Gå til innhold

Nå vil jeg ta kontroll


Gjest Majanne
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Majanne

var sulten i går også.. Men så gikk jeg over kaloriregnskapet.. Har funnet at hvis jeg ligger under min tilmålte dose - som gir en sum på rundt 1600 så blir jeg sulten.. Kroppen har tydeligvis avfunnet seg med redusert inntak, men nekter å gå med på noe mer.. jaja, bra med en varseklokke.

 

Gårdagens lille seier da jeg stod med en sjoladerute i hånde som faren min egentlig hadde kjøpt til kaffen, og så greidde jeg å legge den ned igjen - og da var jeg alene så det var kun jeg som tok kontroll!! Der står også en pakke gjendekjeks på kjøkkenbenken - som jeg nesten startet på i stedet, men jeg vet at en er ikke nok så da tok jeg KONTROLL igjen og laget meg en brødskive med masse godt i stedet. 3 kjeks og jeg hadde fått flere kcal allerede!!

 

Jeg øver på Kontroll og må notere meg seirene!!

 

Kjeks og sjokolade hører ikke til på min benk til vanlig, men greitt å øve på.

Jeg er en smugspiser, det er når jeg er alene sånne fristelser virkelig blir Fristelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 477
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Majanne

Sulten - men lå langt under kaloriene jeg skulle ha i meg.. Upps - jeg er ikke vant til å gå den veien.. Vel gårdagen ble litt mer trening for stressmusklene enn jeg er vant til :-D.

Er egentlig en veldig lite stresset person, pleier å være flink å planlegge - men en kan ikke ha kontroll over alle ting heller - ihvertfall ikke det som ikke jeg bestemmer over.

 

Vel - jeg har prøvd noe nytt nå, jeg solgte kaker, is og popcorn i går og fant ut at etter 1/2 time med popcorn-os så var ALT som heter apetitt borte... Jeg som trodde det skulle bli en utfordring.

 

Får ta 1100 kcal som en opplading til storfamiliesammenkomst hele helgen der all mat er servert... vel setter bryllupsmiddagen på et frimerke.. jeg har med ungene så da er jeg forsiktig med alkohyler og skal ellers ta fri den kvelden.. med måte!

Dessuten sørger jeg for å ha brød og pålegg på hytta så jeg slipper å gå til bords hypersulten.

 

Og HermineH selv om uka har vært stress så har det blitt en del ekstra tid på badet - peeling, napping, fiksing testing av sminke - til og med ny neglelakk...

takk for tipset, jeg har brukt det som ekstra egentid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Så bra at du fikk pleid deg selv litt denne uken - da kommer du til å bli så fiiiiiiiiiiin i morgen atte:-) Vi får bruke de triksene vi kjenner, så blir alt så bra:-) Jeg er så i støtet om dagen at det verker i lårene - hardtrening er undervurdert, for jeg kjenner virkelig at jeg lever. Det er ille å se seg selv i speilen når man trener der helt alene med en person som pusher og pusher deg, men jeg vet at om en stund er det mindre av meg i den speilen. Det er faktisk en trøst. Jeg får se på kroppen min nå tenker jeg, for sånn skal jeg aldri bli igjen.

 

Jeg håper du får det gøy i helgen og at du klarer å bevare litt kontroll inni alt som skal skje. Det handler om at du må planlegge, vettu - og bestemme deg for hvordan du vil takle matinntaket. Jeg har bestemt meg for hva jeg skal spise i kveld på sommeravslutning på jobben - og ikke søren om noen skal få se at jeg skeier ut og stapper i meg ting som ikke er bra for meg. Jeg vil ha KONTROLL - og det får vi ved å trene på å ha det samt å kjenne godt etter at vi virkelig vil ha det.

 

Hvordan er det forresten med låra dine? Begynner de å få farve og fasong? Jeg ble litt inspirert av deg når du begynte å snakke om lår, så jeg har brukt hampvott et par ganger og smurt de inn hver dag. Synes faktisk de er penere nå enn de var, nå gjelder det bare å få litt sol på de:-)

 

Ha det kos i bryllup i helgen.... gleder meg til rapport om hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Lårene mine har fått minst pleie denne uken, men neste blir det mindre stress, så da blir det sykle til toget og masse trening igjen.

ja jeg vet trening får en til å føle at kroppen faktisk lever og fungerer!!

jeg har ikke planlagt til punkt og prikke, men min håndtering er at jeg ikke går veldig sulten til noe pådekket bord. Og jeg er alltid forsiktig med alkohol når ungene er der. Blir nok et glass til middagen og en avec - men vann ved siden så går det bra.

 

Eldstejenta har alltid vært pappajente, da hun var liten (under et år) ble hun hysterisk hvis han hadde tatt seg mer enn en liten pils. Det skjedde 2-3 ganger før vi skjønte hva det var. Han var ikke full da, men bare lett beruset - hun som er verdens mest sosiale og gikk til hvem som helst nektet å nærme seg han... Så godt ser unger det! (jeg ammet, så jeg drakk ikke da)

 

Etter det har vi vært enda mer forsiktig enn før med alkohol rundt ungene - det er jo særlig greitt når jeg skal passe kalorier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Knallfin helg, men veldig lite søvn.

 

Har ikke telt kalorier, men følte det gikk passelig bra, bare en smak fra kakebordet, 3-4-5 glass vin og en drink på kvelden. Måltidene gikk greitt unna. sunn mat, alltid masseg grønn pynt som jeg grabbet med meg.. Jeg spiste litt ektra til hovedmåltidene da det ikke blir tid til mellommåltider.

Veldig bra å ha med unger for de er avhengige av litt mat hver 3.-4 time.. Hadde med ekstra brødmat og pålegg til dem som jeg kunne ta av når det gikk alt for lenge..

 

Men så kom søndagen. Var hjemme igjen i 2 tida, ingen mat etter frokost og 8 t søvn tilsammen de siste to nettene... jeg dykket neddi potegullskåla.. Utrolig hvor mange unnskyldninger en kan ha for den neste "smaken"..

Ingen kontroll der nei, men jeg kjenner det i kroppen og. Nesten som jeg blir bakfull når jeg får for mye usunt i kroppen nå, men enn av vinen ihvertfall. Samler veldig mye vann - og det kjennes ut som det er slagg i miskler og ledd..

 

Vel i kveld er det trening igjen og hvis jeg får noen til å følge til barnehage så blir det sykkel i morgen her er det bra å brenne av helgens utskeielser.

Men for å ha det sagt - en nyyyydelig helg. Bruden var nydelig, sermonien fantastisk, stedet var herlig.. og maten var god og faktisk sunn.

Reminder to self: jeg trenge vannfast sminke - tårene trillet i kirka! følte meg veldig fin i ny kjole, nye sko (som selvsagt gnagde litt) Talen min gikk vel sånn passe greitt, og veldig hyggelig selskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Så bra at helgen din gikk fint - du klarte deg bra synes jeg:-) Lurt å skylde litt på ungene mtp mellommåltider. Du får trene vekk slagget i muskler og ledd i kveld så er du i støtet igjen!

 

Selv går jeg rundt i dag å undrer meg over hvor mye en kropp kan forbedre seg på under to uker - jeg føler meg som ett nytt menneske i forhold til hvordan ting var når jeg begynte hos min personlige trener:-) Midjen er faktisk snart tilbake selv om den skal bli mer markant utover høsten!

 

Håper uka blir fin for oss alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Takk til deg hermine. ja slagget får en trent ut - litt til søvn vil hjelpe...

Det hjelper VELDIGå gå inn hit og lese og skrive litt!!

Merker at kroppen ikke helt vil tilbake ennå, er småfysen.. Drikker te for harde livet - det pleier å hjelpe. Sliter med å få i meg vann så tvinger ned en sup nå og da.. Vel vel, litt trening og en natt til med ordentlig søvn..

 

Ja jeg tror at det å ta en runde med PT er kjempesmart! Å få strammet opp musker hjelper på alt!! Både kropp og selvbilde. Kiloene kommer til å rase etterhvert som at kroppen skjønner hva som kjer!

 

Når jeg begynner på GR kurs til høsten er det med spinning - bare for å få en litt ekstra motivasjon! Har betalt allerede så jeg får kursboka i posten så jeg får lest meg litt opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Fikk en nesten 2 timers tur i går, blanding av skog og asfalt, mye bakker og ble nesten ikke ordenlig sliten... 11 km og ennå energi til overs - Jippiiii! Jada noe var endorfinene som herjet i kroppen for jeg greidde ikke sette meg ned. Deilig!!

Nå er det meste av slagget fra helgens utskeielser ute. Må innrømme at jeg ikke syklet på morgenen i dag da, litt mør i musklaturen nå. Prøve å ta litt styrke i ettermiddag. HermineH du inspirer til et ekstra tak.

Jeg bruker pulsklokke, og da jeg skulle bade minstejenta i går kveld (før turen) holdt jeg på få sjokk, 'hvile' pulsen når jeg satt på kne ved badekaret (dvs ikke ordentlig hvile en gang) var nede i 57, har aldri sett den under 59 før og da har jeg ligget flat - så dette går rette veien.

 

En ny og hærlig dag!! Motivasjonen på topp og kroppen deilig og mør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

For et gladinnlegg! Nå skal jeg stå på for å få frigitt litt fpositiv energi jeg også! De vinglassene må begynne å forsvinne fra systemet mitt nå...

 

Ha en strålende dag kjøre du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er MajaS!

 

Og moro at du ser bedring på hvilepulsen også da. Det er jo ikke bare vekta som går ned, hele kroppen nyter godt at endringene du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utrolig flink MajaS! kjekt å høre at det går rette veien med pulsen også.

 

Jeg har selv vært hjemme med sykt barn i dag. Lille gullet hoster sånn at ho "klir" i halsen. Var ute og luftet oss i dag, og det var godt å beveger kroppen i stedet for å sitte på en kontorstol i fine været. Godt for mor å trimme litt på dagtid også.

 

Merker at så snart hverdagen blir stressende er det ofte mine egne prioriteringer som viker... Ikke noe som de andre i familien krever, det bare blir sånn

 

Hoppet over lunchen i dag, tok bare en banan. Så nå har jeg laget meg tre knekkebrød med cottage cheese og bringebærsyltetøy. I tillegg har jeg laget meg en diger skål med jordbær og banan. Utrolig hva man kan kose seg med til dessert :)

 

Har du noen målsetninger for sommeren ?

 

Ser du har meldt deg på GR til høsten. Jeg har ikke helt bestemt meg ennå. Føler det går greit nå, men det er lettere å være "flink" hele tiden når en betaler mange penger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Stakkar lillegullet. jentene mine har hostet mye i perioder - og det er kjedelig. men helt greitt med en hjemmedag - ja kjenner til det med prioriteringer, mamma kommer ikke først for tiden...

 

Bra noe går rettveien (pulsen) for jeg har gått opp 0,8 faaaaaaaaaaaaaaaaaa........

Det var bryllup i helgen, men trodde ikke det skulle gi så store utslag så antar det er en naturlig variasjon men igjen faaaaaaaa. i heeeee...

 

Jaja. Blir vel flere sånne... ingen cm i minus. med litt godvilje var det noen mm her og der men.. men.

Puppene minker litt, det merker jeg på BH'er - har ikke mye fra før heller så det er en blandet trøst.

 

Kan hende jeg snikveier i morgen tidlig for å se om det kan hjelpe

 

Vel, motivasjonen for å sykle til toget var på topp i dag da. Skal ut med min kjære i kveld. Får satse på å være sjåfør hehehe. I morgen er det spise middag hos noen på jobben. Der går ukens kosemerker... I helga skal vi på hytta, skal ikke spise der bare sooooove..

 

Ikke store målsettinger for sommeren.

Skal ha ferie hele juli og satser på minst 10 - helst mer enn 15 TP + hverdagstrim hver uke, å gå t/r butikken og sånn, samt jevn nedgang over tid 4-500 g per uke (hvilepuls ned var faktisk super opptur- selv om jeg ikke hadde tenkt på det fra før).

Er fortsatt nøye på å skrive og telle kalorier!

 

Det høres litt defansivt ut når jeg leser det men realistisk med min kropp er det først og fremst målsetting om trening og å holde kostplanen som er realistisk.

 

Kurset til høsten er litt belønning til meg selv - jeg vet jeg må holde på leeenge med dette, både ned og stabilisering så vil prøve kurs. Men jeg vet at jeg må passe meg, er veldig flink til å legge ansvaret på andre (kursleder) og bli mer passiv selv så jeg fortsetter her med dagbok/kommentarer og lese andres hverdagskamper.

 

Enn dere? Store mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det var dumt. Vi får satse på at lett på blir lett av :)

Hjelper på trimmotivasjonen ett sånt "slag i trynet", men en trenger fortsatt en opptur nest uke for å ikke dette helt av....

 

Viktig å ha fokus på de riktige tingene, og ikke bare fortsette med de gamle uvanene. JEg har fokus på å klare vektnedgang med å finne mat som vi vanligvis spiser, om jeg bare lager "spesialmat" i vektnedgangsperioden er det opp igjen etter noen år som jeg har vært med på så mange ganger før..

 

Jeg ønsker denne gangen å klare målene mine og BLI der.

 

Lykke til med en fortsatt aktiv uke.

 

Fin fokus med å forsøke å få ett visst antall trimpoeng pr uke.

 

Kanskje jeg skal forsøke å henge meg med på den. Jeg er uten pc når jeg drar på ferie, så jeg får forsøke å legge meg opp en plan

 

Har fortsatt noen kilo og uker til ferien begynner.

 

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

takk Monken!

Enig i at en må bruke standard hverdagsmat - og ikke noe spesielt til en selv. De andre har også godt av mer grønnsaker og ren mat. jeg må bare kutte litt ned på porsjonene!! og ja, en uke med oppgang takler jeg men...

 

Min store utfordringer småspising og søtsaker på kvelden så det er den jeg jobber med nå og så er jeg grunnleggende lat...

men tror Trening er noe som en kan merke resultater av utenom vektnedgang også. Jeg bruker gadgets (pulsklokke, GPS) fr å motivere meg selv. For tiden føler jeg ikek for innetrening så da er det greitt å ha noe å måle mot.

 

Denne prosessen har jeg satt av flere år til, derfor setter jeg ikke de store vekt og kilosmålene ennå. Det får gå sakte men sikkert -men det skal gå nedover... Som jeg sier - jeg må ta kontroll. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff og uff, nå er jeg proppmett!!!!

 

Vært på st.hans feiring og spist altformye... Har holdt meg innenfor kaloriinnholdet for dagen, men middagsrasjone ble altfor diger..

Jeg var "fornuftig" om en kan si det slik, hadde med rå hamburger og grove brød, men endte opp med å spise TO stk. Det var altfor mye, men proppet det i meg gjorde jeg likevel. Og i tillegg spiste jeg en kroneis - den var god, men nå sitter jeg her helt stinn og har ikke noe velbehag av matinntaket mitt :)

 

Ja, ja - får tro jeg kanskje kan ta lærdom av dette og ikke spise så mye neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Noen sånne dager må en ha Monken :-)

Og den første gangen jeg gikk på kurs for å slaNke meg var en av "unnskyldningen" mine for meg selv når jeg gav opp at jeg savnet det å kunne stappe i meg en gang i blandt. Det er deilig å vite at en kan være for mett sjelden gang i blant uten å ryke over kaloriinntaket.. Blir mett av grønnsaker og fiber men ikke på samme måte hehehe.

 

Jeg og min kjære fikk barnefri så vi gikk ut og spiste.. Jeg meldte meg frivillig som sjåfør.... "Stakkars" ungene fikk ikke mye St.hans feiring, de fikk rømmegrød - som de elsker - ihvertfall..

Vel det blir hytta i helga og bålpanne der, så da tror jeg det blir veldig bra!!

 

Pasta ute er ikke det beste diettmessig, men når det er tomatsaus og scampi tror jeg det holder seg innenfor akseptabelt - og så er det jo såååå godt!!

Når en ikke greier dessert og hoder seg til zero og espresso så var det en veldig fin kveld - og veeeeldig deilig med en tur ut med mann uten barn...

 

Snikveide i morgest og det var 400 gram i minus så ikke så galt som jeg hadde i går.

Alt i alt er jeg veeeedig fornøyd i dag...

Skal til en kollega å spise 3-retters men får gjøre som sist, et glass vin til hver rett og bare halv dessertporsjon.

Da får jeg smakt på alt godt - Savner ingen ting - og mye bedre i morgen

 

glemte nesten å si at jeg syklet t/r toget i går 2,3 mil tilsammen... og jeg kjenner at lårene begynner så vidt å tåle oppoverbakkene etter bare 3 turer. Går ikke så mye fortere ennå men det kommer. Ny sykling i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Isj må bare skrive det av meg - nå har jeg spist det jeg skal før middagen og har fortsatt lyst på 'noe'.. Heldigvis tomme skap her på jobben. Litt for langt til kiosken!!

 

Ikke noe lurt å for nattesøvnen å drikke espresso klokka 10 på kvelden, jeg som allerede var i underskudd våknet klokka 4 i natt - plooonngg - vidåpne øyne.. Og er det noe jeg blir sugen på noe søtt og kalorifylt av så er det søvnmangel..

 

Jeg var ganske våken utover formiddagen men nå vil jeg bare sove.. Jaja. får håpe på 'sunn' forrett så jeg få døyvet suget litt før desserten... Skal på middag i dag..

 

Vel nå har jeg krevet det så nå kan jeg ikke ryke utpå.. jeg må ned igjen til neste veing!!!!! Bare 2 uker til jeg reiser til Portugal!!!! Vel vel..

Fjellet i helgen = masse bevegelse og masse søvn (TV fri sone gir mye tidligere kvelder).. det skal bli deilig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet akkurat hvordan du har det. Trøtt, sugen på noe og humøret blir ikke bedre heller når en ikke får lov til å "fråtse" litt i alt annet enn det en skal spise.

 

Flott at du tok initiativ til å skrive det av deg i stedet for å løpe avgårde til kiosken. Når en må gå til litt andre skritt enn hjemme i kjøkkenskapet går det helst over av seg selv... Og så slipper en med den dårlige samvittigheten etterpå også.

 

Håper du koste deg på middagsbesøk i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Bare det å gå til bussen hjalp litt... Det vet jeg jo at det siste en har lyst til når det kommer kastende på er å gå en tur ut men det eneste som hjelper er jo det...

Vel en liten seier i hverdagen. Var glad kjøkkenskapene var laaang unna!

 

Middagen var hyggelig - med nyyydelig gooood mat, rømmesaus og reinsdyrskav. Jeg måtte spise opp hele desseren, men alle andre forsynte seg to ganger så da gikk det vel bra.... Kalorier teller nemlig ikke hvis de andre spiser mer har jeg hørt hehehehehe.. Vel det var veldig godt, kosemerkene og litt til er borte men det kunne fort gått mye værre.

Før ville jeg gått amok i godtehyllene påforhånd - siden jeg skal skeie ut likevel så bare det er jo enforbedring. Får kalle det skadebegrensning.

 

Syklet til toget i dag på tross av veldig sein kveld og et par alkoholenheter til middagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Bra jobba Maja! Det der står det respekt av. Det er akkurat dette forumet kan hjelpe oss med. "skrive det av oss" og få støtte på det. Du er flink. Og bare en runde dessert er godkjent! Stå på snuppa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Jeg skal liksom være flink å greie alt selv (hmmmm, ikke flere som lider av det syndromet nei..) - men du så deilig når noen ser det og kommentere det når en er flink :-D

 

Takk til alle som er inne på tråden! Bedre dag i dag selv om jeg er trøtt.

- men nå skal vi på hytta. Da blir alt bedre - vet jeg! Der skal jeg få sooooove og gå lange turer og masse tid til ungene!! Bæremeis er genialt for mor og barn, og eldstejenta på 7 liker å gå rolige turer, så får jeg ta litt svette alene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Håper du får mange turer på beina i helga og klarer å leve slik du ønsker - det kommer til å føles som en kjempeseier når helga er over iallefall. Flink du var som bare tok en runde med dessert - der slilter jeg - men jeg blir stadig bedre og bedre.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du koser deg på hyttetur.

 

Her sitter hjem hjemme og har puttet altfor mye i kroppen i dag og. Kom helt skjevt ut etter en ikea tur og de sukkerfrie kokosbollegreiene - var visst altfor mange kalorier i de fant jeg ut etter å ha fortært noen... :)

 

Ja, ja det får bli likar i morga.

 

Har passert kaloriene mine for dagen, en tror jeg må ha meg noe sunn snacks utpå kvelden. Får bli noen gulrøtter eller en skyr. Den med blåbær og vanilje er veldig god.

 

Ha en strålende helg alle sammen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

Åååå hytteturen hjalp ja!!

Fikk en god times tur (med bæremeis på ryggen for ekstra forbrenning) på lørdag med eldstejenta og en 3 timers, 1,5 mil gåtur på søndag (med bæremeis) med en voksen, det var deilig!!

Minstejenta sov til 9 begge dager så trengte ikke en gang spille min tur å sove lenge kortet...

 

Litt mange myggestikk og du og du så mør kroppen er etter gårdagens tur, det ble ikke sykle til toget i dag nei, men skal på Friskis og svettis utetrening i kveld så da får det holde :-) Sykle i morgen!!

 

Maten gikk - vel tja, "litt" for få måltider - uten at jeg egenlig registrerte det, det førte til at jeg gikk amok i godteskålen på kvelden men kom fortsatt ikke over 1600 kcal - så ikke rart jeg var fysen.. jeg førte matnotater på mobilen med en melding i kladdeboksen, men leste dem ikke selv da før jeg førte dem inn i dag...

 

Greidde å si neitakk til vafler (seier seier) på hjemturen, og lagde en ordentlig kveldsmat med speilegg for å unngå de store utskeielsene før sengetid...

 

Yessss det er sommer og ingenting er pes ikke no stress.. (Noen som har hørt Folk og Røvere sin glad-sommersang eller?)

 

Jeg ble enda mer fornøyd av så skrive dette hehehehe

 

ha en finfin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Majanne

.. og til deg Monken.

Bra du husker å ta fornuftige måltider selv om du har skeiet ut...Hvis en da går og blir oversulten så blir det bare værre og værre!! Håper resten av helgen gikk bra!!

Uansett ny uke nye muligheter!! Ikea kan får hvem solm helst til å skeie ut!!!

 

HermineH - 1 dessert: jeg jobber med saken. Sliter med det å forsyne meg en gang-målsettingen min til tider..

 

Og ja selv om jeg ikke skrev det i sted, fikk kost masse med ungene (og mannen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...