Gå til innhold

Bijou's Sommerplan 2015


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Gammel GR-traver og egentlig Holde vekten-medlem her, som nå ser seg nødt til å våkne fra dvalen og ta et lite skippertak før sommeren - og før ting baller på seg altfor mye... Avrundet tråden min på Holde Vekten forumet ved nyttår, men her er jeg altså tilbake igjen. I alle fall midlertidig.

 

Kort om meg:

- 41 år og 168 cm høy

- gift, 1 barn (4 år) og fulltidsjobb

- gikk ned 20 kg etter fødsel med GR i perioden 2011-2012

- holdt vekten fra 2012-2014

- sklidd ut i 2015...

 

Etter å ha slanket vekk de litt over 20 kiloene fant jeg ut at trivselsvekten min er på mellom 57-60 kilo. Alt over det legger seg stort sett rett på magen, og bare der, og da trives jeg ikke lenger med egen kropp. Ikke føler jeg meg noe fin i favorittklærne mine heller.

 

Siste årene har sommervekten min vært 57-58 kg og vintervekt ca. 59 kg. Nå etter sist jul var jeg oppe i 60 blank, deretter 61, før en sykdomsperiode hvor jeg raste ned til 58-59 igjen. Men like etterpå spratt jeg tilbake til over 60 og etter ymse feiringer nå i mai viser vekta 62,5 kilo. <_< Som da altså er 2,5 kg over max tillatt på trivselsbeltet mitt.

 

Det er ganske nøyaktig 6 uker til jeg drar på ferie og jeg vil aller helst tilbake til 58-59 kg innen den tid. Det vil si ca. 4 kg. Yikes! 4 kilo på 6 uker... :blink: Aner ikke om jeg får det til, men prøver.

 

Jeg har jo gjort dette før (over litt lengre tid), så jeg vet hva som trengs. Og jeg vet akkurat hva jeg mangler i dag og som jeg har manglet de siste månedene. Så fasiten er som følger:

 

- Mer søvn

- Fortsette å jogge jevnlig (2-3 ganger i uka)

- Prøve å stresse mindre

- Godteri bare i helgene

- Fortsette å drikke masse vann og te

- Ikke spise større måltider etter kl. 19.00

 

Hinderet mitt dette siste halve året er rett og slett en altfor krevende og slitsom jobb, som spiser opp energien min og gjør meg superstressa. (Og som også drev meg ut i sykemelding en periode i våres.) I perioder spiser jeg sjokolade helt manisk på jobb fordi jeg er så stressa og mentalt frynsete, og etter full arbeidsdag, henting i barnehage, middag og plikter hjemme, punkterer jeg helt og har ikke energi igjen til jogginga mi. Som jeg hadde før.(Enda jeg vet at jogging gir meg mer energi.) Så ja, det er vel en slags unntakstilstand og ond sirkel jeg lever i for øyeblikket.

 

Strengt tatt burde jeg bare bytte jobb, siden den gjør meg både tidvis syk... og "feit". <_< Men fullt så enkelt er det tydeligvis ikke. Og så lenge jeg ikke får napp på jobbsøknader andre steder, så er det bare å holde ut og forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. Og forsøke å ta tilbake kontrollen over noe av det: nemlig vekta mi og helsa.

 

So here we go!

 

Planlegger veiing hver fredag, frem til feriestart. Jeg er ikke så bekymret for om jeg legger på meg i selve ferien, det får i så fall bli velfortjente kilo! Men ved feriestart har jeg lyst til å være trygt innenfor vektbeltet mitt igjen. Altså under 60 kg et sted.

 

Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal registrere mat her inne igjen, for jeg vet akkurat hva ting inneholder av kalorier, hva jeg må kutte ned på og hvor mye. Jeg får se. Prøver i alle fall første uka uten registrering av mat.

 

Helg og pinse står for døren og da blir det jo litt ekstra kos, det gir jeg meg lov til, men starter likevel mentalt "Sommerplanen 2015" i dag og bør få til i alle fall 1 joggetur denne helga.

 

God helg, til de som gidder å lese! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 478
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde egentlig ikke tenkt å rapportere inn i dag, men holy shit... Våknet til 63,1 kilo idag! :o 63!? Har ikke sett det tallet på evigheter. For en vekker!

 

Og enda jeg følte at jeg ikke skeiet ut så mye på fredagskvelden igår. Bare litt vanlig småting, som 1 boks Cola, 2-3 sjokoladekjeks... og ja, et par never chips. Øh... :unsure:

 

Det er riktignok PMS-uka jeg går inn i nå, men likevel. Skjerpings! Idag går lørdagsgodteriet UT. Beholder kun vinen, til maten. Men that's it.

 

Og må få til den joggeturen ikveld, etter at mannen min kommer hjem fra jobb.

 

Pjuuuuh! Blir helt svett av den vektnåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bijou - jeg er med!

 

Har lest hva du har skrevet. Kjenner meg godt igjen i masse av det du forteller.

 

Jeg har også nådd et punkt i går, hvor jeg bare tenkte: NÅ! Jeg er lei av å være slækk og sliten. Lei av å føle meg kvapsete. Det er ikke mye det står på. Det er de berømmelige siste 4-5 kiloene som gjør så mye på en kort kropp (162cm). Jeg veier nå 68. Vil ned til 62. Vil også bli litt strammere. Må derfor komme igang med gode rutiner igjen. Må omdisponere meg litt. Er klar. Motivert. Skal vi følge hverandre litt fremover? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det, Strammere! Velkommen! :)

 

Det er utrolig hvor "lett" man kan kvitte seg med et lass med kilo, f.eks. 20, men slite så innmari med bare noen få kilo etterpå. I evigheter...

 

Men, men.

 

Ser forresten at jeg glemte et viktig punkt på fasit-lista mi i første innlegget, over ting jeg vet funker for meg. Nemlig å ikke spise større måltider etter kl 19.00 på kvelden. Så tar med det på lista.

 

Ellers har pinsehelga gått forholdvis greit hittil. Kom meg heldigvis av det forbaska 63-tallet igjen, etter lørdag morgen og er tilbake på 62. Har ikke fått jogget enda, men fått prioritert søvn 2 dager på rad nå og o boy! Det er supermedisin for min kropp, i alle fall. Gjør SÅ godt! :) Viktig å lade batteriene når man kan.

 

Fortsatt god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Så hyggelig at vi kan brette opp ermene sammen og fortsette kampen mot målet; stram & fin kropp. Jeg har forresten også foreslått for en tidligere virtuell venn å bli med på lenken vår; nemlig Tulla 69. Vi får se om hun dukker opp. ;)

Pinsen har gått greit. Ihvertfall bedre enn hvordan det ellers ville a gjort… Prøver å føre inn mat, og holde litt oversikt. I dag blir det god middag og vin. Må jo leve litt også!! Snakkes nærmere da.

Har forresten gått tur på 1,5 time i rask gange i dag. deilig for sinn & skinn! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei begge to! Får jeg også være med, Bijou? :) Jeg har nettopp spist is til dessert og er overmett, så jeg trenger å holdes i ørene! :blink:

 

Kjenner meg ellers igjen i mye av det du skriver. Jobben er en stor utfordring - nå har jeg riktignok vært sykmeldt lenge, men jeg skal jo gradvis tilbake, og vet at stresset kommer. Søvnproblemer er noe jeg har hatt gjennom hele behandlingsperioden og til dels har ennå, så det med mer søvn er noe jeg også må jobbe kontinuerlig med å prøve å få til. Og så må jeg selvfølgelig trene. Det gjelder å være i så god form som mulig før jeg må starte opp igjen for fullt etter sommeren, både for å orke hverdagen og øke sjansene mine til å holde meg frisk.

 

Jeg har vel ca tre kilo jeg kunne tenke meg å kvitte meg med - da ville jeg være komfortabelt innenfor ønskevektbeltet. Og føle meg litt mindre kvapsete. Viljestyrken er ikke på topp, så det spørs om det går så raskt (hvis det går i det hele tatt, da) - men jeg vil gjerne prøve sammen med dere!

 

God mat og vin hørtes deilig ut, Strammere! Jeg får vel si jeg har hatt min utskei for i dag. I morgen må jeg se å få snørt på joggeskoene (jogget nærmere en mil i går, så i dag har jeg pause). Onsdag har jeg barnebursdag - da gjelder det å ikke gripe for dypt i pølse- og kakefatet! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fint å høre at det går fint med deg Tulla. Det var skummelt å høre at du fikk brystkreft i fjor sommer. Du er sykemeldt fortsatt, og skal gradvis tilbake til jobb. Skynd deg langsomt da! Jeg vet ikke hvordan prosessen din har vært, men det er uansett en skremmende opplevelse det der vil jeg tro.

 

Jeg falt ut av opplegget etter sommerferien i fjor. Så rart at man skal være så immari "on and off" med slike ting. Jeg husker at jeg følte at jeg hadde så god kontroll og at jeg trivdes med opplegget til GR - men så, helt uten videre, falt jeg tilbake til gamle takter. Nå er det litt tungt å starte igjen. Prøver derfor å finne litt guts her inne på forumet. Synes det var fint å ha noen "å kaste ball" med i fjor. Lettere å være flere som holder på med det samme.

 

Vel, tirsdag er en fin dag. Hverdag. Laks til middag etterhvert. Må på butikken å handle inn fornuftige varer også. Viktig å ha magert for hånden. Blir sånn utover nå. Nye takter og nye rutiner skal innarbeides... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til deg også, Tulla69! :) Prøv sammen med oss, du. Så ser vi hvordan det går!

 

Her var resultatet etter pinsehelga opp 100 gram, fra fredagsvekta. Og det sier jeg meg godt fornøyd med. Hadde alle langhelger bare endt sånn... Ja, da hadde det ikke blitt noen ny tråd på meg på GR heller! ;)

 

Ble litt vin og øl til middagene, og litt ekstra utenom. Men ikke mengder.

 

Helgas positive ting:

 

- fikk kommet ajour med søvn

- 1 økt med rockering + styrke på søndag

- 1 løpetur mandag

 

Nå er arbeidsuka godt i gang igjen, og skuldrene oppe ved ørene, allerede... Pffjuh! Ble litt sjokolade i dag også, men klarte å styre meg litt mer. Og har fått spist frukt ved siden av.

 

Som sagt PMS-uka mi denne uka, så forventer ikke noe nedgang. Frem til veiedag på fredag tror jeg målet mitt bare skal være å holde meg stabil. Men bevares, blir det litt i minus, så er det jo bare pluss! :P

 

Ha en fortsatt fin uke, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryss i taket! Jeg kom meg på Elixia i dag! Ja, nå snakker vi!! 45 minutter styrke ble det. Er så glad at jeg kom meg over den skyhøye terskelen der…. ;) Den har holdt meg på avstand litt for lenge nå..

 

Jeg har også veiedag på fredager, Bijou. Blir spennende, men jeg er faktisk mest tilfreds for at jeg kjenner en viss motivasjon. Det er faktisk det viktigste nå. Lenge siden jeg hadde slike følelser på besøk..

 

Ha en fin, sprek uke både Tulla og Bijou. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei begge to!

 

Barnebursdagen er relativt vel overstått, men viljestyrken forsvant med kreftene, så jeg har kræsjlandet i fatene med muffins og sjokoladekake. Akk! :(

 

Men nå er det tilbake til hverdagen igjen, vi har ikke noen flere matorgier å organisere med det første! Jeg får slåss mot søtsuget og latskapen - og forhåpentligvis etter hvert komme seirende ut... B)

 

Jeg ser ellers at du nevner rockering, Bijou. Min har blitt helt glemt de siste par månedene, og holdningen forfaller drastisk. På tide å tørke støv av den igjen! Men løpeturen i går ble iallfall gjennomført, om enn ikke med stil. Det var en tung mil! :blink: Jeg trenger visst mer tid til å restituere meg enn tidligere, en dags pause er åpenbart ikke lenger nok.

 

Gratulerer med Elixia-besøk, Strammere! Nå er du i gang :D

 

Og ha en fin uke videre, begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Tulla, nå får det være nok av muffins og kakespising! :blink: Det harmonerer så dårlig med målet ditt. Godt at du gjennomførte en hel mil i går. Det er jammen ikke å kimse av!! Stå på jenta!

 

Mener ikke å skryte alt for mye om egen innsats, MEN jeg var på trening i dag også. 45 min høy intensitet. Er nesten i lykkefølelse nå. Så utrolig, utrolig deilig! Ja, jeg er i gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvilken diett følger dere? Det ser ut som jeg kommer ut med en diett på 1300 kal etter at jeg har justert på min profil. Det blir tøft.... Det er stor forskjell på dette og 1600 som jeg har trodd var riktig hele uken... Jeg har veiedag i morgen. Hvis jeg ikke har mistet noe vekt, er det nok riktig at jeg bør ligge på 1300 fattige kalorier. :o

 

Noen som har noe input vedr. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Bare skryt du, Strammere :)

 

Hvis du skal trene så mye som du har gjort de siste dagene, tror jeg du trenger 1600 kcal. Ikke verdt å tappe kroppen helt for energi heller! Har du ført opp nok trimpoeng når du gjorde beregningen?

 

Jeg har også trent i dag, styrke og ørlite kondisjon. Ellers følger jeg ingen meny og registrerer ikke mat her inne, men prøver å spise fornuftig. Når jeg klarer det siger jeg jevnt og sikkert nedover, men det tar nok litt lengre tid. Tror likevel det er lurt å ta det rolig etter alt kroppen min har vært gjennom dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla69: Rockering er super tilleggstrening, synes jeg.

 

15-20 minutter med rocking er i alle fall bedre enn ingenting! Og jeg merker forskjell når jeg bruker den jevnlig. Hjelper på kjernemuskelaturen (mage/rygg) og også rumpe/lår, siden jeg står med bøy i knærne, noen ganger litt ned, andre ganger så dypt ned jeg klarer, uten å miste rockeringen i gulvet...

 

Strammere: Jeg går heller ikke på noen diett eller teller kalorier, foreløpig. Tar det på feeling'en. Så får jeg se om en uke eller to om det er helt feil og om jeg kanskje må begynne å registrere igjen jeg også.

 

Veiedag i morgen tidlig. Håper som sagt på stabil. Planen er joggetur i kveld, men her høljer regnet ned... <_< Kanskje jeg heller finner på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Bijou: Å rocke med dypere bøy i knærne var lurt, det skal jeg jammen prøve! Jeg trenger absolutt å komme i gang igjen. Skal prøve å gjøre det allerede i kveld :)

 

Hvordan gikk det ellers med deg, fant du et alternativ til joggingen? Enig i at det er traurig å løpe i regn, særlig når det er kjølig ute. Brrr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tulla, det kan være deilig og friskt å jogge i regn og yr også… Jeg som ellers nesten aldri jogger er nettopp kommet hjem fra en 45 min rolig joggerunde. :D

 

Med digg musikk på øret og lett yr var det faktisk en god opplevelse. Og følelsen jeg har nå, etterpå, er ubetalelig! :rolleyes:

 

Vekta venter i morgen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla69: Ble nok ikke noe alternativ til joggingen i går, så da får jeg heller trå til i dag. Får trøste meg med at jeg fikk til mine 10.000 skritt på skritt-telleren i går i det minste. (Og 16.800 dagen før der.) Alle monner drar! :rolleyes:

 

Ellers kan jeg fint jogge i regn, bare det er moderat. Men kjedelig når det øser ned og man blir klissvåt inn til skinnet før man rekker å komme ut av hageporten hjemme. Da står jeg faktisk heller over, for det er så demotiverende.

 

Men i dag skinner sola! B)

 

Ikke de store overraskelsene på vekta heller: 62,5 kg. Samme som sist fredag. Men godkjent, siden det var PMS-uka.

 

Forventer dog nedgang til neste fredag. Så det er bare å kose seg med måte i helga - og komme seg ut og jogge!

 

God helg, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Så flink du er til å gå, Bijou! Har du fått løpt i helgen som planlagt? :)

 

Og Strammere, ikke minst motet selv om nedgangen er mindre enn du håpet. Belønningen kommer etter hvert hvis en bare holder ut, det er det ingen tvil om. Og du er jo også virkelig kommet i siget med trening! :)

 

Selv får jeg nok straffen for en slapp uke rent matmessig når jeg står på vekta i morgen. Jeg har imidlertid gjort jobben på treningssiden med to løpe- og to styrkeøkter. Løpingen er tung om dagen, men jeg løper nærmere en mil med en del bakker, og må si meg fornøyd med det! Hverdagsaktivitet blir det imidlertid for lite av - er i overkant passiv når jeg ikke trener. Men det har kanskje en naturlig årsak.

 

Jeg blir noen ganger minnet ekstra på at jeg faktisk er rekonvalesent - ble overveldet og utslitt da vi tok med minsten på biblioteket i går. Må huske å unngå barneavdelingen på en lørdag, særlig når været er dårlig! Der var det fullt kaos, og jeg endte med å dale apatisk med i en sofa. Kom meg ikke før utpå kvelden, og var ganske frustrert! Lurer fælt på hvordan det skal bli å prøve meg i nesten vanlig jobb fra august :blink:

 

Jaja. I dag tar vi det med ro hjemme, og jeg skal nok tåle bedre å bygge Lego med minsten når jeg har hentet meg litt inn etter løpeturen. Lego er kos, jeg finner frem biter og hun bygger etter oppskrift. Det er fint å endelig være skikkelig over på smålego! De store blir veldig kjedelige i lengden.

 

Ha en riktig god søndagskveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla69: Ja, ikke glem at du faktisk er rekonvalesent. Jeg synes du er kjempeflink med treningen, jeg! :)

 

Her gjøres regnskapet opp etter helga og det ble 2 joggeturer (fredag og søndag), men en del kalorier inn og totalt 200 gram opp, fra fredagsvekta. De skal AV igjen.

 

Fryktelig surrete på jobb om dagen, med kursing + et kveldsmøte jeg trodde var i dag, men viste seg å være i morgen i stedet. Og jeg hadde mentalt forberedt meg til i dag. Ikke i morgen. Plutselig ble hele uka bare rot... <_< Hadde tenkt å jogge igjen i morgen, men får se når jeg får skvist det inn neste gang.

 

Tar i alle fall mer rockering og styrke i dag. Og er tilbake på hverdagskost. Ble bl.a. litt for mye hjemmebakst i helga, med hjemmelaget pizza lørdag og hjemmelaget foccacia søndag, til suppe. Magen min har ikke godt av så mye brødmat på en gang. Men oj, så godt, likevel! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

 

Jeg har vært litt passiv her noen dager, men det er fordi jeg har vært på hytta i helgen. Der blir det dårlig med registrering. MEN, jeg klarte meg så flotters ellers!!! Spiste både klokt og magert. Tok meg dessuten ikke bare en joggetur, men 2!

Ble seelvfølgelig litt ekstra vin, men det var nesten fortjent. :P I kveld har jeg jogget igjen.

 

Dere er også spreke må jeg si! Så fine vi kommer til å bli! :D

Fortsatt god uke! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei begge to!

 

Så flink du har vært i helga, Strammere! Og Bijou, jobbstress er fryktelig slitsomt. Håper det roer seg snart, da er jeg sikker på at du får ting på stell veldig kjapt.

 

Jeg har ikke vært så flink. Som ventet pekte vektnåla oppover i morges (i går glemte jeg helt å veie meg). Motivasjonen er ganske laber nå, både for trening og sunn mat. Så nå trenger jeg visst et spark bak! :blink:

 

Været hjelper ikke på humøret, men blir det veldig varmt er det heller ikke ideelt å trene i. Da må jeg i så fall tidlig ut. Blir altfor lett dehydrert hvis jeg trener på varme sommerdager.

 

Huff, ikke mye løft i meg i dag! Jeg har sovet temmelig dårlig, og det virker negativt inn på både humør og tiltakslyst. Får heller komme sterkere tilbake!

 

Ønsker dere en god kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla da! Det er ikkke lett å være motivert hele tiden. Ikke for noen... Det er som en berg og dalbane denne motivasjonen. Men, nå er det på tide å bare bestemme seg for å ikke henge med hodet og slurve for mye.

 

Se for deg at du har på en fin sommerkjole osm sitter som et skudd og du føler deg vel, fresh og akkurat så stram som du prøver å bli. Det er den følelsen vi skal ha. Spark, spark!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det endelig litt sol her på Østlandet, etter øsepøs i går. Deilig! Bare denne vinden kunne gi seg også nå, så hadde det begynt å ligne litt på sommer... ;)

 

Her går det sånn passe om dagen. Kostholdet går så som så (altfor mye godteri på jobb, igjen). Og for mye stress til at jeg klarer å holde imot. Jobbstresset er vedvarende her, Tulla69, hele året, så det går ikke over. Og det er derfor jeg bl.a. driver med denne maniske godteri-spisingen. Selv om det ikke er noen unskyldning, da. Men en forklaring, i det minste.

 

Vel, nå skal jeg på jobbintervju i morgen, på et helt annet sted, så kanskje det er en løsning i sikte. En eller annen gang. Krysser fingrene.

 

Og ellers ble det rockering og styrke i går, jogging er planlagt i kveld.

 

Ha en fortsatt fin uke, folkens! Stå på - og ikke mist motet!

 

Et par siste kraftanstrengelser rekker vi, før helga kommer over oss igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Bijou, jeg vet av egen erfaring hvor ødeleggende vedvarende jobbstress er, både for vekt og trivsel. Masse lykke til på jobbintervju i morgen! :)

 

Her har jeg vel spist sånn noenlunde og gått mye i dag - har definitivt fått mine 10 000 skritt og vel så det. Nå roper senga. I morgen blir det kurs og styrketrening. Da skal jeg tenke på deg Strammere, og på sommerkjolen over stram kropp. Er ikke helt der ennå! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...