Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Så fint, velkommen i gjengen. :rolleyes:

 

Noen er på ferie. Jeg regner at vi er tilbake i rute fra slutten av denne uka. Da tart vi en oppsummering og setter oss et delmål f.eks.31.01.14

 

Her er det også mange barnebarn, 12 stk. så det er av og til litt hektisk i tillegg til gamle foreldre som bor hjemme og er litt redusert i syn, hørsel og hukommelse.

 

Vet du at du faktisk har inspirert meg idag og jeg har vært i kjelleren og syklet 30 min. :rolleyes:

 

Da håper jeg at det kan virke litt for deg også, hva med LITT trim idag?

 

Nå skal vi i middag til noen venner og håper det blir kalkun--det fikk vi ifjor. De er bønder og jeg håper på mager mat.. Hvis ikke så får jeg bruke hodet så godt jeg kan..Smake litt på det kaloririke og drikke mye vann..

 

Ha en fin dag, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år damer, og velkommen til Radiogaga.

 

Jeg har klart å holde vekten i julen, gjør faktisk oftes det.Når det blir så mye så orker jeg ikke å spise hele tiden.

 

Men det ble lite trim i uken som gikk, 2 økter på treningsstudio og 0 turer. Vurdere å ta bussen til jobben et par dager i uken. da kan jeg gå av noen holdeplasser før hjem og gå i ca 20min. En snarvei over byggefeltet. Lettere det enn å komme seg ut når middagen venter.

 

Og så har i Tjukkasgjeng i nærheten, men den er lite aktiv. Får prøve å få til et par turer i uken, eller kjøre til en annen gjeng i nærheten. Merker at det er trimmen som er min største bøyg.

 

Så dere Schrødingers katt på torsdag, om faste 2 dager i uken? Fasten består i å spise ca 500 kcal, og det skal ikke være 2 dager etter hverandre. De andre dagene kan man spise om normalt. Får lese meg litt mer opp om det. Hadde en utrolig helsegevinst.

 

Vekten var på 86,6 kg Ned 0,4kg

Målet er 80 til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Hei

Jeg er ny på forumet her og lurer på om jeg kan være med dere på denne tråden? Er litt usikker på hvordan dette forumet brukes, men finner vel ut av det etter hvert ;-)

Har dere en fast veiedag for alle eller hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen på tråden Kristin64. :)/>

 

Som dere 2 nye ser så har vi holdt på en stund. MEN VI GIR OSS ALDRI :D/>

 

Du finner nok ut av det og det er bare å komme innom når du føler trangen til å lese eller skrive.

Vi skal vinne over kiloene og vi skal bli sprekere og lære av hverandre.

Vi skal bakke hverandre opp når det butter i mot, står stille eller bare er matlei og motløs..Da er det viktig å komme inn på tråden og nettopp da kan det være at den lille motivasjonen kommer og vi greier en liten tur på trimsykkelen eller gå en tur..

 

Bare spør-vi hjelper hverandre så godt vi kan og vi bryr oss om hverandre. Vi blir bekymret når det går mange dager uten innlegg og derfor melder vi fra hvis vi blir borte en stund(ferie) eller hvis vi vil ha pause..Da vet vi det og trenger ikke bekymre oss.. :unsure:/>

 

Nå har jeg nettopp hatt tur til butikken og jeg kjenner at det trengs. Tenk at jeg har vært så sløv i høst at bare den lille turen på 50min er nok til å bli sliten. Men jeg vant idag også--nytt trimpoeng og da skal jeg bare tenke kortsiktig og 1 dag om gangen..

Det ble litt mye søtt igår, var i 2 selskap og jeg har iallfall brukt opp frimerkene mine og vel så det.

Nå er jeg glad jeg fikk syklet igår og gått tur idag så det kjennes ikke så tungt ut og samvittigheten har det mye bedre idag.. :rolleyes:/>

 

Idag blir det svinefilet til middag med woking av de grønnsakene vi har. Tar det veldig enkelt, "koker" grønnsakene i kikkoman og ketjap manis eller oystersaus.Har litt vann i også så det blir godt kokt..

Det smaker fortreffelig ved siden av ris og både kjøtt og fisk..og magert , bare litt olje til steking av fileten.. :)/>

Jeg veier meg hver onsdag, men du kan velge. Nå er vi fulltallige i løpet av uka og jeg husker ikke helt hvilken dag de andre har..

 

Ha en fin kveld, vi står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Takk for at jeg får være med her :-) Jeg har også veiedag på onsdag så da kan jeg vel "rapportere" vekta mi da.

For å fortelle litt om meg selv så er jeg ei dame på 49 år. Uføretrygdet renholder, gift, mamma til tre voksne og bestemor til 9. Fire av de barnebarna er det jeg kaller bonusbarnebarn da to av mine barn har samboere som har barn fra før ;-)

Jeg trener en del, men vil om kort tid få en periode med gips da jeg skal ha en operasjon i den ene foten. Det blir en utfordring, men jeg har styrketreningsmulugheter hjemme og kommer nok til å benytte de. Utenom styrketrening så løper og sykler jeg. Og går på ski når det snø da ;-)

Godt å høre at dere er en gjeng som bryr seg om hverandre :-) Håper jeg også kan være til hjelp for dere og bidra til motivasjon både til trening og et bra kosthold ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan få bli med hos dere, er selv i bestemorsalder, ikke så mange av dem her? Har jo nesten vært nede i idealvekta mi, etter GR kurs og en god stund på noen trivelige tråder her. De var så flinke og nådde sine mål, gikk over på Hold Vekten. Mens jeg gikk feil vei...

Nå er det bare å trå til igjen! For jeg kjenner jo hvor mye som blir tyngre med overvekt, og hvor utrolig mye lettere ting blir med en slankere kropp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til sekstito. Vi har håpet på litt flere for 2-3 stykker blir litt lite får å holde tråden.

 

Litt om meg: Er 64 år, samboer og bestemor til 4 fra 2 til 18 år.

 

Var oppe i 90 kg for 2 år siden og da fikk jeg panikk. (er 175cm høy) Nede i 84 i høst, men så gikk noe galt. Nå har jeg tatt nye tak og meldt meg inn i GR gull igjen. For meg virker det. Gikk 5 kurs i løpet av 2 år, uten noe uttelling. Min største utfordring er søtsaker, sjokolade, kaker, desserter etc. Er ikke glad i fett, klarer meg bra uten potetgull og peanøtter. Tar et par glass vin i helgene av og til, men det har jeg heller ikke noe særlig behov for lenger. BARE SUKKER: Føler jeg er helt sukkeravhenging. Det jobber jeg mest med.

 

Har lagt meg på ca 1400 Kcal pr dag nå og ønsker å gå ned 7 kg fra nyttår til påske. Det målet har flere her. Blir spennende å se hvem som klarer det.

 

Trimpoengene er et annet problem for meg. Det bør jeg jobbe mer med. 2-3 treningsøkter i uken gir ikke 7 trimpoeng. Har stadig gode forsetter om trening før jobb, etter jobb, senere på kvelden. Og noen ganger blir det Livegym på PC før jeg legger med. :D/> Bedre enn ingen ting.

 

Dette var litt om meg for dere nye. Håper dere vil trives her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si om megselv at jeg akkurat har blitt pensjonist, 67, men jobber i femti prosent, helsesektor, synes det er akkurat passe. Er enslig, har firbeint turkamerat. Bestemor til tre, som nå begynner å bli store.

Jeg er 1.60 høy bare, grovt bygd, og bør ned til 60. Det er altså 11 kg pr idag.

Har hatt gikt i mange år, men med masse trening har den besværet meg lite. Disse kiloene som har kommet på merker jeg veldig godt, særlig på knær. Og det beste jeg vet er tur i skog og mark, og danse, så her er det bare å hive seg over knekkebrøda igjen...

Hadde mandag som veiedag sist, det funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen

 

Litt om meg sjøl : Er 54 ( i noen få dager til ;) ), gift og har fire barn. Tre etablerte og en heime. So venter eg mitt femte barnebarn. Har en på 3 og 3 på 2 :) Glede :D

 

Har gått på to kurs før, og har gått ned ca 20 kg på kvar av dei, men so oppigjen nesten alt :angry: Ikkje noken god følelse i det heile tatt. Men.... no er det slutt. Føler nesten eg aldri har vært so motivert som no.

 

Vekta viste den 2. januar 94,4 kg :blink: mitt første delmål er 88 kg.

 

Min største problem er også sjokolade, eg kan være skikkelig flink gjennom heile dagen, men når kvelden kjem, ja då får eg skikkelig lyst på noke søtt :huh: men siden eg begynte har eg faktisk vore veldig flink og ikkje smakt noken ting :) Alle boksane med julekaker har pappa fått :)

 

Når det gjelder trim, går eg på yoga kvar mandag og svømmer 45 min kvar tirsdag og torsdag. Ellers har eg to bikkjer som eg går tur med, so dei 7 trimpoenga er faktisk ikkje so vanskelige å få til.

 

Tusen takk til dokke alle som er her inne, man får god inspirasjon og får virkelig lyst til å fortsette, so dette skal vi virkelig klare.

 

Og når eg legger inn all maten min kvar dag, synes eg det blir lettere og faktisk kjekkare å være med på dette :) Lykke til alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Hei :-)

I dag har jeg vært og gått tur på litt over en time. Samme som i går ;-) Har en hund som må lufter og da blir det mye gåturer. Legger dere inn gåturer som trening og får trimpoeng på det? Jeg bruker skritteller og legger inn det i dagboka. Kurslederen jeg har hatt på kurs, sa at om vi legger inn skrittene for turen så skal vi ikke i tillegg legge den inn som trening. Derfor har jeg bare lagt inn annen trening og så har jeg samlet trimpoeng ved trening som løping, spinning, styrke, skigåing osv. Noen meninger her om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og godt nytt år!Da var ferieturen over og nå er det bare å starte på ny frisksmile.gif Har hatt en veldig fin ferie med mye sol og fått gått mange fine turer. Tror nok vekta vil vise en del mere enn før jul men det er bare å komme igang med fullt fokus frem mot påske (i første omgang) Føler at jeg har mye vann i kroppen for jeg svetter mye selv om jeg ikke er i aktivitet. Fortsetter med veiedag torsdager og skal starte med dagbokføring igjen. Har vært på trening etter jobb i dag så jeg er igang igjen wink.gif. Skal til fysio i morgen og er spent på om jeg endelig kan bli fri smertene. Håper denne behandlingen vil lykkes!

Så hyggelig at vi har fått flere damer her på tråden - velkommen skal dere være! Nå kan det bli litt mere liv her, og jo flere vi er dess mere oppbacking kan vi gi og få biggrin.gif

Til dere nye: En kort oppsummering på hvem jeg er; snart 61 år, gift og har to voksne barn,4 barnebarn som alle er jentersmile.gif Jeg jobber heltid og sitter stort sett på kontor. Har lang erfaring som jo-jo slanker men det har jeg nå tenkt å endre pålaugh.gif Denne gangen har jeg valgt en litt annen metode ved at jeg unner meg litt utskeielse i helgene og har fullt fokus på ukedager. Det gjør nok sitt til at jeg bruker lenger tid på å kvitte meg med overvekten, men har tro på at det er lettere å holde vekta når målet er nådd hvis jeg unner meg litt underveis. Erfaringen fra tidligere er at jeg har gjennomført en slankekur og ikke tenkt at det skal være en livsstilsendring, og da har resultater vært at alt jeg ikke "kunne spise" mens slankekuren pågikk ble slukt straks målet var nådd - resultatet sier seg selv, vektpila fløy i været!!Jeg har ikke noe problem med å holde meg unna sjokolade. Det har aldri fristet meg men jeg har da andre lasterohmy.gif Er veldig glad i et glass rødvin og i tillegg er chilinøtter og tacochips litt for godt! Så helgeutskeielsen for min del blir et par glass vin og ca. 30 gram chilinøtter ( eller litt chips).

 

Angående trimpoeng og skritt-teller Kristin syns jeg det virker rart hvis du ikke også skal registrere trimpoeng hvis du f.eks. går en tur med skritt-teller. Trodde telleren bare ble brukt for å se hvor mange skritt en beveget seg i løpet av en dag, men at alle gåturer også ga trimpoeng. Jeg ville i allefall registrert en gåtur med trimpoeng smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Takk skal du ha Betty Blue. Det er slik jeg har tenkt også. Da skal jeg legge inn gåturene mine denne uka som trim. Siden jeg fortsatt sliter litt med luftveiene, må jeg holde meg unna anne trening litt til. Jeg skal operere foten den 31. januar og vil nådig at det skal utsettes så jeg må være forsiktig nå.

Jeg var på vekta i dag og den viser 79,6 kg😠Det er 0,3 mindre enn for en uke siden. Jeg har hatt forplikte fokus denne uka så jeg hadde ikke forventet noen nedgang. Men nå må jeg skjerpe meg. 😉 Det er godt å kunne rapportere vekt her for da må jeg jo skjerpe meg.😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen

 

I går ble det svømming i 45 min, og det føltes fantastisk godt :) No føler eg virkelig at eg er i gang, og dette SKAL eg greie ;)

 

Et råd som eg såg her inne til kveldskos var et beger med yoplait blandet med et knekkebrød. Og bare 100 kalorier :) So det finnes alternativer på det meste, det er bare å oppdage dei :D

 

Det eg lurer på om dere kan anbefale meg eg GOD skritteller. Har prøvd so mange, men føler dei ikkje er gode nok. Såg her en dag at du kunne få en som var som et armband?

 

Men no er det tid for jobb, ha en trivelig dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Så flink du er Mia. Kjempebra nedgang 😃😃 man blir motivert av å lese slik 😃

Jeg bruker skrittelleren som jeg kjøpt på Roede kurs og er fornøyd med den. Må bare stille den på riktig skrittlengde. Det hadde jeg ikke gjort i begynnelsen og ble skikkelig skuffet over hvor få skritt det ble. Andre snakket jo om tusenvis av skritt på en times tur......

Du er godt i gang med fin trening nå radiogaga. Kjempebra😃😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det fart på trimmen igjen, svingdans halvannen time mandag, spinning og styrke på senteret tirsdag og idag trim hos fysioterapeut, gikk til og fra den timen. Det var ikke så lange biten, men alle monner drar.

 

Så dere Puls på mandags kveld da? Mange flotte hverdags øvelser der!

Her i vår kommune har vi hatt trening på Grønn Resept i mange år, de som trenger det, får en resept på et halvt år av gangen, på senteret her nede, med fysioterapeut. Etterhvert går man over til kort, på spesialpris. Vi har også Friskliv, som er utetrening, med staver om man vil, og intervaller i bakker. Slike øvelser som vi så på Puls er også med der, styrke med ens egne kilo som vekter.

Veldig bra! Det å trene i lag er en stor styrke synes jeg. Å drive på alene blir fort kokt bort i kålen...

 

Værst med maten om kvelden, synes jeg. Da fyser man ...kanskje lurt å ha et strikketøy på lur, så er man opptatt med noe?

Ellers har jeg en liten valp på 3 måneder, vi har såvidt begynt å gå noen små rusleturer i skogen. Har alltid hatt hund, og gått mye i skog og fjell, det er noe av det beste jeg vet.

Ønsker dere en flott uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Kjempebra Trening på deg denne uka Sekstito. 😃 veldig bra opplegg dere har i den kommune. Tror ikke det finnes noe slik her. Nå sliter ikke jeg med treningsmotivasjon og jeg trener mye alene. Men jeg vet det er mange som kunne hatt glede av et slikt opplegg.

Koselig med valp da. Hvordan rase er det? Vi har en Gordon setter på snart 8 år og vi trives på tur begge to😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Det eg lurer på om dere kan anbefale meg eg GOD skritteller. Har prøvd so mange, men føler dei ikkje er gode nok.#

 

Jeg har også prøvd mange, og den beste og mest pålitelige har vært min Omron som jeg bestilte her på GR. Still den inn og putt den i lommen så viser den rett. Har jeg ikke lomme legger jeg den i BH.

 

Jeg veide meg idag også og det går sakte nedover. 0,8 kg siden nyttår. (1 uke) Legen min sa jeg burde gå ned 12 kg minst.Langsiktig mål er å klare det på 1 år.

 

Prøvde den nye badevekten som også viser bl annet fettprosent, og den viste at jeg hadde 44% fett i kroppen. Det var faktisk ganske deprimerende, men også skikkelig tankevekker. En kollega hadde 38% så vi ble enige om å ta et tak sammen. Da er det ikke så lett å ta et kakestykke eller kjøpe en sjokolade på jobb. Kosemerkene tar jeg i helgen.

 

Hyggelig å høre fra dere alle, STÅ PÅ, så kommer vi i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Supert Toam. Nesten 1 kg på ei uke er veldig bra😃

Ikke dumt med slik vekt. Og der minna du meg på at jeg også skal stille inn vekta mi på nytt og notere ned fettprosenten. 😉

Min erfaring er at skrittelleren ikke viser helt riktig når en har den i BH'n. ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye aktivitet og det er kjempeflottsmile.gif Og med fine resultat på vekta for de som har hatt veiedag, og med masse trim. Jeg har også brukt skritt-telleren fra GR og synes den fungerer bra. Skal vurdere om jeg skal ta den i bruk igjen. Har ikke brukt den på flere måneder for jeg skifter tøy flere ganger om dagen og syntes det ble litt for mye "styr" med å huske å flytte telleren tongue.gif

Hva slags vekt er det som viser fettprosent da, og er den nøyaktig? Kunne vært kjekt å sjekket hvordan det ligger an. Veiedag i morgen så da får jeg se hvordan det har gått siden uka før jul. Vet det er opp, men håper det ikke er for illeunsure.gif

Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Jeg vet ikke hvor pålitelig denne fettprosenten på vekta er. Men nå tenkte jeg at jeg skal følge med litt for å se om det endrer seg gradvis eller hvordan den oppfører seg😉

 

Jeg har vært og gått tur i skogen i 1,5 time i dag. Da jeg kom hjem trente jeg litt over en halvtime med kettlebell. Super styrketrening 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ergerlig at jeg trykte på feil knapp her.

Hadde skrevet så mye og da får jeg bare ta en liten rapport..

Ferdig med trimsykkelen og skrittelleren min kolapset da jeg skiftet batteri.

Jeg har også hatt GR skritteller, men den har lurt seg vekk en plass. :huh: Den jeg har nå er 8 år gammel og jeg må ha en ny...

Så herlig og flinke damer på tråden, vi tar en oppsummering og setter oss noen småmål i helgen??

Kanskje bare 2-3 kg om gangen.Det vil nok funke best for meg..

Ha en fin fredag!!

 

Bettyblue --hvordan gikk det med deg? Vi gir oss ikke.. Dette er starten på resten av livet, tenk så mye spennende vi kan få til!!

 

Kjære toam, så flink du har vært--vi skal sammen med de nye greie mye. Sammen er vi sterke og vi hjelper hverandre når det butter. :)

 

Vi kan!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

God morgen damer :)

 

Eg trur nesten ikkje eg har hatt en slik motivasjon som eg har no. Heilt supert :) Og når eg til og med sitter meir på sidene til Grete Roede enn på Facebook, ja det seier litt ;)

 

Eg har denne uka lagt inn alt eg har spist, og har rett og slett ikkje fått lyst på noke godt på kvelden, for da ville eg jo sett svart på kvitt at det hadde gått over kaloriene som eg skal ha :P

 

Har også øket svømminga mi med 1 dag, so no blir det svømming 3 ganger i uken. Det vil eg anbefale på det sterkeste :) får masse god trim som ikkje belaster muskler og ledd :) og sykling i bassenget er jo supert for å stramme opp magemusklene, samme effekt men sooo mykje lettere :) Siden eg har Bechterew er dette min beste trening.

 

So gjenstår det bare å sjå korleis vekta har gått denne veka :) har veiedag på søndag.....

 

Ha en fin dag alle sammen, dere er kjempeflinke og står på, og det må vi fortsette med :D vil gjerne være med på å sette noen småmål mia-53 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en InBodt test på senteret på sommeren ifjor, da var vekta mi 69 med klær. Body Fat Mass står da på 22, det er visst det indre fettet, bukfettet, og det fikk jeg mye kreditt for. De sa det var all treninga som gjorde det.

Men ser det står flere fettprosenter der, Fat Free Mass var på 47,2. Antar det er det ytre, skal spørre når jeg skal dit igjen. Ser også at min idealvekt er 61,4, det er kanskje regnet ut etter kroppens sammensetning.

 

Har en familie med mye hjerte/ kar historie, infarkt og slag. Har litt høy kolesterol, og bruker minste statindose. Legen mener at en vekt rundt 60 og fortsatt mye trim ( har en ung, utrolig flink lege, som følger godt med og er raus med å rose resultater) kan legge lokket på medisinesken, og det ville vært veldig fint. Stor gulrot der!

 

Så flott med en slik ivrig gjeng å være en del av! All iveren smitter her, kjenner også motivasjonen kommer nå. Min største utfordring er spising på kveldene, der må en finne på noe. Gå tur er en av tingene, og ha noe kalorifattig på lur til fyse stunder.

 

Min valp, som nå er over 3 mnd, ei labrador frøken, forresten, vokser fort, og kan tåle noen småturer om dagen. Etterhvert blir det lengre skogturer igjen, det gleder jeg meg til! Hun skal også få være med på jakt og spor kurs, slik de har i sine gener. Min forrige labrador, som ble over 14, var med i mange år, til glede for oss begge. Denne her har jeg også tenkt å få godkjent som besøkshund, det kan være en fin oppgave oppover i åra. Hadde egentlig ikke tenkt å ha flere hunder, kanskje reise litt mer og være fri til det. Men den beslutningen varte ikke lenge...Livet ble så mye tommere uten en firbeint i huset, alle gledene det gir i hverdagen vil jeg ikke bytte ut med noe! Dessuten har jeg gode venner som gjerne passer, så reise kan man likevel.

 

En kan også legge inn noen av de øvelsene Yngvar på Puls har vist fram, når en ser TV f eks, behøver ikke sitte boms i sofaen. Alle småting bidrar!

Nå kommer helga, litt styrkeprøve der, en må bare snu om på noen dumme, tillagte vaner og erstatte dem med noe som er bedre.

Så er det veiing på mandag...

God helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...