Gå til innhold

Den nye gyldne middelveg


Gjest froeken frue
 Share

Anbefalte innlegg

Trening, ja...

 

Jeg har en avtale med en jobbkollega om at vi skal ut og gå tur sammen HVER ENESTE torsdag! Og da blir det ikke kosegåing, men kravling i oppoverbakker! Jeg håper at det skal hjelpe på kondisen :)

 

Jeg bør også legge inn ukentlig trening med pilates eller noe lignende. Jeg sliter med diffuse smerter i høyre arm, som forverres når jeg er stiv i skuldre og rygg. Og jeg er veldig ofte fryktelig stiv i skuldrene! Jeg har time på sykehuset i neste uke, for å kartlegge den underliggende årsaken til disse smertene - men jeg kan jo gjøre noen tiltak for å lette plagene uansett.

 

Det er bare så vanskelig å finne pilatestrening på et tidspunkt som passer meg (klokka 6 er for eksempel et dårlig tidspunkt, like før leggetid for ungene), og som ikke koster en formue! Og helst med flinke instruktører også...

 

Noen forslag, kjære Tromsø-boere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trent pilates, så der har jeg ingen forslag, dessverre.

 

Har lest litt rundt på disse sidene de siste dagene, og i går ble jeg så utrolig sliten. For det er så mange her inne som har holdt på i årevis - de går ned og de går opp, og starter like optimistisk hver gang, og denne gangen skal det være varig. Meg selv inkludert. Og jeg tenkte: Det er jo bare en kropp. Blir jeg virkelig lykkelig om jeg er 5 kg lettere? Skal jeg holde på med dette tullet resten av livet? Jeg trener og spiser ganske sunt, er ikke det nok?

 

Jeg bestemte meg for å dra og kjøpe ei bukse som var akkurat stor nok, ikke litt for liten fordi jeg snart skal bli tynnere. Men det ble ingen ny bukse, gitt. Jeg har nemlig en ganske "normal" kropp (hvis sånne finnes) og rompa er jeg faktisk strålende fornøyd med ;) Men jeg er altfor drøy over magen, så når buksa satt behagelig rundt midjen, hang den som en sekk over rompa. Sukk. "Ekspertene" sier jo at det er magefettet som er farlig, at vi ikke bør være mer enn 80 (evt. 88 cm) rundt midjen osv. osv. Og jeg er jo overvektig ifølge BMI'en også. Så disse 5 kiloene handler ikke om at jeg blir lykkelig eller ikke, men jeg ville føle meg mye mer vel hvis de forsvant. Noen sylfide vil jeg uansett ikke bli, men det er jo heller ikke målet. En kollega av meg sier at hun har prøvd å være 5 kg lettere, men at det krevde så mye arbeid å holde seg der at hun ga det opp. Jeg tror likevel målet mitt må være å komme seg ned til 67 kg (eller 65?) og så se om det går bra å holde seg der. Det viktigste må jo være at kiloene ikke sniker seg på igjen, hekto for hekto. Så får jeg heller bruke en del av livet mitt på å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - ja, HVORFOR vil vi egentlig gå ned i vekt? Og når skal vi si oss fornøyd?

 

Jeg er over 30kg lettere nå enn jeg var for 6,5 år siden. Og kroppen er ganske stabil på denne vekta. Er det ikke nok? Hvor tynn må jeg være for at jeg skal få lov til å si at "nå er det nok, jeg er fornøyd nå"?

 

Jeg satte meg som mål å nå 73 kilo, fordi jeg da vil ha en BMI som er utenfor fare for overvektsrelaterte sykdommer. Det er mulig det også er å overdrive i forhold til hvordan det påvirker livskvaliteten min. Det er slitsomt å slanke seg, og det er slitsomt å holde vekta. Men det øker livskvaliteten min å kunne handle fine klær, og å kjenne at kroppen er lettere og jeg orker mer, og å føle meg fin. Hvor er balansepunktet?

 

Når det gjelder klær, kjøpte jeg også flere Levis-bukser sist jeg slanket meg. Det var så morsomt at de passet, og at jeg kunne handle på MAS. Men nå har jeg gått opp litt igjen. Buksene passer ikke så godt, og det er slitsomt å gå med dem. De buksene jeg foretrekker å bruke nå, er de jeg kjøpte på Møysalen, av mindre kjente merker, mer tilpasset en voksen dame-kropp. Forhåpentligvis passer de Levis-buksene igjen snart, men jeg skal ikke handle flere sånne. Jeg skal handle bukser som passer formen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer :)

 

Ja, hvorfor skal vi gå ned i vekt om og om igjen? Hvorfor kan vi ikke bare godta oss selv sånn som vi er? Det var noe å tenke på det ja....

 

Mine grunner til å gå ned i vekt:

- Trening er mye lettere med en lettere kropp (og jeg elsker å trene )

- Det er bedre for helsa (jeg har mye diabetes type 2 og hjerteproblemer i familien, og diabetes eller hjerteproblemer vil jeg ikke ha om jeg kan unngå det)

- man føler seg mye mer vel i en slank og veltrent kropp

- det er mye artigere å prøve klær

- man får mer energi og bedre humør av å trene og spise sunt

 

Grunner til ikke å gå ned i vekt:

- Man kan kose seg med det man vil når man vil...

 

Valget burde vel egentlig ikke være så vanskelig ;)

 

Har klart meg ganske bra de siste dagene. Ble en god dose is fredag og mandag ellers har jeg holdt meg helt unna det usunne. Svært fornøyd. Er nok ekstra motivert fordi jeg reiser til syden neste helg. ;)

 

Ellers skal jeg løpe halvmaraton 21.september dersom jeg holder meg skadefri. Og dette målet gjør at jeg er veldig motivert for trening for tiden. Det var en periode i sommer det så ut til at det ikke skulle bli noe av, fordi hun jeg skulle reise med ble skada (og jeg vil ikke reise alene til Oslo). Og da mistet jeg helt motivasjonen til å trene. Hvorfor skal jeg trene når jeg ikke har noe å trene mot liksom? Men da jeg plutselig oppdaget at noen andre jeg kjente skulle reise ned og jeg kunne bli med, kom trenings motivasjonen tilbake for fullt.

Så for meg er det utrolig viktig å ha et mål med treningen. Kanskje det kan være et tips for dere også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mål med treningen, ja - det hadde kanskje ikke vært så dumt å prøve det. Et helt ordentlig, praktisk mål - ikke vare sånn "etter hvert skal jeg klare meg opp bakken til Slaktarhaugen uten pustepauser".

 

Men å springe mila og sånt virker så uoppnåelig, og ikke har jeg blitt bitt av den løpebasillen heller. Jeg synes styrketrening er mye morsommere. Men jeg er jo egentlig ganske sterk, det er kondisen som er elendig. Jeg synes jeg ser en sammenheng, her...

 

Men i dag skal jeg ut og gå trimtur sammen med kollegaen min, avtalens første. Vi skal gå opp på toppen av Håkøya som en lett første tur. Jeg skal ta med en banan å spise på toppen, litt belønning som får blodsukkeret opp og som er beregnet med i dagsrasjonen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som skal være ditt mål må være helt opp til deg. :) Liker du ikke å løpe er det kanskje ikke det lureste å sette seg et mål om å løpe en mil? Målet ditt må være noe som passer for deg. Hva har du lyst til å oppnå? Og ingenting er umulig. Man må bare bruke god tid, starte forsiktig og sette seg delmål underveis. ;) De første løpeturene mine varte bare noen minutter de også. Og så økte jeg gradvis. Fulgte et treningsprogram fra iform.nu. Og det fungerte supert. De har mange forskjellige treningsprogram liggende for både løping og andre typer trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var langhelga mi over, og hverdagen har begynt for fullt.

 

Torsdag gikk jeg en lang tur på 1,5 time sammen med kollegaen min. Opp på Håkøytoppen, og vegen rundt tilbake til brua. Vi satte friskt i gang oppover bakkene, men innen vi kom oss tilbake til bilen var tempoet noe lavere, ja ;) Ved bilen vokste det mengder av krøkebær, og en god del tyttebær. Jeg gikk etter tyttebæra, og fikk meg ca 7dl etter en halv time plukking. Nam!!

 

Fredag var vi i bryllup hos naboene. Vi var invitert på kaffe og kaker i hagen etter vielsen. Heldigvis var været nydelig, og vi hadde spist middag før vi gikk. Jeg spiste selvsagt alt for mye kaker, men jeg smakte i det minste ikke på alle ;)

 

I går startet storpia mi på skolen! Jeg hadde fri fra jobb, og fulgte henne hele dagen. Derssverre hadde jeg glemt å ta med matpakke til meg selv, og spiste bare et eple jeg fant i veska fra frokost til klokka halv to. Frøkna bestilte tur til Leos Lekeland for å feire skolestarten - så hun og jeg dro dit et par timer. Da kapitulerte jeg, og spiste to wienerpølser i brød på rappen. Deilig å være der bare oss, da kunne jeg også klatre og skli uten å måtte passe på minstemann hele tida. Lite unger var det også, så frøkna fikk hoppet på trampoline av hjertens lyst. Vi var gode og svette da vi dro hjem, begge to :)

 

Alt i alt en kjempefin helg - masse kake på fredag (de tok heldigvis bort kakebordet etter hvert, så orien min fikk en naturlig slutt...) og rimelig sunt og aktivt resten av helga.

 

I dag hadde jeg laget min egen havregrøtblanding til lunsj - lettkokte havregryn, gresskarkjerner og oppkuttede tørkede aprikoser i en boks, og ferske blåbær i en liten kopp ved siden av. Så trenger jeg bare varmt vann og en pakke sukker på deling mellom grøten og teen fra kantina. Billig, sunt og godt! Nå som storjenta mi må ha matpakke hver eneste dag, blir jeg nok flink til å ordne matpakker til oss voksne hver dag også. Minstemann får fremdeles all nødvendig mat i barnehagen, han skal barte ha med lunsjmatpakke hver fredag han - heldiggrisen!

 

Håper dere har hatt en fin helg, dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har hatt en fin og aktiv helg Roskva. :)

 

Min helg ble nok en del roligere enn din (bortsett fra på jobb da). Har nemlig blitt forkjøla og har holdt meg unna trening noen dager. Men i dag måtte jeg bare prøve meg på en tur. :) Bare en måned igjen til halvmaraton, så da har jeg ikke tid til å ligge på latsiden. Så får vi bare håpe at joggeturen ikke gjør at formen blir verre igjen. Kryss fingrene for meg. ;)

 

Har forresten akkurat spist en havregrøt selv jeg. Min besto av store havregryn, vann, proteinpulver og bringebær. Søtet med sukrin på toppen. Ble ganske god den også. Sparer sukkerdosen min til i ettermiddag for da skal vi i bursdag og da er det vel obligatorisk med kake. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak foretrekker jeg store havregryn, jeg også - men når jeg skal ha det med på jobb og bare har vannkoker å hjelpe meg med, så synes jeg det er lettere å bruke lettkokte. Havregrøt er genialt - jeg spiste før klokka elleve, og har bare småspist litt gulrøtter siden. Jeg pleier å være utsusltet på denne tiden av dagen, men neida!!

 

Krysser fingrene for at du blir fort frisk igjen, snupsipups, og at kaka i kveld er akkurat passe god: Så god at det er vel verdt å spise den, men ikke så god at du spiser alt for mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har hatt ei usedvanlig travel uke, så har ikke fått skrevet noe her. To bursdagsselskap i forrige uke - blant annet mitt eget. Dessuten fest på lørdag. Det ble mye kake, potetgull, og ikke minst vin. Tror jeg har drukket over to flasker i løpet av helga :huh: Det er slett ikke likt meg, men moro var det. Fikk dommen i går - 200 gram opp fra forrige veiing. Det kunne selvfølgelig ha vært verre, men når målet er å gå ned, går det jo ikke rette veien. Det positive var at jeg hadde gått litt ned i midjemål siden forrige gang jeg målte. Tok meg en lang joggetur i går kveld, etterfulgt av styrketrening, og det var deilig.

 

Jeg kan skrive under på at det er fint med et mål for treninga. Jeg hatet å jogge helt til jeg satte meg som mål å løpe mila i MSM. De første joggeturene var på bare 12-13 minutter, og med en pulsklokke på øret som passet på at jeg ikke fikk for høy puls. Jeg løp så sakte at det føltes meningsløst, men jeg ble fort i bedre form, og uten belastningsskader. Mens jeg jogget, så jeg for meg hvordan jeg skulle løpe nedover Storgata med masse heiende publikum, og hvem jeg kunne skryte til etterpå, og det var en god tanke. Men det er klart - jeg måtte bestemme meg for at jeg hadde lyst til dette, ellers hadde det vel vært et dårlig mål å sette seg. Synes uansett det høres smart ut å ha en avtale med noen - det er vanskeligere å sluntre unna da.

 

Når det gjelder det med å gå ned i vekt ... Jeg mener ikke at vi ikke skal gjøre det. Jeg mener ikke at vi skal la det skure og gå - tvert imot. Det jeg blir så sliten av, er å se hvor mange som går ned i vekt, er kjempefornøyde, og så er de plutselig tilbake her, med nye kilo som må vekk. Meg selv inkludert. Hvorfor blir det sånn? Jeg vil i hvert fall ikke ha det sånn. Nå har jeg kjøpt meg ei bukse som passer, og så skal jeg prøve å komme meg inn i de andre klærne mine utover høsten. Og så må det bli slutt på dette tullet. Jeg vet hva som skal til, det er bare å gjøre det.

 

Ønsker dere ei fin uke med masse deilig trim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - å slanke seg er lett, det er bare å gjøre det!

 

Å HOLDE seg slank, det er verre... Da vi nemlig holde fokus på det hele tiden! For resten av vårt liv!

 

Men vi kan klare det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - å slanke seg er lett, det er bare å gjøre det!

 

Å HOLDE seg slank, det er verre... Da vi nemlig holde fokus på det hele tiden! For resten av vårt liv!

 

Men vi kan klare det også :)/>

 

 

Helt enig med deg. Vi SKAL klare det ;) Vi må bare finne nøkkelen til den balansen som passer akkurat for oss. Jeg vet den finnes, og har ikke tenkt å gi meg før jeg har funnet den. Og egentlig føler jeg meg nærmere enn noensinne. Vi lærer jo stadig hva som fungerer og ikke, og blir litt klokere for hver gang.

 

Trening er utvilsomt en av nøklene for meg. Og det å ikke kutte ut all kos, men å kose meg litt innimellom uten å ta helt av.

Også det å spise med jevne mellomrom, sånn at jeg ikke blir sånn oversulten fungerer godt for meg. Så da har jeg lært noen triks, og hvem vet, kanskje det blir flere etterhvert?

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg belønnet meg selv med mat - en nydelig god og usunn brioche :)

 

Hvorfor? For å feire at jeg er frisk!! I hvertfall ikke alvorlig syk..

 

De siste månedene har jeg vært plaget med udefinerbare nervesmerter i høyre hånd og underarm. Vi har mistanke om at det kan være rester etter en svulst jeg opererte bort for 15 år siden som er synderen, men dommen fra nevrokirurgen i dag var at det uansett ikke er farlig akkurat nå, og at vi avventer i et år og sjekker om den har vokst noe da. HURRA!! Jeg må ikke gjennom en ny omfattende nakkeoperasjon i år!!!

 

For øvrig trodde ikke nevrokirurgen at smertene i armen har noen som helst sammenheng med de klumpene i nakken. Han foreslo dårlig stoffskifte som den mest sannsynlige forklaringen, eventuelt at nerven kommer i klem inni albuen. Så det skal vi sjekke hos fastlegen neste uke.

 

Jeg nærer jo et ørlite håp om at hvis det viser seg at jeg kan forbedre stoffskiftet på en eller annen måte, så kan det hjelpe meg litt med å få den vekta på et sunnere nivå :) Kanskje...

 

Ellers skal jeg ut og gå sammen med kollegaen min i ettermiddag, selv om det øsregner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, Roskva :) Ikke gøy å gå og være redd for å være syk.

 

Og bra at du kommer deg ut selv om det regner! Hvis vi skulle holde oss inne hver gang det var dårlig vær i denne byen, ville vi ikke ha kommet oss mye ut. Selv meldte jeg meg inn igjen på SATS i forgårs. Gleder meg til saltimer igjen, men synes høstens timeplan var skuffende. Men nå har jeg bundet meg for et år, så da må jeg vel bare trene. Har forøvrig lastet ned endomondo til telefonen - en app som holder rede på treninga mi, så jeg kan se på kartet hvor jeg har løpt, og hvor langt og fort jeg har løpt. Dessuten kan jeg ha venner, sånn som på facebook, og de kan kommentere treninga mi. Alle sånne småting er med på å gjøre treninga enda morsommere, synes jeg.

 

Nå er det snart helg, og ingen store utskeielser er planlagt. Håper derfor på en litt hyggeligere veiedag på mandag enn de to forrige mandagene. Håper dere også får ei strålende helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin, lang tur i går - jeg var ute i to timer :) Heldigvis regnet det ikke mens jeg var ute, det begynte å øse ned like etterpå...

 

Jeg hadde nye jogge/tursko, og vi gikk på asfalt fordi kollegaen min ikke ville ha hunden sin rullende rundt i søla i lysløypa. Det var litt slitsomt, kjente at jeg var mye mer sliten i bena denne gangen enn da vi gikk i marka forrige uke. Det siste strekket jeg gikk aleine gikk jeg opp i skogen og gikk siste stykket der, for å avlaste føttene og ryggen litt.

 

Og da jeg kom tilbake var det utrolig deilig å hoppe rett i dusjen! (Eller, som småbarnsmor innebærer selvfølgelig "rett i dusjen" egentlig 1. komme inn og ta av seg de svette klærne 2. sortere klær til vask, henge opp resten 3. tømme tørketrommelen 4. sette på en ny ladning i vaskemaskin og tørketrommel 5. ta opp mer brød og syltetøy fra fryseren 6. henge opp en maskin med våte bukser 7. skru på dusjen 8. trøste liten gutt som hadde drømt 9. hoppe rett i dusjen).

 

I helga har vi tenkt til å være hjemme, med vanlige planer. Fredag får vi venner på middagsbesøk - hjemmelaget pizza og salat, og sjokoladekake til dessert. Lørdag får storjenta besøk av ei venninne fra barnehagen, og vi skal på skattejakt. Søndag skal vi sikkert på besøk både til mannens mor og hans bestemor, det er lenge siden sist nå. Ingen store utskeielser planlagt, men litt dessert og snop blir det sikkert likevel.

 

Veiing i morrest viste at jeg har gått ned 500g på 1,5 uke - så dette går sakte men sikkert rette veien :)

 

Jeg har lyst til å trene i sal, jeg også, spesielt pilates - men sliter med å finne et senter med et program som passer meg. Jeg vil ha treninga enten grytidlig om morgene, eller etter leggetid!

 

God helg, alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, Roskva, jeg kjenner igjen beskrivelsen av å "hoppe rett i dusjen". Eller når jeg skal gå "rett i seng". Eller samme hva jeg "bare" skal gjøre.

 

Hadde veiedag i dag, og har gått opp 700 g. fra forrige uke :angry: Og gått opp en cm. i midjemål. Ikke noen god start på dagen, akkurat. Tredje uke på rad med oppgang, og denne gangen var det ikke bare litt heller. Skjønner ikke helt hvorfor. Jeg har ikke rørt vin. Vi har ikke spist kaker hjemme (Jeg har spist ett wienerbrød på jobb) Jeg har spist sjokolade, men ikke mer enn normalt, og jeg syntes jeg hadde vært flink til å begrense kveldskosen. Har trent masse også. Sukk. Men det er ikke annet å gjøre enn å fortsette å prøve.

 

Sliter med noe jeg går og grubler på, og som jeg ikke kan snakke med noen om. Det gjør kanskje at jeg trøstespiser mer enn normalt, uten at jeg er helt klar over det selv? Men jeg har også oppdaget at det som hjelper best, er å løpe lange turer, så jeg får løpt mye for tida. På lørdag løp jeg 15 km. - så langt har jeg aldri løpt i ett strekk før. Det var utrolig deilig. Det gjør selvfølgelig litt vondt her og der når jeg løper så langt, men det kan ikke overskygge lykkefølelsen som strømmer gjennom kroppen. Har bare lyst til å fortsette og fortsette, og ville nok ha løpt lenger på lørdag hvis det ikke hadde blitt så sent på kvelden. Men vil jo helst ikke overbelaste kroppen heller, så det var kanskje lurt å gi seg da. Har meldt meg på core pulse i kveld - min første på mange måneder, så det blir spennende å se hvordan formen er der.

 

Ønsker alle ei fin uke, og håper for egen del på bedre resultater neste mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiabaia

 

Hadde en real sprekk i går. Jeg spiste TRE New Energy sjokolader på rappen. Hadde de bare ikke hatt salg på trepakninger på butikken, så hadde jeg i det minste holdt meg til én! (Som om det på noen måte er butikkens feil at jeg overspiser...)

 

Hvorfor gjorde jeg egentlig det? Fordi jeg følte meg elendig, og syntes synd på meg selv, og sukker kjentes så godt. Og så ble jeg kvalm, og følte meg enda verre. Men jeg fortsatte i hvert fall ikke å overspise etterpå - jeg falt ikke i "Jaja, jeg sprakk, da nytter det ikke da - kan like gjerne spise litt til"-fella! Og i løpet av ettermiddagen/Kvelden tok jeg tak i årsaken til at jeg følte meg så ille, så da blir det nok bedre etter hvert :)

 

Jeg vet hvordan det er å gruble uten å få luftet det til noen, Solvane. Det er nok sikkert med på å sabotere vektnedgangen, det pleier i hvertfall å vises stor sammenheng mellom de to tingene for meg. Er du sikker på at du ikke kan lufte det for noen i det hele tatt? Jeg kjenner ikke deg, så du må gjerne sende meg en lang privat melding, hvor du øser ut alt sammen - og så sier jeg "Stakkars deg, det høres ikke lett ut! Chin up! Du klarer deg bra!!" ;)

 

Stor klem, håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbudet, Roskva :) Vurderer å skrive til deg, men Tromsø er jo en liten by, og det hadde vært litt pinlig hvis det plutselig viste seg at du kjenner naboen min eller noe... Vi får se.

 

Tre sjokolader er litt i overkant, ja ;) Så bra at du ikke lot deg knekke av "nederlaget". En og annen utskeielse har vi jo råd til uten at alt går til hundene. Det irriterer meg nå at nesten alle butikkene har superbillig smågodt. Jeg kjøper ikke, men der er bra fristende når jeg går forbi de bugnende smågodtboksene i butikken. Men sånn er det jo, får bare leve med det. Her i familien har vi fråtset i jordbær i det siste. Sunt og godt, men det gjelder å begrense vaniljesausdosen, da ;)

 

Trente core pulse i går. Er så støl i dag at jeg knapt kan gå. Planlegger joggetur i morgen tidlig, og håper det går greit. Er utrolig deilig å trene - de gangene alt stemmer, føler jeg meg uovervinnelig og sterk :) Lykke til med videre turgåing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tromsø er en liten by, og det er ganske sannsynlig at hvis vi ikke er på hils med hverandre, så kjenner vi nok en del av de samme menneskene :)

 

Du får kjenne etter selv, og gjøre som du vil - Tilbudet om en innboks for utlufting av tanker, og moralsk backup uten påfølgende praktisk hjelp står ved lag ;)

 

Jeg håper det slutter å regne snart - når regnet slår mot ruta og vinden gufser om "novva" er det veldig fristende å krype opp i sofaen og strikke, heller enn å gå ut og trimme... I kveld skal gubben på dugnad i barnehagen, så da blir det hjemmesitterkveld på meg. Men vi ksal passe jenta til venninna mi i ettermiddag, og hvis det slutter å regne tenkte jeg å dra ungene med meg ut på tyttebærtur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj - jeg har vært forkjølet og elendig hele helga! Snakk om bortkastet finværshelg!

 

Jaja. Lørdag fikk vi "prekevert" begge ungene, storjenta hos ei venninne og lillegutten hos nabojenta i tre timer, mens vi voksne dro for å gjøre nødvendige innkjøp og ta en kopp kaffe sammen. Det var veldig godt å gjøre det sånn :)

 

Søndag trosset jeg snørrete nese og tette nys, og sammen med bestevenninna mi og diverse unger tok vi en liten skogtur. 150m opp i skogen, til gapahuken ved lysløypa. Vi grillet ostesmørbrød og kjøttboller, spiste boller og drakk kakao, og plukket tyttebær :) Ungene kosa seg, og det gjorde sannelig jeg også!

 

Vi var ute så lenge at det ble fior seint å sette i gang å lage søndagsmidda. Så det ble fiskeboller i hvit saus med poeteter, erter og bacon. Det er sannelig ganske godt :)

 

Jeg håper Dere også har hatt en hyggelig helg, damer - og at høstvirusene ikke har nådd frem til dere ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg skrev et et langt innlegg her i går, men så fikk jeg ikke lagret, så alt forsvant. Da ga jeg opp, og forlot hele forumet resten av dagen.

 

Men uansett var det en bra start på uka i går: Etter tre uker på rad med oppgang, var det ned 1,2 kg fra forrige uke :D :D Tror det er litt tilfeldigheter og månedlige svingninger, men det føltes bra likevel. Kom meg på core pulse-trening på kvelden, og ble så sliten at jeg skalv da jeg kom hjem. Men det er utrolig gøy, og veldig fint å kjenne at jeg blir sterkere.

 

Ble en liten fjelltur på oss også i helga. Er imponert over humøret og pågangsmotet hos våre søte små. Selv var jeg særdeles motvillig til å gå på tur da jeg var barn, og jeg misunner ikke foreldrene mine som måtte hale meg av gårde. Men med så spreke unger må jo mor bare henge i med trening for å holde følge :)

 

Ønsker en fin og aktiv uke til alle B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere :)

 

Ja, dommen fra legen var klar: Stoffskiftet mitt er helt utmerket! Så, ingen å skylde på der ;)Da er det mulig at de smertene i armen skyldes en nerve i klem i albuen. Vi får undersøke det nærmere hvis jeg blir veldig plaget igjen. For øyeblikket er det ikke så ille.

 

Som sagt var jeg ute og gikk tur forrige torsdag, i øsregnet. Resultat: Forkjølet Roskva! Minstemnann hadde viruset med seg fra barnehagen, og immunforsvaret mitt klarte ikke oppgaven godt nok. Jeg er på bedringens veg, men snørrer og hoster fremdeles.

 

I kveld blir det ikke trimtur - mannen min skal ha foreldremøte på jobb (han er ungdomsskolelærer). Så jeg skal få begge ungene i seng før klokka 8, smøre matpakker, dekke frokostbordet klart og finne frem morgendagens antrekk for meg selv og familiens to yngste. Og så skal jeg synke ned i sofaen med en kopp te, et norsk eple, strikketøyet og min venn Poirot på Netflix - jeg gleder meg!

 

det er så mye fantastiske grønnsaker og norsk frukt i butikkene for tiden! Jeg blir så lykkelig av at det er så mye godt å spise :) Dagens middag skal være panert sei med rotmos og coleslaw. Det gleder jeg meg også til! Nam nam :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj - fremdeles forkjølet! Hoster, og er fryktelig tett i bihulene. Ibux, Rinexin og nesespray er mine gode venner for tiden. det føles som om jeg har undertrykk i hele hodeskallen innimellom...

 

Ingen store planer for helga. Ungene vil sikkert dra på besøk til eller få besøk av noen av vennene sine. Kanskje svigermor kommer og spiser middag sammen med oss en dag?

 

I dag har jeg planlagt Macaroni'n'cheese til middag. Særs usunn middag, men jeg prøver å rette opp skaden litt med å blande i masse raspet søtpotet. Ellers hender det at jeg bruker squash eller gresskar når det er sesong for det :) En middag uten grønnsaker føles helt feil for min del.

 

Håper dere får ei fin helg, og håper at jeg kan vise trynet mitt her inne på madag, frisk og rask og med åpne luftveier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei deilig helg, selv om jeg har vært syk.

 

Jeg har fått sove lenge både lørdag og søndag, og jeg er sikker på at det hjelper immunforsvaret mitt :) Lørdag fór storjenta mi avgårde med ei venninne for å springe "Hamnaløpet". Hun fikk medalje og svar storfornøyd! Gubben og jeg tok med oss minstemann og dro på Jekta, vi - det syns lillegutten er så stas. Vi drakk kaffe og spiste boiller på Helmersen, og handla mat for hele helga. Så kom svigermor og svigerbror på besøk og spiste middag sammen med oss.

 

Søndag våkna jeg og var så svimmel at jeg måtte holde meg fast i veggen for å klare å gå på badet. Heldigvis ble jeg fort bedre, for gubben hadde lovet seg bort som frivillig i arrangementet av triathlon i Ersfjord/Tromvika. Jeg og ungen satt hjemme, og kranglet. Jeg fant ut at hvis vi ikke kom oss ut av huset snart, kom vi til å bite hodet av hverandre - så avgårde fór vi. Opp på Fjellheisen i finværet :) Det ble en kjempefin tur!! Ungene syntes det var kjempestas å ta Fjellheisen, vi fikk oss is og gikk et stykke oppover mot Fløya før vi stoppet og spiste boller og frukt. For en deilig dag!!!

 

I dag er jeg fortsatt litt sliten og svimmel, men heldigvis mye bedre enn i går. Tenker at jeg skal ta litt tidlig fri, og ta ukeshandling og denslags på vei hjem. Skal lage en diiiiger porsjon fiskegrateng i dag, og fryse ned i passende porsjonsformer. Det er så greit å ty til på travle dager :)

 

Håper dere også hadde ei fin helg, og ønsker dere en fortreffelig uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har vært fraværende en stund. Har vært travel med alt mulig annet. Forrige uke hadde jeg gått opp i vekt, så da var jeg litt nedtrykt, men i dag har jeg gått ned igjen. Irriterende at de små grammene opp og ned skal ha så mye å si for humøret, men sånn er det altså. Prøver å ikke påvirke meg altfor mye av det, og jeg er jo ikke nedtrykt mer enn et par timer, men likevel.

 

Nå har jeg også blitt forkjølt. Hadde en sjau med 6-åringen nå i helga, og det har tydeligvis smittet. Hjemme fra jobb i dag, så jeg håper jeg skal klare å sove det av meg. Men det betyr at jeg ikke fikk trent på lørdag, fordi jeg måtte være hjemme med sykt barn, og sannsynligvis får jeg ikke trent i kveld heller, siden jeg er syk selv. Får prøve å nedjustere kaloriinntaket litt.

 

Du skal vel bare være glad for at stoffskiftet er orden, Roskva :) Har ei venninne med stoffskifteproblemer, og det er ikke noe gøy, høres det ut til. Selv om det gir deg noe å skylde på...

 

Nå skal jeg lage meg en kopp te og legge meg på sofaen. Håper dere andre har en bedre start på uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...