Gå til innhold

Ny start - ingen nåde!


Nickii
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde jo i grunn gitt opp i vår... Jeg følte at ikke noe jeg gjorde virket. Prøvde liksom alt...

 

Men jeg fikk meg jo en skikkelig a-ha opplevelse i høst. Gjorde en masse research og fant ut hvor mye som egentlig skulle til, og innså jo at jeg hadde vært helt håpløs og bare lurt meg selv hele tiden.

 

Nå gjør jeg jo det jeg skal og det går fint. Jeg var jo litt vel ambisiøs med mål om 1 kg ned pr uke, men jeg er så fornøyd med å ha kommer så langt jeg har til nå, så jeg depper ikke av den grunn. Var nede på 67,4 kg i morges, og antar jeg få se 66-tallet i løpet av uken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på noe utrolig vesentlig! Jeg har gjort mange forsøk, testet det meste, lavkarbo i ulike varianter, supper, dietter..... gått opp og ned mange ganger før jeg endte opp med en BMI på 31...

 

Så viser det seg at nøkkelen til suksess ikke er særlig komplisert, man må bare vite hva man gjør! Det har tatt tid og vesentlig engasjement, og det er ikke rom for lettvinte løsninger - MEN når man først har lært disse prinsippene og er nøye med oppfølgingen, så går man ned i vekt.

 

Tenk hva den kunnskapen er verdt i forhold til å holde vekten senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Kunnskap om hva jeg driver med, har vært avgjørende for min del. Jeg har brukt mye tid på artikler, bøker, nettet de siste årene!

Ja, jeg føler meg som en nerd der jeg sitter med ukentlige beregninger av inn- og uttak. Nesten som en økonom, nå er jeg over budsjettet, da må noe overføres fra et annet budsjett (i.e. morgendagen blir strammere), hvordan er outlook for uken osv osv. Haha:p

 

Men dette har vært det som har fått meg ned i vekt! Å vite HVOR mye som faktisk skal til, hver eneste uke. Sorry mac, men det nytter ikke å trene tre ganger i uken og spise nesten som før. (Det er skummelt å høre hvor mange som tror nettopp det, når jeg diskuterer med folk rundt meg..)

 

Og ved å kunne mye og å holde oversikten, får man etter hvert også veldig god innsikt i hva det er som gjør at man ikke går ned. Dermed blir det lettere å korrigere feil neste gang.

 

Grattis med 67-tallet, Nickii. Kjempebra! Det FUNKER, dette her:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap om hva jeg driver med' date=' har vært avgjørende for min del. Jeg har brukt mye tid på artikler, bøker, nettet de siste årene!

Ja, jeg føler meg som en nerd der jeg sitter med ukentlige beregninger av inn- og uttak. Nesten som en økonom, nå er jeg over budsjettet, da må noe overføres fra et annet budsjett (i.e. morgendagen blir strammere), hvordan er outlook for uken osv osv. Haha:p

 

Men dette har vært det som har fått meg ned i vekt! Å vite HVOR mye som faktisk skal til, hver eneste uke. Sorry mac, men det nytter ikke å trene tre ganger i uken og spise nesten som før. (Det er skummelt å høre hvor mange som tror nettopp det, når jeg diskuterer med folk rundt meg..)

 

Og ved å kunne mye og å holde oversikten, får man etter hvert også veldig god innsikt i hva det er som gjør at man ikke går ned. Dermed blir det lettere å korrigere feil neste gang.

 

Grattis med 67-tallet, Nickii. Kjempebra! Det FUNKER, dette her:D[/quote']

 

Det er det kjipe, for noen så funker det... Mannen min kan nærmest bare slutte å TENKE på sjokolade så går han ned i vekt! Så heldig er ikke jeg :D Men men, livet er jo urettferdig så er bare å venne seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Sant nok, koala - samme oppskrift virker ikke for alle... Og det gjør jo ikke denne jobben vår noe lettere, akkurat! Jeg for min del har funnet ut at jeg trenger et relativt stort energiunderskudd pr dag for å gå ned, ca 700 - 1000 kcal. Mens andre fint går ned på -500 hver dag.

Og samboeren min gikk ned 8-9 kg uten egentlig å prøve så hardt da jeg begynte slankingen i fjor, bare ved å spise litt mindre snop og mine sunne middager. Ganske urettferdig, i grunn;)

 

Så det å finne sin egen oppskrift, er ikke alltid lett. Det viktigste er vel kanskje å innse at vi alle ER forskjellige. Ingen fasit! Og dermed må man jo bare prøve seg frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slippe: Ja, den kunnskapen er gull verdt både når man skal ned i vekt og holde vekten. Har prøvd og feilet en del tidligere, og selv om jeg skulle ønske jeg hadde lykkes tidligere er nok erfaringene mine veldig gode å ha nå videre fremover.

 

Koala: Enig med degÂ… En venninne av meg er slank og flott, men hun trener mindre enn meg og spiser veldig mye merÂ… Irriterende at ikke jeg også kan ha det sånnÂ…

 

Samboeren min har også slanket seg litt. Han var ikke så veldig tykk akkurat, hadde bare noen få kg for mye. Så presterte han å si at det var like tungt for ham som for meg. Da holdt jeg på å eksplodere! Han spiser jo snop omtrent daglig. Han spiser en god porsjon middag med tilbehør som pomfri/pasta/potet/ris mens jeg gumler på blomkål og brokkoli. Jeg trener kanskje dobbelt så mye som ham og sitter halvparten (minst) så mye som ham i sofaen! Han skjønte fort at han hadde sagt noe dumtÂ… Så sa han at han hadde nok en dårlig tarm som ikke tar opp så mye næring. Tror han er inne på noe der. Ser jo at mange av de som er slanke kan spise mye uten å legge på seg og at de kan rase ned i vekt når de bare spiser litt mindre sjokolade for eksempel, så jeg tror nok det har noe med opptak å gjøre. Hos enkelte skiller tarmen ut mer av overskuddet enn hos andre. Av en eller annen idiotisk grunn har jeg fått evnen til å ta opp stort sett alt som inntas av kalorier og lagre det i form av fett. Hurra!

 

Dette her er jo ikke noe man kan gjøre så mye med dessverre. (Bortsett fra ved gastric bypass og lignende.) Tidligere har jeg alltid syntes veldig synd på meg selv siden jeg har hatt så vanskelig for å ta av. Men det er bare å innse at slik er det, så får man gjøre det som kreves for å få det til. Det som gjorde at jeg ble så motivert var at jeg skjønte hvor mye jobbing som skulle til, og at jeg faktisk kunne klare det dersom jeg gikk inn for å gjøre det som krevdes. Jeg får jo resultater nå og det er verd all jobbingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisiell vekt på veiedagen ble 67,3 kg. 1,2 kg ned.

 

Da har jeg gått ned 6,7 kg på åtte uker. Slett ikke ille. Tenker på da jeg gikk på GR-kurs... Gikk vel ned ca 3 kg på et kurs... Bedre nå på egen hånd!

 

I går ble en fin trimdag. 1 time spinn og en spasertur på 45 min. I dag er det styrketrening som gjelder. Gleder meg :-)

 

6,5 uker til jul... Skulle helst gått ned 7,3 kg på de ukene. Går det mon tro? Da må jeg i så fall ha fullt fokus... Jeg skal i alle fall gjøre et skikkelig forsøk! Å veie 60 kilo til jul ville være helt fantastisk! Da blir det en ny flott julekjole... *drømme drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, lite trening og litt for store porsjoner til middag... Jeg er kjempeflink når jeg har rutine i hverdagen, men med en gang det blir noe litt annerledes blir jeg håpløs... Men skal nå dra frem wii'en i kveld og ta meg en liten økt. Bedre enn ingenting :-) Og i morgen blir det styrketrening!

 

Men jeg har ikke registrert inn maten på flere dager nå. Det er IKKE bra. Med en gang jeg blir sløv å registrere blir jeg ikke så nøye med porsjonene. Så nå skal jeg sette meg å registrere så mye jeg husker fra de siste dagene og estimere det jeg ikke vet vekta på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent ute her nå, men for et utrolig bra veieresultat!! Knall:D

 

Jeg må innrømme at jeg fortsatt, etter snart 15 måneder, fortsatt registrerer alt jeg spiser. Det gir meg så mye mer kontroll - og samtidig vet jeg at det sikkert blir enda vanskeligere å venne seg av med det når jeg etterhvert skal holde vekten. Men jeg merker at jeg fort forsyner meg med mer enn kvota når jeg ikke får veid. Tror jeg har en vei gå der, ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ser ikke helt for meg at jeg skal sitte å registrere inn all mat og trim i all evighet. Men det blir jo fort en vane. Og det er et godt verktøy. Men tenker at når jeg har klart å stabilisere sånn høvelig, så får jeg prøve meg på å ikke registrere, så heller ta det fatt dersom vekta kryper over vektbeltet... Tipper det blir sånn ca annen hver uke, hehe!

 

Jeg har sett over regnearket mitt. Har kun hatt to dager på disse snart 9 ukene hvor jeg ikke har hatt underskudd på kaloriene. Men ser at jeg sliter med å gå ned i vekt når jeg har spist litt for mange karbohydrater. Det henger liksom igjen noen dager... Vet ikke om det er fordi det samles mer vann i kroppen eller hva det nå enn er...

 

Har en hel helg med utfordringer foran meg... Blir begrensede muligheter for trim også, men jeg skal gjøre så godt jeg kan.

 

Tviler for noe særlig godt resultat neste veiedag. Må kanskje veie inn på mandag tilogmed ettersom jeg er borte på tirsdag... Urk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet, Nickii!

 

Når det gjelder registrering, så har jeg funnet ut at jeg ikke slipper unna - i allefall ikke når jeg skal ha resultater; Jeg har altfor dårlig "hukommelse" - tok jeg to eller tree?? Sikkert bare to.... :D - og øyemål når jeg slumper.

 

Jeg har derfor, i det store og hele, veid og målt maten gjennom 1 år og 3 måneder. Jeg kommer nok ikke til å være like pinlig nøyaktig gjennom resten av livet, men i den første, stabiliserende fasen av HV er jeg helt sikkert nødt til å registrere mat. Det er god læring i det, samtidig som det er lettere å se hvor det gikk feil - om vekta plutselig er over vektbeltet.

 

Tror også at registrering blir et viktig hjelpemiddel når en må justere litt på vekta etter ferier, etter jul etc.

 

Et flott verktøy - hadde ikke kommet hit uten! :)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All viljestyrke ser ut til å ha forduftet... Det ble en helg med utskeielser og fråtseri i to dager... Klarte å legge inn to treningsøkter i går, og det ser ut til å ha begrenset skadeomfanget litt, for vekta i dag var på nøyaktig samme sted som forrige tirsdag. Det kan jeg leve med.

 

MEN... Det betyr at jeg er veldig ute av skjema for å nå målet mitt om 60 kg til jul... 5, 5 uker... Da må jeg ned 1,4 kg pr uke. Aner ikke om det lar seg gjøre, men jeg skal sette inn alle skyts og gjøre så godt jeg kan :-)

 

I morgen reiser jeg på kurs i to dager. Det blir utfordrende med tanke på all den gode maten de har der. Men jeg har bestemt meg for å holde det stramt til frokost og lunsj, og heller kose meg med middagen vi får servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fornøyd med min egen innsats om dagen. Faktisk ser jeg at jeg ikke har gått ned 3 kg en gang i løpet av siste mnd. Men nå er det siste innspurt mot jul. Jeg er klar for å gi max innsats.

 

Kurset gikk tålelig bra. Ikke gått opp noe, men heller ikke gått ned noe. Målet for veiing på tirsdag er å se 66-tallet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å holde det stramt helt fram til julaften. Men jeg skal ikke ta av i julen sånn som jeg vanligvis gjør. Målet er jo å holde vekten fra julaften til 2. januar. Det er jo så vidt i overkant av en uke, så det bør være uproblematisk. Så vet jeg jo også at skulle jeg gå opp noen gram er det ofte litt væske og sånt som samles opp pga en del salt mat og sånt. Det forsvinner som regel innen en uke.

 

Julen blir fokus på å begrense matinntaket. Velge meg ut 2-3 dager for utskeielse. Trene og være i aktivitet. Så får vi se hvordan det går :)

 

Har begynt å trappe opp treningen igjen. Tilbake på 5-6 dager i uken med trening. 3 styrkeøkter og 2-3 spinntimer.

 

Kroppen har blitt mye fastere og merker at muskelmassen har økt. Liker tanken på å ha en veltrent kropp, men det synes jo ikke så godt med all den polstringen utenpå. Skal bli moro å se når fettprosenten går ned om man får noen synlige muskler... Ikke sånn skikkelig markerte muskler, men sånn at man kan se antydning til muskler her og der og at kroppen er stram og fin...

 

Greier ikke helt å se for meg hvordan jeg kommer til å se ut som slank. Men kan jo tenke meg noe slikt: to slappe hudposer foran som en gang i tiden var bryster. Litt løs og hengete hud på magen. Og skikkelige ridebukselår. Men har i alle fall et par ting jeg tror blir bra. Har god innsving i midje, så den tror jeg har potensiale, så tror jeg rumpa kommer til å få en ok fasong...

 

Uansett så kommer jeg til å være flottere enn jeg er i dag, det er sikkert :) Trenger ikke bli perfekt heller. Målet er å få en kropp jeg kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en sniktitt på 66-tallet i helga. Blir spennende hva vekten stopper på i morgen, men en ting er sikkert, ned er det i alle fall :)

 

Fikk på meg en dongeribukse jeg ikke har brukt på halvannet år. Herlig! For to-tre uker siden fikk jeg den ikke igjen, men nå sitter den som et skudd! bare synd den kommer til å bli for stor om noen uker... eller synd og synd :) Den er jo fin da, men det blir jo stas å kunne kjøpe meg en helt ny en i en mye mindre størrelse!!

 

Da skal jeg investere i en skikkelig dyr dongeri... Det har jeg aldri hatt... Jojo-slanker som jeg er har jeg aldri fått meg til å kjøpe en dyr bukse ettersom jeg alltid har hatt planer om å slanke meg... Kanskje til påske kan jeg kjøpe drømmebuksa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jeg er sikker på du greier det om du bare går inn for det :) Og det blir helt sikkert lettere nå som det har løsnet litt. Pleier å hjelpe litt på motivasjonen også. Har du noe konkrete mål fremover, eller tar du det litt som det kommer?

 

Jeg har jo hatt mål om 60 kg til jul, men innerst inne tror jeg ikke det går. Jeg kan kanskje klare 62 kg. Og klarer jeg det skal jeg si meg veldig fornøyd. Så lett har jeg ikke vært siden sekstenårsalderen tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg kjenner igjen det å ikke prioritere klær "for jeg skal jo gå ned snart...".

 

Nå, 18 kilo lettere enn i fjor sommer, så MÅ jeg prioritere klær, for ingenting passer. Det har vært et dyrt år, men sannelig har jeg funnet råd til noen skikkelige (les:dyre) klær også! Det føles så digg :) :) (og nå kan jeg jo ikke gå opp igjen, for det har jeg slett ikke råd til, alle gamle klær er kastet og gitt bort :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å kaste for store klær! Det har jo ikke jeg vært så veldig flink til, så når vekta har krøpet oppover har jeg bare dratt frem de store klærne mine igjen. Men denne gangen skal alt for stort - bort!

 

Veiedag i dag! 66,3 kg! Hvilket betyr 1 kg ned siste uken og totalt 7,7 kg ned på 10 uker. 2,3 mindre enn målet, men det kan jeg leve med. Det er 1,3 kg igjen til neste delmål. Klarer jeg det til neste tirsdag tro??

 

jeg er veldig glad jeg satte meg et litt hardt mål... Hadde jeg satt at jeg bare skulle ned 5 kg på 10 uker hadde jeg sikkert ikke greid mer enn 3-4... Nå har jeg jo som mål å gå ned 6,3 kg til jul. Det vet jeg er for mye, men jeg skal i alle fall jobbe så hardt jeg kan for å greie det, så blir det nok en fin nedgang uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet Nickii, jeg bøyer meg i støvet:D Det går unna! 7.7 på 10 uker er vanvittig bra!

 

Jeg har forresten også en tendens til å sette meg litt overivrige mål - men det er jo greit å ha noe å strekke seg etter, synes jeg. Noen blir demotiverte av det, og gir opp når de ikke når ambisiøse mål, og innimellom føler jeg det litt sånn selv, også. Da setter jeg meg heller mindre mål en periode, før jeg kjører på i kjent stil:)

 

Jeg skal forresten snart rydde klesskapet mitt! Takk for påminnelsen. Mye av det største er allerede kastet, men det er fortsatt fullt. Og jeg trenger plass til alle de nye, fine klærne jeg har kjøpt i det siste;)

Jeg skal ikke gjøre samme tabben som de forrige gangene jeg slanket meg, hvor jeg også tok vare på de store klærne i "tilfelle" jeg kom til å trenge dem igjen. Snakk om å sette seg selv opp for å mislykkes med å holde vekten! Forferdelig nederlagsfølelse hver gang jeg måtte frem med en gigabukse jeg hadde sverget på at jeg aldri skulle bruke igjen.

Nå kaster jeg underveis. Og skal aldri noen gang ha en bukse i str 48 igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...