Gå til innhold

Nå vil jeg ta kontroll


Gjest Majanne
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Majanne

Hei.

Jeg har som flere andre fulgt noen andres tråder en stund og kjenner meg så godt igjen!

 

Jeg begynner med å kopiere litt av det jeg har skrevet på andres tråder for å presentere meg selv.

Jeg har gått på GR og tilsvarende opptil flere ganger, men har sabotert meg selv hver gang... Kursene går bra, men så plutselig 'bestemmer jeg meg for' å være ikke flink når 'ingen ser' dvs etter kurset..

 

Denne gangen skal jeg prøve å ta ansvaret selv(!!). Jeg har kommet i gang med trening og formen utvikler seg, går med staver 2-3 ganger i uken - har også begynt å jogge en gang i blandt. Merker faktisk at kroppen reagere på treningen så nå må jeg følge litt opp.

 

Kanskje jeg melder meg på et kurs etterhvert (i august).

 

Jeg har ikke veid meg på et par måneder, det er prosjektet mitt å mote meg opp og se sannhheten i øynene. Jeg gjettet basert på erfaring med kropp og størrelser 97 kg men det var 102,6 (faaaaaa...)- størrelse 46/48 i bukser og størrelse 44/46 oventil.

Hovedmålet mitt er 'så mye som mulig på en fornufti måte' før et familieselskap

19. juni. Dvs jeg håper å se 95.

Sekundærmålet mitt er bukser størrelse 42 - eller kunne gå i en vanlig jeansbutikk og finne noe som ser bra ut på meg...

 

Jeg har satt opp følgende mål for meg selv

Prioritet 1:

* vanene jeg legger inn nå skal være mulig å beholde for alltid!!!!!

 

* Kake/snop en gang i uken (fortrinnsvis lørdag) alternativt vin til maten

 

* Ikke forsyne seg mer enn en gang av annet enn grønnsaker /salat

* Kaloriregnskap

* Finne en 'venn' (kanskje denne tråden) å diskutere med. som ikke bare sier - så bra, men også kan si nå må du skjerpe deg! Det jeg har savnet mest må kurs, kurslederene jeg har møtt har vært *litt* for enige.

--

 

jeg har to små jenter så jeg vil ikke "slanke" meg - jeg vil vise at en kan leve sunt - og se bra ut.

 

Mitt problem er at jeg er litt 2 år i hodet - så jeg tåler ikke velmenende hjelp hjemme. Hvis min kjære snille søte gode mann prøve å si hva jeg skal gjøre så får jeg spader. Det er det bare 'fremmede' (kursinstruktører osv) som får lov til. Jeg forteller ikke han helelr hva han skal gjøre - så veldig ofte hehehehe.

Jeg tåler at han spør om hva jeg "kan" spise og om han kan hjelpe meg med noe.

 

Jeg er ikke sånn som alltid må ha det ryddig rundt meg, men jeg må ha system i sakene.

Jeg er nok litt kontrollfrik, jeg må ha oversikt over hvor ting er, når ting skjer osv. Jeg hater berg og dalbaner og karuseller.

 

Jeg takler stress dårlig da spiser jeg, blir sur og sliten.

Jeg blir sjeldent stresset - fordi jeg tar kontroll over tiden og planlegger dagene mine selv. Det samme gjør jeg hjemme - det betyr at hvis jeg ikke føler jeg rekker vaske golvet - så takler jeg det - untatt hvis jeg har planlagt at det MÅ gjøres.

Når jeg blir stresset er det ofte fordi at (jeg føler at) andre prøver å styre meg og fortelle hva og hvordan ting skal gjøres.

 

En siste ting - etter som jeg har blitt eldre oppdager jeg at selv om søtsaker er veldig godt så blir jeg sur og sliten når blodsukkeret går ned hvis jeg har spist det på tom mage.

Det eneste som hjelper da er mer søtt... (Joda en god tur eller annen fysisk aktivitet hjelper og, men når jeg er i det hjørnet haar jeg ikke lyst til sånt)

 

Nå høres jeg veldig streng ut, men de fleste ser på meg som blid og fornøyd det aller meste av tiden - kanskje til og med litt for lite flink å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 477
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Majanne

Veiedag er tirsdager.

 

jeg startet på 102,6 og livvidde på 99

Jeg hadde en uke på 99,6

jeg kjøpte ny badevekt... og da gikk jeg opp 2 kg bråt tog umotivert. Enten er det PMS eller så er det forskjell på vektene..

 

Nå er jeg på 100,4 og livvidde på 94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Hei Maja - så bra at du er i gang igjen!!!!!! Det viktigste for å lykkes med noe, ja forutsetningen faktisk, det er å begynne:-) Du har jo faktisk gått ned 5cm i livet - det er MYE - tegn en 5 cm strek så ser du det. Innen du er ferdig har du kanskje tatt av 15-20 cm til - da er det utrolig masse klær som kommer til å passe på deg. Selv oppdaget jeg noe rart i dag - jeg målte meg i går og var 90 cm i livet - i dag var jeg 88! - morsomt, og helt sikkert en konsekvens av litt trening i går og ingen store måltider sent på kvelden. Sånne små gledelige overraskelser liker jeg:-)

 

I fjor høst raste jeg ned 10,5 kilo på 4 uker - det var de 4 beste ukene i mitt liv! Nå er jeg omtrent der jeg var da, de kiloene jeg gikk ned etterpå har sakte men sikkert krøpet på igjen når jeg ikke har trent - men NÅ, ja nå er jeg i støtet igjen og har mål om ca 15 kilo ned fra der jeg er nå innen 15 september. Håper det skal være mulig å nå. Da ser jeg iallefall fantastisk ut - og det hadde vært stas når jeg skal i stor konfirmasjon 11.9.

 

Vi får heie på hverandre å sørge for å holde motivasjonen oppe. - kom på et tips til deg og meg: Når jeg sluttet å røyke så var hver dag uten en sigarett en seier - nå prøver jeg å tenke at hver dag uten utskeieler er en seier - for det jeg erfarte at jo flere seiere jeg hadde ift røykingen jo dummere ble det å skeie utpå. Den første dagen følte jeg meg så flink at dag 2 ble bra, og når jeg hadde klart to kunne jeg vel klare 3 også videre - nå er det over 7 år siden jeg røkte og kun en gang for 4 år siden på en fest hvor jeg ikke hadde helt kontroll, så ramlet jeg utpå - jeg tok et trekk av en sigarett. Og det var VONDT!!!! Never more sa jeg da. Nå har jeg ingen formening om at jeg skal komme til å synes at sjokolade er vondt, men i min tråd skrev jeg en gang om at jeg måtte få et annet forhold til hva som var gotteri - og jeg er på vei.-)

 

Stå på Maja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Hei Takk hermine og gdh.

cm målet er veldig godt å ha!! Målebåndet stoppet meg for å rappe is fra fryseren i går.

 

Jeg kommer til å følge med dere videre, begge er kjempefine motivatorer!

 

Jeg sluttet å røyke for ca 10 år siden. jeg husker det vanskeligste da var å ikke ta med seg en røykpakke ut av butikken. Det samme har jeg nå med godterier..(Joda jeg er rett og slett en sukker-slave, kanksje ikke fysisk, men... 'en bit to du er hekta' passer på meg). Jeg må rett og slett lære meg å ta kontroll!

 

Lett å si men jeg er super motivert i dag, har avtalt skogstur med en nabo, det er 5 km skog, litt asfalt og så avslutte med 1 km bratt oppoverbakke for å få ut de siste svettedråpene.

 

Tips til etter-treningsmat, ta 1 boks 0,1% youghurt, bland godt med ca 3-4 ss cottage cheese, Energiblanding som ikke gir for mye kcal!! (~150)

Den er mettende og en kjenner at en har spist!

 

Selvsagt kan yoghurten byttes ut med bare frukt og bær, men jeg liker å få litt smak.

 

Hmm en ide, når jeg kommer ned på 95 (målet er at det skal skje før 19. jun) da skal jeg betille massasjetime, gikk forbi et skilt i nabolaget sist jeg var ute med stavene.

Nå står det her så nå er det et mål!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Premiering er viktig, så selvfølgelig skal du bevilge deg en time med massasje når du er nede i 95 kg - skulle bare mangle. Også er premien du har valgt deg bra for både kropp og sjel:-)

 

Heia oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Upps, kom plutselig på, i helga skal vi til kristiansand, har aldri vært der før og skal bo ved dyreparken.

 

To jenter og en mann gleder seg veldig, jeg har litt blandet følelse - jeg elsker barneparker men mat og måltider blir en utfordring. Trening blir det også lite med.. Vel, liker å bære minstejenta på ryggen så da blir jeg litt svett men likevel.

 

Må prøve å tenke ut noen strategier på overlevelse.. Veiedag er tirsdag og vi kommer hjem på mandag så der er ikke rom for mye tull nei!

 

Tror jeg får gå på nødløsning å legge en atkinsbar eller to i sekken så har jeg mellommåltider og slipper å bli supersulten. Litt knekekbrød og frukt pleier vi å ta med å ha på rommet, menst for ungene, men kan jo være greitt for meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

I dag har jeg vært sulten hele dagen!!! trodde jeg hadde kommet over det verste. vel nå har jeg tatt en litt større kveldsmat og hoppet over en frukt..

Hmm en liten tanke - begge ungene sov veldig urolig i natt - det betyr at jeg har underskudd på søvn (mer enn vanlig) kanskje derfor jeg er ekstra sulten i dag. Måtte skrive det ned så jeg har noe å se tilbake på.

 

Vel jeg blir mettere ihvertfall etter kveldsmaten .. Håper det går over.. Vel kjenner det litt på bukene nå, bare litt men nok til at jeg greidde å motstå tanken på isen som ligger i fryseren - eller potetgullet i kjøkkenskapet.. Føler meg veldig flink (og litt mett nå men bør nok legge meg før jeg får flere tanker på mat som jeg ikke trenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja huff. Er ikkje alle dagar som er like lette. Men synest du har vore flink, eg :D

Tross alt har du klart å så imot fristelsane heile dagen sjølv om du fekk lite søvn natta før. Veit av erfaring at trøttte dagar ofte er vanskelige i høve til å ete regelmessig og lurt.

 

Ny dag i dag. Håpar den går betre, og at du er opplagd. Du er flink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Takk takk, den er allerede bedre - på tross av dårlig søvn i natt og. En 2 åring som våkner midt på natta og bare hyler.. Vi skjønner ikke så mye men hun visrker frisk. SÅ satser på at det er mareritt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Ny veiedag

100,0 - skulle gjerne sett 100 gram til ned for ihvertfall å få rett antall siffer men 0,4 ned er godkjent antar jeg. Skal måle i kveld.

 

Hva vært bortereist ihelga, først i Dyreparken så på overnatting hos noen som vi kjenner men ikke kjenner godt no til å snakke om diett, men helt utrolig så rett man kan leve på 'vanlig' mat og..

 

Et stykke eplekake til kaffen og Pizza (to biter) til middag var ikke helt etter planen men men, hadde det vært for 3 uker siden hadde det vært 3 ganger så mye og jeg koste meg ordentlig med det.

 

Begrensing har allltid vært min utfordring så det greidde jeg ihvertfall. Nå er det tilbake til hverdag og rutiner!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Det er et ordtak som heter "mange bekker små gjør stor Å" - og sånn er det med oss også 100 gram ned her og 100 gram ned der blir til slutt veldig mange kilo - det er jo sånn vi har gått sakte men sikkert opp også:-)

 

Så folkens - la hvert et gram ned gi motivasjon til ytterligere innsats i kampen for en sunnere livsstil! Det er verdt det:-)

 

Jeg trenger ikke engang lukke øynene for å føle på hvordan det er å ta på seg et plagg som gjør at du føler deg VEL når du ser deg i speilen. Fikk se et bilde av meg selv i går som gjorde at jeg skal være FLINK. Og, når jeg snakker utifra erfaring så vet jeg at jeg har det MYE bedre når jeg er slank - på alle måter!

 

Tjo ho - stå på folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

hei Takk!!

 

100 var kg, jeg har gått ned 400 gram - så det er 4dobbelt av være glad til mengden!! neste gang blir det uansett 2 siffer - gleder meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monken

Kjempeflott MajaS! Venter spent på neste uke, da ser du kansje ett siffer mindre :) Og som de andre også skriver, ned er ned..

 

Ikke alltid enkelt å spise hos andre. Tiden vi går inn i nå er bedre enn vinteren med ferdiglaget mat. Mye godt som kan legges på grillen, og de fleste har en god salat inntil- og der kan vi jo spise det vi orker :-) Vi trenger jo ikke ta potetsalat, jeg synes egentlig at potetsalat ikke er så godt lenger. Er jo en enorm mengde med kalorier også, som jeg helst ønsker å bruke på andre ting :)

 

Kjekt å følge tråden din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Hei Takk Monken.

Grillmat er helt topp. jeg har aldri likt potetsalat og dressinger og majones så jeg er heldig på den, jeg er veldig glad i de originale smakene.. Bare jeg kunne opparbeide samme aversjon mot salt og søtt.

 

 

I dag kjennes det ut som om at jeg spiste masse tull i går (det gjorde jeg ikke). Føler meg oppblåst og daff. Hmm litt mye salt i det derre kavli tynne knekkebrødet med salt og rosmarin. og litt lite vann - det forklarer nok en del ihvertfall - og har ikke trent ordentlig siden torsdag. Vel, i kveld skal jeg trene - endelig.

 

Kveldene er begynt å bli en utfordring, når jeg er trøtt har jeg lyst på alt og ingenting.. Og kjøkkenskapene er som vanlig ikke rensket for snop (mann og barn skal jo også leve, dette må jeg leve med senere så må øve). Greide å vinne over dem i går så er fornøyd med det da. Joda hadde salat og grønnsaker klart men..

 

Vel. nå har jeg fått ut gruffet, føler meg bedre allerede! Sola titter nesten fram nå, kaffen og vannflaska står klar på pulten. Tror det blir en fin dag ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er flink som klarer å halde deg vekke frå fristelsar i skapa. Men eg fekk så lyst å kommentere akkurat det: Eg tenker at mannen i heimen kan hjelpe deg i denne prosessen ved å ikkje ha ting og tang i skapa. Både mann og barn har vel godt av å bare ete godteri i helgene? Det gjer me hos oss, og eg har aldri høyrd ein einaste sur kommentar. Har du fåreslått det? Tør du?

 

Uansett, kvar og ein må gjere dette på sin eigen måte, og eg synest du er flink! Tenk, ned 400. Kjempebra!!!! Jobba på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Ja enig i helgegodteri. Ungene får nesten bare godterier på lørdagene, derfor det er i skapet. Ungene spiser ikke opp - særlig når de vet at det kommer til å være der senere... men sant, det kan ryddes bort. Jeg la det i hver sin matboks for dem - da ble det værre å robbe dem og.

 

Mannen er blitt flinkere han og til å hoppe over kveldssnacksen. - tok seg faktisk ei brødskive i dag - det gjorde han aldri før.. Rett du sa, det om å tørre si fra faktisk, har ikke tenkt det sånn før. Får ta en diskusjon på det. Innføre lørdagsgodteri for voksne og....

 

Vel over til Noe annet. Har vært ute og gått / jogget 6 km.. Og det ble mye mindre gåing og mye mer jogging enn jeg fyktet.. Her jeg bor er det mye opp og ned, nå trente jeg på flata og skjønte at bakketrening faktisk har nytte. Jeg greide det, jogget nok 75% . Kanskje bare 3,5 trimpoeng men men det gjorde godt!!

Jeg har en Nokiatelefon den har GPS og jeg har installert en applikasjon som tar opp hvor jeg går og hvor lang tid det tar. Genialt. Da har jeg treningsdagbok også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

satt og tittet gjennom kalenderen de neste 3 ukene. Et sosialt mareritt, eller nei - det blir veldig hyggelig sosialt, men en kjempeutfordring diettmessig. Det skjer noe sosialt 3-4 kvelder i uka framover, sommeravslutninger her og der, middagsinvitasjoner, utdrikningslag osv. Veldig gøy men....

 

De tingene med ungene er nesten enklest - det er liksom lov å si at en ikke vil ha pølse.. værre med voksenselskapene - dette er ikke bare en diett så jeg vil ikke slutte helt å smake, men.. jeg må ha målet om å aldri forsyne meg mer enn en gang i bakhodet..

Og MÅÅ greie 10 trimpoeng i uka som et minimum.

 

Vel, dette var et lite dagboksukk så jeg får skrevet ned den største utfordringen framover. Jeg gleder meg og føler det går bra selv om vekta er utrolig gjenstridig..

 

Dette er jo ikke bare snakk om vekt men også om å gi kroppen det som er bra for den!!!

MÅL NESTE 3 UKER:

* Forsyne seg bare en gang

* Minst 10 trimpoeng fordelt på minst 3 treningsøkter

* 5 kg ned (hårete ønskemål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette høyrdes ut som ein kjepe utfordring, ja!

Men om du førebur deg godt er eg sikker på du klarer det :) Og du treg jo ikkje ete kake kvar gong....?

Synest måla høyres fornuftige ut. Er sikker på du klarer det om du bare vil :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Takk.

 

som tråden heter, jeg må ta kontroll selv nå. Kankje det går!

 

og når jeg først var i farta så meldte jeg meg på kurs rett etter sommerferien - starter på GR 30. august.

Hadde jo vært stas å kunne si at jeg har gått ned 10 kg helt alene :-b

Litt ekstra motivasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

jaja, en veldig hyggelig kveld.

Verten serverte spekemat og rømmegrøt. veldig godt, men jeg spiste føre jeg dro så jeg greidde å forsyne moderat meg en gang av hver ting untatt salaten som jeg kastet meg over!! og rødvin og en liten konjakk...

 

Vel det ble 2500 kcal i går, så nå er uken kosemerker gått hehehehe. men 1000 ekstra kalorier kan jeg faktisk greie å jobbe bort i dag selv om jeg er alene hjemme med unger. har sykkelvogn og en plen som må klippes og trenigsutstyr i kjelleren. :-)

Jeg må legge til at de 1000 er et grovt estimat. tror de stemmer ganske bra. Det ville ikke vært noe problem å putte i meg det dobbelte - ihvertfall så jeg er fornøyd.

 

Jeg har kost meg og moderert meg samtidig!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Var 'gørrtrøtt' hele lørdagen, pluss at det gikk i full fart med unger som skulle hit og dit, shopping og hagearbeid. glemte å spise så da kvelden kom så..

Lørdags godt er lov bare ikke dagen etter en stor utskeielse. Note to self: Husk å spise hver 3.-4. time... Særlig når det er sjokolade i huset!!

vel summen kcal er ikke så værst - men lite trimpoeng, sykkel og sykkel med henger er ikke helt det samme - men fikk jo ikke ekstra uttelling på trimpoeng. neste gang bruker jeg pulsklokka..

vel håper kroppen reagere på "skjulte" TP også..

 

Deilig å få det ut, va veldig irritert over at jeg ikke greide å holde meg i skinnet!!

Har vært flink i dag.. Spist riktig og venter bare på naboen så skal vi på lang tur... :-D.

laget forresten risotto og en tomatsalat med hakket løk og timian og laks. til middag.

Spiste vel litt i overkant av risottoen men namnam!! Jeg greide tom å si nei til desserten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hei Maja,

 

Fin og ærlig tråd du har! Vi har mye av samme problematikken ser jeg. Er det uaktuelt for deg å gå kurs? Jeg har holdt på på egen hånd i evigheter og begynte på kurs i april. Etter det har ting gått så utrolig mye lettere. Men det koster penger og tar tid så det er en vurderingspost.

 

Har du prøvd å bake knekkebrød selv? Det er en skikkelig livredder. Jeg klarer meg ikke en dag uten uten å få panikk nå. Får faktisk samme tilfredsstillelsen av de som av sjokkis eller potetgull jeg. Si fra så skal du få oppskrift :(

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Frøken frue, ja jeg har faktisk bestemt meg for å gå kurs etter sommeren. Så har jeg noe å strekke meg mot. 30. august starter det. Før det er jeg så mye på farten at jeg føler det vil være bortkastet. Vel greier jeg noen får kilo selv på sommeren så ..

 

Jeg må være ærlig å bruker denne tråden for å hoste opp og få ut alle tanker jeg har så kanskje jeg får et slag tak på hva som egentlig gjør at jeg som egentlig håndtere livet bra bare ikke håndtere mat.. (Ser at det er mange med samme tanker her) .

Visst når man kommer over en viss grense så er det nok fysisk også - kroppen tror det skal være sånn derfor forlanger den mat når den får - og helst masse masse hurtigekalorier..

Men når en kan kontrollere det i perioder, så bør vel perioden kan strekkes så langt at kroppen følger med på lasset og forstår at det er dette som skal være normalt????

 

Vel min livredder og det som får meg til å tro at jeg skal greie det denne gangen er at jeg har greidd å trene 'jevnt' hardt 2-3 ganger i uken de siste 2-3 årene. jeg er i stand til å jogge/gå turer på 8-9 km og fortsatt være menneske etterpå.

Tenker å melde meg på flere mosjosnløp etterhvert. Tok jentebølgen i år og det var gøy, passerte mange som var tynnere og så sprekere ut enn meg heheheh :-)

 

ja hjemmelaget knekkebrød er utrolig bra. Bra du minnet meg på det. Jeg må bake ny runde :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...