Gå til innhold

Nickiis siste ord


Anbefalte innlegg

  • Svar 179
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest cockerella

:D/>/>

Jeg har erfart at for at grønnsaker skal gi metthetsfølelse, så bør de være varme. Lager meg ei gryte av stekte grønnsaker: sopp, squash, gulrot , løk ...ja, alt jeg har i hus. Så har jeg på enten litt ketchup+vann eller hakka tomater, krydrer og vips, god mat som inneholder lite kalorier.

Skal det være middag, så blir det kylling eller noe annet magert til. Og grove knekkebrød. Det metter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte at litt søtt etter et måltid gir metthetsfølelse, enten en lett-latte (1-2dl skummet melk+1-2ts pulverkaffe /espresso+suketter og litt kaneldryss) eller sukkerfrie drops f.eks. Ricola tranebær. Ellers kan litt frukt med vaniljeyoghurt hjelpe på.

Nå når jeg er på kick-start bruker jeg fibertabletter en halv time før et "måltid" 2stk inntil 3 ganger daglig sammen med en halvliter vann. De sveller og gjør at man blir fortere mett ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

For min del har ofte sultfølelsen med hodet å gjøre - jeg er så fokusert på at jeg "bare skal spise" og at jeg ikke skal ha noe mer enn mine tilmålte gram med hva det skulle være at det rett og slett går på psyken løs. Kjenner meg mye mer sulten når jeg driver og registrerer kalorier og sånt enn når jeg ikke gjør det! Så jeg skylder på hodet mitt.

 

Når det er sagt så kom jeg over en interessant artikkel på Dagbladet for en tid tilbake om det de kalte hungersammentrekninger som jeg kjente meg veldig igjen i - opplever nemlig ofte, og da i størst grad etter middag, at jeg blir kjempesulten kort tid etter måltidet selv om jeg egentlig er mett. Ble faktisk litt lettet da jeg leste det, for jeg trodde jo jeg var i ferd med å bli smårar.... *ler* Kan leses her hvis du er interesser: http://www.dagbladet.no/2010/12/08/tema/ernering/klikk/helse/sykdom/14624786/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har ofte sultfølelsen med hodet å gjøre - jeg er så fokusert på at jeg "bare skal spise" og at jeg ikke skal ha noe mer enn mine tilmålte gram med hva det skulle være at det rett og slett går på psyken løs. Kjenner meg mye mer sulten når jeg driver og registrerer kalorier og sånt enn når jeg ikke gjør det! Så jeg skylder på hodet mitt.

 

Når det er sagt så kom jeg over en interessant artikkel på Dagbladet for en tid tilbake om det de kalte hungersammentrekninger som jeg kjente meg veldig igjen i - opplever nemlig ofte, og da i størst grad etter middag, at jeg blir kjempesulten kort tid etter måltidet selv om jeg egentlig er mett. Ble faktisk litt lettet da jeg leste det, for jeg trodde jo jeg var i ferd med å bli smårar.... *ler* Kan leses her hvis du er interesser: http://www.dagbladet.no/2010/12/08/tema/ernering/klikk/helse/sykdom/14624786/

 

Tusen takk for den linken!! Den var veldig interressant. Jeg trodde jeg kjente kroppen min ganske godt, men jeg må nok lære meg å kjenne etter om det faktisk er ekte sult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Hei, Nickii!

 

Du skriver:

Men jeg blir liksom bare full i magen av det, og føler meg fortsatt sulten… Og er det noen ganger jeg spiser meg mett så går det ofte ikke lang tid før jeg er sulten igjen. Og jeg tåler utrolig dårlig å føle meg sulten. Jeg blir irritabel, energiløs, lei, osv. Så til slutt er følelsene så intense at jeg bare gir f! Og når jeg har spist, så blir jeg selvsagt lei meg fordi jeg ikke greide å være fornuftig å la være.

 

 

Jeg så en dokumentar om fedme for litt tilbake, og den tok for seg eneggede tvillinger der den ene er slank mens den andre hele livet sliter med vekten. Det man har funnet ut er at vi som sliter med vekten gjerne mangler - eller har sterkt redusert nivå av - hormonet som gir følelsen av sult og av metthet.

 

Det vil si at mens andre får beskjed av hjernen at "nå er du sulten" eller "nå har du spist, nå er du mett", så er det typisk for en overvektig å IKKE få denne fysiske tilbakemeldingen av kroppen. Man har gjerne hverken sterk følelse av sult eller metthet, men typisk en konstant følelse av å ikke være tilfreds etter et måltid mat.

 

Ikke alltid psykologisk det, altså, like gjerne hormonelt.

 

Høres velkjent ut, spør du meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nickii's back!!!

 

Jeg vet ikke om det er krom eller nattlysoljen, eller at jeg ikke er så nazi lenger som funker, men noe ser ut til å funke!!

 

Jeg har hatt nedgang to uker på rad, og er nå nede i 64,1. Som er det laveste siden midten av mars :D

 

Jeg har også begynt å kjenne litt på den sultfølelsen. Og jo, jeg blir kjempesulten bare en kort stund etter jeg har spist, så tenker jeg "neida, det er bare tarmene som jobber, det går over". Så gjør det faktisk det :)

 

Jeg har hatt veldig nytte av de tilbakemeldingene jeg har fått fra dere. Det har fått i gang en rekke tankeprosesser hos meg. Så tusen takk alle sammen :)

 

Jeg har til og med spist is (pga varmen) nesten hver dag i det siste (lagt det inn i budsjettet). Og det føles helt fantastisk! Jeg har jo fokusert veldig på å ikke spise ditt og datt, og passe på å spise fornuftig hele tiden, og bare fått dårlig samvittighet når det ikke har gått som planlagt. Men nå har jeg faktisk klart å begrense meg til bare litt usunt, i stedet for alt eller ingenting. Og du verden så befriende det føles! Men bevares, det der kan fort snu, så jeg må nok være litt bevisst rundt dette her.

 

Sultfølelsen har avtatt en del. Og jeg mistenker at krom kan spille en liten rolle her. Og energien er svakt stigende. Så nå virker alt mye lysere. Jeg begynner å få troen tilbake nå. Måtte det bare fortsette denne gangen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Så utrolig flott med en så positiv og glad Nickii - dette kommer til å fortsette og du går videre mot ditt mål. Fint å høre at litt is hver dag lar seg gjøre.

 

Smoothie har litt samme effekten for meg - frosne jordbær og fersk appelsinjuice - spiser isliknende tykk smoothie med skje - nydelig og få kcal.

 

Dette kommer til å fortsette. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så godt å lese at ting går greiere nå! Fokusskiftet har nok gjort sitt til at sultfølelsen er litt på retur, selvsagt gjerne kombinert med de andre tiltakene. Ihvertfall er det sånn for meg at jeg er ikke så fysen på ting som jeg unner meg en gang i blant som de tingene jeg ikke unner meg. Har jeg veeeeldig lyst på sjokolade så hjelper det faktisk å tenke at det er jo snart lørdag. Selv om det bare er mandag... Unntaket er når jeg venter på/får mensen - da er det unntakstilstand i kroppen min hva søthunger angår. *ler*

 

Når det gjelder is så er det jo ikke all is som er så ille, og så lenge du holder kontrollen synes jeg du har funnet en grei løsning. Har du prøvd å lage type saftis selv? Hvis du lager f.eks. smoothie av bær/frukt/juice og fryser ned i sånne is-greier som man nå får kjøpt overalt (sånn plastdings med plastpinner som du setter nedi) og er det jo plutselig en del av fruktrasjonen din og ikke et snev av usunt en gang! Det bare føles sånn fordi det er så inderlig godt.... :) Jeg synes ihvertfall sånt eller is av typen Lollipop er best i varmen, fløteis/yoghurtis eller hva det måtte være har egentlig mer "kos"-faktor enn "kjølende/leskende"-faktor hos meg, men der er man jo forskjellig. :)

 

Uansett - keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mærri

Heia!

Så flott at det ser ut til å funke det du gjør nå. Det er godt for selvfølelsen. Den der dårlige samvittigheten bør vi jenter ikke bare feie under teppet men jage ut døren. Den er bare ødeleggende.

Hurra for krom og nytt pågangsmot.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuuu, så bra! Nå er du på rett spor igjen og det er bra :) Det med tankeprosesser tror jeg er viktig i denne prosessen og tanken om at "det går over" om etter-sult er fin. Blir litt som min "det er jul/påske/ferie til neste år også", føler liksom ikke at en går glipp av noe. Bra jobba!:D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vi :D

 

Vet ikke hva jeg hadde gjort uten forumet jeg! Og de fantastiske jentene her inne, som er så knallgode til å oppmuntre, trøste, sparke en bak og motivere alt ettersom hva man trenger ;)

 

Her går det høvelig bra! Sniketur på vekta i dag viste 63,8 :D

 

Men jeg har fått trent lite i det siste, og er livredd vekttapet skyldes muskelsvinn :unsure:

 

Jeg må vel få trappet opp treninga igjen... Bare den verkende armen og det vonde kneet mitt kunne blitt bra igjen! Men det burde jo ikke sette helt stopp for treningen, jeg må nok bare ta det som en utfordring å finne på alternativer som ikke innebærer at det går utover arm og kne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Jeg må bare skrive under på at sykling er en utrolig fin treningsform - bra for så mange muskelgrupper og ikke belastende (med mindre du skal sykle i veldig bratte bakker - det gjør ikke jeg, men sykler gjerne i litt lange seige bakker, det er flott trening).

Kom deg ut på sykkelen- og rapporter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt sykling. Og spinning. Og for to år siden kjøpte jeg meg racersykkel og ble ganske aktiv på sykkel. Men i år har jeg liksom ikke kommet meg i gang... Jeg har vært veldig fokusert på styrketrening det siste halvåret, og kondisjonen har nok falt betraktelig som følge av det. Så jeg tror nok det er litt av årsaken til at jeg ikke har tatt frem sykkelen enda. Jeg vet det kommer til å gjøre vondt...

 

Men jeg var på spinning på lørdag, og det gikk greit, så nå er neste skritt å ta en runde med raceren :)

 

I går gikk jeg en 2 timers tur i terreng. God trim! Og forbedret tiden min med ca 7-8 minutt fra forrige gang jeg gikk den turen :D

 

Vekta i dag endte på 63,8. Det er ned 0,3 fra forrige mandag, men ned 0 siden tirsdag <_< Men det er jo det "offisielle" tallet som teller, og det jeg forholder meg til. Det betyr at dette her fortsatt går i riktig retning. Sakte ja, men det gjør ingenting! Alle monner drar, og veldig mye bedre med 0,3 ned i uken enn 0 eller opp...

 

Nå gjelder det bare å ikke bli utålmodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte snike i dag, og jammen var jeg ikke litt lettere i dag :) 63,6 kg.

 

Veldig mye bedre enn de 66,7 jeg så for en stund siden ;)

 

Jeg er ikke i tvil om at jeg har fått god drahjelp av kosttilskuddet jeg tar. Men også den nye måten å tenke på er veldig nyttig. Det er så utrolig befriende å ikke leve helt nazi! Jeg er fortsatt veldig bevisst, men det å ikke få dårlig samvittighet av de valgene jeg tar har gitt meg en ny hverdag. Jeg føler meg ikke så mislykket lenger. Eller håpløs... Eller svak... Osv...

 

I dag blir det trening :D Det gleder jeg meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullmedaljekandidaten

Stå på videre - dette er virkelig bra! Nå er du i siget og der skal du være - om du havner litt utpå (det tro jeg ikke) er du snart tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups... Der bikket jeg litt opp igjen... Men får håpe det bare er forbigående. Verre blir det med festen i helga. Da blir det nok noen kcal ekstra enn hva jeg har godt av. Men etter i morgen har jeg fire uker til ferie, og da skal det jobbes! Blir knallbra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bare å hoppe opp på hesten igjen, føles som om jeg gjør det hver mandag ;)

 

Men fredag skulle jeg kjøre mc til jobb og har ikke kjørt siden i fjor. Kjøpte ny bukse i forfjor fordi den gamle var umulig å få på og brukte den nye i fjor også. Så av gammel vane trekker jeg på meg den gamle buksen uten å merke noe og kler meg videre. Først da ser jeg den nye buksen henge der... Og jeg som hadde dongeribukse under og ikke merket noen tranghet, DA skjønte jeg at jeg faktisk hadde slanket meg bra mye! Deilig følelse :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig da :)

 

Her fikk jeg et skikkelig tilbakesteg som følge av helgen. Alt jeg har strevd med å få av de siste ukene pluss litt til er kommet på <_<

 

Jeg tåler altså ikke en fest. Det rare er at jeg synes ikke jeg skeide ut så veldig heftig heller...

 

Men men... Jeg får bare snegle meg nedover igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...