Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en bestemor på snart 60, begynte på seniorkurs igår.

 

Jeg har som mange andre gått ned og opp, ned og opp og siste gang ned for 2 år siden. 20 kg. forsvant og nå er 17 kommet på.

Jeg greide å stoppe før jeg kom opp i det som var min høyeste vekt noen gang. Takker fornuften som slo inn og fikk meg på kurs.

Jeg er nå 100, 7 kg ved starten og har som mål å bli 80 kg.

 

Noen bestemødre som vil henge seg på. Vi kan hjelpe hverandre i opp-og nedturer og motivere hverandre og melde vekt og trim..

 

Jeg står på videre, 2 dager som er fullt brukbare-har kjøpt skritteller og idag har jeg like under 10000!!

Endret av løve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er bestemor på 57 år. Begynte kurs i januar, internett maxi, og starter nå på kurs nr 3. Regner med å komme i mål med det, og så blir det hold vekten etterpå.

 

Supert at du er igang, det er første skrittet, og ofte det vanskeligste, for å komme i mål :D

 

Vi står på, for vi er flinke :P

 

Så kjekt å høre at du klarer deg så flott. Det inspirerer meg.

Idag har jeg spist for mye frukt, kjøpte vannmelon og tenkte det var sunt og godt i varmen. Alternativet hadde sikkert vært is, for jeg var hos mine gamle foreldre og de trengte noe vannholdig i varmen. Ja ja det er sånn jeg lærer av, men det smakte jo så godt og vannmelonen var kjempestor.

 

I morgen torsdag reiser vi til Oslo og familiebesøk, det er en utfordring. Men det er jo muligheter for å gå turer så det får jeg satse på. Og shopping --det sier de jo gir mange skritt på skrittelleren. Mulighetene er mange. Vi står på --dette går fint--3 dag unnagjort på ca 1600 kalorier. Og 1 trimpoeng pr. dag.

Skritt mandag ca. 6400

tirsdag 10042 fotballbanen med barnebarn, det ble 1 time der med aktivitet

onsdag 8600 +trimsykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen

 

Høres koselig ut med Oslo tur og familiebesøk, og skritt og traving blir trim det også, all bevegelse er bra. Og du er kommet godt igang med å sanke trimpoeng også. Både mat og trim er like viktig tror nå jeg :)

 

Har veiedag torsdager, og ned 0,8 idag, veldig fornøyd :D

 

 

Vi står på videre for i mål skal vi, og vi er flinke :P

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen

 

Høres koselig ut med Oslo tur og familiebesøk, og skritt og traving blir trim det også, all bevegelse er bra. Og du er kommet godt igang med å sanke trimpoeng også. Både mat og trim er like viktig tror nå jeg :)

 

Har veiedag torsdager, og ned 0,8 idag, veldig fornøyd :D

 

 

Vi står på videre for i mål skal vi, og vi er flinke :P

 

Så bra med 0,8 ned.. Det viser jo at om vi gjør det vi skal så virker det. :rolleyes:

 

10 timers reise igår og ingen trimpoeng. Spiste en royal is igår og jeg hadde ikke hjerte til å si nei da min mann kom glad og fornøyd og hadde kjøpt is til meg på en Statoil stasjon for dobesøk. Det er år og dag siden sist han gjøre det og som regel venter han til jeg har handlet og tar det han får.Snill mann! :)

 

Ny dag!

Her er trimsykkel i huset og fint vær så da er det flere muligheter til trim. Nå skal vi ut på handlesenter i Lørenskog, der er kjølig og godt og vi får gå en del der om vi vil.

Idag blir det svinefilet til middag ser jeg. Det ligger klar i kjøleskapet. Kjøper naturris så blir det sunnere. Og grønnsaker som jeg koker i soya saus med litt vnn i. Det var jo lite kalorier i den. Bruker du spesielle sauser eller noe til ris du kan anbefale som ikke er sterkt?

Ha en fin dag i varmen alle sammen!! B)

 

Får ikke veiet meg før vi er hjemme om en uke. veide meg igår før vi reiste og da var det ned 1 kg. fra forribe torsdag. Jeg skal lage meg et oppsett når mmer hjem.

 

Hvordan skriver du innlegg uten å måtte gå inn på ditt forrige innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det blir bra med trim på deg der du er :)

 

Når jeg skriver uten å få med tidligere innlegg, velger jeg "knappen med svar" helt nederst, den som er blåaktig. Når du får med svaret, klikker du på den røde.

 

Jeg bruker ikke så mye sauser, men det jeg bruker er posesauser, og dem det skal margarin i, der sløyfer jeg margarin, sper med litt ekstra vann, salt og noen ganger mer krydder for å kompenser for smaken i margarin.

 

Skal kose meg litt i morgen. Gå en lengre tur, blanding av to av rundene jeg går, som krysser hverandre, og nyte en softis underveis. Da bruker jeg alle frimerkene til det. Men det er det verdt. Første softisen i år :D

 

Ha en strålende lørdag og nyt finværet :)

 

Og vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, tror jeg greide det!

 

Har fått tilbake mitt gamle navn. Det lå sperret da jeg begynte, i tilfelle du lurer på det. best med det kjente!

Ja nå har vi hatt en pinselørdag i Charlottenberg, handel og moro kan du tro. Det var jo litt varmt men inne i senteret var det bra. Det ble 9000 skritt. Men ellers var jeg kaputt i går for da vi kom tilbake til heimen her, ble det grilling. Deretter fotballkamp og Grand Prix. Ikke så mye mat akkurat i løpet av dagen, men passet på å hive inn litt med jevne mellomrom for forbrenningens skyld, men med en softis og en smultbolle ble det for mye. Men skitt au, jeg vet det og det var litt bevisst.

 

Her inne er det 30 grader og sola står på, markisen har hengt seg, så jeg ser fram til litt kjøligere dag, men jeg klager ikke, nei det er jo fantastisk med temperaturen. Vi var på tur fredag og hentet barnebarn på skolen og siden foreldrene bor på hver sin side i Oslo, kom vi inn i pinsetrafikken og brukte 2 timer fra Smestad til vi hadde passert Carl Berners plass. Og da vi i tillegg skulle ta en snarvei for å komme opp på Ekeberg, ble det riktig galt. Skulle se etter skilt , men det var det ikke -vi havnet ute på motsatt side og litt fram og tilbake inn i Oslo og til og med i Stortingsgata i buss og taxifelt. Ja ja --bønder i byen. Vi fant en parkeringplass og fikk ringt min sønn og ble så plukket opp etter nesten 3 timer fr Bogstad camping til Aker Brygge. Ja jeg ler ennå!! :lol:

Men mest imponert av mitt barnebarn på 9 år --ikke en sur min -ikke et ord negativt, han sov i nesten 2 timer-og var fornøyd. Da jeg sa at vi kunne jo ringt etter en taxi som kunne kjørt foran oss,-da sa han bare: Og det kommer du på -nå! :lol:

 

ha en fin pinsedag, B)

jeg skal i selskap til min sønn i ettermiddag på spekemat -det blir grei mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med Oslo, jeg kjører ikke der uten å henge etter sønnen, eller ha en med som sier høyre, venstre og rett fram :)

 

Ble softis på meg i går, smakte himmelsk :D og en tur på 10 km. Tok den samme idag, dog uten is. Og så har det blitt tid til en stund på verandaen med soling, deilig.

Men fridagene går fort, allerede siste i morgen.

 

Vi står på videre, for i mål skal vi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det veiedag hos meg, men siden jeg er i Oslo--så blir det bare rapportsending med cm-måling. Og det er jo bra--3 cm mindre rundt midjen-3 cm rundt bryst og 2 cm rundt hofta. Lår, ende og overarm bare lite variasjon, men det ble da 10 cm.Nå kan jeg prøve den nyvaska, nye buksa--den var så trang at jeg grudde for å vaske den..Nå blir det spennende--.

Idag er det litt kjøligere her --så da er jeg mer motivert for å gå tur-Jeg kan ikke oppholde meg i sol uten å være tildekkket(føflekkkreft, jeg var heldig og ble frisk)) så derfor har jeg ikke gått tur.

Idag skal jeg ut!!!!

 

Svinestek til middag idag--

igår var det spekemat med tilbehør, hjemmebakt brød, melon, jordbær.

Svigerdatter er kokk og konditor, så det smakte godt. Litt kake og is ble det også--men tror det er greit kalorimessig.

 

<Ha en fin dag --nyt fridagen! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som dere har noen flotte dager i Oslo. Og gratulerer med så mange cm, er jo kjempebra :D

 

Har vært overskyet idag, og i kveld har det regnet bra. Var heldig med regnet, begynte da jeg bare hadde et par hundre meter igjen av turen, men da åpnet himmelen seg :)

 

Et kjent problem det med bukser som er trange, gikk det greit, eller står det om noen cm til? Jeg har kommet langt på vei, så har det motsatte problemet nå, alt begynner å bli for stort. Kjempegøy det, men så ønsker jeg å vente noen kg til før jeg kjøper nytt, så det får heller være litt stort en stund til. :)

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som dere har noen flotte dager i Oslo. Og gratulerer med så mange cm, er jo kjempebra :D

 

Har vært overskyet idag, og i kveld har det regnet bra. Var heldig med regnet, begynte da jeg bare hadde et par hundre meter igjen av turen, men da åpnet himmelen seg :)

 

Et kjent problem det med bukser som er trange, gikk det greit, eller står det om noen cm til? Jeg har kommet langt på vei, så har det motsatte problemet nå, alt begynner å bli for stort. Kjempegøy det, men så ønsker jeg å vente noen kg til før jeg kjøper nytt, så det får heller være litt stort en stund til. :)

 

Vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

 

Har ikke prøvd buksa ennå-men er redd for å bli skuffet. Tar det over helgen -da er det 2 uker siden start.

 

Ja nå er det moro, har trasket litt rundt og har 2 dager over 10000 skritt og de fleste andre på rundt 9000--var en milepæl å runde de 10000 og de siste skrittene igår jogget jeg rundt på soverommet før jeg stupte i seng. :lol:

Det er faktisk moro å mestre den ene dagen etter den andre. Det er faktisk ikke det som er mitt problem over tid--det er når jeg er fornøyd --så går det greit et års tid og så "glemmes" alt det fornuftige. Tenk jeg er så dum at jeg kan kjøpe 5 plater med sjokolade på tilbud til 100 kr. for å "ha noe på lur".

Ja ja det er for meg som med mange andre. Før jeg vet ordet av det -gomler jeg sjokolade--istedet for å lære å kose seg med en bit. :o

 

Nå er det fram med symaskin-når mamma kommer så er det alltid noe som skal fikses.

Igår falt jeg for fristelsen på handlesenteret til å ta en vaffel med syltetøy og creme fraiche. Det ble lunsj, men greide å styre resten av dagen fint. Hadde med torskefileter hjemmefra som vi stekte med masse løk. Det ble en del margarin til steking, men jeg er jo på besøk, og da kan jeg ikke styre alt. Du vet mødre som kommenterer alt, det er ikke moro. Det vet vi av erfaring..

Nå er det ny dag--lurer på hva den bringer??

 

Jeg gir meg aldri!!!

En fin dag ønkes alle forum lesere.

Endret av mia-53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke buksa passe over helga, mia, så gjør jo ikke det noe. For om litt så vil den det, uansett. Husk de tre t'ene, ting tar tid. :)

 

Enig med deg i at det er lurt å tenke over hva vi som mødre sier, vi behøver ikke blande oss i alt. De klarer seg jo fint når vi ikke er der, med egne valg og gjøremåter. Utrolig hva de kan :)

 

Det er kremkake som er min store svakhet. For all del, sjokolade er nydelig, men enklere å si nei til det. Var flink idag. Svigersønnen driver gård, og har sesongarbeidere, og en av dem kom med en plastpose med forskjellig sjokolade i, til meg. En som har vært på gården mange sesonger nå. Svigersønnen bygger også på huset, snekkeren, han er norsk, kom for å spise niste og kaffe, og jeg gav han posen. Han tåler det han, heldig. Han ble glad for

å få, og jeg for å bli kvitt, så det ble dobbel glede :D

 

Vi står på videre, for i mål skal vi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du var--enoig med deg at han trengte det bedre. Og vips så var den ute av syne..

 

Det er sånn jeg må lære av--takk for tipset.

 

Har hatt en fin dag men ikke så mye trim. Jeg har gått på en smell i arbeidslivet og privat--så min energi er tilmålt. Har tatt ut mye de siste dagene iform av trim og gange-og idag fikk jeg beskjed i form av neseblod. Derfor en roligere dag idag. Men har gjort mye og tilogmed fått kost meg med en bok--Orkidees hemmelighet-den fengsler fra begynnelse og da er det vanskelig å legge fra seg. Men jeg er flink--leser litt og er på foten så snart noen trenger noe. Jeg tenker bevegelse hele tiden.

 

Ny dag i morgen-ha en fin natt og sov godt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøft med slike smeller, vet det, men det er bare å jobbe seg igjennom, går som regel mye bedre enn en i utgangspunktet tror :)

 

Veiedag og ned 1,1 veldig fornøyd. Har gått greit både med mat og trim, så da er det å ta fatt på en ny uke, og prøve å få den til noe ala uka som har vært :D

 

Nydelig vær, men hektisk på jobb, håper været holder seg til helga, så det blir tid til noen lange turer i solskinn :)

 

Vi står på videre, for i mål skal vi :P

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, så flott --det er utrolig motiverende å lese om deg og hvordan du klarer å stå på.

 

Jeg er kjempefornøyd med torsdagen, fikk gått 13849 skritt og fikk vasket og skurt litt og ellers vært i bevegelse. Var på Ekeberg og så barnebarnet spilte fotballkamp og jeg skjemmes idag når jeg tenker på hvordan jeg skreik til de stakkars små guttene. Det var jo bare positive meldinger og klapping og slikt. Men moro var det selv om Bekkelaget tapte.

 

Reisen hjem gikk greit, men det ble ikke det beste kostholdet idag. Fikk thaimat med frityrstekte reker og det vet jeg ikke hvordan jeg skal beregne kalorier. Litt eplekake til dessert --tok et lite stykke med 1 ss.krem. Stolt over at jeg greide å styre det så bra--gleder meg til mandag til veiing--

 

Ha en fin lørdag-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha blitt bra trim på deg denne uka, slik som du har trasket og gått og vært i bevegelse :D

 

Har blitt lite på meg de siste dagene, hektisk på jobb, lange dager, og i ettermiddag/kveld har jeg passet barnebarn, så da ble det bare en tur på 4 km. Får tatt igjen de neste dagene håper jeg, med langturer. Trimmer etter dvd også, kampen om det som er rundt mage og hofter og noe styrke, det har det ikke blitt noe av siden tirsdag, men må på'an igjen fra i morgen. Problemet er jo at det skal tid til alt.

Datter er på sykehus, trodde hun kom hjem idag, men så blir det ny operasjon i morgen, derfor måtte svigersønnen inn med rent tøy i dag, hun er på Ullevål. Jeg ville heller passe de små enn å surre alene i bil der, ikke godt å si om jeg hadde funnet fram, enda jeg vet sånn nogenlunde :D

 

Men vi står på videre, for i mål skal vi. Synes vi er flinke :P

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit da med datteren din. Håper det blir bedre etter operasjonen.

Godt å ha ei bestemor som kan hjelpe når mamma er syk. Viktig arbeid --de har nok også sine tanker og reaksjoner.

 

så er det meg da:

Hdde lyst å ta i idag, men så ble det helt annerledes. Jeg har klart meg på kalorier idag, har igjen et knekkebrød som jeg skal ha etter syklingen. I morgen er det veiing og jeg er spent. Jeg tror jeg skulle hatt litt mer mat enn meny 2, men får høre hva kursleder sier i morgen. Kikket på vekta idag morges og bare 1 kg. ned --men det gjelder ikke før i morgen..

 

Dette skal gå bra--alt tar sin tid og det skal jo handle om å tenke og spise riktig..

 

Melder i morgen!

 

Vi er gode!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel enig i "bare" en kg ned er lite. Blir det det i morgen, er det meget bra.

Du har nettopp startet på kurs, og har kommet veldig godt igang med bevegelser og trim. Og var du lik meg, så var du ikke overbelastet av bevegelser før kurset begynt. Og husk de tre t'ene Ting tar tid :)

 

Helga har vært grei, både mat og trim. Ble reprise av forrige lørdag i går, langtur m/softis. Og langtur idag også, dog isfri.

Og har fått svettet meg gjennom dvd'n både i går og idag. Den er et slit, og et disjonsområdet med meg selv før oppstart hver gang :D

 

Ny uke med nye utfordringer. Men vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, får jeg henge meg med. er en bestemor på 62 fra østlandet som bør ned 20 kg. Trenger drahjelp. Veier i dag 88 kg. Veiedagen er jeg fleksibel på. Har skritt-teller, men mangler motivasjonen, har stillesittende jobb og problemer med å komme opp i 10000 skritt pr dag.

 

trener styrke i perioder når jeg får somlet meg på SATS. BMI på 28,6 da jeg er ganske høy. Håper på litt dytt og støtte fra likesinnede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt --heng deg på!

 

Veiedag idag og ned til 98,6kg.

Det er ned 1,5 kg. på 2 uker og 2,1 fra 16.mai.

Selvfølgelig skulle jeg ønsket mer. Men etter utallige slankekurenr og turer opp og ned, så er det kanskje ikke rart at det blir motstand når jeg skal ned igjen for n'te gang.

 

Det er vanskelig å prioritere seg selv, men mange barnebarn og gamle foreldre når man ikke er frisk selv. Men jeg har jo bare dette livet, jeg må finne en måte å leve på som jeg kan være fornøyd med.

Jeg er heldig som har fått være med i en vevgruppe og det gir meg mye kjekke opplevelser. Har også laget en egen vevstue i kjelleren så det er mye positivt rundt meg. Det gjelder bare å se det postitve og ikke henge seg opp i det man ikke klarer.

 

Idag blir det svineflatbiff og ris-og grønnsaker kokt i kikoman soyssaus--veldig godt. Kanskje jeg skal ta meg i nakken og koke rabarbragrøt?--Ja det synes jeg er godt med melk og diasukker på. Fikk en god oppskrift i Sverige der de kokte 1 eple i biter og 1 kanelstang sammen med rabarbra. Tror rabarbra er lite kalorier i. Skal sjekke--16kal pr.100gr.

 

Ha en fin dag, sol her men litt kjølig. Ligger i ly for nordavinden så det er brukbart utenfor hos meg.. :)

Endret av mia-53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, får jeg henge meg med. er en bestemor på 62 fra østlandet som bør ned 20 kg. Trenger drahjelp. Veier i dag 88 kg. Veiedagen er jeg fleksibel på. Har skritt-teller, men mangler motivasjonen, har stillesittende jobb og problemer med å komme opp i 10000 skritt pr dag.

 

trener styrke i perioder når jeg får somlet meg på SATS. BMI på 28,6 da jeg er ganske høy. Håper på litt dytt og støtte fra likesinnede.

 

Hei bestemor! Ja da vet vel du som vi andre at det må funke i hodet og det er ikke så lett å få til alltid. Overskudd til å trene --hvor kan man kjøpe det? Tenk om det hadde vært så lett!

 

Mitt tips til deg er å planlegge morgendagen. Middag spesielt, og da har du kanskje rutine på frokost, lunsj når du er på jobb? Så er det om å gjøre å få litt i mellom. Har du gått kurs eller går du kurs? Jeg har veiedag mandag, og det er godt, egentlig for da må jeg tenke spesielt på det i helgen.

 

Du ser jo panikken tok meg igår kveld og jeg fikk meg en god halvtime på sykkelen. Har den i kjelleren og har dvd der. Satte på en gammel film om Thor Heyerdahl og det var interessant og da merket jeg ikke så mye til tiden selv om jeg svettet og fulgte med og talte ned til jeg skulle bli ferdig. Ja det var mitt lille bidrag idag..

 

Vi har dette ene livet--jeg føler meg bedre i kroppen når jeg har sunnere måltider. Og så har jeg alltid en Nutrilett måltidssjokolade i veska dersom jeg ikke er i nærheten av sunn mat når jeg trenger noe.

 

ha en fin dag--skal bli kjekt å følge deg--om det tar lang eller kort tid--viktigst å begynne å tenke og handle, så kommer nok resultatene etter hvert.

Endret av mia-53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende mia, og så se nytt tall da gitt, det er motiverende det :D

 

Koselig toam at du vil være med her. Følte det samme jeg, da jeg så overskriften til mias tråd, at det var noe som passet.

Har holdt på noen måneder nå, så nærmer meg mål. Men når jeg kommer dit, så starter en enda tøffere kamp tror jeg, det å holde vekten. Skal gå på hold vekten kurs, tror det vil være alfa og omega for meg. Så jeg kommer til å holde meg her minst et år fram i tid, hvis ikke lenger. Jeg har veiedag torsdag :)

 

Tror mia har veldig rett i at det med planlegging er viktig. Jeg pleier å skrive inn kvelden før, hva jeg skal ha til de forskjellige måltider neste dag, og så prøver jeg etter beste evne å følge det. For meg har det vært den beste måten. For da tar jeg avgjørelsene om kvelden, så når dagen begynner, behøver jeg bare å følge planen uten å lure på om det er greit eller ikke. Selvfølgelig må jeg innimellom snu litt opp ned, men det har gått sånn rimelig greit det også. Tror også trim er viktig, utifra de forskjellige mulighetene vi har. Jeg har også veldig stillesittende arbeid. Så jeg skaffet meg hund igjen, både for hygge og trim. Og det er med på å få meg ut, for hun må ha tur uansett vær og føreforhold. Og det er jo rart, for uansett hvor dårlig vær det har vært, så har det ikke vært så dårlig som jeg forventet/grudde for mens jeg var inne :D

 

Og vi står på videre, for i mål skal vi, og vi er flinke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser på datoen har jeg vært medlem her en stund, men ikke i noen gruppe. Gikk 5 kurs på 2 år uten å gå ned mer enn 3 kg. Men er helt avhening av dagbok for å styre inntaket. Er en rastløs person som har lett for å ty til noe å putte i munnen.

 

I går kveld dro jeg på SATS, 25 min på tredemølle 190 kca, og 20 min med hard styrketrening. Har kjøpt boken til Yngvar Andersen med treningsopplegg, og har tenkt å føle den nå gjenom sommeren. Der er det trening for både ute,hjemme og treningsstudio. Jeg så på Puls at det virket for de som var med der. Tilbudpris for 149 kroner.Men ryggen er ikke god så noe redusert ble det nok. Har også vært medlem av vektklubb på VG i 6 år, men nå gidder jeg ikke å betale mer. Har gått opp 6 kg på de årene.

Fikk ikke veid meg denne uken da jeg må bytte batteri i vekten. Så statistikken kommer senere.

 

Ha en fin tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...