Gå til innhold

Ny start - ingen nåde!


Nickii
 Share

Anbefalte innlegg

Takk koala :) Det hjelper virkelig på med litt støtte og oppmuntrende ord på veien!

 

Jeg er for bestemt til å gi meg denne gangen! Jeg er jo innstilt på at dette kommer til å bli vanskelig. Og jeg jobber hardere nå enn noen gang. Skal love deg kroppen min motarbeider meg med nebb og klør for å beholde vekta. Men jeg skal vinne denne kampen. Jeg må nok bare innse at det ikke kommer til å skje i den farta jeg hadde sett for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for bestemt til å gi meg denne gangen! Jeg er jo innstilt på at dette kommer til å bli vanskelig. Og jeg jobber hardere nå enn noen gang. Skal love deg kroppen min motarbeider meg med nebb og klør for å beholde vekta. Men jeg skal vinne denne kampen. Jeg må nok bare innse at det ikke kommer til å skje i den farta jeg hadde sett for meg!

Bra innstilling, Nickii - du vinner denne kampen!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er definitivt "der" igjen...

 

Moter meg selv opp, er klar for å gi max, og kampviljen er på topp... Så plutselig forsvinner alt i hodet mitt. Selvkontroll og viljestyrke blir fremmedord. Jeg får en sterk trang til å spise. Nesten desperat. Putter alt for mye inn, får dårlig samvittighet, blir deppa, frustrert, moter meg opp igjen... Til jeg plutselig er helt knekt og gir f og legger på meg alle kiloene igjen!

 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal overkomme det der... Det er så innmari enkelt å planlegge å være nazi og si at man skal ha stålkontroll... Men i gjerningsøyeblikket er det som om jeg forvandles til et stort stygt tankeløst troll som driter i om det blir for mange kalorier...

 

Jeg kjemper faktisk mot meg selv... Men dette er en kamp jeg ikke har lyst til å tape. Hvordan i all verden skal jeg greier å stå imot det stygge trollet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjemper faktisk mot meg selv... Men dette er en kamp jeg ikke har lyst til å tape. Hvordan i all verden skal jeg greier å stå imot det stygge trollet?

Åh.... er det noen trøst å vite at der har vi alle vært? Og kommet oss opp og igang igjen?

 

Jeg kjenner veldig godt igjen tankene dine, og den motløsheten som kommer med at "ingenting nytter".

 

Du trener jo mye, kan det være at du spiser litt lite?

Kanskje kroppen din trenger mer enn du gir, og at den tviholder på alt?

 

Det er vel min første tanke, for når man virkelig gir alt, som du har gjort, så burde det normalt gi fine resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.... er det noen trøst å vite at der har vi alle vært? Og kommet oss opp og igang igjen?

 

Ja, det er en stor trøst... Jeg er bare nødt til å komme meg videre... Jeg greier ikke ennå et nederlag!

 

Jeg har ikke noe tro på at jeg spiser for lite. Jeg tør i alle fall ikke spise mer... Men jeg er ikke i tvil om at kroppen motarbeider meg nå. Med alle mulige midler. Det er som om den kommer i en slags panikktilstand når jeg kommer under 65 kg... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få meg selv på rett kjøl igjen, men jeg føler at jeg må gjøre det med en eneste gang, ellers går dette rett til h.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Egentlig så er en av mine første tanker at når ting går så trått som nå, så hadde det vært bedre med en "fysisk" pep-talk i stedet for denne cyber space'n. Så kunne vi liksom satt oss ned og gått gjennom rutinene og sett om vi fant noe lurt du kunne prøve :) Føler ikke helt at jeg klarer å bidra tilstrekkelig..

 

Men jeg prøver da likevel! For å komme over kneika, kan det være at du kan prøve noe som er nytt for kroppen din? Noe som rykker den ut av den likevekten den så desperat prøver å beholde?

Jeg tenker for eksempel...

- fordele maten annerledes, når på dagen du spiser det største måltidet.

- forandre måltidssammensetning, uten nødvendigvis å spise mer. Mer fett, hadde typisk vært noe jeg kunne prøvd.

- forandre typer mat, hvis du stort sett spiser det samme hver dag? F.eks hvis du alltid spiser knekkebrød til frokost og mellom- eller kveldsmat - bytt ut med havregrøt, eller cottage cheese og yoghurt, eller smoothie.

- uten at jeg vet hvordan du trener, men hvis du ikke gjør det fra før: starte med intervalltrening.(Jeg merker i hvert fall at kroppen min protesterer kraftig de gangene jeg trener harde intervaller. Våkner gjerne opp på natta og er gjennomsvett, og tror det booster forbrenningen ganske så kraftig. At kroppen blir rykket ut av balanse, er jeg ganske sikker på.)

 

Hmm.. det var de første tingene jeg tenkte på. Uansett - hold ut! Vi er jo sammen om disse kjipe kiloene her inne, så ikke våg å la panikken ta overtaket nå. Vi skal vinne krigen selv om vi ikke vinner hvert eneste slag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å! Nå ble jeg glad!

 

Det hørtes ut som virkelig gode ideer! Tusen takk!

 

Det du sier om måltider høres fornuftig ut. Jeg tror nok absolutt det kan være verd å prøve å spise litt mer tidlig på dagen, så kanskje jeg ikke blir så ekstremsulten til middag/kvelds. Og jeg skal også prøve å bytte ut det jeg spiser, for jeg er nok rutinemenneske når det gjelder måltider. Har vel spist det samme til frokost og lunsj nå i over et halvår :P

 

Så intervalltrening. Ja, jeg hadde en del av det i høst, men nå etter jul har jeg drevet med så mye annet. Kanskje det er på tide å innføre litt intervalltrening igjen. Hvordan legger du opp intervalltreningen din? Jeg har pleid å løpe 4x4 minutter, med 4 minutter lavere intensitet mellom øktene. Men det er kanskje for lange pauser...

 

Det er ikke så lett å se selv hvor man kan endre på noe, så dette var virkelig konstruktivt! Skal prøve å endre litt her og der, så blir det spennende å se hvilken effekt det har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Det skal ikke være lett dette, det er sikkert! Men håper du får fremgang ved å prøve noen endringer :)

Jeg tror at kroppene våre noen ganger virkelig gjør det de kan for å unngå vekttap. De finner likevekter der man skulle tro det var umulig, kan det virke som :P

Så jeg har trua på å "lure" kroppen innimellom. Lage forandringer som ødelegger likevekten.

Etter at den nye kostholdsscoren kom (som snart forsvinner igjen, bu-hu), har jeg selv begynt å spise mer frukt og fett. Ikke mye mer fett, men likevel mer enn før på de "flinke" dagene. Noen mandler til kvelds nesten hver dag, eller av og til Vossafår på skiva. En appelsin hver dag. Kanskje er disse småtingene det som gjør at jeg da faktisk har gått ned uka som var, til tross for at helgen ikke var en "best effort"? Ikke godt å vite, men det er jo gøy å spekulere litt!

 

Hmm Intervalltrening, der har jeg ikke noe konkret program å anbefale. Jeg kan ikke nok om det selv. Det er en av de tingene jeg har på min "forbedringsliste" når det gjelder trening. Jeg følger ikke noe system selv - ennå! Men jeg deltar på timer på treningssenteret som er litt à la intervall. PowerStep, f.eks. Annenhver sang høyt tempo step/hard styrketrening. Når det er bart ute, jogger jeg i skogen. Da hender det jeg gjør noen spurter innimellom (antall lyktestolper, eller frem til neste tre, mer type fartslek, egentlig). På ellipsemaskinen hender det jeg tar to minutter hard motstand, så to minutter litt lettere (men ikke for lett).

 

I det store og hele merker jeg at de gangene jeg får reaksjoner på nattestid, samt at jeg går og er varmere/småsvetter på dagtid (= noe skjer med forbrenningen, vil jeg tro), er de gangene jeg tar meg veldig hardt ut på de ovennevnte eksemplene. Dvs løfter hardt på styrkedelen på PowerStep, og spurter det jeg kan på jogging/ellipse - slik at jeg nærmest henger som en klut over maskinen etterpå:P

 

Jeg har tidligere lest litt inne på trening.no og iform.no, der kan de sikkert komme med noen bedre og mer kvalifiserte tips, f.eks:

http://www.trening.no/treningstips/2385.o2.html

og

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2090

Få høre hvordan det går hvis du prøver intervall, da?! Jeg trenger å bli dyttet litt i den retningen selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal få lagt inn intervalltrening et par ganger i uka nå til å begynne med.

 

Det opplegget i den ene artikkelen så ikke dumt ut. Kanskje jeg skal prøve det :)

 

Og det du sier med svetting stemmer mye med det jeg opplevde i høst da jeg holdt på med intervall-trening. Og jeg hadde jo gode resultater i høst, så det er nok noe i det!

 

Nå har jeg fått nytt mot. Det er så godt å ha noen konkrete endringer man kan teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vil jeg filosofere litt om veien videre og målsetninger!

 

Jeg hadde jo et hardt mål i utgangspunktet. Skulle ned 14 kg til jul, klarte 10. Skulle i utgangspunktet være ferdig slanket med de siste kiloene til påske, men etter jul stått på stedet hvil. Så nå har jeg mine 14 kg igjen fortsatt...

 

Jeg har jo bevisst lagt målene høyt for å ha noe å strekke meg etter. Med så høye mål vet jeg at jeg må gi max og stå på konstant. Men nå må jeg også erkjenne at jeg blir litt sur på meg selv når jeg nå bare knoter og ikke får til noen ting. Et godt mål er avgjørende for motivasjonen, så jeg tror sannelig det er på tide å sette opp en god plan og mål for vårens innsats.

 

Så gjelder det å finne en balanse mellom det realistiske målet og det målet jeg virkelig vil oppnå.

 

Jeg vet med rimelig sikkerhet at jeg har vanskelig for å gå ned særlig mer enn ca 0,7 kg i gjennomsnitt pr uke over tid. Jeg vil ned til 50 kg til sommeren. Jeg tenker at jeg legger opp kosthold og trening etter en plan om å gå ned 1 kg pr uke, så kan jeg sette selve målene til 0,7 kg pr uke. Hvis jeg da setter startdato til 20/2 skal jeg være ferdig til 16. juli. Det kan jeg leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag vil jeg filosofere litt om veien videre og målsetninger!

 

Jeg hadde jo et hardt mål i utgangspunktet. Skulle ned 14 kg til jul, klarte 10. Skulle i utgangspunktet være ferdig slanket med de siste kiloene til påske, men etter jul stått på stedet hvil. Så nå har jeg mine 14 kg igjen fortsatt...

 

Jeg har jo bevisst lagt målene høyt for å ha noe å strekke meg etter. Med så høye mål vet jeg at jeg må gi max og stå på konstant. Men nå må jeg også erkjenne at jeg blir litt sur på meg selv når jeg nå bare knoter og ikke får til noen ting. Et godt mål er avgjørende for motivasjonen, så jeg tror sannelig det er på tide å sette opp en god plan og mål for vårens innsats.

 

Så gjelder det å finne en balanse mellom det realistiske målet og det målet jeg virkelig vil oppnå.

 

Jeg vet med rimelig sikkerhet at jeg har vanskelig for å gå ned særlig mer enn ca 0,7 kg i gjennomsnitt pr uke over tid. Jeg vil ned til 50 kg til sommeren. Jeg tenker at jeg legger opp kosthold og trening etter en plan om å gå ned 1 kg pr uke, så kan jeg sette selve målene til 0,7 kg pr uke. Hvis jeg da setter startdato til 20/2 skal jeg være ferdig til 16. juli. Det kan jeg leve med!

Høres ut som en lur plan! Og selv om du ikke nådde målet til jul er jo 10kg veldig bra! Jeg har også over tid 0,7kg uka som realistisk nedgang. De gangene jeg har gått nedover tidligere er det 0,5-0,7kg uka som har vært gjennomsnittet. Men har også veeeeldig lange standby perioder men før eller siden løsner det! Sikker på at du greier det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katastrofe!!! I dag viste vekta 66,2!!!!

 

Jeg har vel fortjent det... Etter en sånn helg... Med null kontroll på inntak...

 

I morgen er det offisiell veiedag, så håper at noe har gått ut til da, men at det blir oppgang igjen, ingen tvil!

 

Jeg er så innmari håpløs! Jeg greier ikke holde meg til rasjonene mine når jeg ikke registrerer. Så fra i dag av skal alt inntak registreres. Det er det eneste som funker, det vet jeg jo!

 

Har hatt to intervalløkter i uken som gikk, en på spinning og en på tredemølla. Må nok gi det noen ganger før jeg kan forvente noen effekt.

 

I dag skal jeg ha langøkt, moderat trening i halvannen time, så blir det vel en intervalløkt på mølla i morgen. Reiser på onsdag, og da blir det nok lite trening resten av uka. Får meg kanskje en økt på søndag når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. innlegget ditt fra 10.2, så tror jeg - det er i allefall min erfaring - at vi må nullstille innimellom. Ikke målet, det kan stå fast, men fra tid til annen må vi stoppe opp og legge planen for neste etappe.

 

Motivasjonen endrer seg over tid, og den motivasjonen jeg kjenner for å ta de siste kiloene er en helt annen motivasjon enn den jeg startet med. Da var det helse, sunnhet, det å klare å "henge med" ungene sitt tempo etc. som lokket. Jeg føler jeg har nådd det målet, så motivasjonen som var bygd rundt akkurat dette har liksom gjort sitt.

 

Jeg opplever at det blir litt vanskelige perioder i overgangen mellom disse ulike motivasjonene, og jeg har tydeligvis ikke helt klart å ha "flytende overganger", men må nullstille, tenke masse og SÅ er jeg i gang igjen.

 

Nå jobber jeg masse med tiden etter operasjonen og hva slags slagplan jeg skal ha. Den nye slagplanen, den siste i rekken av sjuhundreogtrettiåtte slagplaner, er snart klar for offentliggjøring ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg opplever at det blir litt vanskelige perioder i overgangen mellom disse ulike motivasjonene, og jeg har tydeligvis ikke helt klart å ha "flytende overganger", men må nullstille, tenke masse og SÅ er jeg i gang igjen.

 

 

Jeg er nok der et sted... Tenker en hel masse her nå... Så er det bare å komme seg i gang igjen... Jeg har jo fomlet i et par måneder nå. Har filosofert, lagt planer, strategier, mål osv. Så da gjenstår det jo egentlig å bare sette i gang!

 

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare gjør det! Jeg tror jo hver eneste mandag at jeg er i gang igjen. Så bare sklir alt ut i løpet av uka igjen. I all verden så dum man er! Jeg føler jo ikke at jeg mangler motivasjon. Jeg har jo kampvilje og forsøker å se positivt på dette. Men jeg greier altså ikke å holde fokuset på plass til enhver tid. Et lite uoppmerksomt øyeblikk, så har jeg klart å spise dobbelt så mye til middag, eller gått i kjøkkenskapet og hentet et par never mandler...

 

Det er dette jeg må greie å få kontroll over. Og den eneste måten å gjøre det på er visst å registrere alt jeg spiser. Problemet der har vært at jeg har hatt travle dager og ikke tatt meg tid til å registrere maten hver dag. Så det må jeg nok begynne å prioritere høyere.

 

Var veldig flink til det før jul, og det ga jo gode resultater, så tilbake til det nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er dette jeg må greie å få kontroll over. Og den eneste måten å gjøre det på er visst å registrere alt jeg spiser.

 

Nettopp! Jeg kan underskrive alt du sier, og det er veldig lenge siden jeg oppdaget at mitt øyemål absolutt ikke duger om jeg skal gå ned i vekt. Jeg er vel faktisk litt i tvil om øyemålet duger om jeg skal holde vekten også, så jeg må se for meg lang tids registrering, tror jeg...

 

Men, altså, heller det enn å veie 81,1 kilo igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Men, altså, heller det enn å veie 81,1 kilo igjen! :P

 

Ja, det er jo definitivt verd alt styret! Jeg har lovet meg selv aldri mer over 70, og det er et løfte jeg har tenkt å holde. Kjente jeg fikk litt panikk da jeg var over 66 kg i dag. Det er virkelig ikke bra. Nærmere 70 enn 60. Må se å komme meg under 65 igjen litt kvikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Litt travelt her i dag, men NÅ må jeg kjapt innom! Nickii, du er absolutt ikke håpløs! Neineinei :)

Og her har jeg egentlig lyst til å skrive alt i store bokstaver ;)

Tenk tilbake til i fjor - hvor mye du har lært siden da. Og ikke minst, hvor mye du har gått ned siden da!

Nei, ikke like mye som de ambisiøse målene skulle tilsi, men likevel utrolig mye!

 

Og ok, noen ganger er vi "dumme" (..=menneskelige), men som Slippe er inne på, så tror jeg også at vi trenger noen hvileskjær og pustepauser på veien. Det er en slitsom vei i lengden. Jammen hadde jeg trodd at jeg skulle vært ferdigslanket for lengst, når jeg så hvor radig det gikk i starten. Tror min første plan var å flytte inn på hold vekten før sommeren 2011.. Knegg, jeg må jo le når jeg tenker tilbake på det nå:rolleyes:

 

Vi får fortsette med våre små skritt, og med noen ganger ett frem og to tilbake, og aldri gi oss - og der er vi jammen godt på vei, alle i hop, synes jeg :)

 

Jeg for min del legger inn årene til etter jeg er tilbake fra vinterferie - starter med ny frisk mandag 27. februar og klar for real innsats mot påske. Da SKAL jeg under 70!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

65,9 og 1,5 kg opp fra forrige tirsdag.

 

Jeg vet nøyaktig hva jeg har gjort galt. Så jeg er faktisk ikke fortvilet i det hele tatt. Det er verre å gå opp når man ikke skjønner hvorfor. Jeg er bare irritert på meg selv. Tenkt å gjøre noe sånt mot seg selv!

 

Jeg hadde en fin dag i går. Passelig inntak ca 1300 kcal, og med en god treningsøkt ble det et underskudd på ca 1000 kcal. I dag har jeg lagt opp til ca 1300 inn og litt mindre trim, men skal ende på omtrent 900 kcal i underskudd.

 

Helgen som kommer blir nok å ødelegge alt igjen, men greier jeg å holde meg i sjakk til fredagskveld og komme meg på rett spor igjen på søndag morgen kan vel ikke skadene bli alvorlige... Eller de kan jo det... La jo på meg 2 kg bare i løpet av helgen som var... Og enda da hadde jeg to knallharde treningsøkter... Hvordan skal det gå nå helt uten trim i flere dager :/ Må selvsagt prøve å få rørt litt på meg, og det blir sikkert en del by-trasking, så får det bli som det blir...

 

Etter helgen er jeg klar for superinnsats! Da skal kiloene AV. Når jeg bikker under 63 skal jeg aldri la meg selv havne over 65 igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått så ille at jeg nesten vurderer å krype under en stol for ikke å kommer frem før jeg er nede på et akseptabelt nivå igjen. Jeg trodde ikke det var mulig å gå opp så himla mange kilo i løpet av 3-4 dager. Men det er det altså!

 

Jeg er nå ferdig med alle utfordringer for en stund. I alle fall de større.

 

Skal endelig hente frem fokuset for fullt igjen. Er 100% klar for å stå på og jobbe. Så de neste ukene skal ingenting få komme i veien for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke spesielt god venn med badevekta i dag. Den kom med noen store ukvemsord til meg i dag, så ufine at jeg har valgt å sensurere de av hensyn til sarte sjeler :(

 

Jeg har hatt en skikkelig alvorsprat med den nå og forsøkte å true den med at om den ikke skjerper seg til neste uke, så drar jeg inn batteriene dens :angry:

 

Badevekta forklarte meg at den var rett og slett fornærmet over at jeg hadde oppført meg dårlig i de fire dagene jeg var bortreist. Jeg påtar meg min del av skylda og vi kom til en enighet. Hvis jeg lovet å trimme masse, spise sunt og innenfor rasjonene, så skulle den oppføre seg og være mye hyggeligere i neste uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har et flott forhold til badevekta di, Nickii. Jeg har en tendens til å være en slik venn som stikker av når vekta forteller de harde fakta... :rolleyes: Det er faktisk en av mine store utfordringer fremover, å gå på vekta selv når jeg frykter resultatet..... Jeg har vært flink det siste halvannet året, men kjenner jeg får feiging-instinktet med det samme jeg blir usikker... så teit, vettu...

 

Så bra at du henger i, jeg er også tilbke på sporet etter operasjonen og det føles så deilig og LETT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å være en slik venn som stikker av når vekta forteller de harde fakta... :rolleyes:

 

Jeg har nok gjort det jeg også tidligere... En annen taktikk jeg har brukt er dumme unnskyldninger og bortforklaringer når badevekta har kommet med sine beskyldninger...

 

Men den siste tiden har jeg vært mer eller mindre lojal. Synes det er viktig at vi er på talefot selv om jeg ikke alltid liker det jeg blir fortalt, for hvis det går for lang tid kan det neste møtet bli riktig så uhyggelig... Tåler noen ufinheter, men helst ikke i store doser, og de positive bør jo definitivt være i flertall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...