Gå til innhold

Rykk tilbake til start!


Gjest HermineH
 Share

Anbefalte innlegg

hei hei

 

Leeenge siden sist! Har bare lest litt av tråden din nå her på slutten, mne skal ta en titt og oppdatere meg på ståa etterhvet.

Jeg har gått på en stoor smell i høst, og raste opp det jeg hadde gått ned.

jeg har startet på Kurs (Ikke GR, men likner noe) etter jul, men kroppen vil ikke. Vel det går sakte men sikkert pittelitt ned så nå går jeg litt tilbake til det jeg vet hjelper min hverdags-motivasjon, å prate /diskutere her på forumet.

 

Vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest HermineH

hei hei

 

Leeenge siden sist! Har bare lest litt av tråden din nå her på slutten, mne skal ta en titt og oppdatere meg på ståa etterhvet.

Jeg har gått på en stoor smell i høst, og raste opp det jeg hadde gått ned.

jeg har startet på Kurs (Ikke GR, men likner noe) etter jul, men kroppen vil ikke. Vel det går sakte men sikkert pittelitt ned så nå går jeg litt tilbake til det jeg vet hjelper min hverdags-motivasjon, å prate /diskutere her på forumet.

 

Vi sees!

 

Hei MajaS - så leit at du har gått opp igjen du også:-( Tipset av 2fat om bloggen i sverige var bra!forresten - takk!!)

 

Det skjer noe med meg når jeg leser om andre som får det til og måler meg selv. I dag, akkurat nå, har jeg målt meg selv og det er bare å innse det, jeg er feit som en julegris igjen!

 

Håpet er at nå er det tid for endring. Det hjelper at det er en fin dag, selvfølgelig, men også at huset jeg har jobbet med å tegne, bygge, følge opp og handle inn til i tillegg til å male, nå begynner å nærme seg ferdig. Det skal også sies at jeg siste 1,5 år har solgt 3 hus (mine 2 og gubbens) samt organisert flytting, kranglet med naboer (som ikke fikser endring fra falleferdig rønne til fint hus) og fulgt opp en datter som de siste årene har utviklet seg til å bli en fantastisk flott toppidrettsutøver. Kroppen hennes er iallefall helt perfekt, det er jo en trøst, men slik var jo jeg også engang (selv om jeg ikke forsto det dengang!)

 

Tja, kanskje ikke så rart at kroppen lider under mine aktiviteter? Ser nå at det kanskje er litt heftig å kjøre frøken snupp til og fra trening hver kveld og to ganger i uka i "otta" kl 05.30 om morgenen på trening - hadde jeg enda klart å trene mens jeg venter på henne? Men nei da, da reiser jeg på huset og gjør noe der.

 

Men i dag, dere, i dag skjedde det noe som hodet mitt kjenner at det har godt av. Det var godt, og det var takket være 2fat og hennes tips om hun fra sverige som hadde gått ned over 70 kilo! Jeg skal jo "bare" ned 30, da skal jeg være mer enn fornøyd, ja faktisk lykkelig. Hva med å gi det ett år? Høres ikke det overkommelig ut?

 

Vel - fra 100,4 til 70 kilo på ett år har mange sikkert gjort før meg - men hva skal jeg gjøre anderledes nå da, som jeg ikke har gjort før? Vel.... nå begynner tankene. Jeg må ha kortsiktige mål.

 

Mål nr 1:

Jeg reiser på ferie (med bikini i kofferten) 7 juli - det var i går 11 uker til. Det burde være realistisk å veie 89 kilo innen da - det er drøyt 10 kilo ned på 11 uker, men jeg vet jo at jeg går ned mest i starten så det er overkommelig. Kanskje jeg til og med tørr å gå i bikini. Belønningen før jeg reiser da er at når jeg passerer 92 kilo så skal jeg koste på meg en sånn "innstramming" man kan få gjort der man pakkes inn og "krymper" litt. Jeg har aldri forsøkt det, men for å føle seg bittelitt bedre før sommeren så skal jeg koste på meg det. Altså 89 kilo innen 15 juli (da kommer vi hjem)ca 1 kilo/uke

 

Mål nr 2: Jeg skal på helgetur til paris med mann og barn for å feire 50 års dagen til min kjære i midten av september. Det er 8 uker etter ferien vi skal på sammen 7 juli. Da skal jeg veie 84 kilo. 5 kilo på 8-9 uker burde være mulig. Altså 84 kilo innen 15 september. ca 0,6 kilo/uke

 

Mål nr 3: Kjæresten og jeg ønsker oss noen lysekroner i huset vårt så vi lurer på å ta en tur til Praha i november - 8 uker til på å slanke seg - målet er å veie 79 kilo innen 15 november. 0,6 kilo pr uke

 

Mål nr 4: Vinterferie 2014 - 15 februar er 12 uker fra 15 november - da burde jeg klare 6 kilo til. Mål 15.2 VEKT 74 kilo.0,5 kilo/uke i snitt

 

Mål nr 5: Kjæresten og jeg har spart til en "new england" tur (altså USA) lenge - den turen tar vi i mai 2014, 12-13 uker fra vinterferievekta på 74 er ¨målet å komme ned i 70 kilo. Vi har også planer om å gifte oss i 2014. Snitttap siste "runde" er 0,33kg/uke

 

Høres ikke dette veldig overkommelig ut?

 

Vel, jeg synes det - men for å få det til å må jeg slutte å burte og å prøve, jeg må SKULLE det.

 

Så jeg begynner i dag.

 

I dag har jeg skrevet inn alt jeg spiser og spist riktig - samt drukket nok vann, en god start. Jeg har også tatt målene:

 

Vekt: 100,4 (kl 12.00)

Hals: 39,5

Overarm (høyre) 63 (lammelårstørrelse)

Midje:109

Hofte 116

Lår: 69

 

Jeg har både målebånd og vekt på jobben så det er ingen unnskyldninger!

 

Forskjellen i dag og andre andre dager er at jeg SKAL GÅ EN TUR. Jeg skal vinne en dag om gangen, dette er den første!

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei HermineH

 

Super plan!! Du høres ut til å ha det meste under kontroll - og da kan du begynne å ta fatt på deg selv :-) jeg skal ha det i bakhodet selv også. Etter ha overlevd 70 årslag og familie koakekos uten store utskeielser så røk jeg skikkelige ut med noe så banalt som en pakke gjendekjeks i går, trodde jeg var ferdig med dem!

Vel - det blir 'straffe-trening' i dag - bortsett fra at det egentlig ikke er noen straff når jeg først kommer ut.. jeg har veiedag på onsdag - så må få vanne ut av kroppenihvertfall..

 

Jeg skal snart få ryddet i hodet og startet en ny tråd for meg selv også. Sees der håper jeg.

Husk at hver gang du får til å bevege kroppen litt ekstra tjener helsen. Den tanken har ihvertfall fått meg til å kunne prioritere trening.

 

Lykke til Kjempefine mål - kanskje vi kan slå følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

hei HermineH

 

Super plan!! Du høres ut til å ha det meste under kontroll - og da kan du begynne å ta fatt på deg selv :-) jeg skal ha det i bakhodet selv også. Etter ha overlevd 70 årslag og familie koakekos uten store utskeielser så røk jeg skikkelige ut med noe så banalt som en pakke gjendekjeks i går, trodde jeg var ferdig med dem!

Vel - det blir 'straffe-trening' i dag - bortsett fra at det egentlig ikke er noen straff når jeg først kommer ut.. jeg har veiedag på onsdag - så må få vanne ut av kroppenihvertfall..

 

Jeg skal snart få ryddet i hodet og startet en ny tråd for meg selv også. Sees der håper jeg.

Husk at hver gang du får til å bevege kroppen litt ekstra tjener helsen. Den tanken har ihvertfall fått meg til å kunne prioritere trening.

 

Lykke til Kjempefine mål - kanskje vi kan slå følge!

 

Hei Majas

Det hadde vært fint om vi kunne ta følge - vi trenger alle en heiagjeng! Jeg var flink i går, havnet på ca 1300 kcal, kanskje like greit en motivert dag. Trening ble det ikke, men jeg har meldt meg på både spinning og en bodybalance time i morgen. I dag blir det kanskje en gåtur.

 

Jeg starter dagen med smootie hver dag nå - det kunne nok vært magrere, men jeg deler den med min datter som jeg sliter med å få i NOK mat. Hun burde spist kanskje 4-5000 kcal om dagen, men det er MYE mat. Smootien jeg lager inneholder yoghurt, masse bær, eplejuice, havregryn, kokosfett og spirulina. Jeg også får energi av spirulinaen, så jeg jobber med å begrense mengden, det er en deilig frokost.

 

Det som er med å forstyrrer litt for meg for tiden er ønsket om å leve "bærekraftig" for meg selv. Jeg har faktisk kuttet helt ut aspartan, altså lettbrus og sånt. Jeg har lest og sett så mye om hvor farlig det er at nå får det være slutt.

 

Jeg holder meg også (fra i går 100%) borte fra sukker i ren form - men jeg innser at jeg nå og da sikkert må leve med å få i meg sukker. Jeg vil ikke være en særing.

 

Økologisk fremstilt mat er en greie for meg - jeg er sjokkert over hvor mye sprøytemidler og medisiner maten får for at vi skal synes den ser fin ut og for at det skal gå an å produsere mest mulig mat. Vi har kommet dit at man ikke lenger bryr seg om hvordan maten blir produsert, hvordan miljøet påvirkes og hvordan dyra våre har det.

 

Det gjør ting litt vanskeligere og dyrere- men det er det verdt!

 

Nå må vekta også være i fokus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

I går gikk det ganske bra, men jeg smalt på en snickers is! Filleren at det skal være så vanskelig å holde seg unna det (og mye annet) da! Men i DAG, i dag har jeg vært flink. Er riktignok supersulten nå, men har en plan og skal hjem for å spise nå - ligger på 750kcal hittil i dag, så jeg klarer meg nok.

 

Treningen jeg hadde planlagt i dag ble ikke noe av, så jeg får teste ut noe en annen dag, det er den tiden da som ikke strekker til midt mellom husbygging, kjøring av datter og jobben. Hmm, kanskje en liten rusletur lar seg gjøre? Skal iallefall på tur med ei venninne i morgen kveld, det blir deilig. Greit å avtale litt på forhånd så blir det kanskje noe av:-)

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest HermineH

I dag skal jeg veie meg igjen, og måle! Det blir spennende, for nå har jeg vært litt flinkere noen dager og føler meg motivert:-) jeg klarer å drikke mye vann.

 

Jeg blir på en måte litt motløs når jeg vet hvor mye jeg skal ned, men jeg skal ikke gi opp! Et skritt av gangen er et skritt nærmere målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Fra 22 april til i dag har iallefall bittelitt skjedd - her er målendringene:

 

Hals 39,5 - nå 39,5= 0

Arm 39,5 - nå 36,5= -3 cm

Midje 107 - nå 102= -5cm

Rompe 116 - nå 114= -2 cm

Lår 69 - nå 65= -4cm

 

Totalt minus 14 cm er vel faktisk noe jeg merker. Kilomessig er det bare 2 kilo, men det føles som mer. Det maner iallefall til fortsatt innsats, selv om det egentlig bare er de siste 3-4 dagene jeg føler jeg har vært flink.

 

Mål nr 1 er 9,5 kilo unna - det skal jeg klare innen 15 juli, altså om 9 uker - det er en god kilo i uka det. Slett ingen umulighet, men det krever innsats. Jeg er klar! Neste veiing blir på tirsdag 14.5:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest HermineH

Da har jeg gått ned 3,8 kg - 7,6 kg igjen til første mål i juli!

 

Målene ser slik ut:

Hals 39,5 - 39,5 - nå 38 minus 1,5

Arm 39,5 - 36,5= - nå 36 minus 0,5

Midje 107 -102 - nå 95 minus 7!

Rompe 116 -114- nå 111 - minus 3

Lår 69 - 65 - nå 66 - hmmm pluss 1? Merkelig måling!

 

Men jeg er happy! Nå gjelder det bare å veie seg før helgen å sjekke om enda litt har blitt borte! Jeg drikker mye vann - forsøker å holde meg unna karbo - men spiser sunn karbo bortsett fra ei (faktisk 2 om jeg skal være ærlig) boller som jeg ikke husker at jeg spiste - det gikk så fort! Fy - men da blir det 0 i morgen og en gåtur før leggetid vil jeg tro:-)

 

Har ikke begynt å trene, men det kommer!

 

I snitt må jeg gå ned 1,1 kilo i uka frem til sommeren. DA MÅ DET JOBBES!

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg lurer på om det er helt villt å ikke spise før lunsj? Bare drikke masse vann..... eller er det mot ALLE kostholdsråd. Det er helt klart at det blir sakt at man MÅ spise for å holde forbrenningen oppe, men så har jeg lest at det slett ikke er sant. Det er antall kalorier man spiser som teller. Hmmm - jeg våkner nemlig om morgenen de dagene jeg har bøtta innpå med vann før jeg legger meg og opplever at jeg ikke er sulten. Det værste som kan skje er vel at jeg overspiser til lunsj?

 

Det som er sikkert er at jeg ved måling i går hadde gått ned nesten 4 kilo - og jeg kjenner det på kroppen! Jeg kjenner at magen ikke er så oppblåst. Jeg kjenner at huden pga mye vann er klarere og renere. Jeg føler meg rett og slett litt penere og mer oppstemt enn på lenge.

 

Også har jeg begynt med noe som er helt utrolig deilig. Jeg sprayer ansiktet mitt flere ganger om dagen med vann som har litt lavere ph verdi enn kranvann (ph 5,5) Det har jeg gjort i 2 uker og ikke savnet fuktighetskrem et sekund! Huden føles myk og ren - tenk at vann kan gjøre noe slikt:-)

 

I dag tester jeg altså ut hvordan det fungerer å kun drikke før lunsj. Nå er det riktignok kun en halv time til lunsj, men hittil har det gått veldig fint. Hører gjerne fra andre som sparer kalorier på den måten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mærri

God kveld, Hermine:))

For mange år siden, minst 25, ble det utgitt en bok eller flere om spising før kl 12. Der mente man det ikke var bra for kroppen med annet enn frukt før kl 12. Vet om flere som spiste slik, om det hadde noen innvirkning på vekten vet jeg ikke da dette var normalt slanke mennesker, jeg observerte i hvertfall ingen endring i størrelse. Spis deg slank tror jeg boken het.

I min familie var vi ingen frokostspisere. I alle år jeg bodde hjemme pluss noen til var de sjelden mat før langt utpå formiddagen. Den eneste som var overvektig var moren min og det hadde nok andre årsaker. Da jeg begynte i jobb spiste jeg sjelden før lunsjtid, bare drakk litt te og vann. Jeg spiste ikke noe mer senere av den grunn. og var heller ikke overvektig, at jeg ble det hadde nok også andre årsaker. Droppet ut av trening og åt mye snop/drakk mye cola. Da jeg ble gravid måtte jeg plutselig ha mat på morgenen. Og det har jeg fortsatt med av vane tror jeg. Har fortsatt ikke kommet meg ned på førgravidvekt, kanskje det har noe å si? Kanskje det at jeg ikke spiste frokost faktisk var med på å holde vekten nede?

Bare noen tanker og erfaringer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Hei Mærri og takk for tilbakemelding!

Jeg husker også at det var en bok engang:-) Uten at jeg hadde behov for å jobbe så veldig med vekt den gangen. Nå har jeg siden jeg skrev i forrige uke testet det ut, og kan ikke si at det var en suksess! Jeg spiser nok mindre men har ikke gått ned i vekt - og jeg har vært flink. Hmm, kroppen er litt vrang. Jeg føler meg bedre, får på meg klær jeg ikke har brukt på en stund med når jeg veide meg i dag så har ikke vekta rikket seg noe ned, heller 1 kg opp. Det skal bøtes på med at jeg trener 2 ggr denne uken. Det er over ett år siden jeg hadde to treningsøkter på en uke, så det blir nok morsomt.

 

Ellers er jeg flink - jeg spiser ikke gotteri, jeg har ikke spist annet enn litt is i går siden gud vet når, og matmengdene er ikke uhorvelige, jeg spiser mest spirer og lite brød. Nå kom jeg forresten på at jeg spiste en (to) boller med deilig tomatsuppe og loff i helgen - det gjorde jo ikke saken bedre. Hva er bedre enn loff med luksus olivenolje, tomater og hvitløk på? Hmm, kanskje å miste en kilo kroppsfett i stedet for å få en?

 

Noe å tenke på!

 

Ha en strålende dag i regnet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest HermineH

96,7 er omtrent stillstand, men ca 4 kg mindre enn når hjernen begynte å jobbe med vektnedgang. Egentlig litt deprimerende. Jeg er i tenkeboksen på andre tiltak. Jeg vet følgende:

 

Jeg KLARER å gå ned i vekt - men tydeligvis ikke akkurat nå

Jeg har klart det mange ganger før de siste 20 årene, hver gang har jeg gått opp igjen når jeg ikke lenger klarer å bare tenke på å leve sundt å trene mye.

 

Jeg VET jeg ikke fikser å leve som en toppidrettsutøver, noe jeg MÅ om jeg skal holde vekta.

Jeg er drit lei av å forsøke å finne min "oppskrift" på et liv uten altfor mye BMI. Slik det er i dag så er jeg i området helseskadelig febme. Jeg vet at hormonene i kroppen min hele tiden jobber mot å komme opp i min tidligere max vekt - men jeg klarer ikke å kontrollere hormonene. Jeg er rett og slett drit lei kampen og lurer på om jeg skal gjøre noe som tvinger meg og ikke gir meg noe valg annet enn å spise mindre.

 

Er det bare meg som tenker slik? Jeg husker ei i ungdommen som hadde munnlås - hun gikk ned mange kilo men gikk sakte men sikkert opp igjen når tiden for supper og flytende næring var avsluttet. Hun har nå i voksen alder tatt en slankeoperasjon, og er altså så flott og slank. Selv sier hun at hun kan spise omtrent "normalt" men at det har tatt 4-5 år å kunne styrte et glass vann. Hun fikser dårlig å spise en diger softice, eller en stor ribbemiddag, men er det det viktigste i livet? Vel, for henne så har det vært bedre å få leve som en normalvektig person.

 

Er det sjukt å tenke slik? Vel, jeg begynner å lure - nå renner snart begeret over for min del.

 

Hmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mærri og takk for tilbakemelding!

Jeg husker også at det var en bok engang:-) Uten at jeg hadde behov for å jobbe så veldig med vekt den gangen. Nå har jeg siden jeg skrev i forrige uke testet det ut, og kan ikke si at det var en suksess! Jeg spiser nok mindre men har ikke gått ned i vekt - og jeg har vært flink. Hmm, kroppen er litt vrang. Jeg føler meg bedre, får på meg klær jeg ikke har brukt på en stund med når jeg veide meg i dag så har ikke vekta rikket seg noe ned, heller 1 kg opp. Det skal bøtes på med at jeg trener 2 ggr denne uken. Det er over ett år siden jeg hadde to treningsøkter på en uke, så det blir nok morsomt.

 

Ellers er jeg flink - jeg spiser ikke gotteri, jeg har ikke spist annet enn litt is i går siden gud vet når, og matmengdene er ikke uhorvelige, jeg spiser mest spirer og lite brød. Nå kom jeg forresten på at jeg spiste en (to) boller med deilig tomatsuppe og loff i helgen - det gjorde jo ikke saken bedre. Hva er bedre enn loff med luksus olivenolje, tomater og hvitløk på? Hmm, kanskje å miste en kilo kroppsfett i stedet for å få en?

 

Noe å tenke på!

 

Ha en strålende dag i regnet:-)

 

Hvis klær plutselig passer og du trener 2 ganger i uken mot null ifjor så er det ikke en kili kroppsfett du har fått men muskler og vann og det skal du bare være glad for for da øker grunnforbrenningen din :P/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...