Gå til innhold

Slankere i løpet av høsten og vinteren


Anbefalte innlegg

Fredagskvelden gikk helt fint og uten noen store utskeielser. Så fikk jeg løpt en god 5 km også. Prøvde meg på litt mer fart og havnet på ca 31 min på det. På kvelden førte jeg opp alt jeg hadde spist for å sjekke hvordan øyemålet hadde fungert. Landet på rundt 1200 kcal og det må jeg virkelig si er innenfor på en fredag. I går ble det mye mer, for etter middagen så fikk jeg et sukkersug som ikke liknet noe! :blink: Jeg prøvde først med en proteinbar til rundt 100 kcal, men det hjalp ikke noe særlig. Så da tenkte jeg at siden det var lørdag så kunne jeg spise litt popcorn, og da ble det en liten skål med det. Jeg kunne like gjerne ha spart meg, for det ble det ikke noe kos ut av. Ikke smakte det særlig godt akkurat i går heller. Da hentet jeg meg en proteinpudding med sjokoladesmak. Det hjalp faktisk litt, men ved et svakt øyeblikk så hentet jeg meg en kroneis med jordbær fra fryseren i tillegg :wacko: Da roet det seg gitt. Satt igjen med en tanke om at dersom jeg hadde tatt den isen med en gang i stedet for alt det andre, ville det ha hjulpet? Det er noe å tenke på. Kanskje jeg ikke skal ivre og stresse så veldig med å holde meg totalt sukkerfri fremover? Vil jeg kunne nøye meg med bare litt på en lørdagskveld eller vil det trigge til mer? Jeg skal i hvert fall ikke dra med meg gårsdagens dårlige valg inn i kommende uke. I dag er jeg tilbake til normalen.

Har veldig lyst til å ta en rolig langtur i dag. Det frister faktisk litt med en type 12-15 km eller noe. Får se hva jeg får til i løpet av dagen :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort innpå igjen. Det ble løpetur i skogen i dag på 12km. Da tenker jeg at jeg har "gjort opp for" inntaket i går som antakelig var på i underkant av 1900 kcal. Greit nok på vedlikehold og om jeg hadde trent, men ikke er jeg på vedlikehold og ikke trente jeg i går heller :rolleyes:

I dag har jeg spist lavkalori igjen og ikke noe tull. Totalt rundt 1200 kcal ut fra hva jeg kan anta. Ikke at jeg har veid noenting, men jeg vet at frokosten min er det samme hver dag. Til lunsj ble det to knekkebrød med litt mager cottage cheese + mellommåltid med en banan og rundt 20 mandler. Til middag rester fra i går, og det står antall porsjoner på en ferdigpakke som vi hadde. Kveldsmat halvparten av en boks byggrøt + litt mager cottage cheese oppi. Når jeg legger inn dette så blir det altså ca 1200 kcal totalt. Det er ikke så galt med tanke på at jeg nå ikke har veid noe som helst. Åh, tenk om jeg kunne klare å spise slik uten å måtte veie og føre opp hele tiden 🤩 Jeg vil gi det en sjanse til uken også. Foreløpig så har det fungert greit, bortsett fra et lite "arbeidsuhell" i går kveld. 

Så nå får jeg se hva mandagsvekten min vil vise i morgen. I dag tidlig hadde den faktisk gått litt opp igjen, men jeg krysser fingrene for at det bare er vannvekt pga salt popcorn og litt vel mye inntak av alt spiselig i går kveld. Det veier jo selv om det ikke nødvendigvis fester seg sammen med sideflesket sånn over natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag og veiedag. Vekt 65 kg blank. Ned 0,9 kg på en uke. Lørdagen har nok ødelagt for dagens vekt, for jeg var bittelitt lettere før helgen. Uansett så sier jeg meg svært fornøyd med å ha gått ned rundt en kg på en uke uten å veie rubbel og bit. Jeg har riktignok ført opp noe i etterkant for å se hvordan jeg har ligget an, men det er mest for å få en pekepinn på at det jeg gjør blir riktig. Jeg har ikke trengt å bruke kjøkkenvekten til det. Det er deilig å slippe!! 

Da tar jeg en uke til med øyemål og "tallerkenmetoden", så får vi se om det blir mer nedgang i løpet av uken. Medlemsskapet mitt her går jo ut i morgen, så da får jeg uansett ikke ført opp noe. Må evt gå tilbake til Lifesum eller noe om jeg vil registrere. Inntil videre så gir jeg meg altså en sjanse til å å klare meg på egenhånd. 

Jeg ser at jeg må få opp aktivitetsnivået betraktelig. Det blir ikke styrketrening for tiden og det må jeg gjøre noe med. Det er bare det at jeg trives så godt med å løpe ute, at å dra seg inn på treningssenteret nå føles som et ork og pes. Det er så nydelig å bare dra på seg treningstøyet her hjemme og bare løpe rett ut :) Og ikke blir det noe greie på for meg å trene styrke hjemme heller. Så har det endret seg noe på aktivitetsfronten i hverdagsaktiviteten også. Jeg har fått kortere gåavstand når jeg skal til jobb og sitter lengre tid i kollektivtrafikken. Det blir totalt mye mindre begegelse pr døgn enn jeg har pleid. Det merkes! Så alt i alt er jeg nødt til å få inn mer bevegelse i hverdagen + å få gjort noe med styrkebiten. Alltid mye å passe på ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig fredag og helg for min del. Uken har vært litt så som så fordi formen ikke er som jeg vil. Siden jeg ikke har orket stort annet enn rett i sofaen etter jobb de siste ukene/månedene så spiser jeg desto mer tull. Vi vet jo alle her inne hva det fører med seg :wacko: I forrige uke klarte jeg å ta meg sammen, men så kom lørdagen. Da dro jeg nok en gang med meg lørdagskosen ut i hele uken etter. Så denne uken har bare blitt rør fra ende til annen.

Nå har jeg i det minste fått vite hvorfor jeg er så trøtt og tiltaksløs. Da kan jeg heldigvis få gjort noe med det. Etter et besøk hos legen så viser det seg at jeg har mangel på D-vitamin. Håper virkelig at tilskudd gjør at jeg kvikner raskt til. Tror og håper at det vil gjøre betraktelig mye for aktivitetsnivået mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lørdagen har jeg gjort meg noen refleksjoner igjen. Jeg tror rett og slett at jeg må legge meg enda lavere i inntak enn jeg hadde tenkt at jeg skulle gjøre. Det at jeg øker i vekt nå skyldes alt annet enn normal mat. Jeg spiser rett og slett for mye snop. Smågodtet får bein å gå på i helgene. Både i går og i dag så har jeg virkelig proppet i meg. Kjøpte en stor pose i går og tenkte at jeg skulle ha den hele helgen. Det meste gikk ned på høykant i går. Så kjøpte jeg like mye i dag og har klart å proppe i meg det også. Denne uken så har jeg også spist mer is enn jeg har hatt godt av... Skjønner bare ikke hva som har skjedd med meg. Før så spiste jeg knapt sjokolade og is. Nå kan jeg nærmest leve på det. Gruer meg til å veie meg på mandag :( 

I morgen har jeg bestemt meg for full skjerpings. Nå går dette kostholdet og vekten over stokk og stein, og det går faktisk nå også utover humør og tilfredshet. Jeg mistrives så skrekkelig med meg selv og kroppen for tiden at jeg føler meg direkte uvel. Jeg skal komme meg på treningssenteret igjen og finne tilbake til det å være MEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April er som kjent lunefull med tanke på vær og temperatur, men jammen har den vært lunefull for min del med vekt og kosthold også! Jeg skrev 1. april (og det var ingen aprilspøk) at jeg hadde nådd årets høyeste vekt. I dag nesten én måned senere må jeg skrive det samme :wacko: Etter helgens utskeielser med haugevis av smågodt + hele uken i forkant med is på is så er årets høyeste vekt perset. I dag lyste det skrekkelige tallet 66,6 kg mot meg! :blink: Jeg vet selvfølgelig at noe er vann som følge av enormt høyt inntak av sukker, men tallet viser såvisst at jeg uansett veier alt for mye. Dette begynner å bli helt latterlig. 

Jeg skal skrive mer senere her i dag. Noe må gjøres for å komme meg ned i vekt og for å kutte ut dette med ukontrollert spising. Dette er slettes ikke meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ned. Jeg må virkelig ned i vekt. Jeg skjemmes og gremmes så fryktelig over kroppen min at det nå går utover det meste. Det er tungt å løpe, treningsklærne strammer slik igjen at jeg knapt får puste, vintergarderoben min med store og klumpete gensere med tilhørende tights er det eneste som passer, jeg er smågrinete hele tiden og unngår alt av speil, tør ikke kle av meg foran andre fordi alt bare velter ut, tør ikke sitte i solveggen uten et lass med store klær osv osv. Lista er så lang med det negative at jeg kunne fortsette i det uendelige.

Hvor ble det av hun lille nette på 60 kg som kun hadde et par pyntekilo å bli kvitt og bena løp fjærlett av sted? Hun skal jeg finne tilbake til, for det er en helt annen verden enn slik det kjennes nå.  Jeg lurer på hvor lang tid man kan bruke på å gå ned 6 kg. Bare 3 kg ville fått meg til nesten å se slank ut i forhold til hvordan jeg ser ut nå. Jeg vet at det verste er når jeg bikker 62-63 kg. Jeg ser at jeg ikke har veid 60 kg siden helt i begynnelsen av desember 2023. 

Kan jeg klare "kickstart" uten å veie opp rubbel og bit? Jeg kan sikkert føre opp i en app for å ha en viss kontroll, men jeg vet ikke om jeg holder ut mer av det der med å måtte veie alt mulig hele tiden. Jeg vet jo sånn ca hva alt veier, som jeg har skrevet før, men vil jeg klare å holde meg til det jeg skal? Hittil så har det funket svært dårlig denne aprilmåneden :( Det har tidvis gått svært bra i ukedagene, men helgene går helt skeis. Hver gang. Denne helgen var altså intet unntak. 

I dag har jeg spist ganske lite og har heller ikke rørt resten av godteposen fra i går. Speilbildet og vekten i dag satte en automatisk stopper for det. Det kjennes ut som om jeg kan kalle denne dagen for min dag 1 på kickstart. Jeg har ingen app som jeg har ført opp noe i foreløpig, men tipper at jeg havner under 1000 kcal totalt om jeg skulle legge det inn noe sted. Jeg kan se om jeg legger det inn i Lifesum eller noe senere i kveld bare for å sjekke.

Om jeg tar disse 20 dagene før 17.mai nå med min egen kickstart og holder meg til det så vil jeg garantert gå ned såpass at det er håp for at jeg kan få på meg bunaden uten at stoffet revner og knappene spretter. Det vil jeg gå for. At bunaden skal passe er et stort mål og viktig mål for meg. Den er jeg så stolt av og har lyst til å ha på meg på 17.mai. Den betyr så utrolig mye for meg! Bare tanken på at jeg må ha på meg noe annet får meg til å krympe meg innvendig. 

Sånn. Måten jeg skal gjøre det på er at jeg nå tar to-tre dager uten å veie maten, men fører opp i app som jeg har fra før. På den måten kan jeg sjekke om jeg får i meg ca 1000 kcal. Blir det over så må jeg krype til korset og begynne å veie alt igjen. Så må jeg også legge av meg det der med at jeg skal få så forbasket høy score på alt jeg spiser hele tiden. Det gjør da slettes ingenting om jeg ikke får i meg nok frukt, nøtter eller kalsium akkurat i disse 20 dagene!! Har INGENTING å si! Kroppen blir slettes ikke syk av det. Jeg vet jo hva jeg skal spise på lang sikt. Jeg har faktisk hatt et bra kosthold tross alt om jeg bare hadde kuttet ut alt det jeg har puttet i meg i tillegg. Så 20 dager hvor noe ikke er 100% optimalt til enhver tid må man altså tåle. Hodet mitt må bare omprogrammeres :) 

20 dager med 1000 kcal vil gi meg en fin nedgang. Det vet jeg :) Kjenner på en enorm lettelse på at jeg nå har landet på noe som vil funke. Jeg har klart rundt to uker før og skal klare de ekstra dagene. Så lar jeg den tyngste treningen ligge og trener bare lett i disse tre ukene. I kveld skal jeg legge meg med et smil om munnen. I morgen vil vekten garantert vise et lavere tall fordi jeg ikke har spist noe sukker i dag og det blir heller ingen tung kveldsmat. 1000 kcal here I come :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vekten viste et lavere tall i dag som antatt. Jeg venter ytterligere nedgang de neste dagene grunnet alt vannet som har samlet seg. Det er en litt rar følelse at jeg ikke veier det jeg spiser, for det har jo vært det eneste jeg kan når jeg skal ned i vekt. Nå blir det jo bare sånn ca. Det jeg har lagt inn i dag kom på rundt 1100 kcal. Det kan like gjerne ha vært 1000, for jeg har heller lagt på bittelitt fremfor å trekke fra. Tror i grunnen det ikke har så fryktelig mye å si sånn på millimeteren heller, men klart at det utgjør jo litt pr uke om jeg hadde havnet på 1300 i stedet for 1000. Under 1300 er det garantert. 

Jeg skulle veldig gjerne ha fått trent i dag, men jeg greide rett og slett ikke. Jeg har vært oppe siden kl 05 og kom ganske sent hjem fra jobb. Så da middagen var spist og jeg skulle sette meg ned for å slappe av litt så holdt jeg nesten på å sovne. Jeg fikk tvunget meg ut på tur med hunden i hvert fall. Litt bevegelse er bedre enn ikke noe i hele tatt. Sånn er jeg nødt til å tenke. Gleder meg veldig til den trøttheten i kroppen slipper altså. Mulig jeg får til å få lagt inn en ørliten treningsøkt i morgen. Litt kjipt å måtte tvinge seg på den måten, men det må antakelig til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 3 på kickstart/lavkalori. Selv om vekten i dag tidlig ikke viste noe lettere tall enn i går så føles det meste litt lettere i dag hvert fall. Det er som om magen ikke buler fullt så mye ut. Mulig det rett og slett er fordi den ikke er proppet med så mye greier nå. Mer behagelig er det uansett. Vil tro det blir mer synlig på vekten de neste dagene. Opp går jeg heldigvis ikke siden jeg spiser såpass lite som jeg gjør nå. 

Da jeg våknet i dag så kjente jeg en iver etter å få kommet meg ut for å løpe :) Den følelsen er det en stund siden sist jeg hadde. I formiddag ble det derfor en rolig løpetur på rundt 5,5 km. De to første kilometerne var litt tunge, men så ble det heldigvis lettere etter hvert som kroppen ble varm. Formen er ikke så aller verst når jeg ser på snittfart og puls, men det er klart at jeg merker jo de ekstra smørpakkene som jeg drasser rundt på :rolleyes: Æsj, det er jo så unødvendig! Det er jo bare ekstra ballast som jeg over hodet ikke har behov for. Det er bare å jobbe på for å få av seg den vektvesten. Det er helt klart. 

Jeg tok en kontrollvekt av bitene med avokado som jeg hadde i salaten i dag bare for å sjekke at jeg fører opp sånn noenlunde riktig. Jeg ser at jeg "bommet" på 12 kcal. Da vil jeg påstå at jeg har et rimelig godt og kjent forhold til kaloriberegning :) Tror ikke jeg trenger å legge inn inntaket mer fra nå. Det virker som om jeg har fått inn i hodet at kroppen skal ligge i kaloriunderskudd for å komme ned i vekt. Så om jeg bare nå klarer å holde meg til den planen så skal dette gå svært så bra. Jeg gjør opp regnskapet på mandag. Dersom dette viser seg å gå fint så fortsetter jeg. I motsatt fall så er det frem igjen med kjøkkenvekta og føring.

Om 7-8 uker så skal jeg på badeferie. Tenk om jeg kunne klare å komme meg ned til under 60 kg innen det! Ned 6 kg på de ukene hadde vært helt magisk å få til :wub: Det er bare det at jeg vet at jeg ofte ikke klarer mer enn type 0,4 kg pr uke etter hvert. Det er det som er så kjipt. Jeg får ta disse første 3 kiloene innen 17.mai først og så får jeg ta de tre siste etter det. Jeg kjenner at jeg er i ferd med å ta tilbake det å være MEG. Jeg gleder meg så enormt til at det fine sommertøyet skal passe og jeg kan løpe av gårde som en ballerina 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en fredag og helg. Jeg tror ikke jeg har klart å ligge på bare 1000 kcal, eller det vet jeg jo ikke siden jeg ikke veier noe. Har mer en følelse av 1200-1300, kanskje noen dager litt under.  Jeg merker at det er mye lettere å spise f.eks hele bananen fremfor å ta bare en halv nå som jeg ikke fører opp noe. Ned i vekt går jeg jo, men det ser ut til å gå saktere når jeg spiser på øyemål enn om jeg hadde veid rubbel og bit. Eller gjør det egentlig det? :D På søndag i forrige uke veide jeg jo 66,6 etter en helt grusom sukkerhelg, mens i dag stoppet vekten på 65,7. Det er riktignok 0,9 kg ned, men de fleste av de grammene forsvant allerede på mandag. Etter det så har det i grunnen stått ganske stille til tross for at jeg har spist som jeg pleier når jeg er på lavkalori og ikke et eneste sukkerkorn. Huff, jeg vet ikke hva jeg skal tenke om alt dette jeg. 

Egentlig så har jeg ikke tid til å være så tykk, for bunaden passer jo ikke slik jeg ser ut nå. Da må jeg i såfall heise den opp slik at kneppingen kommer over magen :P Vet ikke hvor pent det vil se ut akkurat. Det er fremdeles to uker igjen og jeg kan kanskje klare å få av meg litt til slik at den kan passe litt bedre?

Jeg skal gi det helgen på å se om jeg kan få gått ned noen gram til før jeg tar avgjørelsen på veien videre. Det er jo tross alt fremdeles tre dager igjen til mandag. Prøver så godt jeg kan å knipe igjen gapet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...