Gå til innhold

Jeg er ny her, og skal ned ihvertfall 40 kg...


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
Gjest Krusmynte

Vel overstått jule- og nyttårsfeiringer, folkens! Jeg har gått på en skikkelig smell, håper ikke dere andre har gjort det samme! :D Har det litt travelt her jeg sitter på jobb så får heller fortelle detaljene ved en senere anledning, men kortversjonen er at jeg er nå 5 kg over matchvekten min, er 3 kg over ønsket vektbelte (som jeg har vært innenfor siden jeg nådde målet mitt i mars!) og ca. 3,5 kg mer nå enn jeg var ved månedsskiftet november/desember. Er det muuuuulig??? Ja, tydeligvis. Men - jeg har tatt lærdom og det skal bort og vekk og aldri komme tilbake!!!! :)

Men bortsett fra det har jeg hatt det finfint. Kost meg mye i de to ukene jeg har hatt fri som dere kanskje skjønner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!

 

Her kommer det er livstegn fra meg :rolleyes:

Slet med å logge inn her både før og etter jul, og så har dagene bare rast avgårde..Ville gjerne ønske dere god jul, men det fikk jeg altså ikke til.

 

Samme her Krusmynte; en skikkelig smell :( Aiai...jula er vanvittig tøff matmessig altså. Det å begrense seg er såå vanskelig..Avvenningen fra januar av var fysisk virkelig vond! Med kroppen full av sukker og maske raske karbohydrater ( les; lys gjærbakst), så var hodet så vondt og tungt i mange dager! Pluss at alt vannet i kroppen gjorde det ubehagelig. Men men..gjort er gjort, og spist og spist. Jeg har kjeftet nok på meg selv, og tårene er tørket. :lol:

 

Og ja; jeg vet jeg har skrevet det før og jeg gjentar atter en gang: JEG GIR MEG ALDRI! :D Og jeg er igjen klar til kamp! Har vært veldig flink siden 3.jan., og det føles godt! Håper du også er tilbake med full fokus, flinke flotte Krusmynte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Godt at du er tilbake og at du aldri gir deg! Selv var jeg tilbake i god, gammel form fra 5. januar, og har registrert mat siden. Ihvertfall på hverdagene, helgene er litt verre.... Det har gått fint, vekten gikk fra 90,1 forrige mandag til 88,9 denne mandagen. Forventer ikke at det skal fortsette like fort, men gir meg ikke før jeg er tilbake på 85. :) Våknet plutselig en dag og kjente at buksen var blitt trangere. Det var veldig rart, fra ene dagen til den andre, akkurat som om noen hadde vært der med tryllestaven og sagt at "bukser - bli trang!!!!". Da MÅ man bare gripe fatt, for jeg har ikke større bukser og har ingen intensjoner om å kjøpe det heller!

 

Jeg trodde jeg skulle være kjempesulten forrige uke, men dengang ei. Det gikk kjempebra, men de to skivene jeg spiste til frokost og lunsj var nærmere tre vektmessig, og jeg tror det er en medvirkende årsak. Jeg registrerte jo alt og hadde høy kostholdscore hele uken og var innenfor kalorimessig, men det har tydeligvis likevel hatt mye å si. Denne uken spiser jeg et annet brød og er sultensultensulten hele tiden! Der er to skiver rundt 60 gram, faktisk nede i 55 på begynnelsen/slutten av brødet. Har allerede registrert alle mine måltider for dagen unntatt grønnsakene, og etter å ha registrert frokost, lunsj, middag, kvelds, havregrøten jeg akkurat har spist til mellommåltid og to frukter er jeg fortsatt under! Men det er egentlig greit, for da kan jeg spise en yoghurt før jeg går hjem og da oppnår jeg både dagens kalorier og kalsium. Og jeg slipper kjenne gnagingen fra tarmene på vei hjem! *ler* Vinn-vinn mao.

 

Men man lærer jo, da, for jeg må innrømme at jeg likte ikke helt følelsen av stinn som jeg hadde konstant i en ukes tid i julen. Likte ikke hvordan magen oppførte seg etter all den feile maten. Ikke hvordan hodet mitt hadde det heller... Kom meg heldigvis på trening, hvis ikke hadde jeg nok gått opp enda mer! Men om denne lærdommen er god nok til at jeg ikke går på samme smellen en annen gang gjenstår å se... ;)

 

Stå på!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann damer! Koselig å "se" dere! :rolleyes:

 

Jeg synes jeg klarer meg bra i januar, jeg...Selv om overgangen fra desemberfråtsing til kaloritelling var svært tung, ja..Men jeg føler meg mye bedre nå her jeg sitter sulten(ja, jeg er sulten nesten hele tiden..) i sofaen enn da jeg var konstant mett og nesten uvel i desember..Så det er bare iherdig å holde fast i godfølelsen.

 

Har dere lik kalorimengde hver eneste dag? Eller sparer dere opp til helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å holde fast i godfølelsen er skikkelig viktig. Minne seg selv på at den følelsen er verdt slitet.. Det har jeg egentlig ikke tenkt så mye på før de siste månedene. Men det er helt avgjørende, tror jeg :)

 

Jeg sparer absolutt opp kalorier - også bruker jeg dem i helgen. Da er det pizza og rødvin som gjelder for min skyld. Er ikke søtmons… Litt sånn salt og fett er mer min greie:)

Hva med deg selv - sparer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt i flere dager med å logge inn og sende svar, men ser ut som det går greit nå..Skrev et langt innlegg og så ble det ikke registrert..Error sto det...

Jaja..

 

Helt enig, villelille! Såå viktig å tviholde på godfølelsen!! Det gjør jeg jammen om dagen. Det er med på å holde motivasjonen oppe, og innse at dette er en livstilsendring. :)

 

Ja, villelille, jeg sparer også til helga. Ellers hadde jeg ikke holdt ut, tror jeg. Er helller ikke så desperat etter søtt, så det blir mer mat fredag eller lørdag. Prøver ihvertfall at det bare blir ene dagen(da registrerer jeg ikke, men går heller ikke amok), og så langt har jeg vært flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg var på konferanse forrige uke, og i motsetning til tidligere tilsvarende ble vi foret etter alle kunstens regler. Altså ikke lengre 8 timer fra lunsj til middag, men vi fikk faktisk mellommåltider og sånt. Uansett hvor godt det er der og da fikk jeg igjen bekreftet det jeg kom frem til etter jul, nemlig at jeg ikke trives i en konstant følelse av mett/stinn. Faktisk er det ganske ubehagelig! Så den følelsen må jeg ta frem og huske når jeg river meg i håret fordi jeg plutselig går og er sultensultensulten. :)

 

Jeg er også som dere - jeg gidder liksom ikke bruke kosemerke på en kvart melkeplett og sparer ihvertfall de opp til helgen. Sover gjerne lengre slik at jeg spiser et måltid mindre og følgelig kan trikse litt så jeg f.eks. kan spise litt mer lørdagskvelden, unne meg et glass vin e.l. Sikkert ikke det lureste man gjør, men har da klart å gå ned masse på den måten så da fortsetter jeg med det. Man skal jo leve med dette også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Krusmynte. :) Vi må trikse og mikse litt for å "holde ut". :)

 

De siste dagene har gått greit bortsett fra lørdag. Da var jeg gjest og altfor mye godt sto på bordet, så bolledama klarte bokstavelig talt ikke holde fingrene av fatet..

 

En ting er sikkert for min del; ukedagene er enklest å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvordan det går? Tja... Litt blandede følelser egentlig. Alt gikk jo så greit de første to ukene av januar (dvs fra 5.). Så dro jeg på hotell og så gikk det litt opp igjen, og jeg har ikke vært motivert til å drive med notering etter at jeg kom hjem igjen derfra. Så forrige uke skjedde det ikke det helt store vektmessig. Føler på mange måter at det går greit, er inne i en kjempesulten periode nå så jeg kan jo bare krysse fingrene og håpe på at det gjør at vekten går nedover også. Er 3 kg over matchvekten, 1 kg over slingringsmonnet mitt. Neida, det er ikke så mye alt tatt i betraktning, men det er tunge kilo å bli kvitt....

Huff, ser det virker litt sytete over, men egentlig har jeg det jo ganske bra. Maten går relativt greit, treningen går greit, det har vært bra vær med masse sol i noen dager og det hjelper på humøret, det er mindre overtid så jeg kommer meg faktisk ut når det fortsatt er dagslys og februar er en fin måned fordi det merkes så godt at det blir lysere og lysere. Gleder meg til det ikke er bekmørkt når jeg drar hjemmefra! :) Små gleder og alt det der.

Sliter veldig med kreativitet på både pålegg (brunosten er min aller beste venn om dagene. Klarer å begrense meg til matpakken, men ville gjerne hatt til alle måltider - gjerne på ristet brød...) og middag. I går skulle jeg kjøpe meg noen kyllinglår på butikken, men kom hjem med en hel nygrillet kylling i steden siden det var samme prisen som to lår. Den kom rett fra ovnen og var varm, så den som stod og gnagde på et varmt kyllingbryst mens hun renset den var meg. Innen resten av maten kom på tallerkenen (salat med pasta og kylling) var jeg jo mer eller mindre mett! *ler* Kan ikke kalle det lavkarbo grunnet pastaen, men høyprotein kan jeg ihvertfall kalle det. Jeg synes kyllingbryst fra grillet kylling kan være ganske tørt, men når den var varm og rett fra grillen... Yum! :)Heldigvis ikke det verste man kan spist.

Ja, og så har jeg appelsindilla. Ikke det verste det heller, men det gjelder jo å klare å moderere seg. I går ble det 3. ;)

 

Alt vel, sånn egentlig. Og du - ikke gi opp. Jeg vet det er kjedelig når resultatene uteblir på vekten, men plutselig har du igjen for alt strevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er mange kg, nei, så er det sikkert en smule frustrerende. Men jeg må si det virkelig virker som du har veldig god kontroll. For du lar det ikke bli med flere kg. Det kunne fort ha økt med enda flere kg..

Men; stå på, Krusmynte!! :) Dette fikser du! ;)

 

Vekta står bom fast her... :( Har prøvd å holde meg under anbefalt kalorigrense for min del, for så å øke litt. Ingen endring..Har prøvd å kutte karbohydrater, men neida..Argh...argh..Jeg noterer og veier og drikker vann og forsøker å bevege meg hver dag..At det skal være så inni ............vanskelig da!

 

Sukk...Sorry frustrasjonen min, men ærlighet varer lengst... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Ja, det er faktisk frustrerende med de få kiloene. Og så blir jeg litt irritert på meg selv for at jeg henger meg sånn opp i det, for det er jo bare 3 kg! Men det har vel med redselen for at de 3 plutselig skal bli 42 til og så er jeg tilbake der jeg var. For samtidig ler jeg godt inni meg når folk klager på at de har 3 kg for mye. *ler*

 

Jeg har vært der du er, og det er utrolig frustrerende. Jeg skulle ønske jeg hadde noen kloke råd å komme med, men det har jeg egentlig ikke. Hos meg har det plutselig løsnet av seg selv uten at jeg egentlig vet hvorfor. Av og til tror jeg at det har vært det mentale. F.eks. gikk jeg på kurs to ganger før hvor det stoppet på 110 kg og jeg gav opp etter å ha tatt et helt kurs uten å gå ned mer enn 500 gram. Siste gangen jeg begynte på kurs sa jeg til meg selv at "ikke f.... om jeg skal la meg stoppe nå!!!" og gikk på med krum nakke. Stod i ro der i ukesvis, men plutselig løsnet det igjen. Jeg tror at forventningen om at det skulle stoppe der var så stor at jeg nok saboterte litt for meg selv. Jeg noterte jo alt på den tiden, men det har nok gått inn litt mer enn det burde sånn at det akkurat ikke har skjedd noe verken den ene eller den andre veien. Både kroppen og hodet er ganske mystifistisk sånn sett.

 

Det beste rådet jeg kan gi dere er at IKKE GI OPP! Klisje, I know, men det er det eneste som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Raskt innom for å si "hei" :D Har vært bortreist og så har oppdateringer her gått litt i glemmeboken..

 

Sist jeg skrev så fortalte jeg jo om at vekta sto bom stille. Sååå frustrerende, men veldig til "trøst" det du fortalte om Krusmynte! Et helt kurs og så kun 500 gr! Du er virkelig en fighter altså!! :D Hva du har gått gjennom! Jeg har heller ikke tenkt å gi meg..Har som sagt vært bortreist og da gikk det rett vest matmessig.. :( Men så kommer "heldigvis" mandag og fokuset er igjen på plass. Jeg har søkt litt annen faghjelp nå til å sjekke hva jeg faktisk spiser og mitt spisemønster. Ikke for at jeg har planer om å vende Roede-metoden ryggen, men for at jeg trenger litt innspill/bekreftelse fra andre. Kan fortelle mer om dette om ønskelig..

 

En finfin dag ønskes dere! Stå på alle sammen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt litt annen faghjelp nå til å sjekke hva jeg faktisk spiser og mitt spisemønster. Ikke for at jeg har planer om å vende Roede-metoden ryggen, men for at jeg trenger litt innspill/bekreftelse fra andre. Kan fortelle mer om dette om ønskelig..

 

Ja, det hadde vært flott om du ville fortelle litt om det. Det kan være til hjelp for flere som sliter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hørt i korridoren på jobben her hos meg: "Har hun gått på Grete Roede? Men hun spiser jo vanlig mat?!" :) Hun er for øvrig lik undertegnede. Flirte godt her jeg satt og overhørte. Eh, ja, det er jo litt av vitsen! ;)

 

Hyggelig at du stikker innom og sier hei. Ikke så hyggelig å høre at det er utfordrende å være bortreist. Men det vet jo jeg alt om, synes akkurat det samme selv! Og det bærer jo vekten preg av. Dvs jeg er lavere enn jeg var etter jul, men mandag var jeg 3 kg fra de ønskede 85 så nå er det registrering og kaloritelling på gang igjen en periode - bare til jeg får hentet meg inn igjen. Det verste er at jeg liker det litt på en måte. Ja, det er irriterende å måtte til en PC stadig vekk, men samtidig er det godt å ha stålkontroll på hva jeg får i meg. Det nærmer seg året siden jeg så 85-tallet første gang - hva er vel bedre enn å feire det med å se det igjen? :D

 

Fortell gjerne mer om hva slags faghjelp du har oppsøkt! Det er absolutt ingen dum ide. Grete Roede funker, for all del, og jeg snakker gjerne varmt om det. Men det er ikke for alle, det er jeg jo veldig klar over. Og selv om det er noe for en tror jeg at når en har gått så lenge som vi har så kan man gro seg så fast også i GR-vanene at man ikke ser sine egne feil etterhvert. Og da er det godt å få innspill - gjerne fra et annet hold. Har sikkert fortalt før at jeg gikk til psykolog da jeg møtte veggen for mange, mange år siden. Selv om timene der dreide seg om alt annet enn vekt og mat fikk jeg hjelp til å bryte ut av tanke- og handlingsmønstre som nok har hjulpet meg mye i denne prosessen nå i etterkant. F.eks. noe så banalt som å lære og si nei... :) Uansett - jeg håper det funker for deg så du får litt ny giv og begynner å se resultater igjen, for det fortjener du virkelig! Og du har ihvertfall meg som heiagjeng. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så gode ord, Krusmynte! Det setter jeg veldig stor pris på! :)

Helt ærlig, så synes også jeg at jeg fortjener litt snillere tall på vekta nå. :)

 

Helgen og dagene har gått fint. Jeg planlegger, registrerer og holder fokus. Har lyst å kaste vekta på loftet for en stund, for jeg VET at stillstanden stresser meg og jeg klarer ikke la være å gå på den..Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg tror at det å pakke bort vekten en stund kan være en god ting. Du kan jo f.eks. ta den frem en gang i måneden bare for å ha en viss form for kontroll fortsatt, men det er jo helt utrolig hvor vi kan la oss stresse av disse tallene - undertegnede inkludert. Det var i en sånn periode jeg fant ut at målebåndet var en riktig så god venn, om vekten stod i ro kunne jeg ihvertfall se noen resultater der! :)

Jeg har sittet og lest litt på bloggen til Helene Drange i dag (får jo ikke gjort noe på jobben likevel - skal liksom til London i helgen, men Norwegian-pilotene ser ut til å sette en stopper for det og jeg merker all piffen forsvinner....). Damen har gått ned 60 kg men har fortsatt litt igjen (mener å ha lest at hun også har sklidd litt utpå i perioder. Hun er et vanlig menneske! Hurra!), og hun og ser ut til å la seg stresse av tallene på vekten. Hun sier så fint at hun skal fokusere mer på prestasjon enn vekt, og håpe at det ene følger det andre. Nå trener jo hun mer enn gjennomsnittet og ligger i trening til triathlon og greier, men tror likevel det er noe i det hun sier. Pakk bort vekten og tenk på andre ting! Ihvertfall en periode. :) Funker det ikke er det jo bare til å ta den frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hun heter vel Helene Drage. Men jeg har også lest bloggen hennes, å hun har jo i løpet av det siste 1,5 år gått opp over 10 kg. Hun har jo startet utallige nye kostholdsplaner det siste året, men hun går jo bare opp i vekt. Hun har altså ikke lenger gått ned 60 kg, mer under 50 kg. Men dette viser bare hvor utrolig vanskelig det er å holde vekta nede etter vekttap. Hun trener jo veldig mye, å det står all respekt til henne for 50 kg er jo veldig mange kg. Jeg har også lest bloggen til Jorunn Seldal, som stod frem over alt vel også her på Grete Roede og i alle avisene. Hun hadde gått ned 35 kg med trening og kost. Hun veier nå mer enn før hun startet, altså over 100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Drange, Drage - skrivefeil happens. Å trekke frem at hun har sklidd utpå var noe jeg gjorde fordi i bloggeverden er det ofte det perfekte som er gjeldende. Vel, hun er ikke perfekt. Ingen er perfekt. Men hun gjemmer seg ikke og gir seg heller ikke - den skal hun ha. Det skal for øvrig nevnes at jeg ikke følger med på bloggen hennes og følgelig ikke vet detaljene rundt vektnedgang/oppgang hos henne - jeg har nok med å holde styr på min egen. Poenget med å nevne henne i det hele tatt var at jeg tror hun har et poeng i at av og til kan det kanskje være greit å fokusere på noe annet enn tallene på vekten.

 

Ja, det er vanskelig å gå ned i vekt. Men det er enda vanskeligere å holde den, noe både den nevnte bloggeren og andre er gode eksempler på. Ikke minst undertegnede. Men man kan ikke la andres dårlige resultater være avgjørende for hvordan en skal klare seg selv. Hvis man ikke har troen på at det skal gå, går det ihvertfall ikke! Selv har jeg vært stabil i temmelig nøyaktig et år nå, trener fortsatt jevnlig og går på hold vekten. Så denne gangen blir første og siste gangen jeg går ned 45 kg. Sånn er det bare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ting kan ikke sies for ofte, så jeg gjentar igjen; å holde vekten i 1 år etter en så stor nedgang er helt FANTASTISK, Krusmynte! :D :D :D Jeg håper virkelig du klapper deg selv ofte på skulderen for å minne deg jevnlig på det :) :) :)

 

Her går det greit i grunn. Noen bra dager, noen mer utfordrende dager. Våknet opp med hodepine i dag, men har gått 1 times tid nå, så håper det hjelper litt på..

 

Fin uke til dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...