Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren


Anbefalte innlegg

Jeg har også fått 60 dagers gratis med Roede appen, så det er nå bare helt supert :)  Jeg innser at jeg ikke kommer til å skrive så mye innpå her i min egen tråd, men litt kort innimellom. Fordi jeg har nemlig kjøpt meg en bok der jeg skriver selv, for hånd. Jeg er en skrivende person! Jeg liker godt notatbøker, og jeg har funnet ut at det fungerer bedre for meg. Jeg måtte ta en runde med meg selv og finne ut: Hvem gjør jeg dette for?! Og det er jo først og fremst for meg selv jeg gjør det. Så da må jeg finne en måte jeg kan leve med det og finne motivasjon, og det ble altså gjennom denne boka som jeg nå har skrevet i flere dager. Veldig fornøyd. Jeg ligger på 1300 kcal nå etter at jeg ble frisk igjen. Dvs jeg er faktisk ikke kvitt snuen enda. Det er helt utrolig hvordan den sitter i. 2 uker siden jeg ble syk i dag. Men jeg er mye bedre, og har klart å trene tre økter denne uke. Veldig fornøyd :) Så kjekt at du er innpå her igjen, Lillemor. Som du sier, godt det går mot lysere tider og veldig motiverende å ha noen færre kilo på kroppen da ;) Fortsetter å heie på deg og på oss! God uke til deg, håper veiingen er snill med deg i morgen. Klem fra meg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en skrivende person og derav de lange noteringene mine her hver dag ;) Jeg liker å ha det digitalt og da er denne dagboken helt perfekt. Så er jeg mer fan av tastatur enn penn og papir. Jeg bruker som regel en av pc'ene mine med skikkelig tastatur. Å skive fra mobil gjør jeg ikke, for det synes jeg er skikkelig klønete. Så her i gården spretter fingrene av gårde på tastaturet så og si hver dag :) Jeg gjør jo også dette primært for min egen del, men setter jo stor pris på kommentarer fra dere andre. Det er sammen man kan dra de tyngste lassene. Da er refleksjoner fra andre gulll verdt for meg. Jeg skulle nok klart meg helt fint uten å skrive her også, for det er føring av inntak som er det viktigste. Det hjelper jo lite å bable i vei her inne og fortsette å spise som en hest :lol: Jeg har brukt notatene mine her inne fra tid tilbake mange ganger blant annet for å se mønstre, hva jeg fikk til, hva som ikke funket og hvorfor osv. Det kan man jo like gjerne gjøre fra en bok selvsagt. Godt at man finner det som funker for seg ;) 

Dagens vekt gidder jeg ikke å oppgi. Den kan umulig være reell. Jeg hadde et snitt inn på 1369 kcal i hele forrige uke og trente masse. Tar en kontrollvekt i morgen for å se. Kjipt at det skal måtte svinge med en hel kilo fra dag til dag, men igjen så er det det at jeg har sett mye lavere tall tidligere i uken og vet hva jeg har spist og ikke har spist. Det kan umulig ha gått gal vei. Jeg måtte faktisk ta frem målbåndet for å se, og det viste mindre enn forrige uke. I morgen kommer det nok klare fakta vil jeg tro :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagsvekt på 61,9 kg. Det er litt høyere enn jeg så i helgen, men det får være greit. 61-tallet er i hvert fall tilbake og ned. Det er ganske mye mer reelt enn det fæle tallet jeg så i går i hvert fall. Skjønner ikke at det kan gå an jeg :wacko: 

Hittil i februar så sier personvekta at jeg har gått ned 3,3 kg i fettmasse og opp 0,5 kg i muskelmasse. Det er tall jeg liker veldig godt :) Om de ikke stemmer 100% så er tallenes tale ganske klare. Jeg ser jo i speilet at livvidden er smalere og merker på treningen at jeg klarer flere push-ups på strake ben, løfter tyngre vekter og er generelt sterkere i de fleste øvelser enn jeg var i januar. 

I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve en av de buksene som jeg har hatt liggende innerst i skapet. Har tenkt en stund på at det skal bli så deilig den dagen som jeg kommer inn i litt annet enn de vide og posete joggebuksene og andre uformelige klær. I dag passet den buksa som jeg ikke har kunnet bruke på lenge :D Åh, så glad jeg ble! Den har jeg ikke brukt siden desember. Jeg ble i grunnen litt overrasket, for antall kilo på vekta stemmer liksom ikke helt med at den skulle passe riktig ennå. Så kan det jo også selvfølgelig være at antall kilo på vekta fremdeles ikke er 100% reell da. Jeg trente ganske tungt i går og det har vel kanskje også litt å si for tallene. Litt mye vann i cellene kanskje. Siden jeg så et lavere tall i helgen enn i dag så tyder jo mye på det. Samme kan det være med hele vekta akkurat i dag så lenge buksa passer! :D Jeg føler meg freshere enn på lenge.

I dag blir det null og nada trening. Jeg har sovet svært dårlig i det siste og klokka lyser illrødt :unsure: Så i dag blir det bare en helt rolig kosedag med småturer med hunden og litt butikktitting som eneste aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok vann i såre muskelceller i går ja. I dag viste vekta omtrent som den gjorde i helgen som var, så her er det håp :) Så får vi nå se om tallet kan holde seg der nå da. Det vet man jo aldri med denne kroppen her. Ikke at hodet mitt alltid er til å stole på heller, og spesielt ikke i perioder der vekta er veldig "snill" ;) 

I dag skulle jeg egentlig på bootcamp, men jeg har blitt litt rufsete i kroppen igjen. Nyser og snørra renner.  Tør ikke ta sjansen på å presse meg når kroppen verker. Slik forkjølelse kan i grunnen bare holde seg langt vekk, for det har jeg slettes ikke tid til :P  Jeg kjenner at jeg blir litt ekstra fysen når jeg ikke er i form. Lysten på alt mulig utenom mat dukker opp. Må prøve å bevare fornuften slik at det ikke blir masse trøstespising. 

Så prøvde jeg nok en bukse fra bunken innerst og nederst i skapet. Tenkte at jeg skulle prøve mest for å se hvor mye som var igjen før den eventuelt kunne passe. Den passet :blink: Jeg stod nærmest og måpte i speilet. Javisst har den vært noe mer romslig tidligere, men at jeg i hele tatt kunne bruke den uten å se ut som ei stappa pølse er jo nærmest et under for meg. Dette begynner jo faktisk å bli ganske gøy! Kanskje jeg kan bruke de smaleste kjolene mine igjen etter hvert som det blir varmere i været i mars og april? Det ville vært fantastisk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går d, Lillemor?! Jeg unner ingen å få kasta på seg den rustete sjuka som er ute og går denne vinteren. Håper du ikke blir veldig dårlig! Jeg snyter meg fremdeles - og det er to og en halv uke siden jeg ble syk! Den slipper ikke taket. Jeg har snakket med flere som har det sånn. D er kjempekjedelig... 😳 Gratulerer med buksa som passet, så utrolig motiverende for deg! Og at du nå er nede på 61-tallet, det må nå være aldeles nydelig. Så kjekt med stadig nye seiere du kan notere deg 👏 

Ja, hva skal jeg si om meg selv?! Denne uka har det bare vært rot igjen.Ikke bra! Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre med meg selv. Det er frustrerende. Jeg kjenner ikke meg selv igjen iht viljestyrke og bestemmelse, samt evnen til å gjennomføre. Det var mitt store kjennemerke i 20 og 30-åra, men nå utover i 40åra ser det ut som dette har forduftet fullstendig. Jeg har slitt med søvnen i vinteren, og bekymringer for  ungdommene mine - og jeg merker at jeg har lite energi og ikke har klart å ta tak. Det er så frustrerende. Men nå sier jeg til meg selv at i morgen begynner våren. Det MÅ da hjelpe med lysere tider!! Så da er det bare å prøve å samle mot og styrke til å spore seg på igjen. Jeg ønsker deg en nydelig helg, Lillemor. Jeg håper du ikke er blitt / blir veldig syk 😰❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er dårlig :( Jeg har knapt gjort annet enn å sitte i sofaen. Utrolig kjedelig, men kroppen orker ikke annet rett og slett. Ikke noe feber, men er helt ute av form. Klarte meg bra kostholdsmessig på onsdag til tross for at jeg ikke orket stort på kjøkkenet, men i går gikk jeg bananas i alle skap og skuffer. Måtte liksom ha noe å trøste en syk kropp med. Tenkte at en eneste dag ikke gjør noe, og det gjør det jo ikke, men jeg fortsatte i samme dårlige sporet i dag. Dette er jo fryktelig dumt, for jeg begynte jo å få tak på dette her. Må bare rett og slett bli frisk igjen før jeg orker å ta tak. Nå ligger alt fokus på å synes fryktelig synd på meg selv :lol: 

Håper at jeg er bedre i morgen og kan orke litt mer aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger fremdeles rett ut, snørrer, nyser og hoster :wacko: Kostholdet går rett vest. Orker ikke tenke. Orker ikke skrive. Kommer bedre dager vet jeg. Får ta igjen den sunne livsstilen når jeg blir frisk igjen. Nå frister alt og ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti rakkern for ei kjedelig uke! Tenk å bli så dårlig av bare en forkjølelse da. Ikke noe særlig feber, men fryktelig tung i kroppen. Ligger og ligger. Orker knapt å røre meg. De siste dagene har jeg bare spist tull og tøys siden det har vært det eneste som har fristet. Det er jo ikke så lurt, for nå øker jo vekta igjen også. Det har gått helt gal vei. Ingen trening og masse tøv inn. Det må jo bare gå galt det :unsure: 

Akkurat nå må jeg la kropp være kropp. Orker ikke fokusere på verken det ene eller det andre. Fryktelig dumt, jeg vet. Har ryggrad som en slimete ål akkurat nå. Kommer sterkere tilbake til uka håper jeg. Drittforkjølelse :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg, Lillemor? Høres ut som du fikk kasta på deg en forkjølelse a la min; og du har min fulle sympati!! 😰 Det er veldig gjenkjennelig å lese det du her skriver. Jeg bare håper det snart snur for deg, og ikke minst at energien kommer tilbake. Jeg føler det går i bølger. Jeg har hosta og våkna med sår hals et par dager nå; så det slipper ikke helt taket. Men er ikke slapp som jeg var. Nå er det egentlig bare å komme seg på sporet igjen, men det er jo ikke den enkleste sak i verden. Jeg får ta å skrive litt mer om det på min egen tråd. Men jeg sender deg gode ønsker, Lillemor ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, HappyLife! Energien er fremdeles ganske laber, men nå orker jeg i hvert fall å sitte litt mer oppe og å rusle litt rundt med hunden. 

Hodet er litt mer på plass igjen og jeg startet opp igjen med registrering. Egentlig burde jeg lagt meg ned på 1000 kcal igjen fordi vekta har økt betraktelig på disse to ukene, men jeg vet ikke om det er så lurt siden kroppen kanskje trenger skikkelig mat for å bli frisk. Velger derfor å legge meg på rundt 1300. Kroppen skal få tilført det meste av behovet der.

De to siste ukene har jo bare vært rør fra ende til annen. I helgen gikk det med hele 700 gram med smågodt! Jeg spiste halvparten på fredag og resten på lørdag. I tillegg så har det blitt potetgull og kjeks. Jafs, jafs, jafs. Det som er helt absurd var at jeg ble grinete fordi jeg ble så full i magen at jeg ikke orket alt jeg hadde lyst til å spise :blink: Tok noen biter, ventet litt til mageknipen var over og tok flere biter. Sånn holdt jeg på. Helt sykt :wacko: Jeg har våknet om morgenene og kjent at jeg har hatt sukkersmak i munnen til tross for grundig tannpuss kvelden i forveien. Tipper det sier en del om inntaket man har hatt. 

Om ikke kroppen er helt i slaget så fungerer i hvert fall hodet og fornuften litt bedre nå. I dag blir det null sukker og tøv. Vekt i dag viste hele 64,6 kg :wacko:  Nesten tre kg opp på to uker. Vet at noe er vann pga alt sukkeret altså, men to av kiloene er ganske sikkert bare rent fett. Det skal av igjen nå! Jeg gir meg selv et par-tre dager på å få av meg vannvekten. Sukkeret og vannet må rett og slett ut av cellene.

Jeg er fryktelig lei meg for at jeg ikke klarte å nå påskemålet mitt siden jeg var så godt i gang, men denne gangen skylder jeg faktisk på den hersens forkjølelsen. Den gjorde meg ikke noe godt i hele tatt. Det er ca 2,5 uker til Skjærtorsdag. Innen det skal jeg i hvert fall være tilbake til 62-tallet i det minste. Det blir minimalt med bevegelse på meg siden jeg er så tett i brystet og det er litt tungt å puste, men mye er gjort når jeg fikser kostholdet. Det skal mye til om jeg ikke blir kvitt en del på 1300 kcal. Jeg fikser det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fint å lese fra deg igjen, Lillemor! Ja, en sånn forkjølelse kan sette man helt utav spill, det høres veldig kjent ut. Så godt at du begynner å føle deg litt bedre nå. Men som du sier; kroppen er nok ikke helt på topp igjen med en gang. Jeg ønsker deg lykke til med å "hanke inn igjen", og det høres lurt ut å gå for 1300 kc. Jeg er sikker på du får gjort mye bra med det fram til  påske! Alt er bedre enn å ikke tenke på hva man putter inn, men det orker jo man ikke når man er syk. Her tar jeg en liten intensiv før palmehelgen; skal holde meg på 1000-tallet hva kcal angår 10 dager fra i morgen til torsdag før påskeferien begynner. Det blir hardt, men det er verdt et forsøk. Det fungerte greit da jeg prøvde i januar. Nå er kunsten å ikke kollapse i påsken, derfor jeg trenger en kickstart for å ha lyst til å fortsette i et godt spor. Har troa på at det kan gå 💜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar visst tid før kroppen kommer seg etter en slik rufs som den har vært gjennom de siste to ukene gitt. Energinivået er fremdeles svært lavt og pusten er tung. Håper på å kvikne litt mer til i løpet av kommende helg slik at jeg smått kan begynne å trene litt igjen. Akkurat nå så er det helt utenkelig. Orker bare å rusle litt rolig rundt med hunden. 

Det meste av vannet som hopet seg opp pga alt sukkeret er nok antakelig ute nå. Vekten er i hvert fall betydelig snillere i dag selv om den absolutt ikke er på det nivået som den var før jeg ble syk. For ca to uker siden veide jeg 61,9 kg. Jeg har ligget på rundt 1300 kcal denne uken. I går ble det 1229 og ikke 100% score, men det var fordi jeg glemte mandlene. De er jo med på å dra opp kalorinivået ganske betrakelig, men er jo også veldig sunne i små mengder. Det blir rundt 1300 i dag også. Bør ikke bli særlig mer enn det og spesielt ikke nå som jeg ikke får trent i hele tatt. En liten kropp uten særlig bevegelse trenger som kjent ikke særlig mye mat. 

Etter bare noen få dager med betraktelig redusert inntak så ser jeg altså allerede at ansiktet ser mindre oppblåst ut. Jeg har jo fått bevist dette gang på gang at jeg ikke tåler slike store mengder med sukker. Magen kjennes oppblås og strutter ut fremdeles, men jeg vet at om noen få dager til så vil det også bli bedre. Føler at jeg nå er tilbake til normalt og godt kosthold igjen. Det kjennes godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre og bedre dag for dag :) Det henger igjen litt, men lungene er betraktelig bedre. Så bruker jeg ikke lenger flere pakker med Kleenex hver dag heller :P Ja, her går det fremover heldigvis. 

Har vært "flink" og holdt meg på 1300 kcal som jeg skulle denne uken. I dag kjenner jeg på litt godtesug igjen og det er antakelig fordi jeg har fortalt hjernen min at det er fredag og helg. Egentlig så burde jeg jo vite bedre enn som så. Jeg burde jo fortalt at det er mandag :lol: Så det endte med at jeg dro og kjøpte meg litt helgegodt :wub:  Om jeg klarer så blir det litt lett løpetrening i morgen for å kjenne på formen, pulsen og pusten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å lese at du er tilbake på sporet igjen. Lilemor! Jeg håper du nå får en frisk og fin tid framover. Kjempebra å ha komt seg ned på 1300 tallet på kcal igjen. Håper du klarte å ta en lett løpetrening, men sikkert lurt å se formen an, ja. Ønsker deg en god uke, masse lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stikker innom en snartur her for å si at det fremdeles er liv i meg. Den luftveisinfeksjonen gjorde noe med kroppen. Det er helt sikkert. Nesten ikke noe trening i hele mars og nesten bare sofatjeneste med godteposen i fanget. Og nå er det påske og jeg putter innpå som bare det. Kiloene kommer på. Det er ingen hemmelighet. Nå har jeg fått den what a hell effekten. Nå veier jeg så mye at en kg eller to til spiller ingen rolle. Ikke er jeg så lei meg for det heller, for jeg vet at jeg skal ta det av igjen etter påske. Jeg spiser ikke så fryktelig mye mat, men påskegodteri går ned på høykant. Sånn er det.

Tenker at jeg skal på 1000 kcal og ny kickstart fra mandag. Da er det første dagen i april og påsken er over. En fin dag å starte på. Jeg får da masse ro den første dagen og kan konsentrere meg om kun kosthold. Så når jeg starter på jobb igjen på tirsdag så er jeg allerede godt i gang. 

Fortsatt god påske der ute 🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese fra deg, Lillemor 💛 god påske!! Så bra du har en plan! Jeg tenkte å stramme inn i påska, men har ikke klart d. Så jeg har også satt mandag som start - 1.april; ny måned, nye muligheter. Vanskelig å ta seg sammen når alt rundt er bare påskekos 🙈💛Fortsatt god ferie ☀️😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken er nå overstått, og det er også heldigvis luftveisinfeksjonen med tilhørende sofatjeneste. Dette har vært noen tøffe uker på flere fronter. Ikke overraskende så er dagens vekt årets høyeste. Den er på 66,2 kg. Sånn, nå er det skrevet ned svart på hvitt. Fra og med i dag går det bare en vei på vekta og det er nedover :)

I dag har jeg startet på kickstart igjen. Har ikke helt bestemt meg for hvor lenge jeg skal holde på med det, men i hvert fall en ukes tid. Siden formen min har begynt å komme tilbake så har jeg så stor glede av å trene igjen. Da vet jeg av erfaring at det ikke er så lurt å ligge altfor lavt. I dag ble det totalt 999 kcal og faktisk en 10 km løpetur. Det er ikke en kombinasjon jeg kan fortsette med, men siden jeg var så godt polstret fra i går så tålte kroppen det svært godt. Jeg tømte bevisst godteposen i går kveld slik at jeg skulle slippe å ha noe liggende. En god start altså med både kickstart og langtur i dag. 

Jeg vet at jeg trenger 2-3 dager før sukkerinfernoet i kroppen begynner å gi slipp. Da slipper det meste av vannet og jeg kan begynne å jobbe på ordentlig. Speilbildet om noen få dager vil se helt annerledes ut enn det gjorde i dag tidlig. Det vet jeg av erfaring. I dag så jeg skikkelige bollekinn og deigete og rar mage. He he, det var et skikkelig trist syn, men det merkelige denne gangen er at jeg slettes ikke er noe lei meg! Jeg bare gleder meg så veldig til at det slipper :) Det kjennes dessuten helt fantastisk at kroppen kjennes ganske frisk igjen. Nå er jeg klar for å ta grep! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deigete følelsen i kroppen er der fremdeles naturlig nok, men vekten var bittelitt snillere i dag. Noe annet som er positivt er jo at de solstrålene som ansiktet fikk i går gjorde svært godt. Jeg ser i det minste litt mer fresh ut enn jeg gjorde for et par dager siden med et grågustent ansikt med poser under øynene :P Om en ukes tid så ser nok også kroppen litt mer fresh ut. Om ikke annet så blir i hvert fall kroppen sunnnere på alle måter.

Sist som jeg tok en kickstart gikk jeg ned 1,9 kg på én uke. Det var i februar. Jeg ser at jeg reflekterte litt rundt det med å ligge på 1000 kcal og ikke trene noe særlig kontra 1300 kcal og trene som vanlig. Det kan nok være at det blir hipp som happ, men det som er sikkert er at jeg ikke kommer til å trene hver eneste dag foreløpig. Etter så langt fravær på treningsfronten så er jeg nødt til å jobbe meg opp igjen. Skader kommer så fryktelig fort dersom man blir for ivrig. Jeg skal på en kombinasjonstime i morgen, så jeg må nok velge å ta det rolig på den økta selv om jeg egentlig vil gi full gass :) 

Jeg hadde plan om 1000 kcal i dag også, men siden noen i familien ønsket seg laks til middag så tror jeg planen ryker. Bare laksen i seg selv er jo en hel middag når man skal være i kickstart-mode. Vel, i så fall så er jeg godt innenfor 1300 i hvert fall. Sånn må det bli i dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vannet og sukkeret i kroppen er i ferd med å slippe er i hvert fall helt sikkert! Det kunne jeg se på vekten i dag :) Jeg ser det forresten i ansiktet også. Det er rart at det skal så kort tid til før man ser endringer, men deilig er det altså! 

I går ble det totalt 1214 kcal inn. Det var ikke planen da jeg startet på mandag, men den laksen til middagen i går dro det opp ja. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre i dag som jeg skal på kombinasjonstreningen med løping og styrke. Slik jeg har lagt inn nå på forhånd så blir det 1088 kcal i dag. Da har jeg kopiert fra i går og bare byttet ut middagen. Jeg kan godt kutte ut de ekstra 88 kcal for å havne på akkurat 1000, men jeg er altså usikker på om jeg heller burde justere andre veien siden jeg skal trene en ganske tung økt selv om jeg kan ta det roligere. He he, dette er en balansegang gitt :rolleyes: Ut fra hva jeg har sett på programmet 16 ukers helvete så klarer de fint både å gå ned i vekt og bygge muskler selv om de spiser svært lite. Da burde det vel gå fint for oss andre også? Jeg vet at mye sitter i hodet :) 

Utover vektnedgang og kosthold så må jeg si at det kjennes ufattelig godt at kroppen nå så og si er helt frisk igjen! Jeg er så takknemlig for det at jeg kan knapt få sagt det nok :D Tenk, i dag skal jeg faktisk på treningssenteret på fellestime igjen! Juhuu :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første veiedag etter at jeg startet opp igjen etter luftveisinfeksjon fra helvete med påfølgende påske :) Jeg startet med kickstart på mandag, men ble så vinglete i hodet fordi jeg ikke helt klarte å balansere dette med å vite om jeg burde ligge så lavt når jeg skal trene litt hardt eller om det ikke spiller noen rolle. Det hele fremstod litt rørete. Derfor har det blitt en kombinasjon. Resultatet ble 1,3 kg ned siden forrige mandag. 

Jeg merker at ukedagene går rimelig greit på lavkalori, men at jeg har begynt å slite litt i helgene. Jeg trodde egentlig at jeg hadde fått nok sukker for en stund, men tenkte at jeg kunne kjøpe litt. Plutselig syntes jeg nå i helgen at den lille godteskåla ikke inneholdt så fryktelig mange biter med godt, men da jeg veide opp så veide det hele faktisk nesten 300 gram :blink: Det er tydelig at jeg har spist meg blind på mengder av slikt de siste ukene. Jeg vurderer sterkt å måtte kutte ut de godteposene igjen og heller nøye meg med popcorn eller noe. 

Det ble en del trening i helgen heldigvis. Løpetur på lørdag på 5 km og i går på 11,5 km. Jeg vet at inntaket på lørdag ødela mye for nedgangen til tross for en del trening. Det er begrenset hvor mye man klarer å forbrenne selv med mye løping. 300 gram med smågodt er jo fort 1200 kcal bare det og kanskje mer også :wacko: Tenk så mye mat jeg heller kunne spist på de kaloriene! Faktisk et helt dagsbehov. Så selv om vektnedgangen er bra siden forrige mandag så sitter jeg igjen med en litt flau smak i munnen. Vekten viste nemlig det samme for 5 dager siden. Så her må det jobbes! 

Av en eller annen grunn så har jeg fått det for meg at vekten min ikke er så ille. Det snudde raskt da jeg skulle ta på meg en av de buksene igjen som jeg brukte for ikke så lenge siden. Den strammet over lårene og jeg fikk den ikke igjen i livet :o Jeg kan rett og slett ikke veie nesten 65 kg! Da passer ikke klærne mine. Tenker med skrekk og gru på de fine dagene som kommer nå og jeg har ingenting som passer skikkelig. Da har jeg altså to valg, enten å kjøpe en hel splitter ny vår- og sommergarderobe eller spise mindre slik at jeg får av meg vinterkiloene. Så kan man jo undres på hva som er billigst?? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ned en kg og opp en kg. Ja ja, sånn går no dagan. Den siste uken så har jeg dratt med meg "helgekosen" over i ukedagene også. Det har jo selvfølgelig resultert i at det jeg gikk ned kom på igjen :wacko: I dag viste vekten 65,9 kg. Det er jo i grunnen bare til å grine av! Jeg har hatt et søtsug som ikke likner noe! Det er altså ikke maten som plager meg, men alt jeg putter i meg utenom. Det går i smågodt, is og kjeks. Altså de verste usunne fettbombene som finnes som øker kolesterolet :( I tillegg så er det jo alt sukkeret som gjør at jeg bare eser og eser ut. Ser ut som ei lita budeie igjen. Heldigvis vet jeg at noen dager uten sukker igjen vil roe ned vekten litt.

Jeg har knapt orket å trene etter at jeg har vært så lenge syk. Den bronkitten, eller hva det nå enn var, satt så lenge i at jeg hangler litt fremdeles, sover litt dårlig og er slapp. Det blir en og annen løpetur innimellom for å holde formen vedlike, men ikke noe å bygge bedre form på i hvert fall. I dag ble det en 5 km med et forholdsvis rolig tempo. Jeg lengter veldig tilbake til da vekten var lett og bena bare flakset av gårde :)  Løpeturen i dag føltes heldigvis ikke så tung til tross for den høye vekten. Krysser fingre for at det straks blir bedre. 

Mannen min har nå startet opp med periodisk faste. Han spiser nå bare mellom kl 12 og 20. Foreløpig på en uke så har han gått ned flere kilo. Han har riktignok svært mye å ta av og går jo derfor ned mye den første tiden. Så spiser han også nå bare to måltider pr dag. Jeg skal begynne på det samme. Jeg er så fryktelig lei av å telle kalorier og må finne en annen måte å komme meg tilbake til mine 60 kg igjen. Mitt "spisevindu" vil nå bli kl 11 til kl 19. Jeg er ikke særlig flink til å spise bare to måltider om dagen, så jeg må ha litt mer enn det. I dag blir det tre + et mellommåltid med litt frukt og nøtter. Det kan hende det faller seg litt mer naturlig å kutte ut mellommåltidet etter hvert. Mulig jeg baker inn frukt/nøtter inn i enten brunsjen (som det blir for meg) eller kveldsmaten. Må bare venne meg til dette nye. Bare for å sjekke hvor mye det blir i dag så førte jeg det inn her. Havnet på 1400 kcal. Jeg ser at jeg kunne ha havnet på 1200 om jeg ikke hadde spist en fullt så kraftig middag med fet fisk som kveite. Den drar jo opp nesten like mye som en laksefilet ville gjort. Ikke sikkert at alle dager blir slik, men jeg går jo ned på 1400 kcal pr dag uansett faste eller ikke. Blir spennende å se, og det skal bli godt å slippe denne tellingen og føring av kalorier hele tiden i hver fall. Jeg gir det et forsøk. 

Om en ukes tid så går medlemsskapet mitt ut her for denne gang. Jeg får kludre ned litt her så lenge jeg kan. Å føre opp kalorier kommer jeg ikke til å gjøre videre fremover nå uansett. Litt rart å tenke på, for det er jo egentlig det eneste jeg har prøvd noen gang. Jeg har ikke vært av dem som har forsøkt "alt av kurer og metoder". For hvorfor skulle jeg det når telling av kalorier alltid har funket så bra? Hm, nå funker jo ikke den metoden mer for meg og da er det greit å prøve noe nytt :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hel kilo mindre i dag enn i går. Om det skyldes det ene eller det andre aner jeg ikke. Jeg har mest tro på at det er fordi jeg spiste lite i går + at jeg var på løpetur. Jeg havnet på litt i overkant av 1300 kcal og mulig noe lavere fordi jeg ikke spiste opp all middagen som jeg hadde målt opp. Det er bare at jeg vet at jeg har pleid å gå ned mye fra en dag til en annen om jeg brått legger meg på 1300 kcal igjen etter å ha spist mye mer dagene i forveien. 

Jeg har grublet og lest en hel masse siden i går. Først så tenkte jeg det at jeg må finne en ny måte å kvitte meg med disse 5-6 kiloene på. Så da mannen fortalte om sin nye måte så vekket det en interesse i meg. Det skulle visstnok gi både rask vektnedgang + tilsynelatende store helsefordeler. Så leser jeg forskningsrapporter og hører hva leger og ernæringsfysiologer sier om det. Det finnes ikke noen gode data som tilsier at dette skal gi så veldig gode helseresultater. Det er noen man bare antar at det gir. Vektreduksjon gir det fordi man kutter ut måltider og at man da inntar færre kalorier totalt sett. Dette forutsetter selvfølgelig at man ikke spiser mer til hvert av de øvrige måltidene da. 

Man kan anta at periodisk fasting er mer heldig for dem som normalt sett ikke spiser frokost uansett og som hiver innpå masse mat på ettermiddag og kveld, og spesielt da på kvelds- og nattestid. Totalt sett så vil det jo gi ugunstige helseeffekter ved et slikt ikke-fastende kosthold, mens det vil få gunstige effekter med periodisk faste fordi kaloriinntaket totalt begrenses om de slutter å spise kl 20 om kvelden. I tillegg så settes jo forbrenningen ned på kveld og natt fordi man da er helt i ro. Så har de heller ingen problemer med å la være å spise før kl 11-12, for det pleier de ikke å gjøre uansett. Jeg deriomot er skrubbsulten kl 07.30 og liksom bare må ha frokost. I dag ventet jeg til kl 11 og klarte ikke å konsentrere meg på jobb :( 

Jeg spiser svært sjeldent/aldri kveldsmaten min etter kl 20 og er nesten avhengig av frokost tidlig om morgenen. Målet med denne metoden med faste er jo i bunn og grunn å redusere den totale mengden mat. I mitt hode kan man da altså like gjerne holde seg til lavkalori-metoden og spre maten utover hele dagen, inkludert å spise kun et lett måltid et par timer før leggetid. Det er jo det jeg normalt sett har gjort og gått ned i vekt. Problemet mitt er jo at jeg ikke har klart å holde meg til lavkalori og puttet innpå kjeks, is og smågodt. For meg blir det å kutte ut frokosten for å spare 250 kcal daglig nærmest tortur og knapt gjennomførbart. 

Sammensettinger av måltider, næringsstoffer og det å sørge for at man får i seg nok av det sunne er også en greie jeg har tenkt på når det gjelder fasting. En av de tingene jeg har lært via GR er jo nettopp dette med sammensetning av kosthold. Siden jeg er såpass avhengig av frokosten min så har det blitt til at jeg spiser havrerundstykket mitt og et glass melk til hver dag. Når jeg nå skulle faste så ble jeg litt usikker. Skulle jeg virkelig kutte ut den gode frokosten og heller spise det jeg normalt sett spiser til lunsj, altså en salat med egg og avokado? Jeg valgte å spise rundstykket mitt og melk i dag med de følgene at jeg ikke får i meg det sunne fettet fra avokadoen, proteinene fra egget eller alt det sunne fra grønnsakene/salaten.... Rundstykket mitt med havregryn, egg og cottage cheese + melk til er veldig sunt og veldig mettende. Jeg vil ikke droppe det.

Jeg har kommet frem til at dette opplegget med intermitterende faste ikke er noe for meg :)  Jeg MÅ ha frokosten min kort tid etter at jeg har stått opp, men jeg kan bare ikke avslutte det siste måltidet mitt for døgnet kl 16 heller. Et spisevindu på bare 8 timer er for kort tid for meg rett og slett. Dessuten så er det ikke noe poeng for meg heller, for jeg spiser uansett ikke sent på kvelden og heller ikke mye mat til hvert måltid. Det er alt rælet utenom som jeg må kvitte meg med :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må visst skrive av meg litt til. Det siste døgnet så har jeg grublet, lest og fundert noe veldig. Hvorfor har jeg ikke klart  å gjennomføre roedemetoden nå i 2024 slik jeg har gjort så mange ganger før? Det er jo kaloritelling jeg har mestret tidligere og som har gitt meg resultatene jeg ønsker. Det er jo det jeg er god på! I høst/tidlig vinter så tok jeg også en periode hvor jeg kuttet ut alt tilsatt sukker i tillegg. Da ble det svært mye enklere å komme seg ned i vekt. Jeg har forsøkt å la være å føre opp inntak flere ganger med det resultatet at jeg bare går opp og opp. Å gi meg for frie tøyler har liksom gått galt hver gang :unsure: Jeg vet jo sånn ca hva jeg kan spise og ikke, og trenger sånn sett ikke å føre regnskap, men det har vært når jeg har fått disse grusomme cravingsene at det har gått galt - hver gang. Etter at jeg ble syk i vinter så gikk det bare en vei og det var opp og opp. 

Når jeg ser i loggen når jeg var nede på rundt 60 kg sist så var det i desember. Det er nå hele fire måneder siden. 1. januar så føyk vekten opp til 65,2 kg. Der har jeg ligget og vaket mer eller mindre hele tiden med noen unntak ned til 63 og noe, før det har glippet igjen. 

Funker det bedre for meg om jeg nok en gang går mot sukkerfritt? Må jeg tilbake til kaloritelling? Hva skal jeg gjøre for å unngå what-the-hell-effekten igjen? Må jeg bite i det sure eplet og bare innse at kaloritellingstoget har gått for min del? Kan denne fasteplanen funke for meg slik jeg har det nå og at det bare er i begynnelsen at det føles så tungt? Hva gjør jeg i så fall med det første måltidet? Om jeg kutter ut det jeg pleier å spise til lunsj går jeg glipp av alt jeg ramset opp i forrige post, og om jeg kutter ut frokostmaten så misser jeg jo metthetsfølelsen + alt det den inneholder av næringsstoffer også. Argh! Hvorfor klarer jeg bare ikke å slutte med å putte i meg alt det andre tøvet??  Jeg må tenke litt mer kjenner jeg. Kanskje lese litt på andre forum hvordan de har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye grubling og frustrasjon denne uken på meg. Tankene om periodisk fasting er det som har surret og gått i hodet. Jeg gjorde et forsøk et par dager, men det kræsjer totalt for meg altså. Jeg fungerer rett og slett ikke uten mat på morgenen. Konsentrasjonen på jobb var totalt fraværende og jeg følte meg uvel. I går stod jeg opp kl 05 og skulle egentlig ikke spise før kl 11. Hele 6 timer etter at jeg har startet dagen uten mat :o Da hadde jeg ikke spist siden kl 19 kvelden før. Jeg skjønner godt at de som ikke orker frokost eller de som sover til både 9 og 10 klarer det helt fint, men for meg så er det helt uutholdelig. I går holdt jeg ut til kl 07.30. Så fikk jeg heller ikke spist kveldsmat før senere enn vanlig fordi jeg ikke var hjemme før pga aktiviteter med barn. Jeg rakk det i hvert fall ikke innen kl 19. Så det der fastegreiene funker ikke i min hverdag. 

Jeg har nå lest meg opp og ser at den største fordelen med periodisk fasting er at det totale kaloriinntaket blir lavere fordi man kutter ut frokost/sen kveldsmat. Noe særlig annet er det ikke slik jeg trodde til å begynne med. Da kan jeg like gjerne spise som jeg har gjort, for det er ikke maten jeg legger på meg av. Ikke spiser jeg mye til hvert måltid og ikke spiser jeg sent på kvelden heller. Det er alt tøvet utenom som ikke er mat og ordentlige måltider. 

Denne uken har jeg spist tilnærmet normalt, bortsett fra et døgn eller halvannet med test, og uten å føre opp noe særlig. Jeg har riktignok ført opp for å sjekke da jeg testet fasting og så at den ene dagen havnet på under 1000 kcal. Ikke rart at man går ned i vekt da :lol:  Vekt i dag fredag var på 64,8 kg og ned 1,1 kg siden tirsdag. Jeg har gjort et realt forsøk på porsjonsbergning og holdt meg totalt unna sukker. Hva som har funket eller ikke aner jeg jo ikke etter bare noen få dager, men jeg tror jeg skal fortsette med å tenke lavkalori selv om jeg ikke fører opp. Jeg skjønner jo at jeg har fått i meg mindre kalorier enn jeg har forbrent altså :P

I går hadde jeg ufattelig lyst på å snoke i skapene etter middag igjen, men valgte heller et knekkebrød og en banan i stedet. Det var i hvert fall ikke usunt og heller ikke tilsatt sukker. Jeg lurer så veldig på hvordan jeg skal komme meg ned i vekt uten å måtte telle kalorier igjen. Kan jeg denne gangen klare det via "tallerkenmetoden" og bare det mon tro? Mulig løsningen er å kutte ut sukker. Når jeg ser tilbake så er det jo i grunnen det i kombinasjon med lavkalori som gjorde at jeg klarte det over tid sist. Jeg vil så veldig gjerne forsøke noe annet som jeg ikke har prøvd før. Skulle så veldig ønske at noen kunne gi meg en metode som er til å leve med som ikke inneholder telling. Får se hva jeg finner ut av over helgen. Da går jo medlemsskapet mitt her ut også. Enn så lenge så fører jeg ikke opp, men spiser lavkalori ut fra hva jeg tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...