Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner godt hva du mener. Rart egentlig for vi ønsker jo så gjerne å bare fortsette med den fine vektnedgangen, og så uvisst av hvilken grunn propper vi i oss masse som vi egentlig ikke har lyst på...

 

Uansett godt at du er obs på det. Og fristelser er det overalt, ikke noe vi kan unngå for alltid.. Vi må bare lære oss å velge de riktige utskeielsene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ja, det er faktisk veldig rart! Og veldig lite logisk, synes jeg. Ikke alltid så lett å forstå hva som skjer i dette hodet, gitt. Men som du sier, vi må gå for de riktige utskeielsene. Noen gang virker det som læringskurven er noe bratt, men til slutt må det vel sitte?!

 

Jeg har i hvert fall vært på trening, og fikk svettet noe innmari på en slitsom ellipse-økt. Håper det gjorde susen:) Deilig å bli sliten! Pilates-timen etterpå føltes nesten bare som kos.. Godt for kropp og sjel er det i hvert fall, herlig!

 

Nå er kveldsmaten unnagjort, det ble grovbrød med eggsalat. Kjempegodt! Selv om jeg tenker litt på HermineH og at jeg i dag har spist veldig lite "levende mat". Marsipankaka var i hvert fall steindau;)

 

Nå er det kvelden for meg, og til tross for "et par" unødvendige utskeielser denne uka, er jeg likevel svært spent på veiing i morra. Jeg har trent masse, ellers spist fornuftig og ligger totalt sett under kalorigrensen, så jeg kommer til å bli vanvittig sur hvis ikke vekta viser under 80. Men vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg er superfornøyd i dag! Vekta viste 1.2 kg ned siden forrige fredag, og det føles helt utrolig bra!

Me happy:):(

 

Og om bare lusne 200 g til, så har jeg gått ned 20 kg... Wo-hoo:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

I dag var det dårlig med piff på trening, gitt! Hadde jeg ikke vært forhåndspåmeldt, hadde jeg sikkert ikke orket å dra, engang. Men jeg dro, gjorde unna styrketimen, og dro hjem. Uten noe kondis i det hele tatt. Ikke likt meg, men det får gå:(

 

Så nå skal jeg kose meg alene i sofaen resten av kvelden, jeg er alene hjemme og huset er helt stille. I morgen skal jeg i utdrikkingslag hvor første post på programmet er spa, og det gleder jeg meg skikkelig til! Jeg skal helt fint overleve et par timer i badstu og boblebad, kjenner jeg:) Mmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 70- tallet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og tenk neste uke har du gått 20 kg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Jeg bøyer meg i støvet, og er ikke rett lite missunnelig:)

Grattis, grattis, grattis

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Tusen, tusen takk, Krille:) Det er så koselig med slike tilbakemeldinger! Jeg føler meg litt alene med småseirene mine i hverdagen, jeg kommer liksom ikke stormende inn i kontorlandskapet og jubler "Hurra hurra! Jeg er under åtti!".... Selv om jeg egentlig har litt lyst til å kringkaste det til verden!

Synes jeg ser det, da hadde vel mannfolkgjengen på jobben begynt å lure på meg:rolleyes: Hehe!

 

Og grattis med ditt ukeresultat, også, dette går veien:D

 

I dag er jeg så på høyden at jeg nesten ikke har angst og pusteproblemer for å dra på meg badedrakten i utdrikkingslaget i morgen - tenk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg flyter fortsatt på fredagens veiing, det er herlig:)

 

I går var jeg borte hele dagen i utdrikkingslag, det ble mye mat og lite trim. Men veldig fin dag! Og jeg overlevde helt fint å vise meg i badedrakt, en liten seier, det også:(

 

Og i dag skinner sola fra blå himmel, det er jo umulig å ikke bli i godt humør:) Jeg synes ofte det er så typisk at finværet slår til i uka, mens når helga kommer og jeg har fri, skyer det til. Men - ikke denne helga. Nyyydelig vær ute! Jeg skulle egentlig holdt meg inne for å rydde og vaske hus. Men jeg har ombestemt meg, jeg skal ut på lang gåtur i solskinnet!

 

Nå er sunn søndagsfrokost unnagjort, havregrøt med blåbær, jeg må kompensere etter etegildet på gårsdagens fest.. Skal bare finne frem piggskoene, pulsklokka og iPod'en (eh, må ha litt utstyr, vel?!), så jeg er klar for tur:D Tjo-hooo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Søndagsturen er unnagjort, det var så utrolig herlig med sol og dagslys og frisk luft! 16.5 km sier min o' store guru pulsklokka, det ble langt nok og jeg kjenner det litt i bena. Men det er utrolig godt med litt avveksling fra treningssenteret, synes jeg!

 

Jeg var ute i nesten tre timer, inkludert en liten pause på en benk i sola - og ja, jeg vet det er tidlig å snakke om det, men det er neeesten så man kan fornemme at våren er på vei langt der borte fra et sted:) Sola varmer faktisk bittelitt!

 

Men - nå er det vel ingen bønn. Ryddingen som jeg utsatte fra i morges må jo gjøres... Jeg skulle bare SÅ ønske at jeg hadde bare en brøkdel av treningsmotivasjonen min til å gjøre husarbeid. Det er virkelig det kjedeligste jeg gjør.. Men hjelper det? Nei! Så slutt og klag, og kom i gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg sliter også med ryddemotivasjon, Ninjastar - og jeg har ikke gått tur i dag! Kun latet meg i sofaen og sovet lenge:-) Har en litt slapp treningsuke bak meg, men uka som kommer skal gjøre opp for det:-)

 

Rydde til med ryddingen - nå skal jeg også begynne - for da får jeg vasket huset mitt i morgen - det er så stas å komme hjem fra jobben da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Noen ganger er det veldig deilig (og nødvendig!) med en real hviledag... Det hørtes digg ut!

 

Jeg har begynt uken med en gåtur. Har ikke vært på treningssenteret siden fredag, det dukker opp så mye småvondter om dagen at jeg skjønte at litt ro var påkrevd. Men i morra skal jeg prøve meg på en etterlengtet Step-time igjen, så får vi se åssen det går!

 

Ellers skal jeg bestille meg kroppsanalyse denne uka, det gleder jeg meg til. Under 80 kg-premien min:D Det blir ganske så spennende å se hvordan kroppen har forandret seg siden april i fjor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Det er spennenede å se hva som har blitt bedre i kroppen når man analyserer det over tid - jeg blir veldig motivert av å se slikt. Det skal jeg sette opp sin premie for min neste milepel også:-) Gleder meg til det er 80 kg - jeg er spent på timen med PT på torsdag - for da skal jeg veie meg også - tipper jeg veier 89 kg - men håper på under 88 - det føles sånn iallefall:-) Det er jo mulig å oppnå under 80 i god tid før sommeren - men kanskje ikke 75 - vi får se:-)

 

Du ninjastar er i alle fall kjempeflink - jeg blir inspirert av å følge med hos deg! (ps,... forresten gikk ryddeprosjektet mitt på søndag helt glimrende - jeg holdt på til kl 4.35 om morgenen! Og huset var strøkent når jeg kom hjem i går!

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Altså Hermine, takk for pene ord, men det er nå veldig gjensidig, da:D Jeg blir nesten matt av det tempoet ditt, det skal godt la seg gjøre å holde følge med deg om dagen!! Og hvis du får til, så skal da jammen jeg få til, også:(

 

Og i dag har jeg bestilt meg kroppsanalyse! Det blir ikke før mandag, men da har jeg noe å glede meg til!

 

I dag har jeg vært på langtrening, men det ble ikke helt topp innsats. Ryggen krangler litt, så nå er jeg egentlig litt oppgitt over alle disse småtingene som har stått i kø den siste tida. I morgen blir det derfor rett og slett treningsfri, det blir maks en gåtur utendørs. Jeg får gi kroppen litt mer ro enn den har fått i det siste, det virker som om den etterlyser det.. Så håper jeg at litt nedtrapping i noen dager er det som skal til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Etter intensiv behandling med Zon salve og Naproxen, er ryggen i dag heldigvis mye bedre. Yess!

Men betennelsestilstander går ikke over på én natt, så jeg holder meg til gårsdagens plan om å droppe trening i dag. Jeg MÅ lære meg å ta det litt mer med ro!

Og hvis jeg snart kan lære å høre på meg selv, så blir det enda bedre..:(

 

Dessuten ligger kjæresten flætt ut hjemme i dag, med feber, hodepine og frysetokter. Muligens influensa? Med litt flaks, følger vel jeg etter snart.. Men: Jeg har vært overraskende frisk i høst og vinter, så jeg satser på at den trenden fortsetter:D

 

Ellers er det sol og blå himmel her i dag, så da blir jeg i godt humør uansett:):)

Ha en knall dag, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir helt våryr jeg :)

 

Håper ryggen gir seg med kranglingen, da, Ninjastar, og at samboeren holder denne influensaen for seg selv. Han MÅ jo ikke sende den videre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Takk for det, Slippe - jeg kjenner i hvert fall i dag at jeg hadde VELDIG godt av ikke å dra på trening i går. Jeg holdt meg inne hele kvelden, og håper det gjorde susen. Selv om det var litt uvant bare å være hjemme og gjøre ingenting, liksom. Men det var jo det jeg ofte gjorde før! Så rart å tenke på nå..

 

Ellers tenker jeg litt (ekstra mye) på kropp og sånn om dagen. Den første gangen jeg gikk mye ned i vekt (-30 kg, fra 107 til 77), følte jeg meg SÅ fin og snasen på 77-78. Jeg var rent i sjokk over å ha klart å gå ned så mye.. Men jeg var ikke der lenge, jeg hadde null fokus og belønnet meg selv med masse godis for å ha vært så flink... (Jepp, veldig lurt, det der!) Og det er ikke mange måneder jeg har vært under 80 i løpet av de siste 15 årene, så egentlig er det her litt skummelt, også.

 

Men nå er jeg der (igjen), og jeg har ingen planer om noengang å komme over 80 igjen. Det som er rart, er at jeg føler meg langt fra like tynn og fin denne tredje gangen?! Veldig snålt, synes jeg! Kroppen har merkelig nok "omfordelt" seg litt, jeg er smalere i livet og tjukkere i lårene/rumpa. Men ikke så mye at det er et ekstremt problem. Denne gangen føler jeg meg langt, langt fra ferdig bare jeg har bikket under 80. Jeg vet ikke når "fin & snasen"-følelsen kommer, men det er definitivt ikke her ennå.

 

Så jeg håper at det at jeg ikke er fornøyd ennå, skal få meg litt lenger ned mot en normal BMI. Og at jeg på sikt skal klare å holde meg på en vekt som jeg er fornøyd med. Jeg føler meg ikke ferdig, og godt er egentlig det;)

 

MEN, det føles som sagt litt skummelt å fortsette ferden videre nå! Jeg beveger meg inn i ukjent territorie, og det er nesten som om kroppen protesterer?! Jeg merker at jeg "jukser" mer, spiser litt mer snop enn jeg burde, og tenker innimellom at det kanskje bare er sabotasje? Føler litt at jeg må ta meg selv litt i nakken nå for å holde fokus frem mot sommeren!

Ja, jeg er litt lei av all kaloritellingen og planleggingen. Men samtidig, det er jo dette jeg VIL. Og da må man noen ganger gjøre ting som ikke er forferdelig morsomt eller givende der og da. (Nå prøver jeg hardt å overbevise meg selv, FYI...)

 

Og psssst, gratulerer til de av dere som orket å lese helt til slutten av disse lettere psyko, navlebeskuende betraktningene mine:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike betraktninger er kjekk leseing det! Og jeg tror også det er helt normalt, jeg har sånne tanker som å belønne meg selv for å ha gått ned bare noen få gram, så det skulle bare mangle om ikke du fikk de!!!!

 

Tror kanskje hodet (hjernen) trenger lang tid på å se og forstå den nye kroppen, fin og snaisen kan komme når du minst venter det:) Det er klart at det å motoverer seg etter så lang tid er vanskelig, og det er jo vanlig at mot slutten går det treigere. Det er kanskje nå det er påtide med noen nye "knep"? En ny treningsform som kommer overraskende på kroppen, mat du ikke har spist på lenge el. lignende. Tror kroppen trenger forandring den også.

 

Lykke til, du er så flink atte, jeg er helt sikker på at du klarer det!!

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der sa du det, Ninjastar! Jeg har lurt litt på hvorfor jeg blir litt "teit" i hodet nå, som jeg er så godt i gang!

 

Jeg har akkurat samme erfaringer med 60-tallet som du har med 70, og jeg er litt frustrert over meg selv nå, for jeg vil jo absolutt IKKE over 70 igjen!

 

Jeg har satt 60 som mål, for det er så langt unna 70 som det er realistisk at jeg kan komme. Nå som jeg er på 60-tallet, så er jeg liksom "fornøyd" og unner meg litt ekstra både her og der, men jeg er jo EGENTLIG ikke fornøyd! Og avstanden til 70 er ett usle kilo, så jeg må virkelig bare jobbe på.

 

Sabotasje, det er elt klart et klassisk tilfelle av sabotasje. :)

 

Jeg må nok fortsatt ha fullt fokus på hvor mye som er igjen å gå ned, ikke hvor mange kilo jeg har klart.

 

Men vi gir oss ikke, gjør vi vel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mageflesk

MEN' date=' det føles som sagt litt skummelt å fortsette ferden videre nå! Jeg beveger meg inn i ukjent territorie, og det er nesten som om kroppen protesterer?! Jeg merker at jeg "jukser" mer, spiser litt mer snop enn jeg burde, og tenker innimellom at det kanskje bare er sabotasje? Føler litt at jeg må ta meg selv litt i nakken nå for å holde fokus frem mot sommeren!

Ja, jeg er litt lei av all kaloritellingen og planleggingen. Men samtidig, det er jo dette jeg VIL. Og da må man noen ganger gjøre ting som ikke er forferdelig morsomt eller givende der og da. (Nå prøver jeg hardt å overbevise meg selv, FYI...)

 

Og psssst, gratulerer til de av dere som orket å lese helt til slutten av disse lettere psyko, navlebeskuende betraktningene mine:cool:[/quote']

 

Så utrolig bra skrevet, skulle nesten tro du hadde skrevet dette til meg!

Jeg var så nære 70 tallet for 2 uker siden, ja kan ikke huske sist jeg veide så "lite"! Men så skjedde det et eller annet i hodet på meg, og jeg begynte spise litt mer, en liten sjokolade her osv osv. I tillegg ble det utrolig travelt på jobben med mye reising og hotellopphold, og vips var vekten på 82 kg igjen! Herregud er det mulig!!!

Men så leser jeg dine ord, og skjønner vel egentlig hva som har skjedd; jeg er livredd for ferden videre!

Hmm, dette må jeg tenke litt på! For jeg vil jo ned til 70 kg til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Takk for tilbakemeldingene, det hjelper å høre hva dere tenker om disse litt komplekse problemstillingene. Jeg synes disse tankene er hakket verre å finne svar på enn "hvordan rekke trening", "hvordan takle skader", "hvorfor er jeg så sulten" - og de tingene lurer jeg også på til stadighet..

 

Men dette her, å skjønne hvorfor jeg spiser mer sjokolade når jeg er så godt i gang og bare vil i mål... det er nærmest ubegripelig for meg. Men det hjelper alltid at vi er flere:) Kanskje kan vi komme frem til noe lurt!

 

I god stil har jeg forresten spist både kake og sjokolade i dag. Luringen. Kake ble servert på jobben, i et møte, og jeg hadde ingen viljestyrke. Sjokoladen derimot.. var det jeg selv som hentet i skapet. Ingen unnskyldning der. Dessuten har jeg trent under halvparten av normal mengde denne uka på grunn av ryggen (som dessverre ikke er bedre, og det gjør meg litt sur), så jeg har ingen grunn til å forvente noe som helst på veiedag i morgen. Jeg har ikke en gang lyst til å veie meg..

 

Men uansett. I morgen skal jeg begynne på ny frisk! Slutte med dette tullet og gjøre det som må til! Som om det var en jobb, og ikke noe man skal tenke eller analysere så mye rundt. Just do it!

 

Springer, veldig koselig å høre fra deg igjen!! Jeg må si som Slippe: Vi gir oss jo ikke! Ikke du, heller. Ikke sant? :( Vi VIL jo dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ja, ikke sant, Hermine?! Og HELT ENIG: JA, VI VIL! Og ikke minst... vi KAN!

 

Så nå har jeg hatt en runde med meg selv. Lang oppsummering følger under!

 

Ryggen:

Etter en hel uke med hoven og betent ryggstrekker og tilfeldig selvmedisinering, tok jeg meg sammen og ringte legen i dag. Jeg har nå fått beskjed om høye doser Ibux og Paracet gjennom helgen, samt å ikke belaste ryggen. Det vil si ikke trene, og av den grunn er jeg litt muggen..

Samtidig blir jeg irritert på meg selv, for verden går faktisk ikke under av noen dager eller en uke uten trening. Småskader er noe som vil komme og gå hele livet, ingen grunn til panikk. Jeg har kjørt et hardt løp siden august, og skal være takknemlig for at jeg har kunnet trene så mye som jeg har gjort over så lang tid. Denne uken her vil bare være en liten prikk på radaren når jeg senere ser tilbake på det! Det er dessuten andre grunner for at litt treningsfri kan være akkurat det jeg trenger nå:

- mine andre problemområder (legg, underarmer, akilles) har bare godt av litt ro

- to dager med sår hals og slapp form skal helst ikke utvikle seg til noe mer (ref. den fortsatt sengeliggende samboeren)

 

Vekt:

Jeg hadde ikke forventet særlig til nedgang. Mer sjokkerende var det at vekta har gått noe opp, og det til tross for at jeg har ligget riktig kalorimessig. Med unntak av jula, er dette eneste gangen dette har skjedd meg siden jeg begynte i august. :eek:

Så da måtte analyse-Ninjastar til verks. Jeg har gått gjennom mat- og treningslogg for hele den siste uken, og resultatet er delvis nedslående:

- jeg har trent halvparten av normal mengde, og med mye lavere intensitet enn vanlig pga ryggen

- jeg har skeiet ut i det små ALLE syv dagene siden forrige fredag. En sjokoladebit her, to boller der, et kakestykke her, litt is derÂ… Totalt sett akkurat innenfor kalorigrensen, men drittmat booster ikke akkurat forbrenningen. Og kombinert med laber treningsinnsats, var det tydeligvis ikke mer som skulle til denne uken.

 

Så nå er det slutt på juksingen og saboteringen. Jeg nekter å gi opp her jeg er nå, i vippeland rundt 80. Been there for mange ganger før, og ferdig med det! Noen utskeielser må jeg riktignok ha, men ikke så mange og ikke så ofte. Det er bare tull! Det ER faktisk ikke synd på meg, og nei, jeg DØR ikke av å stå over et kakestykke..

Treningsmengden får jeg ikke gjort noe med før om en liten stund, men jeg trenger ikke kaste inn håndkledet på kostholdsfokuset for det.

Ny vri: Jeg skal dessuten kutte litt på de kjappe karbohydratene, og heller få i meg mer protein. Første punkt på lista er å bake Krille sitt lavkarbobrød. Alle ingredienser er innkjøpt!

 

Sånn! Da er det bare å riste den dårlige uken av seg, og se fremover!

 

God, positiv helg til alle sammen, hver dag er en dag nærmere våre sprekere, spenstigere oss:D

 

PS:

Eh-hmm.. Jeg ER klar over at jeg høres litt sånn i overkant Pollyanna-aktig ut nå (for de av dere som leste de bøkene i ung alder!!), men jeg vet at det IKKE NYTTER å sture! Det er da de negative tankene tar overhånd, og sjokoladespisingen øker. Bear with me:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg bare tuller :( Det er veldig viktig å være positiv, og uten godt humør så blir alt så mye, mye tyngre.

 

Det beste tipset jeg har med meg fra røykeslutten for noen år siden, er dette: Hvis man visualiserer i forkant av en utfordring, så er det mye lettere å gjøre rett valg når utfordringen ligger rett foran nesa.

 

Hvis jeg skulle møte en venninne som røyker, så tenkte jeg på forhånd: Jeg vet at hun kommer til å røyke, at det kommer til å lukte godt (....hællemin....) ,og det vil kanskje være fristende å bomme en sigarett, men det er kun snakk om 4-5 minutter før den røyken er borte. Når jeg har klart å stå over, så kan jeg virkelig være stolt av meg selv.

 

Jeg så for meg situasjonen, kjente litt på følelsen - og når situasjonen ble virkelig så var det mye lettere å velge riktig :)

 

Jeg bruker samme tankesett nå, når jeg vet om at det serveres kake etc. og det gjør det hele overraskene enkelt. Utfordringen nå er de situasjoner jeg ikke kan forutse og "manne" meg opp til.

 

Vi tar den utfordringen også, for VI ER SÅ GLADE OVER ENDELIG Å HA TATT GREP OM VÅRE LIV, ikke sant :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Det var en god påminnelse, Slippe! Jeg har brukt metoden tidligere, om enn ikke så bevisst som deg. Men det har virket før, når jeg har bestemt meg for å ikke spise kake. Jeg adopterer herved den!

 

Og JA, vi er på vei, og vi er glade! :(

 

Ellers har jeg nettopp bakt Krille sitt lavkarbobrød! (Party-fredag? Ikke akkurat...) Et lite skritt i retning av min plan om mer protein/mindre karbohydrater. Hele familien har prøvesmakt ferske skiver med smør og gulost, og det falt veldig i smak!

Den litt skeptiske samboeren sa: "Det var jo FAKTISK godt"

Bonusbarnet sa: "Jeg trodde ikke at noen grovbrød kunne smake godt"

Så en foreløpig seier til pro-fiber og pro-protein Ninjastar:D

Jeg er forresten spent på hvordan det blir etter en natt i kjøleskap. Dette blir frokosten min i morgen:) Så artig å prøve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Det er så viktig å holde fokus, men alikevel klare å leve!!! Synes du har vært flink til å se etter årsaker til oppgang og liker at du er ærlig med alle syv dagenes utskeielser. Det er ikke bare bare å innse at man faktisk har kost seg litt hver dag med fy fy ting og erkjenne at det må det bli en slutt på!!!!! Det er ikke det du spiser fra jul til nyttår du blir fet av, men alt du spiser fra nyttår til jul;-)

 

Dersom du er godtesyk så prøv xocai sjokolade eller lag deg raw sjokolade - det tar bort søtsuget mitt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...