Gå til innhold

Rykk tilbake til start!


Gjest HermineH
 Share

Anbefalte innlegg

Så deilig, HermineH - flyt med så lenge du kan!

 

Når det (ja, jeg skriver NÅR, jeg...) butter etterhvert, så er min erfaring at grunnen ligger i at motivasjonen har gått litt ut på dato, og jeg må finne nye motivasjonsfaktorer.

 

I starten var det masse motivasjon som lå i mestringsfølelsen. Når man har vært flink en stund, så burde gjerne mestringsfølelsen vært enda større, men det ble den ikke.

 

Lenge er det god motivasjon å passere hele kiloer, halvveis til 10, runde et 10-er tall etc, men det mister liksom litt glansen etterhvert det også, stikk i strid med fornuften.

 

Etterhvert var jeg også kommet såpass ned i kiloer at jeg følte meg "normal", og dermed kan jeg ikke bruke det som motivasjon lenger.

 

Altså; Motivasjon endrer seg og man må passe på når motivasjonen er sterk, komme helskinnet gjennom det vakuumet som er mellom sterke motivasjonsfaktorer, og kaste seg på igjen når en ny motivasjonsfaktor er på plass.

 

Sett i ettertid, så tror jeg løpet hadde vært litt kortere om jeg hadde forstått dette før, for da kunne jeg ha jobbet litt mer med NESTE motivasjonsfaktor før den eksisterende svant hen. I stedet så har jeg gått på noen tunge perioder i mellom, gjerne en retur oppover på kiloskalaen, og mått gå ned de samme kiloene på nytt når ny motivasjon var på plass. :D

 

Eh....ble dette fornuftig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 213
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enda en 10 poengs dag! Det er serr som å få 6 på en prøve på videregående! Nå må jeg bare spise en appelsin, 200g gulrot, 100g Stangselleri OG 50gram rømme:-)) dæven, hvorfor har jeg ikke slanket meg slik før?

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det 45 minutter Gåtur før vi skulle spise deilig kjøttsuppe hos svigermor. Masse grønnsaker og kjøtt gjorde at jeg sleit litt med å måle det,men jeg har estimert mengden. Nå la jeg inn alt jeg har spist og la til litt bringebær og yoghurt i kveld - ser ut til å bli 10 poeng i dag også. Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag! Jeg hadde jo en perfekt uke i forrige uke - så håpet var å gå ned mest mulig, men det ble kun 0,2 kg - jeg tror jeg vet hvorfor. Jeg spiste hos svigers i går, det var en salt og GOD kjøtt/grønnsakssuppe som helt sikkert har medført at jeg holder på vann.

 

Men, jeg står på jeg - neste mandag skal heg være like happy med meg selv som i dag - men da skal jeg ned i vekt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg tror jeg vet hvorfor. Jeg spiste hos svigers i går, det var en salt og GOD kjøtt/grønnsakssuppe som helt sikkert har medført at jeg holder på vann.

Salt / krydder et er drepen på vekta for min del, altså! Det er noe å tenke på om en trenger en skikkelig gladmelding på veiedag. :D

 

Du har jo vært superflink denne uka, HermineH, så dette går veien!

Desto mer ned på vekta neste mandag, tenker jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke så blir det knall nedgang igjen :rolleyes: Jeg skal jobbe for å holde motivasjonen. Gleder meg egentlig til lørdag, da skal jeg på en fest - håper noen ser at 5 kilo (eller mer) har forsvunnet siden sist jeg så de som skal dit!

 

Opplegget for denne uken er:

Mat: Følge GR opplegg - med mål om kostholdscore på 10 også denne uken (ærre mulig, a??)JA DA!

 

Trening: Corebar mandag (styrke og aerobic samtidig), spinning tirsdag , spinning torsdag eller fredag og minst to gårturer på 30 minutter eller mer. Det burde la seg gjennomføre.Det tilsvarer ca 9 trimpoeng - og er innenfor målet jeg har satt meg for uken. Nemlig akkurat passe:-)

 

Tjo ho - uke 9 - here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig dag i sola - i går skar det seg med trening, men i DAG, ja i dag skal jeg få til en liten rusletur eller kanskje litt spinning? Uansett kjenner jeg på kroppen at den er lettere - det er så deilig. Klærne jeg har kjøpt siste halvår sitter mye penere på meg nå - akkurat som om beina har blitt lengere! HIhi, jeg lurer kanskje meg selv, men om det gjør meg mer motivert til å leve sunt og riktig så er det jammen verdt det! ;)

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det jobbing på nyehuset i stedet for Gåtur:-( vi skal totalrenovere et gammelt hus, også ringte han som skal blåse inn isolasjon å sa han kom i MORgeN - det betyr mye snekring, klatring, opp og ned - vet ikke helt hvordan 5 timers jobbing som håndverker er i trimpoeng? Forslag?

 

Nå må jeg jobbe litt igjen!

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Sliter litt med trimpoengene denne uken om jeg ikke skal regne med fysisk arbeid på huset, men i dag skal jeg få til litt tur og styrke:-) Maten går veldig fint.

 

Jeg gikk jo bare ned 0,2 kg sist uke, lurer på om 1500 kcal er for mye jeg. Ser mange andre her inne spiser 13-1400. Selv om jeg beregner at jeg skal ha meny 2 og justerer den litt så føles det liksom som om at jeg ikke går ned mer. Hvordan har dere andre det der? Hvor mye spiser DU?

 

Er det noen som kjenner igjen følelsen av å ikke gå ned som kan si at JO DA, det gjør du? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Hei, Hermine!

 

Jeg tipper det bare er naturlige variasjoner og litt tilfeldigheter (ifht veiedag etc). Nedgangen din uka før var jo formidabel!! Kroppen ser ikke på ukedager nå den slipper grammene, vet du, hadde du veid deg en dag før eller senere, kunne resultatet sett helt annerledes ut.

 

Faktum er at du hadde gått ned 5 kilo på 3 uker. Da tror jeg du er på rett diett :D :D

 

Når det er sagt, alt endrer seg når du kommer lenger ned mot målet og jeg vil tror du kanskje må vurdere dietten på nytt da. Det måtte i allefall jeg. Mens jeg før spiste 1600 kcal + i hverdager og kanskje over 2000 kcal i helgene og gikk ned jevnt og trutt, så spiser jeg nå 13-1400 kcal i hverdagen og maks 16-1700 i helgen.

 

Det er ikke lenger plass til en utskeielse om jeg skal oppnå resultater.... Det er nok derfor det er så tungt å ta de siste kiloene ned mot opprinnelig mål (21 kilo), tror jeg. Det koster litt mer enn det smaker.... og har jeg tre dager på utskeielse så straffes jeg enormt på vekta! Det er akkurat som at kroppen lagrer ALT for å komme opp igjen. Det har jeg lest er helt vanlig; Kroppen tror fortsatt det er krise og at det er derfor den ikke får mer mat...om å gjøre å lagre alt som kommer dens vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

En uke til med fullt score, men tross det har jeg fått i meg mer kalorier enn jeg hadde tenkt. 1650 kcal i dag, men herregud, det er jo fredag:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Jeg elsker mine nye rutiner:-)) for snart 4 uker med ny mat begynner faktisk å bli en vane. Hver dag spiser jeg mitt utrolige deilige, tunge, spirede, langtidshevede, langtidsstekte, grove og feite brød. Kun en liten skive på 50 gram, med vita hjertego leverpostei og sur agurk eller fersk.DET gleder jeg meg til hver morgen. Om jeg ikke husker å ta ut brød kvelden før så må jeg ty til brødrister, godt da også. Jeg har fundert litt på det der med rutiner og vane. De på jobben som har med den samme trauste matpakka på jobb hver dag er de slanke, bortsett fra de med kaker i boksen da. Så, jeg har siste måned konsekvent hatt samme frokost, lunsj og mellom måltid, selvfølgelig med litt varierende pålegg, men veldig ofte leverpostei. Jeg tror det fungerer bra, vi får se på mandag. Det føles iallefall riktig!

 

I kveld skal vi på fest. Har ikke lagt opp annen taktikk enn at jeg kjører, så får vi se:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

De på jobben som har med den samme trauste matpakka på jobb hver dag er de slanke

He he, jeg har i halvannet år spist wasa havreknekke til stort sett alle frokoster, luncher, mellommåltider og kvelds. Jeg går ikke lei - MEN jeg går ned i vekt ;)

 

Skulle tror man gikk skikkelig lei, men nei, jeg varierer litt på pålegget, spiser diverse frukt og grønt attåt, og i helgene hender det jeg skeier ut med et rundstykke eller den slags.

 

Wasa havre er min beste venn, og jeg har forstått og akseptert at hvert måltid ikke trenger være en fest ;):P

 

Kos deg i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Ny uke med nye muligheter! Da er nemlig helgen over for evig og alltid, en slitsom helg, men dog veldig effektiv:-) Når jeg sjekket oppsummering for hele uken fant jeg ut at jeg slett ikke har trent i ett eneste minutt. MEN, jeg har fyllt opp og tømt 3 hengere som veide ca 700 kilo hver. Jeg har skrudd 600 skruer i et gulv og jeg har gått og gått opp og ned med møbler og ting og tang som må flyttes ut av nyhuset. Altså ikke noe hvile hjem.

 

Men, det er ikke trening!

 

I går sa naboen, som hjalp meg litt med å flytte to tv benker, et salongbord og en diger kommode vekk fra henger og inn i hus at jeg var den sterkeste dama han kjente! Han hadde aldri opplevd maken - kanskje jeg skulle drevet med styrkeløft? Jeg er nok sterk og har alltid vært det, i går bar jeg så jeg ble svett og kjente at jeg virkelig måtte TA i - så det får jeg legge i treningsbunken det også!

 

Mat messig har det gått ganske så bra - jeg hadde litt utfordringer på lørdag når jeg var i 50 års lag - men jeg fant ut at jeg ikke hadde spist noen frimerker den uken og samlet inntak lørdag var 2500 kcal - altså ikke noe krise. Problemet er at jeg ved måling ikke har gått ned en eneste cm siden sist mandag. DET er nedtur.

 

I dag skal jeg veie meg igjen. Gleder meg ikke, har liksom følelsen av å ha gått opp. Uten at det faktisk skal være noen grunn til det. Æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Og jeg gikk opp! 0,5 kg - føles egentlig litt utrettferdig når jeg var flink hele uka unntatt lørdag - men kursleder sa at det var normalt at kroppen sugde til seg alt den kunne få tak i når det ble større inntak enn de vanlige 15-1600 kcal pr dag. Så, jeg får vente på neste mandag å se hva som skjer da :-)

 

Jeg er fortsatt supermotivert, nå handler det egentlig om å konsentrere seg om å få sove mest mulig og trene litt hver uke. Kjæresten og jeg bygger om hus, så nå flyttet han inn til meg i helgen - føler veldig på at det er så kaos i huset mitt nå, så kanskje jeg skal ha fokus på å få litt orden også. Liker ikke at det er rotete i hele huset, spesielt nå som han dro inn alt sitt <3 Ja ja, vi ordner det nok:-) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men kursleder sa at det var normalt at kroppen sugde til seg alt den kunne få tak i når det ble større inntak enn de vanlige 15-1600 kcal pr dag....

 

Godt råd og i seg selv god motivasjon for å holde tellingen.

 

Jeg syns du er flink jeg. Og det er så morsomt å lese på tråden din. Du skriver så levende. Nesten så jeg blir kjent med deg... :)

 

Stå på videre HermineH. Dette greier du. Det er jo tross alt ikke snakk om å ha dagsperspektiv, men den lange varianten. Og så flink som du er så greier du dette helt toppers tenker jeg. Ingen tvil!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Hei Mibsen og Slippe - takk for kommentar:-)

 

Siste uka har jeg kun hatt nett på telefonen min, da gikk det dritt med å føre inn mat - MEN jeg gikk jammen ned 2,2 kilo allikevel. HURRA! :P:D

 

Nå har jeg gått ned 6,7 kILO det er jo helt fantastisk - nå gjenstår bare 15 kilo:-) Ja ja, det gjelder å tenke langsiktig. I dag vippet jeg under 90 - det er et stort skritt bare det. Neste mål oppe i hodet nå er 85 kilo. Det blir STAS. I dag, når jeg kom på kurset, kommenterte flere av de jeg går på kurs med at de SÅ at jeg hadde gått ned. Sikkert mye pga klærne jeg hadde på meg, men de påsto at de så det så godt i ansiktet - da ble jeg så glad!

 

For skryt må vi ha folkens - det hjelper på i en heftig hverdag. Jeg leste forresten i avisen her i helgen at det var en psykolog som uttalte at noen var allergisk mot gress og andre mot kalorier. Jeg har nå forstått at JEG ER ALLERGISK MOT kalorier! Tenk om jeg kunne klare å leve etter det! De som er allergiske mot kalorier burde egentlig bodd i et land der mat var mangelvare, da klarer ikke de andre seg:-)

 

Så folkens - kanskje en ting vi her inne er felles - nemlig allergi mot kalorier. Hvordan lever man om man er allergisk? Jo, man unngår det man ikke tåler....

 

Tjo ho!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HermineH

Takk for det, Slippe:-) Jeg sitter inne med et stort vektpotensiale kjenner jeg - i dag formelig oser jeg av lyst til å bli tynn tynn tynn - det er så deilig å kjenne seg så motivert. Har sikkert noe med sola å gjøre også.

 

I dag har jeg trått til med en spinningtime - noe som var utrolig deilig - følte jeg hadde masse krefter, noe som sikkert kommer av to uker med lite trening men mye husmas:-) Snakket med kjæresten i dag om at vi må ta oss tid til å være litt kjærester til helga - ikke BARE jobbe på huset.

 

Å ja... må bare fortelle: Når jeg sto opp i dag så lå det plutselig en bukse der i skuffen jeg hadde glemt - en som ble kjøpt på salg etter jul i str 42. Jeg prøvde den og NÅ passet den! Jeg bare elsker å kjøpe dyre klær på 70% som passer etter en stund. Det beste er at datteren min som er en fantastisk vakker, veltrent, slank skapning på 15 i str 36-38 også prøvde buksa - hun kunne også bruke buksa som litt baggy bukse - så det betyr at selv om jeg går ned 15 kilo til eller mer så er buksa fortsatt passe - den blir egentlig bare kulere og kulere!

 

I kveld skal jeg på vannaerobic - det er deilig trening. Kanskje jeg får tid til en liten svømmetur før det starter også - det er jo ren bonus. Da må jeg kjøpe meg nye svømmebriller...

 

Sånn går no dagan - jeg kjenner at jeg vil ha flest av disse dagene der jeg føler at jeg har kontroll og at livet blir et som er kontrollert, iallefall i matveien. Ellers vil jeg jo være vill og gal! hihi

 

Tjo ho folkens - stå på så får du belønning når du skal på vekta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg tror kanskje HermineH er på grønnsaksjuice-kjøret igjen!? Litt av en futt :D

 

Og gratulerer med under 90. Det er kjempebra! Herlig å legge et ti-tall bak seg :)

Det går jo så det suser om dagen - stå på videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...