

Mannen min har blitt flink til å skryte av meg, og jeg kjenner jeg blir glad.

 

Og bunaden satt som et skudd forresten. Det er første gang på flere år at jeg har klart å sitte med bunaden uten å føle meg lilla i trynet ;)

Etter skolefesten dro vi hjem til oss og da skiftet jeg til min nye denimkjole som jeg fikk av mannen min til bursdagen min (synes den er sååååå fin!) og nye komplimenter haglet...

 

Sist men ikke minst må jeg si at min nyinnkjøpte hold-in strømpebukse (som av gammel vane var i str XL) slett ikke ble noen hold-in, men heller hang loose... Jeg rett og slett bader i den. DET synes jeg er kult!!

 

Alt i alt en god dag med andre ord. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert at jeg ikke har ord:-)

 

Som jeg har skrevet i "min" tråd, så skjønner jeg mer og mer at helgene er den store synderen. Jeg bruker hverdagene til å gå ned det jeg overspiser i helga.

 

Jeg også hadde store ambisjoner idag, men de forsvant kl 0945 når jeg spiste syltetøy med skje på frokosten. Orker ikke å ramse opp alt, men sitter her og føler sjokoladekaka, eller som sant er sjokoladekakene kommer opp igjen:D

 

Nå er det fult fokus på helgene. Dette gidder jeg ikke mer, kan du, så kan jeg også:-)

 

Gratulerer med vel gjennomført 17.mai!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Hei på dere,

 

Jeg er nok en gang imponert over frøkenen - og kjenner meg veldig igjen i det lenapena sier. Men husk - det er du alene som kan forandre på det mønsteret!

 

Den gyldne middelvei praktiseres i nord også. Selv var jeg uheldig å fikk noe omgangssykegreier i helga, så det var både oppkast og diare et døgns tid. Og matlysten var på null (noe som skjer veldig sjelden). Men jeg kom meg til 17. mai, og fikk feira etter alle kunstens regler. Har egentlig spist det jeg har hatt lyst på, og nokså mye nei-mat, men det føles helt greit siden jeg på ingen måte har fråtset eller "mistet kontrollen". Det ble to is og to små kakestykker på 17. mai, og litt marsipan på lørdag. Ellers ikke noe å rope opp for. Fine greier. Vekta viste jo et rekordlavt nivå 17. mai om morgenen (siden jeg hadde vært syk et døgn før og hadde null innhold i magen). Var litt gøy siden jeg da plutselig så 80-tallet, men i morges var jeg oppe på 90 igjen, hehe... Men jeg er fornøyd, jeg trenger ikke se 80-tallet før om minst en uke.

 

Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

mai du har helt rett: kan jeg så kan du også. Og det var nydelig å ikke være kvalm av kaker og dårlig samvittighet i går.

 

Kveita, det e sååå deilig å se et nytt titall. Heia deg! Du er der til uka vettu!

 

Jeg var på kurs i dag :) ned 2,4 kg denne uka. Nå veier jeg 77 kg og det har jeg ikke gjort siden jeg traff mannen min for 5,5 år siden. Det føles fantastisk! Og jeg føler jeg erpå rett vei. Om 3,5 kg er jeg cer jeg var etter tre GR-kurs i 2002. Under det har jeg ikke vært siden vgs...

 

Da jeg kom hjem i dag tok jeg en titt i klesskapet. Der hang det en kjole type ballkjole uten stropper som jeg kjøpte på et opphørssalg i desember i str L. jeg kjøpte den fordi den var nydelig og bar kostet 50 kr. Tenkte at den kunne det være gøy å ha som motivasjon. Vel nå kan jeg ikke bruke den som motivasjon lengre for den e nesten for stor:D nei detta var gøy jenter! Nå skal jeg snart rydde klesskapet mitt og hive ut alt som er litt for stort sånn at jeg ikke vokse inn i de igjen.

 

Fikk forresten satt ord på en del ting på kurset i dag og d føltes godt.

Håper der har en fin kveld og at dere drikker en god kopp te slik jeg gjør akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye frøken frue! Utrolig artig, 2,4 kilo er jo helt fantastisk :D

 

Jeg føler meg så mye lettere og bedre enn i går! Idag har jeg vært utrolig bevisst og forsiktig i matveien, har bøttet ned med vann og hadd meg en god spinningøkt i kveld. Deilig!

 

Takk til alle sammen for gode råd og oppmuntring. Lover å lage en liten slagplan for neste lørdag - og å rapportere hvordan det gikk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

Åh, dette var en flott opplevelse! Komme inn på vektklubben med halen mellom beina (noe så til de grader også...), se at andre har lykkes - det vil f... meg jeg klare også! Jeg har hatt en kjempehyggelig, men usunn uke. Rart hvordan det der henger sammen... Sosialt samvær henger sammen med masse godis! Og jeg er selv "flink" på det området. Har hatt besøk her noen dager og som den gode vertinne jeg er har jeg sørget for at gjestene ikke skulle mangle noe av mat og godterier. Og forsynt meg selv også såklart. Vel, jeg skylder ikke på andre enn meg selv. Det er JEG som putter varene i korga, betaler dem og tar dem med hjem. Kort oppsummert er jeg tilbake til utgangspunktet, 77,0 kilo, og det føles ikke bra! Jeg som skimtet 74-tallet her for ikke lenge siden! Vel å merke etter omgangssjuka, men likevel.

 

Som Frøken frue sier; det hjelper å være her inne og rapportere! Så det skal jeg jammen bli flinkere til. Jeg kan jo ikke komme her hver dag og si; "eh, i dag tok jeg visst en sjokolade og en bolle gitt, MEN JEG SKAL SKJERPE MEG, osv."

 

Det er MEG det kommer an på! Jeg lurer på om jeg er redd for å lykkes. Gå ned i vekt, få ros og hederlig omtale, og så ikke klare å holde vekta og så blir dèt snakka om; "stakkars, hun er nok litt for glad i livets goder hun der..." etc. Jepp, jeg liker ikke å innrømme det, men jeg bryr meg om hva andre synes og tenker om meg.

 

He he, lo godt av den røde sausehistorien din frøken frue! Og fantastisk å bade både i strømpebukser og ballkjoler. Ikke søren om de skal bli passelige igjen!

Og det merkes virkelig at du er i siget og har en masse energi. Det har ikke kommet av seg selv - flink er du! :-)

 

Lenapena; kjenner meg veldig igjen i den potegullbeskrivelsen! En full bolle potetgull gir liksom ingen mening, tømmes skal den... :D Kanskje vi skal ha en potetgullavtale? Ikke spise potetgull ever again? Eller i alle fall i overskuelig fremtid...

 

Kveita; lykke til i jakten på 80-tallet!

 

Nå må jeg legge meg, og tenke grundig gjennom hva jeg skal foreta meg for å ikke havne i "luksusfella" på matfronten.

 

God, sunn onsdag til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens,

 

Jeg lovte å lage en plan for lørdagen, en gylden middelvei helgekos:

 

Frokost som vanlig - ingen problem

9-kaffen: Fristelse er som regel hveteboller eller en annen søt bakevare, men har god tilgang på grovere saker. Plan: En fiberrik og evt en halv bolle

 

Lunsj: Fristelse er risengrynsgrøt. Lenge siden jeg gikk på en smell her, og løsningen er salat med fisk og kjøttpålegg fra koldtbord.

 

15-kaffen: Fristelse i form av søte bakevarer, lefse e.l. Her blir det et par knekkebrød slik at en stakkar blir mett ;-)

 

Kl 17: Lørdagsgodteriet settes fram. Gylden middelvei: Jeg skal ta 10 stk sjokoladebiter i en pappkopp, sette koppen i god avstand fra PC'en på kontoret og nyyyte hver bit. (Ikke noe sluking på refleks)

 

Kl 19: Middag. Her bugner det av gode saker, jeg skal ta en god middagsporsjon men ikke ta noe av dessertbordet.

 

Kveld: Snop, både søtt og salt står framme. Løsning: Finne på noe å gjøre etter middagen som ikke involverer tilgang til snop først på kvelden. Deretter skal jeg unne meg litt potetgull. Strategien er å fylle opp en liten flat papptallerken, i motsetning til sist helg da jeg fyllte en papp-dyptallerken med haug på...

 

Ellie76 - det hadde sikkert vært på sin plass med en potetgull-avtale, for det er jo egentlig siste sort i matveien på alle måter. Men, jeg har litt lyst til å beherske middelveien også og da hjelper vel egentlig ikke totalforbud. Vi får bare streve videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kveita

Fin plan, lenapena. Og viktig det du sier på slutten. Den gyldne middelvei er jo nettopp det, en langsiktig strategi hvor ingenting er helt forbudt. :) Man kan spise alt, men ikke alltid! :)

 

Selv "bikka" jeg litt i går kveld, med to tortillalefser med mye digg taco. Og iskake til dessert, og et par biter mørk sjokolade. Egentlig, når jeg skriver det her, så høres det ikke så ille ut, men jeg kjente at jeg "bikket over", og dessuten ble jeg ALT for mett. Men men. Ikke så ille, tross alt.

 

Ellers går det greit, får trent litt og spiser fullstendig normalt. Og går ned sakte likevel. Veldig sakte, men det er bare bra, det. Akkurat som planlagt, faktisk.Nå blir det spennende å se om jeg ser det etterlengtede 80-tallet neste uke. (Takk for oppmuntring, Ellie!) Endte på 90.1 denne uka, så det burde være mulig!!

 

Ha en herlig helg, alle sammen!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

hei jenter, så flinke der er!

 

Lenapena, den planen høres fin ut :D hørte jeg noe om vann? Beste snopsultslukkern jeg har opplevd! Og helt riktig å lære seb hva som er nok. Jeg skrev et lengre innlegg om dettepå oppgjørets time-tråden på onsdag om akkurat dette. Når jeg får tilgang på internett skal jeg klippe og lime litt for de ordene vil jeg na med meg videre. Fortsatt ikke tv og internett sjø så jeg sitter m mibiltlf og skriver ig da blir d en del feil jeg ikke gidder å rette opp. Dere får ha meg unnskyldt...

 

Kveita, 80-tallet nærmer seg m stormskritt. Hvis du er flink m 2 liter vann om dagen skal du se det går unna i en fei. Det var det jeg best på sist uke da kiloene raste av. Hørtes ikke så ille ut inntaket i går, men kanskje pass på kaloribalansen i dag slik at du kan unne deg en paf biter sjokkis i kbeld. Skriver du dagbok m kaloriregning? Beste hjelpemiddel i verden for meg or tida!

 

Jeg er atter på dugnad og det bugner av kaker og søtsaker, men jeg har me oppskåren grønt, epledeler, vannmelon og knekkiser, så tror det skal gå fint. Skal gjøre mitt beste på vannfronten også. Det er ett vannuttak he så langt og det er iskaldt vannet, men har en bismak. Altså ikkke best på smak... Friste mer m pepsi max for å si det sånn...

 

Jeg har troen på oss. Fin gjeng slankere dette. Og med den gyldne middelveg, så blir dt ikke behov for tilbakefall tiø gamle synder. Husk, less is more :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god plan er halve jobben, og virker både prevantivt og forpliktende. Her er vi helt på linje hele gjengen :-)

 

Og ja, du hørte absolutt noe om vann frøkenfrue - selv om det kanskje var telepatisk... Skal straks fylle opp flaska mi igjen - den første halvliteren er ihvertfall unnagjort i dag - 3 to go!

 

Kveita - taco er kjempegodt, og heldigvis går det ganske greit å kombinere mye salat med taco-karbonadedeig... Men, ganske salt og jeg blir også som regel litt for mett for det smaker jo så godt, skal bare ha biiiteliitt mer. Med trim og vanninntak idag så berger du bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens' date='

 

Jeg lovte å lage en plan for lørdagen, en gylden middelvei helgekos:

 

Frokost som vanlig - ingen problem

9-kaffen: Fristelse er som regel hveteboller eller en annen søt bakevare, men har god tilgang på grovere saker. Plan: En fiberrik og evt en halv bolle

 

Lunsj: Fristelse er risengrynsgrøt. Lenge siden jeg gikk på en smell her, og løsningen er salat med fisk og kjøttpålegg fra koldtbord.

 

15-kaffen: Fristelse i form av søte bakevarer, lefse e.l. Her blir det et par knekkebrød slik at en stakkar blir mett ;-)

 

Kl 17: Lørdagsgodteriet settes fram. Gylden middelvei: Jeg skal ta 10 stk sjokoladebiter i en pappkopp, sette koppen i god avstand fra PC'en på kontoret og nyyyte hver bit. (Ikke noe sluking på refleks)

 

Kl 19: Middag. Her bugner det av gode saker, jeg skal ta en god middagsporsjon men ikke ta noe av dessertbordet.

 

Kveld: Snop, både søtt og salt står framme. Løsning: Finne på noe å gjøre etter middagen som ikke involverer tilgang til snop først på kvelden. Deretter skal jeg unne meg litt potetgull. Strategien er å fylle opp en liten flat papptallerken, i motsetning til sist helg da jeg fyllte en papp-dyptallerken med haug på...

 

Ellie76 - det hadde sikkert vært på sin plass med en potetgull-avtale, for det er jo egentlig siste sort i matveien på alle måter. Men, jeg har litt lyst til å beherske middelveien også og da hjelper vel egentlig ikke totalforbud. Vi får bare streve videre :-)[/quote']

 

 

Alt gikk helt prikkfritt for seg, med halve boller og opptelling av sjokoladebiter.

Ingen dessert etter middagen, og jeg gikk snop-fri på kontoret etter middagen og tok en økt der.

Men, så holdt det på å bli en "nesten ulykke". Små papptallerkener var ikke å oppdrive, kun store flate. Og hva gjorde jeg da, jo da lastet på med haug + noen sjokolade biter ekstra. Koste meg med sykehuset i Aidensfield og så bynte jeg å tenke på at jeg MÅ jo ikke spise opp alt på tallerkenen, jeg er jo faktisk ganske godt fornøyd... Og hurra: jeg lot en liten fjerdedel av fatet være uspist - det gikk i trashen i dag tidlig.

En god gylden-middelvei-tanke slo inn der altså - er virkelig fornøyd med det. Det hadde ikke skjedd hvis dere ikke hadde oppmuntret og utfordret meg på egne valg!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...